Unionen ägnar sig åt #Fakesplaining, Audi skyller ifrån sig på Reklambyrån?
avatar

Processen bort från politisk korrekthet och mot ökad balans börjar nu märkas. Vi kan se flera exempel på kort tid. I USA så var det först Donald Trump som vann presidentvalet. Sedan Grubhubs brev som krävde att anställda tog avstånd från Trumps nationalism. Det sistnämnda slutade med att Grubhub tvingades backa när mängder av kunder raderade deras app och företaget sjönk med 10% på börsen.

Det har sedermera visat sig att det fanns en extra anledning för Grubhubs VD:s kaxighet. Personligen var han inte lika sårbar som företaget eftersom han bara några dagar innan hade sålt 14491 av sina Grubhub-aktier och vid den tidpunkt som han skrev mailet bara hade 1649 aktier kvar.

I Sverige var det först fackförbundet Unionens Mansplaining-akut (exempel, ovan video) som har fått möta massiv kritik av bland andra Rebecca Weidmo Uvell, hon kallade Unionens tilltag ”Fack-splaining”. I samma anda tycker jag själv att  #Fakesplaining är en mer rättvisande beskrivning på det fenomen som fackförbundet Unionen sysslar med där aktivister använder sig själva som källa.

Fakesplaining: Konsten att sprida subjektivt tyckande och låtsas man gett en förklaring. Lägg märke till hur Fakesplaining inkluderar kraftig dubbelmoral där man placerar sig själv som auktoritet för att utifrån den positionen kritisera personer för att placera sig själva som auktoriteter. Man låtsas vara mot auktoriteter från en position där man själv är auktoritär till det extrema.

Sedan hade vi Audi Sveriges Kakan-gate-kampanj. Audi marknadsförde modellen Q2 med tre profiler varav två helt saknade relevans för bilköpare. Precis som med Grubhub så tog det bara en dag innan Audi tvingades backa från både kampanjen och sina egna tidigare försök att försvara den. Detta skedde inte alls av de orsaker som Resume citerar.

Lisa Bjurwald (Journalist) ”Kan man ha mindre integritet än @Audi ?Tyskar behöver inte längre automatiskt köpa högerextrem propaganda you know:”

Peter Svensson (Huskurage): ”Det här att Audi avbryter en kampanj för att några Sverigedemokrater rasar över Kakan? Är inte det lite som att ställa in demokratin pga SD”

Ovanstående påståenden är uppenbara lögner Det var inte någon ”högerextrem” grupp som det handlade om. Den kraftigaste kritiken mot Audi kom från facebookgruppen ”Survive the streets; Om Svensk Polis – av poliser”. Deras budskap var att ingen av Sveriges 20.000 poliser eller deras familjer skulle överväga en Audi om bilmärket representerades av Kakan som både hade uppmanat till våld mot poliser och hånat offren från polismorden i Malexander. En bild på Malexandermorden lades till och med in som kommentar på Audi Sveriges facebook. I Resume kan vi se Audis PR-chef Irene Bernald lägga ansvaret för fiaskot på reklambyrån som gjorde rekommendationen.

Audis reklambyrå är Åkestam Holst, men Irene Bernald vill inte berätta om rekommendationen kom därifrån eller från någon annan underleverantör.

Vilken byrå det var specificeras alltså inte men då Audis byrå är Åkestam Holst kollade jag upp vilka kopplingar de har till de feministiska kretsar där Kakan är poppis. SvD gjorde i Mars 2013 en intervju med grundaren Göran Åkestam där han sade att han med anledning av sin dotter feministen Nina Åkestams engagemang hade börjat titta på det här med jämställdhet mer ur ett strukturellt perspektiv. Sedan april 2015 är han inte längre VD utan kreativ rådgivare. Ny VD för firman blev Petronella Panérus från Great Works. Händelsvis medverkade Panérus i April 2016 i följande tillställning:

Södra Teatern och Sveriges Kvinnolobby bjuder in till ett samtal kring hur vi kan främja jämställd reklam. I panelen finns Emy Blixt, VD för Swedish Hasbeens, Anders Ericson, VD på Sveriges annonsörer och Petronella Panérus, VD på Åkestam Holst.

Kakan är alltså inte den enda i sammanhanget som spridit mansfientliga budskap och ändrat sig i efterhand. Sveriges Kvinnolobby är den organisation vars officiella twitterkonto 2013 spred budskapet ”Dags för klippa kuken”. Åkestam Holst VD har alltså sprungit på deras panelsamtal. Vi kan bara spekulera men vore det inte intressant om det var Audis reklambyrå – vars VD för bara några månaders var inbjuden av Kvinnolobbyn – som rekommenderade feministprofilen Kakan som frontfigur och skadade Audis varumärke?

På tal om intressanta sammanträffanden. Jag har fått ett par till påpekade. Feministen Nina Åkestam – dotter till reklambyrån Åkestam Holst grundare Göran Åkestam – råkar vara en av de medverkande i fackförbundet Unionens kampanj Mansplaining-akuten. Vet ni vem mer som händelsevis medverkar i Unionens kampanj? Christina Knight. Det var hon som skrev boken ”Mad women – A herstory of women in advertisining”.

Kom ihåg den där intervjun som SvD gjorde med Göran Åkestam i Mars 2013. Det är samma bok som nämns i inledningen. Där finns också en länk till SvDs intervju med Christina Knight. Att även hon tillhör de här feministerna som inte bara vill ha jämställdhet utan föraktar vissa sorters människor framgår rätt tydligt. Intervjun har den talande rubriken  ”Branschen är full av män i toppluva” längre ner kan man läsa det fullständiga citatet.

Vi tror att vi är så moderna, trendkänskliga och ligget steget före. Därför blir det extra genant när vi inte gör det. Istället är braschen till stor del befolkad av, som hon uttrycker det, män med stickad toppluva, randiga tröjor och som cyklar till jobbet från hemmet i Bromma”

För dem som inte vet det redan. Herstory är ett feministiskt tramsord och ännu ett exempel på #Fakesplaining. Tanken bakom ordet ”herstory” är att historieämnet inte är objektivt utan från ett manligt perspektiv som för dem (de är auktoritet och de förkastar auktoritet, ni ser dubbelmoralen) är samma sak som hans berättelse ”His story”. Feministerna har till och skrivit en egen wikipedia-artikel där de poängterar från vilken källa den här sortens tankar kommer från.

as part of a feminist critique of conventional historiography, which in their opinion is traditionally written as ”his story”, i.e., from the masculine point of view

De använder alltså sina egna åsikter som källa för sina egna åsikter. Kan man ha ett bättre exempel på hur fakesplaining fungerar? En förklaring som inte är någon förklaring utan där ens egna åsikter hålls fram som auktoritet – samtidigt som man påstår sig attackera auktoriteter. Som sagt vi kan bara spekulera men nog verkar det som om varken Unionens sexistiska dumheter eller Audis fiasko med Kakan var någon slump. Vi har sett samma sorts #Fakesplain från Åhlens (eller rättare sagt reklambyrån Forsman & Bodenfors)

En hel del tyder alltså på att det rör sig om medvetna försök av personer i reklambranschen (som jag vet är extremt vänster) att i allt större omfattning börja använda yrkesrollen inte bara för att sälja uppdragsgivarnas produkter bättre – som de får betalt för – utan även att ha reklamen som plattform för politisk, social och kulturell förändring (propaganda) i enlighet med Marxismens människosyn där eliter (i detta fall reklamfolk) tycker sig ha rätten att ha kontroll över andra människor och bestämma vad de skall tycka och tänka.

Vi har här tre tydliga exempel, jag tror vi kan räkna med att det blir fler.

Kommentarer

Unionen ägnar sig åt #Fakesplaining, Audi skyller ifrån sig på Reklambyrån? — 11 kommentarer

  1. Jag tror precis som Genusdebatten, reklambyråerna är de absolut troligaste skyldiga. Jämför till exempel den enorma överrepresentationen av blandpar i reklamen? Senast i reklamen för Ari(?), något kinesiskt bilmärke. Om de visade sådan reklam i Kina skulle de gå bankrutt inom en månad och riskera att bli lynchade. Så självklart är det inte företagets beslut utan de litar på reklambyråer som de antar är experter på den lokala kulturen. Ett förtroende som reklambyråerna sedan missbrukar.

  2. Erik här är något du kan vara intresserad av, moste avlyssnas.

    Hörde på SRP1 för sisådär ca nån timme sedan där var och i full dager ett katt-klösande mellan Moderat och Socialdemokrat och annan kvinno-nått (böveln det finns ingen ende på spektaklet), ett smattrande och preciiis att jag orkar lyssna på detaljer, jag får sammanfatta min uppfattade helhet med egna ord.

    Saken gällde slags organisation, beskriven av S-katt vilket skulle ha till uppgift att reflektera och beskriva hur samhället tillåter kvinnor, på deras villkor, -nej skojjar icke,

    Kattskrället M menade ungefär att det vet vi redan aktuell situation du (S-katt) beskriver handlar istort endast om invandrarkvinnors liv i samband med dessas livsstil, så och så och så.
    Därmed och M-slutsats blev att S-kattan är helt fel ute och nu moste fokus ligga på saker som är viktiga och, tror icke mina öron, den i stor omfattning aktuella verkligheten gällande merparten av invånare (ungefär så).

    Det gungar M är illa ute en fundering dessa kommer att ramla ned på sedvanlig 12-15%-nivå, inget annat förklarar denna plötsliga kovändning, – nej ett direkt tvärt avståndstagande rätt in mot själva grundargumenten det stooora sexsit-plakatet, man kommer att låta socialisterna fortsätta i sitt väl upptrampade hatspåret rätt ut i ökenvandringen, utan dem verkar vara nya upplägget.

    Min känsla och:
    Socialismus för denna gången, – adios och bon-appetit.
    Mvh Nyaförsöket Moderaterna.

    Vi övriga oavsett och med hälsan, om-än svårt ansatt, i behåll vet vad som gäller, USAs EU-NATO ut ur Europa, betyder endast ett val.

  3. Om vi tittar på Sverige så har vänstern haft monopol under en lång tid på tveksamma metoder för att förändra samhället i sin riktning och tillskansa sig makt,när borgerligheten använt sig av liknande metoder så har vänstern framgångsrikt kritiserat och skambelagt borgerligheten för detta,vilka fått dåligt samvete för att bete sig på samma sätt som vänstern pga sin moral.
    Den alternativa högern som vi nu ser växa fram vilka använder sig av samma metoder som vänstern struntar fullständigt i vänsterns dubbelmoralistiska kritik titta t,ex på Milo.Så det vi nu ser är bara början där den alternativa högern kommer ge vänstern och feminister stryk på område efter område med deras egna metoder,och varför kommer dom klara det,jo av den enkla anledningen att man står närmare verkligheten och medborgarna än vänsterns overkliga postmodernistiska identitetspolitik.

  4. Jag håller inte precis andan för svensk reklam där paret består av en vit svensk man och en asiatisk kvinna. På något sätt verkar inte den kombinationen vara pk.

  5. @J.G: Nu var det precis en sån reklam jag klagade på. Fast det var barn. Jag tycker fortfarande att det är fientligt.

  6. Pingback: Kärringgnäll | WTF?

  7. Pingback: Politiskt våld på UC Berkeley – Comviq gör reklam med Kakan | Genusdebatten