Den bekväma utfulningen
avatar

En av de saker jag ogillar mest med ideologier baserade på identitetspolitik, är att det verkar så enkelt att fula ut någon som ovärdig kollektivets respekt. Upprinnelsen tycks oftast vara en ärlig tanke att diskriminering känns mycket jobbigare för dem som redan är i underläge. När den tanken får fäste, leder det snabbt till en tävlan om att få tillhöra de grupper som på så sätt skall skyddas från dömande och diskriminering, och i förlängningen till att människor utanför dessa “skyddade” grupper på något sätt anses OK att diskriminera emot. Man behöver inte längre ta ställning till vad dessa människor egentligen sagt och gjort. Säkrast är att inte ens associeras med dessa “fel” personer; besök inte deras bloggar (om det inte uttryckligen är för att hitta fel), länka inte till något de sagt, hoppas att de inte refererar i positiv anda till något du sagt.

Går vi ytterligare några steg längs denna väg, möter vi ren pöbelmentalitet, där det räcker med att någon fulat ut en person eller grupp som ‘farlig’ eller ‘stötande’, för att det sedan skall vara fritt fram att ösa hat över densamma. Det behöver inte finnas faktagrund för påståendet; det räcker med att etiketten fastnar. Sedan “vet” alla plötsligt att någon blivit dömd ovärdig och därmed inte längre har någon humanitet värd att försvara. Steget till våld – rentav dödligt våld – mot dessa människor är sedan kort.

De människor som klagar allra mest på “strukturellt förtryck” verkar vara de som allra ivrigast försöker skapa ett sådant.

"Not an oppressed class"

”Not an oppressed class”

I dagarna hölls en Comic Expo i Calgary, Kanada. Den kvinnliga mansrättsgruppen Honeybadger Brigade (HBB) hade lyckats samla in över $9000 för att kunna åka dit med en monter på temat anti-censur och att nördkultur inte behöver reformeras, utan kan få vara som den är. Grundaren av HBB, Alison Tieman, är också serietecknare under signaturen Xenospora, så hon lade även ned avsevärda resurser på att promota sitt eget material där. Första dagen gick bra, även om de hörde lite mummel om att man borde försöka få dem utkastade. Flera som kom fram till dem under mässan var lite nervösa över att de skulle få problem bara genom att ses prata med mansrättsaktivister, men bemötandet var på hela taget positivt.

Senare på kvällen gick Alison och Sage Gerard på en paneldebatt, temat var “Women in Comics”. Eftersom Alison är en kvinna i Comics verkade det ju relevant. Under diskussionen slängde panelen ut en öppen fråga om varför mansrättsaktivister har så svårt för kvinnor. Alison frågade [ca 18:30 in i ljudupptagningen nedan] om hon fick ta den frågan och panelen svarade entusiastiskt ja. Möjligen hade de inte förstått att Alison var en MRA själv, men när hon väl berättat det var det lite sent att dra tillbaka tillståndet. De indikerade att hon kunde fortsätta.

Alison: “because I am a Men’s Rights Activist … [okay!] … and you can hate on me. The reason why I don’t like feminism is because you promote this idea that women are defined by being victims. If you look at the context of all of your issues, men also face considerable problems as well, and they need to be brought into the story and not just for men’s sake – because this hides men’s vulnerability – [but] also for the sake of challenging the notion that women are defined as victims.”

Diskussionen tog totalt ca 5 minuter, där panelen och Alison utväxlade argument, till synes respektfullt, och där panelen höll med Alison på flera punkter. Paneldebatten fortsatte sedan i ytterligare 45 minuter. Flera frågor tog upp lika lång tid som diskussionen med Alison och Alison själv sade inget mer.

Hämnden kom efteråt.

Bloggen The Mary Sue publicerade en artikel där de använde de vanliga tricken för att svartmåla Honeybadgers:

* Låtsas att t.ex. följande formulering från Honeybadgers’ crowdfunding pitch inte var en ironisk lek med den typ av formuleringar som deras motståndare brukar använda, utan i stället var ett faktiskt medgivande att de är ute efter att infiltrera och sprida ett totalitärt budskap:

Each of us has been carefully crafting a persona of nerdiness through decades of dedication to comics, science fiction, fantasy, comedy games and other geekery, waiting for this moment, our moment to slip among the unaware. Once there we will start distributing the totalitarian message that nerd and gamer culture is… perfectly wonderful just as it is and should be left alone to go it’s own way.

* Upprepa påståendet att A Voice For Men identifierats som en “hatsajt” av Southern Poverty Law Center, trots att SPLC själva sagt att det inte var vad de gjorde. Låtsas självklart inte om att FBI, som tidigare länkat till SPLC som “resource” på sin webbsida om hatbrott, sedermera tagit bort dem, efter att deras retorik bevisligen inspirerat till hatbrott.

* Citera en av paneldeltagarna, som gav följande beskrivning av vad som utspelade sig under debatten:


She and her male companion both came to raise issues they felt would not be covered by our panel. Raising points about the way men are portrayed in comics struck a note with all the panelists, as we agreed that we want to see a diversity across body types, characters, races, etc in mainstream comics. Not everyone wants to see a hero who looks like he’s built like Gaston from Beauty and the Beast. They also accused us of presenting all women as victims, which was an outright lie and derailing tactic.

Their questions did take up quite a bit of time at the panel and served to derail the topic onto another tangent, which was frustrating for the panel and for those in the audience. It’s what they came to do, and in part, they succeeded. I would say that it brought up some great discussions though

Efter att ha lyssnat på hela paneldiskussionen, kan jag notera att om diskussionen tog en annan riktning än den som panelen avsett, var det rimligen för att andra i publiken tyckte ungefär likadant som Alison och Sage. Några kanske tyckte det var frustrerande, men det är klart från inspelningen att många inte tycker det. En kvinna med rätt stark röst, ej HBB-affilierad, dominerar runt ca 43-52 min och talar om hur idiotiskt det är att försöka censurera vissa uttryck. Gaston nämndes alldeles mot slutet, vid ca 1 tim 3 min, efter att bl.a. en man – inte heller han HBB-affilierad – kommit in på att He-Man inte är mindre extrem än Barbie. Man kan höra att panelen försöker hålla med alla, så om debatten inte gick som de ville, beror det nog till stor del på att de inte styrde den. Att HBB sedan fick skulden för detta, framstår mest som ett svepskäl, alternativt passiv-aggressiv projicering. Alison öppnade kanske för det genom att modigt vara den första som introducerade ett alternativt perspektiv, men det skulle mycket väl kunna ha varit någon annan.

Men eftersom en av paneldeltagarna hävdade att HBB var där för att spåra ur debatten, blev det sanning. Det verkar som om arrangörerna tagit intryck av artikeln i The Mary Sue; tweets som hänvisade till den sändes från arrangörens konto, men har senare raderats.

Dagen efter kastades HBB ut från expot, med motiveringen att de trakasserat panelen. Inte nog med det: Alison Tieman själv blev bannad från alla framtida expon i Kanada. Eftersom hon är professionell serietecknare framstår det som en illvillig attack mot hennes försörjning.

Såhär i efterhand kan vi nog säga med övertygelse att Alison Tieman inte hade några subversiva motiv bakom sitt deltagande – hon var inte där för att bli bannad! Hon trodde verkligen själv att de skulle få vara där och tala med folk på ett civiliserat sätt. Hur vi vet det? Alison själv har berättat. Döm själva om ni tycker hon är trovärdig:

Alison säger några viktiga saker i ovanstående video:

[1:46] In the Brigade, we have a very gender-atypical expression of femininity – I wish it wasn’t atypical – but … all of us in the Brigade have a tendency towards wanting to assume a position of strength and stewardship of other people’s vulnerability – in this case men’s – and that’s part of our identity as women, and that’s very atypical. Because you’re really supposed to be the damsel, the victim, as a woman; you’re really supposed to say: “I’m oppressed by men”, and how can you possibly be in a position of helping men’s vulnerabilities if you’re oppressed by them?

[3:01] I am bisexual, but I predominately tend to have relationships with men; specifically I have been married to my husband for about 17 years, and I want that feeling that I can protect him and he can protect me, so I’ve always been drawn to that expression of strength. And for me Men’s Rights is the ability to express strength and be strong for someone else … to take responsibility for another group’s vulnerabilities – men’s vulnerabilities. And I don’t want that to be separate from being a woman, or being feminine. I really don’t want that to be gender-atypical, but yesterday I realized how f*cking gender-atypical that apparently is! Women like me, women who don’t present as damsels – and we don’t believe in damselling … in ideologies based on damselling – our voices are not wanted in a “Women in Comics” panel.

[5:43] Lately I’ve seen so many creators bringing me stories about being harrassed by this narrative – this very, very focused narrative is exactly the kind of narrative that I don’t feel comfortable with as a woman, which is that women are victimized by … geek culture – I haven’t felt victimized until now!

[9:24] … the one feminine thing that I do well is that I cry very easily, and I’m very embarrassed about it. The only other time in my life that I’ve ever experienced something like that is when I took a shop class, and all the boys essentially spit on me because I was in the shop class. And you know what? I say that, and I could say “oh, they were trying to oppress me!” They were certainly trying to exclude me. But I’ve never believed in blaming a group of people. It’s not the group of people – it’s the behavior! That’s the problem: we never get it right, we always blame the group of people that engaged in the behavior, and we never say “no, it’s the behavior”. Because this is the same behavior!

Läs mer på The Examiner, Breitbart, A Voice for Men, #Expogate på Twitter och hos Honeybadger Brigade själva.

Kommentarer

Den bekväma utfulningen — 98 kommentarer

  1. Ja det märks ju så fort man försöker diskutera feminism och inte utgår från att kvinnan är det underordnade könet. Man riktigt känner hur man blir placerat i ett negativt fack.

  2. Bra grejor av Tieman och Ulf!

    And for me Men’s Rights is the ability to express strength and be strong for someone else … to take responsibility for another group’s vulnerabilities – men’s vulnerabilities. And I don’t want that to be separate from being a woman, or being feminine. I really don’t want that to be gender-atypical, but yesterday I realized how f*cking gender-atypical that apparently is!

    Det här är vad sann jämställdhet från kvinnors sida handlar om:

    to be strong for someone else

    Fast Tieman inte säger det explicit här, implicerar hennes tanke att hon vill inte att vara ”vulnerable” är separat från att vara man. Men hon har fel i att hon inte ser denna styrka som separat från att vara kvinnlig, att vara det där är att vara okvinnlig, men det behöver inte vara separat från att vara kvinna, där har hon rätt.

    Och hon har fattat rätt, hennes jämställdhet är väldigt ovanligt och sällsynt bland kvinnor. Det som kvinnor i sig själv förstår som ”jämställdhet” är oftast ingenting annat än ”damseling” mao. kvinnlighet.

    Kvinnor vill vara ”damsels” och baksidan av myntet är att de vill att män klarar av sina problem utan att klaga, till den grad att kvinnor inte ens vet av män problem, så lite tillåter kvinnor män att vara svaga, men så klart förstås dessa kvinnliga krav också som jämställdhet. Det är ett konststycke!

    Det här har jag menat då jag har skrivit att jämställdhet är ansvar, ”to be strong for someone else”, jag har aldrig upplevt det från en kvinnas sida. ”Damseling” och ”man up” har jag däremot stött ofta på.

  3. @Chr Ewrk:

    Ja det märks ju så fort man försöker diskutera feminism och inte utgår från att kvinnan är det underordnade könet. Man riktigt känner hur man blir placerat i ett negativt fack.

    Ja eller rättare: När man diskuterar kvinnor som likvärdiga agenter med män, som lika kapabla att ta ansvar för sina handlingar.

    Feministisk teori, ”kvinnor är jämställda med män”, är något helt annat än tillämpningen.

  4. Honeybadgers: Professional victims nonpareil Big Smile

    http://luchagcaileag.tumblr.com/post/116891701419/calgary-expo

    Look at another interesting thing I noticed! This is the most recent Calgary Expo exhibitors list prior to the date on those comments I posted. Notice how it already says booths are sold out, but if you check… doesn’t actually list Honey Badgers.

    Now, let’s look at the next one. Suddenly, they’re there. Now, it could be that they were just added since the last update. Let’s check that by checking what their booth number is.
    image

    BF 3821. Now, if this really is an honest error, when we go to the earlier one and search for that booth number, we shouldn’t find it.

    image

    Huh. That’s weird. We found it, but it has a different name attached. And now that we know what we’re looking for, if we go to both those pages and check those two names, they both link to the webcomic that they claimed they were there to promote when they signed up.

    Looks like they really did apply under a false name and change it later.

    Så kan det gå när man försöker narras. Men ni kanske tycker att brunstrumporna inte ska behöva lyda reglerna, som alla andra?

    Förresten, visste ni att efter att brunstrumpornas bås kickades ut så satte man istället dit en affisch som informerade alla pojkar på expot att ”Cosplay is not consent” och att man därför skulle hålla tungan och fingrarna i styr även i fall en person råkade vara lite lättklädd?

    Ibland blir man ju riktigt glad.

    Och så lite info om tönten som brunstrumporna drog med sig till expot: https://twitter.com/srhbutts/status/589903531936583682

    Det var han som insinuerade att GQ skickade en kvinna till AVfMs senaste ryggdunksklubb i syfte att bli våldtagen.

    ”the man kicked out from the con literally said it was ANOTHER WOMAN’S JOB TO GET RAPED at a previous convention.”

    Men men, jag glömmer vilken otrolig tolerans för misogyni som AVfM har.

    Någon annan offerkofta jag kan klippa sönder medan jag är igång? Ni har väl inte startat en hjälpinsamling åt han den lustiga spjuvern Jeremiah True? För det verkar som om han har gått från att vara en transfob som skrattar åt våldtäkt till att börja tafsa på kvinnor.

  5. Jag skulle vara intresserad av Ninnis synpunkter på det Alison Tieman säger, apropå det hon brukar säga om femininiserade och maskuliniserade kvinnor. För jag känner mig lite främmande för en del hon (Alison Tieman) pratar om.

  6. Hm, någon mer än jag som undrar om Axel Edgren egentligen är Charlotta Lena Andersson? De börjar förete alltför slående likheter.

  7. Tidigare rymdes Axel Edgrens stupiditeter på några rader, nu är de långa som ett nödår. Enfalden har minsann en märklig förmåga att uppta allt tillgängligt utrymme…

  8. Har jag rätt? Det ska inte till lite redigering i inlägget, Ulf? Eller är det obekvämt med fakta?

  9. @Alith:

    Vad känns främmande? Skulle gärna höra en lite kvinnligare kvinnas tankar om det?

  10. Identitetspolitiken måste vara något av det mest idiotiska som mänskligheten har kommit på. De som tror på idiotin tycker att det är ok, utifrån deras påstådda underordning,att vräka ur sig vilken skit som helst gentemot de som de anser står över dom. De som de påstår står över dom får däremot inte andas den minsta kritik mot den ”förtryckta” gruppen.
    Personligen ställer jag inte upp på det skitsnacket. Om de inte kan argumentera för sin ståndpunkt på ett bättre sätt så får dom finna sig i att bli kritiserade av t.ex mig

  11. @Axel Edgren:
    Det är väl snarare du och dina feministpolare som anser er vara bättre människor
    och tar er rätten att håna era motståndare bl.a utifrån deras kön och sexualitet.

  12. Du ser fortf. VKM som 2000-talets Mein Kampf. Det är gulligt att du har en åsikt.

    Någon annan som kan svara?

  13. @Axel Edgren: Haha, du länkar till idioter som tror att ”insert media>;” är ett falskt namn från HBB. Varken de eller du verkar veta hur ett databassystem/html fungerar. ”insert media” med spetsklamer (går inte ens att skriva in här.) står i en ruta man ska fylla i något i ett formulär. Råkar man ta bort en klammer kan det dyka upp som text.

    Och det där var ingen ”rape joke” utan ett skämt om sådana som dig, men det förstår du nog inte. Att ni missförstår och blir upprörda ÄR skämtet.

  14. @Axel Edgren:

    Honeybadgers: Professional victims nonpareil Big Smile

    Så klart kan du föreställa dig sådant när det gäller Honeybadgers/antifeminister, men kan du göra det när det gäller kvinnor och feminister? Har du någonsin tänkt en liknande tanke om kvinnor eller feminister? Var ärlig nu?

  15. @Alith:

    Haha! Jag kan tänka mig att hon känns främmande för dig. Smile Och ja, det är precis det jag pratar om när jag pratar om femininiserade och maskuliniserade kvinnor. Jag känner en väldig likhet med HBB-kvinnorna, i synnerhet GWWs personlighet (kolla henne här), precis som jag gör med Rocki, Trollan, Christina G, Susanna Varis m.fl.

    Detta med femininiserade och maskuliniserade kvinnor är inte kompatibelt med vår starka könsidentitet – ”vi kvinnor” för vi tror vi ska vara lika varandra. Okunskapen om detta ger problem inom-homosocialt … av många olika slag.

  16. Din definition av professional victim är ju ”kvinna som inte blir tyst av hot och trakasserier”.

    Det är ju som med Pär Ström, som pekade ut kvinnor han visste skulle bli försatta i fara, för att sedan låtsas som att det var slump när han fick varma servetter. Men den gubben gick inte. Det är slut på den hotbaserade åsiktskorridoren – friheten och yttrandefriheten är på frammarsch.

  17. ”Jag känner en väldig likhet med HBB-kvinnorna”

    Har du också hittat på citat om feminister och sedan skrattat när feministerna blir mordhotade?

  18. @Axel Edgren:
    A, lite feministiska härskartekniker Axel.
    Att svara på mitt påstående om att det är ni som ser er som bättre
    var förstås inte aktuellt.
    Om det bara var dåren Kawa Zofalgary som sysslade med att
    håna män som grupp så kunde jag väl leva med det.
    Kan ge några andra exempel:
    Veronica Palm som t.ex skrev om att cyklande män som grupp beter sig illa i trafiken och att världen är full av inkompetenta män men tydligen inte kvinnor.

    Åsa Romson som menar att vita,medelålders män orsakar svält och flyger från Bromma.
    Ironiskt nog verkar hon inte ha något problem med att flyga därifrån själv.

    Gudrun Schyman som vill skicka män på omskolningsläger mm.

    Är inte det tydliga exempel på att ni ser er själva som bättre än andra ?

  19. Det är bara i dina kommentarer, Axel Edgren, som det brukar förekomma perversa bloddrypande fantasier om dödligt våld. Du måste helt enkelt ha läst någon av dina tidigare kommentarer men inte sett efter vem som skrivit den. Så visst har det förekommit mordhot här bland kommentarerna, men allt härstamar från dig. Men om du nu reagerar negativt på det så är det förhoppningsvis ett första tecken på tillnyktring.

  20. @Axel Edgren: Vad pratar du om? Hur kan yttrandefriheten vara på frammarsch om man inte får kritisera människor som ”blir försatta i fara” när man kritiserar dem?

    Det dödar ju all debatt, inte sant? Eller FÅR man kritisera även kvinnor? Även om man är Pär Ström?

  21. @Axel Edgren:
    Ja, om du bara delar den rätta läran som du Axel så är åsiktskorridoren inget problem
    och ”yttrandefriheten” ökar.

  22. @Axel Edgren:

    Om jag trodde att du faktiskt brydde dig om att ta reda på hur det egentligen förhåller sig, skulle jag kunna förse dig med lite länkar. Men som det nu är, illustrerar du istället min poäng. Du letar på twitter efter ”bevis” för att de som du vill skall vara fradgatuggande idioter faktiskt är det. Det kommer du naturligtvis att hitta eftersom, som jag precis skrev, de har blivit utfulade.

  23. @Axel Edgren:

    Du har fortfarande inte svarat på den enkla frågan som kvarstod i den tidigare tråden, så jag gör ett nytt försök här:

    När vi nu konstaterade att könet (eller Y kromosom som du uttryckte det) var oväsentligt för uppgiften, varför är det då så viktigt för er feminister att räkna Kön?

  24. Det är ju antifeminister som säger att det MÅSTE vara rasism och kvotering som är orsaken när kvinnor och rasifierade får bokpriser eller inte viker sig (vilket i sig är en rasistisk och misogyn övertygelse).

  25. ”När vi nu konstaterade att könet (eller Y kromosom som du uttryckte det) var oväsentligt för uppgiften, varför är det då så viktigt för er feminister att räkna Kön?”

    Det varierar. Idén är att det inte går att veta hur många kvinnliga ingenjörer det skulle finnas i en värld utan könsfördomar.

    Ni hävdar att det inte finns könsfördomar och att den nuvarande fördelningen är ’naturlig’ och inget att göra åt. Jag hävdar att så kan vara fallet, men vi kan prova att motarbeta fördomarna först och se vad som händer innan vi bestämmer vad som är naturligt ”vilostadium”

  26. @Pelle2:
    Tyvärr finns det väl ont om rörelser som kan motverka åsiktskorridorens existens. De flesta som kritiserar dem vill ju inte avskaffa den, bara byta riktning på den. SD hatt ju nyligen visat sitt rätta ansikte i frågan och jag själv blev ju bannad från GD en stund för att ha kritiserat Israel. (Skribenten passade också på att fortsätta debatten med mig efter att jag bannats).

    Åsiktskorridoren går djupare än de som råkar ha plats i den nu. Den har blivit norm.

  27. @MJ: ”SD hatt ju nyligen visat sitt rätta ansikte i frågan”

    SDU 2005: ”Vi har aldrig varit nazister eller fascister. Usch för dem.”
    SDU 2015: ”Får man inte ha poddcasts/luncher med nazister/fascister? Usch, Sverige suger.”

    Att ge identitärerna på tafsen är det första modiga Åkesson gjort. Det är nog första gången han satt Sveriges principer och moral före partiets.

  28. @Axel Edgren:
    Inte alls vad jag menade.
    Snarare:
    SD 2005: Våga ta debatten, förbjud inte åsikter.
    SD 2015: Vi ska utesluta alla som debatterat åsikter som vi förbjudit.

  29. @Axel Edgren:

    Och så lite info om tönten som brunstrumporna drog med sig till expot: https://twitter.com/srhbutts/status/589903531936583682

    Ok, jag kan i alla fall nappa på en detalj här.

    Gerard’s art indicates contemplation of violence against women (he posts art depicting guns pointed at feminist symbols, …)

    Bilden de syftar på finns här:

    https://victorzen.files.wordpress.com/2013/07/4ddeba8.jpg

    För alla tänkande människor torde det vara tydligt att teckningen försöker illustrera de dubbla måttstockarna, där våld mot kvinnor anses hemskt, medan våld mot män är ett skämt. Ytterligare ett exempel på hur tendentiösa beskyllningarna blir, och hur få som faktiskt bryr sig om att ta reda på själva hur det ligger till.

    Beträffande anklagelserna som nämns i tweeten, fann universitetet följande (mina fetstilsmarkeringar):

    Here, the alleged unwelcome conduct is based on sex and/or gender, and Mr. Gerard’s relevant words and actions clearly relate to gender issues. The next question is whether Mr. Gerard’s conduct “is severe or pervasive enough to create a work environment that a reasonable person would consider intimidating, hostile or abusive.” We find that it is not.

    Notably, the hotline complaint does not assert that Mr. Gerard directed unwelcome conduct or words at specific individuals. Rather, the report concerns his internet postings, and his group activities through KSU Men (a KSU student organization) and A Voice for Men (an organization unaffiliated with KSU). There is no evidence that Mr. Gerard subjects employees to his internet postings. They must seek them out. While it is possible for someone to create a hostile environment without specifically targeting someone, Mr. Gerard’s online postings are less “pervasive” and “unwelcome” because they are heard only by those who choose to go to his websites.

    Some witnesses felt uncomfortable with Mr. Gerard when they dealt with him in person. However, the witnesses’ reports of how they felt around Mr. Gerard do not appear to be based on any words or actions by Mr. Gerard during their interactions, beyond a general sense that he seemed impatient or irritated (while he was waiting to see someone). Rather, they seem to be based primarily on what they had heard about Mr. Gerard, or what they had read or seen of him on-line.

    Med andra ord, Gerard hade faktiskt inte vare sig i ord eller handling hotat någon, utan anklagelserna gällde att man visste vad hans åsikter var, och därför påstod sig vara ”hotade”.

    Som om man behövde påminna om det, så är en person inte skyldig bara för att han anklagats. Om en utredning finner att anklagelserna är grundlösa, är det de vi skall ta med oss.

    Så, nej, jag anser inte att inlägget behöver uppdateras med information om grundlösa anklagelser som Gerard blivit utsatt för. Det har hänt flera gånger, och vore material för ett eget inlägg, men AVfM har redan skrivit flera inlägg om det.

  30. Inse att om man skriver ”Her job was to get raped” så kommer man bli behandlad därefter.

    Om alla män vore tillräckligt mänskliga för att acceptera det rättesnöret skulle eran rörelse inte existera.

    ”We do recommend that Mr. Gerard continue to refrain from further contact with the persons who made the hotline reports (or those who Mr. Gerard believes may have made them), to avoid any real or perceived retaliation. In addition, we recommend that Mr. Gerard refrain from further contact with the members of the Interdisciplinary Studies Department to avoid escalating the situation to the point that it becomes a hostile environment in the legal sense.”

    That’s right. Gerard wasn’t charged with anything. He faced no sanctions. He was simply asked not to contact those on campus he was making uncomfortable.

    But apparently this “no contact” request is so offensive to Gerard and his AVFM comrades that they have decided to launch the very retaliation campaign that the KSU complainants were afraid of. Thus, once again, proving their critics have been right to label them a hate group in the first place.”

    Så anklagelserna är helt korrekta (finns ju videobevis på att han är en sjuklig och besatt individ med hotfull och aggressiv ”humor” som han själv lagt upp) men kunde inte leda till bestraffning. Att vara en kvinnlig medarbetare till Gerard är som att leva med ett barn med beteendestörning.

    Om man inte är rädd för AVfM bryr man sig inte om kvinnors liv och säkerhet. Vi pratar om en rörelse som är beredd att omfamna Calabrese, en dömd pedofil som vill sänka åldern för samlagsmyndighet till 12 års ålder, enbart för att han har vissa korrekta åsikter.

    Det här är AVfM i ett nötskal – en ful liten tönt (som drar skam över alla vackra rödhåriga män) som går omkring och dreglar inne på en toalett och sätter upp klistermärken (förmodligen ett nyckelmoment i kampen för att rädda alla män som blir misshandlade av polisen eller lever på gatan):

    https://www.youtube.com/watch?v=Euv3GBSfMdQ

    Jämställdism: för dig som tycker att din syster/dotter/kvinnliga vän ska behöva dras med hotfulla äckel som Sage Gerard eller Jeremiah True på sin arbetsplats.

  31. @straightmansburden:
    Jag vet inte om jag kan förklara det på något bra sätt. Det är väl bara det att stark, omhändertagande inte är något som ingår särskilt mycket i min personlighet, förutom när det gäller barn eller gamla. Jag tror jag tycker om att bli omhändertagen…

  32. @Axel Edgren:

    Det du inte fattar, Axel, är att du illustrerar precis poängen med mitt inlägg. Du är så fullständigt övertygad om att dina meningsmotståndare är ondskefulla kräk, att du inte kan, eller vill, se något annat. Det var just den avhumaniseringsprocessen som jag ville sätta fingret på.

    I stället för att ens reflektera över att dina ’kompisar’ faktiskt gör riktig skada när de utan grund förödmjukar och straffar människor, bistår du villigt med att försöka gräva upp annan ’smuts’, som på något sätt skulle utgöra den egentliga anledningen, när den anledning de faktiskt gav visade sig vara lögnaktig (det som gavs som skäl till att de kastades ut var att de skulle ha ”trakasserat” panelen, vilket – eftersom debatten spelades in – alla kan höra själva är ren och skär lögn).

    Men principen är alltså att de skall smutskastats till varje pris. Om vissa anklagelser visar sig vara helt ogrundade, hoppa bara friskt på nästa anklagelse. Ingen rök utan eld – något kommer säkert fastna!

  33. @Axel Edgren:
    Och det är ju feminister som säger att anledningen till att det finns många män på höga poster i samhället är informell kvotering vilket är misandri !
    Det är ju också så att samma feminister som gnäller på informell kvotering, om det nu existerar,av män tycker att det är eftersträvansvärt med formell kvotering av kvinnor i olika sammanhang. De är däremot inte lika intresserade av att formellt kvotera in män till kvinnodominerade sammanhang…

  34. @Axel Edgren:
    sverige är en abstraktion för ett geografiskt område och dess invånare. Som sådant har det varken principer eller moral.

  35. @Ulf T: ”Du är så fullständigt övertygad om att dina meningsmotståndare är ondskefulla kräk”

    Du får helt enkelt acceptera att jag har stött på två sorters ”jämställdister”.

    1. Onda/galna/farliga/hotare/trakasserare.
    2. Människor som bortförklarar, tolererar, försvarar, vägrar fördöma eller inte låtsas om sort 1.

    Ni tillhör allihopa sort 2, lyckligtvis, men ni är genuint moraliskt förkastliga och dubbelmoraliska hela bunten.

    ”I stället för att ens reflektera över att dina ‘kompisar’ faktiskt gör riktig skada när de utan grund förödmjukar och straffar människor”

    Alison är precis som Birro (även om Birros samröre med nassar var betydligt värre) – i sin iver att vara konträr och retsam mot personer hon föraktar och vill näsknäppa lierar hon sig med allt värre människor tills det kommer surt efter. Då kommer tårarna och hagiografier över yttrandefriheten och toleransen. Samma sak med Erik som länkar till Ingrid Carlqvist eller han Gudmundsson som prennade på Dispatch International för att han ville visa den dumma, intoleranta vänstern att han minsann är mer upplyst och tolerant. Ni får gärna bete er hursomhelst i er iver att gäcka ”kultureliten”, men spring inte till mig och hulka om hundarna ni sover bredvid ger er loppor.

    Samma med Correia – han tyckte han skulle stå upp mot ”eliten” och sedan visade det sig att våldtäktsivraren och fullblodsrasisten Vox Day var den som lyckades hetsa fram flest röster tack vare fåntratten Correias kampanj.

    Eller ta för den delen GibberGutt – i deras behov av bundsförvanter och en större kvantitet bråkstakar vägrade dem att distansera sig från någon som tog upp deras flagga, och sedan försökte de sig på offerkofta när rasisterna, kvinnohatarna, fascisterna och transfoberna som de VÄGRAT fördöma eller bespotta började göra det lätt för folk att fördöma hela rörelsen. Som om VEM SOM HELST kunde se vilka som var ”fina” och vilka som var ”dåliga”.

    ”det som gavs som skäl till att de kastades ut var att de skulle ha “trakasserat” panelen”

    Det var dumt. Det borde räcka att säga ”De ljög för oss när de ansökte” och ”De säljer varor med våldtäktsskämt på”.

  36. @Alith, @Ninni, @straightmansburden:
    Sista citatet av Alison kunde vara sagt av mig!

    Konkret exempel: jag o min man är mycket ute i skog o natur. Vi är båda beredda på att om den andra skadar sig får den friske/friska baxa all packning och skadad partner till civilisationen. En del kvinnor resonerar inte så, de förutsätter att deras män (eller någon magisk annan) ska lösa problemet oavsett vem som blir skadad.

  37. @Pelle2: ”Och det är ju feminister som säger att anledningen till att det finns många män på höga poster i samhället är informell kvotering vilket är misandri !”

    Författarpriser är inte riktigt samma sak som höga förtroendeuppdrag inom företag. I det senare fallet är problemet snarare något som börjar tidigare inom karriären, när föräldraskap börjar komma in i bilden.

    Men du menar alltså att när ni klagar på bristen av sverigedemokrater i media är det rätt för mig att säga att ni nonchalerar vänsterpersoners hårdare arbete för att utbilda sig inom och bli anställda inom media?

  38. @Alith:

    Inte i min personlighet heller, ändå skulle jag göra det om det skulle behövas, men jag skulle aldrig vara ihop med en kvinna som vill bli omhändertagen. Är du en sådan kvinna som lämnar sin man om han blir arbetslös eller sjuk?

    @ChristinaG:

    Jag jobbade i kassan en gång då en man i kryckor kom till mig och köpte två lådor öl (24-pack), han var med sin flickvän som var ganska kvinnlig, hon hade ingenting med sig. När de lämnade kassan bar han båda lådorna fast han hade kryckor och hon ingenting. Jag bad min kvinnliga kollega, som vet att jag är ganska anti-kvinnlig, att titta där: ”that’s what I’m talking about”, hon tittade på mig frågande och sa: ”men hon plockade ju upp kvittot från golvet efter att han tappat det?”

  39. @Ninni:
    Det var väldigt svårt att förklara vad det är jag menar, jag vet bara att även om jag tycker det hon säger låter fint så kan jag inte passa in i den mallen.

  40. @straightmansburden:
    Vilken tur då att jag har en man som vill ta hand om mig.

    Ibland låter du väldigt lik en likartsfeminist (vilket jag var en gång i tiden). Tror du inte att det kan finnas skillnader mellan könen personlighetsmässigt? ( så att vissa personlighetsdrag förekommer oftare hos män och andra oftare hos kvinnor)

  41. @Alith:

    I get that a lot. Har du varit likartsfeminist? Hur kunde du ha så fel om dig själv? Visst tror jag på skillnader, men jag tror också att kvinnor bör bli mera lik männen och kanske männen lite som kvinnor, men på väldigt begränsade områden och grad.

  42. @straightmansburden:
    Men varför är det upp till dig att bestämma hur män och kvinnor bör vara? Det finns en hel massa män och kvinnor som är nöjda med olikheterna. Vi skulle bara behöva bli lite mer medvetna om dem, så vi kan samexistera på ett bättre sätt…

    Ja, jag var likartsfeminist. Av någon anledning var det livsviktigt för mig att det inte fanns några skillnader mellan män och kvinnor. Kanske för att manlighet skrämde mig? Kanske för att jag inte helt passade in i min könsroll heller. Jag menar ju inte nu heller att det ska vara skrivet i sten att en man är så här och en kvinna så här. Vi är ju individer inom gruppen.

  43. @Alith:

    Vilken tur då att jag har en man som vill ta hand om mig.

    Visst, tur för dig, men inte tur för honom, om han tappar sin förmåga att ta hand om dig?

  44. @Alith:

    Därför för att människor pladdrar om jämställdhet och ”vill bredda könsrollerna”? Om någon missat det så är det här en av innebörden människor tillskriver jämställdhet när de talar om det. Det är alltså korkat att säga att jämställdhet ”bara” är lika rättigheter och skyldigheter, eftersom folk inte bara menar det när de talar om jämställdhet.

    Det är ju tvärtemot självklart att jämställdhet alltid till en avgörande del handlat om förändring av könsrollerna. Det är alltså förändring folk talar om när de talar om jämställdhet. Att sen tro att man kan vara jämställd utan att förändras är att missta sig på hela konceptet, utan det blir det helt obegripligt att tala om jämställdhet.

  45. @Alith:

    Det finns en hel massa män och kvinnor som är nöjda med olikheterna. Vi skulle bara behöva bli lite mer medvetna om dem, så vi kan samexistera på ett bättre sätt…

    Jag ser det också som en möjlighet att det blir värre från ditt perspektiv: PUA, MGTOW osv.

  46. @straightmansburden:
    Jag tänker vara så pass ärlig att jag erkänner att det nog skulle bli en svår situation för oss båda att anpassa oss till. Om det blev en situation där jag hela tiden var tvungen att vara den starka… Men jag tror vi skulle lösa det… Förutsatt att ingen av oss blev bitter. (Bitterhet är inte så rolig att leva tillsammans med)

  47. @straightmansburden:
    Att bredda könsrollerna är en annan sak än att ta bort dem. Då ger man fler människor möjlighet att gå utanför det traditionella. ( Jag är t.ex inte en traditionell kvinna på alla sätt.) Men det är väl dumt att tvinga in dem i nya roller, som kanske passar ännu sämre om man har otur.

  48. @Alith:

    Om du skulle dumpa honom, hur skiljer din attityd från en mans som dumpar sin flickvän/hustru för en yngre och/eller smalare? Accepterar du sånt?

  49. @Alith:

    Hur tänkte du att denna breddning går till om kvinnor och män bejakar sina naturliga skillnader både när det gäller dom själva och i förhållande till motsatta könet? Ser du inte som en möjlighet att könsskillnaderna växer, att vi växer ifrån varandra? Om det här händer, vad menar folk med att de ”vill bredda könsrollerna”? Handlar det inte istället om ett missförstånd?

  50. Det finns bitchar, och det finns rekorderliga fruntimmer.
    Det finns kvinnliga kvinnor, och det finns okvinnliga kvinnor.
    Okvinnliga kvinnor kan vara bitchar, eller så kan de vara rekorderliga.
    Kvinnliga kvinnor kan vara bitchar, eller så kan de vara rekorderliga.
    Det finns alla varianter.
    Ninni säger ibland att jag stinker testosteron.
    Ibland när jag läser Aliths kommentarer nås jag av en ljuvligt mild doft av östrogen. Hon känns som en väldigt kvinnlig kvinna, av den milda, trygga och varma typen.
    Jag är glad att det finns människor av olika slag.

  51. Det fanns en alldeles enkel förklaring till förvirringen kring HBB’s anmälan.

    Alison skulle ställa ut som Xenospora, och var också den som tog initiativet till att HBB skulle anmäla sig till Expot. Som grundare av HBB, var det naturligt för henne att sköta båda anmälningarna från sitt xenospora-email. Arrangörerna var inte förvirrade, och skrev också ut HBB som utställare vid booth BF 3821.

    Alison visste inte själv om montern skulle stå som främst Xenospora eller HBB, men bestämde sig för att det skulle bli HBB när gensvaret blev så stort på deras fundraiser.

    Inget mysterium alltså, och första dagen var det ingen som hade några problem med det. Problemen uppstod efter paneldebatten.

  52. @Axel Edgren:

    ”Du får helt enkelt acceptera att jag har stött på två sorters “jämställdister”.”

    Rent nonsens! För det första så accepterar jag inte luddiga svepande åsikter varken om jämställdister eller andra grupper. För det andra så behöver jag inte godta bara ditt ord att de personer du påstår dig ha mött är jämställdister, särskilt inte som flera av de saker som du påstår om ”grupp 1” helt enkelt är oförenliga med vad jämställdism betyder. Påfallande ofta pratar du snarare om personer som du själv inbillat dig har med jämställdism att göra men som aldrig ens pratat med varken någon av oss eller någon från Pär Ströms/Pelle Billings grupp.

    Du får helt enkelt acceptera att det enda jämställdism betyder är de saker som presenterats offentligt av personer som jag, Pär Ström och de andra.

  53. @Axel Edgren:
    Du skrev att vi påstår att kvinnor som får författarpriser i litteratur är kvoterade
    och jag svarade att ni feminister påstår att män är kvoterade till höga poster
    i samhället. Du säger att det inte är samma sak.Själv påstår jag att det är samma sak på så sätt att i bägge fallen är det ogrundade eller åtminstone obevisade påståenden.
    Jag har aldrig själv påstått att kvinnor är kvoterade till författarpris och jag har inte hört någon annan säga det heller. Kanske inte rör mig i dom kretsarna som eventuellt påstår något sådant. Däremot hör jag väldigt ofta t.ex politiker påstå att män är inkvoterade i styrelser. Jag har dock aldrig sett någon kunna bevisa att det är sant att män blir informellt inkvoterade till styrelser. Om jag var företagare skulle jag definitivt inte kvotera in någon inkompetent person på grund av dennes kön.
    Det är ju som sagt var dock konstigt att feministerna säger att informell kvotering av män är fel medan formell kvotering av kvinnor är rätt.

    Citat från dig:
    ”Men du menar alltså att när ni klagar på bristen av sverigedemokrater i media är det rätt för mig att säga att ni nonchalerar vänsterpersoners hårdare arbete för att utbilda sig inom och bli anställda inom media? ”
    Vilka ni pratar du om ? Jag har aldrig efterlyst flera Sverigedemokrater i media och jag har inte sett någon annan här göra det heller. Däremot skulle det inte skada med fler journalister som inte är vänster och feminister i t.ex public service.Det har ju visat sig att vänstern är klart bättre representerade än högern där och det är ett demokratiskt problem om enbart den ena sidan får komma till tals i den förment oberoende public service.

    Om det är som du säger att flera människor med vänsteråsikter jobbar hårt för att komma in i media så är det inte så konstigt att det ser ut som det gör. Själv är jag inte så säker på att det stämmer.Kan ju vara så det är svårt att bli anställd på en arbetsplats om du har fel åsikter enligt cheferna…
    Jag skulle knappast själv söka ett jobb på en arbetsplats där det förutsätts att jag är vänster och feminist och att jag skall stå upp för de åsikterna i mitt arbete.

  54. @Alith skrev ”Men varför är det upp till dig att bestämma hur män och kvinnor bör vara? Det finns en hel massa män och kvinnor som är nöjda med olikheterna. Vi skulle bara behöva bli lite mer medvetna om dem, så vi kan samexistera på ett bättre sätt…”

    För mig är det kärnan i det samhälle jag vill leva i, ett tillåtande samhälle där jag kan vara som jag är och Alith som hon är. Där vi är trygga nog i oss själva för att våga mötas även om vi båda kan behöva gå ur ”comfort zone”. Och att vi är medvetna om att våra val har konsekvenser men att vi står för dem.

  55. @Alith:

    Men varför är det upp till dig att bestämma hur män och kvinnor bör vara? Det finns en hel massa män och kvinnor som är nöjda med olikheterna. Vi skulle bara behöva bli lite mer medvetna om dem, så vi kan samexistera på ett bättre sätt…

    Rose Rose Rose

  56. @ Alith & straightmansburden

    Det finns en besynnerlig ironi i att samtidigt som ni för ett vettigt samtal över könsroller och huruvida de behöver breddas pågår här en parallell diskussion där en karaktär med en bisarr macho-attityd kraschar tillställningen och muckar gräl med alla – allt i namn av att försvara ”de stackars värnlösa kvinnorna”. Snacka om könsroller!

  57. @Alith:

    Men varför är det upp till dig att bestämma hur män och kvinnor bör vara?

    Här vill jag påpeka vad som tycks vara en viss skillnad mellan män och kvinnor:

    När en man säger att han tycker att ”kvinnor borde bli mer lika män”, så inbillar han sig inte att han därmed ”bestämmer” någonting; han gör bara en observation, ett inlägg i debatten.

    Jag har ofta förvånats över hur sådana observationer – enligt manligt synsätt till intet förpliktigande – tolkas av kvinnor som ”diktat” som de förväntas rätta sig efter.

    Själv läser jag t.ex. straightmansburden’s ”och kanske männen lite som kvinnor, men på väldigt begränsade områden och grad” och tänker ”jaha, det tycker du?” Jag kanske håller med, kanske inte, men jag inbillar mig inte för ett ögonblick att han försöker tala om för mig hur jag skall vara, eller att han för ett ögonblick trott att han hade makten att bestämma över mig, även om han ville. Wink

    På denna punkt tycker jag absolut att det skulle vara bra för kvinnor att bli lite mer som män, men jag inbillar mig naturligtvis inte att jag har makten att bestämma hur kvinnor skall vara.

  58. @Erik:

    ”Du får helt enkelt acceptera att det enda jämställdism betyder är de saker som presenterats offentligt av personer som jag, Pär Ström och de andra.”

    jaha. När jag nu säger ”Du är tokig” så säger du ”Ha! Wå du erkänner att feminism handlar om manshat och inte om vad feminister säger det handlar om!”

  59. @Ulf T:
    Sättet det sägs avgör om jag kommer att uppfatta det så eller inte.

    För mig låter det som en utopi med en värld där varje uttalande är enbart den privates åsikt och jag bara behöver förhålla mig till uttalandet på det sättet. Wink

  60. @Alith:

    Jag skrev ju om?

    @Alith:

    Sättet det sägs avgör om jag kommer att uppfatta det så eller inte.

    Farlig inställning och väldigt märklig med tanke på att du vill överbygga könsskillnader?

  61. @Alith:

    Det där är ett klockrent exempel på de kulturkrockar jag pratar om. Ser du så små skillnader det handlar om?

    När det sen är i en kärleksrelation så har man så mycket känslor involverade att risken är att en liten, liten kommuikationsmiss leder till gräl och vanligen mannen lär sig att det är bättre att dra sig undan och tiga för husfridens skull.

    I nästa steg blir kvinnan irriterad för hon märker att han dragit sig undan …

    Hade vi kunnat lära oss och bli bara lite bättre på detta så hade skilsmässor drastiskt minskat, det är min fasta övertygelse.

  62. @Axel Edgren:

    ”jaha. När jag nu säger “Du är tokig” så säger du “Ha! Wå du erkänner att feminism handlar om manshat och inte om vad feminister säger det handlar om!””

    Vadå säger??? Vi har redan modern feminism inbäddad i samhällets maktcentra. Den FINNS redan och vad den handlar om kan ses med egna ögon. Feminism är exempel…

    * Feminism är när Rolling Stone Magazines redaktion ljuger mer i en artikel än de gjort sedan tidningen grundades. Feminism är alltså att döda en hel tidnings trovärdighet bara för att feminister tycker egna synsättet om våldtäkt är viktigare än att tala sanning.

    * Feminism är när en våldsbenägen psykotisk strippas blotta anklagelser räckte för att temporärt ödelägga livet för flera idrottare på Duke University SAMT för att den lokela åklagaren skulle begå upprepade brottshandlingar för att dölja bevis på att de var oskyldiga. Även personal på sjukhuset begick brottsliga handlingar. Alla är så glada att i feminismens tjänst undanröja bevis serru.

    * Feminism är när all kommunikation avsiktligt försämras eftersom propaganda är svårare att sprida när ord används specifikt efter allmänhetens definitioner – inte efter en liten grupp kulturradikaler som envetet lägger sina liv på att försöka använda ord A för att beskriva fenomen B istället för det fenomen A som männniskor i allmänhet tolkar ordet.

    * Feminism är när ord som normalt beskriver brottshandlingar ”ex. trakasseri” avsiktligt och missvisande används exempelvis för att personer som skriker RAPE CULTURE känner sig trakassererade av att inte få enbart medhåll när de gör det.

    * Feminism är när personer som säger de står för rättvisa och allas lika värde inte gör annat än förespråkar lagar och regler som säger raka motsatsen. Detta på basis av en i empiriska data helt motbevisad teori att man skall ”byta tillbaka sedan”

    * Feminism är när kvinnors oförmåga att hantera popularitet och reklam anses ursäkta att beskriva kvinnor på sätt så förminskande att de är snarlika de argument som angavs vid början av 1900-talet för att kvinnor inte skall ha rösträtt. Kvinnor kan inte tänka själva de följer bara ”normer”

    * Feminism är när män som är rätt sorts man förtrycker, censurerar, tystar, misshandlar och i vissa fall till och med våldtar kvinnor som är fel sorts kvinna.

    Du pratar om feminism utifrån vad feminism SÄGER. Men feminism har – precis som alla andra politiska klubbar – inte ett dugg att göra med vad man säger. Politik handlar nämligen i mycket hög grad om att säga de saker som ger makt att utöva den ideologi man tillhör och feminism är inget undantag.

    Det är när man slutar säga saker (för att få makt) och börjar GÖRA saker (med makten man har) som vad det handlar om avgörs.

    Vad feminister gör med sin makt vet vi redan. De förbjuder, de censurerar, de sprider propaganda, de förfalskar bevisning och de skriver artiklar om våldtäkter som begåtts av fantomer under sociala aktiviteter som vid angiven tidpunkt inte existerade.

  63. Tillägg till Eriks lista:

    Feminism är när rektorn för polishögskolan och tillika länspolismästaren i Uppsala – av feminister utnämnd till ”årets man” – på dagarna bölar genus medan kvällarna ägnas åt våldtäkter.

  64. @Erik:

    Feminism tycks även vara att lämna principen om Likhet inför Lagen bakom oss och inrätta ”feministisk rättskipning”, där redan lagen positivt särbehandlar kvinnor och styr utfallet till kvinnors fördel, ungefär som man gjorde med frälse förr i tiden.

    Eller när man tycker att favorisering av kvinnor vid rekrytering till redan kvinnodominerade områden är ett tecken på att man ”integrerat tanken på mångfald”.

    Eller när man menar att kvinnor skall beredas separatistiska rum där de kan mötas utan att män är närvarande, samtidigt som män helst inte skall mötas själva utan att någon kvinna övervakar samtalet.

  65. Nu har det vanliga tjafset uppstått igen där några undrar ”vad är det för fel om könen är olika??”. I många situationer är det nog inget fel, men i många andra situationer är det det.

    Exempel på relativt harmlösa skillnader (kategori 1):

    * Fler kvinnor än män gillar att sy
    * Fler kvinnor än män bloggar om matlagning och lägger upp recept
    * Fler män än kvinnor gillar fotboll
    * Fler män än kvinnor gillar att snickra

    Exempel på farliga könsskillnader (kategori 2):

    * Kvinnor lämnar män så fort de får problem
    * Kvinnor ljuger konstant och sviker alltid löften
    * Kvinnor kräver hjälp och skydd men vägrar att i något sammanhang hjälpa eller skydda en man
    * Kvinnor begriper inte konceptet privatliv; inget, inte ens de mest intima detaljer om hennes man, är för privat för att spridas till systerskapet

    Talar vi om kategori 1, så är svaret naturligtvis att nej, det är inget fel att vi är olika. Men om vi talar om kategori 2 så är skillnaden VÄLDIGT fel.

    Att bete sig som en psykopat, eller att kräva allt av män och sedan känna sig kränkt om det kommer motkrav, är inte okej hur kvinnligt det än är. Så i vissa avseenden måste kvinnor, om man vill ha hälsosamma och fungerande heterosociala och heterosexuella relationer, bli mer som män.

  66. @sexisten:

    Det är spännande att träffa på en livs levande manlig motsvarighet till manshatar-gänget. Jag trodde kvinnohat var en myt.

    Bara fyra punkter i kategori 2 är lite klent. Är det något mer jag gör som jag inte hade en aning om som du kan upplysa mig om? Äter barn till frukost på tisdagar kanske?

  67. @straightmansburden:
    Det känns för mig som att du bara är intresserad av att bekräfta de åsikter du redan har, och så tolkar du allt jag säger utifrån den modellen. Så uppfattar jag det i alla fall.

    Så för min del får det vara bra så här…

  68. @Ninni:

    Jag svarar i stället för sexisten. Kvinnor vill alltid ha sista ordet, som du nu när du skrev att du hittills trott att kvinnohat bara är en myt. Det var ju mitt argument, som jag skulle ha skrivit idag på morgonen, men i stället satt du uppe och ugglade mitt i natten! Laugh

  69. @Rick:

    En stackars kvinna som jag måste använda småtimmarna för att kunna ta plats, när man är på en sajt med så många förtryckare omkring sig. Wink

  70. @Ninni:

    Har jag pratat om dig? Kanske gjorde jag det omedvetet – om du känner dig träffad av det jag skrev.

  71. @sexisten:

    Ja, det har du, för jag ingår i gruppen ”kvinnor”.

    Mår du bättre av det så får du gärna tro att jag kände mig träffad av ditt patetiska kvinnohat. Annars var syftet med mitt svar att jag inte anser sånt ska stå oemotsagt på GD.

  72. @sexisten:

    Jag känner mig träffad av din enfaldiga kategorisering av kvinnor. Jag har nämligen gjort mig skyldig till det mesta, såsom ljugit mer än en gång, smitit från mitt ansvar, hittat på undanflykter för att inte behöva ta itu med svåra saker, talat bredvid mun (jag har rentav skrivit bredvid mun) – och ändå är jag man utan några feminina böjelser.

  73. @Ninni:

    Det enda som är patetiskt i sammanhanget är att du, med en ganska aggressiv ton, angriper en generalisering för att DU minsann, enligt dig själv, inte är sådan. Jag bryr mig inte, jag pratade inte om dig. Men eftersom du ändå envist drar in dig själv så får jag konstatera att det här beteendet som du uppvisar nu är typiskt kvinnligt.

    @Rick:

    Då hoppas jag att du jobbar med dig själv och försöker att sluta med sådana beteenden. Vad var din poäng?

  74. @sexisten:

    Min poäng? Att jag tydligen uppvisar åtskilligt av sådant beteende som du definierar som kvinnligt utan att uppfatta att jag skulle vara feminin, dvs. det är något som inte stämmer med din lista. Jag kan berätta vad det är, nämligen människor är individer och därför funkar inte sådana där grova kategoriseringar. De är, kort och gott, rent och skärt skräpprat.

    Det måste vara en fin känsla för dig om du – utan att ljuga – kan säga att du inte ljuger! Och givetvis är du den som beskyddar kvinnor i ur och skur (även om de små liven inte förstår vad reciprocitet innebär). Jag skulle kunna återge flera fall när min hustru stått upp för mig när snålblåsten dragit in, så jag vet av levd erfarenet att kvinnor minsann kan hugga i med hårdhandskarna om det behövs.

  75. @Rick:

    Lägg ridderligheten åt sidan en stund och läs vad jag faktiskt skriver. Har jag kritiserat kvinnor för att de ljugit ”mer än en gång”? Nej. Jag kritiserar LÖGNEN SOM LIVSSTIL. Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan man aldrig har ljugit. Men för vettiga människor (oftast män) så är lögnen ett undantag som dessutom tenderar att leda till skamkänslor.

    Kvinnor ljuger hela tiden. Att ljuga är för genomsnittskvinnan lika naturligt som att kliva upp på morgonen och göra en smörgås. Inom den kvinnliga kulturen så är den moraliska aspekten av att ljuga inget som man ens reflekterar speciellt mycket över. Många kvinnor blir till och med arga när man vägrar ljuga. Där har du skillnaden.

  76. @sexisten:

    Du kritiserar ”lögnen som livsstil”, men ändå insisterar du på att försöka sälja in den där förljugna listan. Helt utan de där manliga skamkänslorna (tydligen).

    ”Kvinnor ljuger hela tiden”, skriver du. Det där är bara groteskt och ett i grunden känslosamt påstående befriat från all rationalitet. Hade du däremot skrivit ”alla kvinnor har ljugit någon gång” så hade jag instämt, likaså om du hade skrivit ”vissa kvinnor ljuger (nästan) hela tiden”.

    Som rationell man ger jag inte mycket för sådana där kollektivistiska beskyllningar, oberoende vilken grupp det handlar om. Sedan kan man för min del diskutera vilken sorts lögner som är socialt acceptabla för kvinnor respektive män. Jag tror att det skiljer sig en aning på den här punkten.

  77. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    I det osedvanligt framgångsrika politiska företaget Clinton är grundande medlemmen Bill man medan grundande medlemmen Hillary är kvinna. Om de nu har lögnen som livsstil så är den väl ganska jämnt fördelad på bägge partner…

    Fast det var Bill som…hmmm…inte var helt exakt sitt språkbruk eftersom betydelsen av det engelska ordet ”it” inte stod klar för honom Grin

  78. @Rick:
    ”Om de nu har lögnen som livsstil så är den väl ganska jämnt fördelad på bägge partner…”, det var väl lite det som var poängen med paret Clinton.

  79. Några uppdateringar:

    Alison Tieman intervjuas av TheRebel. Bland annat noterar hon att det hon sade under paneldebatten ju faktiskt mycket väl kan tolkas som en feministisk åsikt – bara inte den sorts feminism som för närvarande tycks vara förhärskande.

    Den utfulning av Lady Dahmer som verkar pågå för närvarande, tycks följa just den dynamik som jag beskrev i mitt inlägg. Det hör till mönstret att den här sortens rörelser äter sina egna. Det är just på grund av detta slags vidrigheter som jag så kraftigt motsätter mig ideologier som bygger på relativisering, Det Goda Hatet och ”threat narratives”.

  80. Pingback: Maskulinism – feminismens spegelbild | Genusdebatten

  81. Pingback: När revolutionen börjar äta sina egna | Genusdebatten

  82. Pingback: Byggnads till attack mot sina egna medlemmar – del 2 Men kvinnorna då? | Genusdebatten