Kommentarer

Sova på soffan inatt? — 75 kommentarer

  1. Min sambo (rumänska) är betydligt grövre i munnen än snubben i andra rutan. Skulle vara fullkomligt bortkastat om jag fällde en sån kommentar, skulle säkert få nåt svar i stil med att jag får stoppa pitten i hunden/maten/rumpan/postlådan/min mamma/hennes mamma/ett får/pollentan istället.
    Mest fantastisk är svordomen ”futu-ţi paştele şi domnulezei matii”
    (kn*lla din mammas påsk och hennes gudar), bara för att visa var ribban ligger, om uttrycket tillåts.

  2. Nja. Män är starkare än kvinnor, klart det är okej att be en man flytta soffan. Det är verkligheten. Och de flesta män tycker nog det är ganska soft.

  3. @Magnus:
    Svenskan har väl varit väldigt fri från sexuella svordomar och förolämpningar. Våra svordomar och invektiv rör sig huvudsakligen inom den religiösa sfären och folklore. Vilket verkar vara utmärkande för norden. I alla andra delar av världen jag känner till är svordomar och invektiv huvudsakligen sexuella.
    Men det verkar vara en förändring på väg, ta bara hur ”hora” verkar ha blivit väldigt vanligt som nedsättande tillmäle/benämning på flickor. Jag misstänker att det finns en stark korrelation mellan den ökade sexualiseringen av språket och invandringen.

  4. Har ni hört talas om ”Community Organized Compassion and Kindness”?

    Diana Davison skriver om det på A Voice for Men:

    Community Organized Compassion and Kindness

    I have a dream.

    I’d like to present to you the foundation of Community Organized Compassion and Kindness (COCK) for which I am the current spokesperson. Erected in Victoria, BC we expect it to grow quite quickly across the globe.

    I am an enthusiastic supporter of COCK. I have been boning up on history and am ready to penetrate the dark depths of deception that have led society to our current state of disrepair. I am confident that COCK will become a massive appendage of the Men’s Human Rights Movement. It will be the philosophical meat of the movement and encourage activism on the individual level.”

    Läs hela artikeln på:
    http://www.avoiceformen.com/sexual-politics/community-organized-compassion-and-kindness/

  5. @John Nilsson:
    Underbar artikel. Jag tror att den är menad att satirisera SCUM, upplägget och stilen påminner på flera sätt om just SCUM. Men COCK är jävligt rolig.

  6. @Äh:

    Och de flesta män tycker nog det är ganska soft.

    Det är absolut inget man ska ta för givet att de gör, nej. Det beror på omständigheterna.

  7. @Äh: För det första är män I GENOMSNITT starkare än kvinnor. Jag känner män som definitivt är svagare än många kvinnor. För det andra handlar strippen om hur hon använder sin kvinnlighet för att få fördelar: Åh, du som är så stor och stark, kan inte du *blink, blink*. Man kan inte både kräva att bli tagen som en stark (mentalt) självständig individ och sedan hoppa in i rollen som svag och hjälplös bara för det passar en och ger fördelar. Han kanske har en dålig axel eller annan orsak att inte kunna flytta soffan, trots att han ser stark ut.
    Att göra antagande om hur en man är, är lika sexistiskt som att generalisera om kvinnor. Både för positiva och negativa egenskaper.

    När det kommer till saker som är tunga finns det idag ganska bra hjälpmedel. En elektrisk bultdragare kostar 300 kr, så alla kan byta hjulen på bilen. Men många kvinnor vill inte (smutsigt, jobbigt) och använder gärna sin position för att få fördelar. Har hört annars ”jämställda” kvinnor: Nää sånt där med bilen får karln ta hand om. Nått får han ha för sig själv.

  8. @AxLaouS:

    Det skulle ha varit bättre om det istället stått: ”will you be a petite and feminine woman for my sexual satisfaction/so that I can feel masculine”

    Men jag anser inte att de är sexistiska, de är endast konventionella. Och Äh har rätt ifall soffan är för tung för henne men ifall hon klarar av det borde hon själv lyfta den eller då åtminstone inte gnälla om stereotypiska könsroller.

    Men en insikt som man kan få genom att begrunda detta är att kvinnor inte ber män att göra saker av en enda orsak tex. funktionell arbetsfördelning (när soffan är för tung), utan kvinnor gör det också för att själv slippa göra det (när soffan är lätt).

  9. @Anders/AV:
    Att göra antagande om hur en man är, är lika sexistiskt som att generalisera om kvinnor. Både för positiva och negativa egenskaper.

    Ja. Samma med antagandet att de flesta män ”tycker det är soft”. Det är som att säg att de flesta kvinnor gillar att städa.

    Det jag upplever som en vanlig gemensam faktor när man faktiskt bryr sig om att lyssna på mäns känslor så handlar det om kvinnans dominans i hemmet och över ekonomiska beslut och vad den dominansen får för konsekvenser för dem. (Ska man bo i drömkåken som jämt ”behöver” renoveras, så ska dyrare räkningar betalas. Den som har högst lön är också den familjen förlorar mest ekonomiskt vid föräldraledighet och möjlighet att jobba deltid.) Men den makten är ju inte den viktiga, det har Nina Björk slagit fast.

  10. Jag kan känna mig lite ambivalent inför situationen i ruta 1. Å ena sidan kan jag känna mig utnyttjad, men å andra sidan är det trevligt att känna sig behövd av en kvinna. Denna typ av situation är för mig i stort sett den enda situation där jag får höra något positivt som har att göra med att jag är man. Så även om jag inser att smickret om att jag är en stor stark man (vilket för övrigt inte stämmer så bra) är ett knep för att få mig att utföra något så känns det ändå lite positivt.

  11. @Sapias:
    Å ena sidan kan jag känna mig utnyttjad, men å andra sidan är det trevligt att känna sig behövd av en kvinna. Denna typ av situation är för mig i stort sett den enda situation där jag får höra något positivt som har att göra med att jag är man.

    Det var precis det jag menade när jag skrev det beror på omständigheterna.
    Det du beskriver ”känna sig behövd” är i balansvåg med ”känna sig utnyttjad”. Det beror helt på hur det görs och om det är eller inte är ett ömsesidigt ge och ta.

  12. @Liberalen:

    Det var en bra artikel. Inte minst dessa ord: ”För mig som jämställdist framstår svensk radikalfeminism som den ultimata förnedringen av kvinnan. Vad man i realiteten gör är att degradera henne till en varelse som är oförmögen att ta sig fram på egna meriter och av egen kraft.”

    Amen!

  13. @Anders/AV:
    Nu tror jag inte att däckbyten har blivit en typisk manlig syssla för att det är tungt, för det är ju inte tyngre än att en genomsnittlig tjej klarar det utan problem. Det är väl snarare så att den som ansvarar för bilen är den som byter däcken. Jag vet ju själv att jag inte VILL att någon annan ska byta däcken, däremot får frun och/eller barnen gärna hjälpa mig att göra det. Jag vill få däcken bytta på mitt sätt och jag vill också ta tillfället i akt att inspektera de delar av bilen som man ser när däcken tas bort.

    Men det är väl inte riktigt problemet att folk gör saker som de vill göra? (Genus)problemet uppstår väl t.ex. när män förväntas frysa, vara trötta, vara hungriga osv på andra sätt självuppoffrande utan att det är kopplat till vilja eller naturliga skillnader. T.ex. när flickvännen förväntar sig att få låna rocken när hon fryser, alltså utgår ifrån att han ska frysa för att hon ska slippa. Trots att kvinnor kan hantera köld, hunger, trötthet m.m. lika bra som män så förväntas de slippa för att de är kvinnor.
    Den här ordningen är ju en del av förbarnsligandet av kvinnor, ”kvinnor och barn” kontra män, i alla situationer.

  14. @Ninni:

    ”För mig som jämställdist framstår svensk radikalfeminism som den ultimata förnedringen av kvinnan. Vad man i realiteten gör är att degradera henne till en varelse som är oförmögen att ta sig fram på egna meriter och av egen kraft.”

    Men just detta ser jag som ett uttryck för just kvinnlighet, man tar sig inte fram av egen kraft utan förväntar saker av män. Så kvinnliga kvinnor har inte problem med den biten av feminismen. Och inte ska vi göra kvinnor till offer för feminismen, kvinnor har helt klart dragit nytta av feminism utan att protestera.

    Men till rubriken för inlägget, uttrycket ”Sova på soffan inatt”, uttrycks inte här den kvinnliga makten? Att det är han som får sova på soffan, istället för att hon som inte vill sova med honom skulle göra det?

    Jag kommer ihåg då jag var besviken med min flickvän och hade svårt att sova, då var det jag själv som gick till vardagsrummet och sova, jag bad aldrig henne göra det, vilket skulle ha varit otänkbart men inte otänkbart att hon skulle ha bett mig att göra det.

  15. @Anders/AV:
    ”När det kommer till saker som är tunga finns det idag ganska bra hjälpmedel.”

    Att be om hjälp med praktiska göromål måste man ju kunna göra, oavsett om man är kvinna eller man, men det kan ju faktiskt göras utan att man samtidigt hänvisar till den tilltänkta ”hjälparens” kön, och till sådana egenskaper man tycker att vederbörande borde leva upp till, på grund av sin könstillhörighet. Om man sedan visar sig villig att själv göra det man kan i ärendet, eller erbjuder sig att hjälpa den andre/-a med något annat som ”kompensation”, minskar väl också risken för att den andre/-a ska känna sig utnyttjad eller manipulerad (om det nu är vad man vill…).

  16. @MJ:

    (Genus)problemet uppstår väl t.ex. när män förväntas frysa, vara trötta, vara hungriga osv på andra sätt självuppoffrande utan att det är kopplat till vilja eller naturliga skillnader.

    Det går inte säga att det ena valet är en könsrollsproblematik men inte det andra på individnivå.
    Precis som däckbyte är något du VILL göra på ditt sätt, så finns det vissa saker i städning som jag VILL göra på mitt sätt.

    Min man vill inte byta däck, inte jag heller. Men Förväntningen ligger på honom. (Nu är han ju gift med mig, så lösningen är enkel, finns folk som lever på att byta däck.)

    Vad gäller rocken, så är det också annorlunda med min man. Han fryser inte. Han är varm av sig. Jag är en fryskylling på allvar. Vi har tex olika täcken för att kunna ha samma sovrum. Så för honom blir låna ut tröjan en ”känna sig behövd” och något HAN vill.

  17. @Ninni

    Jag tyckte också det var en bra artikel i det stora hela, men jag skulle ha föredragit att Dagerlind hade använt termen ”gynarki”, snarare än matriarkat (i sista stycket), vilket inte känns som en riktigt rättvisande term i vår moderna situation.

    ”gynarchy
    a form of government by a woman or women. Also called gynecocracy. — gynarchic, adj.”

    http://www.thefreedictionary.com/gynarchy

    ”gy·ne·coc·ra·cy (gn-kkr-s, jn-, jn-) or gy·noc·ra·cy (g-nkr-s, j-, j-)
    n. pl. gy·ne·coc·ra·cies or gy·noc·ra·cies
    1. Government by women.
    2. A society ruled by women.”

    http://www.thefreedictionary.com/gynecocracy

    Sen kan man ju fundera på om det mest upprörande i fallet med den misshandlade, muslimska, gravida kvinnan, är den något bakvända, men solidariska, reaktionen på denna misshandel (slöjupproret), eller själva det faktum att en gravid kvinna blev misshandlad på grund av sin klädsel?

  18. @Mariel:
    Om man skall vara petig skall man väl i så fall säga ”jag tror att de flesta” om det inte klart framgår ändå av kontexten att man ger uttryck för vad man tror. Skillnaden ligger i om man säger det som ett faktum eller just som vad man tror. Eller annnorlunda uttryckt, i det ena fallet är det objektivt påstående, i det andra ett subjektivt påstående.
    Det är klart, kan man belägga (med statistik t.ex.) att det verkligen är så, så kan man förstås också skippa ”jag tror”

  19. En soffa brukar man i och för sig vara två om att lyfta… Jämnställt…
    Men kul och träffande stripp!

  20. @Ninni:
    Nej det stämmer, vad jag menar är att det är ett problem om man gör något som man INTE vill därför att det ingår i könsrollsmönster.
    Jag är inte heller frusen av mig, det är man inte om man tränar sig i att utstå köld. (Min fru har tjockt täcke och jag sover utan täcke) Om du t.ex. börjar gå barfota så kommer du nästa vinter inte att frysa om fötterna längre. Men poängen är att män förväntas ge upp sin jacka och gör det även om de helst vill ha den på sig och säga -”Du är gammal nog att se till att klä dig efter väder, så gå hem och hämta din egen jacka”. Motsvarande finns ju såklart för kvinnor också. Man stöter t.ex. på mammor i vårdnadstvister som kräver boendet enbart därför att det är en social förväntan på dem (eller tvärtom egentligen, jag har stött på flera mammor som berättat hur svårt det var socialt för dem att de tyckte att det var bäst för barnen att bo kvar hos papporna vid separationen). Alltså där man känner sig tvingad att agera utefter sin könsroll trots att man inte vill.

    Ett annat färskt exempel är väl t.ex. att kvinnor förväntas bli upprörda över att få komplimanger om sitt utseende, trots att de flesta kvinnor inte alls blir upprörda utan tycker att det är trevligt att få komplimanger.

  21. @MJ: Det du tar upp är att du vill ha kontroll över hur bilen sköts. Då får du också finna dig i att ta huvudansvaret för den. Ansvar och kontroll/makt/tolkningsföreträde hör ihop. Om du inte litar på att din fru kollar leder, rost, bromsskivor och bromsbelägg när nu hjulet ändå är av, får du göra det själv. Hur man delar upp arbetet i en familj är givetvis upp till dem själva. Det jag reagerar på är att kvinnor som annars anser sig jämställda, framåt, klara sig själv osv ändå gärna träder in i traditionella kvinnliga roller när det är bekvämt, när de får fördelar av det. Dubbelmoralen i att bli upprörd över ”diska är kvinnogöra” men själva anse att vissa sysslor är ”karlagöra”.

    När jag bodde i kedjehus hade vi en samfällighet. Det fanns en del utomhusarbeten och gemensamma projekt. Enklare arbeten som måleri var damerna med på, men så fort det blev lite mer komplicerad som vindskivor eller annan snickeri var de som bortblåsta. Endast en kvinna i grannskapet gav sig på sådant. Det är givetvis en tvåvägsfråga. Både att vilja själv och att bli insläppt. Men det fanns inte någon negativ attityd till kvinnor som snickrar. Det handlade mer om vilja. Ibland är det bekvämt att vara traditionell. Det får man givetvis vara, men då kan man inte klaga när andra är det heller.

  22. @John Nilsson:

    Jag tyckte också det var en bra artikel i det stora hela, men jag skulle ha föredragit att Dagerlind hade använt termen ”gynarki”, snarare än matriarkat (i sista stycket), vilket inte känns som en riktigt rättvisande term i vår moderna situation.

    Jag har aldrig hört uttrycket gynarki. På wikipedia så står att det är synonymt med matriarkat. Vad menar du är skillnaden mellan orden?

  23. @Mariel:

    Dolf har svarat dig på ett bra sätt. Men det var inte egentligen därför jag reagerade.

    Nu säger jag inte att det är, detta är min upplevelse och jag hoppas Äh inte tar åt sig, för det är inte menat som kritik.

    Det jag upplevde av den kommentaren var en doft av ”ta skitet som en man”, ”det är inget att gnälla över”. Det är precis så män tystas, menar jag. Man avfärdar deras problematik som oviktig, inget att gnälla över. Och eftersom jag fick den upplevelsen, så är risken att andra med får det. Och därför ville jag säga ”Det är helt okej att gnälla, kör så det ryker”

    Varför är detta viktigt?

    Jag menar att det här är bulten som håller fast jämställdhetsdilemmat. Kvinnor måste få en ärlig chans att förstå hur det är att vara ”mannen i relationer och dajting”. Det kommer inte ske förrän män börjar prata. Och här (GD generellt, inte bara detta inlägg) sker det äntligen.

  24. @Ninni:

    Så för honom blir låna ut tröjan en ”känna sig behövd” och något HAN vill.

    Så, Varför hade han tröjan på sig från början?

    1. Han på sig en tröja trots att han inte behövde och gick omkring onödigt varm i förhoppning att du skulle få honom att känna sig behövd.
    2. Han behövde tröjan för att inte frysa, i vilket fall han troligen börjar frysa om han ger den till dig

  25. Jag tycker ordet matriarkat är bättre att använda än gynarki eftersom det blir en direkt motpol för ordet patriarkat som feminister slänger ur sig till höger och vänster och därigenom åskådliggör hyckleriet tydligare.

  26. Hmm… Hon vill smickra honom till handling med något som generellt kan funka… Svaret kunde varit ”Will you be an attractive and skilled woman and…”. Dagens övertänk.

  27. @chattanoga:

    3. Han vill vara min gentleman om situationen uppstår.

    Men, det går på båda håll. Jag hämtar gärna ”öl och revbensspjäll” för att skämma bort honom.

    (Edit: Kom på att det inte var helt uppenbart hur denna skiljer från punkt 1. Han har alltså inte tröjan sig, utan med sig. Den brukar hänga över hans axlar. Jag har sagt åt honom att han inte behöver det, för jag får skylla mig själv om jag är så korkad att jag inte har med mig extra kläder. Men han vill. Han gör betydligt mer omfattande saker för att skämma bort mig. Och det funkar, jag dyrkar honom. Så det är väl inget problem? Smile )

  28. Kul strip men jag tror inte det hon gör går att vända på. Vad hon gör är att försöka manipulera honom genom att hänvisa till hans manliga egenskaper. Det är svårt att göra samma sak med kvinnor för att vara icke-kvinnlig är inte lika skambelagt och kvinnor kämpar inte för att bevisa sin kvinnlighet för män på samma sätt. En motsvarighet från hans sida skulle vara att säga ”skulle du kunna göra en smörgås åt mig för du är så vacker när du pysslar i köket”, vilket inte ger samma effekt.

    Själv tycker jag det är helt ok om någon spelar på min manlighet och hennes kvinnlighet, men jag är inte så förtjust i att bli manipulerad. En bättre variant vore därför om hon bad mig flytta soffan och medan jag gjorde det kommenterade hur stark jag är eller att hon tycker mina muskler är sexiga, hade fungerat hur bra som helst Smile. Det tror jag nog fungerar i andra rutan också, om han ber henne suga av honom och medan hon gör det berättar hur sexig hon är.

  29. Anders:

    ”Att göra antagande om hur en man är, är lika sexistiskt som att generalisera om kvinnor. Både för positiva och negativa egenskaper.”

    Nej, det är att inte skygga för verkligheten, nämligen att det överlag är skillnad (betydande!) på män och kvinnors styrka. Det är naturligt att vara medveten om en sådan skillnad och att förhålla sig till den och låta den vara en del av den naturliga interaktionen mellan könen. Att inte alla män är starkare än alla kvinnor förändrar inte den saken.

  30. Ninni

    Men jag tror verkligen att de flesta män tycker det är ganska soft att vara (förhållandevis) starka. Det var därför jag skrev det. För att jag tror det är så.

  31. Du ska veta att många män älskar att vara till stöd för kvinnor, att ge sina liv för kvinnor, enligt gammalt hederligt gentlemannaideal. Att göra uppoffringar, vara den som tar de tunga lyften osv, det finns självklart negativa sidor av det men för många män är det en källa till stor tillfredsställelse.

    Att vara en hjälte är inte så dumt egentligen.

  32. Dom där cartoonerna har jag sparat ner massor av på min hårddisk, att plocka fram som illustrationer till blogginlägg. De kan vara väldigt träffande.

  33. Själv gillar jag att tex hålla upp dörren för kvinnor. Särskilt när det är unga tjejer (jag = ung man) som aldrig har varit i närheten av en gentleman.Då nöjer jag mig inte med att blott knuffa till dörren som somliga gör (medan jag själv passerar) utan stannar upp på riktigt och väntar tills hon har gått igenom.

  34. Dom räds inte svåra ämnen heller. Kerstin Weigl et al skriver om de 201 mördade kvinnorna, och hur de ofta blir dräpta när de vill separera.

    Men en man som drabbas av en separationskris dödar oftare sig själv än han dödar sitt ex. Det talar de väldigt tyst om.

  35. Trevligt också att få hålla upp dörren för en person som man kan misstänka är politiskt medveten och har något emot att bli uppvaktad av en manlig främling. Fast då är det inte egentligen gentlemannen i mig som glädjer sig.

    Matias

    Ja, och jag dömer dem inte. Livet är en förbrukningsvara. Men jag hoppas du förstår att intag av narkotiska substanser och att hjälpa andra människor skiljer sig på en del viktiga punkter.

  36. Hej alla,

    kul att ordet gynarki engagerade. Jag stötte själv ihop med det helt nyligen, i en artikel av Peter Wright (Tawil), på AVfM (A Voice for Men):

    http://www.avoiceformen.com/feminism/fingering-the-gynarchy/

    Artikeln förklarar i sig en hel del av de frågor som kommit upp i tråden, så jag ska bara ge några korta kommentarer och citat.

    Artikeln på AVfM tar från början sin utgångspunkt i vad en kvinna vid namn Sharon Lawson har skrivit på sin blogg ”Gynarchy for the masses”, där hon definierar och aktivt pläderar för gynarki. Denna kvinna har också gjort upp en lista på ”10 Reasons why Women are Superior”, som… ja, läs själva…

    Orden ”patriarkat” och ”matriarkat”, som mera strikt betyder fadersvälde respektive modersvälde, passar inte riktigt in att använda i vårt nuvarande samhälle, menar jag, eftersom det inte är släktskap som ligger till grund för till exempel feministernas maktsträvan, utan bara könstillhörigheten. Detta ordpar passar inte heller till att beskriva det som feminister egentligen talar om, när de använder termen patriarkat, skriver Wright. Han föreslår därför termerna gynarki och andrarki (”gynarchy” respektive ”andrarchy”).

    Ytterligare en anledning till att termerna gynarki och andrarki vore att föredra, enligt mig, är att förleden gyn- och andro- etc, redan används i ordpar som gynekologi och andrologi, gynocentrism och androcentrism, misogyni och misandri, etc. Sen känns också orden patriarkat och matriarkat för mig mera som ”antropologiska” ord, som huvudsakligen har använts för att beskriva mindre folkstammar och samhällen ”långt bort”. Hur som helst tycker jag att ordet gynarki (”government by women”) bättre än matriarkat (”rule by moms”), beskriver det samhälle under feministiskt styre, som nu håller på att växa fram.

    Enligt författaren Peter Wright, är ordet gynarki ingalunda nytt, utan har rötter åtminstone tillbaka till 1500-talet. Han preciserar också dess betydelse i nedanstående citat, i det att män mycket väl kan ha en framträdande roll i detta slags samhälle, men att det ändå handlar om en underordnad ställning i relation till samhällets strävanden som helhet:

    ”Modern dictionaries usually define gynarchy as a political system governed by women or a woman. For a more nuanced understanding it’s important to recognise that “the political system” that women govern may actually be staffed by male servants called prime ministers, presidents, or politicians who work on behalf of the ruling female gender.[1] In her book What’s Right With Feminism Cassandra Langer gives a concise definition that accounts for the proxy role of male leaders: “Gynarchy refers to government by women, or women-centered government.”

    Wright hänvisar också till en mycket ruggig video med titeln ”The Ottoman Empire: When Slaves Rule”, av Typhon Blue (Alison Tieman), som tar upp detta hur en grupp människor kan kontrolleras på ett djupare plan, trots att de synes ha den ledande rollen i ett samhälle. Nedanstående länk fungerar bättre för mig, än den i slutet av Wright’s artikel:

  37. @Äh:
    Jag tror ärligt talat att andelen unga män, eller män överhuvudtaget, som betraktar sig själva som någon sorts hjältar för att de håller upp dörren eller slavar för kvinnor är närmast försumbar. Det kanske finns några femåringar som tror på det där, men knappast så många fler.
    De flesta som jag träffat har tvärtom en ganska cynisk inställning sådana saker.

  38. @Äh:
    ”Nej, det är att inte skygga för verkligheten, nämligen att det överlag är skillnad (betydande!) på män och kvinnors styrka. Det är naturligt att vara medveten om en sådan skillnad och att förhålla sig till den och låta den vara en del av den naturliga interaktionen mellan könen. Att inte alla män är starkare än alla kvinnor förändrar inte den saken. ”
    En sådan skillnad kan innebära att män statistiskt sett är vanligare på inom yrken som kräver fysisk styrka, men det innebär inte med någon självklarhet att män ska bära eller lyfta för kvinnor utan de får antingen betala för arbetet, utföra en motprestation eller helt enkelt anpassa sina krav/behov efter vad de klarar av att hantera.

  39. Andreas: Jag håller inte med, jag tror inte att gemene man är cyniker på det sättet. Däremot ser jag att det finns en utbredd rädsla för allt som har med könsroller och könsuttryck att göra nuförtiden. Skamkänslor typ.

  40. I rätt sammanhang är det väl inte fel att be att få hjälp med soffan eller be om en avsugning? Överanalyserar vi inte?

    Om man inte orkar flytta soffan själv är det väl helt ok att be om hjälp av någon, om en man eller annan kvinna är i närheten. Om det var en man skulle jag dock inte uttrycka mig så som hon i serien. Jag skulle bara vänligen be om en extra hand. Jag skulle naturligtvis hjälpa till själv eftersom jag har fått en bra uppfostran.

    Samma med avsugning, han hade dock gärna fått välja sina ord med större omsorg än han i serien. Jag känner mig ganska stark och vill inte höra att jag är svag eller liten. Jag är faktiskt 172 cm lång.

  41. @Äh och jenny:

    Det vi pratar om handlar varken om att vara rädd för könsroller eller att man inte ska kunna be om hjälp. Jag skriver ”Det beror på omständigheterna”. Bashflak skriver ”Om det inte leder till några motprestationer så tröttnar man så småningom.” Johan Grå skriver i ett annat kommentarsfält angående husköp och att kvinnan inte sällan bestämmer var och hur man ska bo:

    Tala inte med mig om bostäder. Jag har hört alldeles för många män tala om sina flickvänners bostadsplaner som ett oundvikligt öde som de kan skjuta upp men inte undkomma.

    Vem är det som vanligen kommer få sköta/ha huvudansvar för de tunga uppgifterna så som trädgård, snöskottning och renovering?

    När jag fick upp ögonen för kvinnors bestämmande i relationen blev jag helt chockad. Jag skulle aldrig någonsin ta sånt skit som män runt mig tar. Jag skulle räkna det som ren psykisk misshandel och packa väskan. Men för många män är det som den ena mannen sa här hemma häromdagen “det är bara att gilla läget”, för det är så här normen drabbar det “privilegierade” könet (bland kommentarerna här )

    Satirstrippen är kul och jag har absolut inget mot den, men det ligger ett allvarligt budskap bakom. Och det är det jag menar med psykisk misshandel, som jag aldrig skulle ta.

    När är det okej och när är det inte okej?

    * Är det ett ge och ta? Går tjänsterna på båda håll? Eller ensidigt utnyttjande som slav och plånbok?
    * Kan mannen säga ”nej, jag orkar/vill inte”, utan att drabbas av konsekvenser som ilska, surande en vecka, sexstrejk osv.

    Jag vet inte hur vanligt det är att män i relationer (då inte bara parrelation utan allmänt, inkl. dajtingsituationen) har dessa problem med könsrollsförväntningar man inte kan neka, jag har aldrig sett någon kvantitativ studie, men det går som en röd tråd, i varierande omfattning, i det jag får höra. Så jag tror inte det är ovanligt.

    Läs denna, den är bra.

  42. @Äh:

    Män ”leder” vad gäller misslyckande i skolan, självmord, missbruk av olika slag, kriminalitet och annan utslaghet. Jag menar att det kunde bli så mycket bättre om vi hade tittat på och försökt förbättra två delar: pojkars uppväxt och detta.

    Därför är jag envis, detta är viktigt, även om du personligen inte upplever det som ett problem.

  43. @Mariel:

    Det hade varit super, för då får vi samtidigt regelbundna trådar där man kan OT:a och bara ”prata strunt” utan att uppleva att man stör tråden.

  44. @Ninni:
    Sen en tid tillbaka så har jag roat mig med, om jag sitter med en grupp män och någon benämner sin fru som regeringen eller något liknande, att spinna vidare på det och se var det landar. Tyvärr har jag kommit fram till att den övervägande majoriteten av män lever i förhållanden där de, din definition, är psykiskt misshandlade. Det spelar ingen roll vilket land kvinnan eller mannen kommer ifrån så det verkar som det är genetiskt inkodat i kvinnor att ”ta makten” över sin man.

  45. @JonasBsson: Psykisk misshandel är när det är långtgående. T.ex. att man stegvis isolerat individen från dennes vänner. Men i någon grad tycks det vara snarare regel än undantag.

  46. @Ninni:
    Funderade lite vidare på lunchen och kom upp med en egen könsmaktsteori. Det finns en möjlighet att det en gång i tiden, vet inte hur långt tillbaka man behöver gå men man skulle kunna studera apor och se om beteendet finns även där, att det gynnade barnens överlevnad om mamman höll en psykisk kontroll över gruppen.

  47. @JonasBsson:

    Jag tror så här:
    En gång i tiden hade vi en maktbalans, därför att mannen hade möjlighet t.ex. lagar och allmän moral att sätta ner foten och säga ”Hit, men inte längre!”. Och jag misstänker att man redan då uppfostrade män med ”man ska vara snäll mot en tjej”, för att ”women are wonderful” tror jag är medfött, så att det var sällan männens möjlighet nyttjades. Sen dess har vi genom kvinnofrigörelsen ensidighet tagit bort alla männens möjligheter att freda sig mot kvinnans makt både lag- och moralmässigt, medan man varit fullständigt blind för andra sidan myntet.

    Idag är männen de facto diskriminerade i lag. Och vi har denna problematik som är på moralnivå.
    Situationen på arbetsmarknaden menar jag är en konsekvens av detta.

    Det är detta jag menar med kvinnans överordnade makt. Och det kommer komma mer stöd för detta under hösten.

  48. @John Nilsson:

    Så, nu har jag hunnit kolla på ditt. Kul att se andra som har samma tankar som jag. För detta är precis det jag ser.

    Och saken är att det kan se ut som kvinnor är vinnare, män förlorare. Men så är det inte, kvinnor förlorar också på detta. Vinnarna sitter där uppe i samhällets topp (och en del andra som sett ett bra och enkelt levebröd i att springa maktelitens ärende.).

  49. @Ninni

    Utöver vad jag har skrivit ovan, tror jag också att ordet gynarki är bra att ha tillgängligt, när det börjar talas om ”patriarkala strukturer”, ”den patriarkala könsmaktsordningen” och liknande. Att då komma med termen ”matriarkat” som moteld känns inte helt lyckat, tycker jag, om nu mina ”antropologiska” associationer till ”avlägsna” och mera ”före detta” folkstammar, i praktiken också delas av andra. Sådana associationer finns knappast till ordet gynarki, eftersom det antagligen inte finns några associationer alls till detta ord. Således står man därmed med ett ord som måste fyllas med innehåll och som kan kontrasteras mot ordet patriarkat, vilket om man påpekar att det betyder fadersvälde, rimligen kommer att kännas mindre träffande i dagens situation. Man kan ju också fråga vederbörande om det är en andrarki (”styre av män” eller ”manscentrerat styre”), som de egentligen menar då de talar om patriarkat…

    Om man så lyckas få feminister att använda termer som andrarki versus gynarki, kan man kanske ”erbjuda” dem ett intellektuellt rum, som inte redan är fullt med färdiga formuleringar och dogmer, som de kan rapa upp utantill i sömnen. Kanske kan man få ut dem på en planhalva, där reglerna inte är så självklara för någon av kombattanterna (gynarki är ju en ny term för ”oss” också), och att man på det sättet jämnar ut oddsen mellan ”de etablerade feministerna” och oss ”underground-jämställdister”. Jag tror i alla fall att ordet skulle kunna ha en sådan funktion, och att det skulle kunna ”uppmuntra” till en självprövning hos feminister; ”är det verkligen patriarkat vi menar, och inte andrarki?” och ”är ett samhälle som har feministisk ideologi inskrivet i regeringsdokument och lagar verkligen ett andrarkiskt samhälle, eller är det korrektare att säga att det är gynarkiskt” (alltså ”styrt av kvinnor” eller ”kvinnocentrerat”)? Och för den delen: kanske kan ordparet andrarki/gynarki också hjälpa oss jämställdister i vår intellektuella upptäcksfärd framöver?

    Ninni, i ditt svar skriver du:

    ”Och saken är att det kan se ut som kvinnor är vinnare, män förlorare. Men så är det inte, kvinnor förlorar också på detta.”

    Lyssna gärna på vad Paul Elam har att säga om det, gärna från 47:55-, men åtminstone mellan 50:45 och 59:05, i nedanstående webbradiosändning. Du har en bundsförvant i honom kan jag väl säga, men lyssna gärna själv:

    http://www.blogtalkradio.com/avoiceformen/2013/08/20/special-edition-with-paul-elam

  50. @John Nilsson:

    Lyssna gärna på vad Paul Elam har att säga om det, gärna från 47:55-, men åtminstone mellan 50:45 och 59:05, i nedanstående webbradiosändning. Du har en bundsförvant i honom kan jag väl säga, men lyssna gärna själv

    Tack!
    Det behövde jag idag, då detta budskap är jobbigt på ett känslomässigt plan att ta upp, tycker jag. Och man känner sig ensam. Så skönt att höra det från andra. Rose

  51. @jenny:
    ”I rätt sammanhang är det väl inte fel att be att få hjälp med soffan eller be om en avsugning? Överanalyserar vi inte?”
    Nej, det är inte alltid fel att be om hjälp att lyfta/bära eller be om en avsugning, men om du funderar en stund på i vilka sammanhang det ses som ok att fråga, förväntas få ett jakande svar och hur ofta dessa situationer förekommer så ser du nog problemet.

    ”Samma med avsugning, han hade dock gärna fått välja sina ord med större omsorg än han i serien.”
    Detsamma när det gäller någon som vill ha hjälp att lyfta eller bära.
    Det är ganska stor skillnad på någon som erkänner att de ber om hjälp/en tjänst (vilket implicit innebär att man är beredd att själv bjuda tillbaka) och de som mer eller mindre beordrar och förväntar sig att mannen ska lyda eftersom han är man, utan någon gentjänst.

  52. @En annan Andreas:
    Det är många som vill spela hjältar genom att tjäna en massa pengar (och bidra till ett gynocentriskt samhälle genom att betala skatt och sociala avgifter på 55% och mer till det. ”Bruttolönen” på lönebeskedet är ju redan beskattad med 31% sociala avgifter INNAN den kallas ”bruttolön”).

    Ska man vara anarkistisk (anti-statlig) så ska man jobba kolsvart och spara till sin egen pension, ledighet, sjukfrånvaro etc. och inte bidra till ett samhälle man inte tror på.

  53. @Magnus:
    stöder jag fullhjärtat. har konstaterat att kör man eget vitt går minst 75% till skatter och avgifter.
    Är man bekväm av sig är man helt lagligt en börda och mjölkar samhället på pengar via socialen istället för att man olagligt försörjer sig och ändå bidrar mer genom indirekta skatter än vad man någonsin kostat samhället.
    Enda problemet är att samhället har tvångsmedel att ta till om det skulle uppmärksammas att man inte skattar.
    Jag skulle gladeligen se att det växte fram en rörelse av civil olydnad när det gäller skatter.
    Tror Sverige skulle må mycket bra av det.

  54. @Dolf (a.k.a Anders Ericsson):

    Ja, VILKA är det som samhället ”tjänar” pengarna på? Varför ska jag stödja människor som spottar på mig när jag dänger in knort en halvmiljon per år i skatter och sociala avgifter, förutom att jag betalar moms och energiskatt på en stor del av det jag konsumerar för ”nettolönen”…?

  55. @Ninni, om du tyckte om klippet med Paul Elam, kanske du också tycker om denna webbradiosändning från igår, med bland andra Karen Straughan (Girlwriteswhat), Typhon Blue och Erin Pizzey. De pratar om feministernas kvinnosyn och har lite intressanta jämförelser av feminister, både med hallickar och personer med diagnosen Münchhausen by proxy:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausen_by_proxy

    Jag tror att den första delen av sändningen är den intressantaste, mest kärnfulla, men den senare delen, där folk får ringa in, är förstås också värd att lyssna på:

    http://www.blogtalkradio.com/avoiceformen/2013/09/13/feminisms-pimp-hand

    ”You’re a whore in their stable, pimped out for their benefit. And if you refuse to be feminsim’s whore, watch out for their pimp hand!
    The instant you say no, you’ll see just how deep sisterhood goes”

  56. @Magnus:
    Ja, jag är i andra änden, har precis munnen ovanför vattenytan. Skulle köra som egenföretagare om det inte vore för att avgifter och skatter gjorde det praktiskt omöjligt.

  57. @Magnus:
    Ha, ha, påminner mig om när jag hörde en tyska nedvärderande kalla en snubbe för ”Schlappschwanz” men det var inte förrän jag själv vid ett senare tillfälle använde uttrycket som omgivningens munterhet fick mig att inse vad det egentligen betydde.

  58. Jag heter LISA och är från USA, jag vill använda denna möjlighet att tacka min stora Agadaga som verkligen gjorde mitt liv till en trevlig dag idag. Den här stora mannen Dr Agadaga förde min älskvärda man tillbaka till mig, jag hade två underbara barn från min man, för ungefär fyra år sedan har jag och min man varit i ett strid eller det andra tills han äntligen lämnade mig för en ung dam. Jag kände att mitt liv var slut och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin pappa igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärtor som plågar mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt av sorger och smärtor eftersom jag var verkligen kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och vill alltid att han skulle komma tillbaka till mig, tills jag en dag träffade en bra kompis som också var i en situation som jag men hennes problem var hennes förälskare som hon hade en oönskade graviditet för och han vägrade ta ansvar och dumpade henne. hon berättade för mig att mina var ett litet fall och att jag inte skulle oroa mig alls, så jag frågade henne vad som var lösningen på mitt problem och hon gav mig den här stora manens e-postadress. Jag tvivlade på om den här mannen var lösningen, jag kontaktade den här stora mannen och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde dem alla, han berättade för mig att vänta på bara 72 timmar och att min man kommer att krypa på knäna bara för förlåtelse så gjorde jag troget vad den här stora mannen bad mig göra och säkert efter 72 timmar var han tillbaka till mig igen kontakta Dr Agadaga för hjälp idag på agadagaspiritualhome@gmail.com