The Black Panther – Make Wakanda Great Again – Ännu en politiserad självmotsägelse
avatar

Så var det dags igen. Förra gången var det kvinnornas tänkta mångfaldsfilm ”The Last Jedi”. Den här gången så handlar det om svartas tänkta mångfaldsfilm ”The Black Panther. Jag skall redan nu fastslå att The Black Panther inte är i närheten av lika dålig som The Last Jedi var. Precis som de flesta andra av Marvels superhjältefilmer är detta en välgjord och underhållande film men i kategorierna ”handling” och ”omvärld” hittar jag precis som Sargon of Akkad en mängd saker att anmärka på. Här är först och främst hans genomgåmg av ”The Politics of Black Panther” (själva filmens handling vid 15-minuters-strecket) Varning SPOILERS.

För att göra en lång historia kort så börjar berättelsen med tydliga liknelser till Lejonkungen. Det fiktionella afrikanska landet Wakandas kung är död och hans son Prins T´Challa skall överta tronen. Landets kung är en superhjälte som kallas ”The Black Panther” vars superhjältekrafter kommer av en ört. Det som gör Wakanda speciellt är att de är oerhört rika och teknologiskt avancerade men vill inte att omvärlden skall känna till det, samtidigt har denna rikedom inte uppstått genom egen utveckling utan som följd av förekomsten av en värdefull metall som kallas ”Vibranium” som kommer från en störtad meteorit och enbart finns i Wakanda. Här vill jag påpeka att jag förberedde mig genom att se tre andra gestaltningar av ”The Black Panther” så jag skulle veta vilka delar som kommer från ursprungsberättelsen och vad som bestämdes enbart för filmen. Det sistnämnda är fokus för recensionen.

Wakanda – En rasistisk Rousseau-fantasi?

Det första stora problemet är Wakanda. Låt mig poängtera att filmens Wakanda inte alls liknar det Wakanda som framställts i tidigare versioner. Filmens Wakanda är modernare, mer science fiction-inspirerat, rymdaktigt och mindre naturnära än andra varianter. Detta osannolikt nog utan någon som helst motsvarande intellektuell utveckling. Jag vill ogärna säga att filmfolket är rasister (och förmodligen ser de själva sig som anti-rasister) men med tanke på hur de valt att framställa svarta människor i ett högteknologiskt framtidssamhälle som om det var omöjligt för dem att utvecklas i vissa områden så måste jag påpeka att den här filmen ger indikationer av att ha skapats av personer som har något skruvat i huvudet gällande hur de ser på svarta. Det här är inte svartas idé alls. dDtta är mer en fantasi tagen direkt från Rousseaus idé om hur samhället förstör människor. Filmen verkar bygga på tanken att invånarna trots att de har laserkanoner skall ha gynnats av att bevara primitiva traditioner som är totalt ogenomtänkta i sin påstådda ”svarthet”

Kort sagt, filmen drar Wakanda långt längre fram än andra versioner i teknologisk-medicinsk utveckling för att kunna skryta med att vara världens mest avancerade land. Samtidigt låter man gång på gång den intellektuella utvecklingen hos den svarta befolkningen likna noll. Föreställ er hur absurd samma sak i vår del av världen skulle se ut. Vi skulle ha en film som utspelar sig i Europa 2050 men av någon orsak så är det bara teknologin som gått framåt medan andra saker är kvar i medeltiden. Invånarna bor i ett privitivt stamsamhälle, de talar latin, de gör fortfarande upp oenigheter genom att duellera med skarpa vapen, de klär sig som om de fortfarande var på medeltiden. De betraktar kungafamiljer som riktiga auktoriteter istället för symboliska och vetenskapen tycks närmast saknas så fort något inte handlar om militären som i sin tur närmast saknar moral och lyder vad än landets härskare beslutar om oavsett hur korkat.

We wuz kings and stuff…

Filmfolket kunde uppenbarligen inte bestämma sig för vad de ville göra. En högteknologisk science fiction-skrytstat för svarta vara stolta över (som inte förekommer i någon av de andra versionerna utan verkar mer hämtad från Stargate) eller ett stereotypt svart stamsamhälle med trähyddor, bongotrummor och en mansroll som skulle få det att ryka i huvudet på genusvetare. De valde tydligen bäggedera och vi får pga dagens politisering svarta som i sin beundran av filmen ifråga är stolta över de mest stereotypa bilder av primitiva samhällen du kan tänka dig, komplett med den idiotiska tanken att det bästa sättet att hitta en duglig härskare är att tvinga honom att slåss med skarpa vapen mot personer som antingen är dubbelt så stora (M Baku) eller ägnat halva livet åt att lära sig döda så bra som möjligt (Killmonger). Varför befolkningen tycker den viktigaste egenskapen för härskaren är att kunna döda folk med skarpa vapen eller nävarna förtäljer inte berättelsen.

Wakandas valrörelse pågår för fullt

”I am not the king of all people – I am the king of Wakanda”

Sedan har vi den politiska delen. Wakanda är vid filmens början rena Alt Right fantasin. En hypernationalistisk militaristisk etnostat med stängda gränser styrd av en monarki utvald genom födelse och/eller rituell närstrid, och det är ”the good guys” vänta bara tills vi kommer till ”the bad guys”. Faktum är att det finns en scen där en av kvinnorna vill att Wakanda tar emot flyktingar varefter kung T´Challa svarar att om de låter flyktingar komma in i Wakanda så kommer de att förändra Wakanda. Detta har fått flertalet människor att likna Kung T´Challa vid en ”Black Trump” vilket faktiskt inte alls är en helt felaktigt beskrivning politiskt sett. T´Challas mål i filmens inledning är att bevara Wakanda och se till dess Vibranium inte sprids. Enda anledningen filmen har en scen i någon annan del av världen är att en sydafrikansk vapenhandlare ”Claw” försöker sälja Vibranium i Sydkorea.

Med sådana vänner – vem behöver fiender?

Om ”Black Trump” är filmens hjälte vem är då filmens skurk? Som framgår ovan finns en person som heter ”Claw”. I andra gestaltningar är han forskare eller legosoldat. Det enda alla berättelser har gemensamt är att han är den person som dödat den tidigare Black Panther som var T´Challas far så Black Panthers inledande motivation är att hämnas sin fars död och hindra landets skatter från att spridas. Faktum är att i 2/3 versioner är huvudhandlingen att Klaw stjäl vibranium från Wakanda. Filmen ”Black Panther” har dock egna politiska ideer och introducerar en bit in i filmen en ny karaktär: ”Killmonger” som har betydligt sjukare motivationer än att bara stjäla vapen. Hans planer inkluderar att utnyttja Wakandas korkade duellsystem för att genomföra statskupp, bli en svart Hitler och hålla tal som verkar hämtade ur Mein Kampf där han vill starta världskrig för svartas räkning, något mer idiotiskt är svårt att föreställa sig.

Och här är Black Panthers andra stora problem: Moralrelativism. Ingenstans gör filmen klart för tittaren vilken jubelidiot som Killmonger är. Inte heller hjälper det att man i rollen som Killmonger valt Michael B Jordan som är betydligt mer karismatisk och mindre nedtonad än huvudrollsinnehavaren Chadwick Boseman. Vad detta innebär för filmen är att tittaren hela tiden får dubbla budskap. Någonstans ligger det alltid i bakhuvudet att filmen vill att publiken skall hålla med Killmonger och som sagt Killmonger är Black Hitler, hade han inte varit svart skulle ingen ens kommit på något så galet som hur filmen framställer honom och som konsekvens blir filmens budskap värsta sortens hyckleri. Det handlar inte om att bry sig om svarta människor, det handlar om att vilja ha hat mot vita människor.

I sanningens namn

Budskapen som finns i filmen är ett stort skämt. Å ena sidan är ett återkommande tema att man vill göra mer för svarta i andra länder. Å andra sidan skiter man i allt svarta varit med om på egna bakgården i Afrika medan man framställer det som en prioritering att ändra på saker i USA. Vi vet var någonstans Wakanda är tänkt att finnas. Om de inte tycker svartas situation var illa nog under kriget i Kongo där 30% av alla kvinnor och 22% av alla män våldtogs så enligt vilken logik bryr sig någon i Wakanda ett skit om svarta i USA eller någon annanstans? Vidare och ännu värre enligt vilken logik är den hjälp som svarta är i mest behov av från ett högteknologiskt rikt svart land bestående av en massa vapen? Ett av svartas absolut värsta problem idag är ju att svarta med vapen dödar andra svarta så hur dum måste man vara för att tro att leverera vapen till svarta i USA skulle lösa någonting?

Nåväl, filmen inser till slut att den inte kan låta ”Black Hitler” hålla fler korkade tal om den svarta rasens behov att ta till vapen och göra om världen med ”oss på toppen” (som om det inte räckte att skicka några miljoner på banken till var och en) och vi får då ett inbördeskrig på halsen. Kan ni gissa hur könsrollerna i det kriget ser ut? Om ni gissar att kvinnorna är de enda med hjärna som beslutar sig att Black Trump är ett föredra framför Black Hitler så har ni helt rätt. Bokstavligen alla kvinnor vi någonsin ser i filmen stöttar Black Trump i konflikten medan Wakandas män av helt obegripliga orsaker vill ha mer av Black Hitler. Denna idiotiska uppdelning når sitt klimax när den man som skall föreställa en av ledarna för militären kommer ridande på en noshörning och stoppas av att kvinnan som är hans käresta som är ledaren för kungliga livvakten ställer sig framför. Noshörningen Ferdinand stannar tvärt och luktar på blommorna.

Martin Luther King vs Malcolm X

Givetvis slutar det hela med att T´Challa aka Martin Luther King aka Black Trump skall duellera Killmonger aka Malcolm X aka Black Hitler medan inget av det andra krigande vi just beskrev har den minsta betydelse eftersom Wakanda har ett så idiotiskt system att duell man mot man avgör allting. Eftersom bägge har superhjältekrafter och Black Panther-skyddsdräkter så kan ingen av dem skada den andra såvida inget alldeles särskilt händer. Låt mig nu åter poängtera att enligt Wakandas system så har Black Hitler rätt bara han lyckas döda Black Trump. Tydligen gjorde landets hjärnor av med all energi på vapen och botemedel för cancer för de verkar inte ens nå rudimentära nivåer i statskunskap där man drar slutsatsen att vad landet behöver är en skylt med texten.

INGA FLER DUELLER!!!!!

Vad beträffar konflikten mellan att hålla sig gömda och att hjälpa andra svarta så torde det inte finnas någon som begriper varför de inte kan hjälpa svarta människor på mer produktiva sätt än att ge dem mer och effektivare sätt att skjuta ihjäl varandra. Tanken att det skulle hjälpa svarta att få vapen är korkad bortom förståelse och det verkar som om filmen har någon sorts mental blockering mot tanken att de vapnen kommer att användas mot a) andra svarta b) Wakanda.

Vad beträffar det progressiva perspektivet så kan vi konstatera att precis som feministfilmen The Last Jedi snarare förstärker intrycket att kvinnor inte kan ta över utan att saker går i bitar så tycks budskapet i Black Panther vara att svarta inte kan ta över utan att samhällets centrala värdering blir våld. Den enda person i filmen som hyllas för att använda hjärnan är kungens lillasyster Shuri som skall föreställa reklampelare för ””Women in STEM”. Det är bara det att hon är 16 år gammal så det är mer sannolikt hon fick sina vetenskapliga talanger medfött genom kraften som Rey i Stjärnornas krig än att hon fick dem genom intresse och studier.

Vad blir då slutsatsen? Filmen är utan tvekan underhållande att se på men så fort man börjar tänka efter så börjar vad filmen försöker säga krocka med vad som visas på duken och rent praktiskt så skrattade jag mer under Sargon of Akkads video OM filmen.

Kommentarer

The Black Panther – Make Wakanda Great Again – Ännu en politiserad självmotsägelse — 36 kommentarer

  1. Hej.

    Av din recension att döma låter som om man valt att filma Reginald Hudlin:s Black Panther.

    Synd, då det var under Hudlin som serien och dess karaktärer fick sitt renodlat rasistiska budskap. Inte nog med att just det folket (wakanda) helt enkelt bara är bäst på allt, de besitter ren energi som kan fås utan påverkan på natur och ekosystem, de besitter biomedicinsk kunskap som kan bota alla cancerformer, de besitter agronomisk kunskap som ger ett överflöd av mat, alla är vackra, högresta och smärta, inga handikappade av något slag finns, och så vidare i en rent prepubertal fantasi om wakandiernas överlägsenhet på alla sätt.

    Till och med en Himmler hade nog sagt, ”hej hopp lugna ner dig lite här va!”

    Ännu roligare (i seriernas värld) är att Wakanda och T’challa (Black Panther) vägrar sälja något av sin kunskap, eller produkter som kan användas för att klura ut deras hemligheter, eller grödor som skulle kunna avskaffa all svält, eller… ja, poängen syns väl? Anledningen? Icke-wakandier är inte intellektuellt och spirituellt mogna att hantera denna kunskap och dessa resurser… Låter bekant, på något sätt.

    Som sagt, trist att de valt den mest rasistiska skildringen av karaktären som är möjlig – det bådar inte väl för en eventuell filmatisering av Luke Cage:s öden och äventyr.

    På tal om rasism och Marvel: som en gång rätt insnöad på deras serier (kom igen, Åsa-Nisse eller Straffaren – lätt val för en grabb) så är det en sak som är rätt kul:

    Majoriteten hjältar är vita västerlänningar, med blandade mörkare personer här och där. (Marvel, speciellt Chris Claremont, har alltid haft ett öga till att inkludera ett subtilt politiskt tema om att läggning, hudfärg eller kön inte skall spela någon roll – synd om det tack vare identitetskrigare nu slagit över till äkta rasism.) Skurkarna däremot, är nästan uteslutande vita och då i synnerhet vita européer/amerikaner. Hm.

    Annars kan man ju läsa, i mitt tycke, bättre serier: brittiska 2000AD:s titlar exempelvis.

    Sedan hoppas jag att DC och Marvel vågar vara lite mera camp i hur de närmar sina erbarmligt taffliga berättelser och karaktärer – en film om en man som klär ut sig i gummi och läder och misshandlar folk som han bara ‘vet’ är brottslingar behöver vara en kostymerad orgie i kitsch och camp – annars är det som om man försöker se ‘Taxi Driver’ som en komedi.

    Hur är det man säger? ”Rant over”?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  2. @Rikard:

    ”Av din recension att döma låter som om man valt att filma Reginald Hudlin:s Black Panther.

    Synd, då det var under Hudlin som serien och dess karaktärer fick sitt renodlat rasistiska budskap.”

    Precis så är det och Aydin Paladin påpekade också det faktumet i video på ämnet. (12.35)

    ”I knew as soon as they announced the Black Panther movie it would be based on Hudlins run. Not only because I knew creating a realistic Wakanda with faults and advantages was never going to happen in a mayor popcorn flick but also because Marvel seemingly love Hudlins run”

    Beträffande frågorna som tas upp (9.40) Priest version var den första att ge svar på de svåra frågorna. Vilket Paladin kommenterar ”this shit was awesome” och här kommer hon också in på de uppenbara likheterna mellan Wakanda och ”Alt Right” (meme vid 11.10)

  3. @Rikard:

    ”Av din recension att döma låter som om man valt att filma Reginald Hudlin:s Black Panther.”

    Fast Hudlin var producent för den animerade versionen som gjordes 2011 och inte ens i den så framställde man Wakanda på på det futuristiska och gömda sätt som filmen gör gällande. Ta exempelvis Axel E:s kommentar från förra inlägget (där vi tjuvstartade om Wakanda)

    ”Wakanda höll inte sina gränser stängda. Wakanda gömde sig av flera goda anledningar.” (Axel E)

    Det beror på vilken version vi pratar om. Inte ens vad gäller Hudlins animerade version från 2011 så är det sant. Tvärtom som vi kan se här så höll de definitivt sina gränser stängda och till och med deklarerade luftrummet en ”no-fly zone” för USA.

    Så inte ens Hudlin framställde Wakanda på det gömda sci-fi sätt som filmen gör. Hudlins Wakanda i 2011 har gränser och murar. Det där med att låtsas vara ett tredjevärlden land är snarare en idé som kommer från regissören/manusförfattarna. Å andra sidan kunde det vara värre, de kunde ha låtit Ta
    -Nehisi Coates skriva filmen. Här är vad Zack (diversity & comics) sade om Coates.

    ”He is a racist, straight up a racist, it turns out he is also a boring racist”

    Och om du tycker det låter illa nog så vänta bara tills du sett vad Zack sade om Ta-Nehisi Coates & Gay ”Black Panther & The Crew” (som avslutats pga obefintlig försäljning)

    ”SJW Marvel’s BLACK PANTHER Joins A ”Woke” Team of Super-Racists – This is the most racist comic I have ever read”

  4. Spekulerar litegrann (har inte sett filmen). Börjar undra om Black Panther, åtminstone ett av delsyftena (vid sidan av gängse white guilt/privilege-narrativen) är att sudda bort obekväma faktum som ”Africans Have Never Built a Major Enduring City in 3,000 Years” och plantera in en alternativ verklighet. Och på så sätt sublimera bort det gamla.

    ”- Nähä fel titta på Wakanda då!”

    Att bilden sen är falsk och helt artificiell är av mindre betydelse i sammanhanget eftersom sanningen ändå ses som ”relativ” inom identitetspolitiken. De enda som räknas där är egenskaper på utsidan, representation och grupptillhörighet. Egen agens öht eller eget ansvar och individbegreppet är närmast bortraderat i den miljön.
    .


    .

  5. Det är helt rätt: Wakanda skadar sig själva när de vägrar att inse sin överlägsenhet och väljer att hata makt och styrka, på samma sätt som vänstern skadar både samhället och vänstern när den inte vågar vara elitistisk utan i stället försöker krypa ner till fabriksgolvets nivå.

    Det är faktiskt inte alla människor som är ädla och upphöjda nog för att helt ignorera irreleventa saker såsom folks sexualiteter eller identiter.

    Den stora massan väljer att vältra omkring i transfobi, homofobi och andra sjukdomar. Muslimer, kristna och li