Anita Sarkeesians konflikt – del 2 – Nördkulturens triumf över Popkulturen
avatar

När jag tidigare i Del 1 om Massmedias konflikt ställde frågan vad som egentligen hände hade vi kommit fram till den tidpunkt där människor som Anita Sarkeesian (och därmed massmedia) ändrade sin syn på nördkultur. Nördar gick på kort tid från att ses i media som förlorare till att ses som farliga/skadliga. Vad hände? Som kan anas av rubriken är mitt svar att Nördkulturens triumf  hände. Det enda av mina exempel som Triumph inte gör humor av i filmen från 2002 är synen på nördkillar som värdelösa. Triumph gör humor av nördars självbild och de har alltid ansett deras intressen är viktiga. En nörd är mer sannolik att försvara sitt intresse än att försvara sin person – Jämför med hur sportfans reagerade när Justin Bieber trampade på en matta – likheterna rätt uppenbara.

Lite mer om bakgrunden: I åratal brydde sig ingen om vad Nördar gjorde – förutom de själva.. Men som kultureliten (och även kvinnor) skulle märka finns det en baksida med att kategorisera allt fler (mestadels) killar som förlorare. Dels växer gruppen i antal, dels blir den ekonomiskt starkare med högre ålder men värst av allt – risken finns de slår sig samman och skapar något som ger pengar och inflytande – Vilket är precis vad som hände! Som ett brev på posten började journalister och akademiker dyka upp och vilja ”fixa till felen” i kulturen. På grund av mansdominansen var det bara en tidsfråga innan feminister skulle klaga på att den är ”Aimed at male audience” När Anita Sarkeesian gjorde det blev hon förutsägbart överöst med näthat (vars bakgrund kommer längre ner) vilket gjorde henne till massmedias favorit som fick tala på TEDxTalks om vad hon kallar ”online misogyny”

Sarkeesian börjar med att berätta hur hon i fyra år ägnat sig åt Feminist Frequency som enligt henne handlar om: (Dekonstruktion = Jaques Derrida, Postmodernism)

Deconstruct the representations of women in the media. I try to provide the tools to give people the language to talk about sexism and issues of gender”

Hon menar att dataspel är intressanta eftersom det är dagens snabbast växande medium. Hade hon producerat dataspel hade det funnits en poäng med det uttalandet men hon visar en bild av hur hon spelade dataspel som åttaåring – precis som alla andra – Det gör henne på inget sätt viktig för braschen eller kulturen. Inte nog med det: Bredvid bilden hittar vi hennes ”teorier” om hur hon tycker dataspelande påverkar barn. Utan att motsvara den minsta bevisbörda påstår hon: ”Games have lots of positive benefits as well” Givetvis gör hon likadant gällande negativa saker – Rent tyckande presenteras som fakta.

”It is no secret that the video game industry both some of the most sexually objectified, stereotyped and downright oppressive portrayals of women, so with that in mind that i decided to watch a fundraising campaign on the company website kick starter where i would create a series of videos to look specifically at the way women are represented in video games”

Det enda mer uppenbart än att människorna som utbildat Sarkeesian hatar vetenskap är att samma människor avskyr marknadsekonomi ännu mer. Reality check: Det var det inte nördar som var ointresserade av kvinnor och media – det var kvinnor och media som var ointresserade av nördar. Det är först nu när nördkulturen genererar pengar, inflytande och social makt (mode/trender) som media och kvinnor fått upp ögonen för den. Inte bara de, Hollywood gör numera några av sina viktigaste marknadsanalyser på serietidningsmässan San Diego Comic-Con International. Det här är anledningen:

1990: besökarantal: 13.000

2000: besökarantal 48.500 ,

2010: besökarantal 130.000

För att göra en lång historia kort. Nördar var en avvikelse. Nördar är idag en av de dominerande krafterna i kulturen. Vem tror att filmer som Transformers, Avengers eller Pacific Rim skulle göras om vår ärade kulturelit fick bestämma? Hur bra hade Sagan om Ringen-trilogin klarat genuskraven? Nördkulturens värderingar av frihet uppmuntrar till produktion av filmer… Mediakulturens värderingar av förbud, kontroll och feminism uppmuntrar till produktion av klagomål.

Anita Sarkeesian hade i åratal klagat på nördkillars intressen och sedan ignorerat deras respons. När det gällde att samla pengar för kritik av dataspel lämnades plötsligt kommentarsfältet öppet och de negativa reaktionerna lät inte vänta på sig. Åratals uppdämd ilska lämpades i kickstartertrådens kommentarsfält. Dessutom spreds ilskan till hackerforum som 4chan/b kända för att trolla människors privata information. Med samma ovetenskaplighet som tidigare hittar Sarkeesian på att alla dessa människor var en och samma grupp med forumet som bas. (hon påstår faktiskt så på TEDx)  

”And these are places with no real mechanism for accountability”

Men här är sanningen om gruppen som trollade Sarkeesians privata information:

I dokumentären ”We are legion – Story of the hacktivists (HEL FILM)” framgår det tydligt att de inte är en grupp utan bara har idéer de sprider som antingen följs eller inte. I filmen beskriver de sig själva som en fågelflock och de motiverar sitt trollande mot individer med att dessa individer förespråkar kontroll på internet. Det var alltså inte ens Sarkeesians feminism som gjorde folk förbannade utan det var hennes åsikter om kontroll på internet som ådrog henne deras vrede.

Men som sagt: Media ville ha en ursäkt för kontroll över Nördkultur eftersom den numera genererar VÄRDE. Något intresse för att göra research fanns inte. Media gjorde istället Sarkeesian till superkändis*** medan journalister falskeligen påstod näthatare attackerat henne innan hon hade sagt någonting. I själva verket attackerades kickstartern pga att hennes andra filmer inte tillät kommentarer och trollandet av privat information hade inget med kickstartern eller feminism att göra överhuvudtaget utan var typisk hacktivism.

Media älskade Sarkeesians offerstatus nästan lika mycket som de älskade hur Schyman eldade pengar. Det hela resulterade i att massmedias officiella ståndpunkt om nördkultur och dataspel blev ungefär samma som Sarkeesians egen och man började attackera allt man hade inom synhåll för brottet ”Aimed at male audience”. Då framför allt kvinnliga journalister ägnade sig åt detta var det också journalister av kvinnligt kön som fick negativ respons. Vet ni vad media gjorde då? Började klaga på kvinnohat. Det finns många exempel på detta men det räcker egentligen med ett av dem för att driva hem poängen: Linda Grips genustjat i recensionen av Resident Evil Revelations på spelsajten Fragzone.

”Men deppa inte för det alla bakåtsträvare. Till er glädje kan jag meddela att det i alla fall finns en skrämmande tradition i Resident Evils historia som aldrig förändras: den att samtliga kvinnliga karaktärer ska vara lätt alternativt fetischklädda, storbystade femmes. Den sedvänjan håller utvecklarna hårt på. Så också i Revelations.”

Så här ser en av de första kommentarerna ut:

Nu kommer det ju bli en dryg genusdiskussion.

Det finns tillräckligt med material i kommentarsfältet för ett helt eget inlägg men som avslutning tänker jag citera en kommentar som perfekt symboliserar medias och genusfolks inställning till nördar. Skrivet av Traveller in time:

Spel är ett sånt utbrett och accepterat medium att det är högaktuellt med Kulturstudier, Genusstudier och Tematik. Och det kommer bara bli viktigare i framtiden, så vänj er. Men vem tjänar egentligen på att lyssna på rent ut sagt pubertala skrik.

Om man har den åsikten kan man ju hålla sig borta från deras skapelser också. Om ni vill kan ni läsa fler av kommentarerna. Spelar ingen roll hur intresserade ni är av dataspel, det är förmodligen fler inlägg som handlar om genusideologin Grip prackade på på läsarna än som handlar om spelet.

***Här kommer exempel på svenska medias reaktioner.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14982301.ab

http://dagens.etc.se/nyhet/tv-spelen-och-sexismen

http://arbetaren.se/artiklar/tv-spel-nar-man-lamnas-for-sig-sjalva/

Kommentarer

Anita Sarkeesians konflikt – del 2 – Nördkulturens triumf över Popkulturen — 78 kommentarer

  1. Pingback: Anita Sarkeesians konflikt – del 2 – Nördkulturens triumf över Popkulturen | UmeNytt.se - Nyheter Umeå Sverige - Nyhetsportal

  2. Ok, det är svårt att delta aktivt i diskussionerna kring Del 1 när jag själv håller på att skriva Del 2 men nu blir det lättare att besvara eventuella frågor gällande orsaken Anita Sarkeesian beskriver nördkultur som skadlig och varför Nördkultur ger så aggressiv respons på detta.

  3. Slutade läsa på fragzone så fort de började med sånt trams.

  4. Varför var hon tvungen att ragga pengar på Kickstarter för att göra några webbfilmer? Sånt gör väl folk gratis.

  5. @Bashflak:

    Hon hade väl inte alla TV-spelen hemma eller nåt. Det gör egentligen sak samma för det var ingen stor summa hon bad om inledningsvis. Saken var dock att hon vägrade att ge respons på den kritik hon redan fått så mer trams ville folk inte ha från henne. De visste redan vad hon skulle säga, hon är feminist critic och tycker allt män gör är förtryckande mot kvinnor.

  6. ”Men deppa inte för det alla bakåtsträvare. Till er glädje kan jag meddela att det i alla fall finns en skrämmande tradition i Resident Evils historia som aldrig förändras: den att samtliga kvinnliga karaktärer ska vara lätt alternativt fetischklädda, storbystade femmes. Den sedvänjan håller utvecklarna hårt på. Så också i Revelations.”

    Vad är alternativet? Att porträttera fula oattraktiva kvinnor som jobbar på försäkringskassan? Och är kvinnor isåfall beredda att inte skrika och svimma när justin bieber går upp på scen?

    Ständigt attacker på vad som är sexigt för män men aldrig att dom vänder det mot sig själva. En annan invändning är ju då varför ett system där kvinnor kan födas vackra och män tvingas till framgång för att få dom anses som kvinnoförtryckande per se? Är inte det själva grundreceptet för väl tillagad offerkofta?

  7. Utöver den kritiken mot Sarkeesian man hittar här så är YouTube communityn inte det minsta glad i henne heller. Hon fick nämligen $160.000 (strax över 1 miljon svenska kronor) genom KickStarter och har mer än ett år senare producerat två videofilmer med den tredje på G. Tre filmer på mer än ett år med en miljon i budget är riktigt pinsamt då hennes produktionsvärde eller vetenskaplighet knappast gått upp.

  8. Så otroligt skönt att läsa sina egna tankar kring dessa saker Erik.
    Jag har tillhört riktigt töntiga nördkulturer i över 30 år och har genom åren stött på max ett halvdussin kvinnor som varit intresserade och engagerade. De senaste åren har vissa dock fått upp ögonen för nörderierna, men inte för att de är intresserade eller vill deltaga, utan för att anklagande påpeka att ”varför är det så grabbigt?!”.
    Om man svarar att ”Det var socialt självmord att erkänna att man höll på med detta förr och ingen tjej i världen ville veta av sådant här, så det blev en manlig nördkultur som utvecklade det hela” blir motargumentet ”Jaaa men såklart att tjejer inte vill hålla på när det är så grabbigt!?”

  9. Barak Obama ær en skicklig nørd.
    I valet mellan en kvinna , neger eller vit krænkt man…væljer jag… en mann.
    hudferg spelar ingen roll før mig.
    Per Hagman

  10. @Torstensson:

    Haha, jag har jobbat på Försäkringskassan!! Den manstunga IT-avdelningen visserligen, men ändå. Dessutom tafsade några 45-åriga kvinnor på mig, jag var under 30 och det kändes ganska pinsamt. Inte förnedrande utan just pinsamt.
    Och för några år sedan kastade publiken trosor på oss, när vi spelade på Bakfickan i Norrköping. ÖoB-trosor, 39:90 för ett fyrpack, prislapparna satt kvar. Fick en prislapp i ögat, helt värdelöst.

  11. Magnus

    Vet inte varför jag kom tänka på detta nu men att kvinnor tar första steget till kontakt (räknar ej sublim kommunikation) är för att dom inte behöver göra det. Nu till min reaktion. En ung snygg kvinna sa hej till mig mitt på ljusan dag, ej berusad . Jag blev så förvånad att jag inte alls verkade normal. Därför att det händer så extremt sällan för mig utanför festmiljö. Jag tror jag svarade nått i stil med ” hiolhghgjummpgh” . Jag fick sen ur mig det osexiga ”känner jag dig eller?”

    Varpå hon svarar ” nej, jag ville bara vara trevlig”

    Jag svarade då typ ” ja det var trevligt” sen gick jag. Då ropar hon ha en bra dag.

    Det där var ett säkert knull, och jag hade noll koll på situationen när det hände. Nu är jag inte otrogen men det där var ett glasklart ligg med en skitsnygg tjej om jag hade velat. Händer mycket sällan bara sådär att en tjej intar killens roll i nyktert tillstånd. Var hon en mutation?!?

    Nu måste jag lägga mig . Godnatt jämställdister.

  12. @David Holman:

    ”Utöver den kritiken mot Sarkeesian man hittar här så är YouTube communityn inte det minsta glad i henne heller. Hon fick nämligen $160.000 (strax över 1 miljon svenska kronor) genom KickStarter och har mer än ett år senare producerat två videofilmer med den tredje på G.”

    Du överskattar henne. Hon har på sin höjd producerat 1,5 filmer… Den som har erfarehet av Feminist Frequency vet att hon i del 2 återanvänder gammalt skräp från ett tidigare videoklipp från ”Tropes vs Women 2” där hon säger exakt samma saker om SERIETIDNINGAR! Här är kritik som gavs på DEN videon.

    Hon inte bara pratar om samma saker, hon använder ord-för-ord samma manus fast med ”comics” utbytt mot ”videogames” Så en del av materialet var producerat innan hon ens började göra filmer om dataspel. Och hon bara upprepar vad Gail Simons påstod för själv har hon inte ens läst serietidningarna men det lovar hon Simons har.

    ”Tre filmer på mer än ett år med en miljon i budget är riktigt pinsamt då hennes produktionsvärde eller vetenskaplighet knappast gått upp.”

    Ännu bättre om man sett hennes tidigare filmer eftersom man vet exakt vad hon kommer att säga samt att hon hade den åsikten innan hon började spela dataspel i syfte att ”granska” dem.

  13. @Björn:

    ”Så otroligt skönt att läsa sina egna tankar kring dessa saker Erik.”

    Kul att du tycker det.

    ”Jag har tillhört riktigt töntiga nördkulturer i över 30 år och har genom åren stött på max ett halvdussin kvinnor som varit intresserade och engagerade.”

    Utan att veta antalet män blir det lite svårt att uttala sig om den saken men jag skulle gissa att högst 10-20% av alla engagerade nördar är kvinnor. Något fler om vi pratar ”lajv” eftersom det ingår klädesnörderi där. Samma sak med Cosplay som uppenbarligen drar till sig en högre andel kvinnor.

    ”De senaste åren har vissa dock fått upp ögonen för nörderierna, men inte för att de är intresserade eller vill deltaga, utan för att anklagande påpeka att ”varför är det så grabbigt?!”

    För ”grabbigt” är automatiskt dåligt, annars vore det ingen anklagelse utan mer ett konstaterande.

    ”Om man svarar att ”Det var socialt självmord att erkänna att man höll på med detta förr och ingen tjej i världen ville veta av sådant här, så det blev en manlig nördkultur som utvecklade det hela” blir motargumentet ”Jaaa men såklart att tjejer inte vill hålla på när det är så grabbigt!?”

    Jo jag känner igen det där argumentet men det är helt felaktigt. Anledningen dataspelskulturen blev grabbig är att tjejer vid en viss ålder hellre ville festa med äldre killar än spela dataspel. Vi hade faktiskt med tjejer vid 8-bitarsstadiet (barn). Tjejerna försvann dock vid 16-bitarsstadiet (ungdom) vid åldern där de mognat mer än killar och kunde festa med äldre killar istället för spela dataspel med jämnåriga.

    Sedan kommer vi till början på vad vi idag pratar om. Vuxet dataspelande, dvs 32-bitasstadiet och framåt. Det stadiet började 1995 med Playstation. Och i stort sett alla spelserier man klagar på började sina dagar där. Tomb Raider, Resident Evil, Dead Or Alive etc… Detta var ju den tidens största framgångskoncept.

  14. På tal om ingenting. Här är exakt samma frågeställning som jag besvarade:

    ”The gaming media is running a giant game of guilt by association. By running articles and putting a spot light on these nasty comments, perceptually they were not outliers anymore; they were the voice of the community.

    How in a span of 20 years did the stigmata of gamers go from ”nerds who live in their parents basements” go to ”every white male gamer is a sexist, misogynist asshole”?”

    http://tay.kotaku.com/dsb-let-s-talk-about-anita-sarkeesian-videos-the-gam-510293694

    Svaret på det gav jag i inlägget. När Nördkulturen började generera pengar och inflytande gick det inte längre att utöva kontroll genom att kalla dem förlorare. Vad kan då vara mer logiskt än att börja kalla dem skadliga förtryckare för att få nya ursäkter att utöva kontroll?

  15. @Torstensson:

    Eller så ville hon bara vara trevlig. Man vet aldrig.

    Jag var väldigt blyg när jag var i tonåren och en bit över 20, på grund av dåligt självförtroende sedan grundskolan, och jag trivdes inte med det. Nåt måste man ju göra, så jag började ”träna upp mig” i sociala sammanhang, och övning ger färdighet. Började med att hälsa på grannar, säga hej och hejdå i butiker, m.m. m.m.
    Numera kan jag sätta mig och prata med folk på bussen, inte påträngande eller så (märks direkt på kroppsspråk, svar m.m. om man är för ”nära”) utan just bara kallprata lite. 8 av 10 har inget emot att hålla igång en konversation. Jag var i USA och jobbade förra året, där var i stort sett alla på det sättet.

    Alltså, den här pick-up-artist-grejen bygger på exakt samma sak, att du uppvisar ett beteende där du verkar säker på dig själv (och med tiden blir man det också) och det funkar lika bra på män som kvinnor, barn som gamla. Om folk kunde låta bli att trycka ner barn och ungdomar i skorna och sänka deras självförtroende, så skulle folk fungera mycket bättre socialt.

    Det är därför jag är så fly förbannad på misandrin mot pojkar i tonåren, fan, de ska ju lära sig det här, inte bli kollektivt anklagade för allt från hustrumisshandel till våldtäkt. Istället för att stärka dem får man dem att ta livet av sig i ett skrämmande antal. Vanligaste dödsorsaken bland män 15-44 år är självmord.

  16. Ja det är intressant att läsa kommentarerna själv var jag väl någon slags hybrid en av dom tuffa killarna med tidig alkoholdebut och rökning men samtidigt en bokslukare man kan säga en kille som körde omkring på en hårt trimmad moppe och samtidigt reciterade dikter.
    Men kommer ihåg hur jag redan i skolan gjorde en reflektion på hur man skilde nördar från andra,nördar hade t.shirten instoppad innanför byxorna medans andra lät den hänga fritt.
    Annars tycker jag att det verkar finnas något härligt med nörderi att man kan grotta ner sig så totalt i ett ämne så både tid och rum försvinner Smile

  17. @Erik:
    För att klargöra: nördverksamheten jag talar om är global och omsätter riktigt stora pengar (nu för tiden). På bilder från konvent och internationella sammankomster ser man i princip 99% män, pojkar i 12:årsåldern till män runt 60

  18. Intressant. Så länge det manliga nörderiet inte ger en maktposition eller kan värderas i pengar är de bara losers. Sånna man skrattar år. Stig Helmer som i vuxen ålder har ett Märklin-landskap i källaren. Hahaha. Men så leder detta nörderi plötsligt till en ny uppfinning eller blir en mäktig grupp inom kulturen. Det finns pengar att hämta! Då är det dags att börja ropa om grabbiga miljöer, hur kvinnor utesluts etc. Har man inte varit med när det var opoppis är det lite svårt att komma senare och börja ställa krav.

    Om vi vänder på det. Ridskolorna är ganska kvinnliga miljöer. Det är en hel del överdrivet gullande med hästarna. Många flickor ser dem som gosedjur mer än bruksdjur. Vi antar nu att hästsporten blir mer poppis och fler killar vill börja rida. Hur skulle en man emottas om han genast börjar kritisera allt gullande med hästarna, alla hästfilmer till tjejpublik, hela det prepubertala tjejiga förhållande till hästar. Hästar borde få heta Black Death istället för Black Beauty. Han skulle slaktas för kvinnohat. Han kan inte komma här och ställa krav!

    Om man tar sig in i en nördkultur får man börja med att acceptera hur den är. Om man vill förändra den får man göra det inifrån. Utföra den på sitt sätt utan att skriva folk på näsan hur fel de är. Göra sina egna spel som man vill ha dem och marknadsföra dem. Sarkeesian går in på en dansklubb för flamenco (som hon knappt dansar själv), ställer sig mitt på dansgolvet och skriker ”Ni dansar fel! Flamenco bygger på förlegade könsroller! Ni ska dansa som jag tycker!”. Sen blir hon kränkt när dansarna ber henne dra dit pepparn växer, vissa visserligen lite väl grovt. Vad hade hon tänkt sig skulle hända? Att folk skulle unisont börja hylla henne som hjälte? Oh tack du vise, som öppnar våra ögon.

    Det samma gäller om man som det motsatta könet tar sig in i enkönade arbetsmiljöer. De första får ha en hel del skinn på näsan, utan att behöva utstå regelrätta kränkningar. Alla som bevistat lunchrummet på en sjukhusavdelning vet att stämningen där är minst lika rå som på verkstan. Den man som börjar jobba som sjuksyrra får helt enkelt acceptera miljön och på ett smidigt sätt ändra på de saker han inte gillar. Ställer han sig upp och kräver att de ska sluta prata skit om sina män/pojkvänner, kommer han att få sina fiskar varma.

    Sarkeesian kan mycket väl ha rätt i att många spel bygger på triviala Riddar Roland-intriger, men sättet hon försöker ändra på det tyder på en oerhörd brist på självinsikt och social kompetens.

  19. Det jag tycker är rätt interessant är att det är just nördarna som fram tills för tio ar sedan mest kännbart var medvetna om hur begränsade deras sk manliga privilegier var, och att de som veka män inte atnjöt brakdelen av det skydd och medlidande som veka tjejer hade en medfödd rätt till. Att nörderiet uteslöt tjejer var traditionellt för att tjejer helt enkelt inte var interesserade; allt eftersom detta ändrar pa sig ser vi mer och mer kvinnor i kretsarna.

    Att just dessa nu skulle vara kvinnohatare visar snarare hur langt feminismen maste ga för att hitta sexism.

  20. @Anders/AV:

    Apropå Stig-Helmer, det HÄR är underbart nördigt. Handbyggt (!!), rubbet, garanterat Märklinfritt (skalan är densamma), drygt 100 kvadratmeter, varenda kåk står eller har stått i Västergötland och är byggd efter orginalritningar eller så har man åkt dit och mätt upp den – kolla Våmbs kyrka. Dessutom är varenda fordon, järnvägsvagn, kossa, mjölkbord, självbindare, kontaktledningsbrygga, soldattorp eller vägvisar byggt efter de modeller och fasoner som fanns i Västergötland 1937. Det finns givetvis inga kommersiellt tillgängliga modeller, så självbygge gäller. Bara den kulturhistoriska gärningen är häpnadsväckande, att man sedan är så händiga att en urmakare liknar bondslöjd gör de ju bara ännu häftigare.
    Vad jag förstått så är det så att det skulle ha byggts en järnväg från Laxå till Karlsborg (fästningen), av försvarspolitiska skäl, men den realiserades aldrig. Fast det gjorde den – i modell.

    På vissa av fotografierna är det svårt att fatta att det är modeller. Jag känner igen Igelbäckens masugnsruin, Våmbs kyrka, gamla plåtslageriet i Falköping och Forsviks bruk, fast här har man hittat på en massa vitsiga namn istället.
    (Mycket littererära referenser, har hittat saker från Birger Sjöberg, Fritjof Nilsson Piraten m.m.)

    http://www.wnj.se

    http://www.wnj.se/stationer/molltorp/molltorp_teak_1024.jpg

    http://www.wnj.se/stationer/kvarstad/kvarstad_silo.jpg

    http://www.wnj.se/byggnader/byggnader/sid_1/vamb_x_2_1024.jpg

    http://www.wnj.se/byggnader/byggnader/sid_2/laskvattenfabrik.jpg

  21. @Anders/AV:

    ”hon försöker ändra på det tyder på en oerhörd brist på självinsikt och social kompetens.”

    En FEMINIST-NÖRD! Haha!

  22. @Anders/AV:

    Om man tar sig in i en nördkultur får man börja med att acceptera hur den är. Om man vill förändra den får man göra det inifrån. Utföra den på sitt sätt utan att skriva folk på näsan hur fel de är.

    Med min lilla revidering en generell princip som gäller för alla kulturer, samhällsgrupper och grupper över huvud taget. Något som rötäggen i riksdagshuset borde få indunkat i skallen med en spikförsedd rövklubba (har läst för mycket tweets av Lady Dahmer)

  23. Vi kanske skulle göra en ”undersökning” av några feminina institutioner som modevärden och frisöryrket. Det är två områden där heterosexuella män inte är välkomna på samma villkor som kvinnor och homosexuella. Jag känner en man som jobbade på Björn Axéns salong under en tid och han var tvungen att låtsas vara homosexuell för de kvinnliga kunderna ”krävde” det.

  24. jag tror mitt enskilt största problem med kritiken om att tvspel är sexistiskt är att man begär en massa. Det ställs krav på att programmerare ska göra spel som är inom korrekt mall. Det är ingen som gör något själva mer än gnäller. Gillar man inte spelen som finns? Gör ditt eget spel då! eller köp de spel du gillar.

  25. @robjoh:

    Spot on!

    @michael:
    ”Ja det är intressant att läsa kommentarerna själv var jag väl någon slags hybrid en av dom tuffa killarna med tidig alkoholdebut och rökning”

    Känner igen det precis! Hängde mycket med killar som var 1-2 år äldre, det var väl kanske inte så jättebra att man började dricka öl när man var 14-15.
    Och vad fan har det lett till – jo MER nörderier! Idag brygger jag öl, från grunden upp, inga färdigköpta ölsatser här inte.

  26. Jag skippar att beskriva det konsekventa och infantila hatet mot feminister, transsexuella, ”fake geek girls” och andra hatobjekt som stör många unga mäns mentala kokong (”Det är jättesvårt att vara vit man för alla skyller på oss men det var ju faktiskt en vit man som åkte till månen och uppfann XYZ men nu är det slut med allt det för muslim-feministerna har tagit över!”).

    (En nörd är hycklande om han ser ner på transsexuella, etniska minoriteters legitima sakfrågor, feta som vill bli behandlade som människor och andra som *många* unga vita män verkar hata med outsinlig kraft. En nörd kommer underifrån och föraktar det 80-talsdoftande manliga idealet – en stöddig, arrogant skitstövel som föraktar alla i underläge och saknar empati)

    Istället vill jag beskriva ett sorts dödläge. Kvinnor har tidigare inte spelat säg TV-spel med lika stor bredd (de spelar inte vissa genrer t ex) och det har utvecklarna vant sig vid och utvecklar spel med gravt sexistiskt och fantasilöst innehåll (vilket jag finner avstötande – jag har ingen lust att bli bemött som en tuttgalen 14-åring som drömmer om att vara ett stort muskelpaket som räddar utslätade damer i nöd). Vilket avstöter kvinnor i relativt hög grad eftersom det helt enkelt känns lite trist och distraherande att spela ett spel som uppenbarligen inte är till för annat än heterokillar som behöver dekolletage för att intressera sig för ett spel.

    Som ett resultat av detta uppfylls profetian – genrer för män förblir genrer för män, utvecklarna får vatten på sin kvarn och så vidare. Det är lite sjukt när fenomenala spel som Bioshock: Infinite eller The Last of Us knappt får ha kvinnor/flickor med ordentlig klädsel på omslaget för att inte stöta bort den känsliga killhorden. Alla försök till att göra spel som har någorlunda medvetenhet om att inte alla spelare eller potentiella spelare är straighta vita killar bemöts med vansinne och ylande. Vad detta gör med den traditionella spelbranschen vet vi redan – fler konkurser, större budgetar och mindre risktagande. Det blir bara samma Flashback-gäng kvar som undrar var all kreativitet i spel tog vägen.

    Reaktionen mot alla former av sociala budskap och respekt för minoriteter inom tv-spels-, serie- och andra nördmedier är inget annat än sura, hycklande nördar som ångrar sin egen vekhet och passivitet under tonåren och nu tafatt försöker emulera de mobbande ”alfahannarna” genom att kalla alla kvinnor som inte lyder heteronormer och kraven på kvinnlig fägring och tysthet för ”horor” osv., kallar alla feta som vägrar skämmas för ”äckliga valar som ska avskjutas” och alla bögar och transor för ”mentalsjuka”.

    Det är därför jag inte är enbart brydd när det talas om hur många unga män är ensamma, ekonomiskt utsatta och därför ratade av kvinnor (enligt deras egna övertygelser om evolutionär psykologi är det ju precis så det ska vara!), depppiga, arga och enbart sitter framför datorn etc. (som i Japan, ett land många anti-feminister annars berömmer för att det inte finns feminism där!). Det finns många elaka och fascistoida unga män därute som *förtjänar* att vara olyckliga och inte förtjänar sympati, eftersom de så gärna sparkar nedåt och anser att de svaga ändå ska stötas ut ur samhället. Jag känner ingen solidaritet med unga män som inte kan vissa det mot andra i någorlunda samma sits.

  27. ”det har utvecklarna vant sig vid och utvecklar spel med gravt sexistiskt och fantasilöst innehåll”

    Det var från början ingen skillnad på utvecklare och spelare. Spelarna var utvecklarna och utvecklarna var spelarna. Det var alltså en självbärande SUBKULTUR, inte en spelindustri. De som producerade spelen bestämde inte hur spelen skulle se ut, och spelarna fick acceptera resultatet – eftersom det inte gick att göra någon distinktion mellan utvecklare och spelare.
    På den tiden, när spelkulturen var i sin linda, hade tjejerna kunnat kliva in och satt sig att hacka assemblerkod på Amigorna och påverkat spelens upplägg och utseende, och därmed blivit en del i kulturen, när kulturen formades. Men det intresserade väldigt få tjejer.
    Det är först när de själva börjat passivt konsumera en subkultur som växt till en industri, som de utgör en icke-kreativ gnällkör.

  28. @Axel Edgren: Åh vad du är rolig i din tagelskjorta. Har du belägg för hälften av dina påståenden?

    När datoreran (dvs när datorer var något en var kunde köpa) kom igång var det nästan uteslutande unga män som sysslade med det. Datorerna var ganska enkla och mycket svaga med dagens mått. Man var fast i två dimensioner med enkla banor. Riddar Roland-upplägget var lätt att göra. Och det gick hem bland killarna. Inte bara fick man se Schwarzenegger, Van Dame, Sly mfl spöa skiten ur skurkarna på film. Man fick leka att man var dem. Drömma om att få vara dagens hjälte. De som inte spelade såg ner på dessa killar. När de sen växte upp skapade dessa nördar en miljardindustri. Nu skrattar ingen längre. Nu vill man ha en del av kakan. Och kräver att nördarna ska göra spel som tilltalar andra än de själva. Att spelen var/är enkelriktade är inte sexistiskt eller kvinnoförtryck i sig. I så fall är många av våra klassiska operor det också. Den springande punkten är sluta gnäll och gör egna spel som du vill ha det, om de som finns inte passar.

  29. @Axel Edgren:

    Jag skippar att beskriva det konsekventa och infantila hatet mot feminister, transsexuella, ”fake geek girls” och andra hatobjekt som stör många unga mäns mentala kokong (”Det är jättesvårt att vara vit man för alla skyller på oss men det var ju faktiskt en vit man som åkte till månen och uppfann XYZ men nu är det slut med allt det för muslim-feministerna har tagit över!”).

    Nej, gör inte det! Vi tror nämligen inte att det är särskilt vanligt med sådant ”konsekvent” och ”infantilt” hat. Ge lite referenser som belägger hur dessa saker är typiska för unga män.

    Som ett resultat av detta uppfylls profetian – genrer för män förblir genrer för män, utvecklarna får vatten på sin kvarn och så vidare.

    …och den stora mängden veckotidningar om kosmetika och klädmode gör hur mycket för att anpassa sig till männen därute?

    Det verkar bara vara ett problem när män producerar saker som tilltalar män.

    Nu får man vända sig till Sarkeesians ”hatare” för att få veta lite om de spel som faktiskt har haft kvinnliga hjältar – det har kommit ut sådana spel kontinuerligt ända sedan 1981:

    Spelutvecklarna har alltså försökt vinna över tjejer i årtionden. Hade tjejerna faktiskt tagit upp spelandet i några större antal, hade säkerligen spelindustrin svarat upp med ännu fler liknande spel.

  30. @Axel Edgren:

    Alltid lätt att vara ”back seat driver”. Har du (eller dina feministkollegor) provat att köra själv(a) nån gång, så kanske du hamnar där du vill. Alltid lätt att (passivt) klaga på vad andra (aktivt) gör. Parasiter kallas det oxå…..

    Och varför är det så viktigt med hudfärg och kön? Är det inne att vara rasist och sexist (om man är feminist)?

  31. @Anders/AV:
    He he, jag lärde mig programmera på en VAX-11 på GU, där hade vi Zork och Rogue. Zork var helt textbaserat pusselspel ”You are standing in a room with a table, there’s a sandwhich and a bottle of beer on the table. In the other end is a door, and there’s something that looks like a map on the wall” så sa man ”drink the beer” och så fick man till svar ”Ouch, the beer was poisoned. You’re dead”

    Och Rogue var en labyrint gjord av tecknen ’|’, ’–’, ’.’ där man hade en symbol ’@’ som presenterade en själv och ’%’ var trappa till nästa nivå och ’Z’ var en zombie osv. Det var mitt absoluta favoritspel. Är fortfarande förresten. Har inte installerat det på nya datorn än (min lapp strejkar) så kan tyvärr inte lägga in en skärmbild.

    Kan inte påminna mig att jag någonsin såg någon snippbärare (oavsett färg) som ägnade sig åt att spela dessa spel.

  32. Varför ägnar sig inte hårvårdsindustrin och frisörinnor åt att ta fram ett medel mot skallighet. Misandri!!!

  33. @Ulf T:

    ”Det verkar bara vara ett problem när män producerar saker som tilltalar män.”

    Det är alltid ett problem att producera nåt som tilltalar män mer än kvinnor. Minns när Ulf Brunnberg ville ha en kanal med mer program som intresserade män (generellt). Oavsett vad man tycker om UB så förtjänade han inte den mobbing och det hån han utsattes för.

    Dessutom är det ju flera kanaler (bla tv4) som har uttalat att de ska främst vända sig till kvinnor. Men det är ju en helt annan sak……

  34. @Axel Edgren:
    ”(En nörd är hycklande om han ser ner på transsexuella, etniska minoriteters legitima sakfrågor, feta som vill bli behandlade som människor och andra som *många* unga vita män verkar hata med outsinlig kraft.[…]”

    För att hyckla så måste man ha antagit någon form av moral eller åsikt. Man antar inte ett åsiktspaket för att vara nörd, det är ingen ideologi.

    ”[…]En nörd kommer underifrån och föraktar det 80-talsdoftande manliga idealet – en stöddig, arrogant skitstövel som föraktar alla i underläge och saknar empati)”

    ???

    ”Det är därför jag inte är enbart brydd när det talas om hur många unga män är ensamma, ekonomiskt utsatta och därför ratade av kvinnor (enligt deras egna övertygelser om evolutionär psykologi är det ju precis så det ska vara!),[…]”

    Japp, ensamma, ekonomiskt utsatta unga män som är ratade av kvinnor delar samma åsikter om hur saker ska vara. Smile Har du belägg för ditt påståenden eller är det en föraktfull fördom mot fattiga män? Postmodernistiskt refererande till liknande obelagda påstående från andra gills inte.

  35. ”…och den stora mängden veckotidningar om kosmetika och klädmode gör hur mycket för att anpassa sig till männen därute?”

    Finns redan herrmagasin som sköter manlig skönhetsvård och kosmetika. När jag bläddrat i Slitz fanns det för åratal sedan.

    ”Spelutvecklarna har alltså försökt vinna över tjejer i årtionden.”

    Och har lyckats. Sedan att kvinnor och flickor inte spelar ”riktiga” spel som Bulletstorm (dålig försäljning, Cliff Bleszinski lämnade spelidustrin) eller nördigare spel utgivna av THQ eller Atlus (båda har konkat) visar bara på ohållbarheten i spelindustrins beroende av ”hardcore”-spelare.

    ”Japp, ensamma, ekonomiskt utsatta unga män som är ratade av kvinnor delar samma åsikter om hur saker ska vara”

    Jag är säker på att de flesta män som tror stenhårt på evolutionär psykologi, tycker könsroller är viktiga för samhället och hatar feminister i samma veva tycker det är riktigt orättvist att fattiga heterokillar har svårare att fixa tjejer än fattiga tjejditon har det, till exempel. De män som inte uppvisar samma kognitiva dissonans hörs inte lika mycket. Har dock ingen statistik på det.

  36. @ Axel Edgren

    Det verkar som om du helt saknade självdistans. I dina inlägg spyr du hat över än den ena, än den andra gruppen och viftar vilt med grova anklagelser. I din värld tycks bara din uppfattning ha existensberättigande. Ja, du går även längre än så. I din iver att bara hata andra klumpar du ihop stora grupper individer och tillskriver dem som kollektiv förment motbjudande karaktärsdrag.

    Axel, jag har en allvarlig fråga till dig. Varför hatar du egentligen fascister (som du tidigare sagt)? Är det kanske för att du i allt väsentligt verkar vara en av dem.

  37. En sak till Axel:

    Evolutionspsykologi och motsvarande är inget man ”tror stenhårt på”, lika lite som man tror ”stenhårt” på t.ex. Einsteins relativitetsteori, eller Mendels ärftlighetsteori. Det är bara att dessa teorier har högst förklaringsvärde mot bakgrund av dagens kunskap. Ifall ny kunskap går stick i stäv med dessa teorier kommer man att antingen bli tvungen att revidera dem eller helt förkasta dem.

    Och nej, Axel, ny kunskap är inte att du och andra feminister ylar och brölar er illröda av enfaldigt hat. Ny kunskap är något som man kan ge belägg för på ett eller annat trovärdigt sätt.

  38. @Axel: Tack för att du kommer hit och ger oss exempel efter exempel på feministisk osaklighet och hittepå-argumentation. Du kan räkna med att citeras flitigt!

  39. @Axel Edgren:

    Finns redan herrmagasin som sköter manlig skönhetsvård och kosmetika. När jag bläddrat i Slitz fanns det för åratal sedan.

    Men kritiken här gäller att de som utvecklar de spel (som de själva gillar) där majoriteten av spelarna är män, inte är tillräckligt lyhörda för kvinnors känslor och duktiga på att skapa spel för kvinnor. På redaktionen för Amelia finns 15 tjejer och en (tillförordnad) kille. Tydligen kan tjejer göra tidningar för tjejer – och då är det bara undantagsvis som någon kille ens får vara med och producera tidningen.

    Notera att männen inte gnäller över att Amelia inte går deras behov till mötes; de gör helt enkelt egna tidningar (som feminister brukar klaga på). Ingen hindrar kvinnliga spelutvecklare att utveckla egna spel som går hem hos tjejer – i den mån det finns kvinnliga spelutvecklare, och i den mån de är missnöjda med hur saker är nu.

    Sedan att kvinnor och flickor inte spelar ”riktiga” spel som Bulletstorm (dålig försäljning, Cliff Bleszinski lämnade spelidustrin) eller nördigare spel utgivna av THQ eller Atlus (båda har konkat) visar bara på ohållbarheten i spelindustrins beroende av ”hardcore”-spelare.

    ???

    Det går ingen nöd på spelindustrin. Det går dåligt för vissa, men marknaden växer och förändras hela tiden. Poängen är att gnällspikar som Sarkeesian bara irriterar folk, utan att bidra med någonting konstruktivt.

  40. @Dolf:

    Oh, respekt. Nörd-respekt!! Har kvar mina VMS-manualer nånstans i förrådet Smile
    Programmerat Ada-83 på VAX 11/70 på LiU, himla trevliga maskiner!

  41. @Axel Edgren:

    ”Jag är säker på att de flesta män som tror stenhårt på evolutionär psykologi, tycker könsroller är viktiga för samhället […]”

    Är du också säker på att de flesta som tror stenhårt på tyngdkraften tycker att man ska låta folk som har trillat ner i obevakade brunnar ligga kvar?

    Är det ungefär som med feministkvinnor som tror stenhårt på generell manlig överordning och därför väljer att bli ihop med ekonomiskt, socialt och fysiskt mäktigare män, för att de tycker att det är viktigt för samhället? Grin

    ”[…] i samma veva tycker det är riktigt orättvist att fattiga heterokillar har svårare att fixa tjejer än fattiga tjejditon har det, till exempel.”

    Du menar att ifrågasättande av könsroller indikerar att man tycker att könsroller är viktiga för samhället? Kan du ge ett konkret exempel på någon som har gett ett så motsägelsefullt intryck att han vill begränsa könsrollernas betydelse men samtidigt tycker att de är viktiga att bibehålla?

    ”Har dock ingen statistik på det.”
    Jag får intrycket att du försöker skapa en motståndare att argumentera mot.

  42. ”Är det ungefär som med feministkvinnor som tror stenhårt på generell manlig överordning och därför väljer att bli ihop med ekonomiskt, socialt och fysiskt mäktigare män, för att de tycker att det är viktigt för samhället?”

    Nööööh Har du statistiiiiiiik på det?

  43. @Axel Edgren:
    Ja det har vi
    Hakim 2000, Work-Lifestyle Choices in the 21st Century: Preference Theory, Oxford: Oxford University Press pages 193-222;
    Domanski and Przybysz 2007, ‘Educational homogamy in 22 European countries’, European Societies, 9: 495-526.
    Hakim 2003, Models of the Family in Modern Societies: Ideals and Realities, Aldershot: Ashgate, page 51.
    Lappegard 2008, ‘Changing the gender balance in caring: fatherhood and the division of parental leave in Norway’, Population Research and Policy Review, 27: 139-159, page 147.

  44. @JonasBsson:

    Det där hjälper mig föga att hitta pdf:erna i läsbar form. Jämför studierna kvinnors uttalade preferenser vis-a-vis könsroller och jämställdhet med deras faktiska attraktion till och val avmän beroende på deras sociala och ekonomiska situation?

  45. @Axel Edgren:
    ”Nööööh Har du statistiiiiiiik på det?”

    Nej, självklart finns det inte någon statistik över feministkvinnor så vi får nöja oss med den befintliga över kvinnor generellt. (Se t ex Jonas Bssons inlägg ovan! Annars så finns data som pekar på samma sak hos SCB. Även källorna till engelska wikipedias Hypergamy-artikel är relativt lättillgängliga)

    Du har fortfarande inte försökt belägga dina påståenden.

  46. @Axel Edgren:

    ”Kvinnor har tidigare inte spelat säg TV-spel med lika stor bredd (de spelar inte vissa genrer t ex) och det har utvecklarna vant sig vid och utvecklar spel med gravt sexistiskt och fantasilöst innehåll (vilket jag finner avstötande – jag har ingen lust att bli bemött som en tuttgalen 14-åring som drömmer om att vara ett stort muskelpaket som räddar utslätade damer i nöd).”

    Då tar vi det här med reality check igen: Den som tycker delar av spelbranschen är sexistisk och fantasilös har missat att det inte var nördar som var ointresserade av media och kvinnor. Det var media och kvinnor som var ointresserade av nördar. Det är först idag när Nördkulturen genererar pengar, inflytande och sätter trender som klagomål finns på detta. (Nördintressens IP:s (intellectual properties) är idag en av Hollywoods viktigaste inkomstkällor. Pojkrumsleksaken Transformers är exempelvis en av de mest inkompstbringande filmserierna idag vare sig du och media gillar det eller inte.)

    Du kan klaga på hjältekomplex och sexualisering av kvinnor i spelbranschen (och nördkultur som helhet) bäst du vill men faktum kvarstår att när man ratar ett växande antal (mest) killar och ger dem etiketten förlorare är detta den logiska följden och man har BARA sig själv att skylla. Orealistiska kvinnor som Megan Fox? Säg mig vems fel var det att nördarna inte hade en mer realistisk bild av kvinnor nu igen? Just ja, det var ju de fantasilösa mansideal jag beskrev i del 1 som var orsaken nördar inte hade fler kvinnor omkring sig som unga – Men det vågar du såklart inte säga något om.

    ”Vilket avstöter kvinnor i relativt hög grad eftersom det helt enkelt känns lite trist och distraherande att spela ett spel som uppenbarligen inte är till för annat än heterokillar som behöver dekolletage för att intressera sig för ett spel.”

    Upplysningsvis VAR Kvinnor redan avstötta av andra orsaker så det fanns inga kvinnor att stöta bort. Det är därför marknaden utvecklades på det här sättet ekonomiskt. Det var först när nördkulturen – så att säga – triumferade över populärkulture som dessa klagomål dök upp. Kvinnor har aldrig haft problem med det här tidigare Unga kvinnor har varken velat vara eller umgås med förlorare!

    ”Som ett resultat av detta uppfylls profetian – genrer för män förblir genrer för män, utvecklarna får vatten på sin kvarn och så vidare.”

    Nu är inte jag manshatare så jag har inga problem med fiktionella genrer för män. Precis som jag inte har problem med fiktionella genrer för kvinnor.

    ”Det är lite sjukt när fenomenala spel som Bioshock: Infinite eller The Last of Us knappt får ha kvinnor/flickor med ordentlig klädsel på omslaget för att inte stöta bort den känsliga killhorden.”

    Om nåt är sjukt är det din falska helt missvisande retorik. Kläderna är som de är för att SKAPA attraktion för killar, inte för att UNDVIKA att stöta bort dem. Killar lever faktiskt inte sina liv i spelbutiker så de behöver inte stötas bort. Det räcker med att de inte kommer dit. Deras pengar och uppmärksamhet är ingen mänsklig rättighet!

    Sedan har nördar UPPLYSNINGSVIS ingen som helst orsak att lyssna på människor som beskriver dem i kränkande ordalag som ”killhorden” heller och det är ännu ett exempel på hur människor som du fortfarande betraktar de killarna som förlorare och ständig strykpojke.

    ”Alla försök till att göra spel som har någorlunda medvetenhet om att inte alla spelare eller potentiella spelare är straighta vita killar bemöts med vansinne och ylande.”

    1. Tagga ner på manshatet. Att du använder kränkande beskrivningar som ”killhorden” och ”vansinnigt ylande” är bara ytterligare exempel på hur du längtar tillbaka till tiden då de sågs som förlorare. The cat is out of the bag!

    2. Tagga ner på vithetshatet också. Dina problem med vita till trots är det ett obestridligt faktum att företag som exempelvis Nintendo, Sony, Tecmo, Konami och Capcom är hemmahörande i japan. Det är alltså asiatiska (gula) män du har problem med isåfall.

    ”Vad detta gör med den traditionella spelbranschen vet vi redan – fler konkurser, större budgetar och mindre risktagande.”

    Precis som i alla andra branscher, marknadsekonomi kallas det. Och visst har du rätt i en sak: Det blir större budgetar när man är framgångsrik. Vilket är skillnaden mellan vinnare och en förlorare. Men din sort talar till spelbranschen som om det fortfarande var förlorare men dels är nördar vana och skiter i det, dels är spelbranschen idag en jätteindustri som inte behöver lyssna på respektlösa mobbar-wannabees.

    (Sedan är det väldigt lätt att prata om risktagande när det är andra människors pengar och företag man vill ta risker med)

    ”Det blir bara samma Flashback-gäng kvar som undrar var all kreativitet i spel tog vägen.”

    Samma sak som hände med Stjärnornas-krig-filmerna. Originalen var kreativa för att de var tvingade att vara det. När nya versioner gjordes hade man mer pengar än gud och behövde inte längre jobba ihjäl sig.

    fortsättning följer

  47. @Axel Edgren:

    Du är alltför skön, Axel… Du vill självklart välja partner efter dina egna preferenser (helt ok), men samtidigt klaga på andra som gör samma sak (ej ok).

    Vem är det som har lurat i dig att det finns nåt kvar av kakan efter att du glufsat i dig den? Svar behövs ej, jag vet redan vem (vilka)….

  48. @axel
    Vad sägs om att du faktiskt börjar belägga något som du skriver? Du slänger ut dig en hel del förminskningar och rent nörd hat, men faktiskt inga belägg för något du säger.

  49. @Axel Edgren:

    ”Reaktionen mot alla former av sociala budskap och respekt för minoriteter inom tv-spels-, serie- och andra nördmedier är inget annat än sura, hycklande nördar som ångrar sin egen vekhet och passivitet under tonåren”

    1.Om du skall förakta minoriteten ”nörd” för vekhet och passivitet under tonåren så framsstår du enbart som en pajas när du klagar över att nördar inte respekterar andra minoriteter.

    2. Ren lögn! Nördkulturen reagerar inte alls mot sociala budskap. Det är politiska budskap den reagerar mot. Särskilt stark är motreaktionen när det politiska budskapet handlar om social kontroll.

    3. Ångrar? Nördar har idag makten över popkulturen och ångrar ingenting. Det är tvärtom din sort som ångrar saker och är missnnöjda med utvecklingen. Ni drömmer tillbaka till när nördar var er passupp.

    ”och nu tafatt försöker emulera de mobbande ”alfahannarna” genom att kalla alla kvinnor som inte lyder heteronormer och kraven på kvinnlig fägring och tysthet för ”horor” osv.”

    4. Det är ingen som sagt kvinnor skall vara tysta. Däremot har de tydligt sagt ifrån alla former av politiska kontrolllbudskap. För övrigt föraktar nördar inte horor hälften så mycket som DU föraktar horor. För typiskt exempel på det läs David Eddings ”Diamanttronen”. Det är att de vet hur mycket du hatar det ordet som de använder det när du försöker styra deras hobby.

    ”allar alla feta som vägrar skämmas för ”äckliga valar som ska avskjutas” och alla bögar och transor för ”mentalsjuka”.”

    Skrattretande. Det finns inga spel, filmer eller annat som har de budskapen. Du beskriver skällsord som nördar använder när de vill bli lämnade ifred och slippa politiska tramsbudskap.

    ”Det är därför jag inte är enbart brydd när det talas om hur många unga män är ensamma, ekonomiskt utsatta och därför ratade av kvinnor (enligt deras egna övertygelser om evolutionär psykologi är det ju precis så det ska vara!), depppiga, arga och enbart sitter framför datorn etc. ”

    Nej exakt, din sort vill äta upp kakan och ha den kvar. Du vill ge en växande grupp unga män loserståmpel och förakta deras vekhet och passivitet men du vill inte behöva ta ansvar för konsekvenserna det har att behandla en grupp unga män på det sättet. Du tror du lever i en fantasivärld där principen orsak-verkan inte gäller dig.

    ”som i Japan, ett land många anti-feminister annars berömmer för att det inte finns feminism där!”

    Vem har inbillat dig att det inte finns feminism i Japan? Jag vet ingen icke-feminist som tror nåt så dumt.

    ”Det finns många elaka och fascistoida unga män därute som *förtjänar* att vara olyckliga och inte förtjänar sympati, eftersom de så gärna sparkar nedåt och anser att de svaga ändå ska stötas ut ur samhället.”

    Som sagt, du vill ha kvar kakan och äta upp den. Först vill du män skall vara olyckliga. Sedan vill du klaga när du råkar ut för olyckliga män. Varför spar vi inte tid och deklarerar offentligt att du hatar män och vill de flesta män inte existerar?

    ”Jag känner ingen solidaritet med unga män som inte kan vissa det mot andra i någorlunda samma sits.”

    Och därmed skapar du vad du klagar på. Vill du ha lyxen att ha den ideologiska åsikten så klaga inte på konsekvenserna. Det är som sagt DIN SORT som ångrar saker och klagar. Det är nördarna som triumferar.

  50. @Axel Edgren:

    Alla försök till att göra spel som har någorlunda medvetenhet om att inte alla spelare eller potentiella spelare är straighta vita killar bemöts med vansinne och ylande.

    Var då? Ge exempel.

    Vad detta gör med den traditionella spelbranschen vet vi redan – fler konkurser, större budgetar och mindre risktagande.

    Spelbranschen har haft några strukturella utmaningar, men det är inte främst könsrollerna som är på tapeten:

    As big studios closed en masse and retail tracking firms reported more and more dour data each quarter, it was clear that 2012 marked the end of the video game industry as primarily a business of physical goods. Cartridges, Blu-ray discs, and every other format began to make way to digital distribution. According to the NPD Group, the digital industry is growing steadily but nowhere near fast enough to replace revenues lost from physical sales.

    Det här är samma dilemma som drabbat t.ex. musikindustrin, där det visat sig att huvudprodukten för många av jättarna inte har varit själva spelet/musiken, utan själva infrastrukturen för att distribuera och marknadsföra likartade produkter till en stor kundbas. Att den formeln leder till likriktning i produktutbudet är en självklarhet, och det har illustrerats gång på gång i olika branscher.

    Den stora omvälvningen ses inte minst i ”indie games”, som växer snabbt av flera orsaker, och t.ex. Minecraft – en av de största spelsuccéerna på senare år – motsäger i stort sett alla dina påståenden.

    href=”http://www.eurogamer.net/articles/2012-01-17-trends-of-2012-indie-games

    We break new ground, and the big guys follow. So we just need to keep breaking new ground. (Alistair Airtcheson, indie game developer)

    Tittar man t.ex. på 5 must-play indie games from E3 2013, har de två första tydliga kvinnliga huvudrollsinnehavare, och de övriga tre tycks åtminstone helt sakna ’kvinnohatande tropes’.

    Men en av de främsta invändningarna mot Sarkeesian var ju att hon hade bestämt sig för vad hon skulle hitta redan innan hon satte i gång med sitt ’research’, och ändrade inte ens formuleringarna. Som vanligt hos feminister såg hon bara det hon ville se och skyllde sedan på kvinnohat när folk påpekade bristerna i hennes resonemang.

  51. @Axel Edgren:

    ”Finns redan herrmagasin som sköter manlig skönhetsvård och kosmetika. När jag bläddrat i Slitz fanns det för åratal sedan.”

    Med andra ord: Män fick starta sina egna tidningar om de ville läsa om de sakerna. Tjejtidningarna lämnade inte plats åt dem i sina egna spalter. Men hör vi dig säga att anledningen de inte hade med manliga produkter är att de var rädda för att stöta bort den känsliga ylande tjejflocken?

    Givetvis inte.

    ”Och har lyckats. Sedan att kvinnor och flickor inte spelar ”riktiga” spel som Bulletstorm (dålig försäljning, Cliff Bleszinski lämnade spelidustrin) eller nördigare spel utgivna av THQ eller Atlus (båda har konkat) visar bara på ohållbarheten i spelindustrins beroende av ”hardcore”-spelare.”

    Bulletstorm hade inte dålig försäljning. Cliff B var bara en av tre olika producenter på Bulletstorm och han var inte spelets designer. Gears of War 1-3 däremot som han HAR designat är en enorm succe.
    http://www.gamingunion.net/news/bulletstorm-to-top-1-million-fox-news-controversy-kinda-helped–4300.html

    Sedan har man inte alls lyckats! Man har inte intresserat kvinnor i närheten av lika mycket som man intresserat män. Inte nog med det, det finns inga spel som intresserar bara kvinnor. De få spel som intresserat kvinnor har även de varit spel som intresserat många män. Typiska exempel är ”The Sims” och ”World of Warcraft” Spelföretag har helt enkelt inte råd att offra 10 manliga spelare för att få 3 kvinnliga.

    ”Jag är säker på att de flesta män som tror stenhårt på evolutionär psykologi, tycker könsroller är viktiga för samhället och hatar feminister i samma veva tycker det är riktigt orättvist att fattiga heterokillar har svårare att fixa tjejer än fattiga tjejditon har det, till exempel.”

    Evolutionspsykologi är en vetenskap, dvs ingenting man antingen tror på eller inte. Du kunde lika gärna prata om hur bilförare ”tror” på förbränningsmotorn.

  52. ”Om du skall förakta minoriteten ”nörd” för vekhet och passivitet under tonåren”

    Jag föraktar dem som *nu* försöker kompensera genom att låta som Gyllene Gryning.

    ”Nördkulturen reagerar inte alls mot sociala budskap. Det är politiska budskap den reagerar mot.”

    Nej, den reagerar även starkt mot blotta tanken på social respekt gentemot och inkluderande av annorlunda människor. Fånen jag beskriver ser koncentrationsläger för män, femokratier och judar bakom varje sten. De är genuint paranoida.

    ”Däremot har de tydligt sagt ifrån alla former av politiska kontrolllbudskap.”

    Jepp, glömmer alla feminister som sagt att spelbranschen måste kvotera in kvinnor i både spelen och spelutveckling. kan bero på att de inte finns Wink

    ”Du beskriver skällsord som nördar använder när de vill bli lämnade ifred och slippa politiska tramsbudskap.”

    Nej, jag beskriver infantil fascism som ska förödmjukas varhelst den dyker upp. om de bara kan svara på det sättet har de inga argument hursomhelst.

    ”men du vill inte behöva ta ansvar för konsekvenserna det har att behandla en grupp unga män på det sättet.”

    Eh, livet är lidande. Sedan om en blir högerextremist eller misogyn mobbare för det ska en lida ännu mer. Om man blir elak och hatisk för att en känner sig som en loser då var en en människa av låg kvalitet till att börja med.

    ”Var då? Ge exempel.”

    När en kvinnlig soldat dök upp i trailern till Battlefield 4 såg jag en del, till exempel. Såg många unga män gorma över hur olyckliga de skulle bli om man även kunde spela som kvinnlig soldat.

  53. @Axel Edgren:

    ”…då var en en människa av låg kvalitet till att börja med…”

    Ursäkta språket, men vad F*N skriver du? ”Människa av låg kvalitet”?

    Tom de flesta feminister måste ju ta starkt avstånd från folk med såna åsikter. Ärligt talat så är du lite läskig. Och att du på nåt sätt fått för dig att du jobbar för en bättre värld med såna åsikter och metoder, samtidigt som du gapar fascism åt andra, ser du inte idiotin?

    Den lilla respekt du hade från mitt håll försvann när du visade ditt sanna jag och började dela in människor i kavlitetsnivåer. FY F*N!

  54. vill bara påpeka att ta upp Atlus som exempel på att spelvärlden går dåligt är rätt korkat då:
    1, Atlus har alltid varit ett niche spelbolag. inte ett bolag som leder marknaden.
    2, Det var inte Atlus som gick i konkurs utan bolaget som äger dem. Detta då ledningen fiflade med bokföringen. Atlus går bra och anses vara den del man kan sälja för att få in pengarna.

    hade gärna gett en länk till diskussionen om konkursen på Neogaf, men jag sitter på telefonen just nu

  55. @Axel Edgren

    Tack för att du väljer att ta debatten, strongt av dig!

    Jag tycker det är bra att du är med i debatten, så att vi som läser här får chansen att se hur en feminist resonerar och ser på världen.

    Har jag tvekat innan, så råder inga tvivel längre om vart mina sympatier ligger, tack igen Axel!

  56. förresten det är inte THQ heller, de gick i konkurs framförallt pga uDraw. Inte spel som riktar sig till den manliga publiken såsom deras Warhammer 40k spel.

  57. Ingen annan som reagerar på att ”woman in distress”-tropen är mer sexistisk mot män än kvinnor om något?

    Budskapet är att om en kvinna blir skadad/kidnappad/våldtagen/mördad i början av narrativet så sanktionerar det att 10, 50, 100 män dödas/lemlästas/torteras under berättelsens gång för att ställa saker till rätta; en skadad kvinna i ena vågskålen vägs bara upp av ett otal skadade män i den andra.

    Den här Sarkeesian verkar mer än lovligt gynocentrisk.

  58. @Axel Edgren:

    Om man blir elak och hatisk för att en känner sig som en loser då var en en människa av låg kvalitet till att börja med.

    Du missade ett ”man” där, jag antar det skall vara ”Om en blir elak …”
    Hur som helst, jag undrar om du hävdar att din låga kvalité är medfödd eller socialt konstruerad?

  59. Men nördar är väl egentligen en bild av klassisk manlighet där man går sin egen väg trots omgivningens massiva kritik men ändå kämpar och strävar mot målet trots epitetet loser och andra nedvärderande ord som t.ex människa av lågkvalitet.Ja lite av hjältar faktiskt.

  60. @Dolf:

    SLUTA ANVÄND EN som opersonligt pronomen! Det är förvirrande eftersom det kan blandas ihop med ett räkteord, jag har vid flera tillfällen suttit och läst om en mening och undrar ”vad fan menar människan”. Det förstör läsförståelsen och är minst lika illa som att särskriva.
    Dessutom är EN OBJEKTIVFORMEN av opersonliga pronomenet MAN, så det blir fel kasus OCKSÅ, som lök på laxen.

    Felaktigt kasus
    -”Kan en äta här, eller är det fullt?”
    -”En? Vi har TOLV lediga bord, inga problem?”
    -”Fast nu menade jag en och inte en. Jag vill ha nyponsoppa med HENdelbiskvier”

    Korrekt kasus:
    -”MAN ska inte äta hos vegankommunistfeministerna på Götgatan, någon kan se EN”.

    Comprende?

  61. @Magnus:
    Ha ha, vad skäller du på mig för? Jag är 100% manenig med dig. Förstod du inte att jag var spydig?

  62. @Axel Edgren:

    ”Jag föraktar dem som *nu* försöker kompensera genom att låta som Gyllene Gryning.”

    Att de försöker kompensera är bara ditt eget antagande, att de liknar gyllene gryning bara tyckande. De premisser (eller brist på sådana) du gör det antagandet på är faktiskt mer problematiska än antagandet i sig. Gyllene gryning är ju i nördkulturens ögon samma politiska skräp som Sarkeesian.

    ”Nej, den reagerar även starkt mot blotta tanken på social respekt gentemot och inkluderande av annorlunda människor.”

    Givetvis gör den det eftersom nördar betraktar sina intressen som viktigare än båda andra människor och sig själva – vilket jag påpekade i Del 2. Nördar blir mer arga när du attacekerar deras intresse än när du attackerar dem. Respekt får man i nördkulturen via prestationer. Inte via vem man är personligen. Nördar fick lära sig de var värdelösa så de lade värde i sina hobbys istället.

    ”Jepp, glömmer alla feminister som sagt att spelbranschen måste kvotera in kvinnor i både spelen och spelutveckling. kan bero på att de inte finns Wink”

    Feministerna är inte speldesigners så de pratar inte om hur spelen skall se ut, de pratar enbart om hur spelen inte skall få se ut.

    ”Nej, jag beskriver infantil fascism som ska förödmjukas varhelst den dyker upp. om de bara kan svara på det sättet har de inga argument hursomhelst.”

    Nej du beskriver inte fascism, du beskriver nördkultur som är antipolitisk såvida inte du menar meritokrati är politik.

    ”Eh, livet är lidande. Sedan om en blir högerextremist eller misogyn mobbare för det ska en lida ännu mer. Om man blir elak och hatisk för att en känner sig som en loser då var en en människa av låg kvalitet till att börja med.”

    Att kalla en människa ”låg kvalitet” är samma sak som att kalla den människan ”förlorare” Det var genom att kategorisera för många människor som förlorare som dagens situation uppkom. Att göra om samma sak är uppenbarligen ingen lösning.

    ”När en kvinnlig soldat dök upp i trailern till Battlefield 4 såg jag en del, till exempel. Såg många unga män gorma över hur olyckliga de skulle bli om man även kunde spela som kvinnlig soldat.”

    Hört talas om att länka til de källor man pratar om nån gång? Diskussionen om Battlefield4 är redan över. DICE har get slutgiltigt svar.

    #48 Posted by Dagbiker (6613 posts) – 4 months, 4 days ago
    People get pissed off when they put girls in games, and theu get pissed off when they dont, MAKE UP YOUR GOD DAMND MINDS PEOPLE

    http://www.giantbomb.com/forums/battlefield-4-8596/dice-female-soldiers-will-not-be-playable-in-battl-1430237/

  63. @Axel Edgren:

    ” Eh, livet är lidande. Sedan om en blir högerextremist eller misogyn mobbare för det ska en lida ännu mer. Om man blir elak och hatisk för att en känner sig som en loser då var en en människa av låg kvalitet till att börja med

    Eh, innebär det där att du just kommit ut som biologist? Shock

  64. @Erik:

    ”Feministerna är inte speldesigners så de pratar inte om hur spelen skall se ut, de pratar enbart om hur spelen inte skall få se ut.”

    Nåja, min tjej är såväl feminist som speldesigner. Men jag fattar vad du menar.
    Hennes företag är f ö med i något statligt projekt där hon får resa runt i världen och representera företaget och Sverige på olika mässor och seminarier. Hon vet själv inte riktigt varför just hennes företag får vara med, men ”förmodligen för att jag är kvinna”, som hon uttryckte det en gång.

  65. ”de pratar enbart om hur spelen inte skall få se ut.”

    Och det är något som kallas debatt, likväl propagerandet för bojkott av objektifierande, sexistiska spel (något som inte alls accepteras av nördar). Spelutvecklare kan såklart strunta i detta, vilket de nu gör och låter den bestående kvaliteten i sina spel tala för sig självt. Irritationen som utbröt när Anita Sarkeesian talade med DICE kan jämföras med den bittehet som utbröt när en feminist fick in Jane Austen på tiopundssedeln.

  66. @Blondinballen:

    ”Nåja, min tjej är såväl feminist som speldesigner. Men jag fattar vad du menar.”

    Jo och låt mig apropå det berätta en till sak. Vad mig anbelangar så har jag inget emot det görs nya sorters spel som mer motsvarar tjejers behov – eller införs mer tjejvänliga alternativ i existerande spelserier. Det har jag har något emot är snacket om att ta bort ditt och datt som motsvarar manliga spelares behov (på basis av att feminister och andra ljuger ihop skadliga effekter)

    Ta exempelvis snacket om kvinnliga spelkaraktärers utseende/kläder. Varför är nördfiktion full av Megan-Fox-kvinnor i avslöjande outfits? Svaret på den frågan är givetvis att om man vill ha lyxen att attackera en växande grupp killar för ”not having sex” får man stå ut med vad att deras fiktion är full av snygga kvinnor också. Man har liksom bara sig själv att skylla att man inte var med mer från början.

    Men samtidigt är ju idag (iaf för PC) varken dyrt eller svårt att ”modda skins”. Så det är ju bara för de tjejer som tycker detta är viktigt att själva ”re-skin” de kvinnliga karaktärerna med outfits som passar dem bättre. Precis som många killar uppenbarligen roas av att göra ”nude mods” som visar mer än spelkonstruktörerna tänkt sig kan datakunniga tjejer göra ”dress mods” som täcker mer än spelkonstruktörerna tänkt sig.

    ALTERNATIVT så kan de göra insamlingar (på kickstarter kanske?) och be spelkonstruktörerna göra DLC:s där de kvinnliga karaktärerna har mer feministvänliga outfits och/eller skeletons. Det är ju bara att titta på den ”modding community” som finns till Elder Scrolls V Skyrim. De som vill de kvinnliga karaktärerna skall ha mer muskler för realismens skull designar egna moddar som skapar den effekten.

    Av alla dessa alternativ som feminister/kvinnliga gamers kunde ha prövat för att få mer tjejvänligt spelande så väljer de att försöka svartmåla och kontrollera killar. Det får mig att undra vad som var viktigast för dem – att ha fler spel åt tjejer eller att förvägra spel åt killar för att de inte gillar dem?

    ”Hennes företag är f ö med i något statligt projekt där hon får resa runt i världen och representera företaget och Sverige på olika mässor och seminarier.”

    Det låter ju ”jättetoppen” Medan manliga spelföretag lägger tid på spel så lägger hon tid på att åka runt och berätta hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Påminner mig om när nån feminist krävde kvotering av kvinnliga forskare till vetenskapliga råd och en kvinnlig forskare svarade att det är så få kvinnor som forskar på hög nivå att skall alla råd fyllas med den kvoten kvinnor kommer de kvinnliga forskarnas forskning att bli lidande av allt representerade och styrelsesittande.

    ”Hon vet själv inte riktigt varför just hennes företag får vara med, men ”förmodligen för att jag är kvinna”, som hon uttryckte det en gång.”

    Ja, då vet hon ju varför hennes företag får vara med. Det spelar hur som helst ingen roll för det räcker med att möjligheten för kvotering skall finnas för att skapa misstanken att en yrkesperson som är kvinna inte är där hon är pga kompetens utan pga politiska tvångsåtgärder. Det är alltså väldigt dåligt för kvinnor som vill bli tagna på allvar att ha den möjligheten.

  67. @Axel Edgren:

    Nu är du där igen, Axel. Lättare att klaga än att göra nåt själv.

    Du får det att låta som om ”spelutvecklare” skulle vara nån egen ras av nåt slag. De är vanliga människor precis som alla andra.

    Och om det var så enorm efterfrågan på feministiska spel (vad nu det är) så skulle ju såna göras. Men nu när det inte görs kan ju du och fi starta ett spelbolag som gör feministiska spel. Det kommer ju bli en succé eftersom världen törstar efter ”feministiska spel”. Eller är det enklare att klaga på folk som gör nåt (men inte just det du vill)?

    Varför inte ta lite banklån och satsa lite? Eller väntar du på att nån man (icke feminist)ska göra det, se om det går bra och sen kräva en styrelsepost? Som vanligt alltså, nån ”annan” ska ju lösa dina ”problem”.

    Sååå förutsägbart….

  68. @Axel Edgren:

    ”Och det är något som kallas debatt”

    Nej! Det är något som kallas Negativism – vilket du kan läsa om i Thomsen och Stjernfelts bok på ämnet. Debatt är när man presenterar ett eget alternativ som man anser bättre än oppositionen uppnår syftena som efterfrågas. Exempelvis i min kommmentar ovanför denna presenterar jag flera exempel på saker kvinnor som vill ha mer tjejvänliga dataspel KUNDE göra istället för att Sarkeesian-Style försöka svartmåla killar och manlig nördkultur.

    Negativism är när man istället för att presentera egna alternativ klagar på allt existerande och förväntar sig klagandet i sig kommer att få folk att göra bot och bättring. Negativism är när man inte har någon egen produkt, bara klagomål på någon annans produkt. Provokationen som högsta ideal.

    ”likväl propagerandet för bojkott av objektifierande, sexistiska spel (något som inte alls accepteras av nördar).”

    Det där är ett fullkomligt ineffektivt förslag. Propagerande för bojkott av saker som killar gillar alienerar/ratar bara killarna ifråga ännu mer och jag har med flera timmars arbete i 3 olika inlägg förklarat hur det var alienationen/ratandet av killar som skapade problemet in the first place.

    ”Spelutvecklare kan såklart strunta i detta, vilket de nu gör och låter den bestående kvaliteten i sina spel tala för sig självt.”

    Spelutvecklarna behöver faktiskt inte bry sig om vad kritiker tycker om kvaliteten i deras spel. Spelutvecklarna låter marknaden tala för sig och sedan kan kritikerna antingen göra en efterfrågad tjänst eller klaga. Mest sålda spelet på Playstation 3? Call of Duty – Modern Warfare 3. Mest sannolikt att sälja bäst på Playstation 4? Grand Theft Auto V

    Spelar ingen som helst roll vad kritiker tycker om kvaliteten på de här spelen. Det är spelköparna som bestämmer vad som är av bra kvalitet, inte kritikerna.

    ”Irritationen som utbröt när Anita Sarkeesian talade med DICE kan jämföras med den bittehet som utbröt när en feminist fick in Jane Austen på tiopundssedeln.”

    Javisst, och här är anledningen folk blir irriterade:

    ”what the hell does she have to do with DICE or gaming industry in general?”

    http://battlelog.medalofhonor.com/mohw/forum/threadview/2832654489987782868/

  69. @Erik:

    ” Det låter ju ”jättetoppen” Medan manliga spelföretag lägger tid på spel så lägger hon tid på att åka runt och berätta hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch.
    […]
    Ja, då vet hon ju varför hennes företag får vara med. Det spelar hur som helst ingen roll för det räcker med att möjligheten för kvotering skall finnas för att skapa misstanken att en yrkesperson som är kvinna inte är där hon är pga kompetens utan pga politiska tvångsåtgärder. Det är alltså väldigt dåligt för kvinnor som vill bli tagna på allvar att ha den möjligheten.

    1. Hehe, ja Jämstäldhet de luxe! Big Smile
    Det handlar nu inte om att hon åker runt och berättar om hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Vad jag förstått så pratar hon om och marknadsför sina spel. För uppdragsgivaren (den statliga som skickar iväg henne) handlar det däremot sannolikt om att propagera för det kvinnliga könet och internationellt brösta upp Sverige som ”jämställt”.

    2. Ja, det bör problematiseras precis så och jag håller med dig i teorin men jag vet inte om folk är funtade så i praktiken.

  70. @Axel Edgren:

    Jag behöver förtydliga lite saker.

    ”Nej, den reagerar även starkt mot blotta tanken på social respekt gentemot och inkluderande av annorlunda människor.”

    I förra kommentaren anklagade du nördar för att reagera mot sociala budskap, här anklagar du dem för att vara emot tanken på social respekt. Varken sociala budskap eller social respekt har någon konkret betydelse eller angiven källa. Nördar är emot ALLA politiska teorier…..

    De är inte emot sociala budskap, de producerar sina egna sociala budskap. De är inte mot respekt, de skapar sina egna ideer om hur man visar respekt. Det är enbart sådana budskap som har värde i nördkulturen. Är du på utsidan så har du ingen talan och de som försöker tala negativt till nördkulturen från utsidan lyssnar man såklart inte på. Det var för att slippa sådan mobbning som nördkulturen skapades så de är synnerligen väl rustade för att belöna mobbning med mycket värre mobbning.

    Vill man slippa bli måltavla är det bara att lämna dem ifred.

  71. Ny utveckling gällande Sarkeesian och Feminist Frequency, bildkonst som användes av Anita Sarkeesian var stulen, och användes kommersiellt utan tillåtelse från artisten.

    ”Long Story Short: You stole my art, used it for commercial purposes, and won’t even respond to my polite inquiries.

    Financial and legal complications aside, I hope you understand that you’ve taken away my personal voice and ownership as a fellow content creator. Without my permission or knowledge, you’ve taken my work out of context to use for your own agenda, leaving me no control over how my work is seen or used. I found myself surprised to be incidentally supporting and endorsing a campaign I had no prior knowledge about.

    Content is gifted, donated, licensed, commissioned, and purchased. It should NOT be stolen.

    On one hand, it’s super cool to know that my art was in a TedTalk. (!!!) But on the other hand, you googled “Princess Daphne”, downloaded my fan artwork from my own blog website, removed the background & signature, placed it into a branding logo, and continued to use this stolen work even AFTER raising $150k on Kickstarter.”

    http://cowkitty.net/post/78808973663/you-stole-my-artwork-an-open-letter-to-anita

  72. Pingback: Nördkultur del 4 – Anita Sarkeesian är tillbaka med mer Cherrypicking | Genusdebatten

  73. Pingback: Aftonbladet svartmålar nördkultur del 1 – Problemet med dagens journalistik | Genusdebatten