Jag erkänner: Gudrun Schyman har rätt!
avatar

På Vänsterpartiets kongress 2002 höll Gudrun Schyman det tal som blivit allmänt känt som ”Talibantalet”.

[Kvinnoförtrycket] tar sig många uttryck. Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige.

Jag är långt ifrån expert på muslimska kulturer, men allt fler tecken jag ser tyder på att Gudrun Schyman har alldeles rätt i att det är samma mönster som ligger till grund för att genussystemet ska upprepas och reproduceras – där som här. Men hur ser mönstret ut?

I artikeln Hur kan du missa kvinnoförtrycket? skriver Sara Mohammad:

När jag var 6 år blev jag könsstympad med ett gammalt rakblad utan bedövning. Under hela min uppväxt bestämde mamma hur jag fick klä mig. När jag blev 16 år tvingades jag bära slöja för att få börja på gymnasiet. [min emfas]

Mamman bestämde alltså hennes kläder, men hur är det med könsstympning? I en rapport kan man läsa följande [s. 184]:

Who supports and perpetuates these practices of female genital surgery? The available evidence points strongly and consistently toward women. [min emfas]

Och på sidan 183 framkommer vad männen anser:

Nearly all of the men reported that they preferred the wife who had not had the genital surgery. In cases in which the wives differed in the extent or severity of the operation, the men preferred the wife with the lesser operation. These findings converge with Lightfoot-Klein’s (1989) observation that the men preferred wives who enjoy sex. Shandall (1967) concluded that “something other than men’s sexual satisfaction must be at stake in continuing the practice”

(Att det i huvudsak är kvinnornas beslut tycks även gälla omskärelse av småpojkar, åtminstone i USA.)

Artikeln fortsätter:

Varje fredag fick vi höra imamer mana på våra pappor och bröder att begränsa vår frihet för männens heders skull. När jag blev 17 år var det min tur att bli bortgift mot min vilja. Min 18-årige bror riktade en laddad Kalasjnikov mot mitt huvud för att tvinga fram detta äktenskap med en mycket äldre man, som jag aldrig hade sett förut. [min emfas]

Vad gäller ”männens heders skull” så misstänkter jag – utifrån min erfarenhet av hur män och den manliga sidan av genussystemet fungerar – att Sara Mohammad inte riktigt förstått den manliga sidan av det islamistiska genussystemet. Jag tror inte på att piskan som imamer använder för att hålla män inom sin könsroll i huvudsak är ”männens heder”, jag misstänker att den som används är ”familjens heder” – helt enkelt för att den senare, men inte den första, är effektiv för att få män att göra saker de egentligen inte vill. Så fungerade till exempel white feather. Vi har en genusaxel där det i ena änden finns skam och hån för att mannen inte är ”en riktig man” medan vi i motsatta änden har heder för att han är ”en riktig man” och detta pressar från tidig ålder in männen i deras könsroll. ”En riktig man” är en man som beskyddar familj, barn, kvinnor och samhälle och sätter sin egen vilja och sitt eget bästa i andra rummet. Skam är en mycket effektiv metod, vi människor är känsliga för skambeläggning, och detta (man skulle kunna kalla det: #heforshe, #heforfamily respektive #heforsociety) är en av de grundläggande faktorerna i genussystemet. Det var därför det var viktigt för mig i min roll som mamma att ”inte bidra till att vår son skulle sätta kvinnor på piedestalen som skyddsvärda och internalisera sin egen roll som ’umbärlig’”. [föregående inlägg]

Men oavsett vilken piska som används så manas pojkar av imamer, varje vecka, att axla sitt ansvar som män. Hur skulle du må av en könsroll där du var pressad att rikta ett laddat vapen mot huvudet på din syster? Jag har ”en bunt” syskon, jag kan inte för mitt liv föreställa mig att rikta ett vapen mot någon av dem. Jag skulle krossas känslomässigt av det … Jag antar att de har höga självmordstal bland (unga) män. Det är inte ett offer i den beskrivna situationen, det är två!

Men helt klart är att pojkar är en glömd grupp, trots att de är nästan lika utsatta som flickor, säger Marita Minell som har lett undersökningen. [Källa]

Har man i ”utsatta” räknat med den typen av situationer jag pekade ut ovan? Det betvivlar jag.

Toklandet skriver om ett reportage på Aktuellt (24/8, 21:00):

Detta fruktansvärda som visades i inslaget verkar Bouraleh ta med en klackspark, man kontrollerar bara av välvilja enligt honom! […] Och DET är otäckt eftersom de verkar vara ganska nöjda med hur det ser ut… Han står leende och pratar om att det är välvilja…

Det må vara en – ur vårt perspektiv – konstig och förtryckande kultur, men välvilja och #heforshe är vad jag anar i inslaget så här på kulturellt avstånd. I inslaget intervjuas en muslimsk man, han säger [ca 2:45]:

De ser en kvinna med långt hår som inte har sjal, man ser hennes hår, det är attraktivt. Men en kvinna som täcker sitt hår hon är inte lika attraktiv. Hon är mer självre… hon respekterar sig själv åtminstone [mer] än en tjej utan.

Hur många av er heterosexuella män här har – för er egen skull – något mot att se attraktiva kvinnor på stan? Åh, inte en enda? Ni tycker det är trevligt med ”kvinnlig fägring”? Oj, så förvånad jag blir. Wink Varför skulle muslimska män fungera fundamentalt annorlunda? Även missriktad välvilja är välvilja och jag betvivlar inte ett ögonblick att detta är riktigt jobbigt för människorna det drabbar.

Det som i inslaget kallas ”självutnämnda moralpoliser”, de är ett problem för både kvinnor och män i området:

Männen som går emot deras tolkning exempelvis så säger man ”alkoholist” till honom, kvinnorna som inte går [med tolkningen kallas] ”hora” eller ”hon är med svenskarna” [ca 1:00].

Min insikt i muslimsk kultur är som sagt begränsad, men inte mer begränsad än att jag förstår att ”alkoholist” är en grov förolämpning för en muslimsk man. Dels säger det att han inte är en bra muslim som (miss)brukar alkohol, dels innebär ett missbruk att han inte är förmögen att axla det ansvar för familjen som ligger på honom. Rent spontant skulle jag gissa på att det är en kränkning direkt jämförbar med ”hora” för en kvinna.

I början av detta inlägg lyfte jag kvinnornas makt i frågan om omskärelse och klädsel. Lägg till det Dicks utmärkta inlägg Det är kvinnor – inte män – som förtrycker kvinnors sexualitet:

I summeringen säger Baumeister & Twnge bl a att, influenserna som begränsar kvinnlig adolescent sexualitet är kvinnliga … Vuxna kvinnor förefaller att vara mer förkastande av föräktenskaplig sex och annan kvinnlig sexualitet än män … Sammanfattningsvis så har de direkta undersökningarna tillhandahållit tydligt stöd för den kvinnliga kontrollteorin (teori 2). Den manliga kontrollteorin (teori 1) tillbakavisades regelbundet.

Och ytterligare en pusselbit finns i gästinlägget Myten om patriarkalt förtryck i Iran.

Jag har transkriberat ett stycke av Karen Straughan [ca. 6:50]:

Fundamentalist Christians in the USA vilify Islamists by claiming they mistreat and abuse their women and militant Islamic imams vilify Americans and radicalize their young men by claiming westerners mistreat and abuse their women. Oh my goodness, it’s like both sides can justify attacking the other based on the fact that they mistreat and abuse their women. I mean, I’m kind of detecting a pattern here. So when you say people just didn’t do that sort of thing; when that sort of thing was “taking care of women” in their society, you know, and when you say that this was a revolutionary idea – well, maybe it was, but given how “same old, same old” a lot of these revolutionary ideas about protecting and taking care of women turn out to be when people actually look into them and the history … I’m gonna want conclusive proof of this “revolutionary nature” of Jesus’s edict before believing it in any way was revolutionary for the time. Now you can go ahead and call me cynical, but fool me once – shame on you! Fool me hundreds of thousands of times over hundreds of thousands of years … you get my drift.

Jag ser, liksom Karen Straughan, ett återkommande mönster. Genussystemet medför problem för både män och kvinnor och som Gudrun Schyman säger – det tycks vara snarlika strukturer där som här om än mycket hårdare uppdelning i könsroller. Men feminism är inte ett fungerande verktyg, då dess analys är felaktig.

Nu tänker ni kanske ”men imamerna och moralpoliserna är män”?
Det är riktigt men jag skrev i föregående inlägg att ”Män både agerar själva och används som kvinnors sköldar och vapen”. Det finns ett talesätt: ”bakom varje stor man står en kvinna”. Bidrar fruar och mödrar bakom kulisserna genom att skambelägga och pressa på sina manliga släktingar om de inte vill agera enligt vad som anses vara ”en god muslimsk man”?

Både flickor och pojkar drabbas av hedersförtryck och både män och kvinnor är delaktiga i att upprätthålla hedersnormerna. Hedersproblemtiken [sic!] upprätthålls i ett kollektiv, en familj/släkt, där skyldigheter och rättigheter gentemot varandra är viktigare än den enskilda individens vilja. [källa]

Som Karen Straughan säger (lyssna på hela klippet!): ”I’m gonna want conclusive proof” med djupgående sociologiska studier för att tro på att det är annorlunda i detta fall – utan djupgående forskning så ser man bara den synliga ytan med (vissa status)mäns agerande och ur ena könets perspektiv missar man problembilder för det andra könet som i sin könsroll har ”ta skit och tig”.

Det är bättre, menar jag, att tala om ”hedersförtryck” än att begränsa det till ”kvinnoförtryck”. För att komma tillrätta med de mycket tragiska problem vi ser i vissa områden i Sverige av idag behövs en bättre analys av och förståelse för genussystemets uppbyggnad – på ett generellt plan och de mer specifika dragen i denna muslimska subkultur – än vad feminism kan erbjuda.

Kommentarer

Jag erkänner: Gudrun Schyman har rätt! — 32 kommentarer

  1. Jag lanserar idag ett nytt begrepp för de självutnämnda moralpoliserna som ger sig på de förortskvinnor som vill leva sitt eget liv – SMÅKALIFER

    Det ska ses som en parallell till svenska ’småpåvar’ – idioter långt ner i hierarkin som vill hävda sig och spela viktiga genom att försöka styra din vardag.

    Guillou beskrev häromveckan småkaliferna ungefär som ’radikala islamister utan teologisk kunskap’ och i gårdagens Aktuellt såg vi dem spotta och skrika könsord mot Mona Walter, samt (mörkat av SVT) även kasta ägg och stenar på TV-teamet.

  2. ”För att komma tillrätta med de mycket tragiska problem vi ser i vissa områden i Sverige av idag”

    Tyvärr är detta inget annat än ren fantasi. Att ”komma tillrätta” med dessa problem i Sverige är precis lika omöjligt som att göra det i Afghanistan eller Irak. Glöm det! Det finns bara två alternativ: flytta eller anpassa dig.

  3. Ännu en klarsynt text av Ninni. Tröttnar du aldrig? Laugh

    Ibland dyker det upp någon som på ett lättfattligt sätt kan förmedla grundäggande insikter i människa och samhälle medan andra är fångna i en för dagen gällande tillkrånglad mysticism. Ninni, försök nå en bredare publik med dina tankar. De är alldeles för bra för att undanhållas dem som verkligen skulle behöva dem. Jag vågar lova att åtskilliga pusselbitar skulle falla på plats runt om i landet om du trädde fram offentligt med detta.

  4. @Bashflak:

    Tycker det är hemskt att man säger att de inte har teologisk kunskap.

    De flesta gör ju inte den divisionen mellan Kristna moderata och Kristna extremister. Man förstår att bibeln har många sjuka passager och lagar.

    Varför kan vi inte göra detsamma med koranen? Måste Islam höjas till Skyarna och all kritik vara Islamofobi?

  5. Eller kanske mer som Gudrun S sa: ”Pär Ström har delvis rätt!” Efter att först ha sagt: ”Det har gått en propp hos Ström!”
    Så det här nedan kanske passar bra, talibaner och deras högst ”likasinnade motsats”?
    http://www.dailymail.co.uk/femail/article-3210062/Online-petition-calling-feminists-classed-terrorist-group-mocked-Twitter-thousands-branded-hysterical-man-babies-supporting-it.html
    ”Its time to class feminism as a terror group”
    Hur som, nu får invandringspolitiken diskuteras, nästan.
    Vi väntar på att samma skall gälla om könspolitiken, den feministiska. Och det är ju på gång, med en något försenad tvärvändning om sexköpslagen hos Amnesty och RFSU bl.a.

  6. Efter att ha arbetat med Mellanöstern i manga ar, slas jag av tva saker i synnerhet i debatten (framför allt kanske den jämställdistiska sidan):

    – Vi har en pa tok för idealistisk syn pa den utsträckning till vilken könsförhallanden kan skilja sig mellan olika kulturer och olika generationer. Det är som om vi inte ser skogen för alla träd.
    – Vi har en mycket, mycket ytlig förstaelse av könsförhallanden i Mellanöstern, nagot som säkert grundar sig i etnocentrism, om inte islamofobi.

    Könsrollerna är mer extrema i Mellanöstern, även om det skiljer sig enormt mellan olika klasser i samhället. Ja, kvinnor är under enorm press att halla pa sig, men pressen pa männen att beskydda och betala är lika överdriven – i Saudiarabien kan en man fängslas för att ha bett sin hustru att bidra till hushallet om hon arbetar. Att vald mot kvinnor skulle vara accepterat är helt uppat väggarna; tvärtom begas ofta lynchningar och hedersmord pa blotta anklagelsen om sexuellt vald. Hederssystemet, hemskt som det är, skördar langt mer manliga offer än kvinnliga. Och systemet upprätthalls minns lika ofta av kvinnor som av män (i de flesta hedersmordsfall med kvinnliga offer är det kvinnorna som bestämmer, och brodern som maste utföra eller frysas ut ur gemenskapen).

    Att pressen pa männen är stor kan man till exempel se i Pew’s World Happiness Survey. Kvinnor uppger sig vara mer lyckliga än männen i alla länder i världen, men skillnaden mellan män och kvinnor är minst i länder som Sverige och störst i Afghanistan och andra kvinnoförtryckande länder. Det kanske är en hel del värt att vara förtryckt med skyddad fran livests hardaste sidor i ett land präglat av vald och fattigdom?

    Kvinnohatarsajten A Voice For Men har en lite ensidig men mycket interessant artikel om kvinnor och män i Iran.

    Sa javisst. Det svenska samhället är inte motsatsen till det talibanska, det senare har bara mer utpräglade könsroller. Det är ett hemskt samhälle, men föreställningen att det skulle vara kul att vara man där är fel pa manga sätt.

  7. @utlandssvensk:

    Rent teoretiskt så menar jag att det vi ser är lösbart. Det jag ser är en helt rationell reaktion (inklusive vandalisering av SVTs bilar) på ett upplevt hot. Om man använder sin empati och tar på sig deras kulturella glasögon, vad ser man då när man betraktar svenska samhället?

    ”[T]hey mistreat and abuse their women”

    Jag har inget svårt att förstå att det är vad de upplever med kulturell distans. Och reaktionen är att försöka skydda de skyddsvärda, muslimska kvinnor – i synnerhet egna döttrar – för att hamna i klorna på svensk kultur där hon kommer förfalla och tappa sin självrespekt.

    Men så länge man riktar sina insatser mot ”försvaret” så kommer man inte få till någon förändring. För att få effektiva insatser behöver dessa riktas mot kvinnor och kvinnlig kollektivism som finns bakom ”försvarsmuren” av män. Man behöver visa att det upplevda hotet är just bara upplevt.

    Men praktiskt så skulle det kräva saker av vår maktelit (då menar jag media och politiker) de inte är kapabla till. Samtidigt så är svenska folket från att tidigare varit som nersövda i uppvakningstillstånd nu …

    Jag tror att det som är att vänta är att vi kommer in i en fas där SDs ökning kommer bli exponentiell (kanske rentav är början vi ser just nu?).

    Det finns bara två alternativ: flytta eller anpassa dig.

    Vi för den diskussionen regelbundet. Orsaken till att vi stannar än:

    Vi är inte hårt knutna till landet Sverige, så vi kan lämna hastigt när detta börjar påverka vår familj. Vi lever och verkar i ”helvit” miljö, det går förbluffande bra för vår son, statistik säger inget om den enskilda individen. Smile

    Dessvärre gäller det inte min släkt t.ex. mina föräldrar. De bor i ett miljonområde, de skulle av olika orsaker ha mycket svårt att fly. Och många sitter i den situationen. Därför är beslutet tills vidare att ”stay and fight” och försöka påverka utgången, förberedda på att dra när/om detta får betydande effekter på vårt liv.

    @Rick:

    Ännu en klarsynt text av Ninni. Tröttnar du aldrig?

    Tack. Hehe, nej jag tröttnar inte. För mig fyller detta ett behov. Jag har en besvärlig hjärna, den går jämt på högvarv. Jag behöver t.ex. lyssna på något för att kunna somna annars far signalerna i hjärnan på high speed och hindrar så sömnen. Så det är skönt för mig att kunna lägga mina tankar här … Det blir lite mindre oväsen på loftet då. Wink

    Ninni, försök nå en bredare publik med dina tankar. De är alldeles för bra för att undanhållas dem som verkligen skulle behöva dem. Jag vågar lova att åtskilliga pusselbitar skulle falla på plats runt om i landet om du trädde fram offentligt med detta.

    Där kom kruxet, jag har inget behov av ”en bredare publik” eller faktiskt ens någon publik. Det är kul att ni läser och ännu roligare att ta del av mina tankar uppskattas, liksom jag uppskattar att ta del av andras tankar. Men för mig är publiken ”bara” bonus, förvisso en mycket glädjande bonus. Men det är mer som oxfilén och (fin)rom, det är supergott men inte nödvändigt för min (över)levnad.

    Men jag kan ”trösta dig” med att mitt skrivande på GD är inte ”hela kakan”, det är bara en delmängd. Smile

    @Andreas:

    Måste Islam höjas till Skyarna och all kritik vara Islamofobi?

    Det är en övergående fas. Liksom epiten rasist och fascist på grund av dess överanvändning håller på att missta sin tystande verkan så sker detsamma med islamofob i detta nu. Och då kommer man vara tvingad att ta debatten med de som har kompetens att föra en saklig kritik mot extremism.

  8. @Anders:

    Din beskrivning av könsroller i mellanöstern stämmer väl med de ”strukturer” jag anar på distans.

    Men detta:

    Kvinnohatarsajten A Voice For Men

    Shock Kvinnohatarsajten?! Är du seriös eller ironisk?

  9. @Ninni
    Vilket incitament driver då kvinnorna och den religiösa eliten i det här fallet?

  10. @Bashflak:
    Ojdå är det stenar nu också?
    Värst vad elaka media ska hålla på och mörka allt som flashbackare drömmer ihop.

  11. @Grodan Boll:

    Efter meningen ”Jag ser, liksom Karen Straughan, ett återkommande mönster.” i inlägget hade jag ursprungligen (genussystemets) mönster i punktform. Jag tog bort det för jag var inte nöjd med den pedagogiska nivån och funderar på hur jag ska förklara det. Just nu tänker jag mig en liknelse med en ringmursstad, vi får se. Då kommer incitament bli tydligt, tror jag, oavsett om det gäller svensk eller annan kontext så som detta fallet. Men grunden är ”skydda (våra) kvinnor och barn” från reella eller upplevda hot och/eller hinder.

  12. Skönt att se att inte alla antifeminister kör ner i arabhatardiket. Kanske finns en spillra kvar som kan fortsätta efter att dammet lagt sig kring arabhatet.

  13. @Anders:
    Förstår inte slutklämmen, ”kvinnohatarsajten” om AVFM. De tar ju delvis upp det du själv gör! Kvinnor skriver där.
    Eller är du ironisk, kanske anföringstecken skulle behövts?
    Jag har rest mycket i flera muslimska länder, de flesta ej arabiska, och ej mellanöstern mer än i Egypten. Men bl.a. två månader i Marocko. Berättade för en man där, om hur läget var i Sverige, bl.a. vid skilsmässa. Han svarade:
    Om de skiljs (förmodar även kvinnan kan det) så får han flytta in på hotell, och betala underhållet. Marocko alltså. Finns nog stor skillnader mellan olika länder, liksom i synen på Islam.

  14. Väldigt bra, men det går att applicera även andra perspektiv på detta.

    Hederssamhället är jordbrukssamhället, med de normer och värderingar som kommer av att leva under en feodal struktur, där avvikelserna handlar om liv eller död, inte bara för dig utan även din familj. Jämför detta med det industriella samhället där avvikelse från normen på sin höjd påverkar vilken inkomst eller materiell standard du kan leva i. Jag har svårt att se hur det går.

  15. ”Heders”-samhällen hänger starkt ihop med herdar.
    I områden, gärna på avstånd från dit där lag och myndigheter når, där rikedomen är förhållandevis lätt att stjäla, typ där man har fritt betande boskap, där gäller det se till att etablera ryktet om att om man muckar med oss och våra egendomar, så kommer det stå dig jävligt dyrt. För ingen annan kommer att hjälpa oss.
    Där där man lever på jordbruk, där ligger rikedomen i själva marken, och den kan man inte stjäla på samma sätt, och därför behöver man inte vara lika vaksam mot angrepp.

  16. @Nils D:
    Det stämmer bra det, men sedan dröjer sig den kulturen kvar länge efter att folk slutat med boskapslivnäring.
    Sydvästra USA är ett bra exempel på hederskultur som uppstått pga boskapsnäring och som sedan dröjer sig kvar.

  17. @Larsson/Hrafninn:

    Väldigt bra, men det går att applicera även andra perspektiv på detta.

    Det är helt korrekt, det finns väldigt många olika sociologiska perspektiv man kan anlägga på samma fenomen. En del är kompletterande (som de du tar upp här vilka förklarar varför genussystemet är olika hårt i olika samhällen.) en del är konkurrerande.

    Som skribent på genusdebatten anlägger jag ett genusperspektiv det jag kallar antifeminism som då konkurrerar med feministiska förklaringsmodeller. Och då är det för läsaren att själv bedöma vilket man anser bäst förklarar genussystemet av dessa konkurrerande perspektiv.

  18. @MJ: Mycket intressant om Amerikanska södern.

    Verkar stämma med Colin Woodards elva amerikanska länder ( American Nations: A History of the Eleven Rival Regional Cultures of North America (2011)

    http://www.tufts.edu/alumni/magazine/fall2013/features/up-in-arms.html
    ”DEEP SOUTH. Established by English slave lords from Barbados, Deep South was meant as a West Indies–style slave society. This nation offered a version of classical Republicanism modeled on the slave states of the ancient world, where democracy was the privilege of the few and enslavement the natural lot of the many. Its caste systems smashed by outside intervention, it continues to fight against expanded federal powers, taxes on capital and the wealthy, and environmental, labor, and consumer regulations.”

    Här har vi till exempel epicentrum för ”Stand your ground”.

  19. @Anders:
    Det är samma som jag har länkad i inlägget, den är bara översatt till svenska.

    Frågan om AVfM var om ”Kvinnohatarsajten”. Vad bygger du det på? Har du något exempel på vad du anser är kvinnohat där?

  20. @MJ,
    Tack för länk. Undrar ändå om detta är samma sorts ”hederskultur”, som den som synes finnas i flera-många förorter i landet. Ser inte samma fokus på kvinnor och deras sexualitet i ”Söderns” hederskultur, som i den som vuxit fram i mellanöstern och nordafrika.

  21. @John Nilsson:
    Det är inte fokus på det i förorterna heller. Det är fokus på det utifrån, just för att det ju alltid ska vara kvinnor som är offer när man demoniserar (Som Boko Harram som mördade 2 000 pojkar utan att någon brydde sig, men när de kidnappade 300 flickor så blev det liv i luckan, men det var ju inte Boko Harram som fokuserade på flickor).

    Kulturerna är extremt lika. Det finns andra exempel på när hederskultur uppstått mycket snabbt, t.ex. vid naturkatastrofer, eller större samhälleliga sammanbrott (t.ex. vid upplopp), två exempel är från Norge och Kanada. Samma sak med sexualitet brukar då också dyka upp hux flux.

    Kulturer som varat länge dröjer sig kvar. I Sveriges gamla jordbruksbygder, som Västergötland och Värmland, är t.ex. utbildningsnivån lägre, trots att sönerna normalt sett inte har någon gård att hjälpa till på och sedan ta över längre. I traditionellt fattiga delar av landet, som Dalarna lever hantverkskultur, sparsamhetsideal m.m. kvar fortfarande idag.

  22. @MJ:
    Innan kriget bröt ut i Norra Ukraina kommer jag ihåg att de rapporterade hur någon rebell-ledare sa att från och med nu var det förbjudet för kvinnor att arbeta ( eller ngt liknande). Jag hajade till, men jag antar att där kan man tala om samhälleligt sammanbrott…

  23. @Alith:
    I östra Ukraina, konfliktområdet, är det definitivt ett uppsving i Hederskultur. De har t.ex. folktribunaler som dömer folk till döden för sexualbrott. Men det är män som döms för att ha kränkt kvinnors heder så det blir inga rubriker här trots att vår media är på nazisternas sida.
    Men det är inte direkt ett samanbrott av samhället, men samma mekanism; lätt att förlora allt snabbt.
    Transnitien är ett annat exempel där hederskultur uppstått. Mexikos laglösa områden ett annat.

  24. Kvinnohatarsajten: Bedömningen är inte min, men jag har läst det upprepade ganger i relativt respekterade, neutrala källor, som till exempel i Time Magazine: ”the language and vitriol towards women and especially towards feminism is appalling”.

    Det skulle vara interessant med ett inlägg pa hur kvinnohat som begrepp har utvecklats och instrumentaliserats.

  25. @Anders:

    AVfM är, skulle man kunna säga, vår systersajt. Vi är också kallade kvinnohatare. Jag är tydligen även Hitlers kvinna och vi blir smetade med Breivik, nazister och gud vet allt. Visst är jag hatisk? Fullkomligt sprutar hat ur öronen på mig … Eller inte. ;D

    Varför är det så?
    När man utmanar sin samtids ”sanningar”, så som både vi och AVfM gör när vi är kritiska mot feminismen, så reagerar människor med ilska och därför kastar man epitet runt sig. Även ”neutrala källor” består av människor bakom texterna. Det är inget nytt under himlen, så är det varje gång. T.ex blev Charles Darwin på sin tid hånad och hatad så omfattande att han blev psykisk sjuk.

    Så, mitt råd är, gör din egen bedömning. Smile

  26. Pingback: Samtyckeslag – ännu ett steg på vansinnets väg. | Genusdebatten

  27. Pingback: Den hedersamma könsstympningen av kvinnor | Genusdebatten