Tanten med väskan
avatar

Dolfs logo

Eders Ödmjuke gillar bilden men inte statyn

Lite bakgrundsinformation till dagens inlägg: De som har hängt med GD en längre tid kanske minns debaclet i november 2013 efter att jag varit inne och diskuterat kvinnors utseendehets på bloggen Hit och dit och tillbaka igen. Det hela tog en ände i förskräckelse och inte bara jag, utan flera av GD:s (i sammanhanget helt oskyldiga) skribenter blockades. Vilket jag tycker är synd. [Uppdatering 2015-09-22: Fick precis veta att hon faktiskt aldrig blockade oss, men hon satte oss i modereringskön. Onekligen en viss skillnad, men lite svårt att se det utifrån.] Faktum är att jag fortfarande följer bloggen, dels så finner jag Charlottes (bloggägarens) inlägg om genus, historia och liknande intressanta. Ofta håller jag med henne till 50 % och är djupt oenig med henne till 50 %. Men framför allt älskar jag hennes små vardagsbetraktelser om man, husdjur och barn. (Ett par korta femettor av det senare slaget, väl värda att läsa, är det här om elstängsel och det här om föräldraskapets oförutsedda konsekvenser.)

Idag postade Charlotte ett inlägg Vi måste tala lite mer tanten med väskan. Som säkert flertalet redan anat handlar det om statyn av tanten som fångades på ett fotografi när hon i Växjö 1985 försökte smocka till en nynazist med sin handväska. Lite bakgrundsinformation om ”tanten” kan vara på sin plats. Citattecknen är högst befogade, ”tanten” ifråga var visst 38 år när bilden togs, och kan omöjligt ha upplevt tiden i koncentrationslägren (vilket vissa har hävdat) eftersom hon var född 1947. Hon hade dock tydligen stora psykiska och sociala problem, hade varit intagen för psykiatrisk ”vård” ett flertal gånger, vilket är en del av förklaringen till att hon ger intryck av att vara en gammal tant. VPK (detta var på den tiden när partiet faktiskt hette VänsterPartiet Kommunisterna, det är inte jag som är elak) höll i alla fall torgmöte samtidigt som den nynazistiska organisationen NRP också skulle hålla möte. Tumult uppstår och nazisterna bokstavligen jagas till järnvägsstationen där de kan låsa in sig. Det är under denna händelse som bilden med handväskan knäpps av hur tanten försöker dunka (och missar) en nynazist i skulten. Hon var uppenbarligen där för att lyssna till partiledaren Lars Werner som skulle tala. Det finns visst de som hävdar att hon var aktiv vänsteraktivist, men det är tydligen inte klart fastställt. Två år senare tog hon livet av sig.

Det som gett upphov till debatt nu är att Växjö tackat nej till statyn med motiveringen att den uppmanar till våld. Charlotte, som är historiker, spinner vidare på detta tema med att peka ut vad hon ser som en inkonsekvens eftersom våldsverkare i form av kungar och liknande är allmänt förekommande. Hon illustrerar det med följande bild:
kärring med hanväska staty vs frihetssymbol

Och som vanligt är jag enig med henne till 50 % och oenig till 50 %. Hon har helt klart en poäng (det är medhållet), men samtidigt missar hon i mitt tycke den viktiga poängen. Vilket hon för övrigt inte är ensam om, för jag har hittills inte sett någon ta upp den.

Vill man ställa saken på sin spets kan man föreställa sig spegelbilden av en gubbe som slår (eller försöker slå) sin portfölj i huvudet på ett stalinistiskt fruntimmer som demonstrerar med hammaren och skäran ljudligt propagerande för väpnad revolution. En staty av gubben som dunkar portföljen i huvudet på en rödstrumpa hade varit otänkbar på flera plan. Genusvinkeln är uppenbar. Ingen hade nog kommit på tanken att ha en man som brukar våld mot en kvinna, oavsett politisk tillhörighet hos någondera parten. Det hade blivit ett ramaskri. Jag kan inte heller tänka mig att det hade fallit i god jord att ställa upp en staty av någon som går handgripligt till attack mot en svensk kommunist. Om nu någon inte tycker att det är jämförbart så kan nämnas att totalt dog under andra världskriget fler i sovjetiska koncentrationsläger än i tyska.

Problemet med väsktanten är inte att statyn skulle uppmuntra till våld, utan att den utgör ett politiskt ställningstagande.

Offentliga organ och deras företrädare skall vara neutrala i sin utövning. Statsministern, för att ta honom som exempel, har dubbla roller. Han är dels partiledare för sitt parti, socialdemokraterna. Han är är dels en företrädare för svenska folket. Som partiledare för ett parti företräder han en viss ideologi, som han blir vald på, men som statsminister är han en administratör som företräder alla medborgare, inte just sina väljare. Och som vald statsminister är det hans uppgift att administrera riket i enlighet med den politiska ideologi han företrädde som partiledare. Men som statsministern skall han vara en neutral aktör.

Detta gäller för alla befattningar inom det offentliga, både politiskt tillsatta och andra. I sina befattningar skall personerna vara neutrala. Principen om likhet inför lagen gäller även här.

För att exemplifiera, skolpolitiken utformas efter principer som är i enlighet med den politiska ideologi som skolministern företräder. Men skolpolitiken får inte ta ställning för eller mot något parti. Man kan utforma skolpolitiken så att eleverna skall få undervisning om alla partier, men undervisningen får inte innehålla ställningstagande för eller emot specifika partier.

Detta gäller också i övrig ämbetsutövning.

Därför skall inte väsktanten stå staty på någon offentlig plats. Statyn innebär ett ställningstagande mot en politisk ideologi (nazism) och för en annan (kommunism). Offentliga organ och ämbeten skall behandla alla utifrån samma neutrala utgångspunkt. Även nazister och kommunister.

Det är viktigt att man inte ruckar på denna princip. Ingen normalt förnuftig människa tar till sig var sig nazisters eller stalinistkommunisters budskap. Är man förnuftig förkastar man dem. Men ruckar man på principen att nazister och stalinister skall behandlas enligt samma princip som övriga medborgare har man gått in på ett sluttande plan.

Nazist blir lätt högerextremist blir lätt sverigdemokrat blir lätt kristdemokrat blir lätt moderat blir lätt …

Stalinist blir lätt kommunist blir lätt socialist blir lätt miljöpartist blir lätt socialdemokrat …

De som är lite äldre minns att moderaterna på 70-talet hade ungefär lika stort stöd som sverigedemokraterna har idag, och det var nästan lika fult att vara moderat då som det är att vara sverigedemokrat idag.

Det tål att tänka på.

Politiska partier och föreningar kan ställa upp vilka statyer de vill. Men den offentliga sektorn skall inte ta ställning.

©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Tanten med väskan — 61 kommentarer

  1. @Anders Senior: Läsvärt, särskilt om man följer upp en del av länkarna i artikeln också. Och kollar youtube ”Växjö 1985”. Fungerar som en extra understrykning av vad jag säger.

  2. I mina ögon är problematiken att det i statyn finns ett budskap att legitimera kommunismen, eftersom den är anti-nazistisk (åtminstone periodvis och i vissa frågor). Jag säger inte så mycket om en staty till åminnelse av demokratiskt motstånd mot nazism, men just i detta fall är frågtecknen lite väl många.

    I Sverige pågår absurt nog en kamp mellan nazism och kommunism. Demokrater har svårt att få luft i denna atmosfär. Denna mentalitet var typisk för det lite yrvakna Östeuropa på 90-talet, men varför dagens Sverige ha tillåtit sig att försjunka till denna primitivitet förblir för mig en gåta.

  3. @Rick:
    Om det hade varit en fråga om ”demokratiskt motstånd mot nazism” hade denna debatt aldrig ägt rum.

  4. @Rick:

    ”Demokrater har svårt att få luft i denna atmosfär.”

    Jag vill nog rätta dig lite, demokrater och liberaler har alltid haft svårt att få luft i Sverige.

    ”Denna mentalitet var typisk för det lite yrvakna Östeuropa på 90-talet, men varför dagens Sverige ha tillåtit sig att försjunka till denna primitivitet förblir för mig en gåta.”

    Det kan jag svara på: Helt enkelt därför att Sverige nu befinner sig i samma yrvakna tillstånd som forna östeuropa. Det har tagit oss längre tid att skaka av oss det socialistiska oket, men nu börjar även Sverige så sakteliga vakna.

  5. Helena Myrstener på Dagens Seglora är inte enig med dig, Dolf:

    ”Konstverket är nu större än Växjö. I våra huvuden finns det redan placerat någonstans. Riksdagshuset i Stockholm hade varit en spännande plats. Att statyn skulle kunna fungera som en vandringsstaty över landet innan den får ett hem är en annan tanke. Statyn fungerar som ett feministiskt statement för kvinnor och män. Det är fint.”

    dagensseglora.se/2015/02/24/tantstatyn-star-for-nagot-storre/

  6. @michael,
    Ja, man kan undra över hennes fokus.

    Helena Myrstener:
    ”Statyn fungerar som ett feministiskt statement för kvinnor och män. Det är fint.”

    Om det är relationen mellan män och kvinnor som är det viktiga i sammanhanget, vad är då budskapet? Att det är okej för kvinnor att slå män? Om Myrstener hade skrivit…

    ”Statyn fungerar som ett politiskt statement mot nazism och rasism, och för ett samhälle där människor med olika hudfärg och från olika kulturer lever sida vid sida i fred. Det är fint.”

    …hade det hela varit något mera begripligt för mig.

    Men Myrstener har också, jämte flera andra skribenter på Dagens Seglora, argumenterat för en så kallat ”ansvarsfull yttrandefrihet” den senaste tiden, och där ingår tydligen inte riktigt rätten att ha avvikande åsikter eller att uttrycka sådant som kan verka provocerande:

    http://dagensseglora.se/2015/02/09/pegida-ar-inte-folkets-rost/

    http://dagensseglora.se/2015/02/17/missbruka-inte-yttrandefriheten/

    http://dagensseglora.se/2015/02/18/fred-byggs-inte-med-mohammedkarikatyrer/

    http://dagensseglora.se/2015/02/20/vi-behover-moten-inte-provokation/

    http://dagensseglora.se/2015/02/18/yttrandefrihet-forutsatter-moralisk-kompass/

    Känns nästan som ett drev eller en kampanj från deras sida, för att begränsa yttrandefriheten till värdegrundsdemokratins snävare åsiktskorridor. Har själv lämnat kommentarer på flera av dessa artiklar, men det verkar vara fritt att kommentera vidare även för andra skrivsugna… (Tack Leif!)

  7. – Fotografen bakom ursprungsbilden känner inte längre igen sitt eget verk, och är skeptisk till den omtvistade statyn. ”Det är att slakta en bild”, säger han

    http://www.svt.se/kultur/konst/fotografen-bakom-bilden-den-slaktas

    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/anhoriga-vill-inte-ha-staty-av-tanten-med-vaskan

    Märkligt, visst är det kampanjartat. Får mer och mer bilden av populister som rusat iväg och i ivern att framstå som ”goda”, tagit en genväg. Att det sen visat sig att den bakomliggande storyn inte håller, verkar mindre viktigt eftersom…målet helgar medlen.

  8. Satt inte hennes farmor eller mormor i koncentrationsläger? Tyckte jag läste det någonstans.

    Med tanke på att psykiskt sjuka människor är undermänniskor i nazisternas ögon så var det kanske bara självförsvar från hennes sida? Hennes vacklande hälsa till trots hade hon kanske ändå koll på historien och tänkte att shit jag måste göra något. Två år senare insåg hon att loppet var kört och begick självmord.

  9. Tänk att det krävs en psykiskt sjuk människa för att göra det alla borde göra mot den avskyvärda nazismen.

  10. Och nej jag är inte kommunist, inte för kommunismen, är påläst om Gulaglägren och så vidare.

    Det enda jag ser faktiskt är en kvinna som försöker drämma till en kackerlacka med sin väska, inte så mycket att överanalysera om.

  11. Vad många inte inser är att nazism är precis som kommunism en vänsterorienterad ideologi och dom hade en pakt på 20-30talet. Nazisterna fick hjälp av kommunisterna vad gäller utvecklandet av dödsläger och andra smaskigheter då kommunisterna var så där ca 15 år före, skillnaden är att kommunism förespråkar världsdominans. Som Marx sa ”Arbetare i världen, förena er”.
    Nazism eller nationalSOCIALISM förespråkar som namnet antyder socialism i en nation (även ifall farbror Hitler hade andra planer) och skyller allt som är fel på judar. Bara älskar när medierna skriver ungefär så här ”Nu är högerextremismen på frammarsch” med stora hakkors på förstasidan. Ja denna värld Rolls Eyes

  12. @Jenny:

    Tänk att det krävs en psykiskt sjuk människa för att göra det alla borde göra mot den avskyvärda nazismen.

    Och nej jag är inte kommunist, inte för kommunismen, är påläst om Gulaglägren och så vidare.

    Skulle du alltså ha tyckt det vara lika okej om jag – medelålders vit manlig liberal – hade klappat till* kommunist-”tanten”?

    Om inte: vad är skillnaden?

    *) Nu är jag inte våldsamt lagd och skulle inte slå vare sig nazister eller kommunister; frågan är hypotetisk.

  13. @ Jenny

    Med din ”logik” vore det helt ok att folk som flytt undan kommunismen gick fram och flög på folk under något V-möte.

    Hur mycket jag än ogillar V, så har de rätt att mötas och torgföra sina bisarra teser – utan att bli angripna. Det har f.ö. andra partier likaså. Endast genom lag kan det här begränsas, t.ex. förbud mot uppmaning till våld.

    Om något slags nazistiskt parti är lagligt, så har det rätt att verka i fred. Bryter man däremot mot lagen blir det genast en annan sak.

  14. @Jenny:

    Det enda jag ser faktiskt är en kvinna som försöker drämma till en kackerlacka med sin väska, inte så mycket att överanalysera om.

    Nej givetvis inte med ditt resonemang så kanske vi borde låta http://sv.metapedia.org/wiki/Brottsbejakande_v%C3%A4nsterorganisationer stå för ordningen i samhället. Kanske dags att införskaffa en handväska och dänga antifeminister, antirasister, genusvetare, feminister och invandrare i bakhuvudet med. Alltid finns det nån person i ens närhet som på något vis drabbats av någon ur nämnda gruppers självpåtagna rätt till våldsutövning eller utövar den suspekta formen av självförsvar som du förespråkar! Men vänta nu… det är bara vänsterkanten och de med de rätta PK-åsikterna som verkar ha monopol på våld och till och med blir sponsrade av samhället med bidrag till deras sketna verksamheter.

  15. opps:
    Blev litet fel här ”Kanske dags att införskaffa en handväska och dänga antifeminister, antirasister, genusvetare, feminister och invandrare i bakhuvudet med.” det skall vara…

    Kanske dags att införskaffa en handväska och dänga antinazister, antirasister, genusvetare, feminister och invandrare i bakhuvudet med. Det är lätt att blanda ihop feminister med nazister, ingen större skillnad.

  16. @Jenny:
    Enligt Hans Runesson, fotografen – Många säger att hon var judinna själv, men det var hon inte. De finns många felaktigheter, hon upplevde aldrig kriget (född -1947) Tanten eller tjejen, var bara 38 år när bilden togs.

    Själv tycker jag bilden är stark, men är mer kluven till statyn. Konstaterar att de finns en hel del problem och oegentligheter i förfarandet, att många blivit överkörda, att upphovsmannen menar att den förfelats.
    De finns ingen beställning och kommunen har inte initierat och gjort en normal upphandling.

  17. @Jenny: Jag ser en person i en mobb på över tusen personer som anfaller en liten skara människor för att de uttrycker en åsikt.

    Så olika kan det vara.

  18. För att klargöra. Människor i en demonstration går runt med bilder på Stalin eller på hakkors=rätt att dämma till dem med en handväska. Handväskan får inte innehålla sten eller glas, bara normala saker man har i en handväska (plånbok, paraply osv.) Detta för att visa sitt avsky och civilkurage.

    Historien visar på att både kommunismen och nazismen kan utvecklas till groteska varbölder. Förnuftiga ateister och demokratikämpar bör göra motstånd INNAN de hamnar i Gulag eller koncentrationsläger. Har man väl hamnat där och börjat bli apatisk pga. svälten så är det ganska kört.

    Ibland kommer man försent till sitt jobb och så säger arbetsgivaren ”Tänk om alla hade gjort det.” Hemska tanke då hade ju kaoset brutit ut. Men grejen med handväskan är att alla borde använda den i försvar mot varbölderna. Man kan ju iallafall försöka punktera dem innan de växer och spricker av sig själva så att varet sipprar ut i vartenda hörn.

  19. @Jenny: Så en del politisk våld är bra?
    Var går gränsen, måste det vara Stalin, eller räcker det med Marx? Lenin? Trotsky? Hermanson?
    På andra sidan har vi … Mosley? Breivik? Jimmie Åkesson?

    Måste det vara en bild, eller kan det räcka att någon säger att den personen gjorde huvudsakligen bra saker? Borde vi hacka flashback och disqus så att vi kan få adresser, gå hem till diverse personer i stor grupp och gemensamt drämma till med respektive väska?

  20. Man skulle kunna säga att både kommunismen och nazismen hyllar ungdom, styrka och offermentalitet. Den starkes rätt osv. Jag tycker det är så jävla tråkiga värderingar, jag vill inte ha såna krav på mig. Saken är också den att det finns fler människor som inte passar in där än det är människor som faktiskt gör det.

    Alla människor som är lite brutna, som man ju blir av livet självt. Vad blir det av dem? Jag tyckte hon gjorde ett väl avvägt motstånd. Och nu träffade hon ju inte ens. Och killen hon siktade mot blev säkert som folk med tiden. Han började jobba med högutbildade duktiga irakier och tänkte ”fan jag måste ge folk en chans. Till och med judar ska jag hädanefter ge en chans, men först måste jag ju faktiskt träffa några, prata, lyssna.”

    Jag läste om en sån kille på Flashback. Han hatade så mycket, men ändrade sig med tiden (livet).

  21. @barfota: läs länken i Anders Seniors kommentar ovan om du inte gjort det.

    @Leif: Klart läsvärt. Ger också en liten annan bild än den vi får av medierna om vem som är ”skurken” i sammanhanget.

    @Rick: Kommunister och nazister var i luven på varandra på 30-talet i Tyskland också. Vilket är lite lustigt med tanke på att det i princip är samma sak. Sen skall det offentliga inte ta ideologisk ställning vare sig för eller emot någon, vare sig det rör kommunister, nazister eller mer normala strömningar.

    @John Nilsson: till råga på allt feministiskt. Ännu värre. Det offentliga skall inte ta några ideologiska ställningstaganden.

    @Kristian: Det finns nog till och med två vettiga i så fall. Vi skall ju inte glömma att bland alla MögelPartiklarna har vi en liten MumsPartikel vid namn Josefin Utas.

    @Måns: Lite som det brukar. De som inte är berörda tycker statyn skall resas, de som är berörda tycker tvärtom. PK-isterna ser i vanlig ordning inte till sitt eget hus utan skall renovera grannens.

    @Jenny: Det är vad jag förstått ganska troligt, men inte alls fastställt, att hon haft släkt i koncentrationsläger (och inte heller klarlagt huruvida hon var judinna eller inte). Någon som heter Lara Breitner (för mig helt okänd människa) skrev ett långt inlägg ”Tant” eller kvinna med väska eller Kolla aldrig en bra story. En f d Växjöbos funderingar | Tankar om IB. Det är väl värt att läsa, men är man otålig kan man söka ner till ”dödbok” och läsa därifrån, där hon tar upp en aspekt som jag inte sett tas upp någon annanstans. Jag citerar en liten bit därur:

    Danuta Danielsson gifte sig i slutet av november 1981. Enligt sedvanlig praxis, gällande äktenskap mellan svensk man och kvinna från kommunistisk diktatur bakom järnridån, så gifte man sig i hennes hemland och väntade därefter på tillstånd att lämna diktaturen. Jag har ej kontrollerat fakta, men gissar att Danuta Danielsson dök upp i Sverige omkring 1982.

    Det är här fler frågor väcks. Hur mycket svenska förstod Danuta Danielsson 1985? Hur stark var hennes politiska medvetenhet? Hur insatt var hon i svensk politik? Det är tydligt för mig som studerat östdiktaturerna hur väl man använde sig av skolväsendet för att indoktrinera sin befolkning. Kommunismen var god. Fascismen fanns i Väst och var liktydig med kapitalismen. Steget från ett land bakom järnridån till Väst var ofta större än vad många anar.

    @Martin: Tyvärr svårt att enkelt få konkreta uppgifter där man siffermässigt kan jämföra tiden under Stalin i Sovjet med tiden under Hitler i Tyskland. Nazisterna utmärkte sig genom att likvidera människor industriellt på löpande bandet-princip. Men vad jag förstår var antalet offer (för regimen) som sådant mycket större i Sovjet än i Tyskland. Och om jag inte tar fel fanns det en utpräglad antisemitism också i Sovjet, men jag lyckades inte hitta några siffror om offer bland judarna. Bara klumpsumman 6 miljoner för de ryska koncentrationslägren.

  22. @Kristian:

    Nej Kristian inte bete sig som Stasi eller Gestapo. Hur kom du på det? Men mer som självförsvar, typ Peshmerga eller som judarna i Warszawa.

    Eller vill du att jag ska kunna dra en tydlig gräns åt dig?

  23. @Jenny: ”Killen hon siktade mot blev säkert som folk med tiden.”

    Jag vill minnas att han senare dömdes senare för mord. På en Jude.

    Oavsett det har han rätt att uttrycka sin åsikt. Liksom Ausonius, Arklöv, Wilks, Schyman …

  24. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): Du har rätt om Utas. Att hon är klok, menar jag. MumsPartikel får stå för dig! Smile

    ”Steget från ett land bakom järnridån till Väst var ofta större än vad många anar.”
    Ja, Sverige har ju fortfarande inte klarat av det …

  25. @Jenny: Om tillräckligt många slår med handväskor blir de ett dödligt vapen. Precis som många bi-stick kan döda en normal frisk människa.
    Det sagt, yttrandefriheten skall vara total. Principer som definierar samhället får inte ha undantag, oavsett hur välmotiverat det kan kännas. Man kan inte ha yttrandefrihet för alla utom nazister. Så fort man medger ett undantag har man brutit den demokratiska integriteten, och satt prejudikat för ytterligare inskränkningar.

  26. @Jenny:

    Och killen hon siktade mot blev säkert som folk med tiden. Han började jobba med högutbildade duktiga irakier och tänkte “fan jag måste ge folk en chans. Till och med judar ska jag hädanefter ge en chans, men först måste jag ju faktiskt träffa några, prata, lyssna.”

    Desto större anledning att låta dem få komma till tals på samma villkor som vi övriga. Hur ska de kunna ”träffa några, prata, lyssna” om de själva jagas bort så fort de öppnar munnen?

  27. @Kristian: Jag vet inte hur mumsig hon är, men jag tycker hon förtjänar att befordras från MögelPartikel, och Mums var det första jag kom på. Kanske MysPartikel hade passat bättre, jag tycker vibbarna från henne har varit rätt mysiga hittills i alla fall. (Vibbar generellt alltså, inte mot mig personligen. Fast hon gillade mitt 14 feb.-inlägg, så det måste ju vara ett riktigt kvinnohjärta som dunkar där inne Smile )

  28. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    …. ”om de själva jagas bort så fort de öppnar munnen.”

    Ja det eller att de tar bort hakkorsen från sina jackor……. Eller vänta det gjorde de ju och döpte om sig till Sverigedemokraterna.

    Men visst jag håller med dig, alla ska få komma till tals. Det är det som är charmen med en demokrati.

  29. @Kristian:

    Jag är inte förvånad av att en grupp med människor med hakkors på kläderna blir jagade av en större grupp människor. Just hakkors väcker något hos alla. I Tyskland är det förbjudet rent av att gå runt med hakkors eller ha någon nazistisk låt/tal på sin mobil.

    Det påminner för mycket om det som har varit. Hade jag varit renodlad nazist hade jag gått omkring i vanliga kläder bara just pga. att folk blir upprörda när de ser hakkors. De flesta iallafall.

  30. @jenny:

    Jag är inte förvånad av att en grupp med människor med hakkors på kläderna blir jagade av en större grupp människor. Just hakkors väcker något hos alla.

    Förvånad är inte jag heller. Tyvärr finns det allt för många som inte är för åsiktsfrihet och som anser lite politisk motiverad misshandel är okej om det är ”rätt grupp” man misshandlar. Det är ett stort och allvarligt problem som tyvärr har växt sig stark i dagens sverige.

    Min åsikt är solklar i denna fråga: åsiktsfriheten är total och gäller även åsikter jag avskyr. Politisk motiverat våld är aldrig någonsin okej och det är inte självförsvar.

  31. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Någon som heter Lara Breitner (för mig helt okänd människa) skrev ett långt inlägg”

    Hon heter Lena Breitner, och hennes blogg borde vara obligatorisk läsning för alla svenskar att läsa i kronologisk ordning. Jag lovar att du kommer att få en aha-upplevelse när du läser den!

    Hon är väldigt lik Ninni i det avseendet att allt hon publicerar är väldigt väl underbyggt, precis som detta inlägg om tanten med väskan visar.

    Hon skriver dessutom om andra Svenska händelser som är lika väl underbyggda, och som du kommer att märka om du läser bloggen, i det stora hela hänger ihop med vad som avhandlas här på genusdebatten.

    ”You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.”
    ―Morpheus i filmen Matrix

    Är du redo för den röda tabletten?
    Läs bloggen ”tankar om IB” från start!

  32. @jenny:

    Ja det eller att de tar bort hakkorsen från sina jackor……. Eller vänta det gjorde de ju och döpte om sig till Sverigedemokraterna.

    Man kan ställa sig frågan om när allianspartierna, sossarna, Aftonbladet och Islam med tanke på deras bruna förflutna skall byta namn.


    @jenny:

    Hade jag varit renodlad nazist hade jag gått omkring i vanliga kläder bara just pga. att folk blir upprörda när de ser hakkors. De flesta iallafall.

    Så om jag är kvinna då skall jag klä mig heltäckande med burqa för att inte väcka ”männens” (de flestas iallafall) lustar vilket extremt lättklädda kvinnor brukar göra? Är det nu helt plötsligt OK att ifrågasätta någons klädstil?

  33. @barfota:

    Bra länkar barfota, de hjälper också till att sätta saker i ett samband, där genus och feminismen är en del i något större.

  34. @Anders Senior: Sorry, det var väl en glitch i tankemaskinen. Lena Breitner, inte Lara. Jag ska definitivt kolla in henne (eller rättare sagt, hennes blogg) närmare.

  35. @barfota: Vet inte. Men tänk på att du riskerar att hamna i moderingskön om du kryddar kommentarerna med många länkar (hände med din här). Det är rent automatiskt, jag (eller förhoppningsvis någon av de andra) släpper ut kommentaren så snart vi ser den, men det kan ju dröja.

  36. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
    Jo jag vet att WordPress kan vara lite kinkig och censurerande ibland men det var exakt samma länkar som i den efterföljande kommentaren. Skillnaden var den att i första fallet (när det fastnade) så använde jag denna sidas linkfunktion och i andra fallet så kopierade jag in länkarna utan att använda linkfunktionen.
    Vad märkligare är att länkarna i den första kommentaren inte dök upp efter moderering heller medan de identiskta länkarna s.a.s. passerade utan problem i min andra kommentar. Nåväl skit samma för nu vet jag hur jag skall göra men jag saknar editfunktionen så att man kan ändra åsikt i takt med PK-trenderna. Laugh

  37. @barfota: Det var den efterföljande kommentaren som fastnade för moderering. Jag släppte den så fort jag upptäckte den efter att jag gått on-line, men då hade den legat där i 3, 4 timmar redan.
    Varför länkarna försvann i kommentaren innan har jag ingen som helst aning om.

  38. @barfota:

    Orkar och orkar….
    Risken är nog snarare blodtrycket….

    Dessa länkar sammanställer och beskriver bara det jag själv kommit fram till tidigare, så det var inte direkt nyheter för mig, men det var en bra sammanställning.

    Problemet kvarstår dock; Var hittar man ett riktigt liberalt parti att rösta på, som inte lägger sig som alliansen gjorde i Decemberöverenskommelsen med den för alliansen passande förkortningen DÖ?
    (Undrar just vad S och LO hotade med inför den läggmatchen?)

    Valet 2018 verkar stå mellan (S)socialism, Socialis(m) eller NationalSocialism……

  39. Jag läste alla Lena Breitners blogginlägg om tanten med handväskan. Mycket mycket intressant. Håller med henne om mycket. Och jag som har svårt för kommunpolitik och kommunpolitiker för att det är så in i h***vete trist uppskattar verkligen att hon orkat. Eller ja, hon verkar ju gilla det. Vilket jag önskar att jag gjorde. Men men…

    Tydligen har de boende i Växjö ält detta hur länge som helst redan. Och de själva kom med bra förslag, att tex. sätta upp en staty av Kristina Nilsson istället. Hade ingen aning om att hon kom från Småland. Pampigt värre. Och kanske roligare när det nu inte är klart vad som drev Danuta. Hur indoktrinerad var hon i kommunistpropagandan, satt någon av hennes släktingar i KZ eller var hon bara en förvirrad själ. Lite av varje kanske.

  40. Hela grejen med att komma från öst på den tiden till väst måste ju vara en ren chock. Jag såg en dokumentär om det sovjetiska ishockeylaget på åttiotalet. De fem som var otroligt duktiga och legendförklarade. I alla fall när de kom till väst för att träna och spela fick de en chock över hur bra det var här. De trodde att det skulle vara rena misären. Jag bara baxnar, hur skrämmande är inte det? Men tänk att man fortfarande kan hjärntvätta människor på liknande sätt.

  41. Jag håller förstås med om yttrandefriheten och åsiktsfriheten, men sen gillar jag inte hur IS lyckas komma åt unga människor här och binder dem till sig. Det är ju fortfarande barn. Skulle man inte kunna lagstifta mot såna företeelser eller är man inne och naggar demokratiska värderingar i kanterna då?

  42. @Jenny:

    Som jag ser det, nej.
    Grundregel nummer 1:

    Man bör bara ge staten den makt som man kan acceptera att staten har när den kontrolleras av de som inte tycker som du.

    Annars blir det ju plötsligt ok för IS (eller SD) att införa motsvarande lagstiftning om de får majoritet, vilket ju inte vore så bra…

  43. @Anders Senior:

    Valet 2018 verkar stå mellan (S)socialism, Socialis(m) eller NationalSocialism……

    Så ser det tyvärr ut och det mest tragiska är att vi lever i ett land där c:a 15 000 pensionärer svälter ihjäl p.g.a. undernäring, bristande tandvård etc. Ett Sverige med c:a 800 000 fattigpensionärer som lever under EU´s fattigdomsgräns och långt under LO´s mått på fattigdom. Så för mig som tillhör den utsatta gruppen fattigpensionärer blir valet enkelt framstegspartiet.se är det parti som verkar vara det enda parti som tar pensionärernas utsatta situation på allvar.

  44. @barfota:

    Om WP’s edit-funktion visar din kommentar korrekt, lade du in följande länk-markup:

    <a href=”http://framstegspartiet.se” rel=”nofollow”>

    Problemet är att <a …>(länktext)</a> är menat att omsluta en länktext, vilken är det som visas.

    Om du bara skriver URL:en, kommer WP tolka det som:

    <a href=”http://framstegspartiet.se” rel=”nofollow”>http://framstegspartiet.se</a>