Sveriges Kvinnolobby skambelägger kvinnas sexualitet
avatar

I GDs bemötande av 33 anledningar, punkt 1 tog vi upp att det troligen är vanligt att kvinnor har någon grad av undergivenhet i sin sexualitet. Det här inslaget av undergivenhet i kvinnors sexualitet, Female submission, tar sig många olika former: allt från att endast vara en del av personens sexuella fantasier till att vara exklusiv, det vill säga man finner ingen njutning om man inte lever sig in i en undergiven position.

Via en artikel, letade jag upp en rapport (meta-analys, 20 studier) om våldtäktsfantasier.

Current research indicates that between 31% and 57% of women have fantasies in which they are forced into sex against their will, and for 9% to 17% of women these are a frequent or favorite fantasy experience.

Det är alltså vanligt med någon grad och form av underkastelse i kvinnlig sexualitet. Det innebär, naturligtvis, inte att kvinnor vill bli våldtagna. För de som är exklusiva eller vill leva ut en icke-exklusiv sexuell fantasi så spelar man ett rollspel, rape play, där den undergivna – ofta kallad slave – har den egentliga makten: att kunna bryta sekvensen.

Jag fick ett mejl från en kvinna, Anna, som är masochist. Anna kommer att delta i kommentarsfältet, så ni är välkomna att vända er direkt till henne.

Mejl

Femtio nyanser av sexualitet

Företrädare för Sveriges Kvinnolobby skriver i Dagens Arena om KappAhls underklädeskampanj ”50 Shades of Grey”. (länk) Kampanjen kallas sexistisk, objektifierande och exploaterande. Mitt största problem med det är att den sorts bilder som KappAhl använder – kvinnor i bara underkläderna, med händerna bundna, bindel för ögonen, någons slav – är den enda sorts bilder jag tänder på.

Jag är en till det yttre ganska vanlig svensk kvinna, 30+, bor med min man i en lägenhet i förorten, pluggar på deltid för att slippa definieras som arbetslös. Jag är också masochist. Jag har mycket svårt för att känna sexuell upphetsning eller njutning om jag inte samtidigt känner smärta. När jag ser på porrfilm, ser jag filmer där män binder, piskar och förnedrar kvinnor. När jag har sex, talar jag i förväg om för min man hur jag vill att han ska plåga mig idag. Själva akten är ett rollspel där jag låtsas vara helt i hans våld. I själva verket skulle han omedelbart upphöra med allt och släppa mig, bara jag med bestämd röst säger ”Stopp!”.

Kvinnolobbyns debattartikel sätter underordning och frigörelse i ett motsatsförhållande. Det må vara sant på områden som karriär och partnerval, men det är definitivt inte sant i sängen. Innan jag upptäckte BDSM på internet, trodde jag nästan att jag helt enkelt var asexuell. Jag kunde genomföra samlag, och det var inte ens otrevligt, det var bara inte intressant. Jag förstod inte hur andra människor kunde aktivt önska sig sex. Att utforska underdånighet, fasthållning, fjättrar och prygel har för mig varit en befriande resa.

Sveriges Kvinnolobby hävdar att min läggning är onaturlig. Att de bilder jag finner erotiska utgör en integritetskränkning av betraktaren, att de är skadliga för hälsan, ja rentav att sådana bilder är ett hot mot demokratin. I förlängningen påstår de alltså att masochistiska kvinnor är ett hot mot samhället.

Hört den förut?

Anna Ståhl (som egentligen heter något annat)

 

Kommentarer

Sveriges Kvinnolobby skambelägger kvinnas sexualitet — 84 kommentarer

  1. Välkommen Anna! Rose

    Min sexualitet påminner om din. Det heter ju BDSM, men för att beskriva min läggning så skulle jag skriva det BDsm och jag är också undergiven. Ditt mejl innehöll en hög igenkänningsfaktor för mig.

    Innan jag upptäckte BDSM på internet, trodde jag nästan att jag helt enkelt var asexuell.
    Jag är lite äldre än dig, så jag hittade rätt före internets tidevarv. Men sex utan BDSM är … tråkigt och ointressant, för mig.

    Själva akten är ett rollspel där jag låtsas vara helt i hans våld. I själva verket skulle han omedelbart upphöra med allt och släppa mig, bara jag med bestämd röst säger ”Stopp!”.
    Precis så. Jag har ett stoppord, ett vanligt ord som inte alls egentligen betyder nej eller stopp, för jag vill kunna använda alla former av nej som en del av leken.

    Sveriges Kvinnolobby hävdar att min läggning är onaturlig. Att de bilder jag finner erotiska utgör en integritetskränkning av betraktaren, att de är skadliga för hälsan, ja rentav att sådana bilder är ett hot mot demokratin. I förlängningen påstår de alltså att masochistiska kvinnor är ett hot mot samhället.

    Ja, det gör de. För mig personligen så kan de hålla på hur mycke de vill, jag rycker på axlarna och bryr mig inte det minsta för deras sexualfientliga inställning. Men det gör mig sorgsen för alla unga kvinnor ”därute”. Kvinnors sexualitet är nog skambelagd utan att Sveriges kvinnolobby gör det värre! Du skriver ”Att utforska underdånighet, fasthållning, fjättrar och prygel har för mig varit en befriande resa.” Så var det för mig med, en befriande resa där jag hittade mitt rätt och deras skambeläggning försvårar för unga kvinnor att hitta och våga prova på den resan.

  2. Hej Anna,

    vi vet alla vad den första och främsta förklaringen kommer vara: att du har blivit indoktrinerad i att söka smärta och underkastelse, att du egentligen inte skulle tycka om det om det inte vore för Patriarkatet. Det kommer påstås att det här är ett uttryck av att du har internaliserat ditt egna förtryck.

    Vad är ditt bästa bevis för att så inte är fallet?

  3. Jag är lycklig.

    Bättre bevis än så kan jag inte prestera. Folk får tro vad de vill, och fundamentalistiska ”könsmaktsordning-ister” kommer inte att vilja tro mig när jag säger att jag är lycklig och mår bra. Ungefär som att fundamentalistiska kristna inte vill tro att homosexuella kan vara lyckliga.

  4. Ja, jag håller medföregående skrivare.. Hur vet vi att detta inte är förtryck från patriarkatet som sprrider sitt kvinnohat genom porren?

  5. @Petter och Grrblt:

    Det är, anser jag, upp till dem att påvisa. Och jag ska ge dem en utmaning:

    Ni känner min personlighet. Jag är knappast en kvinna man sätter sig på, eller hur?
    Då ska dessa sexualfientliga personer ge mig en trovärdig förklaringsmodell/teori hur en tydligt stark kvinna av ledartypen som inte låter sig sättas på utanför sovrummet förvandlas till en slave i sovrummet. Varför påverkar Patriarkatet (TM) mig bara i sängkammarvalsen?

  6. @Ninni:
    Problemet är bara att de redan anser sig ha påvisat det. Och folk tror på dem i oroande utsträckning. Det är därför det skulle vara mycket praktiskt att ha ett stadigt argument som visar varför det inte är så.

  7. Att kvinnolobbyn mfl inte tröttnar på sig själva till slut! När den sektliknande euforin lagt sig så kanske en övervägande del av dem finner att det blivit deras levebröd?Thinking

  8. @Grrblt:

    Jag förstår tanken. Men det är ju helt omöjligt att påvisa att det inte är så. Vad skulle det argumentet vara?

    Så det jag gör i mitt arbete på GD är att visa upp att de inte har påvisat något partriarkat alls, samt ger en annan förklaringsmodell för deras ”strukturer”. Och i mina ”strukturer” och förklaringsmodeller, som jag allt eftersom underbygger här, kommer folk känna igen sig, det är jag helt övertygad om.

    Och jag tror att vi med tiden kommer få allt fler att inte längre tro på dem. Det kommer inte gå på en dag, men jag tror på oss (och då menar jag inte bara GD, utan alla feminismkritiska. Det är många som gör ett fantastiskt jobb.)

  9. @Petter:

    Hur vet vi, för den delen, att jag egentligen är kvinna? Jag är säkert en ondskefull man som, bakom ett kvinnligt alias, försöker skrämma Kvinnolobbyn till tystnad genom irrelevanta och hatiska jämförelser med fundamentalistisk kristendom!

    Det var åtminstone vad jag räknade med att mötas av.

  10. @ Anna Ståhl

    Du är något viktigt på spåren, så jag hoppas att alla vi andra bidrar till att hålla fokus i den här debatten. Min bild av flera feministiska organisationer är just att de i grunden är sexualneurotiska. I stället för att ständigt och jämt attackera män kunde de börja tillåta sig en mer fördomsfri syn på kvinnors sexualitet (och mäns för den delen också, men steget dit är nog oändligt långt för dem). Då skulle åtminstone några av vrångilderna börja blekna.

  11. Ja det är intressant när msm ska ta upp BDSM så visar man påfallande ofta filmer/bilder eller pratar om där män är undergivna och att detta är mer okej att ta upp än det omvända här i jämställdhetens Sverige.
    Och vi ska komma ihåg att det finns flera ledande feminister som anser att även vanlig vanilj sex (om uttrycket tillåts) med en man är ett svek mot kvinnokampen och feminismen så det är klart att BDSM ger dom än mer kortslutning.
    Man kan fråga sig hur många kvinnor som förtrycker sin sexuella läggning eftersom den inte passar in i den rådande ism som för tillfället har makten och gör sitt liv gråare tristare och mer begränsat och där dom riktar sin kritik och otillfredsställelse mot vad dom innerst inne finner en längtan till en bestämd man vilket är tabu att säga och där även den sexuella leken då måste censureras.
    Och det är nästan tragikomiskt att feminismen som anklagar patriarkatet för att begränsa kvinnors sexualitet påfallande ofta ägnar sig åt samma sak.

  12. @Grrblt:

    Klassiskt exempel på icke-falsifierbart påstående!
    -”Ingen kan gilla företeelse X!”
    -”Jo, jag gillar faktiskt X.”
    -”Nej, det gör du inte, du bara tror du gör det, jag vet minsann att¨
    du egentligen inte allt tycker om X”.

    Falsifierbarhetskriteriet är ett bra sätt att skilja tro från vetande.
    Fundera över uttrycket genusVETenskap, när det borde heta genusTRO, en slags religion med andra ord.

  13. @Anna Ståhl:

    Jag förväntade mig också att man skulle försöka med att förneka min könsidentitet, men det är, konstigt nog, ovanligt.
    Istället är man ”inte påläst” i kombination med att man inte insett hur de ”osynliga strukturerna” förtrycker en.

    Vi behöver köpa oss ett par genusglasögon så vi inser att vår lycka och våra val är en illusion Wink

  14. Å herregud! Kvinnolobbyns artikel är till och med värre än väntat. (lång kommentar)

    ”Men att KappAhl väljer att anspela på de kvinnoförnedrande maktskildringar författaren E.L. James illustrerar i sina böcker med samma namn är en sexistisk signal utöver det vanliga.”

    Få se om jag förstått det rätt. De menar alltså den hos kvinnor oerhört populära författarinnan E.L. James vars böcker ”50 Nyanser” har sålt fler exemplar än det finns kvinnor i Sverige som Kvinnolobbyn kan ljuga ihop att föra talan för? Det är alltså anspelningar på de här böckerna som verlkighetens kvinnor i mängder VALT att köpa som kvinnolobbyn menar inte är i kvinnors intresse?
    Kan det bli galnare?`

    ”Kvinnans ansikte är till hälften täckt av en mask. På en av bilderna är hennes handled fastbunden i en slips och på andra står texten ”You. Are. Mine.” skrivet över henne. Kvinnan är där i form av ett sexuellt och underordnat objekt som tillhör någon annan. Det KappAhl visar i sin reklam är inget annat än 50 nyanser av sexism.”

    För det första så avskaffades slaveriet för bra länge så ingen människan TILLHÖR någon annan, punkt slut. I övrigt är det kvinnor själva som väljer om de gillar det här eller inte. Kvinnor är människor med eget medvetande och vilja så vad sjutton de skall ha för behov av en organisation som missvisande kallar sig ”kvinnolobbyn” som säger åt dem vad de skall vilja och tycka? Är inte det raka motsatsen till vad kvinnorörelsen sagt den står för?

    ”Vi är många som har fått nog av att kvinnor objektifieras och exploateras för att sälja diverse produkter, varor och tjänster”

    Jämfört med kvinnorna som har köpt boken och gjort författarinnan till en superstjärna? Nej, ni (Kvinnolobbyn) är inte många alls jämfört med dem. För övrigt är det rätt intressant det här att när professionella modeller får bra betalt för att göra ett jobb så verkar kvinnolobbyn ha inbillat sig att DE har blivit exploaterade bara för att har samma kön som modellerna ifråga.

    ”Sexualiseringen i vårt offentliga rum syftar dessvärre inte till frigörelse, utan till underordning.”

    Skrattretande! Underordning som fenomen har Kvinnolobbyn själva inte det minsta emot. De gör ju inget annat än underordnar kvinnor sin egen vilja, sina egna personliga önskemål och sina egna filosofiska åsikter. De tycker att alla kvinnor skall underordnas deras egen personliga ideer så det är ju enbart löjlgt de försöker framställa underordning som något de är emot.

    ”Såväl kvinnor som män trivialiseras. Vi förminskas alla som människor när det förutsätts att produkter endast kan säljas genom exploatering av kvinnokroppar.”

    Men när kvinnolobbyn likt en diktator bestämmer för allt och alla vad de skall tycka och tänka så då är de inte förminskade? Hur kan man skriva nåt så idiotiskt ens?

    ”En undersökning som Sveriges Kvinnolobby genomfört visar att reklam har fått nio av tio unga kvinnor i åldern 13-30 att vilja ändra på något hos sig själva.”

    …saknar för det första trovärdigheten hos en opartisk källa men är även värdelös utan svaret på frågan vad dessa ändringar som de ville göra var tänkta att uppnå för dem rent konkret.

    ”Nio av tio svarar också att reklam har fått dem att må dåligt, varav hälften av dem påverkas negativt så ofta som varje dag eller varje vecka.”

    Det är ju inte reklamen i sig som får dem att må dåligt utan känslan av otillräcklighet som skapas. De flesta kommer inte att bli supermodeller eller filmstjärnor men att må dåligt över det och skylla på reklam är ett symptom på betydligt större problem.

    ”Detta är ett stort folkhälsoproblem. Det är också ett demokratiproblem att inte kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli utsatt för kränkningar av sin integritet.”

    Att ta reklam som ett personligt budskap av någon sort är i sig ett tecken på narcissism så visst finns ett folkhälsoproblem men problemet ifråga är inte orsakat av reklamen. Reklamen gör snarare symptomen för det riktiga problemet mer synliga. Det riktiga problemet är snarare som påpekades av Christopher Lasch i den här boken.

    http://www.adlibris.com/se/bok/the-culture-of-narcissism-9780393307382

    ”Att ständigt omgärdas av onaturliga och objektifierande bilder av kvinnokroppar skadar.”

    Det här är givetvis rent nonsens. Faktum är att hjärnan inte ens registerar dessa bilder om man inte själv gör dem viktiga. Hjärnan har begränsade resurser och i regel viktigare saker att syssla med än att glo på bilder som upprepas om och om igen. Men vissa människor har idag så problemfria liv de har lyxen att fokusera på sånt här trams och GÖRA oviktiga saker viktiga.

    ”Vi vill se en lagstiftning mot sexistisk reklam. En färdig offentlig utredning med lagförslag på området ligger redan och väntar på att omsättas i handling.”

    Det här påminner mig om en Magnus Betner-sketch där han pratade om hur Systembolaget bad sina kunder om tips på att förbättra sina tjänster. Betner svarade att jodå han har ett par förslag

    1. ETT KYLSKÅP så man fick dryckerna kalla kanske?
    2. Sedan får de gärna ha öppet på helgerna också.

    Logiken i att systembolaget varken har kylskåp eller helgöppet verkade vara att man inte kan ha det pga alkoholister och liknande.

    Likadant är det här. Det går inte att ha sexig reklam i samhället för att vissa små grupper av människor är sjuka och sedan skall alla andra tvingas rätta sig efter dem eller rättare sagt inte efter dem utan efter de ”pressure groups” som hävdar sig föra deras talan. Grupper som Kvinnolobbyn håvar åt sig makt genom att hela tiden utgå från de mest sjuka och överkänsliga människorna. Förr i tiden var det religiösa, idag är det särskilda intressegrupper sk ”pressure groups”

    Nyligen satt jag och läste Diane Ravitch utmärkta men skrämmande bok ”The Language Police: How Pressure Groups Restrict What Students Learn” som berättar hur skolundervisning i USA handikappades av dessa gruppers krav på att skolan plockar bort ord som kan vara stötande för vad än för minoritet vars intressen de hävdar sig företräda.

    Exempel: Genusvänstern ville ha bort alla ord som anpelade på kön, Kristenhögern ville ha bort alla ord som anspelade på magi, trolldom etc, och sedan har vi ännu mindre grupper som kämpar exempelvis för att nötter inte skall används som exempel för det kan finnas nötallergiker som tar illa upp. Och så har vi kortvuxnas riksförbund som motsätter sig ”dwarf, midget, etc”… Se själva (delar av boken kan läsas gratis här)

    http://www.scribd.com/read/91491376/The-Language-Police-How-Pressure-Groups-Restrict-What-Students-Learn

    Kort sagt det finns hela lexikon på ord som de inte vill ha med för att nån enstaka student kan ta illa upp. Det framgår också att de inte vet säkert om studenter gör det eller inte, bara risken att det kan ske räcker för att de här dårarna skall anse sig kämpa för goda syften.

  15. Det är som med alla dessa saker så blir hönan eller ägget aktuellt. Att porren ser ut som den gör bör ju spegla vad vi gillar men det används argument för hur vi blir (porren kom först) Om vi gör om porren så att det bara är ridande ställning i en neutralmiljö utan blommer färger och mjuka eller hårda attiraljer och inredning för dessa har delade könsbestämning. Skulle folk titta på denna porr då?
    Antagligen för att det är det bästa som finns. Marknaden skapar ju det som säljer, dom skapar väl inte saker utan den vetskapen som sen börjar sälja och sen då blir självsäljande för att det är en del av kulturen?.

    Att tidningarna visar mycket vackra och sexiga människor främst kvinnor är bara en kultur och vi kan ändra den som vi behagar. Att killar tänder på bröst och höfter är ju bara kultur och det vore bättre om killar tände på hur kvinnorna är. Det kan ju vara så att tidningarna kommersialiserar/tjänar pengar på att sälja saker vi är svaga för, sex och socker och status. Eller så skapar dom dessa intressen från noll för att sen kunna tjäna pengar på dom?

    Ja det är väl omöjligt typ att bena upp exakt vad som är vad. Huvudsaken i min jämställdhet är att folk ska få göra så mycket som dom vill, och mår dom bra av det så är det inget problem. Och därmed är jag oxå glad för Anna som hittat en väg till ett härligt sexliv!

  16. ”Nio av tio svarar också att reklam har fått dem att må dåligt, varav hälften av dem påverkas negativt så ofta som varje dag eller varje vecka.”

    Exakt samma lär ju gälla facebookanvändare…

    Att jämföra sig och må dåligt över att man är tjock jämförelse med Paris Hilton och Kim kardasian är tecken på nåt annat inneboende problem!

  17. @Erik:

    Bra kommentar. Ett intressant inlägg i sammanhanget är det jag skrev om moralpanik.

    ”The role of sexuality in moral panics calls for close attention”

    (denna bok, s. 19) Rekommenderas varmt!

    När man ser sådana fenomen så ska man vara ifrågasätta vad som är det egentliga syftet.

    Varken kvinnolobbyn eller statsfeminismen handlar om att göra livet lättare för kvinnor. Det är makteliten som driver en agenda för den gynnar dem själva. För om feminismen hade varit för kvinnor, varför tar man inte verkliga kvinnofrågor (det finns, t.ex. attityder mot frivillig barnlöshet eller attityder mot kvinnor som väljer att vara hemmafruar eller prostituerade. Det är val som är mycket svåra att göra som kvinna.)? Varför sysslar man med symbolfrågor som styrelseposter och kvotering?

  18. @Magnus: Jag är väl medveten om det. Men som sagt, det är skrämmande många som köper resonemanget från person 1, och då räcker det inte längre att peka ut det logiska felslutet eller att säga ”du kan inte bevisa det”. Det skulle ha mycket större slagkraft att själv lägga fram motbevis, det är allt jag försöker få fram.

  19. @Ninni: Det är inte helt ovanligt att män i maktposition är masochister och t o m betalar för att bli dominerade sexuellt. Andra går så långt att de köper sig att gå i barndom med blöjor och hela rasket. Handlar kanske om att utforska de sidor man inte använder annars. Om man är i maktposition och har ansvar till vardags kan det vara intressant att sätta sig in i motsatsen. Kanske blir man dessutom en bättre chef? Jmf Under cover boss som går på TV. En hög chef provar på att arbeta på golvet för att känna på hur det är. Då får denne en förståelse för deras vardag och kanske gör ett bättre jobb.

  20. @Anders/AV:

    Har du referenser på att det är vanligt (eller inte helt ovanligt) att män i maktposition är masochister? Jag försöker inte vara otrevlig men det är ett uttalande jag hör ibland men aldrig sett en källa på.

  21. Jag har sagt det förr. Radikalfeminismen är det nya ”partriarkatet”. F! har tagit hbtq i båten men kommer inte kunna ro det i land (partnervåld, bdsm = könsmaktsordning – not). När man säger att kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar (och sexuelitet) så menar man inte kvinnorna själva utan särskilt upplysta kvinnor som vet alla kvinnors bästa. ”Alla kvinnor vet sitt eget bästa men några kvinnor vet kvinnors bästa bättre än andra” (jfr Orwells Animalfarm)

  22. @Anna Ståhl…Du skriver …”Att utforska underdånighet, fasthållning, fjättrar och prygel har för mig varit en befriande resa.”
    .
    .
    Jag lurar ,bla, på varfør du væljer att som du skriver utforska ditt behov / relation av/ till underdånighet just med instrumentet… sexualitet / i din sexuella relation?
    Uppfattar du dig som sensuell i dessa relationer?
    Hur er det på jobbet , speglas dina angivna behov av underdånighet , i dina relationer med abetskamrater eller i øvrigt med næra o kæra.
    .
    Per Hagman.
    .

  23. @Johan Grå: Inte annat än att jag sett någon dokumentär (för länge sen) om kvinnor som säljer dominanta tjänster där de intervjuade kunderna. De var ofta män i maktposition. Har ingen länk. Jag sade inte att det är typiskt för män i maktposition, utan av de män som köper tjänsten att få vara underdåniga ofta är män med makt.

  24. @Mia.: Egentligen är det samma gamla mönster. Den kvinnliga homosociala kontrollen. Kvinnor som talar om för andra kvinnor vad som är rätt, vad man får göra för att bli godkänd och hur man bör leva sitt liv. Inget nytt under solen.

  25. @Johan Grå:

    Är nog svårt att hitta specifika referenser på det men jag vet att flera berörda yrkesmänniskor (dominatrixer m.fl) säger det är många höjdare… vidare kan man även med fog anta det med tanke på vad sådana specialtjänster kostar.

    Finns även en kvinnlig motsvarighet där det påstås särskilt vanligt med högutbildade karriärskvinnor i den grupp som konsumerar så kallade tantsnusknoveller. Warren Farrell påpekade detta redan 1986 i ”Why men are the way they are”

  26. Många kvinnor vill vara underdåniga i vardagslivet också. Enligt många religiösa traditioner är en bra väg till Gud för kvinnor att tjäna sin man. Jag tycker inte att det låter orimligt psykologiskt eller spirituellt.

  27. @Anders/AV:

    Ah … ok. Jag har nog sett den också.

    Jag undrar mest för medan det är forskningsmässigt väl belagt att kvinnor har våldtäktsfantasier har jag inte sett något liknande om mäktiga män och deras böjelser.

  28. Varning detta er OT från Ålandstidningen ::samtidigt en intressant jemstælldhetssyn:
    .
    .
    Båda parter döms för lindrig misshandel.

    TINGSRÄTT Båda parterna i ett misshandelsmål dömdes på måndagen av Ålands tingsrätt för att ha lindrigt misshandlat varandra.

    Parterna, en man och en kvinna, hade anmält varandra för lindrig misshandel och misshandel vid olika tillfällen.

    Tingsrätten ansåg att båda två hade gjort sig skyldiga till lindrig misshandel och dömde båda att betala böter och ersättning för sveda och värk.

    Mannen dömdes att betala 315 euro i dagsböter samt 100 euro i ersättning till kvinnan.

    Kvinnan dömdes att betala 200 euro i dagsböter samt 150 euro i ersättning till mannen. (nel).
    ,
    Per Hagman,
    .

  29. ”Är nog svårt att hitta specifika referenser på det men jag vet att flera berörda yrkesmänniskor (dominatrixer m.fl) säger det är många höjdare… vidare kan man även med fog anta det med tanke på vad sådana specialtjänster kostar.”

    Det är väl också dyrt för att det är så ovanligt att kvinnor gillar att dominera, och de som gör det således kan ta bra betalt.

  30. @Johan Grå:

    Jag hittade bara detta än så länge:

    Personality disorder definitions (ICD-10 (F60-F69)) 2007

    Personality disorders and executives

    In 2005, psychologists Belinda Board and Katarina Fritzon at the University of Surrey, UK, interviewed and gave personality tests to high-level British executives and compared their profiles with those of criminal psychiatric patients at Broadmoor Hospital in the UK. They found that three out of eleven personality disorders were actually more common in executives than in the disturbed criminals, they were:

    – Histrionic personality disorder: including superficial charm, insincerity, egocentricity and manipulation

    – Narcissistic personality disorder: including grandiosity, self-focused lack of empathy for others, exploitativeness and independence.

    – Obsessive-compulsive personality disorder: including perfectionism, excessive devotion to work, rigidity, stubbornness and dictatorial tendencies.

    Här är studien de refererar:

    Disordered Personalities at Work (Board & Fritzon 2005)

  31. @Anders/AV:

    Om man är i maktposition och har ansvar till vardags kan det vara intressant att sätta sig in i motsatsen.

    Som framgår i rapporten så är Female submission något man undviker att forska i av rädsla för att det ska tas som att man påstår att att kvinnor vill bli våldtagna. Så jag antar att det inte finns så mycket forskning om sexuell undergivenhet överhuvudtaget, jag har iaf inte sett det.

    Det skulle vara otroligt intressant med frågeställningar som t.ex. ”Är personer med höga prestationskrav och/eller med högt kontrollbehov överrepresenterade bland sexuellt undergivna?” Det skulle inte alls kännas främmande för mig personligen att det är en bidragande faktor att man i en undergiven position släpper sådana krav på sig själv.

  32. @Ninni:

    Om du läser forskning om våldtäktsfantasier kan jag rekommendera Bivona och Critellis genomgång. De fördjupar sig i vad det egentligen är kvinnor fantiserar om när de fantiserar om våldtäkter. Det var för länge sedan jag läste den för att kunna summer men det är en intressant artikel. Det är särskilt belysande att se spektrumet från fantasier om att egentligen vara villig men ändå behöva bli övertalad (exempelvis av pojkvännens snygga kompis som är sexuellt attraherande men förbjuden) till grovt sexuellt våld i överfallsvåldtäkter. Det senare finner de dessutom vara betydligt vanligare bland kvinnor som blivit våldtagna.

    Bivona, J., & Critelli, J. (2009). The nature of women’s rape fantasies: An analysis of prevalence, frequency, and contents. Journal of Sex Research, 46(1), 33–45.

  33. @Ulf T:

    Tack, intressant, fast det säger vad jag kan se inte något om deras sexuella preferenser?

    Jag kan föreställa mig att människor som hela tiden måste fatta beslut och prestera skulle kunna vilja släppa det och regrediera. Men jag undrar om inte fantasin om en hög chef som blir smiskad eller leker i blöja är mer tilltalande för de som känner sig dominerade av chefen än av chefen själv. Därför förhåller jag mig skeptiskt tills jag blivit överbevisad.

  34. En fråga till Anna men egentligen till vem som helst som vill svara.

    Finns det olika varianter av undergivenhet tänker ni? Jag har träffat en del från BDSM scenen där det i sig finns grader vad jag förstår. Från folk som berättat om att bli instängd i en liten bur offentligt till att gilla att partnern ger en lätt smisk när man är extra upphetsad.

    Fast jag upplever också att det finns en annan form av undergivenhet som kommer sig ur maktlöshet. Jag har upplevt det oftare när jag pratar med män än kvinnor men det kan bero på ett selektivt urval. Där handlar det mer om att ett undergivet sätt att agera är bästa sättet att få vad man vill. Fantasier handlar om att den andra ska ta kontroll och uppfylla önskningar man själv inte förmår ta ansvar för.

    Är det skilda fenomen?

    Jag kollade snabbt på forskningen i ämnet och i några artiklar jag hittade lite snabbt så försöker man förklara kvinnors undergivenhet som ett sätt att hantera att man inte kan hävda sig själv.

  35. @Per Hagman:

    Jag uppfattar det inte alls som att jag väljer att utforska mitt behov av att vara underdånig just med instrumentet sexualitet. Jag ser det som att jag utforskar vad som funkar för mig i sängen. Det råkar vara våld, förutsatt att jag känner mig trygg i att ”Stopp!” respekteras. Tillfälligt släppa kontrollen, ta emot, uthärda. Jag har inget som helst behov av att vara underdånig på andra områden i livet.

    Jag tycker inte BDSM är vidare sensuellt. Sensuellt är att sitta och gosa på soffan, och kanske hångla lite. Det tycker jag också om, och det gör vi ofta. BDSM är rått, primitivt, våldsamt grottmänniskosex. Hett som bara den (för mig alltså) men inte sensuellt.

  36. @Johan Grå:

    Jag tycker att det verkar vara en vettig distinktion du gör. Att välja en underordnad position för att man verkligen föredrar den, versus att välja en underordnad position för att det är bästa sättet att få något annat som man vill ha. Det sistnämnda låter inte som en vidare bra situation att hamna i.

    Hur mycket, och vilken sorts, dominans/våld man gillar att bli utsatt för inom BDSM-sex (om man nu gillar det, alltså) är en helt annan fråga. Och ja, variationen är enorm Smile

  37. @Anna Ståhl: Mmm nær du skriver ”Tillfälligt släppa kontrollen” kan det betyda att du kænner / får en viss form av rædsla i det att du blir ex piskad till en viss… græns. eller vad får du før upplevelse innan / under / efter …akten.?
    .
    Per Hagman.
    .

  38. @Ninni:

    ”Varken kvinnolobbyn eller statsfeminismen handlar om att göra livet lättare för kvinnor. Det är makteliten som driver en agenda för den gynnar dem själva.”

    Hur och varför? Utveckla gärna.

    Att folk som ”arbetar” med feminism försöker vigga till sig skattepengar är uppenbart, på samma sätt som en prälle i Svenska Kyrkan vill ha skattepengar för att hålla på med tro. ROKS vill ha pengar för att kunna avlöna några kärringar i toppen så de kan ha råd att handla på Konsum genom att bara sitta ock tycka. De ekonomiska incitamentet att förklä sina tyckerier som ”vetenskap” för att kunna få forskningspengar är inte unikt för statsfeminister, eller deras svans av ja-sägare i gammelmedia.<

    Men förutom att stjäla skattepengar/maten ur munnen på barn och gamla, vad är det för makt man vill utöva, hur ser deras drömsamhälle ut?
    Jag får ju känsla av en genus-teokrati, men det är jag det.

  39. @Per Hagman:

    Nu tycker jag att vi kommer ifrån ämnet, d v s att Kvinnolobbyn anser att min sexuella läggning inte ska få finnas. Sorry. Svaret på din fråga är för privat.

  40. Jag kan ju komma ut ur garderoben och säga att jag tänder på detsamma eller motsatta kanske man ska säga. Nu har jag aldrig uttryckt att jag tänder på BDSM och jag vet inte det kanske är att gå för långt. Jag har aldrig lockats av piskor och stearin eller latex och så men är iaf dominant i sängen. Jag gillar att bestämma och tar gärna runt halsen (lätt stryper) eller ett fast grepp, håller i grepp/ställningar så att jag har full kontroll. Smile det är lite genant för att i ett sånt här forum är det lätt att känna sig som ett svin, man riskerar att förlora trovärdighet misstänker jag om man uttrycker såna här grejer officiellt eller bara med folk man inte känner… Och för att försvara mig mot ev fördomar måste jag säga att jag aldrig har och skulle aldrig slå en tjej, det har jag lärt mig att det gör man inte och det är så ingrott att jag skulle bli 10 ggr argare om jag såg det hända än motsatsen. Jag lever jämställt tycker jag även fast jag brukar vara slarvig med städningen, men det har jag alltid varit och det är svårt för mig att leva upp till den standarden de flesta andra har. Jag städar iaf aldrig så mycket som när jag har en kvinna i hemmet. Jag ser mig som en jämställdist och tycker alla ska ha möjlighet att följa sina drömmar oavsett kön.

  41. @Petter:

    det är lite genant för att i ett sånt här forum är det lätt att känna sig som ett svin, man riskerar att förlora trovärdighet misstänker jag om man uttrycker såna här grejer officiellt eller bara med folk man inte känner…

    Det här är intressant. Johan Grå skrev just en bloggartikel som jag tycker passar in i den här diskussionen.

    Vi kommer tillbaka till sexlivet och jag undrar hur det blev som det är? Hur kommer de sig att han längtar efter sex men inte vill ha det eftersom det bara är ett arbete? Hur skulle det se ut om han bestämde? Svaren är vaga, han vet inte, men om det var mer spontant skulle det vara bättre.

    Det där tror jag är vanligt: män som aldrig på allvar fått frågan vad de egentligen skulle vilja göra, och som känner att det är för stigmatiserat för att be om. Lättare då att helt fokusera på hennes njutning, men det är knappast vad hon vill heller.

    Som Johan skriver tror jag att det blir ett stort lyft att försöka svara på frågan tillsammans – det är min erfarenhet i alla fall. Smile

  42. Nån som minns BDSM-målet i Malmö, där åklagaren Ulrika Rogland försökte skapa prejudikat mot BDSM, genom att påstå att man inte kan samtycka till smisk. Dessutom drabbades målsäganden hårt av björntjänsten att Rogland utmålade hennes sexualitet som perverterad och onormal när hon precis tagit sina första stapplande steg att leva ut den.

    Tjejen drog den ena nödlögnen efter den andra när polisen förhörde henne om vad hon varit med om, vilket medförde att en kille hon aldrig träffat satt häktad flera veckor.

    Tingsrätt och hovrätt friade den åtalade mannen fullständigt med motivet ’brott har ej begåtts’.

    Medierna tystade ner skandalerna så gott de kunde, men idag finns bloggar och Flashback som avslöjar makthavarna.

  43. @Anna Ståhl: ?…før att kunna samtala / diskutera kring ”saken” er det en førdel vhis du kan ge uttryck før dina uppfattningar / behov / raktioner / kænslor / preferenser / førdelar etc i vad din sexuella leggning innebær.
    Anledningen till att jag steller några fråger er nærmast før att jag uppfattar dina meningar som… sjelvmotsægande.
    Såvitt jag førstår så er ju din Nick ej ditt riktiga namn , varfør det eg int blir , øht ,… som du skriver …personligt.
    Du skriver bla att du ”slæpper kontrollen ”…vilket jag definitivt ej kan se , då du nersomhelst kan sæga…”stopp”. Du har ju de facto full kontroll øver situationen och din partner. Faktum er ju att det er du som leder o kontrollerar din partner.
    .
    Per Hagman.
    .
    .
    Per Hagman.
    .

  44. @Erik: ”Det KappAhl visar i sin reklam är inget annat än 50 nyanser av sexism.” enligt kvinnolobbyn.
    .
    Hardly not…Kvinnolobbyn kan ej se skillnanden mellan Sexualitet och Sensualism.
    .
    Per Hagman.
    .

  45. @Per Hagman:

    Tja, det där med att släppa kontrollen är väl lite som att åka en mycket läskig berg-och-dalbana med nödstopp tillgängligt i vagnen. Jag släpper loss och njuter av åkturen i trygg förvissning om att blir det för otäckt kan jag alltid dra i nödbromsen.

    Jag bestämmer vad jag tycker är för personligt. Du kanske inte tycker att det är jobbigt att, under antaget namn, berätta för fullständiga främlingar på internet exakt vad du tycker, tänker och känner när du har sex. Det tycker jag att det är.

    Varför tycker du att du behöver veta exakt vad som pågår i huvudet på en masochist? Räcker det inte med att jag gör det jag gillar, och att alla inblandade är samtyckande vuxna, för att kunna hävda att Kvinnolobbyn har fel och vi är inte alls något hot mot demokratin?

  46. @Petter:

    Att ta reklam som ett personligt budskap av någon sort är i sig ett tecken på narcissism så visst finns ett folkhälsoproblem…”

    Huvudet på spiken. Jag har alltid hävdat att radikal feminism präglas av narcissism.

  47. @Anna Ståhl: Tja din sexuella læggning er ju starkt ifrågasatt av feministerna ( eller som baskflask refererar till æven av en kvinnlig Åklagare, kanske en oxo hon en feminist )vilka menar att din sexuella læggning ær av… Pansexuell karaktær.
    Feminsterna bedriver hær , menar vissa , en polemik mot Sigmund Freuds teorier om Polymorf perversion.
    Sjælv ser jag en riktigt stor vattendelare mellan freuds polymorfa tankar
    kring barnets kropps / sinnes utveckling iht , medans feministerna , sjælvklart ,ser barnets sexuella utveckligen ur ett kænsklasskampsperspektiv.( lol ).
    Feministerna anser att din sexuella læggning ær ett uttryck før…patriarkatet.
    Något… som feminsterna naturligtsvis , starkt , vill motarbeta.
    Min fråga om vilka , Sinnen, du engagerar i din sexualitet beror på om jag kan ev tolka din sexualitet som om att du förflyttar/ førstærker könsupplevelsen till andra delar av kroppen eller om du bara vill førstærka sinnensupplevelsen , en form av… sinnlig masssumation.
    .
    .
    På Din fråga om ”…vi är inte alls något hot mot demokratin?” så ses din læggning av feminsterna som ett hot mot feministernas uppfattning om behovet av en … sexuell revolution.
    Æven Dali Lama anser att din sexuella læggning ær en ytterlighet av væsterlændsk sexualitet , vilken Dali æven anser har tagit før stora proportioner…i vårt dagliga liv.
    Feministerna anser att næsta dali Lama skall vara en kvinna ( feminist )men nu hamnar jag OT.
    .
    Per Hagman.
    .

  48. @Bashflak: Tycker inte du är helt rättvis här. Möjligt dock att jag är för juridiknördig och inte tillräckligt human. Jag tycker nämligen det var bra att Rogland drev målet. Det skapade ett viktigt prejudikat för BDSM-folk.

    Sen hoppas jag naturligtvis att Rogland drev målet för att hon ansåg att den tilltalade begått ett brott (det är annars ett brott av Rogland) men saken var i praxis och doktrin (som jag kommer ihåg det) knappast så självklar som det kändes efter tings- och hovrättsdomarna.

    @Erik: Jag tycker du skrev väldigt bra om domarna. Framförallt det där om att domarna borde varit en feministisk seger men typ framställdes som kvinnohat. Även Per Hagwall skrev riktigt bra om jag kommer ihåg rätt.

    @Anna Ståhl: Tycker du har alldeles rätt. Vad som är för personligt avgör du. Ingen annan. Det har ändå ingen bäring i själva diskussionen.

  49. @Anna Ståhl:
    Ja det är inget hot mot demokratin men en stark kvinna som är kritisk mot feminism och gillar BDSM är ett hot mot statsfeminismen och visar att den inte är demokratisk där nymoralism blivit synonymt med moralistfeministernas dekret. Att vara detta är rebelliskt och visar att man är en självständig individ som inte likt andra kvinnor nöjer sig med att flyta med i den kvinnliga homosociala strömmen och detta skaver i dom och gör dom rädda eftersom deras teorier och utfrysning av dom som inte godtar dessa kan växa och att dom då tappar sin maktbas där dom i sin självpåtagna roll hävdar sig tala för halva befolkningen.
    Och när män å kvinnor träffas i sexuellalekar och leker med under och överordning i sängkammaren i ömsesidig respekt efter att ha läst boken så tappar Hirdmans teorier sin kraft eftersom dom flesta då ser att deras förhållanden i vardagslivet är jämställda eller t.o.m. med kvinnlig dominans vilket då har fött en längtan och törst efter dessa böcker hos kvinnor där män är män och kvinnor är kvinnor som spelar på djupa känslor som ligger långt där inne och pyr under flera lager av fernissa. Den stora framgången med 50 shades of grey är inte ett tecken på ojämnställdhet utan ett tecken på jämställdhet eller att s.k jämställdhet har gått för långt.

  50. @Petter:

    Vad alla ska lägga in en massa tolkningar i reklam. Den har ETT syfte, att få folk att konsumera. Om folk mår dåligt och konsumerar, om folk mår bra och kosumerar , om folk blir indignerade och konsumerar – det spelar ingen roll, bara de konsumerar. Hade reklamen inte funkat hade reklamen försvunnit, för den är inte gratis att ta fram.

  51. @Per Hagman:

    Jag är fullt medveten om att radikalfeminister (och många andra grupper) ser min sexualitet med stor misstänksamhet. Det är därför jag skrev mitt ursprungliga debattinlägg, och det är därför jag gjorde det under pseudonym. Jag är inte bekant med några vetenskapliga teorier om sexualitet, och heller inte intresserad av att lära mig. Jag har gett min tolkning; jag tänker inte redovisa de data som lett fram till den så att du kan göra en egen. Jag är här som debattör, inte som forskningsobjekt.

    Vill du veta mer om masochism kan jag rekommendera Cliff Pervocracy och Clarisse Thorn, två bloggare som skrivit mycket om sin egen sexualitet. Cliff Pervocracy skriver mer om praxis och Clarisse Thorn om teori.

    Och nu tänker jag inte svara på fler frågor från dig.

  52. @michael:

    Ett mycket stort problem i svensk feminism är ju detta starka tryck på att alla måste vara könsöverskridande. Män får inte vara manliga och kvinnor får inte vara kvinnliga. Om alla ska ha alla möjligheter, så måste det ju även vara tillåtet för en karl att gilla motorer och för en kvinna att gilla mode?

    Har aldrig fattat att de inte tycks kunna se det här problemet.

  53. @Allmänt
    Är det någon mer än jag som känner att svensk feminism verkar vilja ta samma plats som den protestantiska kyrkan hade i Sverige? Samma syn på sex, samma syn på arvsynd osv. Ser kollektiv och inte individer mm

  54. @Anna StåhlDu skriver ; ”Jag är fullt medveten om att radikalfeminister (och många andra grupper) ser min sexualitet med stor misstänksamhet.”.
    Detta Anna , din skrivning ”stor misstænksamhet ”var væl en underdrift.
    Dock…jag kan ej se eg vad du vill diskutera. Du vill ha ømkan och medhåll før din sexuella læggning fårstår jag.Efter det att jag læst lænkad artikel kan jag konstatera att det er nog førsta gången jag er enig , med en mening från feministerna.
    .
    Kap Ahl,s uttrycket ”You. Are. Mine.”…ær verkligen førnedrande och perverterad.
    Kap Ahl,s reklam er både kritikverdig o klanderværd….som jag ser det.
    Jag kan tom gå så långt att jag vill hævda att Kap Ahl.s marknadsføring skall betraktas som samhællsfientligt…. som jag ser det.
    I øvrigt vad du Anna gør i din privata sfær er… din ensak.
    Vad Kap ahl gør i det offentliga rummet er allas…sak.
    Men , Du får inget medhåll av mig… før din ensak.
    Jag…vill klandra Kap Ahl,s førsøk till att sprida sitt budskap om en sexuellt perverterad hållning till kvinnor.
    .
    .
    ”You. Are. Mine.”…Knappast du Kap Ahl.

    Førr i tiden fanns kvinnoføreningen… Vita Bandet.
    Undrar vart dessa tog vægen?

    .
    Per Hagman.
    .

  55. @Per Hagman:

    Vad Kap ahl gør i det offentliga rummet er allas…sak.

    Visst, till en viss gräns, men jag vill personligen inte ha någon offentlig moralpolis. Som Erik skrev speglar reklamen ett tema som blivit en storsäljare i bokform. Om det var acceptabelt i pocketformat torde det gå för sig även på reklampelare.

  56. @ robjoh

    Jag kan väl tillägga att jag brukar ironisera att svenskarna är ett mycket religiöst folk, men de saknar en religion.

    jag är rädd för att jag får lov att ändra på det där, för nu har svenskarna tydligen hittat en religion…

    För en utomstående är t.ex. svenska tidningars kultursidor någon form av liturgiska renlevnadsövningar, liksom också de politiska partiernas inre liv.

  57. @Ulf T: Enig med att vi ej trenger , som du menar , …”moralpoliser”.
    Samtidigt , er det ju litt upp till var o en att få reagera och yttra sig.
    .
    .
    Men Du Ulf T…vad menar du med ”Visst, till en viss gräns,”.
    .
    Per Hagman.
    .

  58. @Ulf T: Tja vad går grænsen før att ge sin mening inom samfundet.Knappast er det den politiska viljan i form av … LAGEN.. som setter grænser før vad folkens får tycka mena yttra sig om.
    Eller… vad Aftonbladets anser.
    Menar du att , personligen anse att homosexualitet vara en pervers sexuell læggning , vara ett kriminellt / asocialt uttalande , dær grænsen før rætten att ha en denna mening inom samfundet …har øverskridits. ?
    Eller att kritik av den femnistiska paradigmen ej får uttalas.
    Sveland ville få kritik av feminism som kriminell.
    Att folkens ej har reagerat hårdare på hennes førsøk till att skapa ett ytterligare utvecklat despotsikt samfund…førvånar mig.
    .
    Per Hagman.
    .

  59. @Rick:
    Oja, svenskarna är väldigt religiösa. Bara att se på miljöpartiet. Här tror man istället för att studera fakta.

  60. @robjoh: Kan ej låta bli att ha en kommentar på…religonstænket.
    Inom religonen kan du bli Troeende ( tro ) , vilket då innebær att du upppfattar religonens værdeomdæmen som vesæntliga …i något avs.
    Altså individen får en Tro på …något som er vesæntlligt i nått avs.
    Samtidigt inom religonen kan individen æven ta ett ytterligare steg och individen Vet att ex gud finns etc.
    Man skiljer derfør ofta på Tro och Vetande.
    Hær blir det en uppenbart problem.
    Kan Teologin bli vetenskap på samma sætt som ex naturvetenskaperna.
    Du kan bevisa , att du sjelv tror eller att andra tror.
    Men hur bevisar du Gud,s existens med naturvetenskapliga metoder?

    — nu blir jag lat eftersom kvellen er sen…

    — Borde int Erik kunna sno / skapa samman tre – fyra postulat , om kvasivetenskapen feminism , på samma sætt som Hedenius.

    .
    .
    Vikipedia :

    ”Hedenius blev framför allt känd genom sin bok Tro och vetande (1949). Boken gav upphov till en av de mest omfattande kulturdebatter som förts i Sverige. Den handlade om kristendomslärans sanningsanspråk men också om kyrkans ställning i samhället. Han förkastade organiserad kristendom, åtminstone i den tappning som Svenska kyrkan (”Religionsdepartementet”) utgjorde. I boken redogjorde han för tre postulat som teologin inte uppfyller och därmed omöjliggör en rationell diskussion om religion. Enligt Hedenius gör detta att teologin inte kan klassas som vetenskap, utan snarare tillhör kvasivetenskaperna:
    Det religionspsykologiska postulatet: En religiös tro innehåller försanthållanden av metafysiska antaganden som vetenskap och empiri varken kan verifiera eller falsifiera, till exempel påståenden om Guds existens eller själens odödlighet.
    Det språkteoretiska postulatet: Det måste vara möjligt att meddela även icke-troende innebörden i de religiösa uppfattningarna och upplevelserna.
    Det logiska postulatet: Två sanningar kan inte motsäga varandra. Av två motsägande satser kan högst en enda vara sann. Teologin försanthåller inte bara teser som motsäger det vi vet om verkligheten (första postulatet) utan accepterar också inre motsägelser, till exempel det olösta och enligt Hedenius olösbara teodicéproblemet (Gud som allsmäktig och kärleksfull visavi ondskans oberoende existens).
    Hedenius menade att kristendomen bryter mot detta, och att kristendomen därmed är förnuftsvidrig. Kritiken bidrog bland annat till att religionsvetenskap (studiet av religioner och deras utveckling) särskiljdes från teologin och blev en areligiös akademisk disciplin.
    .
    .
    .
    Per Hagman

  61. @Per Hagman: Den typen av argumentation som Kvinnolobbyn här ägnar sig åt ligger nära den man i Ryssland ägnar sig åt mot homosexuella. Man vill förbjuda all offentlig reklam och ’propaganda’ för en specifik sexuell läggning med hänvisning till att det skadar den allmänna ’moralen’.

    Även om du tycker att det är upp till var och en vad som händer i sovrummet men det offentliga rummet är annorlunda så vet vi ju att det är inte så det fungerar. Rogland och liknande människor har idag väldigt svårt att angripa t.ex homosexuella då det helt enkelt inte skulle tolereras. Samma problem har hon inte med att angripa andra läggningar då hon uppfattar det som riskfritt att trycka till lite ’pervs’ i ’kampens’ namn.

    Jag kan inte säga att jag är speciellt förtjust i ”50 shades” eller att den speglar bdsm på ett bra sätt, men att angripa sexuella läggningar som samhällsfarliga är att ägna sig åt ett ganska vidrigt icke-samtyckande maktspel.

  62. @Olof Hansen: ”Även om du tycker att det är upp till var och en vad som händer i sovrummet men det offentliga rummet är annorlunda så vet vi ju att det är inte så det fungerar”
    .
    – Jaså , vhis det pågår mannsmisshandel i sovrummet så hoppas jag att den man som blir utsatt før denna misshandel har kraft nog att påtala densamma.
    Bara før att den pågår i sovrummet gør den inte mindre dysfunktionell / kriminell.
    Att mot någons , Omdøme Værdesyn Vilja kræva tjænster , ex att bli piskad ,blir att… tvinga.
    Sannolikt backas tvånget upp med hot och represalier berooende på hur starkt …behovet .. ær.
    Tvång skall verkligen inte vara det som binder individer samman.
    Tvång i relationer kan ej accepteras eftersom relationerna i de fall urartar till ytterligare misshandel førnedring etc.
    Du kan ju sjelv læsa , heroven , att signaturen Anna anser att hon ”slæpper kontrollen” och øverlåter denna kontroll till piskaren.
    MEN Anna har møjligheten att o kan sæga Stopp hela tiden.
    Altså har hon ej øverlæmnat någon …kontroll.
    Undrar utifrån denna uppenbara løgn hur parternas relation i øvrigt …”fungerar”.
    Inte vill jag att mina barn skall få uppfattningen av att piska varandra i en relation eller andra parafila sexuella læggningar er ok…Om man gillar det , Om man inte skadar varandra , Om man inte …. , osv o alla andra svepskæl.
    Alltså jag som førælder tar avstånd från att Kap Ahl tar sig rætten att skapa normer kring Parafila sexuella relationer.
    Kap Ahl tar ledningen in det Parafila framtida samfundet.
    .
    Per Hagman.
    .

  63. @Per Hagman:
    Du kan bevisa , att du sjelv tror eller att andra tror.

    Du kan inte bevisa ett skit, du kan lägga fram en hypotes som sedan kan undersökas och testas. Håller hypotesen kan du använda den som förklaring tills den inte håller. Gud hypotesen är svår att testa, säg nästintill omöjlig. Däremot kan de heliga skrifter som religionerna bygger på testa, vilket har gjorts.

    Detta spelar dock ingen roll, i och med att du inte kan bevisa Gud ska tron på en gud inte styra ett samhälle.

  64. @robjoh:

    Ja, jag ser likheterna.

    Jag ser också likheterna med amerikansk radikalfeminism, där nästan alla tongivande namn varit judiska, och kopplingen till den judiska kulturen med skuldbeläggande. Inom amerikansk-judisk humor (Seinfeldt, Howards mamma i Big Bang Theory, Fran Drechsler m.m. m.m. m.m.) så är ju den förkvävande/kontrollerande modern med metertjock offerkofta ett huvudtema.

    Hos Ewa Lundgren, spökhistorieprofessorn på UU, är kopplingen till norska pingströrelsen öppen. Lundgren har bytt ut en religion mot en annan.

  65. @robjoh: ”…inte kan bevisa Gud ska tron på en gud inte styra ett samhälle.”.
    Såvitt , kan jag hålla med om att ett sekulært samhælle innebær en konstruktiv vetenskaplig utveckling tll førmån før oss alla.
    Vetenskap utkonkurerar religion och stødjer med sin blotta existens demokratin.
    Vetenskapssamhællen har alltid bostrat / skapat synnergi / med , till , demokratiutveckligen.
    .
    Øvergripande samhællsutveckling och paradigm før nuvarande ”teologiska” samhællen ær att , till skillnad mot tidigare , det ej skall ”finnas murar ”
    mellan religonen , eller før den delen marknadsekonomin , och vetenskap.
    .
    Kan du tænka dig ett starkt religøst samfunn med vetenskapliga instrument?
    .
    Per Hagman.
    .

  66. @Magnus: Jupp.. starkt enig med detta påståeende om skuldbelæggning.
    Fungerer skitbra i de flesta sammanhang.
    Speciellt i cyberrymnden.
    .
    Per Hagman.
    .

  67. @Per Hagman:
    ”Kap Ahl,s uttrycket ”You. Are. Mine.”…ær verkligen førnedrande och perverterad.”

    Jag tycker att reklamen är härligt normbrytande! Tre ”meningar” med endast ett ord i varje mening, alla avslutade med en punkt. Vem skriver sådana meningar, och vilken svensklärare skulle godkänna det, ur grammatisk synvinkel? Kanske är det en hint om att du faktiskt ser vad du vill se i den här reklamen?

    Alltså,
    för vem är bilden ”förnedrande” menar du? För kvinnan på bilden och alla hennes ”medsystrar”? Tolkar du det som att det är någon utifrån som säger ”You are mine”? En man kanske? Eller kanske alla män (åtminstone de heterosexuella), eller ”hela patriarkatet”? Ser du i bilden endast en sparsamt klädd och utsatt kvinna, placerad i stadens ”djungel” av ”manliga blickar”?

    Jag får bekänna en sak, jag tolkade bilden annorlunda. Jag läste för det första de tre meningarna som en: ”You are mine”, och reflekterade förstås inte över punkterna till att börja med. Men min upplevelse av bilden var främst att detta var kvinnans egna ord till mig, som betraktare. Jag kände mig snarast ”ägd” av denna reklam och av kvinnan i bilden, snarare än som ”ägare” till henne. För mig representerar bilden i första hand ett uttryck för kvinnlig sexuell makt, för hur lättpåverkad jag är, hur ”ägd” jag kan känna mig, av åsynen av vackra kvinnor och av bilder på sådana kvinnor.

    Vidare:
    ”I øvrigt vad du Anna gør i din privata sfær er… din ensak.
    Vad Kap ahl gør i det offentliga rummet er allas…sak.
    Men , Du får inget medhåll av mig… før din ensak.
    Jag…vill klandra Kap Ahl,s førsøk till att sprida sitt budskap om en sexuellt perverterad hållning till kvinnor.”

    Var i består den ”sexuellt perverterad[e] hållning[en] till kvinnor”, Per Hagman? Består den i att tro på att man kan äga en (eller flera) kvinnor? Eller består den i att man kan ha svårt att värja sig mot något så ”platt” som åsynen av en reklamaffisch med en lättklädd attraktiv kvinna på? Och är det säkert att denna reklamaffisch bara innehåller en mening? Kanske inrymmer den två meningar, eller kanske rentav tre? Eller. Ännu. Flera. Meningar?

  68. @John Nilsson: Snyggt skrivet.
    Du får ett enkelt svar.
    jag , ær ej svensklærare som grammatiskt analyserer vart reklambudskap som meddelas.
    FFA , syns ej dessa små punkttecken på 4 meters avstånd.
    Uppsåtet från Kap Ahl ær kristallklart.
    Kap Ahl vill provocera o skapa upprørdhet.
    Enligt modellen…
    Syns du int , så finns du int.
    All reklam , e bra reklam.
    Aftonbladets kassafløde gør krøsussorkekonomerna på samma tidning yra av glædje vid en skandalnyhet , vilken genererar ytterligare 20 000 000 i extraintæckter.
    ETC etc etc.
    .
    .
    Før Du menar væl int att Kap Ahl anser sig ha anledning att engagera sig den Parafila kulturella debatten?
    Men ok låt oss medge att Kap Ahl har den rætten…næsta reklam blir då att , på ett mångtidigt subtilt sætt ,reklamspinna på ex Tidelag eller varfør int Nekrofili ( på lik ældre eller under 24 timmar eller innan solen gått ned ).
    Eller varfør int , de senaste mørdade mænnen i samfundet med bild
    ( slaktade ) på en engagerande trøja o så kan man till det facila priset køpa ett , svart vit rutigt band før 75:- før att visa ex sitt stød eller avsky. ( Funkar båda vægarna.)
    På denna reklam stells kravet , før att fungera , æven att alla svensklærare blir yra i knoppen av glædje øver hur densammma ær… språkligt utformad.
    .
    Per Hagman.
    .

  69. @John Nilsson: Ja.. som tillegg…jag uppfattar att det finns anledning till att respektera o beakta ”företrädare för Sveriges Kvinnolobby” meningar i detta uppenbara sexistiska sammanhang.
    .
    Per Hagman.
    .

  70. @Per Hagman:

    Det är en intressant fråga i sig tycker jag. Satsar Kapp Ahl på uppmärksamhet via provokation eller på att en hel del kvinnor läser och gillar ”50 nyanser av honom”.

    En annan intressant jämställdhetsfråga är acceptansen för att kvinnor läser den boken på bussen kontra att män läser porr för män. Jag vet inte hur många av er som läst den, men den är både explicit och grov.

    Jag håller inte med kvinnolobbyn här. Jag tycker man kan ha moraliska åsikter om hur man visar sex. Att minska den sexuella exponeringen vore förmodligen bra för civilisationen även om jag på ett personligt plan förstås skulle tycka det var tråkigt. Vad jag inte håller med dem om är motiveringen. Jag tror relationer är bättre för samhället än frisläppt sexualitet och min moraliska invändning mot reklamen är densamma som min moraliska invändning mot att RFSU lär småbarn att det är lika normalt att ha analsex med en främling som att ha en relation. Normalt driftsmässigt måhända, men många barn klarar inte att hantera sådant, och det är förmodligen skadligt för samhället i stort, inte enbart för kvinnor.

    Min liberala sida vinner dock i slutändan, eftersom frihet är bättre än att vara kontrollerad.

  71. @Johan Grå: Enig med valet ” ..i slutändan, eftersom frihet är bättre än att vara kontrollerad.”.
    .
    Samtidigt…kap Ahl,s reklam , som riktar sig till vuxna individer som kan analysera o bilda sig en vuxen mening , påverkar æven barn. Du beskrivere att vi vuxna kan analysera och se reklamen ur olika ”vinklar”..kanske få førståelse mm. Men hur påverkar denna reklam barn ungdomar , som ej har ett vuxenperspektiv. Reklamen riktar sig inte till barn , men påverkar barnen i høg grad.Hur då ? Små flickor som vill ha BH vid en ålder av 8 ?
    .
    Finns det anledning att ta hænsyn , till barns begrænsade førståelse eller skall samhællet utsetta barnen før ..allt.
    .
    Per Hagman
    Per Hagman
    .

  72. @Per Hagman:
    Vetenskap utkonkurerar religion och stødjer med sin blotta existens demokratin.

    Vi håller på att förlora den kampen. Religion stormar framåt, och vi som vågar kritisera misstänks. Både kristendom och Islam växer. På det har vi andra små samfund. Hur länge till det västliga sekulära samhället skapat från upplysningstiden kommer hålla är för mig väldigt osäkert.

    Kan du tænka dig ett starkt religøst samfunn med vetenskapliga instrument?

    Vi hade grogrunden till det under medeltidens industriella revolution, sedan slog kristendomen ner den idén när vetenskapen började komma lite väl nära tron.

    Sedan har vi problemet med gud hypotesen inom vetenskapen, den får dig att sluta att tänka. När Newton inte kunde få ihop hur solsystemet kunde vara stabilt drog han till med att det var guds vilja. Det tog nästan 100 år innan någon tog fram matematiken som behövdes för att bevisa att solsystemet var stabilt enligt Newtons ekvationer. Newton borde ha klarat av att lösa detta, men misslyckades.

  73. @robjoh: Du gør en kort klar koncis exploration av vår væsterlændska historia.
    .
    KUL:
    .
    Erik kanske anser oss vara OT nu , men jag hævdar att kritik av feminism kan gott , jæmføras med kritik av religon.
    Skribenten MS / Sveland anser att kritik av feminism ( antifeminism ) skall liknas med Nationalsocialism ( nazism )och førbjudas/kriminaliserars.
    Skribenten MS Sveland stødjer sannolikt førslaget till EU o dess tanke/begæran att tonåringar som kritiserar feminismens despoti / misandri skall omskolas i o vid særskilda… koncentrationsskolor.
    .
    Samma sak i Turkiet.
    Det tidigare sekulæra turkeit øvergår alltmer till att vara en islamistisk stat.
    De turkiska islamisterna vill nu inføra ( via politik nat-vis ) ytterligare ett skolår før barnen.
    Syftet med detta extra skolår ær att , tro mig eller ej ,barnen skall læra sig koranen …från perm till perm , som islamisterna uttrycker sig.
    Kænner vi igen predikamenentet med socialismen och islamismens totalitæra
    Vilja exemplifierad hør i svergie av feministen o skribenten SS Sveland.
    .
    Per Hagman.
    .

  74. Med reservation för att jag själv betraktar BDSM som abnormt, jag vill härvid påpeka att det inte på något sätt är en faktaunderstödd åsikt, instämmer jag ändå med Ståhl om det ointellektuella i den lobbyism som beskrivs. Det finns dock även ett motsatsförhållande som jag själv tagit upp på min blogg där en företrädare för LUF argumenterade utifrån tesen att det var normalt att exponera sig själv utmanande i dag. Vad som stämmer enligt empirin är ointressant, kontentan är att du får tycka vad du vill på kammaren, du varken bör eller ska dock göra dig till talesperson för en hel grupp, särskilt inte en grupp som du inte är deltagare i.