Den feministiska fascismens kartläggare justerar verkligheten
avatar

Inledning

”Det finns feminister som är fascister” sa Janne Josefsson. Jag undrar om han då hade koll på denna rapport från Nordisk ministerrådet: Hvordan motarbeide antifeminisme og høyre-exstremisme?

Under två dagar (29 och 30 november 2012) deltog ett antal ”experter” i ett seminarium. Bland dessa ”experter” återfinner vi bland annat Maria Sveland.

Kartläggning

Det finnes ingen oversikt over omfanget av antifeministiske eller ekstremistiske trusler, aktører som anser seg som antifeminister, eller ekstremistiske grupper hvor antifeminisme og likestillingsmotstand er en integrert del av idégrunnlaget. Vi anbefaler derfor at regjeringene i hvert av de nordiske landene gir en statlig eller frivillig organisasjon i oppgave å følge med på utviklingen og omfanget av antifeministiske bevegelser på nett og i andre fora. Resultatet av et slikt kartleggingsarbeid bør publiseres årlig. (min emfas, s. 5)

Kartlägga åsikter och politisk ideologitillbehörighet? Har vi hamnat i DDR, eller drabbats av maoism eller stalinism?

Jag skall alltså kartläggas, och det skall publiceras en gång om året? Jag, som är för snäll (blödig?) för att ens kunna ta död på en spindel i mitt hem, anses på grund av mina åsikter vara så farlig för rikets säkerhet(?) att det finns behov av att kartlägga mig?

Man försöker på ett mycket osmakligt sätt knyta samman antifeminism med extremister generellt och med Anders Behring Breivik i synnerhet för att därmed ge sina egna fascistiska tongångar legitimitet och slagkraft.

Yttrande- och åsiktsfrihet

Vidare så vill man att de lagstiftande församlingarna i de nordiska länderna skall utöka det juridiska skyddet specifikt för feminister och feministisk ideologi med lagstiftning som jag antar skall vara snarlik den som beivrar ”hets mot folkgrupp”.

Feminismen är en politisk ideologi. Den, och dess förespråkare är varken mer eller mindre skyddsvärda än någon annan. Hot och trakasserier är olagliga och varenda individ (även män) som drabbats har mitt fulla stöd i den frågan, oavsett politisk ståndpunkt. Men yttringar och åsikter, vad de än må vara av för slag, skall vara fria i ett demokratiskt samhälle. När vi tullar på den principen, ordets frihet, så monterar vi ner vår demokrati. Vi har redan vandrat en bra bit på vägen och har därför idag en demokratur, inte en demokrati.

Skydda genusvetenskapen

”ANTIFEMINISTERNA FÅR HELT ENKELT FINNA SIG I ATT GENUSVETENSKAPEN ÄR ORDENTLIGT ETABLERAD OCH HÄR FÖR ATT STANNA» (s. 30, Lars Jalmert)

Genusvetenskapen ska spela efter samma regelbok som all annan vetenskap.  Om en vetenskapsgren har torrt på fötterna behöver den inte på något vis frukta saklig kritik, tvärt om! Under första halvan av nittonhundratalet hade vi ett institut som hette Statens institut för rasbiologi. Tack och lov fanns det även då människor som helt enkelt inte fann sig i att rasbiologin betraktades som en etablerad vetenskap.

Slutord

Alla de individer som står för demokrati, yttrande- och åsiktsfrihet – i synnerhet journalister, var är ni? – borde sätta ner foten mot saker av det här slaget, oavsett vilken/vilka ideologiska falanger de tillhör för övrigt.

 ”Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet
utan de goda människornas tystnad.”

Tillägg: Jag har fått berättigad kritik för valet att använda fascist. Ni som är vana vid mig vet hur god ton jag alltid håller och att detta är ett undantag. Jag har förklarat mitt val i kommentarerna, men vill göra det här med då alla inte läser kommentarer. Det ena är att jag ville knyta an till Janne Josefssons uttalande, men viktigare för mig är mina medmänniskor. Vi har många människor ”där ute” som kallar sig feminist. Jag skulle inte vilja förknippas med detta, och eftersom rapporten är synnerligen vidrig så vill jag inte dra feminister generellt över denna kam. Därför valde jag ett epitet som jag tror andra feminister känner ”hon menar inte mig”.

Kommentarer

Den feministiska fascismens kartläggare justerar verkligheten — 47 kommentarer

  1. Ingen skulle få för sig att förbjuda tex kritik mot fysiken, eller fysiker. Den bär sig själv. Ingen skulle heller få för sig att föbjuda kritik mot historiker eller något annat inom humanioran. Tvärtom anses diskussion vara något positivt.

    Vissa feminister har börjat sträva efter censur/förbud av kritik för att ”vetenskapen” inte bär sig. För att diskussionen slår undan benen på den.

    Kommer det att rädda feminismen i längden? Nä, det kan bara fördröja dess fall. Eller möjligen påskynda det om folk upptäcker det i tid.

    Demokrati måste vara tolerant. Men den kan inte vara tolerant mot intolerans. Den som vill förbjuda politiska yttranden måste förpassas till skamvrån, dvs bort från den politiska scenen.

    Hur lång tid tar det innan någon försöker införa detsamma i Sverige? Av tradition tittar de nordiska länderna på varandra, även om de ibland går olika vägar.

    /Teo

  2. Ninni:

    ”Jag skall alltså kartläggas, och det skall publiceras en gång om året? Jag, som är för snäll (blödig?) för att ens kunna ta död på en spindel i mitt hem, anses på grund av mina åsikter vara så farlig för rikets säkerhet(?) att det finns behov av att kartlägga mig?”

    Du är mycket farligare än du tror. Du är en kvinna som inte går med på feminismens genusordning och kritik från kvinnor själva är det allvarligaste hotet mot feministisk ideologi och feministiska falskkonstruktioner som finns. Om jag som man säger att jag inte känner igen den bild av manlighet och kvinnlighet som feminismen målar upp kan jag lätt avfärdas med hänvisning till mitt kön, att jag är en man och därför inte kan förstå, vilket sedan implicerar att jag inte ska ha rätt att uttala mig i frågan. Men en kvinna som du kan man inte avfärda lika lätt, vilket gör dig till ett mycket större hot. Plus att du är en väldigt skarpsynt feminismkritiker Smile

  3. Välgrundade åsikter stärks av hård granskning, och dåligt grundade åsikter måste skyddas från granskning. Här är man alltså så rädda för granskning att man vill försöka förbjuda det ? Bra Inlägg, skrämmande att sånt här kan passera obemärkt.

  4. Heliga kor ruttnar alltid inifrån pga brist på kritik och det finns många länder där en ism och stat har legat i samma säng och korsbefruktat varandra där avkomman blivit inavlad och knappt livsduglig utan en kuvös av censur och förtryck.

  5. @Matias Hedström:

    ”Men en kvinna som du kan man inte avfärda lika lätt…”

    Ehh, finns det någon grupp som är mer osynliggjord av feministerna än kvinnor som kämpar för jämställdhet och mot feminism? Tror inte det. Feministerna behandlar ju dessa människor som luft…

  6. Hej allihop! Den här rapporten fick mig ärligt talat att flyga i luften när jag såg den. Vad gäller Sverige så läste jag nyligen Guillous biografi och där står såklart en hel del om när de avslöjade IB-affären. Vad gäller Norge så påminns jag om denna absurda Norgehistoria från 1979

  7. @Matias Hedström:

    Att osynliggöra oss kvinnor på denna sida är regel, inte undantag. Även i denna rapporten försöker man bortförklara förklara antifeminismen med att vi är män som drabbats på ett personligt plan, t.ex.

    Individer som er engasjerte i antifeministiske nettverk har ofte opplevd personlige hendelser som har vært smertefulle, og som på ulik måte er knyttet til kvinner og likestilling. Ideologien blir derfor svært personlig. (s. 11)

    Här har du en patetisk ”kartläggning” där bara männen fick plats trots att t.ex. Tanja Bergkvist var mycket aktiv när detta gjordes och även deltog i debatter i TV.

  8. Man försökte i USA att förbjuda kritik av kreationismen, dvs undervisning av evolutionslära i skolor. De vann en rättegång men i slutänden förlorade man kriget. Evolutionsteorin är det som undervisas i skolorna, dvs vinnande vetenskap, och tro/religion kastades ut ur klassrummen. Efterdyningarna av det finns fortfarande kvar i amerikanska skoldebatten.

    En ideologi och ”vetenskap” som inte tål kritik utan ska skyddas, där alla kritiker buntas ihop till ”de onda”, kommer att dö ut. Det största fel de gör är att ta patent på jämställdhetsbegreppet och likaställer det med feminism. Dvs om man kritiserar feministisk ideologi och metoder är man per definition motståndare till jämställdhet och människors lika värde. Deras utgångspunkt är att om man är för lika värde är man också feminist.

    Det är ungefär lika intelligent som att säga att Stalinism handlar bara om arbetares rättigheter. Är du för att arbetare ska ha makt på arbetsplatsen är du också i grunden Stalinist. Kritiserar du Stalinismens metoder och problemformuleringar är du därför mot arbetares rättigheter, ditt kapitalistsvin! Knappast förvånande att Sveriges representanter var Mattias Gardell och Maria Sveland. Två personer som på var deras sätt tar patent på problemformuleringen inom respektive konflikt. Om man kritiserar Svelands feminism är man per definition ond, hatare och kompis med Breivik. Om man kritiserar Hamas politik i Gaza är man enligt Gardell i princip lakej åt Judiska Nationella Fronten och liknande partier. Båda lika enögda och galna.

  9. @Matias Hedström:

    Du är mycket farligare än du tror. Du är en kvinna som inte går med på feminismens genusordning och kritik från kvinnor själva är det allvarligaste hotet mot feministisk ideologi och feministiska falskkonstruktioner som finns.

    Jo, jag är medveten om det. Men vem är jag en risk för?

    Rikets säkerhet? Knappast! *skrattar*

    Enskilda feminister? Inte det heller, jag respekterar deras åsikter helt och fullt, jag går ett steg längre, jag konfronterar sällan feminister alls, för jag vet att många upplever debatt obehagligt och jag respekterar deras känslor.
    Jag(vi) finns här, den som vill lyssna, den som vill debattera, den som vill utmana sina åsikter, kommer att komma hit.

    Däremot är jag en risk för den som lever livets goda dagar med feminismen som grundidé för sitt levebröd.

    Jag är också väl medveten om vilka egenskaper som gör att jag är ”farlig” för dessa. En ”merit” är kvinna, andra är saklig, lugn, påläst och god ton. Det gör mig (och så klart många andra här) till en ”pain in the ass” för en del folk i vår maktelit. (Nu eller när de upptäcker det)

    Jag är inte heller naiv, jag inser vad det innebär att välja denna positionen. Men jag måste kunna se mina ev. framtida barnbarn i ögonen. Det är min skyldighet som medmänniska att göra vad jag förmår, som jag ser det. Jag kan mycket väl tänka mig att detta kan ge mig en ”fin semester” med ett eget rum på hotell Nelsson Mandela i framtiden. Men då får det bli så.

    ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” ur Bröderna Lejonhjärta.

  10. Tror inte att det är en tillfällighet att detta publicerades i Norge.
    Efter Hjärnevask så är extremfeministerna rejält tilltufsade och nu måste
    de komma på nya sätt att vinna mark i Norge.

    Fast det är ju helt sjukt att man skall bli kartlagd för att man inte håller med extremfeministerna.

    Det är som sagt var också sorgligt att ingen journalist reagerar på detta.

  11. Lena Andersson har sammanfattat problematiken väl i sin kolumn ”Demokratin som mentalitet”, publicerad i DN i början av förra året:

    ”Den som står i opinionsmaktens gunst behöver inte argumentera, och den som intar fel hållning bemöts inte med argument utan med misstänkliggörande av avsikterna.”

    och:

    ”Problemet med diktaturen är att den inte uppstår som en diktatur, utan som ett undantagstillstånd till skydd för det rätta. Diktaturen är aldrig målet utan medlet. I den är var och en ålagd att skydda det sköra mot fienden. I efterhand är dikaturen full av rekvisita som vi tror oss känna igen den på men den börjar inte med stövlar och armbindlar utan som en dröm och en daggdroppe. I samtiden känns anpassligheten inte som anpasslighet, utan som lojalitet och en radikalitet som kräver sitt i försvaret av det goda.”

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/demokratin-som-mentalitet

  12. Jeg ser på dette i et positivt perspektiv. Det er et overtramp som lettere vil få folk til å våkne opp fordi det er å gå for langt. Det åpner opp for at folk kan ta inn over seg alle de andre måtene feminister har bedrevet meningsknebling og sensur. Det aller beste er nettopp forsøkene på å overvåke og jobbe mot antifeminisme. I rapporten så skriver en finsk ”ekspert” at der har opprettet en nettside for å motarbeide antifeministiske myter. I den grad det går ann å kommentere på sen slik side er det en glimrende arena for å få andre mennesker til å se våre argumenter og tall. I Norge så får antifeminisme nesten ingen oppmerksomhet overhodet. En feministisk organisasjon som jobber mot antifeminisme vil nettopp gi oppmerksomhet til antifeminisme.

  13. @Pelle2:

    Tror inte att det är en tillfällighet att detta publicerades i Norge.

    Jag tolkar det som en tillfällighet så här: Det är ett nordiskt samarbete (än en gång för skattepengar) där reform var värdar för seminiariet denna gång. Reform är norskt och därför är rapporten deras lott.

  14. Pingback: Åsiktsfriheten, snart ett minne blott? | Susanna's Crowbar

  15. Pingback: Hoppar vi, eller stannar vi i grytan? | Kimhza Bremers Bodega

  16. Brr… hur läskigt som helst. Kartläggning av åsikter? Och man gör det givetvis med ”hopklumpningsprincipen”: Kritik mot feminism = kvinnohat som kopplas till extremhögern = rasism = Breivik.

    Jag har tyckt mig märka (inklusive personlig erfarenhet) att vissa människor resonerar så här: På ena sidan finns en ytterlighet som är ond, dit vill vi inte (jag är med så långt). På andra sidan finns en annan ytterlighet som visserligen är absurd och odemokratisk (demokratur?), men på något sätt god. Om man då placerar sig i mitten är risken större att människor blir ”övertalade” att dra sig närmare mot den onda ytterligheten. Alltså placerar man sig vid den ”goda” ytterligheten, och klassar alla som ens närmar sig den ”onda” sidan som just onda. Min amatörpsykologiska analys av detta: Rädsla.

  17. @John Nilsson: Lena Andersson Ftw ! Fascismen/Diktatur stövlar inte in med läderpiskor och tvingar folk till underkastelse. Den smygs in i det politiska systemet och görs rumsren långt innan lagstiftarna skriver nya förbudslagar riktade mot specifika grupper i samhället.

  18. Jag undrar hur Lars Jalmert menar att genusvetenskapen är ordentligt etablerad. Möjligen som propagandaorgansiation men knappast som vetenskap. En vetenskap som inte klarar av att hantera ovedersägliga fakta från mer etablerade och äldre vetenskaper kan knappast kallas etablerad.

    Om folket (eller antifeministerna) skall finna sig i det ena eller andra är en demokratisk fråga som Lars Jalmert i slutändan får finna sig i att folket eventuellt har en annan åsikt om och då får genusvetarna fortsätta med sin hobby hemma i källaren utan statliga hobbypengar.

    Jag har inte begripit hur långt gångna planerna på lagstiftning är men om det skulle stiftas lagar mot feministisk kritik så har vi fått ett gyllene tillfälle att skapa politiska martyrer. En sådan process skulle bli en praktfull propagandavinst för den feministiska kritiken.

    Personligen är jag f.ö. lite mesig och tycker återhållsamhet med ordet ”fascister” vore på sin plats. Vi behöver inte sjunka ner till samma gyttjenivå som feministerna och deras liknelse med allehanda mörka avsnitt i 1900-talshistorien eller vedervärdiga norska massmördare.

    Jag förstår jämförelsen i så måtto att det finns fascistiska embryon och tendenser i vissa extremfeministiska riktningar men avsaknaden av våld och militarism tycker jag diskvalificerar den till att få etiketten ”fascistisk”. Man skall inte slarva med ords valörer och tömma dem på betydelse.

  19. @ Adam

    Angående fascister:

    Berättigad kritik, så jag vill gärna förklara valet.

    1. Jag missade ha titel när jag publicerade. Det gjorde mig lite stressad och jag fick hjärnsläpp, så jag är inte nöjd med den. Jag hade haft med ”fascister” ändå på grund av 2 o 3, men den är onödigt vass.
    2. Jag vill inte andra feminister ska dras över denna kam. Jag ville därför välja en ettikett som jag tror andra feminister känner ”hon menar inte mig” inför.
    3. Jag ville knyta an till Josefssons uttalande.

    Rappoten är riktigt vidrig. Jag bryr mig inte det minsta för att de försöker dra ner mina åsikter med att klumpa ihop antifeminism (jag kommer i slutet av genusbiblioteket förklara vad ordet står för, för mig. det är alltså mer än ”mot-feminism”, det är typ en sociologisk teoribildning om varför ”saker ser ut som det gör”) med breivik, låt dom sprattla sig trötta typ. Men det sätt de vanhelgar de omkomna ungdomarna i dissrespkt mot deras anhöriga… För att legitimera sin agenda… Jag har inte ord att beskriva den avsmak jag känner inför det agerandet….

  20. OT
    Jag var förr helt emot ordet antifeminist eftersom det av feministrr används för ett trycka ned och förminska en annan människa för att förhindra denna människa från att framföra sin kritik. Det handlar alltså om likartade härskarteknik som diktaturer använder för att misstänkliggöra regimkritiker. Diktaturer har ju en möjlighet att skriva egna lagar för att på så sätt kriminalisera sina motståndare, något som feminister nu även försöker i Norge enligt det förra inlägget!
    Jag har smakat på ordet Antifeminist och har tänkt att ordet är ett viktigt ord eftersom det handlar om härskarteknik. Dvs hur feminister arbetar för att förminska och skrämma människor från att framföra åsikter som kan skapa en debatt som ifrågasätter feminismens tolkningsföreträde i Jämdtälldhetsfrågor.
    Det är bra om allmänheten förstår feminismens tillvägagångssätt att förminska sina kritiker!
    Jag kallar mig gärna Antifeminist eftersom det är en symbol för förtryckt åsiktsfrihet!

  21. Pingback: Girlwriteswhat och Meningen med mannen | Aktivarum

  22. Kastade ett snabbt öga i rapporten och hamnade omedelbart i ett otäckt resonemang från Matthias Gardell där han försöker göra det faktum att något fler av de mördade på Utöya var kvinnor till en feministisk fråga. Vilken fruktansvärd relativisering och vilket outhärdligt osynliggörande av de (nästan lika många) manliga offer som urskiljningslöst mördades av den norske massmördaren. Nog för att han inte gillade feminism men vad menar egentligen Gardell? Har han frågat den sjuke mördaren om han medvetet hoppade över en och annan man i sitt besinningslösa dödande?
    Fy sjutton vilket vedervärdigt resonemang från Gardell.

  23. @ Adam

    Japp, så horribelt. Och jag har läst hela, 3 gånger!

    Det där missbruket av detta bortom ord vidriga terrordåd för sin politiska agenda…. vidrigt, så vidrigt. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan sänka sig till en sån nivå.

  24. Pingback: I Norge finns en man med mod! | Genusdebatten

  25. Pingback: Lite Sveland så här på söndagen « Toklandet

  26. Pingback: Jag, en extremist?! | En stilla undran

  27. Hej Ninni,
    Jag hittade hit idag via gräv2013 och måste bara tacka för ditt arbete och njuter av dina kunskaper i ämnet . Jag skickade din länk till norska dagbladet vidare till en ”större” aktör.
    Lycka till och på återseende.
    ”Wilmer”

  28. Pingback: REFORM-Rapporten som betraktar Antifeminism som Extremism | Genusdebatten

  29. Pingback: Nu är det din tur att lämna debatten, Maria Sveland! | Malte on the Roxxx

  30. Pingback: Börjar samvetet komma ikapp nu? | Genusdebatten

  31. Pingback: Genusdebatten