Så hur är årets julkalender?
Den har tydligen fått en hel del klagomål, åtminstone om man skall tro Ida Andersson, en gymnasielärare som skrev ett debattinlägg i DN:
Det har kommit många negativa kommentarer om årets julkalender. Föräldrar som kritiserar årets julkalender inför sina barn måste stanna upp och tänka på vilka värderingar de förmedlar om kunskap och historia.
– – –
Som snart färdig gymnasielärare tycker jag att det här är mycket intressant, då jag anar ett mönster i kommentarerna. Genom hela min utbildning har vi som studenter fått höra hur dåligt det går för dagens skolbarn, PISA-resultaten blir bara sämre och sämre. Anledningarna till detta verkar forskarna enats om är flera, allt från kommunalisering och friskolereform till segregation.
– – –
Självklart så får man lov att vara besviken på en julkalender. Självklart får man också kritisera undervisande program, men tänk då på att kritisera upplägget, inte att programmet är just undervisande. Att kritisera ett program för att syftet att lära ut historia inför sina barn tror jag är att göra sig själv en björntjänst.Funderar också kring om det var samma tittarstorm när fem myror är fler än fyra elefanter gick som julkalender, av någon anledning har jag svårt att tro det.
De som sett kalendern tror säkert att jag kommer att totalsåga den nu. Men nej, jag har lite blandade åsikter om den.
För de som inte sett den beskrivs den enklast som en ”Historieätarna för barn”. Det är, precis som i Historieätarna, Lotta Lundgren och Erik Haag som äter sig genom historien, fast nu tillsammans med ”sina barn”.
Rent allmänt tycker jag att förlagan, Historieätarna, är ganska underhållande, och jag måste erkänna att jag också gillar upplägget som ett barnprogram. Jag är väl lite tveksam till om det egentligen är så lyckat för en julkalender, dels för att jag tror att det är lite för smalt och jag kan tänka mig att särskilt de yngre barnen kan ha svårt för det. Vilket är synd, för jag ser nog just de yngre barnen som den riktiga målgruppen. En annan del som jag ser lite som ett problem med att använda konceptet i en julkalender är att det nog helst skulle ha lite längre och mer utförliga avsnitt. Ett julkalenderavsnitt är normalt inte mycket mer än tio minuter när man skalat av saker som ”signatur” och ”eftertexter”. Annars tycker jag att Erik och Lotta överlag är trevliga och underhållande, både som historieätare och som julkalenderföräldrar.
Men det sagt, det finns viss kritik jag vill rikta mot programmet.
Det första är att efter att ha sett de fyra första avsnitten så framgår det ganska klart att man för fram den ständigt återkommande schablonen om mannen som en lat odåga.
I andra avsnittet, där familjen vaknar som trälar på vikingatiden, går pappa Erik ut för att ”hugga träd” i skogen. Och vad gör han, jo, han lägger sig och sover på en fäll. Där mamma och barnen så småningom hittar honom. När husbonden (Komockan) sedan tar dem till marknaden för att sälja dem så för mamma Lotta fram att trälar inte längre är på modet, utan det är mycket bättre att satsa på att handla med getter. När så husbonden ger dem fria för att istället ta upp rådet om getter, så försöker pappa Erik ta åt sig äran.
I dagens avsnitt, där de flydde undan digerdöden på 1300-talet roffade pappa Erik på liknande manér åt sig av maten, mamma Lotta tog ifrån honom skeden för de var tvungna att spara, men han tog en av de andra skedarna och glufsade i sig. Han gömde dessutom undan en korv för att inte ge tionde till kyrkan osv osv.
Det är dock inte något jag tar så hemskans allvarligt på. Jag ser det snarare som ett tecken på hur dessa klichéer och schabloner kryper in överallt och det har, i alla fall så långt, inte varit värre än att jag kan förlåta dem för det.
Vad som däremot stör mig något oerhört och som jag anser i det närmaste oförlåtligt är det slarviga sätt man handskas med historiska fakta på.
I de två första avsnitten var ett av barnen svart. Vad jag kan förstå fanns det väl inga svarta i Norden på vikingatiden, så det är något som är uppenbart falskt att framställa som normalt. Jag skiter fullständigt i hur kränkta chokladpersonerna i Afrosvenskarnas riksförbund blir, men skall man ha med svarta barn på vikingatiden behöver man ta mig sjutton ge en trovärdig förklaring till hur de hamnat där.
Den andra grova fadäsen är att Karin Komockan Hermansson först spelade Husbonde i trälavsnittet om vikingatiden, och sedan också var riddare på 1300-talet. Mig veterligt var både husbonden och riddaren strikt manliga figurer. Det må vara svårt att tro, med tanke på att Komockans närvaro i ett tv-program är en garanti för att programmets nivå sänks, men Komockan är faktiskt kvinna. Så när hon agerar husbonde respektive riddare gör man grovt våld på historiska fakta. Jag skulle till och med vilja påstå att man gör sig skyldig till Orwellsk historierevisionism av det slag man finner i 1984.
Det enda positiva man kan säga om tilltaget är att Komockan, något ironiskt, passar utmärkt till rollen som en dryg, vidrig och svinaktigt fet husbonde, och likaså som en osympatisk översittartyp till riddare. Hon behöver inte ens spela rollerna, det räcker med att hon är sig själv.
Inte minst skrämmande i hela historien är att den blivande gymnasielärarinnan helt förbigår dessa historiska tveksamheter utan att ens lyfta ett ögonbryn.
©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.
Hörde också att Kakan spelade två manliga roller i adventskalendern.
Så härligt normkritiskt och radikalfeministiskt…
Är det någon som kan föreställa sig att en man hade fått spela adelsdam,drottning
eller bondmora i kalendern ?
Det är möjligt att kalendern skulle kunna vara bra men när dom drar in en sådan som Kakan så sjunker kvaliteten ordentligt.
Är dock nöjd med att hon och hennes stackars pappa är utslagna ur på spåret
Jo det fanns svarta här på vikingatid och innan dess. De kallades för blåmän. De kom normalt sett hit som trälar. Det förekom också att de blev fria. Jag känner till två berättelser om fria blåmän, en som räddade sin husbonde från en tjur och en som blev brute.
Men sen är det väl inte så att de ska se ut som människor från den tiden, utan de ska vara människor från idag som testar att leva i en annan tid. Barnen har t.ex. inte rätt frisyrer, modet för män och pojkae var att vara rakad på bakhuvudet, osv.
En kvinna kunde vara husbonde, men hon kallades nog för fru i sådana fall. Det var inte ens särskilt ovanligt eftersom änkor tog över sina mäns uppgifter och ägor.
Det stora felet är väl att de framställer träldomen som helt rättslös. Så var det inte, man hade skyldigheter mot sina trälar. Till exempel fick man inte sälja trälar som föddes på gården utan deras eget medgivande.
Hej.
Historiekunskaper från en lärare i historia? Vilket land tror du att du lever i? Säg efter mig: allt bra i Sverige är invandrat – allt dåligt är inhemskt. Skäms för att du är svensk, annars är du en rasist.
Med ursäkt för ovanstående utbrott i affekt, men min yrkeskår är så genompiskad av postmoderna strömningar att minsta gillande av något svenskt, minsta yttrande som inte innehåller en självspäkande brasklapp även om den är felaktig eller omotiverad, kan tas för rasism.
Som den gamla fördomen om frimodiga flickor ungefär: en flicka som tuggar tuggummi börjar röka; en flicka som röker börjar skolka; och en flicka som skolkar, ja det vet vi ju vad en sådan flicka gör. Fast med flicka utbytt mot svensk.
Det är lustigt vilka detaljer man stör sig på fö: det som MJ nämner om frisyrer tänkte jag inte på; den frisyren förknippar jag med suebi, fast jag tror de kombinerade rakat bakhuvud med rejäla flätor? Själv irriterade jag mig mer på att allt gick i brunt och grått, samt att man verkar ha missat vad ett vindöga är.
Varför är det så viktigt att framställa mina förfäder som skitiga barbarer utan sans och vett? Kan vi få se en julkalender där vi utsätter andra folkgrupper för samma klyschiga och fördomsfulla behandling? Vi kan ha den evige juden, den oljige italienaren, den mystiske orientalen, kinesen med hårpiska och Fu-Manchu mustasch, den alkoholiserade finnen med kniv, hottentotten med bastkjol och assegaj, japanen med framtänder som två sockerbitar, och så vidare. Jag kan inte göra mig av med känslan att man från kulturradikalt håll på något vis vill hämnas för diverse historiska företeelser. Vad blir bättre av det?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
Hela konceptet tycks vara att vända upp och ner på och håna och förlöjliga traditioner. Historierevisionism eftersom feministerna är så avundsjuka på männen (eftersom kvinnorna var så hiskligt ointressanta) försöker man smolka ner männen och framställa dem som oansvariga och infantila odågor. Liknande tema används i barnprogrammen genomgående f.ö.
Samma med familjetraditioner och högtider. För att förstöra Julen väljer man därför en julhatande muslim som julvärd (som tyckte julen va ”töntig” men som nu har en helt annan officiell version). Vidare ska naturligtvis Lucia vara en kille, allra helst rasifierad, men pepparkaksgubbar är däremot.. olämpligt bort bort.
@MJ: Kan du ge några källor på att blåmän existerade i Skandinavien som trälar?
Du nämner två historier men inte var man hittar dem så att man kan bedöma sanningshalten.
Vad jag läst så hittas blåmän i särkland. De borde även ha lämnat genetiska avtryck.
Pingback: Samir trampade i skiten | Genusdebatten
Pingback: Blir Selma Traskvist och Efraim von Trippelhatt ett par? | Genusdebatten