Hur skyddar man sitt barn från skolverkets mobbing?
avatar

Idag har det varit nationellt prov i svenska – läsförståelse för elever i årskurs 9

 

Uppgiften bestod av fyra(fem) texter:

1. plastikkirugi
2. reportage om en kille med en annorlunda stil(frisör – med rockstil som sminkar sig)
3. en kille som leker med kläningar
4. om alla hjärtans dag. (upptog halva provet)
(5. en vers på fyra rader)

 

Hur intressant är detta för killarna?

 

Det fanns även en bild. I bilden står ungefär:
”Då gör vi som vanligt då. De som har penis får prata lite mer, medan de utan blir avbrutna oftare. Nu kör vi.”

 

Det är inte första gången jag reagerar för den feministiska propaganda min son utsätts för inom skolans väggar. Men min son har mig som mamma, han vet att det där är vår tids motsvarighet till nazismen. Den sargar inte honom, han vet han är en bra människa. Men vad med alla de andra som utsätts för denna mobbing?

 

Edit: Detta bygger på muntlig information, ska försöka få tag på den. numreringen är min och vilken ordning ämnena kom vet jag inte.

Kommentarer

Hur skyddar man sitt barn från skolverkets mobbing? — 180 kommentarer

  1. Ber om ursäkt för att texten är hoptryckt. Det ser inte ut sådär innan jag publicerar. Försöker fixa till det.

  2. Inte att undra på att pojkar inte bryr sig om skolan:
    1, Totalt ointressanta ämnen
    2, Fördomsfullt och förnedrande så det skriker om det

    Finns det någon chans att du skulle scanna in och lägga ut orginalet? Skulle verkligen få tag i detta.

  3. Jag hade en ultra-PK tyskalärare på högskolan som körde samma stil, man fick översätta texter om män som bytte blöja och demonstrerade mot kärnkraft. Men där är det inte lika allvarligt, högskolestudenter är ju vuxna människor som ska kunna tänka kritiskt och debattera såna ämnen på främmande språk. Jag svarade genom att skriva en uppsats på tyska om hur man skapar bättre miljö med kärnkraft. Den fick skapligt betyg av henne, hon var väldigt trevlig i övrigt.

  4. 1-5: Solklar Sexism dvs könsdiskriminering mot pojkar (David Benatar)
    Bildtexten: Solklar Misandri dvs könshat mot pojkar (Young & Nathanson)

    Hela uppgiften: Provet firar stereotypt kvinnliga intressen på ett sätt som uppenbart är till för att ge kvinnor fördelar. Då kvinnor är den grupp i skolan som har lättast med läsförståelse är det alltså inte ett prov konstruerat att öka jämställdheten i skolan utan snarare ett vars syfte är att minska jämställdheten i skolan och gynna den redan gynnade gruppen.

    DEJA har såklart inget att säga, det är ju ”rätt” grupp som gynnas och då handlar inte jämställdhetsmålen om balans mellan könen längre. Förutsägbar till tusen.

  5. @robjoh:

    De får inte ta med sig det hem. Jag och min son pratar alltid en stund efter skolan, så det är muntlig information.
    Den bör kunna gå att få tag på om ett tag, dock. När det är rättat och klart.

  6. Det är sorgligt att könskommunisterna, anti-västaktivisterna, anti-könsaktivisterna, anti-vetenskapsaktivisterna, anti-mansaktivisterna, anti-heteroaktivisterna, anti-demokratiaktivisterna, anti-pojkaktivisterna, ja, kort sagt, att extremistklientelet genustanterna, faktiskt har: infesterat utbildningsväsendet.

  7. @Ninni:
    Jag hoppas det är för att alla klasser inte kör sina prov samma dag. Hoppas att det går att få tag i dem senare. Ska försöka komma ihåg att rota i om det är möjligt att gå igenom gamla prov.

  8. @Ninni:
    Då är det extremt konstigt att de inte får med sig proven. På min höskola där jag undervisar anses prov vara offentliga pga granskningar osv.

  9. Jag trodde dig redan från början, jag var bara väldigt förvånad förstår inte vad vinsten i att censurera skiten är.

  10. Borde gå att föra oväsen om det här, det skulle kunna vara en tydlig och bra illustration till en diskussion om det troliga sambandet mellan misandri i pedagogiken och pojkars sjunkande prestationer i skolan. Tipsa vettiga ledarskribenter? Anmäla? Ninni, tack för ditt gräv!

  11. Nationella prov omfattas av sekretess för att undvika fusk. Även om meningen är att alla ska skriva samma dag kommer det att behövas fler tillfällen för elever som inte är närvarande vid ordinarie provtillfälle, etc.

    Men numera är sekretessperioden mycket kortare, tidigare rörde det sig om flera år.

  12. Jag går i 9:an, och jag gjorde nationella provet idag, alltså läsförståelsen. När jag öppnade texthäftet reagerade jag direkt på rubriken på första texten, det var något med Batman och prinsessor. Alla fem texter var likadana, andra texten hette ”14 februari”, det var den längsta texten, och handlade om alla hjärtans dag. Intressant, eller så inte…
    Texten om killen med en annorlunda stil var också väldigt könsdiskriminernade enligt mig, där framgick att

    Hela texthäftet handlade egentligen om att göra skillnad på tjejer och killar, om man nu kan säga så. Provets egentliga uppgift var väl att försöka få oss att tänka kring varför det finns så mycket skillnader mellan tjejer och killar, men jag reagerade på att texterna handlade mycket om att killen hade på sig klänning som tydligen bara tjejer ”får” använda, killen som sminkade sig blev tydligen mycket annorlunda på grund av det, varför är det inget bättre som intresserar killar mer, fast jag är av kvinnlig kön reagerade jag mycket på det, varför ska ett sådant ämne ens få vara med i ett nationellt prov?

    Jag är tjej, men jag tycker inte att ämnet var passande för ett nationellt prov. För det första är jag inte ett dugg intresserad av plastikoperationer, som en text handlade om, och på grund av det valda ämnet för provet känner sig många ungdomar kränkta på grund av det.

    Varför kan det inte vara ett ämne, eller ämnen som intresserar så många som möjligt av eleverna som gör proven?
    Inte konstigt om tjejer får bättre betyg på årets nationella prov i svenska, jag orkar inte heller intressera mig om ämnen för årets prov.

    Förlåt för lite blandat inlägg, men jag håller med skribenten till diskussionen, varför måste ämnet gynna andra kön, och inte båda?

    För er som undrar, så får vi inte ta med oss prov, jag lämnade in provet, och i eftermiddags skulle jag kolla en sak ur texthäftet, alltså jag skulle inte ändra på svar på frågor eller sådant, men jag fick inte ens se texthäftet.
    Så före den 30juni eller vad datumet är, kommer inte proven komma ut.

  13. Är jag den enda som inte förstår problemet riktigt. Hur vet ni att det här inte intresserar män? Och måste det INTRESSERA för att kunna göra en uppgift på? Räcker det inte med att man bara klarar av att göra uppgiften? Förstår ingenting.

    Däremot förstår jag att texten till den där bilden (hur såg den ut btw, bilden?) är helt uppåt väggarna fel..

    Question

  14. @Elsa:

    Hej Elsa och välkommen!

    [för er andras info, Batman och prinsessor är om killen med klänning]

    Hela texthäftet handlade egentligen om att göra skillnad på tjejer och killar, om man nu kan säga så.
    Jo, jag förstod det på grabben, att hela provet var feministist.

    varför ska ett sådant ämne ens få vara med i ett nationellt prov?
    Jag kan inte heller förstå det jag hade också suckat djupt. Och nästa, på fredag va?, blir antagligen än värre för er som inte intresserar er för årets tema. Då ska ni skriva på samma tema.

    Hoppas det har gått bra för dig ändå och lycka till med nästa del!

    [för info: Det är tre delar, tal, läs och skriv. Teamat är ”utseende och livsstil”, eller något liknande på alla delar.]

  15. @Mariel:

    För att läsförståelsen påverkas av om texten man läser är intressant. Jag reagerade direkt de fick temat, men tänkta att man får ju se vad de gör av det. Förra året var det ett annat tema(som jag inte minns nu) som var neutralt och bra.

  16. @Mariel:

    Det handlar om generella gruppskillnader kombinerat med att du generellt sett gör bättre ifrån dig om du är intresserad av ämnet.

    Dvs. ämnena bör vara mer intressanta för flickor, på gruppnivå, jämfört med för killar på gruppnivå.

    Däremot kan det ju finnas killar som anser att texterna är intressanta precis som det kan finnas tjejer som finner dem ointressanta, som Elsa ovan.

    Och visst är det bra om man kan göra bra ifrån sig även om man finner texterna tråkiga men du kommer att hitta gruppskillnader mellan den grupp som finner texterna intressanta jämfört med den grupp som finner dem tråkiga, allt annat lika.

  17. @Chade: Näeh jag vet inte om jag kan greppa problematiken ändå, trots att din förklaring var väldigt bra. Även om det är ämnen man är totalt ointresserade av, och inte kan ett piss av, så är ju provet ”läsförståelse” … handlar det inte i grunden om att man ska förstå texterna bara? Om man inte kan förmedla förståelsen, så har det väl med annat att göra än om man kunde ämnet sen tidigare..

  18. @Mariel:

    På fredag ska de skriva uppsats inom samma tema.
    Häromdagen skulle de hålla en debatt i grupp inom samma tema.

    Läsförståelse är den det har minst betydelse. Men det finns en annan viktig aspekt med ett så könsskevt val av tema till deras viktigaste prov. Indirekt säger man till grabbarna ”vi skiter i er”, menar jag.

  19. @Mariel:

    Så är det absolut. Det är knappast endast hur intressant man finner en text som avgör. Men finner man den intressant så har man en fördel jämfört med de som inte finner den intressant. På gruppnivå kan sådant visas sig ha stor betydelse.

    Min poäng är alltså att det är mycket enklare att förstå en text som man finner intressant, oavsett om man känner till ämnet eller inte.

  20. Min dotter skrev också prover idag. Hon sade det handlade mycket om att killar och tjejer inte behöver vara så åtskiljda. Hon är ju själv ett exempel på det som ”pojkflicka”. Men hon reagerade också på den negativa tonen mot pojkar och pojkighet. Hon konstaterade att man tar några dumma pojkar och generaliserar det till alla pojkar och tar fram allt som är bra med kvinnligt. Men själv vet hon att det de flesta är snälla och det finns elaka och störiga av alla sorter.
    Det verkar som ungdomarna genomskådar propagandan. Hon kommenterade ”Så mycket bättre”. Det enda som saknades var en stor båttuta och en blinkande skylt: ”Män är svin!”

  21. @AV:

    Det verkar som ungdomarna genomskådar propagandan.

    Men genomskådar våra ungdomar det, eller är det ungdomar generellt som genomskådar det? Hur upplever du det som möter ungdomar i jobbet?

  22. @Mariel:
    Om man får som uppgift att tolka och förstå ett antal texter, som man upplever tar omotiverad ställning mot ens kön, och detta kombineras med en klart misandrisk bild (vars funktion i provet var?…), då är det ju möjligt att detta får en att fundera på varför man blir utsatt för detta i ett nationellt prov i svenska, snarare än på någon feministisk blogg eller i något annat feministiskt nätforum eller annat sammanhang. Dessa funderingar kan sedan naturligtvis påverka ens förmåga att fokusera på den egentliga uppgiften, läsförståelsen, och på gruppnivå kan det förstås missgynna det kön som är attackerat, till skillnad från det kön som tas i försvar eller bara betraktas som ”oproblematiskt” – eller rentav som ”norm”, för att nu tala genusspråk. Så tänker jag om detta.

    Var denna information till hjälp? Kryssa i ditt svar: Ja. Nej. Vet inte.

    *

    Sen, apropå läsförståelse, så är den första kommentaren av Rocki till detta inlägg ganska rolig, tycker jag (ingen genuskoppling i detta såvitt jag kan se):

    http://toklandet.wordpress.com/fiske/

  23. Helt otroligt!
    Fan vilka otäcka vibbar detta ger mig…..
    Snart bara att ta barnen och dra utomlands, bara detta prov borde räcka för att få politisk asyl i ett fritt land…..

  24. Ni har alldeles för hög tilltro till dessa DO, JÄMO, och andra ombudsmän, om ni granskar dem lite närmare så kommer ni att se att deras främsta uppgift idag är att fria stat och kommun från ansvar och skadestånd.

    Ett känt exempel i mängden:
    http://fangenpafyren.blogspot.se/

  25. Var det inte uppe rätt nyligen att man funnit att pojkar är mer beroende av att känna sig entusiastiska inför uppgiften (speciellt beträffande läsning), medan flickor tenderar att vara duktiga och göra som de blivit tillsagda?

    Me Read? And How! Ontario teachers report on how to improve boys’ literacy skills

    However, the Australian teachers also observed aspects of boys’ classroom behaviour that made them far more successful than girls in engaging with the multimodal literacies and literacy contexts that are likely to become dominant in the future. Teachers observed (p. 4) that: boys had a strong interest in electronic and graphic forms of literate practice; boys were willing to “do” literacy in active, public ways (such as debating, drama, public speaking); and boys were eager to engage with “real-life” literacy contexts and “real-life” literacy practices.

    Inquiry teams found that boys, especially those with special needs, required high-interest reading material (material that held a strong interest for them), from easily accessible, short texts to longer, more challenging selections.

    Boys who were allowed to exercise some choice around their reading selections and writing topics showed increased motivation and engagement.

    Dvs, att materialet är relevant och engagerande är viktigare för resultatet för pojkar än för flickor.

  26. @Ninni: Nu undervisar jag i Matematik, kemi och biologi, så genusdiskussioner har vi inte så många. Men i biologi och naturkunskap pratar vi ju en del om arv-miljö. Och då tar jag givetvis upp biologiska grundbeteenden, biologisk potentiell ram, miljön som styr hur vi utnyttjar vår ram, att vi sällan verkligen kommer till kanten av vår biologiska gräns, att genomsnittliga skillnader inte säger något om de ingående individerna osv. Har haft riktigt fina diskussioner där eleverna verkligen reflekterar.

    Men det är klart att våra egna barn har lättare att genomskåda dagens märkliga syn på flickor som offer och pojkar som förövare. Det händer ju att man pratar med sin tonåring om existentiella saker. Som t ex att skriva bra saker i sin livsbok, att inte köra något spel med signaler som ska tolkas om man hamnar i säng med en kåt tonårskille. Säg nej om man menar nej och våga säg ja om man känner för det, dvs ta ansvar över sin sexualitet och sin kommunikation. DET är att ”#Prataomdet”. Då är risken att behöva ångra sig dagen efter eller bli indragen i något man inte vill, inte så stor.

    Btw har ni klarat av gymnasievalet ännu?

  27. @Ulf T: Det fanns ju en tid då högre läroverk var förbehållen pojkar. Och då var ju stoffet givetvis anpassat till dem. När flickor fick tillgång till dessa utbildningar kom det också kritik om att stoffet och undervisningen var anpassat endast till pojkar. Berättigat.
    Men nu har vi hamnat i andra diket då stoff och metoder är anpassat efter flickor och deras intressesfärer. Om man då hävdar att vi behöver mer pojkanpassad skola också blir det avvisat med att kön är en social konstruktion och vi ska motverka och ifrågasätta traditionella könsroller [läs manliga]. Pojkarna har bara en antipluggkultur och anpassar sig inte till skolan.

    Grabben min går i trean och har läsläxa. Han klagar på att de böcker som finns är tråkiga. Men har har plöjt en hel bokserie om ett pojklag i fotboll. Så det är inget problem att läsa, bara det är något intressant. Och vi vuxna är ju likadana. Om en deckare inte tar sig inom 50-100 sidor blir den inte färdigläst. Men vi är beredda att offra våra söners läskunnighet för att de ska läsa ”rätt” böcker som inte är könsstereotypa och som gör dem genusneutrala.

  28. Jag tror att det vore bra att anmäla. Det verkar ju inte som om utrymmet för diskussion, kritik mot och ifrågasättande av feminismen är så värst stort i de mest tongivande mediasammanhangen, så antagligen krävs det ett mera envetet och tåligt malande och ifrågasättande av de nu etablerade ”sanningarna” i alla de sammanhang där feminismen omvandlats till praktisk politik. Det aktuella nationella provet verkar vara ett utmärkt exempel på en sak man skulle kunna anmäla, och även om man inte ”vinner” just det här enskilda fallet, har man i alla fall ställt till lite besvär och kanske lyckats få någon att fundera ett varv till; en vattendroppe till som urholkar stenen. Ytterst handlar det antagligen om att avkräva företrädarna för ”teorin” (eller snarare dogmen) om ”den patriarkala könsmaktsordningen” de ”bevis” de anser sig ha för att denna verkligen existerar, och som nu motiverar den positiva särbehandling av kvinnor som praktiseras i olika sammanhang.

    Vill man vara mera ”aggressiv”, skulle man också kunna bilda en organisation för främjandet av någon eller några angelägna mansfrågor (till exempel detta med att tio gånger fler män än kvinnor bland arbetstagare dör i arbetslivet varje år), och sedan söka bidrag från ungdomsstyrelsen för detta och hänvisa till den lag/förordning som handlar om särskilda bidrag till kvinnors organisering. När man sedan får avslag, kan man kanske anmäla detta till DO eller ännu högre upp. Det gäller att ställa den lagstiftande makten mot väggen och avkräva svar för varför män inte skall ha rätt till samma stöd från staten, för sin inbördes organisering, som kvinnor har. En tung uppgift att ta sig an, men lagar och förordningar kommer inte att ändras om ingen ifrågasätter dem.

    http://www9.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Infoetableringsbidrag.pdf
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20051089-om-stat_sfs-2005-1089/

  29. @AV:

    Har haft riktigt fina diskussioner där eleverna verkligen reflekterar.
    Skönt. Jag skrattade så gott när min son berättade om lektionen om jämställdhet (läs: feminism) på SO’n. Nästa lite synd om läraren att ha en så välinformerad elev på den lektionen. Varje diagram blev totalsågat, typSmile

    Men det är klart att våra egna barn har lättare att genomskåda dagens märkliga syn på flickor som offer och pojkar som förövare.
    Det räcker, vi arrangerar äktenskap du och jag. Med den pappan duger dottern åt min son Wink

    Absolut är det det som är #prataomdetSmile

    Jo, gymnasievalet är klart. Själv?

  30. @Ulf T:

    Guldstjärna för den argumentationen och källan. Pojkarnas kreativitet och potential saboteras alltså när de tvingas slösa tiden på för dem ointressant strunt. Och ”special needs” pojkar drabbas alltså särskilt hårt av detta.

  31. Jag har länge rapporterat om den här frågan så jag passar på att kopiera in några av de viktigaste insikterna från debatten. Den första personen att uppmärksamma de här sakerna var dåvarande lärarstudenten Maria Nycander. Här är några talande citat från hennes uppsats.

    ”Vad finns det för tänkbara förklaringar till att pojkar missgynnas på de nationella proven? Här är konstruktionen av proven av stor betydelse. I en telefonintervju säger provkonstruktören i matematik: ”Vi vet precis vilka uppgifter flickor klarar bäst och vilka pojkar klarar bäst. Vi kör en lagom mix av dessa.” På dessa prov skriver pojkar och flickor i stort sett lika.”

    Maria Nycander upptäckte inte bara att Pojkar missgynnas jämfört med flickor på betygen. Hon upptäckte även att Nationella Prov missgynnar pojkar jämfört med Internationella prov.

    ”Provkonstruktören i engelska säger: ”Allt beror på formatet, vi har ökat variationen av formatet. Andelen korta uppgifter och flervalsuppgifter har ökat. Vi vill att alla ska få chans att visa vad de kan.” På dessa prov har skillnaderna mellan pojkar och flickor minskat över de år som studerats. Enligt provkonstruktören i svenska görs inga försök minska könsskillnaderna i provresultaten. På dessa prov är skillnaderna mellan pojkar och flickor oförändrat mycket stor.”

    För dem som inte hängde med så bifogade Maria Nycander i sin lilla studie en summering av vad som just sades

    ”Det förefaller alltså som att man har strävat efter att konstruera proven så att könsskillnader i resultaten utjämnas i det ämne där flickor traditionellt är svagast, men inte i det ämne där de traditionellt är starkast.”

    Vidare så framgår det tydligt att dessa pojkdiskriminerande åtgärder inte är en slump eller något som sker pga okunskap utan att det handlar om att man tycker det är helt ok att förnedra och missgynna pojkar av politiska orsaker. Här är vad skolverket själva säger.

    ”Redan under det tidiga 1970-talet kommenterade t ex Svensson (1971) flickors bättre betyg relativt deras testresultat i matematik som acceptabla med tanke på flickors (underordnade) position i högre utbildning och samhället i övrigt.”

    Vad händer sedan när saker ändras? Jo de som gjorde karriär på att missgynna pojkar i ett samhälle där de hade statistiska fördelar – fortsätter att missgynna och missunna pojkar i ett samhälle där de inte har det.

    För den som vill ha överkursen så är här länkar till mina ursprungliga inlägg.

    Svenska skolan betygsdiskriminerar pojkar – Varför?

    Christermagister på hal is om pojkarnas betygsfråga

  32. Ledsen om någon redan skrivit detta men jag hinner inte läsa alla kommentarer. Har en pojke som närmar sig skolåren och detta är ju rent skrämmande. Inte minst bildtexten.

    Nog måste det gå att anmäla detta?
    Jag tycker det gott och väl faller under rubriken könsdiskriminering.
    Hur står det till med juridikkunskaperna här på genusdebatten? Själv är jag inte så bevandrad. Kanske bäst att gå en kurs i juridik inför sonens skolstart.

    Jag gick i skolan på den gamla onda tiden med könsroller och inte f-n var det killarna som snackade mest i klassrummet då. Skulle det ha blivit så nu? En sådan text inför ett prov är ju rena rama attacken mot självförtroendet.

  33. @Ninni: Haha, var försiktig med vad du skriver. Vissa kan ta det bokstavligt. Sveland tar upp det i sin nästa DN-drapa: ”Arrangerade äktenskap är vanligt bland kvinnohatarna. Det för tankarna till medeltiden eller Lebensborn.”

    Jodå, ska bara skickas in. Vill flytta nästan 50 mil bort, 16 år gammal. Men har man uppfostrat en stark självständig individ så har man och får stå sitt kast.

  34. @Anders Senior: Jag tror inte att det ger någon direkt effekt. Men för synliggörandets och statistikens skull är det nog värt att överväga en anmälan. Dessutom blir det lite lättare för andra att våga säga ifrån om de har tidigare exempel att inspireras av.

  35. Alla killar samtidigt i hela Sverige möts av en nedlåtande bildtext och uppenbart genusvinklade ämnesval (med udden mot killar) när de skall skriva ett svårt prov. Dessutom vet man redan på förväg att killar kommer att prestera sämre i genomsnitt.
    Det är nästan så man börjar tänka på struktuuuuuuurer…

    Klåfingriga provkonstruktörer på skolverket som läst genusteori och inte kan låta bli att torgföra sina åsikter när de sätter samman provet. Det är allt annat än klädsamt. De borde skämmas. Det behövs inte speciellt mycket för att man skall tappa koncentrationen och prestera sämre.

    Om det gick att skapa en debatt om årets provresultat, där troligen killarna kommer att vara sämre, så skulle detta kunna användas som delförklaring.

  36. @Adam Bek: Man kan ju fundera på hur reaktionen blivit om alla texter handlat om fotboll, motorsport, äventyr eller andra maskulint könskodade ämnen.

    Ujujuj vilket liv det hade blivit på vissa skribenter om strukturer, kvinnors intressens underordning etc etc.

    Det är lättare att se flisan i sin nästes öga än bjälken i sitt eget.

  37. Grundprobemet är ju att mentala dvärgar getts möjlighet att systematiskt motarbeta generationer av helt vanliga barn och ungdomar som de på grund av sitt eget godtycke vill illa. Vad hände med medmänskligheten, med tanken om ett samhälle som strävar efter att ge alla barn möjligheten att uppnå sin fulla potential?

    Med vilken demokratisk grund byttes alla barns lika värde ut mot genusriktigt, könskommunistiskt, systematiskt och selektivt könshat.

  38. @Ninni: En sak som jag funderade på igår kväll också var… varför skulle de inte intressera killarna? Många män finns väl inom plastikkirurgin, spec. som kirurger? Många män vill ju hjälpa sina patienter att se ut som de önskar, utan att nödvändigtvis behöva hålla med jämt om att det som ska ändras Måste ändras. Sen finns det ju plastikkirurgi som verkligen är ett måste, som svulster i ansiktet m.m. Alla de män som sysslar med de här borde ju också ha tänkt i de banorna även som tonåringar som gör prov…

    Och ang. killen med annorlunda stil. Det går ju att ha hur mycket tankar som helst om det från ett manligt perspektiv. Hur är det i dagens samhälle att sticka ut, och speciellt som kille? Stöttar killarna varandra i normbrytande, kan killar vara trendsettare? Hur skulle man reagera om bästa polaren bytte till en helgalen frissyr, skulle man sluta vara kompisar eller skulle det bara vara kul även om man inte bryr sig så mkt om mode?

    Alla hjärtans dag. Är ju inte bara till för tjejer. Jag är helt säker på att killarna uppmärksammar den här dagen väldigt mkt. Vad ska de ge? Vad ska de få? Hur är förväntningarna, och hur bra/ dåligt känns denna dagen? Även om det ligger ett ”ointresse” här så kan ju denna dagen inte ha gått förbi obemärkt i deras liv.

    Hur versen e vet jag inte, men var den kanske mer ”könsneutral” eller maskulin?

    Hur såg bilden ut ovanför bildtexten? Shock

  39. @Chade: OM det nu skulle stämma… är inte innehållet diskriminerande mot en del andra grupper också? Tex. mot fattiga, för att de aldrig skulle ha råd att plastikoperera sig, köpa ett valentines-kort, köpa en tidning och hänga med i senaste hårtrenderna? Fast jag vet inte, jag tycker det var rätt breda ämnen ändå som jag skrev i kommentaren till Ninni….

  40. Jag skrev provet igår. […] Har även en skrivit en lång text med exakta uppgifter om i vilken ordning allt kom. […] Jag tog otroligt illa upp när jag skrev provet. Känner att det gått för långt med manshatet i skolan.

    //Jacob

    *** ADMIN ***
    Inlägget redigerat på skribentens begäran.
    **************

  41. @Mariel
    Du har verkligen inte förstått.

    Som man skiter jag helt i plastikkirurgi!
    Sitter armen kvar och fungerar, skiter jag i hur den ser ut.
    Funktion går före form.
    Samma sak med kvinnors bröst, 100% av alla mina bekanta som när vi diskuterat detta fenomen har föredragit små naturliga före stora fejkade! Funktion före form….

    Man har inga tankar om frisyrer och utseende ur ett manligt perspektiv! Över huvud taget!
    Man lägger inte ens märke till att han bytt frisyr/stil.
    Möjligen kan man se att hans nya brallor har en praktisk ficka till mobilen någonstans.

    Jag kan ta ett exempel ur mitt eget liv:

    När jag kom hem från en resa var jag inne i köket tre gånger och vände, min fru stod där och såg pilimarisk ut….
    Trejde gången kunde hon inte hålla sig längre: ”ser du inte?”
    -har du ny frisyr? Frågade jag. Nekande svar….
    -aha! Nya gardiner! Försökte jag då kontra med…
    Det rätta svaret visade sig vara att hon satt upp en fondvägg…

    Så mycket lägger vi män (åtminstonde jag) märke till utseende och stil….. D.v.s. Inte alls.
    Det finns helt enkelt inget manligt perspektiv på det.

    Jag har ett exempel till, manliga funderingar om alla hjärtans dag:

    Jag bor på landet, och brukar handla i lanthandeln där.
    En dag låg det fullt med blommor vid kassan, de brukar aldrig sälja blommor där.
    Har ni fått blommor, vad firar ni? Frågade jag.
    -Det är alla hjärtans dag idag, blev svaret.

    Hade inte jag av en slump behövt handla den dagen, så hade den garanterat gått mig helt obemärkt förbi.
    Åtminstonde tills jag kommit hem till en förväntansfull fru…..
    Denna gång löste det sig, men nästa gång kommer jag nog hem tomhänt och ovetandes……

    -Men det är ju jag det, som tur är så är vi alla individer, men det finns nog helt klart könsskillnader som man kan dra nytta av när man utformar prov och frågeställningar……

  42. @Mariel:

    ”En sak som jag funderade på igår kväll också var… varför skulle de inte intressera killarna? Många män finns väl inom plastikkirurgin, spec. som kirurger?”

    Det är många fler personer som är patienter än det är som kirurger. Din invändning betyder att några få killar av yrkesmässiga skäl och många fler tjejer av privata skäl skulle vara intresserade av ämnet. Vidare så var det i nian grunskolan. Patienter är oftare yngre än Kirurger så killarna är inte i den åldern att ha börjat fundera på sånt.

    ”Och ang. killen med annorlunda stil. Det går ju att ha hur mycket tankar som helst om det från ett manligt perspektiv. Hur är det i dagens samhälle att sticka ut, och speciellt som kille?”

    Det där är just saker som kvinnor brukar tycka det är intressant att diskutera i all evighet. Liksom ”Makeover” program i regel handlar om kvinnor som fixar kvinnor för att intressera en kvinnlig publik.

    ”Stöttar killarna varandra i normbrytande, kan killar vara trendsettare? Hur skulle man reagera om bästa polaren bytte till en helgalen frissyr, skulle man sluta vara kompisar eller skulle det bara vara kul även om man inte bryr sig så mkt om mode?”

    Killar brukar i regel inte reagera alls på att polare byter frisyr. Tjejer brukar påpeka det på en gång. Som sagt detta är ett ämnen som tjejer visar mycket mer intresse för än killar. Själv har jag fått kritik av tjejer för att jag inte kommenterade deras nya frisyr, jag kände inte till att det enligt dem var en regel. Nåt man måste göra.

    ”Alla hjärtans dag. Är ju inte bara till för tjejer. Jag är helt säker på att killarna uppmärksammar den här dagen väldigt mkt. Vad ska de ge? Vad ska de få? Hur är förväntningarna, och hur bra/ dåligt känns denna dagen? Även om det ligger ett ”ointresse” här så kan ju denna dagen inte ha gått förbi obemärkt i deras liv.”

    Nej ”killarna” uppmärksammar inte den här dagen. Vissa killar gör det desto mer. Alla hjärtans dag är uppskattningsvis till för cirka 80% av alla tjejer och 20% av alla killar. De flesta tjejer tycker det är en viktig dag, de flesta killar gör det inte. – Vi kan å andra sidan vända på det. Hur vore det med en ”alla kravlösa bootie calls dag”? En hel dag som enbart handlar om tillfälliga ligg. Min gissning är att tjejerna skulle vägra att gå till skolan den dagen.

    Som jag påpekade ovan. Provkonstruktörerna själva säger alltså att allt hänger på formen och de vet precis vilka frågor som killar brukar vara bra på och vilka frågor tjejer brukar vara bra på. De väljer sedan en lagom mix av dessa när de vill ha ett mer könsneutralt resultat. Fast Maria Nycander påpekade att det bara är när killarna har fördel som sådana ansträngningar görs. När tjejerna har fördel tappade skolan intresset att utjämna betygen.

  43. @Mariel

    Ett extremt(dåligt?), men ändå exempel om (hur man kan manipulera) Läsförståelse:

    6555 cc
    90-degree
    200 BHP @ 3600 RPM
    325 Ft-Lbs @ 2400 RPM
    Bore : 105 mm.
    Stroke : 95 mm.

    Front mounted, rwd.
    Weight 3530 lbs.
    1/4 Mile: 12.05 seconds.

    Vad är nu detta?

    Facit kommer snart….
    För en ointresserad är det bara en samling siffror och bokstäver, som är helt intetsägande. Vad förstår du av detta Mariel?

    För en som är intresserad och insatt tyder de sex första raderna på att det handlar om en motor.
    Är du än mer insatt, så kan du dessutom läsa (läsförståelse?) dig till att det är en V8 motor.

    Lägg till frontmonterad, bakhjulsdrift, vikten på 3530 lbs och tiden 12.05 sekunder, så ser de initierade att det handlar om en bil som har denna specifika V8 motor moterad. Som ger den en specifik prestanda..

    Hade du varit en riktig bilnörd utan dess like, så hade du med dessa siffrors hjälp kunnat lista ut att detta handlar om en Pontiac Firebird mellan 1970-1981.

    Hur tror du en pojke (eller tjej) läser specifika saker om utseende, stil och mode om man inte är intresserad? som lugg, bena, ceriseröd, volang, spets, etc. etc. Samma konstiga språk som specifikationerna ovan troligen var för dig.

  44. Ninni

    Bra du tar upp detta. Dessa fyra punkter som förslag till uppsats kan på inget annat sätt ses som politik.

    Politik som bestäms av politiker som själva sätter sina söner i internatskolor i värmland eller utomlands där genushysteri inte finns. Dessa välbärgade män och kvinnor kan alltså omedvetet ge sina söner mycket bättre förutsättningar än vad svensson kan.

    Ingen av punkterna hade passat mig. Därav tror jag att majoriteten av killar hade haft svårt att göra bra ifrån sig på en sådan uppsatsskrivning medan tjejerna nog som grupp hade haft lättare att göra bra ifrån sig. Vill man uppmuntra killar till vidare studier idag så krävs det andra typer av frågor. Frågorna kan inte heller ses som breddade för killar som inte är metrosexuella eller har ett visst intresse av dessa saker. Plastikkirurgi tex, för en random kille som sätter sig ner och tittar på frågan så krävs det ju mer tankearbete att göra en sådan uppsats än det är för en tjej som säkerligen ständigt resonerat och artikulerat denna typ av fråga sedan tidigare privat med tjejkompisar.

    Det är helt absurt att det inte finns mer neutrala teman att utgå ifrån, speciellt då både jämställdister och feminister teoriserat att det faktiskt finns skillnader mellan gruppen killar och tjejer. Feministerna tycker detta är fel och jämställdisterna tycker att det är är vinklade lösningar på de förstnämndas politiska önskningar.

    Dessutom har vi det obestridliga faktumet att män som börjar intressera sig för saker som kvinnor som grupp redan är intresserade av blir bortvalda. Det här är lurendrejeri drivet så långt att killar som tror på att man ska vara som tjejer för att få tjejer kommer och har kommit att bli djupt besvikna när de sen inser att det är inte den typen av kille hon ville ha. Killar och män måste få lov att istället artikulera sina egna manliga intressen. Killar måste få lära sig att deras egna intressen är väldigt viktiga att utveckla och inte som det är nu, tro att tjejer gillar dom om dom beter sig som deras väninnor. Många killar och män i Sverige gör detta fel, dom tror att tjejer vill bli ihop med dom om dom beter sig som tjejer.

    Bovarna bakom denna utveckling är toppolitiker som inte har förstått att analysera sin politiska beslut kring psykologi och evolutionspsykologi. Istället tar dom sina beslut utefter hur pass rädda dom är för att bli omskrivna i Aftonbladet. Det är den feministiska kulturen hos journalister som är motorn och riktningspekaren åt dagens mycket rädda politiker. Jag förstår dom, hade jag varit politiker hade jag nog också tänkt på huslånet innan jag tog mig friheten att analysera samhället kring annat än de postmoderna teorier som skadat Sverige så mycket. Journalisternas hat mot oliktänkande är det farligaste hatet i Sverige idag, att de sen får galningar efter sig är förvisso helt oförsvarligt, men det är inte det som gör Sverige farligt idag. Det som gör Sverige farligt idag är ju att inga andra teorier eller analysverktyg får gälla. Andas det minsta lilla biologism så åker det rätt ner i papperskorgen samtidigt som rödvinet klunkas.

  45. @Mariel:
    ”En sak som jag funderade på igår kväll också var… varför skulle de inte intressera killarna? Många män finns väl inom plastikkirurgin, spec. som kirurger? Många män vill ju hjälpa sina patienter att se ut som de önskar, utan att nödvändigtvis behöva hålla med jämt om att det som ska ändras Måste ändras. Sen finns det ju plastikkirurgi som verkligen är ett måste, som svulster i ansiktet m.m. Alla de män som sysslar med de här borde ju också ha tänkt i de banorna även som tonåringar som gör prov…”

    1, Det är en minoritet av män som är plastikkirurger.
    2, Resten av oss vid en barnslig ålder kanske kan säga vilka stora pattar på den tjejen.

    ”Och ang. killen med annorlunda stil. Det går ju att ha hur mycket tankar som helst om det från ett manligt perspektiv. Hur är det i dagens samhälle att sticka ut, och speciellt som kille? Stöttar killarna varandra i normbrytande, kan killar vara trendsettare? Hur skulle man reagera om bästa polaren bytte till en helgalen frissyr, skulle man sluta vara kompisar eller skulle det bara vara kul även om man inte bryr sig så mkt om mode?”

    Vi bryr oss inte, som man kan jag ärligt säga till dig att du får se ut ur fan du vill och du får göra vad du vill. Om du sysslar med något jag inte är intresserad av kommer jag antagligen inte prata med dig så mycket men jag har inga problem med vad du gör.

    ”Alla hjärtans dag. Är ju inte bara till för tjejer. Jag är helt säker på att killarna uppmärksammar den här dagen väldigt mkt. Vad ska de ge? Vad ska de få? Hur är förväntningarna, och hur bra/ dåligt känns denna dagen? Även om det ligger ett ”ointresse” här så kan ju denna dagen inte ha gått förbi obemärkt i deras liv. ”

    Alla hjärtans dag är en helg dag för tjejer. Punkt. Jag tror Lewis Black säger det bäst.

    http://www.youtube.com/watch?v=BhJuncdi_0Y

    För övrigt så var min flickvän verkligen nöjd med mig när jag meddelade att jag kanske var tvungen att åka till Finland på alla hjärtans dag med jobbet. Inte för att jag visste att det var alla hjärtans dag…

  46. @Anders Senior:
    ”Lägg till frontmonterad, bakhjulsdrift, vikten på 3530 lbs och tiden 12.05 sekunder, så ser de initierade att det handlar om en bil som har denna specifika V8 motor moterad. Som ger den en specifik prestanda..”

    En väl insatt hade rätt tidigt gissat på en amerikansk muskelbil…storleken på motorn, effektuttaget och att man väljer att visa prestande genom hur fort man kör 1/4 mile

  47. @Jacob:
    Finns helt klart intresse. Se dock till att INTE lägga upp materialet på något sätt som kan knytas till dig som privatperson.

    *** ADMIN ***
    På begäran av annan skribent har en uppgift avlägsnats.
    **************

  48. @Jacob:
    Skicka in materialet till GD:s e-post. Jag har inte skrivit på några sekretessavtal så jag kan tänka mig att använda det i ett inlägg utan att ange källan. Om Aftonbladet har anonymitetsskydd för sina källor så kan jag också ge det. (Och är du riktigt paranoid: skicka materialet från ett bibliotek eller annan offentlig dator och ett temporärt upprättat mailkonto så det inte kan spåras tillbaka till dig)

  49. @Mariel:

    Det finns en orsak till att vi har damtidningar och herrtidningar. Marknaden producerar vad som efterfrågas. Det är inget konstigt påstående att säg att detta är ämnen valda för att gynna tjejerna som grupp, får det går utmärkt att göra det neutralt så som det var i fjor.

    Jag tror personligen detta är till stor del biologiskt och har med maskulinisering i fosterstadiet att göra. Jag hade inga problem att läsa detta även om jag inte klipper allt(så som vilken bil, jag är inte bilfantast), men fråga mig om kändisskvaller, mode och inredning och jag står utan kunskap.

    Och precis som Anders påpekar, det finns inget manligt perspektiv i detta. Det är kort och gott ointressant för oss(när det kommer till intressen så räknar jag mig som ”vi” med männen).

    På individnivå finns det män som avviker, jag har själv en bekant som är jätteintresserad av inredning och syr både gardiner och kuddfodral. Men dom är ovanliga undantag.
    Dt är däremot inte ovanligt med kvinnor som mig och Elsa. Vi är precis lika ointresserade.

    Det fina på ”männens sida” är det här som robjoh skriver:

    Vi bryr oss inte, som man kan jag ärligt säga till dig att du får se ut ur fan du vill och du får göra vad du vill. Om du sysslar med något jag inte är intresserad av kommer jag antagligen inte prata med dig så mycket men jag har inga problem med vad du gör.

    I mycket stor utsträckning så är män toleranta mot andra personer som är intresserade av annat, bara dom slipper ”vara med”. Det kollektiva tvånget som framkommer i ”I en klass för sig” finns på kvinnosidan.

  50. Nu till min poäng…
    Är det inte skolans sak att snarare lära eleverna så mycket kunskap som möjligt, oavsett kön.
    Och försöka se till att ALLA lär sig så mycket som möjligt, oavsett vilket kön de har?
    Det är väl snarare pedagogiken som skall anpassas så att så många som möjligt lär sig så mycket som möjligt, oavsett kön?.
    Det är väl snarare pedagogiken som skall anpassas istället för proven?
    Se till att alla barnen lär sig saker, snarare än att manipulera proverna?

    Jag vill ha könsneutrala prover, fast vägen till kunskapen, pedagogiken, kan mycket väl separeras för att passa de olika
    grupperna eller könen i skolan.

    Om nu tjejer och killar generellt har olika pedagogiska behov för att nå målen, är det då så fel med flickskolor och pojkskolor med specialanpassad pedagogik för att få så effektiv inlärning som möjligt? Med ett (köns)neutralt prov som mäter måluppfyllnaden enligt läroplanen?

  51. @Anders Senior:

    Om nu tjejer och killar generellt har olika pedagogiska behov för att nå målen, är det då så fel med flickskolor och pojkskolor med specialanpassad pedagogik för att få så effektiv inlärning som möjligt?

    Ja, eftersom skillnaderna är på kollektivnivå. Jag t. ex. skulle ha stor nackdel av en sådan indelning. Och vi är inte ovanliga.

    Metoderna som passar killar, passar fungerar även för tjejerna, men inte tvärtom.

  52. @Ninni:
    Fast jag kunde nog ha skrivit det bättre. Vad jag menade är att jag inte har något behov att problematiserar. Hela idén är för mig främmande. Varför skulle jag slösa energi på att bedömma hur någon annan lever sitt liv.

    @Bashflak:
    Lastbilsmotor? Med toppeffekt vid 3600 rpm?

  53. @Bashflak:
    old school? Du ser bara bilar på vår sida Atlanten Smile
    För årets version av muskelbilarna i USA
    * Dodge Challangers största motor är på 6.4L
    * Ford Mustang största motor är på 5.0L
    * Chevrolet Camaros största motor är på 6.2L

    Jepp jänkarna är galna Wink

    Nu ska jag sluta prata strunt i ett annars intressant träd.

  54. Ok, särskilda skolor är nog att ta i, men olika klasser kan ju ha en finess.

    Då kan man ju prova de (två) olika pedagogiska metoderna och sätta individerna i de klasser där de bäst kan tillgodogöra sig kunskaperna, oavsett vilket kön individen har?

    Om en elev visar sig ha problem kan man ju prova den andra metoden i den andra klassen.

    Och för tydlighetens skull vill jag påpeka att det skall gälla grundläggande kunskaper, typ matte, so, no, etc. inte ideologier…..
    Feminism skall genomsyra skolan lika lite som islam eller eller någon annan ideologi.
    Det kan gärna få ett kapitel i religions- eller samhällskunskapen, var det nu hör hemma, men det skall inte styra skolan…

  55. @Anders Senior: Men om du anser att du helt saknar perspektiv på det, är inte _det_ ditt manliga perspektiv på det då?

    Du lyckades ju faktiskt skriva en hel del om något som du inte har perspektiv på enligt dig!

  56. Ja, förklara då för mig hur jag skall kunna ge mitt obefintliga perspektiv på ett prov i skolan?
    Skriva en A4 om ingenting?
    Hur skall läraren då veta om det är läsförståelsen eller ämnesförståelsen som bristen ligger i?

    Jag skulle lätt kunna såga varenda 9:e klassare i ”läsförståelse” oavsett kön genom att ge dem en avhandling om strängteorin och be dem redogöra sin ”läsförståelse” på det….. Det är troligen rena grekiskan för dem trots att det är svenska språket, likväl som bilen ovan är rena grekiskan för de som inte kan bilar, på samma sätt som de uppradae exemplen från läsförståelseprovet är rena grekiskan för de oinsatta…

    Det är stor skillnad på förståelse i ämnet som avhandlas, och vilken läsförståelse du har om något allmängiltigt.
    Har du ingen aning om ämnet, kan ju den bristen missuppfattas som att du inte har läsförståelse.
    Just därför är det väldigt viktigt att utforma ett prov i läsförståelse om något allmängiltigt!
    I mitt fall med strängteorin ovan skulle det ju mer vara ett fysikprov än ett prov i läsförståelse!

  57. Jag kan ge dig ett snabbt exempel igen, så kan vi prova din ”läsförståelse” Wink

    ”Ett absolut fel har ett bestämt värde, till exempel 1 mm i exemplet med längdmätning med millimetergraderad linjal ovan.
    Relativt fel uttrycker det absoluta felet i procent av mätvärdet.
    Som Du säkert inser så är det de relativa felen som i första hand är intressanta vid en bedömning av detta.”

    Vad är det vi eftersöker i texten ovan?

  58. ”grad av överensstämmelse mellan ett mätresultat och det sanna värdet på mätstorheten”

    Lättare nu kanske? När den blev lite mer allmängiltig?

    Vad är det vi söker efter?

  59. @Anders Senior: Tja det här exemplet tyckte jag var lite klurigare. För det första exemplet kan jag inte tänka mig skulle komma på ett prov, för det handlar väl inte så mkt om läsförståelse utan mer om kunskap i själva området.

    Men ehm. Vad vi eftersöker i texten?

    Ingenting eftersom ingenting efterfrågas i texten? Eventuellt ett relativt fel uttryckt i procenttal eftersom att det är _intressant_.

  60. @Anders Senior: Ja det känns lite som grekiska. Men tycker du verkligen att en artikel om plastikoperationer är lika snäv som det där?

    Vad var det för frågor egentligen på provet, var det tydliga typ ”Vad tyckte kalle om klänningen?” eller var det ”vad är detta?” dvs. helt luddigt?

  61. ”Skillnaden mellan uppmätt värde och faktiskt värde.”

    Äsch, jag är rent usel på att uttrycka mig och exemplifiera.
    Jag lägger bara till en massa usla kommentarer i mina taskiga försök….

    Men vad jag försöker visa är att det är skillnad på LÄS förståelse, och ÄMNEs förståelse, och om man tar ett väldigt specialiserat ämne kan man inte längre avgöra vilket av de två som brister….

    Rätt svar är f.ö.: mätonogrannhet

  62. ……. Och styr man ämnet mot något som en viss grupp är bättre på än andra, så styr man därmed resultatet till deras förmån just genom att det blir lättare för dem att redogöra för ”sitt” ämne.

  63. @Anders Senior: Tja alltså jag förstår (tror jag) principen för din poäng. Din poäng är väl tex. att om provet läsförståelse hade bestått av 5 delar med artiklar, dikter / whatever om tex. bilmekanism så hade min man klarat det bättre än mig (han är bilmekaniker och jag är inte alls intresserad av bilar).

    Är det inte din poäng?

    Om nu frågeställningarna var lika svåra som dem du exemplifierade ovan? Väldigt vaga alltså, och inte typ ”vilken bilmodell efterfrågas” eller ”vad skulle vara en lämplig fråga som artikeln svarar på?”. Om frågan var vaga som detta: vad är det? vad menar texten?

    Min poäng var att jag mycket väl skulle kunna överträffa min man om frågorna var satta så att man enbart behöver läsa texten för att kunna svara dem (och inte behövt läst annat på området innan).

  64. @robjoh: Kan du inte skriva en uppsats då om hur fruktansvärt lite du bryr dig?

    Edit: ser nu att jag verkar otrevlig, det var inte alls meningen. Men mitt argument bygger på att du verkar bry dig väldigt lite om tex. om kvinnors utseende. Och sen dina egna ord om det; typ bl.a dem du skrev nyss till mig om att du accepterar andra. Menar att du har ju stoff att gå på i en sån situation, tvärtom mot den bild du verkar ge av att du inte skulle kunna skriva…

  65. Precis!
    Jag överdrev ju mina exempel bara för att vara extra tydlig, som du såg på kommentarerna var det många motor intresserade (grabbar) som hade stor läsförståelse på de siffror och storheter jag angav gällande bilen, det var många som direkt var inne på rätt spår, medan andra troligen bara såg grekiska.

    På detta prov om läsförståelse har man gjort samma sak, fast mer subtilt och inte lika uppenbart.
    Man har hållit sig till ämnen som generellt tjejer i allmänhet och i feminister i synnerhet intresserar sig för.
    Därmed har man gett läsförståelsen en bias åt det hållet genom ämnesvalet.

  66. Min poäng var att jag mycket väl skulle kunna överträffa min man om frågorna var satta så att man enbart behöver läsa texten för att kunna svara dem

    Men om din man och du varit exakt lika bra på läsförståelse, så hade han haft fördel av den andra kunskapen och att han fann läsningen intressant(vår läsförståelse ökar om vi läser intressanta saker).

  67. Dessutom har de som en ren bonus lyckats trycka in lite feministisk propaganda i provet också, och kan genom detta fostra (läs indoktrinera) våra barn i den ”rätta läran” …..

  68. @Ninni: Men om vi var lika bra… kommer vi då tex. inte båda få vg trots att han fick lite mer fördel av sitt intresse? För provet ska ju ändå se just hur bra man är. Och det var ju… lika?

    Det är ungefär som en del ovan har kunnat skriva hur mycket som helst om något som inte intresserar dem (dig?) ett piss. Så om man får ”skriva fritt” kring en artikel så tror jag det kan spela mindre roll hur mkt man vet runtom.

    Men om frågorna underlättas av att man vet saker sen tidigare, så håller jag med om att det är dålig stil.

    Så allt tycker jag beror på hur frågeställningarna är utformade.

  69. @Dolf:

    Fast nu har han ju nämnt det i denna tråd så…
    Om ni skulle tvingas lämna ut loggar menar jag.

  70. @Mariel

    Om ni var lika bra innan, kommer han tack vare sin fördel med kunskapen och intresset i ämnet prestera bättre än dig.
    Hade ni båda g i ett neutralt ämne för er båda, så kan han nu genom att ha försprånget att kunna ämnet bättre prestera vg, trots att ni igentligen är lika bra…. Ämnesförståelsen och intresset påverkar läsförståelsen.

    Provet vi diskuterar handlar specifikt om l ä s f ö r s t å e l s e, inte fri uppsatsskrivning.
    Man skall alltså läsa en text om något, och därefter svara på specifika frågor och skriva saker, synonymer tex. så att man kan bedömas hur bra man har förstått det man nyss läst….

    Och eftersom provet har en bias i ämnet åt det kvinnliga, eller rent feministiska hållet, så är det precis som du säger i din sista mening, Ämnesvalet gör att frågeställningarna per automatik ÄR utformade för att gynna flickor i allmänhet och feminister i synnerhet!
    Det är precis det vi försökt förklara.

  71. @ Anders Senior

    Ämnesvalet gör att frågeställningarna per automatik ÄR utformade för att gynna flickor i allmänhet och feminister i synnerhet!

    Det är värre än så. Förutom att det innehåller bias av ämnesval så har nu fem** ungdomar dömt provet som misandriskt. Misandri är psykisk misshandel av pojkar. Medan pojkarna ska göra ett prov i ett ämne som är skevt mot flickor/feminister så påverkas killarna psykiskt av misandrin.

    ** här AVs dotter, min son, Elsa och Jacob ( som uttryckligen säger att han mådde dåligt av det.) och jag har pratat med ytterligare en kille idag som liksom Jacob tog illa vid sig.

  72. @ Mariel

    Min son har haft B i svenska ett tag nu. På det här provet fick han E. Det räcker tydligen med ett enda E på ett prov jämfört med alla B som han har på alla andra prov för hans slutbetyg inte skall bli högre än D. Så gör man sig av med konkurrensen för flickorna. Man konstruerar ett öppet mål för flickorna. Min son FÖRSTÅR överhuvudtaget inte iden om en pojke som vill leka med klänningar och som en grabb som är komplett ointresserad av utseende och kläder så tilltalar inte heller ämnena plastikkirurgi och killen med annorlunda stil inte honom heller.
    Min son som är en toppstudent mår nu jätteilla över detta prov som han inte riktigt förstår vad ämnena handlade om.

    Sajten genusdebatten startade, efter vad jag förstår, som en efterföljare till Pär Ströms genusnytt. Jag tycker att du under hela den här tiden har tagit en tydligt feministisk ståndpunkt, speciellt i denna tråd. Pojkar och flickor ÄR annorlunda och klarar du inte att se att detta prov var ämnat till att ge flickorna en fördel så kanske du skall överväga att skriva på en feministisk sajt istället.

    @ Ninni, Ulf T och alla andra

    Borde inte detta prov anmälas? DO? Har starka funderingar på göra det väl har offentliggjorts.

  73. @Mariel:

    Det är stor skillnad i att läsa texter man är van vid, med tankar man är van vid och ett språk man är van vid, samt ett ämne som intresserar en eller åtminstone inte gör en ointresserad. Jag vet inte hur dessa test var konstruerade men generellt brukar läsförståelse inte testa enbart om man förstår orden utan även om man kan läsa mellan raderna. Det är mycket lättare i ett ämne man är bekant med.

    Poängen är inte att dessa ämnen inte kan intressera en kille. Killar som är engagerade i feministrörelsen, ung vänster eller andra organisationer vars medlemmar intresserar sig för det normbrytande har förstås också en relativ fördel.

    Hade man antingen valt ämnen med en stor spridning så att de flesta hittade något som intresserade dem, eller neutrala ämnen så hade inte samma problem uppstått. Uppenbarligen valde de istället ämnen som gör det lättare för en del av befolkningen.

  74. @pjotr: Det är ingen feministisk ståndpunkt jag skriver utifrån, utan min egen. Vet du ens vad feministisk ståndpunkt är? Det jag har skrivit om här är att jag är skeptisk till att att killarna skulle göra sämre bara på grund av ämnesvalet – för jag tror det beror på frågeställningarna. Jag tror alltså inte på att ämnesvalet per automatik påverkar svaren till frågeställningarna.

    Det betyder inte att jag försvarar hela provet, eller inte förstår att man anmäler den för misandri.

    Nej det kommer jag inte överväga. Du kan bemöta mina argument hellre än föreslå att jag ska sticka.

  75. @Ninni: Hur kan ämnena per automatik påverka frågeställningarna?

    Om jag skriver en artikel om modet på H&M idag. Och ställer antingen frågan

    1.”hur skulle du själv beskriva modet på H&M idag, använd gärna dina egna tidigare erfarenheter” eller
    2. ”Vad tyckte Mariel om kläderna på barnavdelningen?” (vilket jag kommit in på i artikeln)

    så är ju den ena frågan nr 1 formulerad så att man inte behöver ha tidigare erfarenhet utan de räcker med att veta artikelns innehåll. Och andra nr 2 har man Nytta av att kunna saker sen tidigare samt ens intresse av mode gör att man förstår mode-ord osv.

    Att ha ett ämne gör ju inte per automatik att frågeställningarna försvårar/underlättar

  76. @Johan Grå: ”Jag vet inte hur dessa test var konstruerade men generellt brukar läsförståelse inte testa enbart om man förstår orden utan även om man kan läsa mellan raderna. ”

    Nej jag vet inte heller hur det är konstruerat, det är därför jag har svårt att vara 100 % kritisk. Som jag skrivit innan så tycker jag inte att ämnena per automatik gör det svårare. Om det var ett test med 5 artiklar/ämnen som jag aldrig tidigare hört talas om, så skulle jag inte vara orolig ALLS så länge frågorna var formulerade så att jag inte behövde så mkt förkunskap. Visst kanske en del ord skulle vara svåra, men man behöver ju inte använda alla 5, utan kan ta de man tycker är lättast.

    Förresten, när jag gjorde nationella prov så var det förresten visst någon del där man kunde skriva rätt Fritt kring ca 5 artiklar. Men kanske minns fel… Man skulle referera till dem … e osäker på hur det var.

  77. @pjotr:

    Min son har haft B i svenska ett tag nu. På det här provet fick han E. Det räcker tydligen med ett enda E på ett prov jämfört med alla B som han har på alla andra prov för hans slutbetyg inte skall bli högre än D

    : O
    Har ni fått betygen?

    Min son har B och ligger på gränsen för att få A i slutbetyg. En av hans kommentarer var: ”Jag blev så j*vla förbannad att jag inte kunde koncentrera mig. Jag är glad om jag får ett D.”

    När dom övade inför detta provet, övade dom på fjorårets. Han hade ett poäng från max. 5 poäng mer än den som fick näst högst.

    Och saken är att idag ska de skriva uppsats, min son är fortfarande påverkad av onsdagens prov. Han är förbannad, hur bra skriver man då? Han sa nu i morse: ”Jag känner mig så j*vla sviken, mamma.”

    Jag har försökt peppa honom.. förhoppningsvis går det bra.

    För min son saknar det praktisk betydelse, då han har så bra betyg att han kommer in på sitt första val oavsett vad han får i svenska. För andra kan detta betyda hela skillnaden.
    Dessutom pratar han med mig, hur många killar i Sverige tiger och lider nu?

    Det enda fördel jag ser med detta är att feminismen i ett enda slag skapade sig en hel årskull motståndare. Det kan ha avgörande betydelse för att vända skutan i dessa frågor.

    Borde inte detta prov anmälas? DO? Har starka funderingar på göra det väl har offentliggjorts.

    Jag vet inte vad man gör bäst…

  78. @Mariel:
    ”Kan du inte skriva en uppsats då om hur fruktansvärt lite du bryr dig?”

    Nu är uppgiften läsförståelse och inte uppgiftskrivning. Vilket är anledningen till att det blir problem med ämnesval som ovan. När jag läser fantasyböcker så läser jag ca 100 sidor/h och jag snabbläser teknisk facklitteratur ca 50 sidor/h om jag ska svara på frågor. När det kommer till ämnen som ovan kommer jag behöva bra mycket mer än så.

    Detta ger att den tid jag har att svara på frågorna går ner för jag behöver krångla mig in i ett ämne som jag inte har någon bakgrundskunskap till.

    Sedan kommer att ämnen i sig hade fått mig förbannad vilket gör att jag helst hade sluppit läsa skiten.

    ”Edit: ser nu att jag verkar otrevlig, det var inte alls meningen”

    Ingen fara, jag förstod vad du menade.

  79. @pjotr:
    ”Sajten genusdebatten startade, efter vad jag förstår, som en efterföljare till Pär Ströms genusnytt. Jag tycker att du under hela den här tiden har tagit en tydligt feministisk ståndpunkt, speciellt i denna tråd. ”

    Kan mycket väl vara så att Mariel har en feministisk åsikt, i detta fall spelar det mindre roll. Jag instämmer verkligen inte med vad hon skriver i den här tråden. Dock undrar jag hur du tror vi ska utvecklas om vi bara sitter och klappar oss själva på axeln och säger instämmer. Mariel har i den här tråden en annan åsikt än oss andra, nu lägger båda sidorna fram argument på ett trevligt sätt. Förhoppningsvis lär båda sidorna hur den andra sidan tänker.

    Är målet med genusdebatten verkligen total konsensus? Om så är fallet vad är skillnaden på detta forum och de PK journalister många av oss kritiserar?

  80. Det här är värre än jag kunde föreställa mig.

    Det framgår tydligt av Maria Nycanders 10p komparativa studie (säg till om ni vill ha den så skickar jag pdf) att pojkarnas betygsdiskriminering till del uppvägdes av nationella proven och skillnaderna blir ännu mindre på internationella motsvarigheter (PISA, Timms) Nycanders argunment var att pojkar får orättvisa betyg i förhållande till deras provresultat.

    (Deras provresultat bevisar de har kompetens högre än betygen säger)

    Den som lägger ihop två och två inser snabbt att syftet med det ämnesvalet på nationella provet 2013 är att försvara tjejers högre betyg och skapa konstgjort stöd för den helt ihopljugna ”pojkars anti-pluggkultur” hypotesen. Alltså OM pojkar inte hade anti-pluggkultur tidigare så kan jag garantera att det är vad det här provet leder till.

    Innan tyckte pojkarna inte skolan var värdelös – NU kommer många fler att göra det. Det är gensufolket som skapar anti-pluggkultur hos pojkar – inga andra.

    Genuspedagoger och Genusforskare försöker alltså nu massivt diskriminera pojkar och AVSIKTLIGT (det står svart på vitt i Nycanders studie provkonstruktörer vet könen är olika) GÖRA dem så ointresserade det bara går för att få ett provresultat som stämmer med deras teori. Det är dessutom inte bara vi vuxna som skriver om mansfrågor som reagerat på detta uppenbart könsvinklade genusgynnande test, flera ungdomar – tjejer OCH killar har reagerat kraftigt på den uppenbart politiska vinklingen.

    Det är inte bara pojkar som diskriminerats massivt i nationella provet. Alla tjejer som är mer på manliga spektrat drabbas också. De stora vinnarna är givetvis tjejer och pojkar med rätt politiska och genusriktiga åsikter. Detta är alltså

    a) Massiv könsdiskriminering
    b) Påtvingad politisk propaganda

    Pjotr berättar ovan hur detta prov skickade ner hans pojk från högsta till lägsta betyg vilket gör det omöjligt för en duktig pojke att få högsta betyg. Enbart ett enda fall av detta skulle vara en skandal men jag misstänker def finns många fler fall. Ulf T hittade en utmärkt länk ovan. Här kommer den i repris:

    ”Inquiry teams found that boys, especially those with special needs, required high-interest reading material (material that held a strong interest for them), from easily accessible, short texts to longer, more challenging selections. … Boys who were allowed to exercise some choice around their reading selections and writing topics showed increased motivation and engagement.”

    http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/meRead_andHow.pdf

    För att ni skall förstå hur allvarligt det här är så upprepar jag. Tidigare har pojkar ALLTID varit bättre på Nationella prov än de fått betyg för. Att avsiktligt göra nationella provet pojkhatiskt (de med k_k pratar med, wtf!?) och pojkdiskriminerande sparkar alltså bort det sista hindret för åsikten att kvinnnor som kön är smartare än pojkar och det är vad man nu kommer att skylla betygsskillnaden på när man lyckats hitta ett sätt att förstöra pojkars sista chans.

    VI argumenterade för att pojkar skulle få mer rättvisa betyg pga bra provesultat.

    DE försöker nu avsiktligt sabotera provresultaten för pojkar så lärarna får fortsätta ge pojkar dåliga betyg på luddig, icke-kognitiv icke-objektiv grund.

    Pojkar har redan sämre betyg än tjejer – i ALLA ÄMNEN – och gör inga misstag, det är precis så DE vill ha det.

    http://genusdebatten.se/2013/01/26/feministisk-pedagogik-bar-skulden-for-pojkars-skolresultat/

  81. Mariel: Jag håller med att inte bara innehållet i en lösförståelseövning spelar roll utan även hur frågorna är utformade (vad man frågar efter), precis som du är inne på.

    Det jag säger, och som jag tror att många andra också säger är ungefär följande:

    Om vi tar två personer som är exakt lika duktiga på att läsa och förstå så kommer en text om ett ämne som bara intressera den ena av dessa personer att ha en klar fördel, oavsett hur frågorna är utformade, eftersom det är mycket enklare att ta till sig en text som man finner intressant.

    Däremot så kan ju frågeställningarna dämpa ovanstående effekt genom att exempelvis fråga efter exakta skeenden i texten (exv. hur mådde Fredrik efter att hans killkompisar skrattade åt hans nya frisyr?) jämfört med om frågorna är av mer essätyp där man ska skriva mer om själva ämnet som sådant och där den med intresse, förkunskaper och som har funderat på liknande frågor tidigare får ytterligare fördelar.

    Om texterna är ensidigt riktade mot en viss typ av grupp så kommer vi dock att se stora gruppskillnader i resultat mellan denna grupp och andra grupper som inte är intresserade av texternas innehåll (dvs. jämfört med en hypotetisk situation där texterna är lika intressanta för alla grupper).

    Och för övrigt så håller jag inte alls med pjotr. Jag tycker det är väldigt bra med personer som ifrågasätter vad andra säger. Annars riskerar vi att bli som vilken homogen feminstisk diskussiongrupp som helst där alla är överens om allting förutom smådetaljer. Jag vill inte att Genusdebatten utvecklas åt det hållet. Dessutom får man chansen att dels tänka igenom vad man själv tycker och tror när någon ifrågasätter och dels så lär man sig att slipa sina argument, så ifrågasättande är bara bra.

  82. @Mariel:
    ”Att ha ett ämne gör ju inte per automatik att frågeställningarna försvårar/underlättar ”

    Nej men om du samtidigt lägger till lite nervärdering över hur pojkar är i kombination med ämnen som pojkar inte bryr sig som så kanske det är LITE svårt att koncentrera sig.

  83. PS: Mariel har sagt att hon inte förstår det – vilket betyder hon vill ha det bättre förklarat.

    En genusfeminist hade sagt hon inte tror på det, klagat på biologism och bannat alla som försökte diskutera. Mariel har inte en feministisk åsikt.

  84. @Mariel: Fråga 1 förutsätter att man har ett visst intresse av mode och också vet en del om mode.

    Tror du svaret ”Vet inget om mode, är helt ointresserad av mode och har ingen aning om HM:s mode idag.” skulle godkännas?

    Helt klart är att ett ämne som man själv kan relatera till på ett positivt sätt (man är intresserad) också är lättare att argumentera omkring, fundera på mm.

  85. @Chade: Nice att åtminstone någon förstår vikten av frågeställningarna. Att de kan dämpa ”effekten”. Och också förstärka i så fall. Men om ingen här vet hur frågorna var, hur vet vi då exakt hur illa provet är?

    Håller helt med dig ang. det andra du skrev under också.

  86. @robjoh: Fast jag fick intrycket av att enbart ämnena skulle resultera i stora resultatskillnader på gruppnivå. Att det alltså inte behövs den där kombinationen.

  87. @Mariel:

    Det vet vi inte. Vi kan ana att frågorna knappast var utformade för att gynna killgruppen mer än tjejgruppen (mtp texternas innehåll) men vi vet inte.

    Och jag skulle gissa (men detta är bara en gissning) att texternas innehåll är en klart större faktor än frågornas utformning.

  88. @Mariel:

    Ingen fråga går bra på det här provet. Det är ett prov som skall testa läskunnigheten men påståendena som görs är inte en fråga om läskunnighet utan en fråga om var man står politiskt. Jag hör ständigt om killar i yrkeslivet och i högskolan som tvingas svara på frågor som förutsätter en ståndpunkt som de inte har. Att vuxna män biter ihop och ljuger och förråder sin integritet för att kontrollanter bara väntar på en ursäkt att sabotera karriären för folk med del värdegrund och killarna ställer upp på vad som helst för att få en bra lön (nåt tjejerna inte behöver göra) det är en sak och illa nog…. Men som vuxen har du logisk analys som vapen.

    Men nu har man alltså gjort samma sak mot 15-åringar. Logiken utvecklas till 20 års ålder. Som 15-åring är det mycket viktigare att du är med i vad du lär dig för att öht du skall kunna lära dig det. Det är alltså pedagogiskt vansinne att göra så här mot barn i den åldern. Det är exakt vad man gör när man vill de skall få dåliga resultat. Ge dem inte bara ointressanta ämnen, utan dessutom frågor som har premisser de inte ens håller med om och tvinga dem att hålla med.

    Är du med på problemet? Vuxna människor har en helt annan förmåga att intressera sig när de inte håller med om grundpremissen. Men logiken är den mest sent uvecklade hjärnan. Det är ju därför vi har 18 årsgräns på att rösta i valet. Yngre personer har ingen logisk kapacitet att tillgodogöra sig varför de skall lyssna på saker de inte håller med om.

  89. @Erik_W:
    Ibland tänker du så bra utanför lådan att jag blir mörkrädd…

    Om de ger ett sådant här prov samtidigt som de vet att det är skillnad på tjejer och killar, så vet de att de kommer påverka pojkarna negativt. Skandal är ett milt uttryck…

  90. @Chade: Okej. Tja.. det svaret har jag lättare att ta till mig än ”Så är det”. Jag försökte tänka om det var tvärtom, om det var tex. 5 artiklar om bilmekanism, och det enda jag tänkte var att hur mitt resultat skulle bli beror HELT på frågorna.

    Å andra sidan, så är det kanske så att jag skulle tänka att ( om frågorna var en BLANDNING av de frågor som skulla kunna vara effektförstärkande/minskande) det där ”bilprovet” skulle gynna pojkarna mer.

    Men som jag skrev tidigare så tyckte jag först inte att provet var SÅ klockrent kvinnligt heller. Hmmm…

    Nu blev de kanske lite luddigt skrivet, men förstår lite mer nu. Tror det hjälpte att du fortsatte att utveckla mina tankar ist för att bara avvisa dem Smile

  91. Denna tråden avslöjar ett scoop och är nog en av de viktigaste på Genusdebatten hittills. Jag tror inte DO-anmälan skulle bli mer än en symbolhandling utan verkan.

    Medieuppmärksamhet skulle få större effekt.

    Någon eller några här med egna barn som skrivit provet, borde kontakta journalister som verkar ha en saklig approach till genusfrågan.

    Jag föreslår t.ex. Marika Formgren, Sakine Madon och Carina Glenning. Kanske rentav Janne Josefsson, men efter senaste kvinnovinklade programmet är det kanske inte lönt?

    PM Nilssons mansutredning lär ha skolan som ett huvudsakligt fokusområde. Någon borde maila även honom.

    Minister Arnholm sa i sin första presskonferens att pojkarnas situation i skolan skulle bli ett av hennes huvuduppgifter. Om hon skulle gå in och peta i ett enskilt skolprov skulle hon nog hamna i konstituionsutskottet, men ett mail som informerar henne vore inte fel.

  92. @Erik_W: ”Ingen fråga går bra på det här provet. Det är ett prov som skall testa läskunnigheten men påståendena som görs är inte en fråga om läskunnighet utan en fråga om var man står politiskt.”

    Vilka påståenden?

  93. @Mariel:

    Nice att åtminstone någon förstår vikten av frågeställningarna. Att de kan dämpa ”effekten”.

    Det gör vi alla. Men saken är att den psykiska misshandeln och ämnesvalet är väldigt mycket tyngre. Det slår i synnerhet mot de pojkar som är duktiga på läsförståelse för att misandrin var både direkt(som bilden) men även mellan raderna.

    Jag vill instämma om Mariel. Hon är dels inte feminist(och även feminister skulle vara välkomna anser jag, under förutsättning att de argumenterar och inte bara kör med svepande struuuuuuuuuukturer. Jag har inte sett någon sån dock.) dels tvingar hon oss andra till att försöka förklara just för att hon avviker.

  94. @Ninni: jag håller med. Jag bryr mig inte överhuvudtaget om huruvida Mariel, eller någon annan, är feminist så länge de inte bryter mot några regler och faktiskt vill diskutera. Mariel är dessutom alltid trevlig, nyfiken och resonerande. Hur kan man inte vilja ha sådana personer i en debatt bara för att personens åsikter inte alltid stämmer överens med ens egna eller någon slags konsensus på sidan?

    @Mariel:

    ”Nu blev de kanske lite luddigt skrivet, men förstår lite mer nu. Tror det hjälpte att du fortsatte att utveckla mina tankar ist för att bara avvisa dem”

    Det är ju mest för att dina frågor tvingade mig att tänka på saker jag inte brukar tänka på. Det är ju precis så en debatt borde fungera i sina bästa stunder. Båda sidor tänker till och blir förhoppningsvis lite klokare av utbytet. I bästa fall så byter man ju åsikt också för att någon har förklarat att man har fel.

  95. @Mariel:

    ”Vilka påståenden”

    Dem som jag tack vare vår källa har framför mig i detta nu.

    * MANNEN – VINNARE ELLER FÖRLORARE (detta är överskriften)

    * DET BEROR PÅ ATT DET ÄR FULARE ATT VARA KVINNA. DET ANSES INTE LIKA POTENT

    * DET FINNS INGET SOM ÄR KILLIGT OCH TJEJIGT, NÄR LENA HÖRDE DET BLEV HON STOLT

    Tonårspojkars betyg skall alltså villkoras på att de alla tvingas pracka sig igenom sådana här uppenbart genus(O)vetenskapliga tyckar-påståenden.

  96. @Chade:

    Hur kan man inte vilja ha sådana personer i en debatt bara för att personens åsikter inte alltid stämmer överens med ens egna eller någon slags konsensus på sidan?

    Sant. Men tänk på att pjotr, liksom jag, har en son som utsatts för detta prov. För oss är detta en krigshandling direkt riktat mot det viktigaste i vårt liv. Det är privat. Jag är ledsen, arg, förtvivlad.. på riktigt. Att jag låter sansad beror på att jag håller mina känslor på denna sidan skärmen. Så jag förstår honom också.

  97. forts.

    TJEJER ÄR NOG MER UTSATTA FÖR PRESSEN

    I REKLAMEN SYNS STÄNDIGT MUSKULÖSA KILLAR MED TVÄTTBRÄDEMAGAR (falskt argument – i reklamen syns ständigt framgångsrika elitidrottare är rätt svar – de ljuger om vad vi ser)

    VARFÖR VÄLJER MAN ATT OPERERA SIG EGENTLIGEN?

    VAD DETTA BEROR PÅ ÄR ANTAGLIGEN ATT VI ÄLSKAR ATT LÄSA OM KORKADE BIMBOS

    ARGUMENTET ATT DET ÄR OK ATT VARA PLATTBRÖSTAD ÄR IRRELEVANT, I DENNA BRÖSTFIXERADE VÄRLD ÄR DET INTE OKEJ

    För den som hatar vetenskap är det säkert jätteroligt att sitta och hålla med om det ena idiotpåståendet efter det andra i de här artiklarna men var det inte vi som ville ha mer kvinnor i vetenskapliga yrken?

  98. Två grundläggande fakta:

    1. Pojkar och flickor är inte samma sak.

    2. Olika ämnen, kravspecifikationer, metoder, attityder, regler, förhållningssätt, mätmetoder, och områden gynnar respektive missgynnar flickor respektive pojkar på gruppnivå.

    Två grundproblem för oss jämställdister att lösa:

    1. Det finns mentalt sjuka individer som personligen går igång på, som försörjer sig på, att systematiskt missgynna fullt friska barn och ungdomar på grund av deras biologiska kön.

    2. Det finns brutalt korkade och/eller grundlurade individer som inte ännu förstått detta.

  99. @Jacob:
    Jacob.
    Jag skulle idag precis som du skrivit delprov C. Men när jag såg att de efter den mobbing de hade i del B hade fräckheten att ha som alternativ att skriva om skillnaden mellan tjejer och killar så reste jag mig bara och gick. När jag kom hem storgrät jag av ilska och en känsla av svek.
    Du är verkligen inte ensam om att må dåligt!

  100. @Ninni: Ja, på gruppnivå och om majoriteten av frågorna inte tog bort den dåliga effekten. Håller med isf Smile

    Har för övrigt, om någon misstolkade, hela tiden hållt med om att bilden + bildtexten var dåligt gjort, samt att provet inte direkt verkade hylla manlighet…

    Och att allt tillsammans är värt att anmäla. Det jag varit skeptisk mot var ämnestankarna.

  101. @Mariel
    Jag ger upp, du verkar inte vilja ta till dig det jag säger bara för att det är jag som säger det…..
    Jag försöker förklara tydligare och tydligare på dina upprepade frågor i dialogen för att du skall förstå vad jag försöker säga, För att sedan bli anklagad för att ”dumförklara” dig…… WTF!

  102. Erik_W:
    Allvarligt? är detta sånt som 15-åringar ska ta till sig i skolan? På ett prov dessutom? Detta får inte rinna ut i sanden!

  103. @Mariel:

    ”men gud, vad e det där ifrån?? feministiskt perspektiv?”

    Bra fråga. Det där… är från länkarna som J skickade mig med mailen. Varenda ett av påståendena finns i de artiklar de skall ha tvingats läsa för nationella provet. ”Identitet och utseende” Här är artiklarna i den ordning jag citerade dem.

    1. Roligare att vara prinsessa än batman tyckte Kalle
    2. Jag ville sticka ut våga synas
    3. Plastikoperationer

    (Sistnämnda är en hyllningsartikel till skönhetsoperationer, alltså en text där författaren tycker det är fantastiskt att man kan göra så mycket med ett utseende)

  104. @Anders Senior: Men nu gör du ju det IGEN: ”du verkar inte vilja ta till dig det jag säger” ?? Jo jag verkar VISST vilja ta till mig det du säger.

    Det är inte min dag idag, och det kanske går ut över dig (vad vet jag), och om det är så så ber jag om ursäkt. Men du skriver hela tiden sånna där saker som gör att jag har svårare att ta till mig budskapet. Och vad e då vitsen om vi inte kan kommunicera Razz

    Så på de sättet förstår jag också killarna som läser provet och ser den där bilden, de lär ju bli så förbannade att de inte orkar läsa resten av provet. Och så ser de ämnena kanske ändå och tänker ”jaha, de här va inge prov för mig direkt” och sen efter provet kanske alla pratar tillsammans och konstaterar att alla killarna i klassen kände så.

  105. @Kille-97:

    Bra att ni reagerar och kommenterar. Hör gärna med kompisar om fler vill berätta vad de tyckte om det här. Ju mer jag läser ju mer inser jag hur j-a illa det var (är som att se ett hus som rasat samman, i början är röken i vägen) och jag har inte ens sett själva provet än.

    Reaktionerna från er ungdomar talar dock sitt tydliga språk. Detta prov har beslutats av personer som är rena sexister mot pojkar och den som slängde in bildtexten är garanterat en könshatare mot pojkar och män.

    Observera att Filosofiprofessorn David Benatars bok ”The Second Sexism” handlar just om könsdiskriminering mot män och pojkar – kräv att den boken köps in till skolornas engelskaundervisning.

  106. Om någon sitter på hela provet, eller delar av det. Var bussig och maila det till mig:
    teo@tormail.net

    Jag kommer att se till att inga källor går att spåra.

    Teodor

  107. @robjoh:

    ”Är detta titlarna på artiklarna i Svenska B provet?? Skojar du med mig?”

    Detta är på riktigt. Alla tre artiklarna finns på nätet bara att googla fram dem och läsa. I kommentarsfältet på den tredje (Plastikoperationer, Ungdomar.se) hittar du till och med en kommentar som bekräftar att texten var med på nationella provet igår.

    Nu upptäckte jag bilagorna (missade dem först). tecknad bild med där två pojkar sitter och ser belåtna ut med en mindre belåten tjej mellan dem. En person (ej i bild) säger i en pratruta:

    CITAT Välkomna till dagens seminarium, vi gör väl som vanligt så att ni som har en penis får prata lite mer, medans ni utan penis blir avbrutna lite oftare, jaha då kör vi igång SLUTCITAT

  108. Oj, har inte läst alla kommentarer men jag funderar hur jag, som älskade att skriva, skulle ha skrivit om dessa ämnen. Inget som känns som det var för mig heller.

    Själv har jag alltid haft mycket bra på ordkunskap på proven och jag kommer ihåg när jag skrev högskoleprovet. Man hade då bestämt att det skulle bli lättare för tjejer så man hade bland annat tagit med specifika könskodade ord som skulle vara lättare för oss då. Bland annat lade man till ordet ovulation. Jag hade aldrig hört talas om det och kunde inte ens av alternativen kunna komma fram till svaret. Så jag skrev ner ordet för att slå upp det senare. Så frågade jag min pojkvän (vars mor jobbade som gynekologsköterska).Han klarade det utan alternativen….

    (och för de som inte vet, män som kvinnor, handlar det då om ägglossning)

  109. @Erik_W:
    Synd att vi inte kan få tag i orginalen innan sekretesen går ut. För om vi kunde det hade det nog varit bra taiming med en insändare angående bakgrunden till ”kvinnohat” som media nu är fullt av.

    Vad förväntar eliten att pojkar ska reagera? Sitta och ta emot? Eller kommer pojkarna slå vilt om sig?

    Det är kanske inte oväntat att unga arga män röstar på SD, vart ska pojkarna ta vägen?? Vem lyssnar på dem? Feminismens radikalism och mans hat kommer likt kommunismen skapa en motvåg som riskerar att bli fruktansvärd.

  110. @robjoh:

    Originalen är inte så jätteviktiga. Vi har redan texterna två av bilderna (det var fyra bilder om jag förstått rätt) allt jag saknar för att verkligen gå lös på tangentbordet är frågorna som ställdes.

    Nån som vet vilka frågor som var med på Nationella provet? Kontakta mig eller nån annan på G-debattens redaktion.

  111. Har ALLT nu. Varrenda sida. Jag är redo att försöka driva det här. Vem ska jag kontakta och hur ska jag gå tillväga?

  112. Erik_W
    Du talar om en bilaga.

    Delades bilagan ut tillsammans med provet (och samlades in igen)?
    Innehåller bilagan något mer än sagda bild?

    Edit:
    ser ovan att det var flera (4) bilder. Går de att googla fram?

  113. @Chattanoga:

    Jag fick tipsmail från olika personer där det stod om provet, eftersom jag läste mailen på mobilen missade jag att det var två bilder som bilaga i en av dem (inte van med modellen). Jag vet inte om bilderna går att googla fram – förmodligen finns de nånstans på nätet. De har i vilket fall som helst ingen effekt på provresultatet, frågan är om vi har tillåtelse att publicera eller behöver länka dem på nätet. Det beslutar vi gemensamt senare jag kan inte säga nåt om det nu.

  114. @Mariel:

    Såg detta nu:
    Visst kanske en del ord skulle vara svåra, men man behöver ju inte använda alla 5, utan kan ta de man tycker är lättast.

    Vet inte om det blivit klargjort, men det ä fem delar där ungdomarna ska göra alla.

  115. Kan man hoppas på en gemensam insändare från Genusdebattens redaktion till SvD Brännpunkt?

    Eller någon annan stor debattsida om den refuseras?

  116. På Skolverkets sida finns rapporter om tidigare års nationella prov.

    Ämnesproven 2011 i grundskolans årskurs 9 och specialskolan årskurs 10

    Här står bl.a. om skrivuppgifterna:

    Som tabell 5 visar är det framförallt uppgift 2, brevet, som har varit populär bland pojkarna och uppgift 4, krönikan om kärlek, hos flickorna. Tidigare år har provinstitutionen sett tendensen att pojkar i högre utsträckning väljer de mer formella uppgifterna som brev och debattinlägg medan flickorna väljer de mer resonerande och reflekterande uppgifterna som kräver att eleven hämtar inspiration och underlag från såväl sig själv som sin närmaste omgivning.

    En slutsats men kan dra är att det inte enbart är typen av skrivuppgift som har betydelse för hur väl eleven lyckas med uppgiften. Ämnet för skrivuppgiften spelar stor roll, vilket även diskuterades i rapporten av 2010 års prov. Eleverna lyckas bäst när de ska skriva om något som ligger dem nära.

    PM – Nationella prov i grundskolan 2012

    Det delprov eleverna klarade bäst är det muntliga delprovet och det delprov eleverna har svårast för är läsförståelsen. […] Pojkarna nådde inte godkänt i svenska i samma utsträckning som flickorna gjorde. Bland pojkarna är det 4 procent som inte nådde godkänt, motsvarande för flickorna är 1 procent. Den största skillnaden återfinns i det skriftliga delprovet, där den uppgår till nästan 7 procentenheter. Delprovet som testar muntlig förmåga uppvisar minst skillnader mellan flickor och pojkar där drygt 1 procent respektive 3 procent inte nådde godkänt.

  117. Vi får se vad det blir. Jag skall gå igenom mitt gamla material om svenska skolans behandling av pojkar. Har flera äldre artiklar och pdf.

  118. Detta blir ju bara värre och värre….
    Undrar vad det handlar om nästa år, scum-manifestet?

  119. hur går det, får vi fram några bilder? mailade Jacob men har inte fått något svar å det kanske är klokt av honom då mailadressen är knuten till han.

  120. Kanske dags att få iordning ett nytt inlägg om detta? Tar ett bra tag o ladda alla kommentarer nu också.Thinking

  121. har just läst igenom alla kommentarerna och vissa saker känns som ni missuppfattat med provet.

    först fick vi ut texterna, en timme senare fick vi frågorna.
    frågorna var uppdelade efter vilken text de tillhörde. totalt 20 frågor.
    3 av frågorna gick att direkt hitta i texten. resten var på olika nivå läsa mellan raderna. (svårt när man inte kan något om ämnet)

    en fråga var typ ”på ett ställe i texten har författaren varit ironisk. Skriv av den meningen” Texten frågan syfta på var en extremt seriös, långtråkig text om en kille som blev ledsen för att han inte fick en allahjärtansdag-hälsning. den tog mig en halvtimme att läsa. jag har läst VÄLDIGT MYCKET och har (tror jag) bäst läsförståelse i klassen.

    jag läste frågan flera gånger innan jag insåg att den var allvarligt menad. var författaren ironisk någonstans??? denna fråga var värd 6 poäng och totalt 8 avdragspoäng räckte för att inte få högsta betyg.

    jag vet inte om det är därför men jag tror starkt att jag inte fatta ironin eftersom jag inte vet ett skit om allahjärtansdag. hade det inte varit för att titeln varit 14 februari så hade jag inte ens vetat datumet. (det tog tid innan jag fatta att det var allahjärtansdag texten handlade om). förresten vad säger man? god allahjärtansdag eller?

    jag vill då påpeka att man var tvungen att förstå vad som är speciellt med det som nämns i texterna exempelvis allahjärtans, plastikoperationer eller klänningar.

    Detta var enligt mig inte det värsta då jag trots allt är bra på att läsa mellan raderna förstod jag utmärkt provets underliggande budskap. KILLAR ÄR BARA BRA OM DE BETER SIG SOM TJEJER!

    jag är visserligen tjejig i mycket. men i det mesta är jag väldigt manlig. och det skäms jag inte för

    jag tänkte igår att det skulle väll vara droppen om man i del C uppsatsskrivning kan välja att skriva om tjejer/killar för skriver man med liknande åsikter som förts fram på denna sidan så lär man väll få F för att man inte utgått från verkligheten eller något liknande. jag blev fysiskt illamående när just Tjejer/killar var ett av alternativen. De andra två alternativen var: skriv en egen debattartikel om plastikoperationer med kopplingar till den i boken.
    det enda neutrala var: börja en novell med meningen Spegeln gled ur min hand. Vilket resulterar i att sådana som jag har 1 AV 3 att välja på (tidigare nationella har haft 4 alternativ)
    jag sa att jag mådde dåligt och gick som jag tidigare skrivit hem.

    jag har blivit mobbad av en klasskamrat men jag struntade i han tills han sluta.
    jag har blivit mobbad av en lärare men jag ignorerade henne tills hon tillslut insåg att hon inte kunde knäcka mig.
    Nu har jag också blivit mobbad av skolverket och det har knäckt mig.
    275 meritpoäng (trots att jag har det nya svårare A-F betyget) och nu känner jag att jag bara kan skita i alltihopa. En dröm om att bli forskare och hjälpa till att föra Sverige framåt i utvecklingen. men VARFÖR DET? som TACK för den mobbing SVERIGE genom skolverket utsatt mig för? vad har jag gjort dom, frågade jag mig. Jag har aldrig ens snattat så vad har jag gjort för fel. jo, jag föddes med snopp.

    ps. alla citat som ni skrivit tror jag inte var med på provet eftersom små bitar av texterna var bortklippta om man jämför med originalet, även om de flesta var med

    Nytt ps. Förra årets np hade temat nutid, dåtid och framtid. Mer neutralt? på del B som vi testa i höstas hade jag totalt ett poängs avdrag betyg: ett solklart A

  122. @Kille-97

    Klen tröst kanske, men om 10 år står du med dina usla betyg som inte är värda pappret de är skrivna på och utför något med de kunskaper som du de facto har kämpat dig till, det är nämligen det som räknas i den riktiga världen utanför feministernas utopiska fantasi. Du kommer att klara dig utmärkt, om du bara kan stå emot den feministiska propagandan.

    Jag tycker synd om de stackars tjejer som också kommer att stå där om 10 år, grundlurade av feministerna, med sina fina betyg som heller inte ens är värda pappret de är skriva på. De är lurade att tro att de är jätteduktiga fast de i själva verket inte har de påstådda kunskaperna, något de tyvärr kommer att erfara den hårda vägen då de kommer att bli synade om sina kunskaper tillsammans med dessa grabbar som fått jobba stenhårt och lära sig en massa saker för att få ett F istället för dessa stackars okunniga tjejer med sina framkurlade A av dessa feminister…..

    ”Har du ett pojk A eller ett flick A”, kommer det att låta i diskussioner om betyg…

    Allt detta tack vare feminismen, som cementerar fast de skillnader som de påstår sig motverka…..

    Jag tycker synd om de kloka flickor som kommer att tittas snett på, eftersom ingen kan lita på att betygen verkligen speglar kunskapen.

    Jag kommer aldrig att förlåta feminismen för vad de utsätter våra barn för, pojkar som flickor….

    Skit i betygen killar och tjejer, satsa på kunskap! Det är det viktiga!
    Betygen är bara en usel etikett som någon vill klistra på er!

    Tjejer!

    Låt inte feminismen göra er till hjälplösa offer! Kvinnor kan! På samma villkor som alla andra!
    Ni är inga mindre intelligenta varelser som behöver curlas fram för att klara er!

    Pojkar!

    Låt inte feminismen tynga ert samvete för vad andra idioter gör!
    Det är ju inte DU som slår din fru, du skall inte ha dåligt samvete för vad någon annan gör bara för du är man!
    Det är inte DU som ”näthatar”! Låt inte feminismen ge dig skammen för vad någon annan hittar på bara för du är man!

    Pojkar och flickor! Låt inte feminismen spela ut er mot varann!
    Se varann och uppskatta era olikheter istället för att försöka bli som varandra!
    Istället för att låta feminismen göra er avundssjuka på era olika styrkor, utnyttja varandras styrkor istället, i samförstånd!

  123. Dom kanske ska ha ett prov i läsförståelse som handlar om hur pojkar missgynnas/diskrimineras i den svenska skolan av idag.

  124. @Kille-97:
    ”En dröm om att bli forskare och hjälpa till att föra Sverige framåt i utvecklingen. men VARFÖR DET? som TACK för den mobbing SVERIGE genom skolverket utsatt mig för? vad har jag gjort dom, frågade jag mig. Jag har aldrig ens snattat så vad har jag gjort för fel. jo, jag föddes med snopp. ”

    Som doktorand, första steget emot att bli forskare, vill jag bara be dig att inte ge upp. Se till att förstå och få bra betyg i matematik, fysik, kemi och biologi. För om du ska bli forskare som driver Sverige framåt så bör du först bli ingenjör.

    När du väl kommer till en bra teknisk högskola så som Chalmers eller KTH kommer dessutom inte dina betyg betyda så mycket. Det vi verkligen ser är vad du verkligen kan. Är du beredd att arbeta hårt kommer du komma klara dig långt.

    Vad du har lärt dig nu är dock att du kommer bli motarbetad och ignorerad av staten. Välkommen till din första lärdom i staten är inte god, staten är inte bättre än de fånar som sitter vid makten. Det är helt enkelt så att spelreglerna uppenbarligen är böjda emot dig, du kan reagera på två sätt:
    1, Ge upp
    2, Visa de kräken att man inte sätter sig på dig.

    Första alternativet är för den som viker sig, alternativ nr 2 kommer att få dig att växa upp. Skulle tro att du är en typ nr 2 för du har uppenbarligen förmågan att tänka själv och bli förbannad. En bra start om jag för säga så.

  125. Jane Eliott, dokumentärfilmen ” a class divided” säger det er något?
    Googla det, tror den finns på youtube också….

    Det är precis vad svenska feminister ägnar sig åt i våra skolor!

    Det är alltså ett väl känt och dokumenterat fenomen som inträffar när man särbehandlar folk…

    Jag vet inte vilket som är värst, tanken på att de inte fattar bättre, eller tanken på att det är precis det de gör…..

  126. @Kille-97: ”först fick vi ut texterna, en timme senare fick vi frågorna.
    frågorna var uppdelade efter vilken text de tillhörde. totalt 20 frågor.
    3 av frågorna gick att direkt hitta i texten. resten var på olika nivå läsa mellan raderna. (svårt när man inte kan något om ämnet)”

    Bra att du skrev det att 3 av frågorna gick att direkt hitta i texten, och att övriga 17 var mer att läsa mellan raderna. Jag tycker det avgjorde mycket för vad jag skulle tänka om provet.

  127. Betygen SKA reflektera en elevs faktiska kunskaper i förhållande till kursplanerna.

    Nationella prov SKA reflektera kursplanerna något sånär.

    Därför BÖR betyget och resultatet på nationella provet hamna ungefär lika.

    Provresultat påverkas av hur eleven/studenten mår. Får provet som sådant en grupp att må dåligt kommer denna att underprestera. (Hade det gällt vita/svarta hade det blivit ramaskri.)

    Om en elev/student underpresterat, och på annat sätt kan visa sina kunskaper, så kan resultatet helt utelämnas. (Detta bör vara en viktig fråga vid årets bedömning.) HUR man visar kunskapen är en fråga mellan resp lärare och elev. Det får anpassas individuellt om man vill.

    Sedan är lärare ibland för okunniga om reglerna, för upptagna eller för konflikträdda för att frångå för mycket. Det är en brist i lärarkåren. (Visa gärna att jag har fel.) Men det finns inga formella hinder.

    Teo

  128. @Kille-97:

    ”275 meritpoäng (trots att jag har det nya svårare A-F betyget) och nu känner jag att jag bara kan skita i alltihopa. En dröm om att bli forskare och hjälpa till att föra Sverige framåt i utvecklingen. men VARFÖR DET? som TACK för den mobbing SVERIGE genom skolverket utsatt mig för? vad har jag gjort dom, frågade jag mig. Jag har aldrig ens snattat så vad har jag gjort för fel. jo, jag föddes med snopp. ”

    Om du vill bli forskare så behöver det ju inte vara för att föra just sverige framåt i utvecklingen, det är snarare så att forskningen är så internationell att det knappt skulle gå att bara föra sverige framåt. Gör något för mänskligheten istället och strunta i den svenska ankdammen.
    För övrigt så bland de bästa forskarna jag känner så är det nog inte någon som hade toppbetyg från gymnasiet. Man kan se det som att om man lyckas som forskare trots gymnasiebetygen så är det också ett sätt att ge fingret åt skolverkets bedömningar. Dessutom så får man ibland chansen att ”förstöra” lärarstudenterna med såna där idéer som skolverket inte alls är intresserat av, som t.ex. vad jämställdhet/jämlikhet och likabehandling egentligen innebär.

  129. Jag har själv motsvarande civilingenjörsexamen från en utländsk högskola, efter högskoleingenjör/tekn.kand. i Sverige.

    I min mening är det svåra inte att komma in, utan att komma ut.

    Det som avgör vem som kommer in är betygen.

    Alltför få söker tekniska utbildningar. Jag vet inte om platser står tomma, men det är garanterat lättare att komma in på en robust civilingenjörsutbildning i kemi eller fysik, som leder till bra och välbetalda jobb i framtidsbranscher som t.ex. energi och miljö, än på en cool och kreddig mediautbildning, som leder till arbetslöshet och frilansblues inom den vacklande tidningsbranschen.

    Det som avgör vem som kommer ut är inte de tidigare betygen, utan de grundkunskaper och talanger man har med sig från början. Samt förstås hur mycket jobb man lägger på studierna i högskolan. Att få dåliga betyg på ett genusriggat svenskaprov i nian är ingen katastrof om man ska bli ingenjör, det är vad man verkligen kan som räknas. Och de niondeklassare som skrivit i denna tråden har ett betydligt bättre språk än vad jag själv hade i den åldern (jag fick 4 i slutbetyg, motsv VG)

  130. @Mariel:

    Jag är inte IT-säkerhetsexpert. Ligger er sajt i Sverige så loggas den väl i alla fall av providern men det är väl i och för sig enbart för grövre brott som Polisen kräver in loggar. Någon mer kunnig som kan uttala sig?

    Alternativet är om ni kan ansöka (?) om att sajten skall klassas som journalistisk eller vad det heter. Då gäller källskydd vilket ökar chansen att skydda anonyma uppgiftslämnare.

  131. robjoh

    Hur var det nu, LiTH var så bra bra att både rektorn för KTH och för CTH har gått där.

  132. Pingback: Skolidrott | Bashflak

  133. Pingback: Att hata på ett snällt sätt | Kimhza Bremers Bodega

  134. Pingback: Alla skräcködlors dag | Bashflak

  135. @Kille-97
    Tack for din rapport.
    Upprepar säkert vad många har skrivit.

    Det blir bättre.
    Det viktigaste för vad du kan ”åstadkomma” är vad du vill. Skolan ger en falsk bild av vad som gäller. I arbetslivet är grundfrågorna:
    1) Varför vill du jobba här / forska i det här ämnet.
    2) Anser du att du kan göra det här jobbet.
    3) Visa att du har papper på dina meriter. (Ju längre du håller på, desto mindre viktigt blir det steget.)

    Det här betyder inte att skola och senare utbildning är meningslösa. Men i många fall är specifika kunskaper och fakta inte så intressant, det som är viktigt är
    a) att du visar att du kan lära dig nya saker, OCH
    b) att du inte blint gör vad du blir tillsagd utan tar eget initiativ.

    Det tycker jag du har bevisat.

  136. Pingback: Strukturell pojkdiskriminering | Bashflak

  137. Pingback: Jämförelse av Feminister och Antifeminister – Del 4 Om att vi missförstår feminister | Aktivarum

  138. Pingback: Skillnaden mellan feminister och antifeminister | Genusdebatten

  139. Pingback: Pojkanpassad utbildning | Yasers hörna

  140. Pingback: Skolans antipojkkultur visar sitt fula ansikte. | Genusdebatten

  141. Pingback: Marcus Birro – Ännu en man med mod! | Genusdebatten

  142. Pingback: Pojkarna – det svaga könet | Bashflak

  143. Pingback: Jämställdhet i förskolan, del 3: Biologi i bakhuvudet | Genusdebatten

  144. Pingback: Genusforskare avfärdar myten om antipluggkultur | Bashflak

  145. Pingback: Diskussion på flashback: Skillnaden mellan jämställdist och feminist. | Genusdebatten

  146. Pingback: Skolverket bedriver politisk indoktrinering Nationellt prov i svenska, årskurs 9, VT13 | Genusdebatten