The Last Jedi – Den sämsta Stjärnornas Krig-filmen någonsin är den bästa Politiskt Inkorrekta filmen någonsin
avatar

Jag skall göra mitt bästa för att det här inlägget skall bli begripligt även för personer ej insatta i Stjärnornas Krig. Å ena sidan så anser jag att den nya ”The Last Jedi” är den sämsta Stjärnornas Krig-filmen någonsin. Å andra sidan är det bara att konstatera att som Sargon of Akkad beskriver i sin videorecension ”Gender Wars, The Last Snowflake”: The Last Jedi är också sett till handlingen den ”bästa” politiskt inkorrekta filmen någonsin. SPOILER ALERT. Såväl min text som Sargons recension avslöjar viktiga delar av handlingen – som om det spelade någon roll. Handlingen är idiotisk och Sargons video OM filmen är långt mer underhållande än filmen. Framför allt så finns dock tydliga paralleller till dagens samhälle och politiska situation.

Innan jag börjar min ”recension” så behöver jag kommentera hur det politiska innehållet påverkar filmen. Här har jag samma åsikt som jag läste i en recension av en kritiker som var starkt vänster. Han var förbannad för att The Last Jedi drog in politiska åsikter som låg honom nära hjärtat på ett så uselt sätt. Filmen blev alltså inte ett dugg bättre för honom av att ”hålla med” i hans åsikter. En film är en film. Den blir inte automatiskt bra för att någon i filmen börjar hålla med publiken. Den blir heller inte automatiskt dålig av att någon i filmen inte håller med publiken. Alltihop hänger på det sammanhang i vilket filmen utspelar sig. I detta fall heter sammanhanget ”Stjärnornas Krig”

Eftersom Episod 8 ”The Last Jedi” är den andra delen i en trilogi producerad av Disney så börjar Sargon med en genomgång av trilogins första del: Episod 7 ”The Force Awakens”. Det kan vara bra att känna till varför jag anser att sjuan är en långt bättre och mer underhållande film. Även om handlingen innehåller samma sorts problem så finns en viktig skillnad och det är graden av respekt som uppvisas för tidigare filmer. Medan The Force Awakens åtminstone försökte ha en balans mellan det gamla och det nya så verkar ”The Last Jedi” från början gå ut på att ersätta det gamla med det nya på de mest respektlösa sätt man kan tänka sig. Ingenstans syns detta tydligare än i den förnedrande gestaltningen av Luke Skywalker. Likt en kulturskribent som gång på gång beskriver västvärlden i så negativa termer som det går framställer The Last Jedi Luke Skywalker så negativt som det går. Varför? Antagligen för att det enda sätt Disney kan höja sina nyskrivna karaktärer är genom att sänka de gamla. De klarar inte konkurrensen helt enkelt.

Huvudpersoner

Det verkar vara som om Smutskastning är det enda som den nya generationen är bra på. De misslyckas nämligen helt att ge en positiv bild av sina egna alternativ. Å ena sidan hyllar feminister i media filmen för att den innehåller feminister och minoriteter – å andra sidan är feministerna och minoriteterna i filmen närmast utan undantag inkompetenta dumskallar vars beslut gynnar de onda patriarkala rymdnazisterna så för mig är det ett mysterium varför de skulle gilla filmen. Är de självplågare efter att ha sett Fifty Shades för många gånger eller är offerrollen den enda roll de kan identifiera sig med? Problemet som jag vill påpeka är alltså inte att ”The Resistance” leds av kvinnor. Problemet är att ”The Resistance” leds in i fördärvet. Idén att kvinnor klarar allt som män klarar är raka motsatsen till vad man kan se i filmen där vad de ledande kvinnornas beslut hela tiden orsakar interna konflikter som försvagar den egna sidan och gynnar deras fiender. Och inga som helst orsaker anges i filmen. Däremot så har en orsak angetts i media. Enligt intervjuer i Vanity Fair handlar det om att ”Filmen försöker fördöma Mansplaining”

Mitt svar: Ja vad kan vara ett bättre sätt att fördöma Mansplaining än att visa inte en utan två kvinnor i ledarposition som av ren envishet ser till att nästan varenda man och kvinna under deras befäl mister livet?

Kvinnobilden

I media har filmen hyllats för feminism vilket på många sätt är obegripligt. Jag utgår från jämställdhet och har inga problem med kvinnliga ledare när de är bra ledare, men det verkar som sagt vara viktigare för kvinnorna i den här filmen att hävda sin maktposition än att se till att männen och kvinnorna som de leder ens överlever. De skjuter mer på sina egna än de skjuter på de patriarkala rymdnazisterna och när egna sidan drabbas av svåra förluster så gör ledarkvinnorna absolut ingenting för att bättra på moralen. Det enda de ledande kvinnorna bryr sig om verkar vara sina egna titlar. De kallar sig ”general” och ”vice admiral” men uppvisar inte den minsta ledarskap och när de får kritik så drar de sig bara undan utan att ha gjort någonting åt situationen som kritiseras. Vill ni se scener av en hög ledare som drar sig undan, vägrar att svara och slår ner blicken så varsågod. Vad i h*****e är detta för sorts feminism?

Minoritesbilden

En likadan situation ser vi med minoriteter. Å ena sidan är det lätt att hitta mediefolk som hyllar filmens så kallade mångfald. Å andra sidan är det obegripligt att personer besatta av ”representation” är nöjda med hur dessa personer gestaltas. Filmens enda namngivna svarta karaktär Finn är en fegis och ynkrygg som hånas av allt och alla och som dessutom försöker lämna de andra i sticket. Filmens enda namngivna asiatiska karaktär Rose verkar inkvoterad enbart för att hålla efter Finn eftersom det hade sett illa ut om kvinnan som förminskade filmens enda svarta huvudperson var en av de vita kvinnorna i ledningen. Den enda minoritet som får den minsta respekt är DJ den ”experthacker” som spelas av Benicio Del Toro i filmens överlägset mest onödiga sekvens på Casinoplaneten ”Canto Bight”. Det enda ni behöver veta om DJ är att han är flummig, osammanhängande och tar ingenting på allvar. Ungefär den inställning som jag vid de här laget började få till filmen ifråga.

På tal om minoriteter. Glömde jag att nämna att de här påstådda förespråkare för mångfald under två filmer helt ignorerat Lando Calrissian, den första svarta huvudpersonen i Stjärnornas Krig-serien så vem är rasist egentligen? Det är talande hur ingen i deras nya filmer ens nämner Lando Calrissian som med andrepilot Nien Numb ledde attacken mot den andra dödsstjärnan i slutet av Return of the Jedi. Man kunde tro att Lando Calrissians (och Nien Numbs) roll i den ”lilla” operationen inte skulle glömmas bort i nyare filmer. Här följer ett montage av attacken i Return of the Jedi för den som undrar vilken betydelse Calrissian spelade där. Hur kommer det sig då att Lando Calrissian inte är med i filmerna eller ens nämns när han var an av republikens stora krigshjältar? Vidare hur kommer det sig att Admiral Ackbar som ledde alliansflottan också knappt nämns? Jag återkommer strax till den frågan***

Politiska budskap och Canto Bight

Canto Bight är den Casinoplanet dit Filmens svarta huvudperson Finn och filmens asiatiska huvudperson Rose beger sig dit av orsaker som är för korkade för att beskriva men som är besläktade med ovan nämnda situation där kvinnor skall sätta dit män för ”Mansplaining”. Väl där så inleds filmens mest onödiga sekvens som är till hälften Hunger Games, till hälften Harry Potter och till absolut ingen del Stjärnornas Krig. Filmen stannas upp – bokstavligen – för att via Rose predika socioekonomiska orättvisor. Casinovärlden som vi hamnar i befolkas av rika spelare och via Rose får vi veta att det enda sättet att bli så rik är att sälja vapen till rymdnazisterna (fråga mig inte ens hur de tänkt det ekonomiska systemet skall fungera). Men vänta det kommer mera. Den viktigaste sysselsättningen på Canto Bight är rymdhästkapplöpning och givetvis zoomar filmen in på hur illa de rika casinomänniskorna behandlar rymdhästarna. Det stannar inte där, som kuskar har man småbarn och givetvis blir även barnen illa behandlade av absolut ingen orsak alls än kapitalismens och rika människors uppfattade uselhet.

Mitt svar: Vilka kan vara bättre lämpade att predika kapitalismens uselhet för barn och ungdomar än kapitalistiska megacorpen Disney, världens andra största mediaklonglomerat med 95 miljarder dollar i tillgångar?

Faktum är att The Last Jedi inte på något sätt motsvarar de höga idaal som mängder av medier och professionella (betalda) kritiker försökt försvara filmen med. Politiskt är The Last Jedi ”all over the place”. Antikonservativ i sin behandling av gamla karaktärer. Progressiv, feministisk och antirasistisk i hur den kvoterar in nya karaktärer. Samtidigt helt oförmögen att ersätta de saker den vill ersätta med egna nya positiva alternativ. Den svarta killen är en ynkrygg och lögnare, Kvinnor är inkompetenta översittare som Phasma eller uselt skrivna karaktärer utan personlighet som Rose. Huvudpersonen Rey å sin sida beter sig i delar av filmen som en kvinna i ett misshandelsförhållande på distans med rymdnazistledaren Kylo Ren. Hon hatar honom för den mördare han är, och så dras hon till honom för det trasiga offer han är vilket inte direkt ger en positiv bild av henne och inte heller av The Last Jedi som bara framstår som en sämre kopia av Fifty Shades of G-Rey.

Den röda tråden är att The Last Jedi verkar vilja vara allting förutom en Stjärnornas Krig-film. Den vill vara en politisk fantasi som Hunger Games. Den vill vara en barnfantasi som Harry Potter. Den vill vara en sexig fantasi som Fifty Shades of Grey och som om inte det vore nog måste filmen stannas upp då och då för en komedisekvens med ”Porg” som mest verkar hämtad ur en amimerad Pixar-film bortsett från att Pixars djur brukar ha repliker medan Porg inte kan tala och gör ingenting förutom att se söta ut och skrika högt ”MWWWEEEAOOOO” och jo Porg ÄR roliga. Disney lade stor möda på design för att göra dem till en barnfavorit och det ÄR roligt att se Chewbacca irriterat knuffa undan en gapande halvpingvin. Det är dock bara i sig dessa saker är roliga. De passar inte det minsta in i filmen. Det är produktplacering av värsta sort och När Porgs skriker kan man nästan höra Köp mig! Köp mig!

Det är alltså inte på grund av filmens ”politiskt progressiva” budskap som många fans och framför allt fansajter har sågat filmen. The Last jedi är helt enkelt en dålig film i allmänhet och en genomusel Stjärnornas Krig film i synnerhet som nästan enbart säljer på det värde som skapades av tidigare filmer. På tal om ingenting varför heter den Stjärnornas Krig överhuvudtaget? Det är inga krig som pågår. Det är för att citera en kommentar som Tim Pool gjorde en mikrofaktion som jagar en annan mikrofaktion i rymden och detta dessutom i en av de mest långtråkiga och ologiska jaktsekvenser som filmats där vi aldrig får någon som helst förklaring på varför alla skepp skulle befinna sig konstant i samma hastighet. Den enda förklaringen som går att hitta är att filmen är dåligt skriven. För den som behöver exempel kommer ett par här:

Det enda som rebellerna i filmen hade behövt göra för att lösa det problem som de ställs inför – som de av obegripliga orsaker försöker lösa på de mest korkade sätt som går att föreställa sig – hade varit att hoppa i olika riktningar vid olika tidpunkter. Varje gång ett skepp försvinner så har skurkarna att välja mellan att jaga efter det skeppet eller låta dem komma undan och stanna vid huvudstyrkan. Men nejdå vad vi får är av allt att döma en film som inte har den minsta sammanhängande tanke utan där orsaken saker inträffar är att filmen är dåligt skriven. Manus säger att ena styrkan skall jagas av andra styrkan. Manus struntar helt i att rymden inte ger förutsättningar för de begränsningar som en jaktsekvens behöver. Istället så struntar manus även i fysikens lagar och låter skepp som får slut på bränsle att stanna och börja ”driva” som om de befann sig i vatten och inte i rymden.

Sedan har vi den mängd frågor som ställdes upp i ”The Force Awakens”. Undrar ni också vem Snoke är? Hur First Order blivit så mäktiga trots att Imperiet besegrades i slutet av Return of the Jedi? Vilken historia Rey har? Vilka hennes föräldrar är? Hur det kommer sig hon är så stark i ”Kraften”? Vad det första som Luke Skywalker säger till henne när hon träffar honom i filmens slut? Oroa er inte för dessa saker. Den förra filmens regissör JJ Abrams hade tydligen ingen övergripande plan och The Last Jedi-regissören Rian Johnsson lägger i stort sett ingen vikt alls på dem. Han antingen ger meningslösa svar eller inga svar alls. Bortsett de andra problemen så har filmen alltså inte ens kontinuiteten med ”The Force Awakens” att falla tillbaka på. Tvärtom så verkar filmen ideligen trolla publiken med budskap typ ”glöm det förgångna, döda det om du behöver”. vilket bara ger mig intrycket att regissören lider av akut storhetsvansinne för utan det förgångna skulle ”The Last Jedi” inte ha en bråkdel av sitt marknadsvärde.

På tal om marknader. Som för att poängtera att media och kritiker har fel medan fanssajterna rätt så har The Last Jedi redan nu noterat det största fallet någonsin mellan premiären och andra helgen för en film. The Last Jedi öppnade till en höga siffran 220 miljoner dollar. En vecka senare var den nere på 69,8 miljoner dollar. Fallet på 151 miljoner dollar saknar jämförelse i filmhistorien. För att citera Forbes

”no other movie has come anywhere close to the picture’s $151.5 million 2nd weekend box office razing, there’s no movie comparison that gives its record-obliterating failure proper context.”

***Slutligen har vi den här frågan jag ställde om hjältarna från slutet av Return of the Jedi , Lando Calrissian, Nien Numb och Admiral Ackbar. ifall ni inte fattat det ännu så använde Stjärnornas Krig redan från första början icke-människor (rymdvarelser) som metaforer för rasism. Det har alltså alltid funnits ett antirasistiskt budskap i Stjärnornas Krig i det att Rebellalliansen har ett starkt inslag jämlikhet med icke-människor medan Rymdimperiet bestod av enbart människor och såg på andra varelser som mindre värda. Samtidigt saknades helt den nutida politiskt korrekta idén att personer automatiskt är bättre om de är förtryckta. Icke-människor i Stjärnornas Krig var redan från början 1977 både hjältar och skurkar beroende på samhälle och kultur. Disneys nya Stjärnornas krig-filmer vill dock vara politiskt korrekta och resultatet kunde inte bli mer kontraproduktivt om de så fick betalt för det för nu måste all antirasism handla om svarta, asiater, latinos och utifrån tidigare filmers sammanhang innebär det att andra raser får MINDRE utrymme.

Vilket inte kunde demonstreras bättre i hur man ersätter Admiral Ackbar (en fiskvarelse kallad Mon Calamari) med ”Holdo” en vit kvinna med lila hår som är lättare för twittervänstertjejer att identifiera sig med. George Lucas skapade en galax där dessa varelser hade en plats och gjorde det till den metafor för rasism. Men eftersom svarta kvinnor i twittervänstern inte kan identifiera sig själva med fiskvarelser så fick Admiral Ackbar inget som helst utrymme i The Last Jedi. Arga fans startade till och med hashtaggen #Justice4Ackbar för att visa sitt missnöje. Sedan har vi Nien Numb, samma sak där. Nien Numb finns inte alls i filmen alls trots att han var andrepilot på Millenium Falcon när galaxens öde avgjordes i attacken mot Dödsstjärnan. Slutligen har vi Lando Calrissian och där är svaret bara alltför uppenbart då skådespelaren Billy Dee Williams är vid liv och nyligen spelade rösten som Lando i datasspelet: Starwars Battlefront II.

Det uppenbara svaret är att Lando Calrissians skådespelare Billy Dee Williams född 1937 inte är någon ung arg man som Black Lives Matter-generationen kan identifiera sig med. Billy Dee Williams skulle inte idag kunna spela någon roll som dagens svarta aktivister vill se en svart man spela. Vidare så skulle Disney aldrig våga förnedra Lando Calrissians rollfigur på det sätt de gjorde med Luke Skywalker och till viss mån även med Han Solo helt enkelt av känslighet för rasistanklagelser. Det är alltså fullt förståeligt att Disney valde att inte ha med Lando Calrissians rollfigur alls. Han är svart och om Disney gjorde mot honom som de gjorde mot Luke Skywalker så hade det funnit folk i media som hade brytt sig på riktigt. Om de brydde sig om antirasism så borde samma mediemänniskor redan ha reagerat på att den enda svarta huvudpersonen från originalfilmerna har trollats bort medan alla vita huvudpersoner fick återvända vilket gör det helt absurt att det skryts om mångfald. På vilket sätt är tjejer med lila hår mångfald?

Tillägg: Det är inte alls som accepterar att internet är ett medium som fungerar som verktyg för snabbare och effektivare datainsamling. Det finns personer som tror att internet är en plats och att saker som hänt ”på internet” är mindre verkliga än saker som hänt exempelvis på TV. För de personerna har jag lite enkla fakta om Disney-Star Wars som vem som helst kan kolla upp om de betvivlar att Disney har problem.

Rogue One (2016) Disney valde som regissör Josh Trank. Mellan att Disney valt Trank och att arbetet pbörjats så hade John Trank misskött inspelningarna av en annan film (Fantastic Four) till den grad att han gjort sig omöjlig. Som ersättare valdes Gareth Edwards vars vision var en krigsfilm med Stjärnornas Krig-tema. När Edwards filmat klart så ansågs filmen för mörk och ett massivt ”räddningsarbete” påbörjades med omfattande extratagningar. Hur omfattande problemen var kan ses vid analys av den Trailer som redan hade hunnit visas. Mängder av scener från Trailern plockades bort från filmen. Det har visat sig att Tony Gilroy (Bland annat manusförfattare till Bourne-filmerna) fick uppgiften att slutföra filmen för vilket han fick 5 miljoner dollar i lön.

Episode VIII (2017) Regissören Rian Johnsson lyckades slippa få sparken. Disney och kritiker var nöjda. Filmen har dock fått det sämsta mottagande av fansen som någon Stjärnornas Krig film fått sedan filmseriens början 1977

Han Solo (2018) För detta projekt valde Disney Phil Lord och Christopher Miller som regissörer. Efter rapporter om bråk vid inspelningarna av den nya filmen om den unge Han Solo så var det dags igen. Tidigt material från inspelningarna hade gett intrycket att Lord & Millers humor gjorde Han Solo till en knäppgök i stil med Jim Carrey i ”Ace Ventura – Pet Detective”. Detta var inte hur Disney ville den ikoniska rollfiguren skulle gestaltas. Motsättningarna gick inte att lösa, Lord och Miller fick sparken så behövde Disney åter en ny regissör till en Star Wars-film. Ersättaren blev veteranen Ron Howard (Regissör till alla tre Dan Brown filmerna)

Episode IX (2019) För den avslutande delen av den nya trilogin hade Disney valt Colin Tremorrow. Rapporteringen blev närmast parodisk när Disney bara några månader efter att ha sparkat de bägge regissörerna för Han Solo också sparkade regissören till Episode IX. Vad var det den här gången? Enligt ryktena så hade Tremorrow i hög grad baserat sin tänkta film kring Carrie Fishers rollfigur ”Princess Leia” och när skådespelerskan Carrie Fisher oväntat avled så krävdes en närmast komplett omskrivning. Utan Princess Leia så fungerade inte Tremorrows ideer. Som ersättare för Tremorrow tillsattes The Force Awakens-regissören J.J. Abrams.

Fyra filmer – Fyra sparkade regissörer (fem om vi räknar med hur Gareth Edwards ersattes av Tony Gilroy)

Sedan har vi det faktum att det inte är några enstaka personer som har reagerat på problemen med Disneys vision av Stjärnornas krig i allmänhet och The Last Jedi i synnerhet. För skojs skull avslutar jag det här inlägget med en återkommande uppdaterad lista på den mängd fans, fansajter och youtubekanaler som varit missnöjda med The Last Jedi. Jag återkommer med en länklista som ger ett hum om hur illa det ser ut utanför folk som är beroende av sin betalning och uppenbarligen inte kan tala sanning om den här filmen. Vi börjar med en av de recensioner som redan från början fick mig att ana att det fanns riktiga problem med filmen.

”The Last Jedi is an insult to everything we know and love about Star Wars” – The Dishonoured Wolf

Länkar

Eli Schiff – Star Wars Death Drive

John Miltimore – ’The Last Jedi’ is Awful and Disney is Ruining Star Wars

Videoklipp

Ben Shapiro – Ben Shapiro Trolls Star wars Last Jedi SJW Trending Now !

Tim Pool – The Twitter Purge, Social Justice in media, and Star Wars (Live Show) (19.05)

David Stewart – The Last Jedi: A Hate Letter to Star Wars and its Fans

Angry Joe Show – Top 10 Reasons Why The Last Jedi Made Me ANGRY!

Troy Leavitt – 12 script changes to save The Last Jedi

The Rageaholic – THE LAST JEDI Rant

Lt_Joker – The Last Jedi is a bad movie – That is a FACT not an opinion

James Raney – Why Star Wars: The Last Jedi is an (Objectively) Bad Movie

Alachia Queen – Star Wars: The Last Jedi | Movie Review

Rebecca GeekyGirl – My rant about The Last Jedi. Why it sucks.

ToyJoy Supershow – STAR WARS: THE LAST JEDI: KIDS POV REVIEW (Top 35 Things WRONG With It!) (Special: Är din film smartare än en fjärdeklassare?

My Name Is Simon – Star Wars The Last Jedi Spoiler Review (Disney is ruining Star Wars)

The Amazing Lucas – Star Wars Last Jedi review rant!! WORST FILM OF 2017

BrettMikaluk – This movie was GARBAGE. Star Wars: The Last Jedi Review

Untergang 1 – Hitler rants about Star Wars: The Last Jedi

Untergang 2 – Star Wars The Last Jedi – Hitler’s reaction (Spoilers)

Kommentarer

The Last Jedi – Den sämsta Stjärnornas Krig-filmen någonsin är den bästa Politiskt Inkorrekta filmen någonsin — 92 kommentarer

  1. Det var en djupdykning! Tack för den!

    Filmen är verkligen urkass. Dålig, dålig, dålig. Det börjar med att de fäller bomber. I rymden. Det påminner en del om typiska filmer från andra världskriget, när man ser bomberna frigöras inne i planet och falla mot marken. Men nu är man, som sagt, i rymden. Men likväl faller bomberna neråt.

    Sen blir det bara ännu värre. Det var faktiskt på gränsen till olidligt att se eländet.

    Men snart kommer ”Ready player one”. Vi hoppas på bättre tider då…..

    Slutligen är jag, för ovanlighetens skull, avundsjuk på er i gamla Svedala. Ni kan nämligen gå på bio och se den nya ”Okänd soldat”. Här är det omöjligt! Jag är nästan frestad att flyga upp bara för att se den. Finska krigsfilmer är det bästa som finns!

  2. Usch usch usch jag hatar när de gör såhär. Den absolut första Star Wars filmen var den bästa. Jag såg den när jag var barn och den gick på TV. Jag hade aldrig sett något liknande tidigare. Samma med ”V”, ”Alien” och ”Flugan”.

    Sen ska kassakon mjölkas och de har fan inte vett att veta när de ska sluta.

    Den sista ”Alien” filmen. En synthetic tycker människorna är korkade och utdaterade. Roboten försöker kommunicera med och utveckla aliens. Jag som alltid har älskat Aliens för att de är ”genomonda” och för att de speglar det mest primitiva och mörka i oss människor. Det är ju därför de är så skrämmande. Hur ska de göra nästa film nu då? Ska den befolkas av muterade Aliens som går runt och pratar och är politiskt korrekta? Hahaha

    Jag ser på film för att bli berörd, det är därför jag har svårt för komedier och ”feel good” filmer. Och politiskt korrekt berör inte helt ärligt. För mig är film en konstform som ska beröra, provocera, utforska, ta i sånt som bara kan skildras på film.

    Jag älskar filmer som lyckas skildra det absurda i mänskligheten eller helt enkelt är mästerverk som eggar fantasin.

  3. Länklistan börjar komma upp nu. Som ni kommer att märka så är det inte några få sajter vi talar om utan stora delar av fandom. Det finns inte en utan två Untergang-parodier om problemen med The Last Jedi. Den tävlar bokstavligen med årets tidigare stora besvikelse superhjältefilmen ”Justice League” om att ha gjort flest fans besvikna.

  4. En ärlig fråga… eftersom det vid det här laget är väldigt tydligt när ett franchise börjar degradera, varför går folk ändå och ser filmerna?

    När det gäller Star Wars gillade jag starkt de två orginalfilmerna och det var ju lite synd att det bara blev en halv tredje plus den där underliga muppkrigsfilmen som de samvisade.

    Sen gick jag och tittade på Episod I, jag har lite tolerans för att man inte är i sitt esse hela tiden faktiskt. Men det största värdet den erbjöd var nog RedLetterMedias kritik av den som faktiskt är jävligt rolig. Episod II snabbspolade jag genom en fulkopia någon gång. Episod III kommer jag inte ens ihåg om jag sett, antingen har jag sett klipp eller kanske haft den gående i bakgrunden när jag surfat eller nått. Efter det har jag överhuvudtaget inte sett något av vad som producerats.

    Men vid det har laget har det ju hamnat på nivån att jag skulle ha bättre saker att gå i bakgrunden och så när jag inte ens har ett förtroende att ens slölyssnande i bakgrunden inte skulle vara ett slöseri av tid har jag väldigt svårt att förstå hur folk ger franchises chans… efter chans… efter chans…

    Jag skulle gärna ge en ny icke-franchise sci-fi från motsvarande bolag en chans. Men när jag _vet_ att det bara kommer bli en besvikelse eftersom hela produktionen sker enligt formulaiska principer med minimum-offense som grundregel, varför skall jag slösa tid, än mindre pengar, på det? Har folk för lite att göra? Är det ett sätt att umgås men slippa prata och sen kunna gnälla på en gemensam dålig upplevelse? Eller vad är det?

  5. @Olof:

    Jag håller med. Det är ett mysterium. Jag såg Rouge 1 och som sagt originalfilmen. Sen har jag inte sett fler, vad jag kommer ihåg (du ser).

    Det är nog lite som med Twin Peaks. Den nya Twin Peaks. Det verkar som om folk skulle behöva det där barnet som träder fram och faktiskt berättar för folk att kejsaren är naken.

  6. På tal om genus. Jag gillade Charlize Theron i ”Mad Max: Fury Road” som fan. Jag fattade inte att den var genus- genomtänkt förrän det blev sånt liv om den efteråt. Hon är ju bara så cool och duktig. Nu är hon medproducent till ”Mindhunter”. Jag har bara beundran för henne. Fury Road var riktigt bra.

  7. @Jenny:

    Tror inte det var särskilt mycket liv om den faktiskt. Såvitt jag förstod var det en eller ett par MRA sajter som skrev hårdvinklade artiklar varefter ett stort antal mediasajter rapporterade fejknyheten ”Mens rights activists want boycott of Mad Max Fury Road”. Om man skall jämföra exempelvis Mad Max Fury Road (Furiosa) med The Last Jedi (Rey) så är Furiosa en karaktär som det är fullt möjligt att relatera till och sympatisera med medan Rey är en Mary Sue som det är helt omöjligt att relatera till av orsaker som framgår tydligt i följande video som berättar hur första filmen hade sett ut som Luke byttes ut mot Rey.

  8. @Olof:

    ”En ärlig fråga… eftersom det vid det här laget är väldigt tydligt när ett franchise börjar degradera, varför går folk ändå och ser filmerna?”

    Förmodligen av samma orsak som jag läste Star Wars Expanded Universe (Legends) under 80 och 90-talen. För att de är investerade i rollfigurerna och vill veta vad som hände sedan. För övrigt lyckades EU-författare av främst böcker (men även rollspel och dataspel) med precis vad de nya filmerna misslyckas med: Nämligen att skapa nya karaktärer som kunde vara precis lika intressanta och mångfacetterade som de välkända ikoniska huvudpersonerna. Ingen bevisade detta mer än Timothy Zahn som i sin första bok (5 år efter Return of the Jedi) presenterade inte en utan tre rollfigurer som var välskrivna nog att bli huvudpersoner i sina egna berättelser.

    ”När det gäller Star Wars gillade jag starkt de två orginalfilmerna och det var ju lite synd att det bara blev en halv tredje plus den där underliga muppkrigsfilmen som de samvisade.”

    Muppkrigsfilmen var inte den ursprungliga planen. Det är inte av en slump att du om du vänder på mupparnas namn och flyttar bokstaven E får namnet på en annan välkänd varelse. Den tänkta planen var att slutstriden skulle utspela sig på Kashyyk som redan hade förekommit 1978 i Starwars Holiday Special.

    ”The original drafts of Return of the Jedi called for the second Death Star to be built in orbit around Kashyyyk by Wookiee slave labor. It wasn’t until later drafts that the setting and characters were changed to the forest moon of Endor and Ewoks.”

    ”Sen gick jag och tittade på Episod I, jag har lite tolerans för att man inte är i sitt esse hela tiden faktiskt. Men det största värdet den erbjöd var nog RedLetterMedias kritik av den som faktiskt är jävligt rolig.”

    Samma orsaker av publiken investerad i rollfigurerna kan ses i ”prequels” fast där vill man veta mer om bakgrunden istället. Problemet med Episode I var att handlingen förlades för långt tillbaka i tiden med en 10-åring som Darth Vader. Vidare som jag redan påpekat så var The Force Awakens en underhållande film så hur mycket det hade degraderat där var en smaksak. Det som enligt min mening gör The Last Jedi till en sådan dealbreaker för fans är Rian Johnsons – med stöd av media – närmast patologiska behov att knuffa undan allt som hände före hans egen film. Kom ihåg att det här dramat inte bara utspelar sig i filmen. vi ser den här sortens artiklar i media.

    ‘The Last Jedi’ Doesn’t Care What You Think About ‘Star Wars’ – And That’s Why It’s Great

  9. Haha vi har tagit någonting ifrån er! Det är det enda som betyder något.

    Nu ska Link få vara en tjej och Bond vara icke-vit också så har vi tagit ännu mer glädje ifrån er.

    Ni som behöver se vita pojkhjältar som stereotyperar sig igenom basala karaktärsstigar för att känna er trygga får skapa er egen kultur. Ni har demoniserat utbildade, kulturellt intresserade, skapare, metropol och mångfalden i storstäder i årtionden, så då är det inte konstigt att skaparna slutat försöka förstå er och vad ni vill ha.

    TLJ handlar om besvikelser, misslyckanden, förväntningar, svårigheter och vad det förflutna kan göra med en. Luke misslyckades och förlorade sin framtid för att han var livrädd för att ännu en person i hans familj skulle lockas till den mörka sidan. Han var fast i det förflutna.

  10. @Axel Edgren:

    ”Haha vi har tagit någonting ifrån er! Det är det enda som betyder något.”

    För enkelhetens skull svarar jag i ert fikonspråk. Skall vi göra en jämförelse? Våra filmer är tidslösa klassiker som tog grandslam på Oscarsgalan och vann i sju olika kategorier, varav en vanns av George Lucas fru Marcia Lucas. ”Era” filmer är så usla att de på fullaste allvar har fått folk att ändra uppfattning om Jar Jar Binks. Gratulerar!

    Över 60.000 fans (Uppdatering: Över 78.000 fans) har skrivit på en petition där era filmer betraktas så dåliga att de inte ens godtas som officiella produkter. Vet du vad det innebär? Luke Skywalker som inte varit i en film sedan 1983 kommer att fortsätta sälja som smör i solsken på konvent medan affärshyllorna blir fulla av osålt Disney-skräp. Kan redan ses här:

    Det enda som räddar er från totalt fiasko är att folk inte får tillbaka pengarna som de betalade för att se filmen första gången. Vilket inte räddar den från det brantaste raset i filmhistorien (151 miljoner dollar) när TLJ blir första filmen någonsin som fans inte vill se två helger på rad.

    Skadan är dessutom värre än så. Den ena fansajten efter den andra har deklarerat de nu inte har entusiasm för någon av de TVÅ kommande Stjärnornas krig filmerna. Rykten gör gällande att Disney redan gett upp om kommande Solo-filmen efter att valt en skådis som var så dålig att de tvingats anställa en coach till inspelningarna. Filmen planeras visas på Bio i Maj 2018 och vi har inte sett den minsta promotion.

    Det ni lyckats med är att bevisa att det`enda ni kan är förstöra saker. Ni kommer inte i närheten av oss i att SKAPA saker. Som jag redan påtalat i mitt inlägg så har ni inga egna karaktärer att ersätta våra med. Det är inte ni som har coola kvinnor som Princess Leia, det är vi som har det. Det är inte ni som har kvinnor på ledande positioner, det är vi som har det. Era kvinnor är skämt som bråkar internt och leder till att de onda rymdnazisterna vinner.

    ”Nu ska Link få vara en tjej och Bond vara icke-vit också så har vi tagit ännu mer glädje ifrån er.”

    Vilket bara kommer att öka originalens värde och demonstrera hur värdelösa era produkter är. För den som missat det har sopkvasten redan plockats fram hos Marvel Comics. De stängde ner inte mindre än SJU serier häromveckan. Grattis ni är så bra att era produkter går i konkan snabbare än Rey lär sig kraften LOL

    ”Ni som behöver se vita pojkhjältar som stereotyperar sig igenom basala karaktärsstigar för att känna er trygga får skapa er egen kultur.”

    Tack vi har redan en. Vars idoler och ansvariga inte sprungit runt och sextrakasserat kvinnliga underlydande medan de kallat sig ”manliga feminister”. Hur många manliga feminister har fått sparken på sistone i er mediekultur nu igen? Sist var det GamerGate-hatarsajten VICE.Gissa om GamerGate skrattar åt er nu när journalister som anklagade GamerGate för sexism – blir sparkade för att själva vara sexister LMAO

    ”Ni har demoniserat utbildade, kulturellt intresserade, skapare, metropol och mångfalden i storstäder i årtionden, så då är det inte konstigt att skaparna slutat försöka förstå er och vad ni vill ha.”

    Ni vet inte ens vad mångfald betyder. Er ide om mångfald är fixering på människors genitalier och hudpigment. På tal om ingenting bor din sort i regel i de vitast tänkbara områden och flyr er kos när för många bruna dyker upp. Era egna arbetsplatser ser likadana ut så mångfald? Please! Det vet ni inte vad det är. Jag har haft chef som är svart, kvinna och moderat. Jag är långt mycket mer kvalificerad än du att prata om mångfald.

    ”TLJ handlar om besvikelser, misslyckanden, förväntningar, svårigheter och vad det förflutna kan göra med en.”

    Precis. TLJ handlar om misslyckanden. ERT att producera saker av värde som står på egna ben.

    ”Luke misslyckades och förlorade sin framtid för att han var livrädd för att ännu en person i hans familj skulle lockas till den mörka sidan. Han var fast i det förflutna.”

    Er Luke misslyckades javisst. Han var skräp precis som man borde ha väntat. Vår Luke däremot blev en Legend redan med Fredsfördraget på Bakura. Ser du skillnaden än? Er Luke var inte fast i det förflutna. Er Luke HAR inget förflutet att tala om. Han upphörde att existera efter film 6 eftersom Disney ville mjölka varumärket på pengar.

    Allting som producerats om Lukes berättelse efter ROTJ befinner sig på vår sida. Det är ingen som tar er Luke på allvar och det finns inget sätt för er att tvinga oss heller. Ni har inte den makten och som jag visar i länklistan ni är inte ens smartare än en fjärdeklassare. Hur känns det att bli sågad av en tjej som går fjärde klass i grundskolan?

  11. ”Våra filmer är tidslösa klassiker”

    Som handlar om att döda hundratusentals rasistiska fascister med en torped utan att rycka på axeln.

    ”Över 60.000 fans”

    Du menar ”Gulagsfyllnad som tycker kvinnor med entartete hårfärg ska kastas från hustak”.

    ”Rykten gör gällande att Disney redan gett upp om kommande Solo-filmen efter att valt en skådis som var så dålig att de tvingats anställa en coach till inspelningarna”

    Kapitalister vill ha pengar men vill inte lära sig ordentligt filmskapande, då blir det som det blir.

    ”Det är inte ni som har kvinnor på ledande positioner, det är vi som har det”

    Vi är mycket imponerade av Betsy DeVos och Omaros- aaj fan.

    ”Hur många manliga feminister har fått sparken på sistone i er mediekultur nu igen?”

    Ja, men de hatar ändå kvinnor mindre än vad GG gör.

    Men visst, mycket pinsamt för oss att vi aktivt röstade för att göra dem till president efter att de erkänt till brotten.

    ”På tal om ingenting bor din sort i regel i de vitast tänkbara områden”

    Haha, bara för att nu inte har råd att bo lika bra som oss ska ni inte insinuera!

    ”Jag har haft chef som är svart, kvinna och moderat.”

    Hellre en vit man som inte vill utförsäkra fattiga för att ge Allra-chefen en skattesänkning att köpa helikopter för.

    ”Vår Luke däremot blev en Legend redan med Fredsfördraget på Bakura.”

    Tyvärr inte. Inget av allt det där har skett och att känna till det gör dig inte till ett fan som vet något om vad som passar Star Wars bäst. Expanded Universe var fyllt med skräp, dumheter och buskis från första början.

    Det som hände var att ett gäng vita killar sprängde en halvmiljon fascister och dödade Newt Gingrich, men deras arbete hade inte mycket effekt.

  12. ”För den som missat det har sopkvasten redan plockats fram hos Marvel Comics. De stängde ner inte mindre än SJU serier häromveckan. ”

    Det viktiga är att serierna inte uppskattas av eller skänker glädje åt er Paul Nehlen-väljare. Deras försäljningssiffror är sekundära.

  13. @Axel Edgren:

    Ja, men de hatar ändå kvinnor mindre än vad GG gör

    Jaså, har Göran Greider också blivit indragen i #MeToo-svängen?

  14. Jag har alltid gillat star wars men aldrig varit någon riktig fantast.
    Så jag undrar över allt det här ändrandet i filmerna. Jag trodde att del 1-7 redan var kända när de äldsta tre filmerna gjordes. Alla ungar som var fantaster på 80-talet kände ju till saker som inte kommer med i filmerna förrän med del 1-3. T.ex. Darth vaders bakgrund. Jag tyckte inte att mycket var nytt, av de stora dragen, för att jag fått det berättat för mig för länge sedan.

    Men är filmerna alltså fritt påhittade inför skapandet?

    (Eller är det som t.ex. sagan om ringen där det fanns en tecknad version som spelfilmerna lånade all scenografi ifrån? Alltså att det är fristående berättare som filmerna lånat ifrån?)

  15. OT

    ”Under 2017 ökade våldet mot kvinnliga journalister och antalet som blev dödade i tjänst ökade markant. Det sker samtidigt som 2017 var det år då fler kvinnor än någonsin ställde sig upp för att uppmärksamma de systematiska orättvisor och övergrepp som många kvinnor utsätts för ” skriver Cilla Benkö.

    Lite längre ner i texten så skriver hon.

    ”Dessutom visar statistiken att 2017 var det år då andelen kvinnor som dödades – 13 procent – var den högsta på åtta år. ”

    Som nybliven feminist, tack Virtanen, så delar jag naturligtvis Cillas uppfattning att utvecklingen går åt rätt håll men att vi inte kan nöja oss förrän det är 50/50!

    https://www.expressen.se/kultur/2017-var-ett-farligt-ar-for-kvinnliga-journalister/

  16. @Gigas:
    Jodå, Ulf noterade bland annat detta.

    Och jag fick ett av mina sällsynta utbrott:

  17. @Jenny:
    Vilken Flugan är det du syftar på? Inte den gamla klassikern från 1958 med Vincent Price?

    Jag har ärligt talat aldrig förstått fascinationen med Star Wars*. Det är enligt min åsikte undermålig science fiction, just den typ av stereotyp SF som fördomsfulla människor som aldrig läst Sf tror utgör typisk SF. Den är okej på samma sätt som en typisk rom-com är okej. En stunds förströelse på kvällen. Inget mer. Star Wars förtjänar tvivelsutan en framträdenade plats i filmhistorien, men det är för den tekniska innovationerna och de rent visuella framstegen i filmberättandet. Storyn är som bäst en medioker vilda västern i rymdmiljö.

    Hade man velat skildra ett storslaget galaktiskt imperium kunde man med fördel ha gett sig på att försöka filmatisera Isac Asimovs ursprungliga Stiftelsetriologi som, om jag minns rätt, förutom prologen i första berättelsen, består av sex individuella berättelser, två per bok, i ett gemensamt ramvker som spänner över tusentals år och handlar om ett galaktiskt imperiums sönderfall och hur man försöker förkorta det för att återuppbygga ett nytt. Man har ett upplägg till 7 filmer bara där. Det finns också där en ”prequel”-trilogi om det ursprungliga imperiets framväxt.
    Det är bra intellektuell space opera som är vad Star Wars borde ha varit, men inte är.
    Annars finns det ju annan bra SF som Alien och Blade Runner (och jag var och såg Blade Runner 2048, min första 3D-film, för inte så länge sedan) och gamla klassiker som Logan’s Run, Apornas planet (den ursprungliga), Soylent Green, The Lathe of Heaven (1971).
    Så varför är folk så fascinerade av undermåligt skräp som Star Wars?

    *Jag uttalar mig främst om första filmen (episod 4). Även om jag sett alla (tror jag) av de två första trilogierna så har jag väldigt dålig koll på vad som händer i dem. Minns bara att ”kamelerna” från den andra filmen och att den andra trilogin i princip går ut på hur Darth Vader blev just Darth Vader.

  18. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Hade man velat skildra ett storslaget galaktiskt imperium kunde man med fördel ha gett sig på att försöka filmatisera Isac Asimovs ursprungliga Stiftelsetriologi”

    Det är nog på G:

    ”Isaac Asimov’s Foundation Trilogy Heads For TV”

    https://www.empireonline.com/people/isaac-asimov/isaac-asimov-foundation-trilogy-heads-tv/

    Annars gillar jag Starship Troopers. Första filmen tyckte jag var riktigt bra, men sen har det tyvärr bara blivit skräp av uppföljarna.

  19. @Utlandssvensk:
    Hoppas bara de inte sabbar dem på samma sätt som I, Robot. Tycker det är lite perverst när man gör actionfilmer av sånt som är uppenbara ”mysdeckare”.

    Starship Troopers: Den Heinleinska med Barney Stinson i en av rollerna? Jag behöver nog se om den. Tror jag har läst den både som tecknad serie och bok. Har lite paralleller med Ender’s Game som jag tyckte var en kanonbok, och de gjorde väl i alla fall ett hyfsat jobb när de gjorde film av den, trots vissa uppenbara svårigheter. Måste vara vissa problem att göra en film med stenhårda och hänsynslösa 6-åringar som bankar skiten av varandra, och t.o.m. begår regelrätta mord. (Och uppföljarna ger sen lite nya dimensioner till det hela eftersom de tar en helt annan riktnint.)

  20. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Starship Troopers: Den Heinleinska med Barney Stinson i en av rollerna?”

    Ja!

    ”Jag behöver nog se om den.”

    Utan tvekan!

    ”Har lite paralleller med Ender’s Game som jag tyckte var en kanonbok, och de gjorde väl i alla fall ett hyfsat jobb när de gjorde film av den, trots vissa uppenbara svårigheter.”

    Ja, väldigt bra bok för hela familjen! Filmen var helt ok.

    ”Måste vara vissa problem att göra en film med stenhårda och hänsynslösa 6-åringar som bankar skiten av varandra, och t.o.m. begår regelrätta mord.”

    En utmaning för den kreativa dystopikern!

  21. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Jag vill påstå att det finns påtagliga paralleller mellan Starship Troopers och Clockwork Orange. Båda kombinerar god underhållning (för vissa?) med väldigt djupa frågeställningar. Det är filmer man kan se och sen grubbla över länge.

    Fast det är mycket snyggare brudar i Starship Troopers Smile

  22. @Axel Edgren:

    ”Som handlar om att döda hundratusentals rasistiska fascister med en torped utan att rycka på axeln.”

    Näpp, nu är det visst du som varken läst historien bakom filmerna eller förstår dig på filmskapande. Vad en film handlar om är inte samma sak som vad som händer i filmen. Att Dödsstjärnan sprängs är bara något som händer, det är inte vad filmen handlar om. Exempel på saker som Stjärnornas Krig handlar om: Människa vs Maskin. Frihet vs Tyranni. Traditioner vs Moderna ideer.

    ”Du menar ”Gulagsfyllnad som tycker kvinnor med entartete hårfärg ska kastas från hustak”.

    Det var ju mest sådana som du som fanns i Gulag. Du verkar ha glömt att det var kommunister själva som rensades ut av andra kommunister.

    ”Kapitalister vill ha pengar men vill inte lära sig ordentligt filmskapande, då blir det som det blir.”

    Kommer från dig som inte ens förstår handlingen i första Stjärnornas Krig-filmen.

    ”Vi är mycket imponerade av Betsy DeVos och Omaros- aaj fan.”

    Det var alltså Stjärnornas Krig som det här inlägget handlade om. Gnälla på Trump-folk får du göra i mer relevant inlägg.

    ”Ja, men de hatar ändå kvinnor mindre än vad GG gör.”

    Kvinnohat är inget brott dumbom. Medievänstern får inte sparken för ”kvinnohat”. De får sparken för trakasserier och sexuella övergrepp – som ÄR olagliga på riktigt.

    ”Men visst, mycket pinsamt för oss att vi aktivt röstade för att göra dem till president efter att de erkänt till brotten.”

    Ännu ett ämne som demonstrerar hu förvirrade ni är. Att bli hysteriska över de här sakerna och förespråka ett samhälle totalt utan rättssäkerhet är alltså ER värdering. Det är inte vår värdering det är enbart er egen. Du klagar alltså på fullaste allvar över att vi inte följer ERA värderingar?

    ”Haha, bara för att nu inte har råd att bo lika bra som oss ska ni inte insinuera!”

    Det är klart korrumperade personer har råd att betala för att slippa de saker de själva efterfrågat. Det är liksom definitionen av korrumperad att sätta pengarna främst och sakna moral.

    ”Hellre en vit man som inte vill utförsäkra fattiga för att ge Allra-chefen en skattesänkning att köpa helikopter för.”

    SÅ intelligent då av er att förespråka värderingar där vilken svart kvinna (som vill utförsäkra fattiga) som helst kan sänka vilken vit vänsterman som helst genom att utnyttja det manshat och det västhat som ni är ansvariga för att ha skapat. Ni är verkligen höjden av intelligensreserv.

    ”Tyvärr inte. Inget av allt det där har skett och att känna till det gör dig inte till ett fan som vet något om vad som passar Star Wars bäst. Expanded Universe var fyllt med skräp, dumheter och buskis från första början.”

    Det där visar hur mycket du vet. Expanded Universe startades av George Lucas själv redan innan den första filmen hade haft premiär. 1976 skrev Lucas kontrakt med Alan Dean Foster för både bokversionen av Stjärnornas Krig och fortsättningen Splinter of Minds Eye. Den sistnämnda tänkt att bli nästa film på låg budget om den första filmen misslyckades men när ANH blev en stormsucce över alla förväntningar så hade Lucas råd att göra en riktig uppföljare med långt högre budget och så fick vi ESB.

    ”Det som hände var att ett gäng vita killar sprängde en halvmiljon fascister och dödade Newt Gingrich, men deras arbete hade inte mycket effekt.”

    Det som hände var att frihet vann över tyranni medan din generation stödjer tyranni och hade varit de som flög i luften på Dödsstjärnan som ni byggt för att tvinga Donald Trump avgå LOL!!!

  23. @MJx:

    ”Så jag undrar över allt det här ändrandet i filmerna. Jag trodde att del 1-7 redan var kända när de äldsta tre filmerna gjordes.”

    George Lucas kunde inte veta hur stor succé Stjärnornas Krig skulle bli innan filmen haft premiär så det var omöjligt för honom att planera annat än i stora drag hur serien skulle se ut. Vad han gjorde var skrev ner ett ramverk för den värld där den första filmen utspelade sig och såg till att ha rättigheterna till uppföljare om den första filmen gick bra. (De hade mängder av modeller och kostymer de kunde återanvända för fler filmer)

    ”Alla ungar som var fantaster på 80-talet kände ju till saker som inte kommer med i filmerna förrän med del 1-3. T.ex. Darth vaders bakgrund. Jag tyckte inte att mycket var nytt, av de stora dragen, för att jag fått det berättat för mig för länge sedan.”

    Darth Vaders bakgrund hade Lucas mycket riktigt skissat på från början, folk är dock oeniga om hur detaljerad skissen var. Redan i första filmen nämner Ben-Kenobi hur han slogs med Lukes far i ”Clone Wars” men i brist på några som helst förklaringar av vad det innebar så fanns där ingen större begränsning för vad Lucas kunde hitta på i Prequels. Han kunde hitta på vad som helst som kallades ”Clone Wars”

    Anledningen ungarna på 80-talet visste saker som inte fanns i filmerna är helt enkelt Expanded Universe. Lucasfilm licenserade författare och Serietecknare att berätta historier mellan filmerna. Det finns en mängd officiellt stämplade serietidningar mellan ANH-ESB och ESB-ROTJ och även ett antal efter ROTJ. Andra källor för information var givetvis de officiella fanklubbarna.

    ”Men är filmerna alltså fritt påhittade inför skapandet?
    (Eller är det som t.ex. sagan om ringen där det fanns en tecknad version som spelfilmerna lånade all scenografi ifrån? Alltså att det är fristående berättare som filmerna lånat ifrån?)”

    Alltihop började med George Lucas. Han skissade upp ett ramverk av hur världen såg ut, dess historia, politik, etc och hittade på rollfigurer som skulle förekomma i hans berättelse. Sedan anlitades författare för att omvandla Lucas visioner till manus. Slutligen anlitades filmfolk att anlita manus till film. Jag kan på tal om ingenting påpeka att Lucas också anlitade spökskrivare att producera bokversioner av filmerna. Följande personer skrev alltså Stjärnornas krig filmerna.

    A New Hope – Alan Dean Foster (George Lucas)
    The Empire Strikes Back – Donald F. Glut (George Lucas)
    The Return of the Jedi – James Kahn (George Lucas)

    Av naturliga orsaker så förekommer det en mängd saker i böckerna som inte fanns i filmerna.

  24. @Utlandssvensk:
    Jag har läst de fyra huvudböckerna som har Ender som centralfigur (det är lite rörigt vad som exakt finns om Ender) och så har jag läste den första av böckerna om Bean som ”Ender’s Shadow”. Jag tror det är fyra stycken också där. Har tänkt läsa de övriga också, har bara inte blivit av. Måste hitta dem billigt. Och så har jag en ganska tung läslista redan, både fiction och non-fiction. Jag köper i högre takt än jag hinner med att läsa, inte minst med tanke på att jag också är hyfsat flitig kund på biblioteket.

  25. @Utlandssvensk:
    Starship Troopers har väl med ansvar och plikt att göra? (Ganska typiska Heinlein-teman innan han snurrade in på sexuell frigörelse.)
    Jo, Clockwork Orange är min favoritfilm alla kategorier, trots att den saknar kapitel 21. (Jag är lite förvånad över att ingen någonsin har anmärkt på CO-homagen i mitt inläggsformat, jag undrar om det är för att ingen har kopplat det, eller om de bara inte tycket det var värt besväret att kommentera det.)

  26. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Jag är lite förvånad över att ingen någonsin har anmärkt på CO-homagen i mitt inläggsformat, jag undrar om det är för att ingen har kopplat det, eller om de bara inte tycket det var värt besväret att kommentera det.”

    Jag kan inte svara för någon annan, men i mitt fall har jag definitivt inte kopplat. Hur visar du respekt för CO genom ditt inläggsformat? Vidare är jag inte ens säker på vad ”inläggsformat” betyder i detta sammanhang.

  27. ”Det som hände var att frihet vann över tyranni medan din generation stödjer tyranni”

    Jag glömde hur alla unga röstade på en person som tror att han äger rättsappaten och tycker Putin och Kim-Jong Il är mer beundrandsvärda än hans föregångare.

  28. Denna och Sargons tävlar just nu i att vara mest underhållande sågningen. OBS! Spoilers. Flera sceners dumhet visas i sin helhet.

  29. @Utlandssvensk:
    ”format” skall förstås förstås ganska löst, men jag tror följande citat klargör vad Eders Ödmjuke syftar på:

    Alex’s narration gives us clues as to who he needs us, his readers, to be. He interpellates his readers fairly often in the text. He refers to us directly as “O my brothers” (39), calls himself “Your Humble Narrator” (69) in a joking manner, and refers to himself as “your little droog [friend]”

  30. @Gigas:
    Jag misstänker att hon är ett hopplöst fall. Ifall hon såg några av mina tweets (jag rantade iväg flera stycken) så lär hennes öron bränna ganska rejält.

  31. @Erik:
    Ah, så det som fansen visste kom från officiella källor som byggde på ursprungsberättelsen och de senare tillkomna filmerna är byggda kring de officiella berättelserna,

  32. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Hon är väl som folk är mest så att hon bara tar till sig det som stöder hennes idéer. Ett pedagogiskt svar i Expressen skulle i alla fall vara på sin plats för att visa hur ideologiskt styrd hon är.

  33. @MJx:

    ”Ah, så det som fansen visste kom från officiella källor som byggde på ursprungsberättelsen och de senare tillkomna filmerna är byggda kring de officiella berättelserna”

    Javisst, därmed inte sagt att allting var hugget i sten. Givtevis kunde även de officiella berättelserna ändras, men inte hur mycket som helst. En av dessa berättelser var Darth Vaders historia. Hans dräkt höll honom vid liv, han hade fått svåra brännskador vid duell med Obi Wan-Kenobi. Att de hade duellerat framgick redan i första filmen. Det enda fans inte visste var detaljerna.

    ”Last time we met I was the student, now am the master”

    Med denna geniala replik skapade George Lucas förståelsen att det fanns ett universum utanför filmerna. Det var inte bara något man hittade på allt eftersom, det fanns en plan styrd av Lucas och alla böcker, filmer, serietidningar och fanklubbar måste rätta sig efter detta.

    Stjärnornas Krig fungerar i hög grad precis som Sagan om Ringen, med skillnaden att Tolkien skapade en Engelsk hjälteberättelse i hög grad byggd på brittisk forntida historia medan George Lucas skapade en Amerikansk hjälteberättelse som precis som USA självt är ett hopkok då USA uppkom långt senare än England.

    Jag tror folk ofta glömmer att jämfört med länder som England och Frankrike som har medeltidshistoria att bygga på så har USA ingen forntida bakgrund alls och uppkom så sent som 1776. Vad kunde då vara mer logiskt än George Lucas ide att 1977 ge USA egna hjältar ”long time ago in a galaxy far far away?” som katapultade nationen in i 80-talet?

    På sitt sätt är de nya filmerna (Särskilt ”The Last Jedi”) också logiska för sin tid. De är inga hjältesagor alls, de är dekonstruktion som promotar nihilism och där vill riva ner alla gamla hjältar. Det är ju också den poängen jag gjort för dem som vill driva tesen om feminism och antirasism.

    Visst Disney river ner gamla hjältar och babblar om mångfald men inte tusan gav de svarta, asiater eller kvinnor nya hjältar istället. Filmens asiatiska rollfigur är en pinsam fangirl, filmens gay-karaktär är en ”hotheaded” idiot som begår myteri, filmens svarta rollfigur är ett skämt och det enda ”kvinnor kan” i ”rebellalliansen” är att förlora vilket händelsevis också varit Phasmas stora talang i två filmer. Vad beträffar Rey så finns det ingen som kan identifiera sig med ”henne”. Hon är mer ”the force” än kvinna.

    Att döma av internetkommentarer jag hört så tycker stora delar av fansen bäst om Kylo Ren för hans motivationer kan de förstå. Han ignorerades av deadbeat dad Han Solo och karriärskvinnan General Leia, han utsattes för Mordförsök av fosterpappan Fake-Luke och hans nya pappagestalt Supreme Snoke talar till honom så här

    ”Du är en fjant, du förlorade till en tjej och allt du håller av värde är löjligt”

    När jag tänker efter så påminner Snoke om en av personerna som postar kommentarer här.

  34. @Erik: Intressant. Jag vet inte, jag kanske släpper det snabbare eller något, men när det görs den här typen av franchises och den interna strukturen och logiken divergerar så har jag svårt att se det som egentligen relaterade filmer. Det är ju liksom bara namnet som är gemensamt, författare och annat är ju utbytta, så upprätthåller man inte ett konsekvent innehåll så blir det ju bara ett ytligt skin.

    Varumärket blir ett negativt värde – resurserna som kunde använts att skapa något nytt blir bortslösade på något som blir ointressant på grund av oförmågan att upprätthålla en berättartradition.

    Nu vet vi ju att SJW lägret tyvärr inte klarar av att skapa något, men det hade t.ex varit intressant att se produktioner om ett SJW certifierat universum. Ännu mer intressant om det görs till en del av berättelsen, personerna och rollfigurerna är inte i sina roller av en slump, utan de _är_ kvoterade efter valda egenskaper. Kämpandes mot något ännu obehagligare, typ borgliknande civilisationer där alla _görs_ lika och inte längre har dessa egenskaper, etc. Tror det hade kunnat finnas en hel del intressanta, om än aningen dystopiska berättelser där. (Den metod som t.ex marvel tycks ha försökt sig på – vi har egentligen inget att säga men vi vill säga inget på ett rättvist sätt tror jag dock inte är en bra ide).

    Men just den politiserade design-by-committee döden för franchises känns bara som slöseri av resurser. Jag tror inte ens Axel har rätt i sitt försök till skadeglädje – för att något skall ’förstöras’ av nyare historier krävs att de accepteras som kanon av de som är så fästa vid franchiset, och generellt tror jag inte att det folk upplever som förstörande accepteras av dem som kanon, utan de nya blir bara… irrelevant waste.

  35. @Olof:

    ”Det är ju liksom bara namnet som är gemensamt, författare och annat är ju utbytta, så upprätthåller man inte ett konsekvent innehåll så blir det ju bara ett ytligt skin.”

    Det är just så det INTE varit med Stjärnornas Krig. Fram till att Lucas sålde varumärket så har George Lucas och hans utvalda grupp sett till att innehållet varit konsekvent över samtliga medier. Du fick inte ens kalla en serietidning ”Star Wars” utan att George Lucas grupp kontrollerat att den inte kolliderade med annat innehåll. Anledningen ingen skrev om Clone Wars före prequel-filmerna är att George Lucas förbjöd det från början och det var långt innan Episode I var fastställd.

    ”Varumärket blir ett negativt värde – resurserna som kunde använts att skapa något nytt blir bortslösade på något som blir ointressant på grund av oförmågan att upprätthålla en berättartradition.”

    En förmåga som George Lucas upprätthöll och som dessutom pånyttföddes 1992 när Timothy Zahns Expanded Universe trilogi om ”5 år efter Return of the Jedi” dök upp och inom några år övertygat Lucas om att varumärket fortfarande var starkt. Det är de facto fansen som är anledningen det blir fler filmer.

    ”Nu vet vi ju att SJW lägret tyvärr inte klarar av att skapa något, men det hade t.ex varit intressant att se produktioner om ett SJW certifierat universum.”

    Det finns inget sätt att skriva ett SJW-certifierat universum. SJW är en postmodern ideologi och postmodernism är en självmotsägelse ”Inga sanningar finns” – i sig en sanning så varför skulle nån lyssna på den som påstår det? Postmodernism är i grunden bara ett ”sleight of hand” för kommunism. Det är som att sälja Hitler och Stalin-hjältesagor. Vem skulle utgöra publiken för en ung Stalin som mördar liberaler och bekämpar demokrati i Ryssland?

    ”Ännu mer intressant om det görs till en del av berättelsen, personerna och rollfigurerna är inte i sina roller av en slump, utan de _är_ kvoterade efter valda egenskaper. Kämpandes mot något ännu obehagligare, typ borgliknande civilisationer där alla _görs_ lika och inte längre har dessa egenskaper, etc.”

    Sådant där finns redan i mängder bland de tusentals böcker som kan köpas på SF Bokhandeln.. Poängen är att den sortens samhälle alltid får skurkrollen i science fiction/fantasy som är en utpräglat liberal-frihetlig-äventyrlig genre. Du kan inte skriva äventyrsberättelser om samhällen vars ideologi är raka motsatsen till anledningen böckerna köps. Det finns ingen betalande publik.

    ”Tror det hade kunnat finnas en hel del intressanta, om än aningen dystopiska berättelser där. (Den metod som t.ex marvel tycks ha försökt sig på – vi har egentligen inget att säga men vi vill säga inget på ett rättvist sätt tror jag dock inte är en bra ide).”

    Som sagt det finns redan – i skurkrollen. Om du sätter det i hjälterollen så finns det ingen betalande publik.

    ”Men just den politiserade design-by-committee döden för franchises känns bara som slöseri av resurser. Jag tror inte ens Axel har rätt i sitt försök till skadeglädje – för att något skall ‘förstöras’ av nyare historier krävs att de accepteras som kanon av de som är så fästa vid franchiset”

    SSHHHHH! Tyst, du förstör överraskningen jag hade åt Axel Smile Givetvis är det så enkelt att ingen konsumtionsprodukt kan diktera vad fans gillar.

  36. Ojdå, köptakritiker kan visst inte längre diktera för folk vad de skall gilla. The Last Jedi går in i 2018 som den minst omtyckta Stjärnornas Krig-filmen någonsin.

    January 2018

    Den har gått om både The Phantom Menace och Attack of the Clones och har precis nått den nya bottennoteringen 50% i publikbetyg. Här är en av de talande Last Jedi-memerna.

    xmas

  37. @Erik:
    Jag såg ocså det i morses. Sen satt jag på IMDB och kollade. Den har 7.6 som betyg överlag baserat på över en kvarts miljon röster, men jisses, när jag kollade recensionerna, det är över 4 tusen recensioner och jag satt länge och bläddrade. Hade tänkt jag skulle kolla dem allihop men det tog för lång tid att bläddra. (Och när jag säger ”kolla”, så menar jag inte att jag läste dem, jag bara skummade rubrikerna och kollade vad de hade för betyg.)
    Det var under en lång tid sida upp och sida ner där det förutom en handfull bara var betyg från 5 stjärnor och nedåt (på en 10-gradig skala). Sen började det så småningom dyka upp klusters med höga betyg, och det gemensamma för många av de med höga betyg var att de vände sig mot ”haters”. Jag är inte säker, men jag fick intryck av att den del av de bra recensionerna postades flera gånger. Det kan ju i och för sig också ha förekommit bland de negativa, men i alla fall, det är lite underligt hur de bra recensionerna klumpade sig samman. Men det kanske berore på någon algoritm hos IMDB, för de var i alla fall inte i någon strikt kronologisk ordning.
    Men mitt allmänna intryck var att 90% låg på 1–5, och att mellan en tredjedel och hälften av alla recensioner gav 1 stjärna. Det var mycket bitterhet och filmen kallades för både Star Trash, Bovine Manure (dvs. koskit, lite finare uttryckt) och Social justice Wars. En recension hade rubriken ”Star Wars – In space nobody can hear you fly” Devil
    Flera stycken anmärkte på att de inte begrep hur den kunde ha 7.6 som betyg överlag när recensionerna var så överväldigande negativa och de som recenserade gav så fruktansvärt låga betyg.
    Mitt intryck är att medelbetyget bland recensionerna förmodligen ligger någonstans runt 3 (av 10). Vilket är ett fruktansvärt underbetyg.
    En grej med IMDB är att de inte redovisar ”raw figures”, utan ett ”viktat genomsnitt” som de beräknar för att ”motverka kampanjer”, och de redovisar inte heller hur viktningen går till. Så ytterligare skäl att starkt ifrågasätta tittarbetyget på 7.6.

  38. ” för att något skall ‘förstöras’ av nyare historier krävs att de accepteras som kanon av de som är så fästa vid franchiset”

    Javisst, du kan ju läsa om historien där Luke försöker ha sex med sin lärlings lik efter att liket kapats av en artificiell intelligens han blivit kär i hur många gånger du vill.

    ”Vem skulle utgöra publiken för en ung Stalin som mördar liberaler och bekämpar demokrati?”

    Mörda liberaler? Bekämpa demokrati? Har du varit på Flashback någon gång?

    ”Den har gått om både The Phantom Menace och Attack of the Clones och har precis nått den nya bottennoteringen 50% i publikbetyg.”

    Vilket definitivt inte är fallet. Betyg som ges i politiskt syfte kan inte räknas. Personerna som ger dessa betyg har sett filmen, inte känt så mycket, och sedan instruerats att känna på ett visst sätt av deras pappasubstitut på Youtube.

  39. Själv växte jag ifrån genren för mer än ett halvsekel sedan, men kan ändå hysa en liten sympati för de som är för sådana nästan oskadliga manliga intressen.

    Hade hoppats genusdebatten skulle ha gjort en årssammanställning av genusteologernas värsta trams, men de är förmodligen så många att det skulle ta flera dagar…

    Ett par år gammal bild, men inte väsentligt annorlunda nu:

    https://i1.wp.com/www.informationliberation.com/files/defense-minister-sweden.jpg?zoom=2

    Gissa vilken försvarsminister jag skulle föredra?

  40. Gissa vilken försvarsminister jag skulle föredra?

    Goebbels? Alexander Bengtsson? Axel Edgren?

  41. @Axel Edgren:

    ”du kan ju läsa om historien där Luke försöker ha sex med sin lärlings lik efter att liket kapats av en artificiell intelligens han blivit kär i hur många gånger du vill.”

    Axel, även om det kan vara jobbigt och svårt, måste du försöka att förstå att alla inte läser samma saker som du.

  42. ”På sitt sätt är de nya filmerna (Särskilt ”The Last Jedi”) också logiska för sin tid. De är inga hjältesagor alls, de är dekonstruktion som promotar nihilism och där vill riva ner alla gamla hjältar. ”

    De handlar iofs om att inte ge upp och att man inte kan förlita sig på det förflutna, för då blir man känslomässigt försvagad. Men visst om har försämrat sin hjärna till den grad att man bara vill se samma bekväma underdogfabel om och om igen så kan man inte föstå det. Ni har politiserat *ALLT* som inte skulle passa in i en kulturfestival anordnad av John Birch-sällskapet eller Jan Banan. Har den där kvinnliga karaktären lite för kort hår?! Hur lång tid har det gått mellan de heterosexuella blickarna?! Hur många icke-vita är det på bilden och har de för mycket agens!? HALLÅ DÄR, DEN KARAKTÄREN SER UT SOM EN CUCK!

    Det ska vara fagra kvinns, skurkar med tunn mustasch, hjältar som plockade ur lätt homoerotiska brittiska omslag till Pojkarnas Egna Äventyrsmagasin och samma fabler som vi sett i alla blockbusters med lite pang-pang emellan.

  43. Media: Det är bara (grupp X) som inte gillar filmen.

    Nej, sorry. det är alla sorters fans som ogillar den. Det är tydligen många Kvinnor som inte heller gillar shoehornade låtsaskaraktärer.

    och

    vidare

    och vi kan fortsätta så länge det behövs.

  44. Det finns kvinnliga Pizzagatedetektiver och kvinnliga kristdemokrater också.

    Det finns pengar eller i alla fall uppmärksamhet i att förråda en grupp som högermän hatar. Fråga Armond ”Get Out var dålig för rasism finns inte, speciellt inte hos vita män” White eller Jenner.

  45. @Axel Edgren:

    Helt underbart hur inkompetent du är på ämnet Stjärnornas Krig och dess uppfinnare George Lucas. Det här kan jag skriva i sömnen

    ”De handlar iofs om att inte ge upp….”

    Jaså? Ge upp att göra vad? Du förväxlar nog Lucas filmer med Disneys filmer. Disney har inte ens etablerat VAD de försöker göra så hur skulle de kunna handla om att inte ge upp att göra det? Medan Lucas filmer hade ett tydligt mål för de inblandade så låt mig summera vad de nya karaktärerna kan inte ge upp med – och vad de skall ge upp med.

    Rey – Skall inte ge upp med att försöka ha ett förhållande med Kylo Ren – Kan dock på goda grunder ge upp att försöka lära sig något av filmens fake-Luke.

    Finn – skall inte ge upp med sina försök att fly från hela skiten. Kan dock på goda grunder ge upp att försöka bli filmens hjälte för intersektionella feminister kan inte låta en svart man göra något av betydelse.

    Poe Dameron – skall inte ge upp med sina försök att slippa från alla former av ansvar. Kan dock på mycket goda grunder ge upp sina försök att vara rolig.

    Rose – skall inte ge upp med sina försök att få Finn att bli en kommunistisk revolutionär. Bör dock på goda grunder sluta försöka tvinga åt sig kyssar som värsta #Metoo förövare.

    Vice Admiral Holdo – skjal inte ge upp med sina försök att leda resistansen utan att behöva inspirera eller leda trupperna. Kan dock på mycket goda grunder ge upp tanken att någonsin lyckas lära Poe Dameron den läxa hon offrar halva flottan hellre än att ge upp.

    Kylo Ren – skall inte ge upp att försöka bli G-rey med Rey. Kan dock helt ge upp tanken att någonsin bli respekterad. Efter att ha övergivits av först Han, sedan utsatts för mordförsök av fake-Luke och slutligen hånats av Supreme Useless Snoke så är hans värdighet förbrukad för gott.

    Phasma – skall inte ge upp försöken att bli en riktig karaktär. Bör dock på goda grunder ge upp försöken att hålla monologer innan hon har ihjäl någon eftersom det får henne att låta som en billig James Bond skurk.

    Hux – skall inte ge upp försöken att ge sina anställda hörselskador. Kan dock helt ge upp försöken att låta skrämmande. En cartoon som ingen tar på allvar.

    BB-8 – skall inte ge upp sina försök att få Canto Bights invånare att fatta att han inte är en spelautomat. Kan dock helt ge upp sina försök att försöka bli filmens R2-D2.

    ”och att man inte kan förlita sig på det förflutna, för då blir man känslomässigt försvagad.”

    Vilket är något BRA (både i Stjärnornas Krig och i vår värld) och för övrigt motsatsen till att vara en alkoholmissbrukare. Fyllon är känslomässigt stärkta på varje sätt. Så dina värderingar är skit både med Stjärnornas Krig mått och med vår världs mått.

    ”Men visst om har försämrat sin hjärna till den grad att man bara vill se samma bekväma underdogfabel om och om igen”

    Åter, i brist på BÄTTRE så varför skulle vi vilja byta ut samma gamla fabel mot något som på alla sätt är objektivt sämre och av lägre kvalitet? Så ja har du inget bättre så vill vi ha kvar samma gamla. Vi har ingen avsikt att byta ut ett helt tak mot ett läckande tak.

    ”så kan man inte föstå det. Ni har politiserat *ALLT* som inte skulle passa in i en kulturfestival anordnad av John Birch-sällskapet eller Jan Banan.”

    Vet du vad ordet politik står för ens? Den som anser att det bättre skall ersätta det sämre politiserar ingenting. Det är ni som driver den politiska linjen att förändring är ETT SJÄLVÄNDAMÅL och att det därför är en moralisk handling att ersätta det bättre med det sämre.

    ”Har den där kvinnliga karaktären lite för kort hår?!”

    Er åsikt i den frågan är lätt att förutsäga. Är det bättre att ha längre hår. Då vill ni ABSOLUT att håret skall vara kortare. Ju bättre långt hår är ju mer energiskt motsätter ni det. ALLTING skall i förändringens namn vara så objektivt SÄMRE det kan bli enligt genuskommunister.

    ”Hur lång tid har det gått mellan de heterosexuella blickarna?!”

    Vad är bättre och vad är sämre? Ni vill alltid ha det sistnämnda. Förändring till det sämre för förändrings egen skull. Överallt alltid. Grus Grus mera Grus i motorn. En motorn som går bra är ju vad vi alltid haft.. Det nya är en skitmotor som inte funkar.

    ”Hur många icke-vita är det på bilden och har de för mycket agens!?”

    Nu förväxlar du åter våra och ERA värderingar. Våra värderingar låter så här: Hur många BRA personer med stark personlighet är på det på bilden och hur många gnällspikar, barnungar, narcissister och karaktärer vars främsta framträdande drag i intervjuer är deras genitalier och hudpigment är det på bilden?

    Vilka skådisar pratar om VEM de spelar och hur vilka pratar om VAD de spelar. Åter till Avery Brooks framträdande på Rose City Comic 2013 hur skall killen som spelar en ”svart man” göra? ”I am gonna go do a brown male thing today”. Om skådespelaren pratar om sin mångfald så är jag inte intresserad för det säger inte ett dugg om VEM personen i filmen är. Samuel L Jackson spelar inte ”en svart man” i filmen ”Hitmans Bodyguard” och Ryan Reynolds spelar inte ”en vit man” i samma film.

    ”HALLÅ DÄR, DEN KARAKTÄREN SER UT SOM EN CUCK!”

    Ja vad hemskt att säga. Ojj vilka hemska onda onda onda ord. så skrämmande att höra dessa hemska hemska hemska ord. Ord är ondska. vi måste ha regler för vilka ord som får användas för det är ju så många av de 100 länder som har det som har i närheten av lika resultat som vi så vi måste ju ta efter dem?

    ”Det ska vara fagra kvinns”

    Vad betyder det att en kvinna är fager nu igen? Ja just ja det betyder fertilitet vilket drar till sig blickarna eftersom det är någonting….. BÄTTRE.

    Så givetvis vill ni ha något sämre. Förändring för er är ett egocentriskt självändamål.

    ”skurkar med tunn mustasch”

    Eller med ingen mustasch, så det enda du har rätt i är skurkar. Grattis.

    ”hjältar som plockade ur lätt homoerotiska brittiska omslag till Pojkarnas Egna Äventyrsmagasin”

    Uppenbarligen helt osant då Mark Hamill var en otränad 19-åring som först utvecklade muskler i andra filmen efter att ha satts i träningsprogram med Karate och Kendo inför sin roll i ESB. Vad gäller Harrison Ford ännu mer osant då han avskydde all form av träning och fick sin fysik från sitt andra jobb som utbildad snickare. Vad gäller Sir Alex Guiness så stämmer det visserligen både att han var britt och hade passat på pojkars äventyrsmagasin (och många gånger haft sådana roller) MEN det skall påpekas att han vid det laget var lite väl gammal för din halmgubbe.

    ”och samma fabler som vi sett i alla blockbusters med lite pang-pang emellan.”

    Som fortfarnade ni inte hittat något bättre att ersätta dem med ja. Det här bättre/sämre är inte något som ni begriper er på tydligen.

  46. Den här sågningen(som jag bara har sett början på) går dock emot strömmen och friskriver Disney från ansvar med motivationen att de olika delarna av Disney (Pixar, Marvel, Lucas) agerar autonomt och placerar hela ansvaret för haveriet hos 3 personer: J.J. Abrams, Rian Johnson och (framför allt) Kathleen Kennedy som han omedelbart skulle sparka om han vore chef för Disney. Börjar ca 4:30 in.

  47. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Ett tag trodde jag du länkat samma videoklipp som jag nyligen sett. Alex Becker sågar filmen för onödiga politiska budskap och lägger ansvaret helt och hållet på Rian Johnson och Kathleen Kennedy. Ännu en episk rant om The Last Jedi (Den här filmen håller på att bli ett PR-fiasko av episka proportioner

  48. ”Åter, i brist på BÄTTRE så varför skulle vi vilja byta ut samma gamla fabel mot något som på alla sätt är objektivt sämre och av lägre kvalitet?”

    Det går inte att bevisa eftersom det inte går att bevisa att TLJ minskat i publiktryck jämfört med TFA därför att människor inte behövde vänta i årtionden på en riktig Star Wars-film denna gång.

    ”Hur många BRA personer med stark personlighet är på det på bilden”

    Personer med soffbord konstruerade i rökigt glas som tycker The World According to Jim och Two and a Half Men är roliga kanske inte ska bedöma det.

    Ser fram emot Rian’s nya trilogi som han har ansvar för. Vem hoppades ni på? Mel Gibson, med manushjälp från Orson Scott Card eller Tom Clancy?

  49. @Axel Edgren:

    @Axel Edgren:

    ”Det går inte att bevisa eftersom det inte går att bevisa att TLJ minskat i publiktryck jämfört med TFA därför att människor inte behövde vänta i årtionden på en riktig Star Wars-film denna gång.”

    Som vanligt har du ingen koll. The Last Jedi har inte bara minskat i publiktryck jämfört med The Force Awakens. Den har minskat i publiktryck jämfört med alla stjärnornas krig-filmer – särskilt i USA- och framför allt har den minskat långt mer än branschanalytiker hade räknat med. Den är ett par hundra miljoner dollar lägre och den sjunker brantare än någon trott.

    1 miljard dollar totalt är ingenting för en Star Wars-film. det är vad ROGUE ONE drog in och med betydligt mindre insatser i form av marknadsföring då den var ”stand alone”
    Domestic: $532,177,324 50.4%
    + Foreign: $523,879,949 49.6%

    För THE LAST JEDI som ingår i de officiella trilogierna att inte köra över ROGUE ONE (som inte gör det) är inget annat än ett fiasko.
    Domestic: $531,511,829 49.1%
    + Foreign: $551,400,000 50.9%

    Faktum är att THE LAST JEDI levde helt på sitt ”chockvärde” vid premiären. Den är nu konstant mindre populär än tidigare filmer. Den är under ”THE PHANTOM MENACE” hos amerikanska publiker. Inte nog med det, den ger enorm badwill till varumärket inför nästa film.

    Disney har fortfarande inte vågat rulla ut ett dugg promotion för ”Han Solo – A Star Wars Movie” planerad för Maj 2018. Enligt ryktena så kan filmens stjärna inte agera som Han Solo överhuvudtaget och de bägge förra regissörerna lät honom fåna runt som Ace Ventura i ”The Pet Detective”

    I ett desperat försök att stävja ryktena och den dåliga PR de får från reaktioner på The Last Jedi lät Disney läcka information om trailerns innehåll. Så det finns ingen trailer, det finns personer som påstår sig sett den som beskrivit vad de såg.

    ”Personer med soffbord konstruerade i rökigt glas som tycker The World According to Jim och Two and a Half Men är roliga kanske inte ska bedöma det.”

    Varför inte? Det där är ju inget argument det är du som förväxlar vad du tycker om personer med deras kompetens att göra saker. De två sakerna har noll med varandra att göra. En person som du hatar kan vara bäst på hjärnkirurgi, eller fotbollsdomare, eller vad som helst det är inget argument alls, bara trams.

  50. ”För THE LAST JEDI som ingår i de officiella trilogierna att inte köra över ROGUE ONE (som inte gör det) är inget annat än ett fiasko.”

    Vilket bara betyder något i kvalitetsväg om publiken i sig håller jämförbar kvalitet som förut. Förr i tiden var inte vissa i publiken av så låg kvalitet att de försökte skapa en kampanj i protest mot att Billy Dee Williams får vara med, till exempel.

    ”Den är nu konstant mindre populär än tidigare filmer. Den är under ”THE PHANTOM MENACE” hos amerikanska publiker.”

    Vi vet ju båda två att man inte längre kan klassas som vuxen om man inte tycker episod 1 är den sämsta filmen bortsett från julspecialen, så det bevisar ju bara att betyget inte kan räknas.

    ”Disney har fortfarande inte vågat rulla ut ett dugg promotion för ”Han Solo – A Star Wars Movie” planerad för Maj 2018. Enligt ryktena så kan filmens stjärna inte agera som Han Solo överhuvudtaget och de bägge förra regissörerna lät honom fåna runt som Ace Ventura i ”The Pet Detective””

    Bra. Idén var skräp till att börja med, men jag tycker synd om Donald Glover.

    ”Det där är ju inget argument”

    Jo det är det, lika mycket ett argument som ”Asså kolla på betyget/kolla Sentio jue!!”

  51. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): sen är det ofrånkomligt att kvinnor kommer dödas/skadas/misslyckas om vi uppmuntrar dem att göra manliga riskfyllda val. You go grrrl, klättra Everest = fler döda kvinnor. Kvinnor starta eget! = fler kvinnor gör personlig konkurs.
    Men det var inte så man tänkt. Man vill ha kvinnliga framgångssagor men blundat för alla män som misslyckats. När sen kvinnor börja råka illa ut som män alltid gjort är det jättehemskt. Nu måste vi göra något! Åt kvinnorna. Att männen fortfarande är de som råkar värst ut kan vi överse. Det är ju bara som det brukar.

  52. ”George Lucas skapade en galax där dessa varelser hade en plats och gjorde det till den metafor för rasism. ”

    Nej, filmerna säger inte ett dugg om imperiets behandling av Mon Calamari (herregud) och spenderade mer tid på ewokerna för att dra pengar ur barn med dålig smak. Böckerna, som inte längre räknas, går kanske in mer i detalj, men som det är nu är din fanfiction om hur cool och relevant memefisken Ackbar är lika värdefulla som en funkopop. Holdos självmordsattack var förresten mer spektakulär och audiovisuellt imponerande än båda förstörelserna av Dödsstjärnan och det är bara en objektiv sanning.

  53. @Axel Edgren:

    ”Vilket bara betyder något i kvalitetsväg om publiken i sig håller jämförbar kvalitet som förut.”

    Ahh visst Ubermensch gäller andra regler för? Bara så du vet det där argumentet att människorna är av för dålig kvalite för dina ideer passar bättre i Hitlers nazi-tyskland än i en liberal demokrati.

    ”Vi vet ju båda två att man inte längre kan klassas som vuxen om man inte tycker episod 1 är den sämsta filmen”

    Fel, fandom överlag är överrens om att problemet med Jar Jar var begränsat till Jar Jar medan problemet med Jar Jar i The Last Jedi är förvärrat att gälla inte bara en karaktär utan samma fjanthumor hittas hos de flesta karaktärer. Så Episode 1 är inte längre den sämsta filmen. The Last Jedi är sämre som film (plot-holes, non-explanations) och betydligt sämre som Stjärnornas Krig-film. Den har mycket mer av samma saker som Episode 1 kritiseras för.

    ”bortsett från julspecialen, så det bevisar ju bara att betyget inte kan räknas.”

    Julspecialen från 1978 var ett lågbudget TV-program, ingen film.

    ”Bra. Idén var skräp till att börja med, men jag tycker synd om Donald Glover.”

    Iden kom från samma personer som planerade The Last Jedi och Episode XI (i en version som inte längre existerar pga Carrie Fishers död)

  54. @Axel Edgren:

    ”Nej, filmerna säger inte ett dugg om imperiets behandling av Mon Calamari (herregud) och spenderade mer tid på ewokerna för att dra pengar ur barn med dålig smak.”

    Du lyssnar inte på vad du säger eller hur. Du har rätt filmerna sade ingenting särskilt om Mon Calamari EFTERSOM DE I REPUBLIKEN BEHANDLADES PRECIS SOM ALLA ANDRA helt i linje med Martin Luther Kings syn på ras i USA. Vad gäller rymdimperiet så finns de raserna inte alls där vid ett enda tillfälle i filmerna och Han Solos relation till Chewbacca har sedan första början varit att Han Solo räddade honom från slaveri under imperiet.

    ”Böckerna, som inte längre räknas”

    Är en omöjlighet eftersom böckerna ingick i filmerna från första början. Den första boken kontrakterades 1976 och författaren hade tillgång till storyboards och manus innan det ens existerade någon film. Utöver böckerna så kommer informationen som folk har från George Lucas och Lucasfilm via de officiella fanklubbarna.

    När George Lucas gjorde Special Edition på Originalfilmerna så tog han material från böckerna. Så för den som vill hävda exempelvis att ”The Outrider” från EU-projektet ”Shadows of the Empire” (1996) enligt George Lucas aldrig fanns får väldigt jobbigt att förklara varför man kan se den tydligt i Episode IV A New Hope Special Edition som hade biopremiär i Januari 1997.

    ”Holdos självmordsattack var förresten mer spektakulär och audiovisuellt imponerande än båda förstörelserna av Dödsstjärnan”

    Som fristående CGI tech-demo är den säkert imponerande men varken att filmtekniskt skapa den eller dess plats i handlingen är i närheten av hur imponerande förstörelsen av de bägge dödsstjärnorna var i filmer från 1977 och 1983 (eventuellt 1997 om du vill hänvisa till special editions). Det är som att prata om hur min Dator är mer imponerande än den dator som gjorde Steve Jobs till superstjärna. Vidare

    1. IS-romantismen är förkastlig. Vi har den senaste tiden haft mängder av IS-terrorattacker som går ut på att meja ner oskyldiga så det är riktigt osmakligt att inkludera inte en utan två självmordsattacker i en film av det här slaget. Det är ett till exempel på den moraliskt korrupta attityd som är orsaken så många Hollywodstjärnor har begått sexuella övergrepp mot kvinnor som ledde till #Metoo. Scenen är ren nihilsm.

    2. Det krävdes ingen som helst skicklighet av Låtsasadmiral Holdo för att utföra attacken. Detta kan jämföras med de bägge dödsstjärnorna som krävde skicklighet, planering och så givetvis samarbete. Holdo är bara ännu en Mary Sue. Vem som helst hade kunnat göra det enligt filmens interna logik. Det fanns heller ingen orsak för Holdo att vara kvar på skeppet då det finns både autopilot och robotar i Stjärnornas Krig. Det är BAD WRITING.

    3. Däremot så går det enligt praktiskt taget all etablerad information om Stjärnornas krig inte att operera de här rymdskeppen ensam. Det är därför de har något som kallas ”besättning” som sköter den tekniska biten så åter BAD WRITING.

    4. Vidare så fungerar inte Hyperspace på det sätt som beskrivs. OM hyperspace hade gjort det finns ingen förklaring på varför det inte skedde jämt och ständigt i tidigare filmer. Vidare så gör detta rymdstrider med stora skepp omöjliga och onödiga i kommande filmer också. BAD WRITING såväl som LORE-BREAKING.

    Inte bara filmens mest audiovisuellt imponerande ”WOW-scen utan också den i särklass dummaste scenen i hela filmen. Ren idioti.

  55. Bättre och Bättre, Vi har alla tänkbara sorters roast-videos av The Last Jedi. En av mina favoriter är dem som beskriver hur de klassiska filmerna (som skapade alltihop) hade sett ut om Disney lät Rian Johnson göra nyversioner. Här har ni handlingen för The Empire Strikes Back (TLJ Version)

  56. @Skeptisk:
    Det är ju överhuvudaget lite roligt att man bara talar om när kvinnor drabbas värst. Om inte kvinnor drabbas värst så är ju männen värst drabbade. Det råder väl i praktiken aldrig ”lika drabbade”.
    Särskilt är det intressant när man talar om att ”flest kvinnor drabbas” ifråga om dödsorsaker. Eftersom alla utan undantag dör, och det i ett normalt samhälle är ung. 50/50 män/kvinnor, så måste det ju ofrånkomligen finnas dödsorsaker där kvinnor är värst drabbade precis som det ofrånkomligen måste finnas dödsorsaker där män är väst drabbade.

  57. ”Iden kom från samma personer”

    Idén utfördes av Ron Howard, som är ungefär så mainstream och ofarlig som det kan bli.

    ”Du har rätt filmerna sade ingenting särskilt om Mon Calamari EFTERSOM DE I REPUBLIKEN BEHANDLADES PRECIS SOM ALLA ANDRA”

    I republiken, ja, men inte hos högerimperiet eftersom imperiet tyckte att all form av etnisk mångfald skulle försvaga galaxen, precis som du tycker. De förklarade till och med att kejsaren hade föraningar om Yuuzhan Vong och därför ville ha ett imperium med enbart män och humanoider vid makten för stabilitetens skull, precis som du och Jordan Peterson tycker att etnisk mångfald försvarar västvärlden inför det nya korståget mot islam.

    ”Är en omöjlighet eftersom böckerna ingick i filmerna från första början”

    Borta. Skedde inte.

    ”Det är ett till exempel på den moraliskt korrupta attityd som är orsaken så många Hollywodstjärnor har begått sexuella övergrepp mot kvinnor som ledde till #Metoo”

    Det är amerikas hat mot kvinnor, som kommer sig av det faktum att USA existerar pga kristna extremister, som orsakade allt det där. Det är till exempel uppdagat att sju män inom media som hatade och saboterade för Clinton också hatade och förgrep sig på kvinnor.

    ”BAD WRITING såväl som LORE-BREAKING.”

    Helt oviktigt. Star Wars har inte utformats eller hanterats särskilt väl från början utan är fullt av otydligheter, inkonsekvens och pengagirigt, smaklöst publikfrieri samt en massa fånigheter såsom rymdvarelser som ser ut precis som hästar. Gå och smek dina funkopops och låtsas att din nördighet är mer värd än andras.

  58. @Boba Fett:

    Min fråga var retorisk och avsåg svar om de fem personerna på länkad bild.

    Nej, ingen av dina föreslagna vänsterextremister skulle ens varit med om annat än på bilden. En av dem är redan död och de båda andra förhoppningsvis snart genom karma, alkohol och/eller dödsstraff för folkförräderi…

  59. Och DÄR fick vi svaret på hur mycket Kina brydde sig om att Rian Johnson pular in asiatiska kvinnor i Stjärnornas Krig

    Inte det minsta. The Last Jedi är nu till och med slagen av Rogue One i Kina.

  60. Mycket intressant!

    Man håller sig till samma nivå namn tydligen.

    ”So I’m guessing Count Duky is in one of those things and General Gravlax and Chancellor Pamplemousse is in the other?”
    – Rifftraxx till ”Revenge of the Sith”

  61. @Erik: Jäkla bra!

    Har inte sett något sedan ”Jar-Jar Binks och några Jedi” på bio och kommer inte att göra det.

  62. @Erik: Brooks spelade en av de absolut bästa figurerna i Star Trek alla kategorier. Tycker bäst om Next Generation av serierna, men Kapten Sisko ligger nog minst jäms med Picard. (Sisko fick mer intressant att göra, så det är en svår jämförelse.)

  63. Okej nu är det bara att konstatera att till och med jag överskattade The Last Jedi. Den är inte bara precis så dålig som jag trodde, den är till och med ännu sämre (efter att ha lyssnat på andras kommentarer på saker jag missade) och min plan att länka de tongivande negativa omdömena missbedömde grovt hur många som skulle hålla med mig på youtube. Det finns till och med ett klipp från massmedia med kritiker i Kanada som inte klarade av att hålla masken. Han kan inte nämna EN enda bra sak med filmen.

  64. Gamergate har flyttat in i filmvärlden. Eftersom feminazis inte kan skapa något själva, åtminstone inte nåt som tillför värde. Tar de över och kapar stora kända franchise-serier och förstör dem med infantil vänsterextrem pk- och id-sörja (dvs rasism och sexism) tills de blir osebara. Sci-Fi & fanbase branches verkar extra viktigt att tillintetgöra. Star Wars, Star Trek: Discovery (omöjlig att se) Doctor Who är nu en genuspekoral….

    ”Go, Now, Go find Vikings on other planets. The universe is full of testosterone. Trust me, it’s unbearable!”

    ”What’s that face? .. Are you thinking? Stop it. You’re a man, it looks weird”

  65. And the hits keep coming

    Och när vi har slutat skratta åt detta så kan vi börja skratta åt att en film om ”Young Han Solo” skall komma på bio i Maj och vi befinner oss i den absurda och skrattretande situationen att Disney inte vågar släppa en teaser – än mindre än trailer

    Det enda någon sett som ens tyder på att filmen finns? Läckta bilder av LEGO-förpackningar (Nej jag skämtar inte)

  66. The Last Jedi totalt fiasko i Kina har plockats bort från samtliga biografer.

    Så gick det med Disneys ”diversity” snack om att de måste trycka in alla folkgrupper för att slå i andra marknader De har tappat delar av sin huvudmarknad och försöken att slå i asien istället är totalt fiasko. Kineser ser inte filmer för att de har kinesiska skådespelare, inte mer än jag ser en skitfilm för att en svensk är med i den.

    https://screenrant.com/star-wars-last-jedi-chinese-theaters/

  67. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Rätt lyckat skämt. De gjorde dock ett smärre misstag i att hänvisa till originalfilmerna när det ena av klippen (1.45) i själva verket är från special edition (1997) som inte ens fanns i originalfilmen när den visades på bio 1983. Originalfilmens motsvarande klipp såg ut så här. Misstaget kan tyckas litet tills man inser att de kallar det ”original” när i själva verket det tog över 14 år innan den sekvensen spelades in och ändringarna har varit så impopulära att energiska fans återfört filmerna till originalskick.

  68. ”… det enda sätt Disney kan höja sina nyskrivna karaktärer är genom att sänka de gamla. De klarar inte konkurrensen helt enkelt.”

    Kommer återigen på en jämförelse Adams gjort: Reagan var karismatisk och behövde en svagare kopia som vice. Det blev pålitlige administratören Bush. När Bush ville bli president behövde han någon ännu svagare – annars blir frågan ”varför inte byta plats på dem” – och det blev Quayle. För den som inte minns Quayle så spelades han i SNL-sketcher ganska ofta av barn i tolvårsåldern utan repliker.

    Rey har beskrivits som en gnällig Luke-kopia eller Disney-princessa. Har inte sett någon av de senaste filmerna, men det lär finnas flera andra direkta kopior.

  69. Uppdatering: Vi har nu fått en detaljerad recension från ”MAULER” som beskriver vad som är fel med ”The Last Jedi”. Den är så lång att den är upplagd i två delar och trots att TLJ är den längsta Starwars-filmen så är den här genomgången av problemen längre.

    Som har över 100.000 visiningar, trots att den är över 1 timme lång.

    Som har över 50.000 visiningar, och också är över 1 timme lång.

    Vi kan också konstatera att The Last Jedi sjunkit ännu en gång på Rotten Tomatoes Audience Score. Det nya bottenrekordet för en Starwars film är 48%
    https://www.rottentomatoes.com/m/star_wars_the_last_jedi/

    En svensk recension av det mer skruvande slaget
    https://nyailconvito.wordpress.com/2018/01/25/rymd-afa-i-kamp-mot-rymdnazister/

  70. @Erik:

    ”MAULER” var visst inte klar med sin recension av The Last Jedi. Vi fick en tredje och avslutande del och därmed kan vi konstatera att problemen med filmen är många nog att ge material till en ofattbara 4,5 timmar lång sågning. I denna del tar han en mängd exempel på hur folk försökt försvara filmen och bemöter dem.

    Maulers 3-delade ”A critique of The Last Jedi” är informativt sett den absolut bästa recensionen som finns av The Last Jedi. Denna tredje del bemöter effektivt alla tänkbara försvar och konstaterar att filmen inte bara har enstsaka fel, den har så många fel att vi kan tala om ”death by a 1000 cuts”.

    Den är dåligt skriven, den är dåligt regisserad, den är full av marknadsföring utan substans och den innehåller så många logiska missar att folk som gillar den bokstavligen börjat hitta på handling själva för att få det att gå ihop.

  71. Enligt ryktena så hade Tremorrow i hög grad baserat sin tänkta film kring Carrie Fishers rollfigur ”Princess Leia” och när skådespelerskan Carrie Fisher oväntat avled så krävdes en närmast komplett omskrivning. Utan Princess Leia så fungerade inte Tremorrows ideer.

    Med Deepfakes borde detta inte längre vara något problem
    *https://www.youtube.com/watch?v=614we6ZaQ04*

    https://www.grayscott.com/seriouswonder-//reddit-user-outperforms-disney-with-ai-generated-princess-leia
    ”In the clip shared above, the top image shown was the original big-budget CGI version created by Disney. The image below it, however, well…that was created by derpfakes using the app. Not only does the deepfake version look more realistic, the entire process only took him around 20 minutes to complete and it didn’t cost him a single penny!”

  72. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Jag har ärligt talat aldrig förstått fascinationen med Star Wars

    Någon kritiker skrev att Star Wars ligger på en känslomässig nivå strax under den intellektuella gräns där det är meningsfyllt att försöka analysera något.

  73. @Kristian:
    Jag tycker inte skräpet ens har någon känslomässig nivå att tala om. Det har en massa coola tekniska effekter, och vad Lucas och hans anhang bidrog med i det avseendet till filmindustrin är jag högeligen tacksam för.

  74. @E: ”You look at a market that doesn’t buy a product, and then you create a product hoping that they’ll buy it. […] We could double our market if we could just get the boys to buy Barbies too.”

    Har alltid undrat hur många extra ”pilbågar” Nerf lyckades sälja tack vare Hunger Games. Tveksam.

    (Klassikern från theonion: ”80 Billion Tons Of Jar Jar Merchandise Now 70 Percent Off”)

  75. Och DÄR kom baksmällan. Man kan komma undan med undermåliga filmer eftersom man behåller pengarna från dem som inte gillade filmen MEN… de som inte gillade filmen lär knappast vilja lägga en massa pengar pengar på leksaker och T-shirts som visar hur mycket de gillade filmen heller.

    Resultatet är att varumärket Star Wars tappar i värde och det hjälper inte direkt att Disney utannonserar nya filmer för de har helt enkelt ingen berättelse att berätta och utan EU har de heller inte mycket till galax där filmerna skall utspela sig.

  76. Expanded Universe var 40 % rent bajs. Gör detsamma om resten var foie gras. Inget man kan bygga på.

    Det roliga är att du inte förstår att vi inte bryr oss om villet betyg en skapelse får av kapitalismen eller av konservativa. Vi bryr oss inte om NFL, Marvelserierna, Star Wars eller Doctor Who försvinner för alltid, om alternativet är att återgå till att blidka töntar som tror att humrar har axlar eller att man får testosteron av att äta rå lök.

  77. @Erik:
    Fast jag hörde häromdagen att Disney tydligen har fått med Game of Thrones producentpar på att göra en ny trilogi. Kanske det är ett smart drag som kan rädda serien?