Har vi som gillar sexistisk reklam
ett existensberättigande?
avatar

Eders Ödmjuke undrar vart man vänder sig för att reklamera sossekvinnor

Som den vakne kanske uppmärksammat är sossekvinnorna på krigsstigen och vill införa bestraffning för sexistisk reklam. Det togs upp i Rapport i fredags, 20 september 2013, 19:30-sändningen, 19.45–22.55 minuter in i programmet. Jag länkar inte till sändningen eftersom den bara finns tillgänglig en begränsad tid, men du kan läsa om det på SVT:s nyhetssida.

Jag begriper mig inte på denna mentalitet att man skall förbjuda och reglera allt som inte är i överensstämmelse med ens egen syn på tillvaron. Det finns mängder av saker jag ogillar, inte bara radikalfeminister. Det rör sig om allt från leverstuvning till piercing, vänsterradikala idéer, klimatalarmism, techno, spindlar, brasiliansk vaxning, spygrönt, rosa och feministiska kampsånger. Men inte fan springer jag omkring och yrar om förbud och lagstiftning. Och det är inte bara för att jag känner att det skulle vara lönlöst i dagens medieklimat. Jag skulle inte göra det även om jag hade den allmänna opinionen på min sida och faktiskt vore i stånd att få till åtgärder mot otyget.

På något underligt vis tycker jag faktiskt att människor skall få leva sina egna liv som de vill utan att jag skall tvinga på dem de livsvillkor som jag tycker är passande och rätt. Jag skulle uppskatta om jag själv visades samma hänsyn. Men det kan man ju drömma om.

Jag har tidigare skrivit flera inlägg om yttrandefrihet och censur, det senaste om den krypande censuren, och detta anknyter till det. Även om det handlar om företags kommunikation, till skillnad från individens mänskliga rättigheter, så finns ändå gemensamma nämnare. Det handlar om kommunikation.

Vad är syftet med reklam?

Uppmanar till våldtäkt meddelst användande av flaska?

Reklamens uppgift är att fånga mottagarens uppmärksamhet och göra denne intresserad av en produkt och benägen att köpa produkten. Vare sig denna produkt är ett materiellt föremål, en tjänst eller en ideologisk maxim. Detta är dock många gånger ett indirekt syfte. Det primära syftet är ofta istället att primärt skapa name recognition, vilket indirekt leder till ökad försäljning om det handlar om en säljbar produkt eller en ökad acceptans om ”produkten” är någon form av ideologiskt budskap. Coca Cola är ett utmärkt exempel på ett företag som skapar name recognition med sin reklam. Deras reklam innehåller vanligtvis inga som helst säljargument eller anledningar till att man skulle köpa deras produkt, den är istället fylld med helt irrelevant material som vackra människor som surfar. Ingen köper Coca Cola för att kurviga bikinibrudar läskar sig med det på stranden. Men alla känner igen Coca Cola, alla vet vad det är. Coca Cola har name recognition, och ökad name recognition ger ökad försäljning. Gör man bort sig kan man förstås få negativ name recognition som leder till att försäljningen går ned. Jag misstänker att när Electrolux gjorde bort sig i USA på 60-talet med sin slogan ”Nothing sucks like an Electrolux”, så var det inte bara på dammsugarna man fick en minskad försäljning. Om Bofors skulle dra igång en reklamkampanj för hur effektiva deras kanoner är och styrka påståendet med bildmaterial av lemlästade civila från något afrikanskt inbördeskrig skulle det med all säkerhet ge negativ name recognition för Bofors och få negativa återverkningar för företaget, trots att deras målgrupp inte bryr sig ett skit om människors lidande.
Granat avfyras ur kanon

Någonsin sett reklam för Bofors produkter?

Bara 599:- Yippie, skicka henne omedelbums.

Första steget för att få mottagaren intresserad av produkten eller att skapa name recognition är att fånga uppmärksamheten. Hur gör man det? Reklam är något som ses flyktigt och glider förbi. För att fånga uppmärksamheten måste reklamen sticka ut genom att använda sig av sådana komponenter som antingen har en stark positiv laddning eller en stark negativ laddning. Det som förmodligen har den starkaste positiva laddningen för befolkningen över lag är vackra kvinnor. De fångar omedelbart mäns intresse, och fångar ofta också kvinnors intresse. Finns det sexuella undertoner har man en stark magnet på åtminstone på halva befolkningen. Den manliga. Förmodligen också på stora delar av den kvinnliga, eftersom mycket av det som män uppfattar som sexigt också är sådant som intresserar kvinnor. Ta och titta i en Elloskatalog om du inte tror mig. Avdelningen för kvinnors underkläder har kvinnor som målgrupp, men är nog så sexig. Till och med till den grad, att jag tycker katalogernas kvinnoavdelningar är mer stimulerande än porr.

Vilka krav bör man kunna ställa på reklam?

… och 8 män av 10 föredrar kvinnor

Är vilka budskap som helst ok att framföra i reklamen? Jag skulle vilja påstå att reklam bör lyda under samma regler som den allmänna yttrandefriheten. Den får således inte förmedla hot, vara uppviglande eller innehålla förtal. Och den får inte vara vilseledande. Rena påståenden som görs i reklam, såsom ”8 av 10 feminister rekommenderar lobotomi” eller ”elbolaget ger dig Sveriges billigaste strömming med livstids ångerrätt” måste kunna styrkas och visas vara korrekta. Köper man en bil som i reklamen påstås dra 0.5 l/mil blandad körning, så ska bilen också dra runt 0.5 l/mil blandad körning. Inte 0.8. Den får kort och gott inte vara bedräglig. Att man sedan med olika medel associerar till sådant som uppfattas positivt, eller negativt om man nu skulle använda sig av en markering mot något som en komponent i sin reklam, är irrelevant så länge man inte gör faktamässigt felaktiga påståenden eller kommer med falska löften.

Det verkliga kruxet med lagstiftning om reklam

En dyrbar reklamkampanj vart 4:e år jag gladeligen såg försvann

Jag lämnar det därhän att det helt uppenbart inte finns några objektiva måttstockar för vad som är sexistiskt och vad som inte är det, utan att det helt och hållet är en subjektiv uppfattning och en lagstiftning mot sexism inte kan bli annat en utpräglat godtycke. Istället vill jag ta upp den här punkten som ofta förbises: Reklam uppstår normalt inte bara hux flux i huvudet på någon kvinnohatare som bara tycker att man skall ha med storbröstade blondiner med röda, putande läppar, utan grundar sig vanligtvis i gjorda marknadsundersökningar. Jag har en viss yrkeserfarenhet på området, och i de kampanjer jag var inblandad i så förekom ett enormt förarbete. Man gick ut till målgrupperna med en hel serie olika undersökningar för att få fram vad man i målgruppen uppfattade positivt/negativt, vilka associationer man gjorde till olika slogans och bilder osv. Och, sist men inte minst, när man baserat på de tidigare gjorda undersökningarna skapade reklam testade man det på målgruppen innan man drog igång kostsamma kampanjer i media. Hur väl underbyggda reklamkampanjer är varierar förstås. Electrolux hade aldrig tabbat sig i USA med sin ”Nothing sucks like an Electrolux” om de hade brytt sig om att göra ett ordentligt förarbete. (Det var förresten inte det att man inte var medveten om betydelsen av ”sucks” som var tabben. Man hade använt denna slogan framgångsrikt i UK, och var helt enkelt lata och antog felaktigt att den skulle vara framgångsrik i USA bara för att den var det i UK.)

En välunderbyggd reklamkampanj baserar sig på sin målgrupp. Den kommunicerar på ett sätt som fångar målgruppen och gör den intresserad. Om man nu börjar lagstifta mot vissa typer av reklam så lagstiftar man indirekt också mot målgruppen, dess kultur, etnicitet, tankevärld, whatever.

Skulle sossekärringarna fälla den här? Förhoppningsvis straffar Expressen ut sig själv

Reklam är i hög grad demokratisk i det att väl underbyggd reklam grundar sig på vad majoriteten i målgruppen tar till sig. Dålig reklam motverkar sig själv då den antagoniserar målgruppen. Expressens reklam om den manliga styrelsen som vill gå på porrklubb har en gång för alla säkerställt att jag aldrig kommer att köpa ett exemplar av Expressen. Pensionsföretaget som anspelar på apor med sin sexistiska reklam om hannarna på kontoret som reagerar för att skydda sitt revir (läs ”löner”) när en hona träder in på männens mark har säkerställt att jag aldrig kommer att placera några pengar hos dem. Jag ser inget behov av att förbjuda deras vidriga smörja. Jag hoppas de ser resultatet i vikande försäljningssiffror och brant minskande intäkter.

Feministisk sexism

Dags att förbjuda MögelPartiet? Tanken lockar …

Kommer en eventuell lagstiftning också att gälla radikalfeministisk misandri som när KKK (a.k.a Kvinnor Klipper Kukar a.k.a Svensk KvinnoLobby) finansierade med 10 miljoner skönt klirrande kronor gör reklam för Nordiskt Forum Malmö 2014 med ”Dags att klippa kuken”? Är miljöpartiets affischer med tydlig anspelning på slokande manslemmar godtagbart i ett sexismreglerat samhälle? Jag ser Turteaterns uppsättning av SCUM-manifestet som en stor reklamkampanj för utrotandet av männen. Är det dags att förbjuda Andrea Edwards misandriska budskap?

För min del tycker jag att de kan få straffa ut sig själva. Jag hör till dem som till och med gillar viss sexistisk reklam. Men har vi längre något existensberättigande?

Lagstiftning mot reklam är en form av censur.

 

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Har vi som gillar sexistisk reklam
ett existensberättigande?
— 72 kommentarer

  1. Antingen är Coca-Colaflaskan platt, eller så har tjejen en abnormt lång vänsterarm…

    SvaraSvara
     
  2. Ta och titta i en Elloskatalog om du inte tror mig. Avdelningen för kvinnors underkläder har kvinnor som målgrupp, men är nog så sexig. Till och med till den grad, att jag tycker katalogernas kvinnoavdelningar är mer stimulerande än porr.

    Ja, för att inte tala om Victoria’s Secret-katalogerna i USA, där det brukar vara kvinnorna i huset som beställer hem katalogerna, men männen smyger till och bläddrar andäktigt när tillfälle ges. En form av sanktionerad ‘halvporr’ som blivit närmast kult i USA.

    (Åtminstone var det så innan Internet kom. Vet inte hur det utvecklat sig sedan dess, men det är inte samma sak att surfa in på deras hemsida…)

    SvaraSvara
     
  3. Minns Maj-Britt Theorin, som föreslog ett förbud mot parabolantenner när hon var ordförande för S-kvinnorna, för att stoppa TV-reklamens introduktion i Sverige.

    SvaraSvara
     
  4. Tja, talgboll på twitter tycker ju att man bara ska ”bötfälla och straffa skiten”… Han har inte släppt det där med att Riddaren av Pelargonien är våldtäktskultur riktad till barn heller…

    SvaraSvara
     
  5. @Ulf T: Tack för tipset. Har aldrig reflekterat över att det skulle finnas Victoria Secret-kataloger. Har bara sett uppvisningar på tv. och brudarna är ju ofta nog så läckra där.

    SvaraSvara
     
  6. @MiT: Fåntratten som menade på att det var ett övergrepp när riddaren väckte prinsessan med en kyss?

    SvaraSvara
     
  7. Så man får inte pussa den som sover? Herregud vad jag är skyldig isf. Hur många har inte kysst sina barn godnatt även efter att de somnat?

    SvaraSvara
     
  8. Lika roligt varje gång när apberget blir upprörda på American Apparells eller Ryan Airs reklam, och de inte själva förstår att de är en del i spridandet av reklamen.

    Ryan Holiday använder skandalen för att sprida reklamen. I våras planterade han, med hjälp av bulvaner, upprörda inlägg på bl.a. Facebook, över att AAs katalog ”innehöll grovt sexistisk reklam”, där det förekom mer eller mindre nakna kvinnor i on-line katalogen. Apberget var inte sena att börja skrika. Reklamkampanjen fick ett massivt genomslag TACK VARE ylandet på sociala media.
    Det var inte första gången Holiday gjorde detta trick, men det var första gången här och folk gick på det STENHÅRT. Aldrig har det väl bläddrats så mycket i AAs katalog och aldrig har väl hipstrarna handlat så mycket heller.
    Ryan Holiday har skrivit en bok om hur man manipulerar media:
    http://www.amazon.com/Trust-Me-Lying-Confessions-Manipulator/dp/1591846285

    Ryan Airs kommentar till Reklambranchens Etiska råd är:
    ”Why should we care about a obscure swedish consumer’s organisation?”

    SvaraSvara
     
  9. @Magnus: Ja, det är intressant hur man exploaterar Streisandeffekten. Vem hade hört om AA innan denna ”skandal”? Bara att hålla upp en liten metmask så hugger de som gäddor och bidrar till en massa gratisreklam. Hook, line and sinker. Jag minns filmen ”Chocking truth” som skulle avslöja kabelkanalernas nattporr. Resultatet var fler prenumeranter. När effekten av ens ”kamp” blir den direkt motsatta bör man överväga sina metoder eller kanske ”kampen” i sig.

    Att Ryan air inte bryr sig så mycket om Sveriges reklametiska råd är ganska uppenbart. Sverige är en liten marknad och kvällstidningarna ger en massa gratisreklam. De skrattar hela vägen till banken medan södermobben sätter rödvinet i halsen.

    SvaraSvara
     
  10. Nertumme? Yes!

    Det betyder att en löjligt genuslurad offerkofta tuggar fradga. Härligt! Keep it up =)

    Det går ju att ta bort nedtummemöjligheten om man vill, men då skulle vi ju missa tillfredsställelsen i att se att någon hetsat upp en sådan där mental dvärg.

    SvaraSvara
     
  11. Ja desto mer moralistfeministerna får begränsa och censurera inom olika områden desto mer blir det överhöghet kontra medborgarna där feministerna framstår som totalitära torrbollar som försöker vara folkliga men där deras förutsägbara retorik inom papegojmallen bara är tröttande.
    Och när feminister försöker vara roliga blir det endast pinsamt där man skrattar eftersom deras humor är den enda av svenska staten sanktionerade där media blivit humorministerium där man antigen fördöms av offentlig förnedring och skampåle eller höjs till skyarna.
    Men vi vet alla innerst inne att ett politiskt korrekt samhälle aldrig leder till frihet även om dom vill göra detta gällande utan det leder alltid till förtryck och censur men som tur är så är svenska medborgare som dom flesta runt om i världen när tvångströjan börjar bli för trång så börjar man driva och förlöjliga den för att kunna andas och som alltid tappar den då sitt grepp eftersom den fanns endast i en självpåtagen uppifrån sanktionerad självcensur.
    Man kanske inte tror det när man hör överhögheten komma med dekret i form av så kallad vetenskap mediepropaganda och politiskafloskeler men en majoritet i Sverige är inte feminister därför deras krampaktiga grepp av makten och nedtystning av kritik och andra perspektiv eftersom dom vet att dom flesta medborgarna endast skakar på huvudet åt deras stolligheter om dom ens bevärdigar dom en tanke.

    SvaraSvara
     
  12. Detta har inte specifikt med detta inlägg att göra men är av intresse generellt – en (fredlig) revolutionsmanual Smile http://www.youtube.com/watch?v=8Zq4f6WYmHU

    Reklam om Coca Cola är bara bröd och skådespel (nåja, i detta fall läsk, men ni förstår vad jag menar) för att hålla oss sysselsatta med annat än det vi borde syssla med, nämligen at informera oss om vad som verkligen pågår och vad som kommer att påverka oss på lång sikt, som det här (The Road to World War III) http://www.youtube.com/user/StormCloudsGathering och det här: http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med.html och så vidare.

    Dolf, är det på allvar!? ”Nordiskt Forum Malmö 2014 med ”Dags att klippa kuken”” – måste kolla in detta vansinne som måste vara ytterligare ett led i fördumningsindustrin. Låt mig komma med förslaget att Genusmaffian införskaffar den testikelbitande pacu-fisken http://www.news.com.au/travel/news/swedish-swimmers-warned-over-testicle-biting-pacu-fish/story-fnizu68q-1226694923868 och möjligtvis borde varje kommun sponsra ett akvarium med sådana för framtida könsstympining – utifall genusteorierna inte stämer? Wink

    Själv har jag inte tänkt så mycket på reklamfrågan ur ett genusperspektiv, men finner det tragiskt at ungdomen uppmuntras till konsumtion av varor och att bygga sin identitet på image och sexualitet, istället för att intressera sig för vetenskap, något som ger båe självförtroende och flow och välbehag. Stora affisher med matteformler är vad jag velat se i T-babab! Smile

    SvaraSvara
     
  13. Mm förr i tin fanns det babbabvakter i T-babab. Manliga förtryckare kan tilläggas (eller det kanske är redundant, alla i uniform förtrycker)

    SvaraSvara
     
  14. T-banan r en typiskt patrialkal ordstruktur! Överallt ska männen sprida sina falllossymboler, i detta exempel en banankuk där T står för Testikel eller Testosteron eller Task!

    SvaraSvara
     
  15. @Dolf
    Det finns ju en hel del reklam som framställer män som idioter. Tycker du att det är okej?

    SvaraSvara
     
  16. @Blondinballen:

    Tunnelbanan är väl väldigt hetrosexnormativ? Mycket penetrerande av hårda manliga föremål i otrevlig metall in i mörka tunnlar. Förstår inte riktigt att ett feministiskt parti som MP vill se mer sånt, och att det skulle gynna kvinnor.

    SvaraSvara
     
  17. @JonasBsson & @Björn & @Blondinballen & @Fugen:
    Nu ska ni sluta mobba TB. Jag ska be att få upplysa er om att hon är ett rekorderligt fruntimmer. Och T står varken för Testikel, Task eller annat Trivialt Tokigt Trams, det står förstås för Tanja, och Tanja-Banan leder raka vägen till en genusfri framtid.

    SvaraSvara
     
  18. @Anonym: Vet inte riktigt vad jag ska svara på det där. Vad menar du med ”tycker är okej”? Vad jag tycker är okej eller inte okej har liksom inte riktigt med saken att göra. Jag tycker till exempel inte att Expressens annons (som jag nämnde i inlägget) är okej, men det betyder inte att jag vill lagstifta emot den. Jag bestraffar den genom att bojkotta tidningen. Och upplyser glatt människor om att jag tycker att det är en skitblaska som förtjänar att gå i graven. Jag till och med hoppas att de fortsätter med så jädrans unkna annonser att de tappar fler läsare.
    Eller … att de skiftar spår och omdanar sig till en riktig nyhetstidning som fyller en verklig upplysande funktion. Men det lär aldrig inträffa. Själva idén bakom tidningar som förmedlar nyheter går stick i stäv med upplysning.
    Förlåt utvikningen, för att återgå till den fråga.
    Om jag skall svara så kortfattat som möjligt bleve det väl ”Okej: Nej. Ska vi tillåta det: Ja.”

    SvaraSvara
     
  19. @Tanja B:
    Såg din kommentar med revolutionsmanualen hos Aktivarum, och kollade på den biten där. I mitt tycke mycket intressant och givande. Väl värt de 10 minuterna. Ska kolla de övriga länkarna när tid ges. (Såg dock i farten att cornucopia hänvisade till NaturalNews.com som är en väldigt bra sajt när det gäller hälsorelaterade frågor ur ett alternativt perspektiv, och också är politiskt kritisk i övrigt.)
    Vad gäller Nordiskt Forum och deras ståndpunkt att det är dags att avskilja impregningsenheten från den maskulina centralenheten i den centrala humanitetskonfigurationen så skrev jag ett inlägg om det för några dagar sedan. Det är dock att betrakta som XXX på grund av vulgaritet, och jag vet ju att du är lite känslig så du kanske ska undvika det.
    Jag ser för övrigt inte heller reklamen ur ett genusperspektiv, det är sossekärringar och feministlakejer som anlägger genusperspektivet. Sossekärringar och feministlakejer är ur mitt perspektiv ett hot mot yttrandefriheten, och det är ur det perspektivet jag skriver.
    Håller för övrigt med dig. Och matteformler i TBanan. TjaBba. Varför inte.

    SvaraSvara
     
  20. Bashflak, ska se vad man anser om T-banans genus nu! Smile Jag har för länge sedan skrivit om genus i transportsektorn http://tanjabergkvist.wordpress.com/category/transportgenus/ denna viktiga statliga utredning med namnet det fyndiga ”Kön i kön”. Ni kan göra er lustiga över T-babab istället för T-banan men med tanke på att jag genomgått en operation som gick fel så hoppas jag att ni har förståelse för att jag numera, fram tills nästa operation som ska åtgärda detta, tillhör den skyddsvärda gruppen handikappade. Smile

    SvaraSvara
     
  21. Det fyndiga NAMNET Kön i kön alltså. I denna utredning, om ni läser mina inlägg, framgår att man studerat en broschyr om kollektivtrafiken med FÖRSTORINGSGLAG för att därvid upptäcka det fasansfulla faktum att personerna på bilden synes könslösa och därmed antags vara män. Det finns så många viktiga saker att hänga upp sig på… Att skolväsendet kollapsr och svenska elever börjar bli bland de sämsta i Europa på matte bekommer Genusmaffain föga, här gäller det att leta orättvisor.

    SvaraSvara
     
  22. Haha, FÖRSTORINGSGLAS ska det alltså vara. Smile Jag får nog avsluta diskussionen märker jag. Ser efter att jag åter hamnat på operationsbordet och därefter rehabiliterats. Tyvärr har leden stelnat och musklerna förtvinat eftersom det gåttsnart sex 4 månader så utgångsläget är sämre än för förra operationen. Men inte gnäller jag för det, även om jag borde det – med en stor artikel i dagspress borde jag få bre ut mig och beklaga mig, en det går inte, nu ska jag försöka lyfta en hantel på 0.5 kg och se om det går utan att hamna på sjukhus. Smile

    SvaraSvara
     
  23. Själv är jag heligt trött på att se avklädda kvinnokroppar göra reklam för allt möjligt precis överallt. Jag är inte lesbisk, jag tycket ”lesbisk” porr är skittråkig att titta på. I bästa fall kan en avklädd snygg kvinnokropp få mig att må dåligt över min egen kropp.

    Jag gillar pojkar/män, jag finner pojkar/män väldigt vackra och tycker att fördelningen är helt skev. Det borde finnas många fler avklädda manskroppar i det offentliga rummet. Gärna bilder på deras snoppar också, jag gillar snoppar. Men tills dess får skiten gärna förbjudas, så länge jag inte får se snoppar överallt i det offentliga rummet så ska ingen få se bröst och snippor.

    SvaraSvara
     
  24. För ett tag sedan hittade jag denna artikeln på norska ”Dagbladet”. Den beskriver ganska bra vad jag tycker och säkert många kvinnor med mig. Tyvärr får jag klistra in hela eftersom jag inte sparade länken.

    KAN HA NEGATIV EFFEKT: En ny, britisk undersøkelse vil ha det til at bruk av kjendiser og vakre modeller i reklamekampanjer ikke nødvendigvis fører til økt salg av varen. I Norge har artist Tone Damli reklamert for egen kleskolleksjon, mens modell Miranda Kerr skal selge undertøy fra Victoria’s Secret og artist Lana
    Dette får deg ikke nødvendigvis til å kjøpe produktet
    Hevder kjendiskvinner og vakre modeller ikke selger.

    Thea Steen
    ths@dagbladet.no
    Publisert 26.02.2013, kl. 18:12

    (Dagbladet): Det har lenge blitt hevdet at bruk av tynne, flotte modeller i reklame er synonymt med økt varesalg.
    Nå avslører en ny undersøkelse, utført av britiske Warwick Business School, at det har motsatt virkning, skriver avisa Daily Mail.
    Ifølge rapporten hater kvinner at annonsørene bruker store plakater og nærbilder av både vakre og kjente kvinner.

    Ikke bare negativt

    I tillegg til kjente modeller som Miranda Kerr og Kate Moss, har også kjendiskvinner som Victoria Beckham, Rihanna, Lana Del Rey og Megan Fox har flere ganger frontet kjente merkevarer.
    Her til lands har nylig Tone Damli frontet sin egen kolleksjon for danske Designers Remix, og en naken Triana Iglesias reklamerte for Reebok.
    Undersøkelsen viser at det imidlertid ikke bare er negativt for merkevaren.
    – Bør være subtilt
    Kvinnelige forbrukere responderer nemlig bedre dersom modellen plasseres på en mindre iøynefallende plass, hevder rapporten.
    – For å lykkes med å bruke idealiserende bilder i markedsføring, bør de presenteres subtilt, sier én av forskerne, Dr. Tamara Ansons og fortsetter:
    – Vi fant ut måten bildet av den perfekt formede modellen blir brukt på, var svært avgjørende for å bestemme om det hadde en positiv eller negativ effekt på kvinners selvoppfatning.

    – Negative reaksjoner
    Videre forklarer Ansons at også lite framtredende bruk av vakre modeller og kjendiskvinner starter en automatisk prosess i underbevisstheten som fører til en selvoppfatning av det negative slaget, men at denne måten å bruke modellene på fører til en mer positiv holdning til merkevaren.
    Dersom eksponeringen for idealiserte bilder av de modellvakre jentene er åpenbar, starter det en bevisst prosess som gjør at forbrukeren benytter seg av såkalte defensive mestringsstrategier.
    – Det vil si at de for eksempel bagatelliserer modellen eller kjendisen som fronter varen for å gjenopprette en positiv oppfatning av seg selv. Slik blir produktet i reklamen assosiert med negative reaksjoner, sier Ansons til Daily Mail.

    SvaraSvara
     
  25. @Björn:
    När den hemska mobben ger sig på en liten stackars försvarslös ängel som till råga på allt är handikappad för tillfället väcks beskyddarinstinkten till och med hos en iskall cyniker som mig. Thunder

    SvaraSvara
     
  26. @jenny:
    Helt ok att vara trött på avklädda kvinnor i reklamen, och helt ok att vilja se avklädda män också.
    @jenny:
    vilket går tillbaka till vad jag sa i inlägget, bra reklam som uppnår sitt syfte kräver förarbete och research. Och det som funkar alldeles utmärkt för en målgrupp (naken kvinna) kan ha alldeles motsatt effekt för en annan målgrupp. Och vad den som skapar reklamen tror kan vara in i helvete fel. Därför: research.

    SvaraSvara
     
  27. @jenny:

    ”…så länge jag inte får se snoppar överallt i det offentliga rummet så ska ingen få se bröst och snippor.”

    En enkel fråga: Var i det offentliga rummet ser du bröst och snippor överallt (inte täckta)?

    SvaraSvara
     
  28. När barnen somnat har man tid att tramsa lite. Vilket genus har egentligen T-banan, har vi kommit fram till det ännu? Reklam är det åtminstone på bilden, så det anknyter till ämnet.

    SvaraSvara
     
  29. Reklam som inte fungerar försvinner, eftersom det är att kasta pengar i sjön. Varje normalbegåvad människa inser att HMs underklädsmodeller som brukar dyka upp i december är direkt riktade till de som köper underkläder, och det är kvinnor oavsett om det är manliga eller kvinnliga underkläder.

    Den som har ögon och öron med sig kan titta på reklam från SIBA, Elgiganten m.fl. och jämföra hur den såg ut 2003 och 2013. Nånstans däremellan upptäckte hemelektronikbranschen att kvinnor utgör 65% av kundunderlaget…

    SvaraSvara
     
  30. Reklam försöker presentera något som en kund kantänkas vilja uppnå, och detta genom att konsumera produkten i fråga.
    Kvinnor med en sensuell utstrålning förekommer i två versioner i reklamen.
    I reklam riktad mot män, som en sexig babe som en potent man härskar över – men denna reklam är det skottpengar på, förkommer bara i underjorden, typ bikersmiljö. Det är genast usch och fy om den dyker upp i mainstream-media.
    Den stora förekomsten av sensuella kvinnor i reklamen är i den som riktar sig till kvinnor – som försöker intala kvinnor att köper jag detta så blir jag lika åtråvärd som hon. Och skulle inte kvinnor agera i linje med detta i så stor utsträckning, så skulle den inte fortleva.
    Kvinnor är antagligen feminismen värsta fiende.

    SvaraSvara
     
  31. @Nils D:

    Jag tror inte att kvinnor är så naiva att de tror att bara för att de köper en viss produkt så blir de lika åtråvärda som den vackra sensuella kvinnan som gör reklam för produkten.

    Reklam handlar om att få folk att känna att de inte duger och att deras liv inte är fullkomliga utan ditten eller datten. Reklam som framställs av vackra vältränade kvinnor, riktade till kvinnor vill få kvinnor att känna sig otränade och plufsiga. Och ganska fula. MEN det finns hopp för denna och denna produkten finns som gör dig bättre och vackrare. Och det funkar, för vi utsätts för reklam under hela livet. Reklam som talar om att vi inte är fullkomliga och till sist går man och köper den där jävla produkten för så jävla stark var man ändå inte.

    Du känner säkert igen dig själv i viss mån.

    SvaraSvara
     
  32. @jenny:
    Homosocialitet är den bästa beskrivningen på vad det handlar om. Reklamen skapar egentligen inte trycket utan utnyttjar det bara för att sälja sin produkt. Homosocialiteten försvinner inte och minskar antagligen bara marginellt för att man tar bort reklamen. Det är för övrigt ingen direkt brist på reklam som är sexistisk mot män, den tar sig bara andra uttryck och är även den till stor del riktad till kvinnor.

    SvaraSvara
     
  33. @jenny:
    Det där är lite som det där med om glaset är halvfullt eller halvtomt. Jag skulle säga att reklamen lever på att det är halvfullt, inte halvtomt. Reklamen (om vi nu begränsar oss till mode och skönhetsprodukter) säger inte ”du duger inte”, den säger ”du kan bli ännu bättre”. Åtminstone om det är bra reklam. Bra reklam drivs inte av att trycka ned målgruppen utan av att visa målgruppen att ”vi har vad du vill ha” och ”en bättre framtid finns tillgänglig”.

    SvaraSvara
     
  34. @Björn:
    Jag har tjock hud, mig kan du ge dig på hur mycket du vill. Jag värnar bara om stackars lilla Tanja Grin

    SvaraSvara
     
  35. All reklam där män eller kvinnor suttit i sminket eller retuscherats i dator ska ha en faktaruta som visar antalet timmar som den avbildade och fotot suttit i sminket/photoshop.

    SvaraSvara
     
  36. @Axel Edgren:

    Borde väl gälla på krogen oxå. Alla som sminkat sig borde ha en skylt om halsen där det står hur många timmar de suttit framför spegeln. Vi vill ju inte att de som inte sminkat sig ska känna sig otillräckliga……

    SvaraSvara
     
  37. ”Borde väl gälla på krogen oxå.”

    Nej. Jag pratar om kommersiella budskap, inte sociala, valfria möten.

    Varför försöker du vara dummare än vad du är? Det är Toklandets gimmick.

    SvaraSvara
     
  38. @Axel Edgren:

    Varför försöker du låtsas att du vet vem jag är (åtminstone hur ”dum” jag är)?

    Och är det du som bestämmer om i vilka sammanhang det är ok att ljuga om sitt utseende?

    SvaraSvara
     
  39. @Axel Edgren:

    Och varför är det så uppenbart att skilja på situationerna? Grundproblemet kvarstår ju. Personer som mår dåligt av att se fejkade människor på bild borde ju må lika dåligt av att se fejkade personer i verkliga livet (smink, silikonbröst, BH-inlägg etc etc).

    Så hur kan människor som du, som är emot viss reklam, tycka att det är ok att fejka live? Är de ”drabbade” personerna inte viktiga längre?

    Kan väl för tydlighetens skull säga att jag tycker MAN får använda sig av vilken reklam MAN vill, så länge den är laglig. Och folk får fejka live hur mycket de vill (är MAN osäker så är MAN osäker).

    SvaraSvara
     
  40. DET GÅR att tvinga reklammakare att sätta en faktaruta på affischer och i TV-reklamer om hur länge personen sminkats och retuscherats.

    DET GÅR INTE att tvinga personer ute i det fria att bära skyltar runt halsen.

    DET GÅR att ha övervakningskameror ute på vissa gator för att göra polisens jobb lättare.

    DET GÅR INTE att ha övervakningskameror i alla hem för att se till att ingen odlar cannabis eller slår sin pojkvän/flickvän hemma.

    Jag måste uppenbarligen förklara allt nuförtiden.

    SvaraSvara
     
  41. @Axel Edgren:

    Det här måste du bara förklara.

    1. Hur ska du tvinga reklammakare att sätta ruta? Finns säkert nåt sätt du tänkt på, men svaret är intressant för kommande fråga.

    2. Om det går att tvinga reklammakare, varför går det inte tvinga andra människor att ha rutor och skyltar?

    Sen tycker jag fortfarande du ska förklara varför det är ajabaja att folk mår dåligt av att se fejkade människor på bild, men helt ok att trakassera samma folk med fejkade människor på en massa andra ställen i det offentliga rummet. PROBLEMET med att folk mår dåligt finns ju i båda scenarierna. Så varför tycker du som feminist att live-fejk är bra?

    SvaraSvara
     
  42. @Axel Edgren:

    Dåligt förslag. Antal timmar säger närmast ingenting eftersom människor som är skickliga gör samma jobb mycket snabbare. Skall det vara en faktaruta är vad som skall presenteras inte tiden det tog att göra bilden, utan pengarna som lades på smink/retuschering/övriga fulspel.

    Där finns dock två uppenbara problem. Det är inte bara när människor är skickliga de får hög lön, de får även hög lön när de a) är kända och b) efterfrågan på dem är högre än tillgången. Men jag tror ändå det ger en tankeställare om människor får en ruta där det står svart på vitt summorna som spenderats för att människorna på bilden skall vara snygga.

    Så kan de själva välja om de vill lägga lika mycket pengar på att se snygga ut (den tid varje behandling räcker). Eller så kan de inse att deras försök att se snygga ut är likvärdiga med idiotin hos korpspelare i fotboll som vill vara lika duktiga på bolltricks som Christiano Ronaldo.

    SvaraSvara
     
  43. @Axel Edgren: På vilket sätt skulle en sådan faktaruta göra saken bättre? När jag ser en modetidning men retuscherade bilder så VET jag att de suttit och blivit sminkade och att bilderna blivit fixade i fotoshop – likväl så får jag den där typiska känslan i magen som säger ”jag önskar jag såg ut som hon…”. Jag undviker egentligen helt de där tidningarna för man får bara hela tiden ett budskap om att man inte duger.

    Men jag skulle inte vilja ändra den typen av reklam, för det är samtidigt fint att se på.

    SvaraSvara
     
  44. @Erik:

    Ännu en parameter är ju hur snygg personen (modellen) egentligen är. En jättesnygg person behöver ju mindre fejk i bilden än en som inte är (lika) snygg. Kanske en ruta med före-bild vore på sin plats oxå. Eller förbjuda snygga personer på bild….. Wink

    SvaraSvara
     
  45. Tycker det kan vara värt att bekämpa idén med att vi ska ständigt ges intrycket att vi är fula bara för att vi ska motiveras att spendera pengar. Om kraftigt retuscherade människor ska användas för kommersiella budskap tycker jag att vi ska vara ärliga med hur mycket resurser som spenderades på att ge oss mindervärdeskomplex. Det kan nog hjälpa många unga män och kvinnor.

    http://www.cracked.com/photoplasty_664_13-mind-blowing-tricks-advertisers-use-to-manipulate-photos_p13/

    SvaraSvara
     
  46. @Axel Edgren:
    ”DET GÅR att tvinga reklammakare att sätta en faktaruta på affischer och i TV-reklamer om hur länge personen sminkats och retuscherats.”

    DET GÅR att avstå från att köpa en produkt som marknadsföres m.h.a en retuscherad modell.
    Hur svårt kan det vara för en vuxen normalbegåvad människa?

    SvaraSvara
     
  47. Nu pratar jag inte om enskilda handlingar angående en specifik reklam utan ett fenomen som finns överallt och som kumulativt försämrar personers självförtroenden för marknadens skull. Det tycker jag vi gott och väl kan bekämpa med lite nätt och fin statlig närvaro i kommersiell media.

    SvaraSvara
     
  48. Tänkte jag skulle bidra med några faktarutor.

    ”Denne man har fuskat sig till musklerna med anabola.”
    ”Denne man äger inte alls Porschen på bilden.”
    ”Denne man är inte alls tennisproffs, han bara låtsas vara det för att du ska köpa deo”
    ”Denne man är inte alls framgångsrik byggnadsingenjör och den där mörka kolan som han äter i sin bil, ja den hjälper inte honom ett skit i hans fiktiva yrkesroll.”
    ”Denna man får inte massa brudar tack vara ett han badar i Axe, det är bara på låtsas”

    SvaraSvara
     
  49. @Axel Edgren:

    Lite gammal hederlig kommunistisk censur är ju aldrig fel. Funkar ju kanon i Kina och Nordkorea. Den optimala självförtroendeboosten….

    SvaraSvara
     
  50. Tjejen med Cola-flaskan är väl airbrushad (?) så det är ju inte ens en digitalt manipulerad bild, den är gjord med en de-Vilbiss-spruta från grunden upp.

    Eller med pensel:
    http://static4.businessinsider.com/image/512fe6dcecad044577000000-960/vintage-pepsi-ad.jpg

    Reklam är för övrigt en synnerligen intressant inblick i hur värderingar förändrats över tid och plats. Den bygger på snabbt igenkännbara karikatyrer av människor, en slags arketyper, där budskapet ska fastna på 1-3 sekunder.
    Jag tycker svenskproducerad reklam känns mer ”äkta”, vilket förmodligen beror på att den är mer anpassad efter svenska värderingar. Den här reklamen fungerar förmodligen inte alls utanför Sverige, då karikatyren av den sävlige norrlänningen eller den Lars Törnman-liknande politikern på TV är nåt som bara svenskar känner igen:

    SvaraSvara
     
  51. Är det någon som kan berätta för mig vilka män som mår dåligt, pga man har fyllt i magrutorna på David Beckham när han poserar i kalsonger?
    Är det något utbrett samhällsproblem som jag helt har missat eller?

    SvaraSvara
     
  52. @Mariel:

    Retuschering, ljussättning, val av kameravinkel, val av objektiv, du anar inte vad man kunde göra långt innan photoshop, det är lika gammalt som fotograferingskonsten. Kameran ljuger aldrig, men den kan försköna sanningen till oigenkännelighet redan innan man tar fram retuscheringssprutan. Eller förfula.

    X:et är fotograf, typ riktigt driven amatör, med porträtt som specialitet, hon har vunnit en massa tävlingar och sånt och då var det på den tiden digitalkameror var dåliga och svindyra…

    SvaraSvara
     
  53. @Axel E

    För att något vettigt samtal alls ska vara möjligt, så låt oss börja i verkligheten. Det är inte ”vi” som mår mår dåligt av fejkade kroppar i reklamen. Det är företrädelsevis kvinnor som gör det. Som Daniel kommenterar ovan, så är det sällan män reagerar på bilder på något fotbollsproffs i kalsonger.

    OK, jag har inga problem med att ta till mig andra människors problem, så även kvinnors. Om ett antal kvinnor säger att något är ett stort problem för dem så tar jag dem gärna på orden. Jag tror t.ex. att stora parkeringshus är ett emotionellt problem för många kvinnor, även risken för att utsättas för något är miniskulös.

    Men ser jag mig omkring så kastar sig åtskilliga kvinnor, även de mest högljudda kritikerna, över alla de där modemagasinen och drar iväg ut på ”shopping-spree” av egen fri vilja (du vill väl ändå inte påstå att kvinnor är robotar utan fri vilja?). Så var är problemet? Reklamen riktar sig till kvinnor eftersom de i högre grad påverkas.

    Nåja, jag ser problemet. Reklammakarna borde inte tillåtas spela på kvinnlig fåfänga. Kvinnorna ska skyddas från sig själva, inte sant? Om nu merparten av reklam skulle rikta sig til män i stället, så kan jag med lätthet föreställa mig det öronbedövande gnäll som skulle bli följden. Mannen som norm, och vad det nu brukar heta.

    Naturligtvis begriper jag att du vill framstå som den där vite riddaren som ska rädda de lealösa kvinnorna från sig själva (nja, du talar förstås om reklamen, men du förstår nog vad det egentligen handlar om). Jag kan tala om att du gör dig fånig, för åtskilliga kvinor går igång på reklamen, de vill helt enkelt ha den. Även de som säger sig ogilla den.

    SvaraSvara
     
  54. Den som påstår att reklamen är problem som ger kvinnors dåliga mående angående sitt yttre borde ta en titt i damtidningar. Där är sminktips, bantningstips, diskussioner om den och den kändisens vikt hit eller dit. Det betalar tjejer och kvinnor uppenbarligen för att få läsa och det bör vara långt sämre för självförtroendet.

    Tycker man inte om reklamen, låt bli att köpa produkten. Svårare än så är det inte. Har man taskigt självförtroende så går det att jobba med. Vackra kvinnor att mäta sig mot finns överallt.

    SvaraSvara
     
  55. @Ninni

    jag försöker komma i kontakt med dig angående artikeln vi talade om för ett par veckor sedan. Jag har skrivit till genusdebattens kontaktsida, så kunde du kolla där. jag har även skrivit till Erik men får inget svar.

    SvaraSvara
     
  56. Nu får ni ta och kamma er lite!

    Om en person ser bra ut så är det inget aktivt val den personen har gjort för att ni ska känna er fula. Om man springer och jämför sig med den vackraste promillen så har man ett problem som man inte ska skylla på andra.
    Vad det gäller retuschering så måste man ställa sig frågan om det faktiskt finns personer som ser ut som resultatet? Om svaret är Ja så är det inget fel med bilden utan troligtvis så har företaget som beställt bilden ansett att det var billigare att anlita en person som kan hantera PhotoShop än att hyra in en modell som uppfyller hela kravlistan.

    SvaraSvara
     
  57. @Rick:

    Jag har skrämmande dålig koll på den sidan. (Så illa att jag just nu med mobben inte har koll på hur jag hittar den) Det är ett problem vi diskuterar just nu hur vi ska bli bättre på. Kasta iväg ett mail direkt till mig annars? Vår mail står under ”om oss”. Min är mina.tankar11@gmail.com

    SvaraSvara
     
  58. Lite OT – jag förstår inte att så många människor är så flat för objekt som förknippas med ett kändisnamn, reklam eller inte reklam. De ”bara älskar” det objektet så mycket att de inte kan vara utan det och är villiga att betala överpris på tusen procent eller så. Och om min kära skulle komma dragande med ett par Borg- eller Beckhamunderkäder till mig så skulle jag snabbt inse att hon inte var nöjd med mig.

    SvaraSvara
     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Klicka för att sätta in Smiley

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

Subscribe without commenting