En stjärna har slocknat
Lou Reed, Andy Warhol och Solanas
avatar

Ledsen Dolf

Eders Ödmjuke är nedstämd idag

Jag var precis på väg att avsluta mitt inlägg om TV-Indoktrinering och uppfostran igår när inslaget kom på rapport att Lou Reed hade avlidit. Jag slängde spontant in en avslutande newsflash, bara för jag tyckte det kändes rätt, men såg det som 150 % Off Topic, eftersom Lou Reed för mig mest handlar om musik. Lite senare tänkte jag några varv till. Lou Reed var inte vilken artist som helst, och det finns anledningar till att uppmärksamma honom här.

Jag skulle tro att alla i min generation (jag är född 1960) åtminstone känner till namnet och har hört låtar som Walk on the Wild Side och Satellite of Love, hans förmodligen två största (och enda?) hits. Men för de som är lite yngre är han kanske okänd. För ett par veckor sedan utbredde jag mig lyriskt för Ninni om Dick Wagners och Steve Hunters eminenta samspel på gitarr och nämnde då hur fantastiskt deras gitarrintro var på Sweet Jane på Lou Reeds live-platta Rock’n’Roll Animal. Döm om min förvåning när det visade sig att Ninni inte hade en aning om vem Lou Reed var. Och, lite mindre förvånande, så visade det sig igår att inte heller Mariel hade en aning om vem människan var. Ninni är i alla fall ett decennium yngre än mig, Mariel över tjugo år yngre, så vi är uppväxta mot olika musikaliska bakgrunder.

Och så slog mig kopplingen Lou Reed, Andy Warhol och Solanas. Jag tänkte ett varv till om vem Lou Reed egentligen var, och kände att det var befogat att skriva ett inlägg specifikt om honom. Jag tänkte att det skulle bli ett inlägg utan skäll, tirader och svordomar, men så såg jag i morses Kimhza Bremers inlägg om Anna Serner och det gubbslemsaktiga sörjandet av Lou Reed och blev saligt förbannad. Inte på Kimzha. Men den förbannade skräcklan Anna Serner som tydligen är VD på Svenska filminstitutet. Filminstitutets styrelse utses av Sveriges regering och verksamheten regleras dels i det så kallade Filmavtalet upprättat mellan staten, SVT, TV4 och den svenska filmbranschen, dels via årliga regleringsbrev från Kulturdepartementet. Hon är alltså en ganska betydande person för det svenska kulturlivet, men tro inte att det hindrar kärringdjäveln att vräka ur sig följande dynga på sin facebooksida:

Ledsen om jag kränker någons sorg. Men att det bara är gubbar som kommenterar Lou Reeds död? Hur de lyssnat på honom som 16-åringar i sitt pojkrum osv osv
Gubbslemsvarning.

Jag tänkte säga subban ett par sanningens ord, men så vitt jag kan se måste man vara ”vän” med henne för att kunna lämna en kommentar där. Den nivån att jag skickar en vänförfrågan till henne tänker jag definitivt inte sänka mig till. Men maken till jävla respektlöshet får man leta efter. Jörn Donner (VD på Svenska filminstitutet 1978–1982) fick tydligen sparken efter att ha uttalat sig nedlåtande och kränkande om flera svenska filmare. Jag är ganska övertygad om att hade han idag suttit där och uttalat sig så efter beskedet om att Amy Winehouse eller Whitney Houston avlidit hade han nog fan låsts in, eller deporterats tillbaka till Finland. Så jag undrar, finns det nån med tillräcklig stake som kan sparka ut häxan från filminstitutet med en så välriktad kraftfull spiksko i röven så benknotorna fortfarande skallrar som spanska flamencokastanjetter på domedagen?

Susanna Varis är, som framgår av hennes inlägg ”Avgå Serner”, inne på liknande tankegångar, fast hon uttrycker sig lite mer städat än vad jag gör. Det är tydligen inte heller den första grodan Serner gör, men förhoppningsvis den sista, åtminstone i det offentliga rummet. Jag hoppas vid Gud att hon får äta upp sitt unkna uttalande till döds dagar. Jag har ingen svart bok, men hade jag haft det, hade Serner blivi inskriven i den idag. Och, va fan, Serner som sitter på en ansvarig position inom det svenska kulturlivet måste väl för i helvete veta vem Lou Reed är? Eller gör hon inte det? För en jämförelse kan man ta en titt på Svenska Dagbladets ledarblogg Lou Reed hjälpte till att riva muren, där man finner videoklipp med Václav Havel, dissident i det kommunistiska Tjeckoslovakien och sedermera president efter Sovjetblockets kollaps, som förklarar vad Velvet Underground och Lou Reed hade för betydelse för frigörelsen.

R.I.P.

R.I.P.

Lou Reed var inte bara en musiker. Att han tycks vara ganska okänd bland senare generationer beror förmodligen på att han var utpräglat icke-kommersiell och gick sin egen väg. Han var i mångt och mycket en normbrytare. Och faktiskt, det slog mig senare i går kväll, en person som är relevant i dagens jämställdhetsdebatt och det politiska klimat som råder i Sverige. Men hur många av dagens PK-förespråkare känns vid honom för vad han var? Och jag undrar vad han hade sagt. Han borde i mångt och mycket vara en av deras främsta förebilder, men samtidigt har jag en känsla av att han skulle dissa dem fullständigt. Han var känd för att vara notoriskt butter och långt ifrån lätt att ha att göra med. Vilket Niklas Källner fick uppleva när han intervjuade Lou Reed år 2000, en intervju som förmodligen är den värsta som någonsin gjorts i sverige. Men när Lou Reed säger att journalister är den lägsta livsform som finns så undantar han Niklas Källner och i slutet verkar han vara ganska välvilligt inställd till Källner.

Lou Reed har sett livet från dess mindre smickrande sidor. Själv var han tydligen bisexuell, vilket man försökte bota honom från 1956 genom att ge honom elchocker. En erfarenhet som han 1974 tar upp i sången Kill Your Sons, och i en intervju beskriver så här:

They put the thing down your throat so you don’t swallow your tongue, and they put electrodes on your head. That’s what was recommended in Rockland State Hospital to discourage homosexual feelings. The effect is that you lose your memory and become a vegetable. You can’t read a book because you get to page 17 and have to go right back to page one again.

Velvet Underground med Nico

Velvet Underground med Nico

Med tanke på hans bisexualitet kanske det inte är så konstigt att han slog sig samman med den homosexuelle konstnären Andy Warhol som blev manager för bandet The Velvet Underground som Lou Reed bildade tillsammans med John Cale, ytterligare en egensinnig och betydande artist som går sin egen väg.

Och, ja, det är alltså samme Andy Warhol som SCUM-författaren Valerie Solanas försökte förpassa till de sälla jaktmarkerna. När regissören till filmen I Shot Andy Warhol 1996 bad om tillstånd att få använda sånger från Velvet Underground i filmen vägrade Lou Reed eftersom han inte ville bidra till att eventuellt glorifiera Solanas. Han förlät aldrig Solanas för attacken på Warhol, och efter att Warhol 1987 avlidit till följd av de men han ådragit sig från mordförsöket, återförenades Reed med John Cale, som han varit ovän med i över 20 år, och de gjorde tillsammans en biografisk platta, Songs for Drella (Andy Warhols smeknamn), över Warhols liv. Där ingår sången I Believe med följande text:

"Me" av Andy Warhol

”Me” av Andy Warhol

Valerie Solanis took the elevator
got off at the 4th floor
Valerie Solanis took the elevator
got off at the 4th floor
She pointed the gun at Andy saying
you cannot control me anymore

I believe there’s got to be some retribution
I believe an eye for an eye is elemental
I believe that something’s wrong if she’s alive right now

Valerie Solanis took three steps
pointing at the floor
Valerie Solanis waved her gun
pointing at the floor
From inside her idiot madness spoke and bang
Andy fell onto the floor

I believe life’s serious enough for retribution
I believe being sick is no excuse and –
I believe I would’ve pulled the switch on her myself

When they got him to the hospital
his pulse was gone they thought that he was dead
His guts were pouring from his wounds
onto the floor they thought that he was dead
Not until years later would
the hospital do to him what she could not
what she could not

Where were you, you didn’t come to see me
Andy said, I think I died, why didn’t you come to see me
Andy said, It hurt so much, they took blood from my hand

I believe there’s got to be some retribution
I believe there’s got to be some retribution
I believe we are all the poorer for it now

Visit me, visit me
Visit me, visit me
Visit me, why didn’t you visit me
visit me, why didn’t you visit me
Visit me, visit me
visit me, why didn’t you visit me

Det beryktade omslaget till "Velvet Underground & Nico"

Det beryktade omslaget till ”Velvet Underground & Nico”

Den första plattan med Velvet Underground, The Velvet Underground & Nico, har förutom att omslaget hade en skalbar banan (jag överlåter till läsarens snuskiga fantasi att räkna ut vad skalet dolde) gått till historien för att det, trots att det var en fullständig flopp när det gavs ut, anses vara ett av historiens mest inflytelserika albumen. Tidskriften Rolling Stone hade den som nummer 13 på sin lista över de främsta rockplattor som någonsin gjorts, och gruppen (Velvet Underground) rankades som nummer 19 bland de hundra största artisterna genom tiderna. Brian Eno påstod i en intervju 1982 att även om albumet bara sålde 30 000 ex under de första åren, så startade varenda en av köparna själva ett band.

Velvet Underground var i hög grad en experimentell grupp, låtarna handlade om sexualitet, droger och prostitution. Sånt som borde ge genklang i dagens debattklimat.

Lou Reeds musik är skiftande, den går från det helt obegripliga elektroniska i Metal Machine Music till kraftfull rock och lugna ballader. Materialet är ofta mörkt och väjer inte för något. Reed var själv i början av sin karriär heroinist, vilket förmodligen var en av orsakerna till att han nu avled.

Känner du inte till Lou Reed tycker jag du ska ge honom en chans. Jag vet inte var han skulle ställa sig i den svenska genusdebatten, men hans material är relevant på många sätt. Det ger en inblick i en samhällets baksida och hans låtar utgör ofta kommentarer om den sociala misär som faktiskt finns.

Ett axplock av låtar (utöver de som redan nämnts) som kan vara värda att lyssna på (länkarna går till YouTube-klipp med dem), notera att de är av ganska skiftande art, så pröva gärna flera innan du dissar honom.

Heroin (titeln talar väl för sig själv)
White Light, White Heat (också om droger)
I’m Waitin’ for the Man (och ”the Man” i det här fallet är langaren)
I’ll Be Your Mirror (från Velvet Undergrounds debutplatta, med Nico på sång)
All Tomorrow’s Parties (från Velvet Undergrounds debutplatta, med Nico på sång)
Street Hassle
The Bells (tung låt)
Standing on Ceremony (musikaliskt mer traditionell rock)
The Raven (Edgar Allan Poes dikt tonsatt)

och … ge dig ut och leta själv.

Lou Reed var en mycket betydelsefull doldis.

Må han vila i frid.

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

En stjärna har slocknat
Lou Reed, Andy Warhol och Solanas
— 72 kommentarer

  1. varför hon gör ner honom har du givit svar på själv.”När regissören till filmen I Shot Andy Warhol 1996 bad om tillstånd att få använda sånger från Velvet Underground i filmen vägrade Lou Reed eftersom han inte ville bidra till att eventuellt glorifiera Solanas. Han förlät aldrig Solanas för attacken på Warhol, och efter att Warhol 1987 avlidit till följd av de men han ådragit sig från mordförsöket” man rör inte den feministiska husguden ostraffat.

  2. @kos: Det vore ju tänkbart, fast jag tvivlar på att subban har sån pass koll på läget så hon känner till några samband mellan Solanas och Reed.

  3. ”Avgå Serner”, är en lämplig statusuppdatering på facebook.

  4. @Fredrik S (a.k.a. Blondinballen):
    Jag mailade:

    Anna Serner har med sitt misandriska och minst sagt tvivelaktiga beteende p[ Facebook med anledning av Lou Reeds bortgång tydligt visat att hon är olämplig den kulturella förtroendeposten som VD för Svenska filminstitutet. Jag förväntar mig att ni som kulturminister ställer Serner till svars och kräver hennes avgång med omedelbar verkan. Det är en skam att en person med en sådan vidrig attityd avlönas med skattemedel.

  5. Pingback: En stjärna har slocknatLou Reed, Andy Warhol och Solanas - UmeNytt.se - Nyheter Sverige

  6. Skickade detta till kulturministern, med ärendet:

    ”Anna Serners misandri, angående män som sörjer Lou Reed”:

    Meddelande:

    ”Hej Lena Adelsohn Liljeroth,

    Förutom det som sägs så bra av Ulf och Susanna Varis i de brev till dig, som refererats i detta inlägg…

    http://www.susannavaris.com/blogg/2013/10/avga-serner/

    …tycker jag också att man kan ifrågasätta Svenska Filminstitutets ”genuspolitiska” inriktning med en 50/50-kvotering mellan kvinnor och män, eftersom intresset för att göra film synes vara mycket större bland män än bland kvinnor. Pär Ström skrev om detta för snart två år sedan:

    ”Det finns många tecken på att betydligt fler män än kvinnor är intresserade av filmproduktion. Nedan visar jag ett. Så här står det i Svenska Filminstitutets rapport om genusfrågan med titeln ”00-talets regidebutanter och jämställdheten”:

    ”Detta kan ställas i relation till den starka mansdominansen bland de sökande till regiutbildningarna. Vid filmhögskolan i Göteborg har andelen kvinnliga sökande till regiutbildningen under hela 2000-talet legat på 30 % medan 27 % av de sökande till Dramatiska institutet varit kvinnor. Räknas båda skolorna samman var andelen kvinnliga sökande 28 % under hela 2000-talet. […]

    I förhållande till antalet sökande tar alltså de högre svenska filmutbildningarna in betydligt fler kvinnor än män. I själva verket är det på båda skolorna dubbelt så många av de sökande kvinnorna som tas in: på Filmhögskolan kommer 6 % av alla kvinnor som ansökt in på regiutbildningen men bara 3 % av männen, på Dramatiska institutet kommer 2 % av kvinnorna in men bara 1 % av männen.”

    http://genusnytt.wordpress.com/2012/01/26/mansdiskrimineringen-inom-filmproduktion-ska-oka/

    Är detta den typ av ”jämställdhet” mellan kvinnor och män, som Alliansen och din regering vill främja, där män måste vara två till tre gånger så bra som kvinnor, för att bli aktuella för statligt stöd till filmskapande? Det var ju inte okej med kvotering, när SLU kvoterade in män på veterinärutbildningen, så varför skulle det vara okej med kvotering av kvinnor till regiutbildningar och till Svenska Filminstitutets bidrag för filmskapande? Värderar vi könen olika i det här landet?

    http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article11753512.ab

    Till sist:
    Tycker du och din regering att det är okej att företrädare för statligt finansierade verksamheter uttrycker sig så förklenande om sörjande människor, som Anna Serner nu har gjort på sin Facebooksida, bara för att de råkar tillhöra ett visst kön?

    Detta undrar:

    /John Nilsson”

    (Också skickat till Susannas Crowbar, men i skrivande stund väntar det på granskning:
    http://www.susannavaris.com/blogg/2013/10/avga-serner/#comment-14068 )

  7. Vill bara meddela att jag också har mailat. Ska bli intressant och se om vi får något vettigt svar

  8. Antingen borde hon ha en hård uppsträckning eller sparken direkt, men Lena Adelsohn är nog inte den som kan leverera någotdera, och jag misstänker att LAL inte heller har någon uppfattning om vem Lou Reed var och vad han uträttat.

    Om det inte kommer en ordentlig reaktion återstår att ta heder och ära av Lena Serner och SFI i offentliga sammanhang och särskilt inför utlandet, inför filmvärlden. SFI har ändå inte gjort något vidare ifrån sig det senaste årtiondet, det är ganska länge sedan de var en viktig spelare i svensk film.

  9. Jag vet att man inte ska slänga uttryck som manshatare till höger och vänster, men om man läser det hon har skrivit och särskilt att hon avslutar med ”Gubbslemsvarning”.
    Så kan jag inte komma fram till något annat än att hon hyser ett genuint hat mot män.

  10. Pingback: Avgå Serner | Susanna's Crowbar

  11. Det Anna Serner skriver är ju fullständigt makalöst!
    Det är både obegåvat och omoget men framförallt avslöjande!

  12. Well…Klart att ett stackars genuslobotomerat kvotvåp talar och ”tänker” som ett genuslobotomerat kvotvåp. Stackarn tror ju säkert själv på de könskommunistiska könshatarsagorna där ”kollektivet” kvinnor är evigt ”kränkta offer” utan makt och ”kollektivet” män är ”djur”.

    Kvotvåpet begriper helt inte bättre än att kräka ur sig könshatiska grodor.

  13. @John Nilsson:
    bra att du mailade. Tror dock att det var ett misstag att hänvisa till Varis blogg, det gör det lättare att åsidosätta det som att det är ”ett koordinerat drev” så som Sveland skulle ha uppfattat det.

  14. @Robert:
    LAL är född -55, så har hon inte koll på vem Lou Reed är så är hon skrämmande dåligt allmänbildad för att vara minister.

  15. @Liberalen: Själv börjar jag luta åt idén att man borde kvotera in intelligenta människor på maktpositioner.

  16. @Per Hagman:
    Inte nog med att öket smädar. Inlägget var tänkt att handla om Lou Reed, nu retar jag mig dubbelt på henne för att honhen (eller, fan, jag ska till och med gå så långt att jag säger ”hen” om hennom) också lyckats smutsa ner mitt inlägg som var menat att vara en liten stillsam och diskret betraktelse skriven med ett visst mått av andakt.

  17. @Mariel:
    ”Fast varför kalla henne för subba ?

    Lex Talionis, förstås.

    (”Subba” är väl dessutom en bättre ekvivalent till ”gubbslem”, snarare än ”kärringslem”, vilket nog få använder i praktiken.)

  18. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
    ”Jag ville inte besudla inlägget med att kalla henne för ”fitta””

    Du kan ju alltid säga henslem, så slipper du problem med ”äggskal på tamponger” eller hur det nu var.
    Ett könsneutralt invektiv dessutom, så det borde ju ligga rätt i tiden.

  19. Lou Reed var en del av den kulturella scenen i New York runt 1965-70, precis som Andy Warhol. Valerie Solanas var med i periferin. Hon var inte helt obekant med Andy Warhol när hon sköt honom. Enligt diverse böcker så bottnade bråket i ett manus till en pjäs av Solanas som Warhol inte hade lust att lämna tillbaka. Warhol stack till Europa på ett år, Solanas sneade ur fullständigt och skrev SCUM, och när han kom tillbaka sökte hon upp honom och sköt honom med ett skott – två missade. Det är väl ingen högoddsare att hon var psykiskt störd (jag får för övrigt samma känsla av sinnessjukdom när jag läser något om eller av feministikonerna Shulamit Firestone, Kate Millet, Andrea Dworkin och Robin Morgan)

    Lou Reed var en klassisk person i New Yorks kulturidentitet, precis som författaren Truman Capote, Whoppi Goldberg, the Ramones, Peggy Guggenheim, Martin Scorcese m.fl. Givetvis dyker det upp en massa New Yorkare även runt Lou Reed – Steve Buscemi, Laurie Anderson (som var gift med Lou Reed sedan 20 år), muikern Paul Simon som gav Lou Reed en liten roll i sin film ”One trick pony”, Martin Scorcese-referenserna på ”Street Hassle”.

    Lou Reed, soundtrack, i David Lynchs mästerliga och grymt läbbiga ”Lost Highway”. Även Lou Reeds fru Laurie Anderson finns med i soundtracket.

  20. @Daniel: jag tycker inte det är tillräckligt riv i ”henslem”, annars välkomnar jag gärna bra alternativ till en kvinnlig motsvarighet på gubbslem.

  21. Anna Serner är inte henus-kvoterad till posten som VD på Filminstitutet, hon fick den för att hon hade rätt efternamn och kan kopplas till ”kultureliten”. Hennes farbror var skådespelaren Håkan Serner.
    Föregångaren Cissi Elwin, samma sak där. Släkt med Bonnierklanen, och pappa Göran Elwin på SVT som fixade in henne. Pappa Elwin var en lydig s-märkt journalist som gladeligen hjälpte regimen att försöka
    mörklägga IB-affären.

    Nepotism alltså.

  22. @Magnus:
    Högoddsare att Solanas var störd? Det är väl obestridligt att hon var det. Det är ung 2 år sen jag läste SCUM-manifestet första gången. Jag blev varken arg eller upprörd, snarare ledsen. Och verkligen förvånad över hur hyllad skriften blivit av feminister. Mitt bestående intryck var att hon var en väldigt trasig människa. Jag kan inte ens förmå mig att tycka illa om henne. Jag tycker nog att SCUM-manifestet kan fylla en funktion, men den feministiska hyllningen av det känns lika rätt som det vore att hylla Anne Franks dagbok som ”mästerlig satir”.
    På den tiden det begav sig (när Street Hassle kom ut) hade jag ingen aning om vem Scorcese var, så nu blir jag tvungen att lyssna på den bara för det. (Inte för att jag har något emot det, det blir ett kärt återhörande.) Jag antar att du menar låten, och inte plattan, när du säger Scorcese-referenser på Street Hassle, men korrigera mig om jag har fel. (Tyvärr har minnet bleknat av konserten jag var på i Stockholm en gång i urtidens dimmor, jag kommer bara ihåg att vi satt på en läktare, att Lou Reed vid ett tillfälle sa ”can somebody get the asshole to shut up” om någon i publiken och att han körde just Street Hassle. Och att det var en bra konsert.)
    Nånstans såg jag nämnas igår att Lou Reed varit gift tre gånger och med vilka. Nu kan jag inte hitta stället. Men första giftermålet skall ha varit med en Betty (efternamn okänt) 1973–1979, andra giftermålet var med Sylvia Morales från 1980–1994. Laurie Anderson började han tydligen dejta 1995, men de gifte sig inte förrän i april 2008. Så de har varit gifta lite mer än 5 år.
    Och uppenbart åker Lost Highway upp på listan över filmer som ska ses.
    (Lou Reed hade för övrigt också en ganska central roll i Prozac Nation, även om han rent fysiskt bara var med i nån kort scen)

  23. Oj, hade lite dålig koll på Lou Reed inser jag, men jag kände i alla fall till Walk on the wild side (vågar man säga att jag hittade den via Marky Mark and the Funky Bunch som samplade mycket från den på 80-talet?)

    Att kalla någon Subba (eller fitta eller henslem eller whatever) gör väl inte saker och ting bättre. Däremot hamnar man på samma nivå som den personen och det är väl upp till var och en att bestämma vilken nivå man vill hålla. Men nog tycker jag det är respektlöst att uttrycka sig på det sättet som hon gör och jag tycker det är väldigt onödigt minst sagt. Varför känner folk ett behov att lägga till ett förnedrande begrepp på folk? Å andra sidan så kände jag häromdagen mig riktigt irriterad på någon och hade lust att skriva om käringen bara för att så just när man blir förbannad (som Dolf är) kan jag förstå det. Men Gubbslem verkar inte vara för att man är förbannad – utan för att man är rolig. Vilket säger en hel del om acceptansen i vårt samhälle för detta.

  24. @Trollan:
    Nej, jag tycker könsord är att gå över gränsen, och använder mig inte av dem om jag inte har en speciell anledning/poäng med att göra det. Men subba tycker jag definitivt hon förtjänar.
    Sen ser jag det som att man får tåla att man själv blir skitig när man ger sig ner i kloaken. Det går inte att rensa avlopp i frack och stärkta manschetter. När man är i Rom gör man som romarna,och man talar till bönder på bönders vis. Jag har inga problem alls med att uppträda civiliserat, IRL eller på nätet, men då förväntar jag mig att de gör detsamma. Jag har lätt för att förlåta, eller be om ursäkt om det är befogat, och höja nivån med ett ögonblicks varsel. Men jag vägrar dalta med barbariska puckon bara för att de går i finkläder och har en yta av polityr. Höjer de sig och börjar bete sig anständigt kommer jag också att bemöta dem och behandla dem anständigt.

  25. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Jag har svårt att förstå hur Valerie Solanas tillmäts en sådan betydelse för feminismen. Förutom att Robin Morgan tyckte hon skulle frikännas för mordförsöket på Andy Warhol, var hon överhuvudtaget en snackis bland feminister på 70- och 80-talet? Andra stollar som försvarats på samma sätt har ju fallit i glömska – Kate Millet försvarade Gertrude Baniszewskis våldtäkt och bestialiska mord på Sylvia Likens med ”is the story of the suppression of women. Gertrude seems to have wanted to administer some terrible truthful justice to this girl: that this was what it was to be a woman”. Gertrude Baniszewski har inte blivit en ikon bland tantslemmet, trots att hennes agerande förklarats och försvarats av radikalfeminister. Aileen Wournos har inte heller blivit nån ikon, även om en del stollar försökt.

  26. @Trollan:

    Dolf är ju en levande mannekäng för feministernas stereotyp av näthatare, en 50+ ungkarl utan fast anställning som bor på landsbygden, så hans språkval är, om inte önskvärt så åtminstone förväntat.

    Men att en myndighetschef som är utsedd av regeringen lägger sig på den nivån ska vi inte acceptera. Inte ens om hon uttalar sig privat.

  27. @Magnus: Jo, det är underligt. Jag får ta och kolla upp de andra namnen, för det är inga jag känner igen så där på stört.

  28. @Dolf. Ska du se ”Lost Highway” får man skärpa till sig, gärna se den två gånger för den kan framstå som mer än lovligt virrig, saker och ting sker inte i tidsmässig ordning. Jag var tvungen att se den tre gånger innan jag insåg vad som egentligen sker i den.

    Om Anna Serner varit född efter 1970 skulle jag ha förstått att hon inte visste vem Lou Reed var, men hon är född 1964. Hon kanske anser att Kajsa Grytt betytt mer för musikhistorien än Lou Reed, och att den SFI-finansierade kvotregissören Ella Lemhagen är i klass med Lars von Trier…

    Det finns en anledning att Sverige inte har regissörer i klass med Ari Kaurismäki och Aleksi Mäkelä (se för h-e Mäkeläs ”Finnjävlar”! Dolph. Missa INTE, den har kommit i nyutgåva. Inget finskt genusfjoll i den inte, här har både kvinnor och män rejält med hår på pungen. Bastu – check, knivar – check, hembränt – check, ond bråd död – check, kolsvart humor – check, story i Kurosawaklass – check)
    Att SFI skulle kunna klämma ur sig filmer där man gör pålägg på sin flickvän och driver med hjärnskadade (danska ”De grönne slagtere”) eller göra en pekpinnelös våldsspäckad mockumentär film om huvudstadens undre värld (Winding-Refns trilogi ”Pusher”)- fetglöm!
    Till och med norrmännen har ju börjat göra sevärd film och TV (”Dag”, ”Ett slags liv”).

    Jaha, nu har du ju en hel lista med SEVÄRD film, Dolf!
    Finnjävlar och Stygga pojkar (finska, Aleksi Mäkelä)
    De gröna slaktarna (dansk, tror Nikolai Lie-Kaas regisserat)
    Pusher I,II och III (dansk, Nicholas Winding-Refn)
    Dag, TV-serie från NRK

  29. @Bashflak: Nehe du, försök inte reducera mig till någon landsbygdsprodukt. Jag har levt i skiftande miljöer. Mitt uttryckssätt är inte kopplat till vare sig min miljö eller mitt arv, utan är i högsta grad personligt. Jag är till råga på allt intelligent och har aldrig haft en EPA-traktor.

  30. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Know your enemy. Det sena 60-talets amerikanska radikalfeminister – allt amerikanskt skit har en tendens att leta sig till Sverige – är en samling främst judiska kvinnor, främst från nordöstra USA, som
    är födda på 30- och 40-talet. Även nästa generation kommer därifrån och har påfallande ofta judisk bakgrund, vilket väl kanske inte är så förvånande om man inser att de är från NYC (25% judisk befolkning).

    Namedropping:
    Shulamit Firestone, Andrea Dworkin, Robin Morgan, Betty Friedan, Judith Butler, Susan Brownmiller, Susan Sontag, Gloria Steinem, Naomi Wolf, Erica Jong, Susan Faludi, Jane Alpert, Barbara Ehrenreich, Catharine McKinnon, Kate Millet.

    Svensk feminism är ungefär som svensk film a la SFI – en dålig rip-off av amerikansk dito.

    Höjda ögonbryn:
    Shulamit Firestone, som försökte blanda marxism och freudianism (jag behöver inte nämna att hon var judinna va? Rabbin dessutom), är uppenbar biologist, och hävdar inte att könet är en social konstruktion, tvärtom.
    Andrea Dworkin var ganska uppskattad av den amerikanska ultrakonservativa falangen, på grund av hennes sexfientlighet.

  31. Serner har nu tagit bort FB-inlägget utan förklarande ursäkter. Först plumpa provokationer och sedan sopa undan, gömma sig och låtsas som ingenting. Inte särskilt hedrande.

  32. @Lavazza:
    Ren och skär arrogans, och arrogans är en sak som får mig att vända taggarna utåt med besked. Jag tål bara inte sån där ”von oben” arrogant attityd.

  33. @Magnus:
    Ja nu gjorde du mig nyfiken. Dag har jag på disken. Såg ett avsnitt när det var uppe i någon diskussion för inte så länge sen, och det verkade ju lovande.

    @Magnus: Där kände jag igen desto fler namn, även om jag inte kan påstå att jag är närmare bekant med dem. Men Naomi Wolf gillar jag faktiskt, vad jag har sett av henne hittills. (Jag blev först medveten om henne genom hennes dokumentär ”The End of America”, och sen kom hon med ganska skärpt kritik mot hanteringen av Assange-fallet, och vad jag har sett i övrigt från henne verkar ganska vettigt, fast hon måtte ha varit bra slirig eller hög när hon var hos Colbert och pratade om sin nya bok ”Vagina: A New Biography”)

  34. @Lavazza:
    He he, jag hade fortfarande fliken med hennes groda öppen, så jag passar på att ta en skärmdump innan jag lämnar eländet.

  35. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Det finns väl en del bra idéer hos många feminister.
    Ewa Lundgren må ha kläckt ur sig en hel del stolligheter om offerritualer i norska skogar, och hon verkar lindrigt sagt fnoskig, MEN det hon skriver om våldets normaliseringsprocess är däremot läsvärt. Det hon skriver kan nog åtskilliga män relatera till, det stämmer med berättelser om pennalism, folk som utsatts för tortyr, sekter, auktoritära organisationer m.m.

    Susan Faludis bok ”Stiffed” har jag inte läst, men enligt rescensioner m.m. ser den inte helt ointressant ut. Hon tar upp den kollapsande mansrollen, femininiseringen av samhället och fenomen i samband med det. http://susanfaludi.com/stiffed.html

  36. Dagens plumphet:
    Det där UR-programmet om att kvinnor blir mindre än män för att männen tar maten… Nån som sett Andrea Dworkin och hennes man John Stoltenberg på bild? Grin Grin Annars kan ni ju googla.

  37. Tack dolf för det inlägget!! Jag blir riktigt rörd av hur du får ihop det. Ja Mariel. Hon beter sig som en subba i allt väsentligt här men förstår ditt obehag. Oförsonligheten i reeds text är jävla mänskligt felbar och förståelig.

  38. Så alla mail till kulturministern har alltså gett effekt, hon suddade skiten hellre än att få sparken. Nån som tror att denna skandal kommer att nå gammelmedia?

  39. @Bashflak:
    Jag har redan börjat googla efter ”Anna Serner” och ”Lou Reed” men hittar bara ”våra” bloggar/sajter. Samt en artikel om att hon toppar lönelistan för chefer inom kultur och nöjesinstitutioner i Sverige med sina 125 000 i månaden. Med en sådan lön borde man ju kunna ställa lite krav på uppförande. Nåväl, vet inte hur ofta Google indexerar men det vore ju underbart om det snappades upp av nån större tidning.

  40. @Magnus:

    ”Det finns väl en del bra idéer hos många feminister.
    Ewa Lundgren må ha kläckt ur sig en hel del stolligheter om offerritualer i norska skogar, och hon verkar lindrigt sagt fnoskig, MEN det hon skriver om våldets normaliseringsprocess är däremot läsvärt. Det hon skriver kan nog åtskilliga män relatera till, det stämmer med berättelser om pennalism, folk som utsatts för tortyr, sekter, auktoritära organisationer m.m.”

    Jovisst, rensa ut och ta hänsyn till feministiska virus från programmerade människor och du kan få använbar info samt inse att du har med individer under kraftig påverkan att göra. Det gjorde Pelle Billing tex. Evig heder åt denna ansträngning!!

  41. @Magnus:
    Det är väl så att även de mest förnuftsvidriga idéer och ideologier i botten bygger på en sansad och förnuftig kärna. Ta vilken som helst förnuftig idé, polarisera den så den blir svartvit, formulera utifrån det några principer eller regler, och tillämpa dem sedan blint och automatiskt med nolltolerans för avvikelser och du har ett sanslöst vansinne som följd.

  42. @Mariel:
    Du missförstod väl inte? ”Hon” i ”Hon beter sig som en subba …” syftade alltså på Serner, inte på dig. Meningen var alltså riktad till dig, inte om dig. (Borde kanske ha stått ”Ja @Mariel”)

  43. @Bashflak:
    Jag tror knappast att det är mejlen till kulturministern som gjort att hon tagit bort det. Det är nog alltför mycket storm i ett vattenglas för att en minister skall börja domdera på så kort varsel. Jag tror snarare att det är så att Serner kännt mer direkt att hon fått alltför mycket mothugg från omgivningen för att sitsen skall vara bekväm.

  44. @Magnus

    Susan Faludis bok finns ju på svenska också, och heter då ”Ställd – förräderiet mot mannen”. Gjorde ett försök att läsa den för några år sedan, men den är ”omfattande” (ca 630 sidor text utöver referenser) och jag orkade inte igenom den då. Mitt intryck är ändå att den är läsvärd även om jag kanske missade slutet, där Faludi gissningsvis försöker sammanfatta och dra slutsatser.

  45. @Patrik N:

    Alltså, jag försöker utgå från vad folk säger/skriver, inte vilka de är. Att Ewa Lundgren har blandat ihop religiösa grubblerier (förflutet i norsk frikyrka) med radikalfeminism, till nån slags spökhistoria där frikyrkopatriarkatet mördar barn i norska skogar, det tyder ju på galenskap. Hon sparkades från nåt norskt universitet, men fick en tjänst på UU. Men oavsett hennes förvirrade spökhistorier, processen hur våld kan användas för att kontrollera människor är bra. Den har dock inget med radikalfeminism att göra.

    @Patrik N:
    Ja, Billing var bra, saknar honom i debatten.

    @Dolph:
    Om du inte hört talas om Gertrude Baniszewski och Aileen Wournos är inte så konstigt. Den första torterade ihjäl ett av sina fosterbarn, en 12-årig flicka, och det finns en massa religiösa övertoner i mordet. Aileen Wournos är en av USAs mest kända kvinnliga seriemördare, som skyllde sitt beteende på att hon blivit våldtagen. Hon prostituerade sig och sköt ner sina kunder lite då och då, ibland tillsammans med sin flickvän. Wournos avrättades i Florida 1992. Det har gjorts åtminstone en film om Wuornos, ”Monster”, med Charlize Theron i huvudrollen.
    Båda har fösökts göras till feministikoner, men det har inte gått så bra…

  46. @Magnus:
    Då har jag en idé om vem Aileen Wournos är. Jag såg filmen för snart tio år sen. Som jag måste säga jag tyckte var både bra och omskakande, sen kan man ju fråga sig hur sanningsenlig den var. Det var i alla fall ett gripande porträtt. Men man undrar ju hur filmen hade tett sig om den hade handlat om Alex Wournos istället.

  47. @Magnus:
    Jag var också nyfiken på Susan Faludis bok men efter att ha läst några recensioner som konstaterar att hon är och förblir feminist så orkar jag inte. Hon har tydligen gjort en ordentlig research och skriver bra men i slutändan så är det bara männen som gnäller och om de bara ville bli lite mera som kvinnorna så skulle allt lösa sig.

    http://www.backlash.com/content/gender/1999/10-oct99/wfr1099a.html
    http://www.menweb.org/stiffed.htm

    Om du skulle läsa den så vore det kul att läsa en recension här på sidan Wink

  48. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Jag missade inte din ”avhyvling” tidigare, men ville ändå ge ett perspektiv på graden av koordination i respektive ”läger”. I den mån ”vi” har beskrivits, eller skulle komma att beskrivas, som en ”liten, men röststark och välkoordinerad grupp”, tyckte jag att det kunde vara värt att ge ett exempel på hur ”det andra lägret” är koordinerat, med hundratals samverkande organisationer bara på nordisk nivå. Du känner till det, men om någon annan skulle bli orolig över hur ”välkoordinerade” ”vi” är, tänkte jag att jag kunde ge vederbörande lite ”lugnande” besked om maktförhållandena, så att säga. Smile

    Men okej, jag förstår din tankegång. Vet bara inte om jag håller med. Är det säkert att politiker bryr sig mera om ett antal isolerade individers åsikter, även om de pekar i samma riktning, än en grupp som samlat sig och kan förväntas erbjuda ett mera uthålligt och, ja, koordinerat motstånd?

  49. @John Nilsson:
    Okej. Jag kopplade inte riktigt din avsikt där. Men det är ju faktiskt en mycket bra poäng du gör. Ska försöka lägga den på minnet. (Den kommer väl till pass när jag kommer in på Svelands svammel om billingens och Strömmingens ”koordinerade” drev mot feminister.)
    Nu vet jag inte hur många e-mejl kulturministern har fått om saken, men jag tror knappast att det rör sig om tusentals, och skulle det vara så att hon har fått några tiotal så förminskar det definitivt effekten om de uppfattas komma från en enda källa. Handlar det däremot om en formlig lavin av mejl, i tusentals, så är det mycket möjligt att effekten blir den motsatta, dvs. att en eller ett fåtal källor uppfattas som ”mäktigare” och då tas på mer allvar.

  50. @Mariel:
    ”Ursäkta? lägg av…”

    SmileAppropå programerade individer då?
    Isåfall, hur då? Jag talar om de skogstokiga som inte ens de har fel i allt de säger och också om mina många kära vänner som inte är som de ska pga feminism men som jag tror kan nås en del av dem. Eller vad det nåt annat dumt jag sa?

    Men va fan, skrev ja så du tror jag kallar dig subba??
    Dolf får mig ofta att sätta kaffet i vrångstrupen men jag blev så arg på den där elaka filmchefen att jag höll med honom.

    Men ja vet inte vilket de är nu så?

    Feminism är på sekt-nivå och jag blir inte klok på det. Jag överdrev inte.

  51. @Magnus:
    ”@Patrik N:

    Alltså, jag försöker utgå från vad folk säger/skriver, inte vilka de är. Att Ewa Lundgren har blandat ihop religiösa grubblerier (förflutet i norsk frikyrka) med radikalfeminism, till nån slags spökhistoria där frikyrkopatriarkatet mördar barn i norska skogar, det tyder ju på galenskap. Hon sparkades från nåt norskt universitet, men fick en tjänst på UU. Men oavsett hennes förvirrade spökhistorier, processen hur våld kan användas för att kontrollera människor är bra. Den har dock inget med radikalfeminism att göra.”

    Ja helt skogstokig är hon och tyckte därför du har bra poäng som hittar nåt av värde i det där träsket.

    @Patrik N:
    ”Ja, Billing var bra, saknar honom i debatten”

    Ja han fick till det på många sätt.
    Och det ska fan sägas om alla skribenter på genusdebatten. Här lär man sig mycket så tack för det.

  52. För mig låter det som hon är psykopat, vilket gör att det inte spelar någon roll vad du säger till henne.

  53. Pingback: David Robert Jones har stängt butiken | Genusdebatten

  54. Pingback: Dick Wagners skuld i att bara kvinnor blöder | Genusdebatten