Nördkultur del 4 – Anita Sarkeesian är tillbaka med mer Cherrypicking
avatar

Sex månader tog det men nu är massmedias favorit Anita Sarkeesian tillbaka för att säga mer dumma saker om nördkultur i allmänhet och gamerkultur i synnerhet. För att spara plats kommer jag att hålla citaten till ett minimum. Observera att det här inlägget av nöd innehåller en mängd information om olika dataspel. Här är länkar till tidigare inlägg på temat.

Nördkultur del 1

Nördkultur del 2

Nördkultur del 3

”This advertising strategy of using women and representations of women …. soon became the norm” (1.20)

Nej, att man hade dessa för dataspel säger ingenting om dataspelsbranschen. Desto mer om reklambranschen.

”Women as passive objects of heterosexual male desire”

Stämmer inte alls. Exempelvis Victorias Secrets produkter har ingenting med heteromän att göra. De är specifikt utvalda att tilltala den till 96% kvinnliga kundkretsen.

”These ads contributed”

Fel, de ändrade ingenting, vilket liksom är Sarkeesians problem. Hon förespråkar brist på ändring som om det i sig vore en ändring. Därefter kommer en del av videon som har ingenting med dataspel att göra. Hon klagar helt enkelt på de så kallade ”Race queens” som dyker upp i verklighetens tävlingar.

Det handlar alltså inte ett dugg om saker dataspel gjorde – bara om saker som de inte gjorde.

Women as Background Decoration  Part 1 - Tropes....mp4_snapshot_02.42_[2014.07.30_11.52.06]

Så här lyder Sarkeesians första definition. Observera att det enligt henne är sak samma om det handlar om sexualitet eller offerskap.

3.55 ”I classify them as non playable sex objects”

Men vad hon glömmer bort är att cherry-picking av spel lätt leder till urval som är uppenbart ej representativa. I detta fall blir det pinsamt uppenbart att det är spel från enstaka kategorier hon pratar om. Inte spel i allmänhet.

  • ”Grand Theft Auto V” Alla tre karaktärerna du spelar är bad guys
  • ”The Witcher 2” Utspelar sig i en lika primitiv värld som Game of Thrones
  • ”Deus EX” Cyberpunk år 2027, etiska dilemman är en del av spelandet.
  • ”Yakuza 4” Du spelar the bad guy
  • ”Hitman absolution” Du spelar en yrkesmördare, The bad guy!
  • ”Mafia II” Gissa vad man spelar som?…Yup bad guy
  • ”The darkness II” Du är maffiaboss, The bad guy!
  • ”Dishonored” Du är en yrkesmördare, The bad guy!
  • ”Fallout New Vegas” Utspelar sig i postapokalypsens Las Vegas år 2281
  • ”Metro Last Light” Utspelar sig i postapokalypsens Moskva år 2033
  • ”Just Cause 2” Asiatisk diktatur och avklädda manlliga strippor finns
  • ”Sleeping dogs” Du är en undercover polis i triaderna, spelar bad guy

Av dessa tolv uppräknade spel går inte mindre än 7 st ut på att spela någon form av gangster. Av resterande fem spel utspelar sig 4st i någon form av framtida eller medeltida dystopi och det sista spelet: Just Cause 2 innehåller manliga strippor så där är hennes påstående felaktigt.

Women as Background Decoration  Part 1 - Tropes....mp4_snapshot_05.15_[2014.07.30_11.51.55]

Sarkeesians andra definition. Så fort man tar bort ordet ”sexuell” och ersätter objektifiering av kvinnor som smycken med objektifiering av män som förbrukningsbara redskap så går den här texten lika bra att använda för bägge könen. Alltså istället för att läsa ”to be used for others sexual purposes” läser man ”to be used for others purposes”

(Som jag och Dolf påpekade i Danmarks röst ger sexism i regel det missvisande intrycket att handla om sex)

”In some games sexual objectification is fused with exotification of empoverished women of color, in Far Cry 3 for example and Max Payne 3…..”

  • ”Max Payne 3” Utspelar sig i Rio De Janeira. Spelet har oerhört brutala teman där prostitution är ett av de mildare. Ligor som har slakthus och ägnar sig åt organstölder är ännu värre. Och ännu en gång. Du spelar BAD GUY.
  • ”Far Cry 3” Utspelar sig på en söderhavsö styrd av moderna brutala pirater och utforskar hur huvudkaraktären – initialt vanlig kille på semester – påverkas av omgivningen och blir mer brutal och primitiv.
  • ”Shellshock Nam 67” Enda exempelet hon tar upp där jag kan hålla med att det är kränkande och onödigt. Dock anser många USA var bad guys i Vietnam -67.
  • ”Grand Theft Auto IV” Med risk att upprepa mig, BAD GUY!
  • ”The Godfather II” Precis vad det låter som, Bad guy
  • ”Mass Effect II” Dansaren är inte människa utan rymdvarelse
  • ”Hitman Blood Money” Ännu ett Hitman spel. Bad guuuy!
  • ”Red Dead Redemption” Västern där spelaren väljer att vara ond eller god.

Här börjar Sarkeesian räkna upp redan nämnda titlar som Dishonored, Darkness II, Hitman, Metro Last Light, ännu ett Hitman… börjar hon få slut på rätt sorts spel tro?

  • ”Saboteur” Frankrike under andra världskriget och det är nazisterna som utnyttjar kvinnorna, inte spelaren.

Här går hon vidare till att i alla fall ha en källa: Nämligen den feministiska filosofen Martha Nussbaums ”teori” om olika aspekter av objektifiering. Eftersom vi nu får någonting annat än bara Sarkeesians tyckande blir det betydligt mer intressant.  Nussbaums aspekter är som följer.

Women as Background Decoration  Part 1 - Tropes....mp4_snapshot_10.27_[2014.07.30_11.52.50]

1. Instrumentability ”Using players as tools or props…”

Vi kan stoppa redan där. Att påstå denna på något sätt handlar om kvinnor är trams. Det unika för kvinnor är att de oftare objektifieras som smycken medan män oftare objektifieras som redskap (tools or props) att slängas bort när de inte längre är användbara. (Och där fick vi en tjuvtitt på Nussbaums aspekt 5. Disposability.)

”Assassins Creed IV” är ett särdeles dåligt exempel. Visst, kurtisaner används som redskap för att smälta in men precis samma funktion har manliga legoknektar. Skillnaden mellan dem är att kurtisanerna skickas att distrahera vakterna medan legoknektarna skickas för att attackera vakterna och slåss till döds.. Så där har vi 5. Male disposability igen.

”Hitman absolution” är ett ännu sämre exempel då man gör precis samma saker med manliga som med kvinnliga kroppar. Det inkluderar att klä av dem och använda deras kläder som förklädnad Och ifall ni glömt: Yrkesmördare, Bad guy!

2. Commodification

  • ”Saints Row 1, Saints Row 2 och Saints Row 3” Du är bad guy eller bad girl. Det är valfritt vilket kön karaktären har.
  • ”Bioshock Infinite – Burial at sea” Rasism, slaveri, religiös fanatism och allehanda brutaliteter är vardagsmat. Vidare… du spelar ingen snäll snubbe här heller.
  • ”Duke Nukem 3D” Inte ett spel som någonsin var tänkt att tas seriöst. Dessutom snackar vi verkligen om att sparka på en död häst här.

Så börjar hon upprepa tidigare nämnda spel igen. Metro Last Light, Fallout New Vegas. The witcher 2, Fable Lost Champers (Har nämnts redan men just det spelet har jag dålig koll på så hoppade över det) Fallout 3 (Fallout New Vegas är expansionen) och Sleeping Dogs igen. Med tanke på alla upprepningar är det uppenbarligen dåligt med spel som styrker hennes påståenden.

  • ”Dragon Age Origins” Har både manliga och kvinnliga sexobjekt

3. Interchangeability (Fungibility)

”Grand Theft Auto V” Det här spelet har nämnts redan men är något av ett specialfall. Sin tids överlägset dyraste och mest vinstbringande mediaproduktion. Utspelar sig i en parodi på Los Angeles med omnejd. Kostade ca 265 miljoner dollar att producera och tjänade på 3 dagar in ofattbara en miljard dollar. Beräknas tjäna ännu mer i höst när HD-versionen kommer ut till PC och nya generationens konsoler. GTA V går ut på att spela tre skurkar. En gangster (Michael), en redneck-psykopat (Trevor) och en medlem av ett svart gatugäng (Franklin).

Så Sarkeesians argument tycks vara att oavsett hur mordisk gangster som spelaren spelar så borde psykopaten ha ”meaningful relationships with women” Michael har dock fru, två barn och lyxvilla. Hans relation med frun har kapsejsat och han har fått stora skulder. Därför söker han sig till gangsterlivet. Att de avskum som spelet handlar om skulle ha meningsfulla relationer med kvinnor måste ses som en idiotisk tanke utöver det vanliga.

”Part of what makes them feel powerful…”

Stämmer inte heller..Michael går till psykolog med sina problem precis som Tony Soprano, Franklin bor i den svarta slummen och försöker frigöra sig därifrån. Den enda som känner sig mäktig är Trevor men han är en redneck som sysslar med Meth modell ”Breaking bad” och bor i en smutsig svinstia utanför staden.

”This is sad because interactive media….”

…gör inte vad hon vill den skall göra utan vad publiken har betalat för. Det klagomålet är ungefär lika vettigt som att klaga för att skvallermagasin som kvinnor lägger miljontals dollar på inte skriver mer om exempelvis ”flugfiske” eller ”stridsflygplan” Detta skulle vara synd för dessa magasin ger perfekta tillfällen att lära kvinnor meningsfulla sysselsättningar. Den åsikten är givetvis sexistisk. Vem är du att säga vad de skall tycka är meningsfullt?

”These games set up transactional relatonships…”

Vilket är precis vad amerikanska domstolar ägnar sig åt så fort äktenskap tar slut. Eftersom äktenskapen oftast tar slut på kvinnans initiativ och det oftast handlar om ”No fault divorce” så är det absurt att påstå att det behövs dataspel för att män skall få den bilden av amerikanska kvinnor. GTA V speglar verkligheten där män dragit åt sig öronen.

”It frames female sexuality”

Stämmer inte alls. Vad Sarkeesian klagar över är att sexet inte åtföljdes av ”meaningful relationship”. Att dessa i sin tur mycket ofta handlar om pengar och åtföljds av separationer som handlar ännu mer om pengar ignorerar hon. Ingen hindrar kvinnor från att ha sex utan att vilja ha något i utbyte förutom en skön stund. Tvärtom så dras det ju in mycket mer pengar i alla former av samboförhållanden och äktenskap.

”I´d argue that none of this is about sex at all, Certainly nothing resembling authentic consensual intimacy”

Detta är lika idiotiskt som argumentet att skvallertidningar borde innehålla mer artiklar om ”flugfiske” för att vi inte tycker skvaller är en meningsfull aktivitet. Observera hur hon petar in begreppet ”Authentic consensual” Alltså första klagomålet var att det inte handlade om meningsfulla relationer men andra klagomålet är att enligt henne skall kvinnor inte ens ha rätt att ge samtycke till fel sorts sex.

Hur var det där med att kvinnor hade rätten till sina egna kroppar nu igen? Här ger Sarkeesian sig själv rätten att bestämma över andra kvinnors kroppar. #womenagainstfeminism och den uppmärksamhet den gruppen drar är en klar indikation att allt fler kvinnor inser vad personer som Sarkeesian egentligen handlar om.

Jag återkommer till Sarkeesian i DEL 5. Det finns nämligen mycket mer som behöver sägas om hennes video, inte minst om hur hon nästan bara väljer spel där man spelar skurkar och vi har just nått partiet om ”Våld mot kvinnor i dataspel”.

Kommentarer

Nördkultur del 4 – Anita Sarkeesian är tillbaka med mer Cherrypicking — 15 kommentarer

  1. för mer Sarkeesian bashing, ta en tit på thunderfoots videos om henne

  2. Jag tycker om att gilla grid-girls även om racingen givetvis är det primära. Jag är dock beredd att låta dessa bytas ut på villkor att grupper som chippendales försvinner och ersätts av medelålders flintskalliga män med ölmage som strippar på scen.

    När det gäller spel så vet jag inte riktigt vad hon svamlar om, det finns gott om spel med kvinnliga karaktärer som antingen är protagonist eller har en aktiv och nödvändig roll i storyn.

    Lara Croft, Joanna Dark etc. I Skyrim så är ju Lydia livvakt åt en.

  3. Notera att det inte finns många (om några) spel där en kvinna är ond utan en bakgrund som ursäktar varför hon är ond.

    Sen att hon rabblar upp dessa spel är väll för att det är väldigt populära spel som oftast toppar listan antar jag?

  4. Just exemplet med Max Payne 3 får mig att kräkas. Vad är Cracha preto och UFE om inte män som går att offra för att Rodrigo Branco ska få det han vill ha? Vad är Sarkessian förresten för moralpolis? Bestämmer att man inte får ha sex utan menningsfulla relationer.

  5. @anonym:

    ”Just exemplet med Max Payne 3 får mig att kräkas. Vad är Cracha preto och UFE om inte män som går att offra för att Rodrigo Branco ska få det han vill ha?”

    Ja det är en bra poäng. Dock är det väl Victor Branco du menar? Rodrigo var den äldre brodern som attackerades av Cracha Preto.

    @Johan:

    ”Fast inte är Max Payne en badguy? Möjligen en antihjälte.”

    Max Payne är badguy i Max Payne 3, han vet bara inte om det själv men det är Victor som anlitar honom att vara en arg våldsam gringo. Faktum är att han till och med inser i det sista uppdraget att han inte skulle kunna skilja rätt från fel längre….. Det slutar som en ”Redemption story” genom att han rättar sig efter berättelsens ”Good guy” nämligen Wilson Da Silva och inte skjuter Victor.

    Vidare så är det redan i Max Payne 2 The Fall of Max Payne som han blir bad guy i sina egna ögon i och med mordet på Winterson och inblicken att han själv hade rekryterats att slåss för den andra sidan av ”The inner circle”. Att beskriva Max Payne som good guy i 3:an innebär man missar en stor del av karaktären från 2:an där Mona Sax drev honom över kanten.

    Det återkommande temat i Max Payne spelen är att han på ett eller annat sätt hamnar på skurkarnas sida för att han istället för att jobba som polis själviskt vill ta hämnd. Han hämnas sin familj, han hämnas försöken att döda honom, det är först i slutet på Max Payne 3 som han avstår från att ta hämnd..

    Både Raul Passos och Da Silva är mer good guys än Max Payne… de har mindre själviska motiv.

  6. Pingback: Varför jag tycker det är viktigt att visa upp galenskap | WTF?

  7. Njae, det kan jag inte hålla med om.

    Payne riskerar livet genom hela trean i syfte att rädda livet på först Rodrigos fru, sedan hans fru och bror. Han blir rekryterad till ett jobb som livvakt av Passos, ett jobb han egentligen inte vill ha, men tvingas acceptera efter att han måste fly från NY.

    I den näst sista nivån riskerar han livet hela tiden i syfte att rädda livet på Passos gravida flickvän och i nivån i Panama riskerar han allt för att rädda en kvinna han inte ens känner.

    Payne kan absolut inte sägas vara en bad guy. Att han själv anser sig fallen är självklart och ligger i linje med seriens mörka karaktär, men det är det som gör honom till en antihjälte, inte till en bad guy. Måhända är han lättlurad, men samtliga personer som försökt lura honom genom serien är döda, så skrattar bäst den som skrattar sist…

    Skämt åsido, jag tycker Payne-serien är riktigt bra och hade nivåerna bara varit lite mer fria så tror jag spelet hade mottagits bättre.

  8. @Johan:

    ”Payne riskerar livet genom hela trean i syfte att rädda livet på först Rodrigos fru, sedan hans fru och bror.”

    *Spoiler* Först Rodrigos fru och sedan hans fru och bror? Där blev det visst fel. Först försöker han rädda Rodrigos fru Fabiana visst men hans sätt att göra det leder till att Cracha Preto genomför en våldsam hämndaktion mot Brancos villa som i sin tur används för att döda Rodrigo. Sedan försöker han rädda Fabiana igen men hans våldsamma arroganta sätt att försöka göra det är ju vad som får de relativt fattiga kidnapparna från Comando Sombra att döda henne vilket i sin tur påbörjar UFE /Cracha Preto offensiven mot Sombra som slutar med att även Marcelo Branco dödas och den enda som överlever är Giovana och det är först DÅ som Max Payne börjar sin färd mot den goda sidan, får kontakt med Da Silva, avstår från att döda CS-ledaren (fast spränger hela Cracha Preto-huset i luften) ger sig på den verkliga fienden (the shoot at sight cops UFE) och slutligen avstår från att döda Victor.

    ”I den näst sista nivån riskerar han livet hela tiden i syfte att rädda livet på Passos gravida flickvän och i nivån i Panama riskerar han allt för att rädda en kvinna han inte ens känner.”

    I Panama är det bara ett jobb för honom, därför inser han inte att han är torped åt en smugglingsoperation. Du har dock rätt om den näst sista banan, det är som sagt en redemption story där han börjar ond och slutar god.

    ”Payne kan absolut inte sägas vara en bad guy. Att han själv anser sig fallen är självklart och ligger i linje med seriens mörka karaktär, men det är det som gör honom till en antihjälte, inte till en bad guy. Måhända är han lättlurad, men samtliga personer som försökt lura honom genom serien är döda, så skrattar bäst den som skrattar sist…”

    I stort sett samtliga någorlunda oskyldiga personer är också döda så det bekräftar att Paynes karaktär mer handlar om att ta hämnd än att sköta polisjobbet. Undantaget The Fall of Max Payne där det handlar om Mona Sax, på grund av henne dödar han polisen Winterson och det är därför han tvingas sluta jobba som polis.

    ”Skämt åsido, jag tycker Payne-serien är riktigt bra och hade nivåerna bara varit lite mer fria så tror jag spelet hade mottagits bättre.”

    Max Payne serien är fantastiskt bra. Max Payne 1 var nog det bästa spelet som fanns när det kom. Trots de tekniska begränsningarna lyckades man berätta en story med originella karaktärer som var engagerande, trovärdig och flöt perfekt med spelandet. Max Payne 2 var mer av samma sak, vilket inte alls var något dåligt då folk ville ha mer av samma sak.

    Max Payne 3 hade större konkurrens, tekniken hade sprungit förbi den sortens spel vilket bara framgår alltför tydligt av det faktum att Grand Theft Auto V använder samma spelmotor. Rent praktiskt om de ville kunde de ha haft Max Payne med i GTA V på ett eller annat sätt. Skulle inte förvåna mig om det kommer en Max Payne mod till GTA V när PC-versionen varit ute ett tag.

  9. Mass Effect, känt för att man kan välja kön på spelarens huvudperson och att stridsrustningarna är samma för båda könen. Alla kön (raser och arter) finns representerade i alla roller och i spelets huvudsakliga historia. Hög andel kvinnliga spelare.

    Men den som söker finner.

    Jag antar att andra spel med liknande egenskaper var för små och obskyra för att vara representativa för marknaden eller ses som stilbildande. Som t.ex. World of Warcraft.

    Min gissning är att hon är en charlatan som är ute efter pengar och karriär. Om det är så kan jag bara gratulera henne till framgångarna.

  10. @Grodan Boll:Japp, ME spelen är extremt stora. Andra bra exempel är Dragon Age och Elder Scrolls. I Elder Scrolls online MMO:et (men det har nog inte Anita hunnit kolla)t.ex är det i princip aldrig någon skillnad mellan manliga och kvinnliga roller; en general/gängledare/barbarlivvakt/mördare kan lika gärna vara kvinna som man etc. I online versionen förekommer dessutom ett flertal fall av – implicit – samkönade äktenskap utan att det görs någon affär av det.

  11. @Grodan Boll:

    ”Mass Effect, känt för att man kan välja kön på spelarens huvudperson och att stridsrustningarna är samma för båda könen. Alla kön (raser och arter) finns representerade i alla roller och i spelets huvudsakliga historia. Hög andel kvinnliga spelare.”

    Ja, framför allt är ju Mass Effect känt för att de inte snålade på möjligheten att välja kön. De gjorde huvudpersonens hela (och massiva mängd) dialog två gånger och bägge med fantastiskt skickliga och engagerade skådespelare.

    ”Men den som söker finner.”

    …finner könsstereotypt kvinnliga och sexualiserade drag hos Asari. Men där har vi det här med cherrypicking igen. Klagar hon över att en stor del av spelen består av sådant här eller klagar hon för att det överhuvudtaget existerar och är hennes mål förbud och nolltolerans och att spel bara skall göras för den upplysta identitetsvänstern?

    Gissa vad mitt svar är?

    ”Jag antar att andra spel med liknande egenskaper var för små och obskyra för att vara representativa för marknaden eller ses som stilbildande. Som t.ex. World of Warcraft.”

    Som sagt Cherrypicking.

    För det första: De flesta av spelen hon nämner har inte ens strippklubbar som en betydande del av handlingen. De är antingen något man kan besöka om man själv vill… Eller så är de bara en del av bakgrunden i spelet och förekommer vanligen bara vid ett enda tillfälle.

    För det andra<: Hennes urval är inte stilbildande för dataspel i allmänhet utan för gangsterspel i synnerhet. De visar hur strippklubbars klientel är gangsters, mafiosos, mördare etc... och själva inspirationen kommer uppenbarligen från liknande filmer (som hon säkert skulle kritisera om det bara fanns pengar där) "Min gissning är att hon är en charlatan som är ute efter pengar och karriär. Om det är så kan jag bara gratulera henne till framgångarna." Stämmer inte det på alla de här kritikerna och social justice förespråkarna? De vill väl allihop ha just en position där de kan åtala och döma mänskligheten för att misslyckas vara så upplyst som de tycker de själva är?

  12. @Bjorn:

    ”Japp, ME spelen är extremt stora. Andra bra exempel är Dragon Age och Elder Scrolls. I Elder Scrolls online MMO:et (men det har nog inte Anita hunnit kolla)

    Du menar inte hunnit sno från andra människors ”lets play” och ”walthroughs” på nätet? Upprepade exempel har ju visat att Anita Sarkeesian inte spelar spelen alls.

    ”t.ex är det i princip aldrig någon skillnad mellan manliga och kvinnliga roller; en general/gängledare/barbarlivvakt/mördare kan lika gärna vara kvinna som man etc.”

    Vilket Anita Sarkeesian också har klagat på och kallat sexistiskt i andra av hennes videor fast av andra orsaker. Sedan har vi det där med VÅLD MOT KVINNOR som jag återkommer till i uppföljaren till detta inlägg

    ”I online versionen förekommer dessutom ett flertal fall av – implicit – samkönade äktenskap utan att det görs någon affär av det.”

    Men om det är samkönade män så saknar det ju helt relevans för ämnet: Hur kvinnor framställs i dataspel.

  13. @Erik: ” Upprepade exempel har ju visat att Anita Sarkeesian inte spelar spelen alls.” Thunderfoots video reply visar rätt väl vad Anita tänker och tycker om datorspel öht. I äldre videos säger hon att hon inte spelar alls, för att det är äckligt och dumt och man ”rycker huvudet av folk” osv. Jag skulle tro att hennes fans skickar exempel som hon gör sin onyanserade analyser på.

    Angående samkönade förhållanden etc i ESO, så är väl det snarare ett sätt att få henne att hålla sig borta Smile