Trollhättan: Etablissemanget skrämmer mig
avatar

En liten quiz, begrunda följande uttalande:

– Zara Larsson möttes av en våg av hat. Bara för att hon påtalade problemet med ojämställdhet i musikvärlden.

Vem sade detta?
1. Henrik Arnstad
X. Abraham Ukbagabir
2. Stefan Löfven

Följdfråga: Vad har detta med Trollhättan att göra?

Darth Vader

Jag skall klargöra det så småningom.

Dolfs arga logo

Eders Ödmjuke gör vissa jämförelser

Historien med morden i Trollhättan skrämmer mig, men inte riktigt på det viset som nog de flesta föreställer sig. Själva morden i sig bekyrmar mig faktiskt inte så mycket. Det är en tragedi för de som berörs, precis som alla plötsliga och våldsamma dödsfall oavsett om det handlar om våld eller olyckor. Men media och etablissemanget skrämmer mig. Jag vet knappt i vilken ända jag skall börja, men låt oss ta itu med media.

Någon mer än jag som noterat hur överlyckliga de är i media. Man skulle kunna tro att de hittat världens bästa julklapp under granen: en vit snubbe som mördar några svarta på en invandrarskola. Bingo och Jackpot i Las vegas! Jag noterade igår att åtminstone ett av de kvinnliga nyhetsankarna föreföll direkt munter, och ingen av dem verkade på något vis chockad. Allt ”hemskt”, ”fruktansvärt” osv. var bara läpparnas bekännelse, jag ger mig sjutton på att de jublade inombords. Tänka sig man fick lägga in ett extrainsatt program med Karin Hübinett på tv2 klockan 20.00, och fixade till direktlänk med Trollhättan i Debatt på TV1.

Minns ni hur Thomas Mattson och Jan Helin i början av sommaren dyrt bedyrade att deras reportrar inte gjorde saker som att gå in i trädgården hos en mördad flickas familj? Någon mer än jag som tyckte det brast i trovärdighet? Klart att reportrar inte går in i trädgårdar, det är mycket bättre med sjukhus i höstkylan:

Två journalister från Aftonbladet gick olovligen in på NÄL-sjukhuset där fyra personer vårdats för de skador de fått i svärdattacken i Trollhättan. ”Vi ser väldigt allvarligt på det här”, säger en källa på landstinget.

– Vilka åtgärder detta kommer att medföra är under beredning. Frågor från media om vilken möjlighet eller vilka regler som gäller för besök ska ställas till regionens centrala presstjänst eller direkt till berörd sjukvårdsförvaltning, säger Västra Götalandsregionens kommunikationsdirektör Erik Lagersten.

En reporter och en fotograf avvisades på fredagen från NÄL-sjukhuset. De befann sig i det område där ett av svärdattackens offer vårdas. ”Sjukhus är inte allmän plats, det råder fotoförbud och det är sjukvården som avgör eventuellt tillträde”, påminner Lagersten. ”Även om den enskilde eller anhörig ger sitt medgivande så innebär inte det att det lämnats ett godkännande om besök till sjukvårdens slutna lokal.”

Men låt oss återvända till inledningen och gåtan.

10 augusti 2015 22 oktober 2015
IKEA Västerås Kronan Trollhättan

Abraham Ukbagabir
(gissar ingen kände igen namnet)

Anton Lundin Pettersson
(gissar alla vet vem det är)

2 oskyldig döda 2 oskyldiga döda
gärningsman svart gärningsman vit
offer vita offer svarta
Gärningsman motiv:
”De såg svenska ut”
Gärningsman motiv:
väljer ut mörkhyade offer
Stefan Löfven, 10 augusti 2015,
Västerås:

– Zara Larsson möttes av en våg av hat. Bara för att hon påtalade problemet med ojämställdhet i musikvärlden

Stefan Löfven, 22 oktober 2015,
Trollhättan:

–Alla skolbarn i Sverige ska veta att jag ska göra allt i min makt för att ni ska veta att ni är trygga när ni går till skolan, och när ni är i skolan.

Aftonbladet, 14 augusti 2015:

Regeringens tystnad kring morden på Ikea i Västerås har varit föremål för omfattade diskussioner på nätet.

Aftonbladet 22 oktober 2015:

Statsminister Stefan Löfven skulle ha deltagit i riksdagens frågestund i eftermiddag men kastar om i sitt program och åker till Trollhättan redan i dag.

Expressen 19 augusti 2015:

Säpo har gett den vanliga polisen information om personer inom vit makt-rörelsen som kan utföra attacker efter dubbelmordet på Ikea.

Aftonbladet 23 oktober 2015:

Han har av personer i sin närhet beskrivits som tillbakadragen, samtidigt har han på nätet visat högerextrema sympatier. Därför har också Säkerhetspolisen, Säpo, kopplats in i utredningen.

SvD 11 augusti 2015

Stärker flyktingskydd mot ”mörka krafter”
Knivmorden i Västerås är inte politiskt motiverade, enligt polisen. De två misstänkta bodde på ett asylboende och polisen förstärker nu bevakningen vid förläggningar i regionen av oro för hot mot flyktingar.

Martin Aagård 23 oktober 2015:

Dådet i Trollhättan var inte en attack mot alla – det var en attack mot alla med mörk hudfärg.

Och så där skulle jag kunna fortsätta, men det är ganska tidskrävande, poängen är i alla fall att om Arne slår Mohammed så är Arne rasist. Om Mohammed slår Arne är det för att Arne är rasist. Och alla vet nu förstås vilka det är som är skyldiga för dådet i Trollhättan: SD.

Arnstad må vara en pajas, men är också rådgivare åt Löfven.

Han är inte själv heller, Aftonbladets Anders Lindberg satt i Debatt igår kväll och menade på att det var sverigedemokraternas ansvar att asylboenden brinner, jag har sett annat under dagen om hur man nu vill sätta åt ”högerextrema” och ”hatsajter”, men har tappat bort det, och jag ids inte sitta och leta, så jag slutar här. Men kort sagt, jag tror risken är överhängande för att demokratin ryker, och det är etablissemanget som är hotet, inte SD.

Alla kopplade väl den inledande gåtan och följdfrågan?

©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Trollhättan: Etablissemanget skrämmer mig — 31 kommentarer

  1. Hej.

    Du gör en klar genomgång. Vad vi ser är ett pågående ideologiernas krig, men inte i skepnad av -ismer utan djupare liggande än så. En strid om berättelsen om verkligheten, för att tala med narrativ diskursteori. Denna kamp har två huvudspår: de som anpassar verkligheten efter sina åsikter och de som är beredda att ändra åsikt vid kontakt med nya fakta.

    Aftonbladet och större delen av pressen började sina dagar som utmanaren, de som rapporterade vad som inte var Sant, men ändå hände, ändå existerade. Nu är deras tid snart ute, och folket kan tala fritt med varandra, kan utbyta fakta och fiktion, och kan skapa och förlora trovärdighet bortom det gamlas kontroll.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  2. Shit, tappade bort en mening. Där det står

    Och så där skulle jag kunna fortsätta, men det är ganska tidskrävande, poängen är i alla fall att om Arne slår Mohammed så är Arne rasist.

    skulle det egentligen stått

    Och så där skulle jag kunna fortsätta, men det är ganska tidskrävande, poängen är i alla fall att om Arne slår Mohammed så är Arne rasist. Om Mohammed slår Arne är det för att Arne är rasist.

    (Det blå är bara ”track changes”)

  3. ”jag tror risken är överhängande för att demokratin ryker, och det är etablissemanget som är hotet, inte SD.”

    Håller med helt! De verkade närmast avundsjuka efter Breivik men nu har de äntligen ett äkta rasistdåd utfört av en svensk. Klappjakten på dissidenterna kan nu inledas på allvar.

  4. @Rikard:

    Jag är rädd för ett par saker.

    * Att ”narrativet” för de som känner sig utsatta p.g.a. hudfärg,sexuell läggning och politisk hemvist kommer att skjuta ny fart och vårt horgäng till nutida journalistik kommer hänsynslöst exploatera detta för att kamma hem klick till skitblaskan.

    * Att ”narrativet” för de som känner sig utsatta p.g.a. hudfärg,sexuell läggning och politisk hemvist kommer att skjuta ny fart och horgänget i den patriotiska skalan av politisk medvetande exploaterar detta för att elda på utvecklingen.

    You be the judge.

  5. På radion (i P1:s Studio ett?), sade de att den 21-årige gärningsmannen lyssnade på hårdrock och var intresserad av dataspel. Apropå den diskussion om vilken ”relevant information” om förövare, som media bör publicera, menar jag…

    Som jag har förstått det, så hade den 21-årige gärningsmannen gått på den aktuella skolan för några år sedan, och det är väl också ofta så i de här skolskjutningarna som vi med jämna mellanrum får höra om från USA, att det är någon elev eller före detta elev på skolan, som visar sig vara gärningsperson i de fallen. Det kan ju vara sådana dimensioner i detta också, där gärningspersonen skulle kunna ha varit mobbad, utfrusen, eller bara inte passat in?

    Mot bakgrund av det, tycker jag att polisens och medias snabba slutsats om att det hela handlade om rasism, vittnar om att det finns ett intresse och en önskan från deras sida, att det ska vara så (som beskrivits ovan). Det passar så bra in i narrativet som saluförs, att det är Sd:s och olika ”hatsajters” retorik, som är orsaken till dåd som dessa, jämte bränningar av asylboenden etc. Men är det inte lika rimligt att säga att det är etablissemangets faktiska politik, som är ansvarig för att människor stressas och i en del fall tar till våld?

    Om man istället för att etikettera somliga sidor på nätet som ”hatsajter”, skulle kalla dem ”frustrationssajter”, eller ”upplevelse av maktlöshet-sajter”, eller ”stressad av förändringar i samhället-sajter”, kunde kanske tonen i diskussionen om dem bli en annan?

    I det här läget betonas ofta också att Sd:s retorik, leder till splittring, i en situation där ”vi alla måste stå enade” för att reda ut situationen. Men vad annat är det än ett förnekande av att splittringen har funnits där sedan lång tid, och att man på det hela taget, i ”värdedemokratisk” anda, bara säger åt folk som inte håller med om ens analys att hålla käften.

    Sen blir det väl lite skevt när vänstern säger att de ”inte vill ställa grupp mot grupp”… Är inte hela vänsterns existensberättigande byggt på att ställa grupp mot grupp? Arbetare mot kapitalister, kvinnor mot män, svarta/bruna/gula mot vita, etc. Och om man begränsar det till att vänstern och sossarna inte säger sig vilja ställa ”svaga grupper” mot varandra? Ja, Sverigedemokraterna talar om att svaga grupper kommer att ställas mot varandra med ett omfattande flyktingmottagande, eller att ”invandringen hotar välfärden”. Det är deras retorik, ja. Men det är de övriga partiernas manifesta politik, som gör att detta sker. Kanske är det en rimlig bedömning i sak (för att vi bör hjälpa människor som har det svårt), men jag irriterar mig på, att de inte rakt och ärligt vill stå för att denna målkonflikt finns, utan skyller ”splittringen” på dem som påtalar detta, jämte att resurserna är begränsade.

  6. Jag har ett par funderingar…

    Var alla offren män? Tre av dom var det men hur är det med den fjärde? Var det så att han poserade för bilder tillsammans med några invandrartjejer för att sedan gå och döda invandrarkillar?

    Varför går man och knackar på dörren till ett klassrum, tar ut en person för att sedan gå vidare till nästa? Om man vill göra så mycket skada som möjligt är det ett väldigt konstigt sätt att gå tillväga. Vilket motiv hade han? Hade han bestämt sig innan för vilka han var ute efter?

  7. Angående att karaktärer av såattsäga utvalda och av finare sort börjar frekventera mera påtagligt i samtal hos SVT-SR är ett gott och klara besked, kanonmaten börjar sina.

  8. @Tallskog:

    ”Intressant jämförelse är även denna händelse, då Överheten pompöst predikade att svenskarna får absolut inte bli upprörda för då är de rasssssissstttteeerrr!!!!!”

    Jo, så har det varit mycket länge och det finns många liknande episoder, t.ex mordet på Elin Krantz.

  9. @utlandssvensk:
    tanken har slagit mig med. tror jag såg något om det på flashback i ett tidigt stadium när man fortfarande spekulerade i vem gärningsmannen var. Om jag minns rätt så var det någon som hävdade dels att det var just han som framkommit som gärningsman, dels att han hade någon form av psykhistoria. Men jag har inte hittat några uppgifter i övrigt om det.
    Just det där med medicinering har jag intryck av att media generellt (inte specifikt sverige) verkar filtrera bort, om det sen är avsiktligt eller bara för att man anser det ointressant vet jag inte. Jag har noterat att när det gäller dåd utomlands (främst USA) så brukar main stream media hålla tyst om medicinering och psykvård, det kommer fram efter ett tag genom alternativa media. MSM brukar ofta peka på att personen var i behov av psykvård, och särskilt om personen försökt kontakta psyket eller haft en kort kontakt precis innan, men man förtiger faktisk psykvård och medicinering i fallet. Det är i alla fall mitt intryck.

  10. Media framhävde högt och upprepade gånger att Doudou Ahoka var psykiskt sjuk –
    underförstått: allt är förlåtet –
    håll käften alla upprörda svenskar!

  11. En del av mitt resonemang ovan, bygger ju på att den som utförde morden etc, tidigare har gått på skolan. Är det någon som vet om det verkligen är så? Jag har gått på andra- eller tredjehandsuppgifter.

  12. @dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Just det där med medicinering har jag intryck av att media generellt (inte specifikt sverige) verkar filtrera bort”

    Ja, helt klart. Möjligen är man rädda för att bråka med läkemedelsföretagen. Att på något sätt antyda att t.ex Prozac har ett samband med ökad risk för våldsdåd kan nog leda till extrema rättsliga konsekvenser. För att inte tala om att man tappar dem som annonsörer.

  13. ”Är inte hela vänsterns existensberättigande byggt på att ställa grupp mot grupp? Arbetare mot kapitalister, kvinnor mot män, svarta/bruna/gula mot vita, etc.”

    Så du har fortfarande inte lärt dig av läxan, när till och med de som tillämpar horoskop och sådant strunt i sina politiska ”analyser”, har begripit att ”vänster” och ”höger” inte existerar i det här landet på det sätt du tror. Utan du kör fortfarande med det där nyliberala ”nyspråket”: ”alla är jämlika, men vissa är mer jämlika”…, som lanserades för att plocka röster från obildat folk (som alltid förr i tiden), vilket ju var upphovet till det skit du vill bli kvitt.
    Så – om man i stället snackar rent formellt, då du gör anspråk på att veta vad som kännetecknar definitionen ”vänster” och ändå inte klarar av att snacka om den på den nivån, utan som om den var ett väsende i stil med ”osynliga strukturer” (what a surprise!) – vad vill du vänstern ska göra? Dra sig ur politiken? Är du en av dem som stup i ett skriker ”demokrati”, för att förverkliga drömmen att med dess hjälp i framtiden avveckla den helt?
    Att det finns höger och vänster definierar högern och vänstern, fattar du väl. Vänstern kan inte i sin tur definiera sig genom att ställa vämstern mot högern (jag hoppar över allt det där oseriösa babblet om raser etc.). Det fattar väl även en normalt fungerande 3-åring… Hur jävla b* får man vara?

  14. John skriver: “Är inte hela vänsterns existensberättigande byggt på att ställa grupp mot grupp? Arbetare mot kapitalister, kvinnor mot män, svarta/bruna/gula mot vita, etc.”

    Helt riktigt och inte lite uppenbart. I den faktiska verkligheten. Sådant är kommunistsvinet. Av egen maskin. I den konkreta realiteten.

    Halleluja, sedan leka godhjärtad Robin Hood, i den skapade konflikten. För egen vinning, det maktkåta stycket.

    Jättegulligt.

  15. @John Nilsson: Förmodligen har han inte gatt pa skolan, eftersom han kom fran ett ganska välsituerat hem som det verkar ca 35 min gangavstand fran skolan.

  16. @ John
    Är det inte att vara en typisk ”kollektivist” (om man ska snacka ditt språk), att klumpa ihop t.ex. Palme-sympatisörer i samma grupp som ”stalinister”? Jag vet annars inte vad du menar med ”vänster”, som enligt dig ställer grupp mot grupp. Om man förbjöd dig att snacka om ”vänster” och ”höger” någonsin mer, skulle du förmodligen tappa all politisk talförmåga och inte ha någonting att säga om någonting här. Och där har du det ju, nämligen: att man har förgiftat din hjärna med ”vänster” och ”höger” är ju liktydigt med att man har täppt till munnen på dig i ett helt decennium.

  17. @Dreadlock: Hej.

    Spekulation:
    Troligen kommer vi se allt tydligare extremism via gammelmedia, och en allt starkare uppdelning i onda och goda. En möjlig utveckling är systematiskt spårande och ’outande’ av dissidenter nu när avskräckningseffekten avtar, detta då vi i gemen är allt mer insatta i förljugenheten och propagandan. SA:s moderna arvtagare Researchgruppen kommer troligen att försöka aktivera så många AFA-celler som möjligt under vintern, och en bred medial offensiv över flera plattformar genomföras. Troligen kommer det att misslyckas med sitt syfte då det man angriper är spritt i hela samhället: folkets ökande medvetenhet om samhällskollapsen.

    Därefter följer en period med ökande mängd ideologiserad underhållning, diverse projekt i skolor och hos offentliga arbetsgivare, för att ebba ut när nästa sommar medför ytterligare stegrat tempo på sönderfallet. I takt med att fler drabbas av direkt konsekvenser kommer de att tystna; få eller ingen kommer att öppet göra avbön/byta sida. Däremot kommer man att säkra sina tillgångar utanför landet.

    När cirka trettio procent av de ägande och producerande grupperna konstaterar faktum oavsett partipolitisk hemvist kommer en reell förändring att äga rum, detta på fundamental nivå. Det är då en ledare för valfri mer extrem åsiktsriktning har möjligheten att styra majoritetsgruppens konsensus och acceptans in på sitt område.

    Förhoppningsvis ser vi palatskupper inom S och M innan dess, så att en trepartiregering kan bildas med S, M, och SD. De är ju trots allt lika till nio tiondelar, till skillnad från de extrema partierna; Mp och V. Det sista vi vill ha, oavsett ursprung, är en extremistisk motreaktion på invandringspolitiken.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  18. @Rikard:

    Ja. det är väl svårt att göra mycket annat än att spekulera kring vad som ska hända på kort och medellång sikt i Sverige. Helst skulle jag vilja låta bli, men jag kan fan inte slita mig.

    Delar av ditt senario förefaller helt möjliga och ökat tryck mot dissidenter tror jag kommer. Sen skulle det visst vara fantastiskt med en S+M+SD regering, men det ser jag inte som troligt. Sjuklövern har grävt skyttegravar i årtionden och alla som sitter i ledande ställning har tagit HÅRT avstånd från SD så länge att det är lika naturligt som att andas.

    Sen har jag följt SD mycket länge och jag tror att många kraftigt underskattar det absolut glödande hat som finns mot media och sjuklövern i det partiet. Åkesson har spelat sina kort mycket väl och framstår som en väldigt resonabel person. Men hela SD ledningen har gått igenom ett absolut helvete de senaste 10 åren. Förföljda, förnedrade, utfrysta, misshandlade, etc, etc. De lär ta gruvlig hämnd om de får en möjlighet.

    Vi får väl se vad som händer, men jag tror att vi har en väldigt tråkig och dramatiskt tid framför oss och jag kan inte se några trevliga utfall. Min gissning är tilltagande våld och direkt sönderfall redan nästa år. När den högproduktiva utbildade medelklassen börjar flytta finns det ingen återvändo och MÅNGA i den gruppen verkar ha börjat att oroligt vrida på sig och försiktigt titta på andra länder.

  19. @utlandssvensk: Hej.
    Instämmer, det är osannolikt med samarbete i nuläget. Om S & M fortsätter sjunka relativt SD ökar dock sannolikheten för partisprängning i flera ideologiska riktningar, samt dito för interna kupper (ofta motiverade med att undvika just splittring). Det är fullt möjligt att vi går mot ett par val med flera partier som snabbt pendlar mellan 5% och 25%. I sig inget konstigt, utan en normalisering av parlamentarisk demokrati. Vi svenskar tror gärna omedvetet att vi antingen är normala gentemot övriga demokratiska länder, alternativt att vi har ’kommit längre’. Här känner jag att den svenska skolan i viss mån fallerat i att lära ut hur annorlunda svensk politik (sett både till innehåll och röstfördelning/partihegemoni) är.

    En skicklig politiker hade utnyttjat SD till att genomföra nödvändiga men internt/medialt kontroversiella förändringar, och samtidigt manövrerat för att ta ära för att stoppat de idéer från SD som har låg folklig förankring (alla partier har ju sina tokstollar, typ Romsons chemtrail-tomteri).

    Paradoxen i systemet är att partier måste locka folk med hög kompetens och ambitionsnivå för att kunna ta fram bra och genomförbara förslag, men vill samtidigt ha människor med korrekt verklighetsuppfattning enligt gruppen (partiet). Det begränsar urvalet, och kombinerat med att just den personlighets- och kompetenskombinationen man behöver hellre jobbar med sina egna projekt (forskning, tjäna pengar, bygga företag, allmän driftighet) löser man detta genom att erbjuda prestige, förmåner och löner frikopplade från prestation. Detta både skapar och gynnar människor som har en stark självisk ådra, med hög grad av rationalisering och ringa lojalitet utanför ren egoism. En psykopatisk personlighetstyp alltså (dock ej Hollywood-varianten). Därav exempelvis Reinfeldts reaktion när folket inte lyder, varken i eller utanför partiet: motangrepp med intern och extern motivation av typen ”Titta vad du tvingar mig att göra mot dig. Jag vill ju egentligen inte skada dig.”

    Det bästa sättet att förhindra att ego-broilers (oavsett parti) får maktpositioner är dels att engagera sig politiskt i ett eller annat parti, dels ha erfarenhet från utanför det politiska livet och visa vilken styrka och integritet det kan innehålla.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

  20. Pingback: Trollhättanmorden och medias rapportering av svärdsattacker | Genusdebatten

  21. @utlandssvensk:

    Förföljda, förnedrade, utfrysta, misshandlade, etc, etc. De lär ta gruvlig hämnd om de får en möjlighet.

    Kommer att tänka på den här:
    ”How I survived a terror attack and a lynching in just one hour”
    http://blogs.timesofisrael.com/how-i-survived-a-terror-attack-and-a-lynching-in-just-one-hour/

    Ger en bild av ungefär motsatsen till det Svenska samhället: högern styr med järnhand och de invandrare som nu välkommnas ses i stället som ondskan själv. Ungefär samma sorts åsiktskontroll, om än med hårdare medel. Så kan Sverige se ut ett par år efter att pendeln slår över. Fem år från nu? Högst tio?

  22. @Kristian:

    Jo, säga vad man vill om Israel, men folket där verkar inte vara blyga för att göra vad som krävs för att leva vidare.

    Vad gäller Sverige tror jag inte att landet kommer att vara ett fungerande västland om 5 år, men om jag har fel (vilket alltid är mycket möjligt) så finns det nog en hygglig sannolikhet ”att pendeln slår över”. I så fall lär livet inte bli kul för dagens ”elit”…..

  23. Nej säger jag, oavsett vad det skissas för bild inget kommer att förändra sig innom snar framtid, i sitt fundament.
    Svenskt nuvarande livstil kommer att köra på blir det händelsevis lite turbulent kommer det att kastas till lite köttstycken, för att vinna egen tid, alltså människor åldras och det är den faktorn, tid till nytt friskt-historielöst, vilket rullar runt senariot dock om än i olika skepnader.

    Åldras vardeja, dagens livstil är sprungen ur historielöshet och ovilja till historik, på alla håll å kanter.

    Haveriet, åsyn givet vilken vi har som definition, kommer när medborgar-generationen 50 och halva 60-talare är väck, knappa 25-år till.
    Det är endast att luta sig tebax och betrakta det är inget att beför därmed händelseförloppet moste ha sin gång.
    Den ungdom vilken nu börjatpå att plita på aktuell Svensk historik kommer att bli läst, i stooora upplagor.

  24. Pingback: Erik den äldre: ”För övrigt anser jag att SVT bör anmälas” | Genusdebatten