Som framgick redan i mitt förra inlägg om SPJ Airplay i Miami så avbröts eftermiddagens Gamergate-panel efter att flera allvarliga bombhot hade riktats mot konferensen. Nu har det visat sig det inte bara var SPJ Airplay som påverkades. Oliver Campbell – som var på plats – berättar hur bombhoten även drabbade journalistkonferensen SPJ Forging The Future (speciellt inriktad mot svarta och latinos) och de boende i Little Havanna.
Ifall någon undrade vilken sorts människor som vi har emot oss…. Det var för övrigt inte bara med bomhot man försökte skrämma GamerGate till tystnad den här gången. Vi har fått veta att någon även hotade att genomföra en så kallad ”mass shooting” med Automatkarbin. Följande meddelande skickades till konferensen.
Arrangören Michael Koretzky var dock väl förberedd och hade anlitat samma säkerhetsfirma som kändisar och politiker använder när de semestrar på Miami Beach. Han hade inte en tanke på att låta trollen vinna.
Vad det hela handlar om
En av invändningarna mot GamerGate som SPJ hann ta upp innan bomhoten mot var att det är för svårt för nya människor att sätta sin in i vad det hela handlar om. Några kreativt lagda personer har nu antagit utmaningen att kommunicera på sätt som är mer lättare att förstå för helt oinsatta. Metoden de valt är att visa hur tidningsomslag för andra områdens hobbypress skulle sett ut om de sköttes av samma människor.
1. Guitar World
2. Northwest Sportsman
3. Hot Rod
4. Cat Fancy
Är det någon som inte skulle tycka det var märkligt om de vaknade upp en morgon och senaste numret av deras hobbypress såg ut så här? Detta har i flera år varit verkligheten för spelmedia. Artikel efter artikel som tjatar om patriarkatet, sexism, misogyni (en anklagelse så vanlig gamers själva börjat kalla det ”My soggy knee”), hur omogna konsumenterna är, hur hobbyn behöver dö ut, etc…
När flera olika tidningar sprider samma påståenden om och om igen på det här sättet så kallas det för ett ”Grand narrative”. Även dem som inte bryr sig det minsta om dataspel eller debatten om journalisters etik kan via GamerGate lära sig hur dessa narrativ ser ut och fungerar.
The Show Must Go On – SPJ Airplay efter evakueringen (Video)
Vad hände då efter att Koubek Center i Miami tvångsutrymts av polisen? För att göra en lång historia kort samlade Koretsky så många av deltagarna som det gick. De begav sig till ett övergivet hus utanför polisens avspärrningar. Där på bakgården återupptogs den avbrutna GamerGate-panelen och ytterligare 45 minuters material finns nu upplagt på internet.
Society of Professional Journalists Airplay – Del 3 (Bomhot-special)
Efter bombhoten – Miami Rise News publicerar GamerGate-artiklar.
Detta visar sig vara vad som krävs för att bryta ett narrativ i media. Journalister som skulle rapportera från SPJ Airplay i Miami fann sig istället stående uthomhus tillsammans med GamerGate-folk medan Polisens Bomb Squad började genomsöka lokalerna och en drönare flög över folksamlingen. Milo Yannoupolis har förevigat händelsen med videon ”How to handle a bomb threat fabolously”
Även lokalmedia reagerade. Efter en inledande artikel i Miami Rise News med flera faktafel – som kritiserades och snabbredigerades – så tog Miami Rise News beslutet att man skulle testa nya vattnen. Detta skedde i form av en artikel med rubriken ”Write a reasoned opinion piece on gamergate and we will probably publish it”. Inom kort fick tidningen en mängd artiklar av vilka flertalet publicerades.
Miami Rise News – Artiklar från GamerGate
Gamedropping: How Journalism Outlets Reinforce A False Narrative Without Facts – Matt Sullivan
I’d Like A Game News Website That Didn’t Hate My Guts – Billy Harris
A Letter To My Dad About GamerGate And SPJ AirPlay – Mark Samenfink
Why GamerGate Matters To Me As A Black Developer – Jason Miller
How The Media Is Encouraging Public Witch Hunts And Why It’s Time To Fight Back – Ashton Liu
How Journalists Can Cover Leaderless Movements Like GamerGate – Sebastian Handrik
There Is No Real Evidence That GamerGate Is A Sexist Movement – Kevin McDonald
GamerGate Has Always Been A Sexist Movement – Chris Erb (”Gammalt narrativ”)
@Erik,
Tack för allt du skriver om Gamergate!
Detta är nog en mycket större story än vad många medelålders personer (som jag) tror. Väldigt många pojkar och yngre män sysslar med gaming och GG verkar vara en jättegrej för många av dem, som sen även leder vidare till ”the red pill” i olika former.
Som pappa till en inbiten gamer är jag väldigt interesserad och dina inlägg är väldigt belysande.
Häftiga tidskriftsomslag. Tack förresten för länkarna. De är värdefulla.
Jag vet inget om detta, men en sak är konstig: om tidningarna är sådär hatiska mot både konsumenter och producenter, varför betalar någon för dem? Lever speltidningar på presstöd? Varför startar ingen entusiast en osexistisk tidning?
@utlandssvensk,
Det är inte bara pojkar. Det är flickor, det är män som jag i tidig medelålder, det är kvinnor i min ålder, yngre kvinnor, mörkhyade, ljusa, människor från mer eller mindre alla demografier som utgör gruppen ”gamers”. Alla dessa har under snart ett års tid utmålats som hatfyllda nackskägg som hatar kvinnor och vill få alla kvinnor att inte bara lämna spelbranschen. Vi vill tydligen få alla kvinnor att sluta spela också. Detta har som Erik säger kablats ut i vår egen entusiastmedia. Helt okritiskt och utan några som helst belägg.
Man ska komma ihåg att GamerGate är toppen på ett isberg. Det som hände för ett år sedan och som var strtskottet för GamerGate var halmstrået som knäckte kamelens rygg. Ett utbrott efter många års misstro för gamingmedias trovärdighet och kompetens. Nu snurrar mainstreammedia med historier om hur misogyna gamers är. Har man följt det hela från begynnelsen visar det bara på att misstankarna var befogade. Jag hoppas innerligt att detta var startskottet för en mer rättvis GamerGate rapportering i media, men tyvärr tror jag stämpeln redan sitter för hårt. Lägg därtill att en rättvisare rapportering kommer att tydliggöra hur låg prio media faktiskt sätter på kvalitet och riktig undersökande journalistik, och jag har svårt att se hur de ska kunna vara så självutlämnande.
Pingback: Monas Hotline | WTF?
Tack Erik,
intressant och bra länkar och omslag.
@utlandssvensk:
”Tack för allt du skriver om Gamergate!”
Kul att höra du gillar det.
”Detta är nog en mycket större story än vad många medelålders personer (som jag) tror. Väldigt många pojkar och yngre män sysslar med gaming och GG verkar vara en jättegrej för många av dem, som sen även leder vidare till “the red pill” i olika former.”
Det är en långt större grej än de flesta förstått ja. Den enklaste jämförelsen att göra är med HOLLYWOOD. ”Gaming” som nöjesindustri säljer för mer än hela Hollywood. De största dataspelen har fler anställda än de dyraste storfilmerna. Grand Theft Auto V från Rockstar Games hade inte bara lika stor produktionskostnad som Peter Jacksons hela Sagan om Ringen-trilogi (ca 280 miljoner dollar). Spelet tjänade in över det dubbla (800 miljoner dollar) bara på de första 24 timmarnas försäljning.
Eftertexterna på ett AAA-spel är lika långa som eftertexterna på en storfilm. Skådespelare, regissörer, producenter, teknisk expertis, etc.
”Som pappa till en inbiten gamer är jag väldigt interesserad och dina inlägg är väldigt belysande.”
Det är ju målet med dem så jag måste göra någonting rätt.
@Rick:
Varsågod
@trash:
”Jag vet inget om detta, men en sak är konstig: om tidningarna är sådär hatiska mot både konsumenter och producenter, varför betalar någon för dem?”
Det är ingen som betalar för dem utan de finansieras av annonser och smygreklam via länkar. Smygreklamen dessa bloggar/sajter har var många helt ovetande om. Det var tack vare GamerGate som FTC i USA gjordes medvetna om detta och har sedan dess skrivit regler som tvingar sajterna att redovisa dessa intäktgenererande länkar.
”Lever speltidningar på presstöd?”
Nej, de lever på annonser och länkar som är smygreklam. Affärsmodellen har konsekvenser som de flesta (innan GamerGate) tycks har varit omedvetna om. Det är med denna modell inte läsarna som är kunder, det är ANNONSÖRER som är de egentliga kunderna (de som köper). Tidningarna är säljare och läsarna är varan som säljs
Att klaga på skribenterna är meningslöst, dels är journalistskolor lika förpestade av den här sjw-ideologin som de förut var av kommunism. Dels så drar skribenterna in pengar just genom att generera uppmärksamhet via kontroverser. Att klaga hos deras chefer är också meningslöst, de har gått i samma ideologiförpestade skolor. Vidare så är de flesta av de här sajterna inte ensamma företag. De ingår i nätverk av andra tidningar med en och samma kapitalstarka huvudägare.
Spelsajten Kotaku ägs av Gawker Media (som bla också äger feministsajten Jezebel)
Spelsajten Polygon ägs av Vox Media
”Varför startar ingen entusiast en osexistisk tidning?”
Sådana finns redan. Problemet är såklart pengar. Vad tror du händer när de skriver en artikel och mångmiljondollar backade annonstjänsten Polygon skriver en annan? Vilken av de bägge artiklarna refereras av BBC, NBC, SvD, DN etc? Vilken av dem får du läsa om på wikipedia?