Sexistiska Syokonsulenter, Sura
Uppstötningar, Underbar Uppfostran
Del II – Skolans SYO-svek
avatar

Eders Ödmjuke lever fortfarande

Jag började i Del I – Kirunamaffian ta upp den första av tre nyligen timade magsura incidenter:

  1. Granskningsnämnden räckte lång näsa åt mig när jag anmälde Rapport
  2. Rapport har ett inslag om SYO-verksamhet och, sist men inte minst,
  3. TV:s indoktrinerande barnprogram

Jag lämnar nu TV som skurk och går över till skolan som skurk. I del III tänker jag sen knyta ihop svansarna på de två skurkarna när jag går in på uppfostran.

Skolans misshandel av barn

Förra tisdagen förekom ett inslag i rapport om den bristande yrkesvägledningen i skolan. En mening fick mig att tända på alla cylindrar (min emfas):

Det skolinspektionen kritiserar är att elever inte får vägledning under hela skoltiden utan bara innan gymnasievalet. Skolor arbetar inte heller för att motverka att eleverna väljer utifrån könsroller och vilken bakgrund de har. Och framför allt ger rektorer inga riktlinjer för hur studie och yrkesvägledningen skall genomföras.

på besök hos syokonsultenten

På besök hos SYO-konsultenten

Nu tror säkert den trogne läsaren att jag kommer att få ett utbrott om könsroller och bakgrund. Och den trogne läsaren har kanske rätt till 50 %. De operativa begreppen i sammanhanget är inte könsroller och bakgrund. De operativa begreppen är motverka och val.

Det är, på mycket välvårdad svenska, för fan i helvetes djävlar inte skolans uppgift att MOTVERKA eleverna. Men dryga fjärdedelen av alla som såg inslaget var förmodligen hårdindoktrinerade pappskallar som likt en svagsint Madame Mim hjärndött kraxar: ”Ja, där ser man, vi behöver mer genuskunskap i skolan.” Övriga tre fjärdedelar -1 är väl Reinfeldts sovande folk (”-1″ står för Eders Ödmjuke som ännu är vaken), den biten har han ju i alla fall lyckats med, de är så mentalt bedövade att de inte reagerar för nyhetsinslagets oerhörda mispedoli (dvs. raka motsatsen till ”pedofili” som ju egentligen i sin ursprungsbetydelse står för kärlek till barn) trots att det stirrar dem rakt i plytet. Hade man istället sagt: ”Skolor arbetar inte heller för att kastrera elevernas val utifrån könsroller och vilken bakgrund de har.” hade det nog blivit liv i luckan. Ändå är de två versionerna på det hela taget liktydiga.

Jag vet inte vad det är för dementa idioter som sitter i skolinspektionen, men de måste vara dementa. Minst sagt. Det borde vara en självklarhet att skolan inte skall motverka några som helst val, utom möjligen då rent kriminella sådana. Men jag skall specificera gränsdragningen mer precist i det avslutande inlägget om uppfostran.

Jag förstår att det går stick i stäv med all modern pedagogik och de fascistiska indoktrineringsplaner som staten har cementerat som guds högsta sanning för utbildningen, men jag kan upplysa skolinspektioner, regering och andra berörda myndigheter om vad skolans uppgift skall vara: att förmedla de kunskaper och färdigheter eleverna behöver för att kunna bli självständiga, fria individer som framgångsrikt stakar ut och följer sin egen väg genom livet utan att vara en belastning för övriga individer som gör sammaledes.

När hoppet begravts, är framtiden död.

När hoppet begravts, är framtiden död.

Ifråga om val skall skolan stötta och hjälpa eleven att fatta de beslut som bäst gagnar eleven och dennes personliga intressen. Det är eleven som skall fatta besluten om sin egen framtid. Varken skola, föräldrar eller politiker. Eleven skall fatta besluten, alla övriga aktörers (inklusive föräldrars) bidrag skall inskränkas till så sanningsenlig och korrekt information som möjligt och hjälp för eleven att nå fram till ett eget beslut. Däri ingår också att peka på konsekvenser av val, såsom att valet kan inverka på framtidsmöjligheter ifråga om arbete. Men det är fortfarande elevens eget val. Om eleven nu vill ägna sitt liv åt att studera hur genustrumpetens klang inverkar på homosexuella änders parningsbeteende trots att utsikterna till en försörjning inom det området är minst sagt usla så är det elevens val. Informera eleven om vad valet kommer att innebära, och låt sedan eleven välja sin bana.

SYO-konsulenten och karma

SYO-konsulenten och karma

I min ungdom var mitt drömyrke stridspilot, när den drömmen så småningom kasserades var det inte på grund av ”mognad” utan på grund av att jag inte klarade synkraven. Mitt flygintresse var både könstypiskt och bakgrundstypiskt (militärer på mors sida av släkten, och en morbror som arbetade i flygvapnet, vilket ledde till att jag hängde en hel del på F7 Såtenäs under tonåren). Mina övriga intressen, när jag så småningom tvingades ge upp flyget, låg också mest åt det tekniska hållet och var även de könstypiska. Än sen. Det var mina intressen. Hade SYO-konsulenten försökt motverka min könsroll och bakgrund och styra in mig på andra banor hade jag förhoppningsvis bett honom fara och flyga åt helvete. (Jag var mer väluppfostrad på den tiden, idag skulle jag förmodligen ta närmaste brandyxa och plantera i skallbenet på idioten om jag ”motverkades”.) Mina intressen är mina, oavsett kön och bakgrund och om de följer eller bryter mot normer. Det är inte skolans och SYO-konsulentens uppgift att styra mig in på några förbannade sidovägar för att någon satans skolminister med utpräglad empatibrist är villig hantlangare åt några politiskt korrekta genushäxor som vill förgifta de kommande generationerna med sina misantropiska idéer.

Jag har förresten hört sägas att SYO skall stå för ”Studie- och Yrkesvägledning”, men har kommit fram till att korrekt tolkning efter att man avkodat de politiska flosklerna är ”Statens Ymniga Ondiktrinering”. Förmodligen skulle det ha varit SYI för Statens Ynkliga Indoktrinering, men nåt statligt klantarsel slant på tangenterna; ’i’ och ’o’ bor ju grannar på tangentbordet. Så i den globala uppvärmningens tid är det inte alltid koldioxid som är skurken när ”is” blir till ”os”. Ibland är det lpödopxod.

Genuslobotomerade elever vet inte ens att de är döda

Sjungom studenter, lyckliga dar …

Ta tjejen som kommer till SYO-konsulenten och är i valet och kvalet mellan att välja en framtida yrkesbana som ingenjör eller som barnsköterska. (Det var ungefär vad som hände Ninni.) Om SYO-konsulenten försöker styra tjejen bort från barnsköterska för att det är könstypiskt gör sig den gode SYO-konsulenten skyldig till förräderi, milt sagt. Det är helt okej att informera tjejen om att hon har goda yrkesmöjligheter om hon väljer ingenjörsbanan, och att det finns fördelar med att göra det valet jämfört med att välja barnskötare. Men sådan information skall vara faktabaserad, inte grundad på någon sketen genusideologi eller politiska målsättningar. Det är tjejens liv och framtid det handlar om. Punkt slut.

Men nog om det. I nästa inlägg skall jag klargöra hur en korrekt uppfostran skall genomföras. Till dess, titta på filmsnutten från Pink Floyds The Wall nedan. Den illustrerar alldeles utmärkt vad som är fel med genusskolningen.

Publicerat i Dolf Märkt , Permanent länk

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Sexistiska Syokonsulenter, Sura
Uppstötningar, Underbar Uppfostran
Del II – Skolans SYO-svek
— 31 kommentarer

  1. Pingback: Sexistiska Syokonsulenter, SuraUppstötningar, Underbar UppfostranDel II – Skolans SYO-svek - UmeNytt.se - Nyheter Sverige

  2. Pingback: Sexistiska Syokonsulenter, SuraUppstötningar, Underbar UppfostranDel I – Kirunamaffian | Genusdebatten

  3. Det skolan bör göra är att objektivt informera om olika karriärvägar och vad de innebär i form av t.ex. krav och löneutveckling.

  4. Har inte upplevt SYO-konsulenter som genusindokrinerande batikhäxor, däremot är inkompetensen skrämmande i stort och smått på andra sätt.
    Jag blev lurad – muntligt och sedan även skriftligt – att det gymnasium min dotter läste på i Göteborg, skulle berättiga till inackorderingstillägg eftersom motsvarande utbildning inte fanns på dotterns hemort.
    ”Men det står ju tydligt att det är IT-college här, vi har inget sånt här i kommunen, det finns inte här i kommunen.”
    ”Snälla, det är jo SKOLANS namn, inte nåt utbildningsprogram, det är en naturvetenskaplig utbildning med IT-inriktning. Hvitfeldska är ingen utbildning heller, det är NAMNET på ett gymnasium i Göteborg.”
    ”Ja, men man är berättigad till inackorderingsbidrag om man utbildar sig på ett IT-college”. Stöööön. Fick till och med skriftligt på att
    det var så. Ringer nån vecka senare.
    ”Kan du kolla med CSN om hon är berättigad till inackorderingsbidrag?”
    ”Ja, va du tjatar” sa SYOn. Sen återkommer hon såväl muntligt som skriftligt att dottern var berättigad till detta.
    I juli ringer CSN och säger att dottern INTE är berättigad till inackorderingsbidrag eftersom samma utbildning finns i hennes hemkommun. DÅ skulle jag kunnat sätta en brandyxa i pannbenet på SYOn. För sent att söka om gymnasiet också – kostade mig 80 000 skattade kronor i 3 år. OK, det var en anekdot, ville bara understryka deras inkompetens.

    Annars är ju SYO-konsulenten i Fredrik Häréns föredrag obetalbart dum. SYO-konsulenten som tror att de försvunna jobben på Ericsson, som rök under lågkonjunkturen 2002, skulle komma tillbaka i Sverige när konjunkturen vänder.
    http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI (från 2007, kolla vad som
    hänt de senaste sex åren!!)

  5. Klockrent inlägg!

    Det verkar som de flesta SYO konsulenter suger.
    De kanske har funktion som politiskt tillsatt Zampolit, tillsammans med genuspedagogen?

    Min dotter är helt på det klara med vad hon vill, hon vill studera en specifik utbildning i England. Jag sade till henne att gå till Syokonsulenten och be denne hjälpa henne med vad som krävs för att ta sig dit, vilka skolämnen som var viktiga, vilken typ av förberedande gymnasieutbildning hon behöver välja, om det fanns stipendier att söka när det var dags att fara till England, behövs arbetstillstånd eller andra tillstånd, visum, etc. etc.

    Svaret från SYO?
    Ingenting!
    Det enda svar hon fick var en motfråga, varför inte läsa en svensk utbildning istället?

    Svaret har ännu idag lyst med sin frånvaro trots upprepade påstötningar.
    Detta innebär ju de facto att denne skulle behöva göra skäl för sin lön, kavla upp ärmarna och börja arbeta lite, vilket inte verkar vara av större intresse för denna konsulent…

  6. Kan du ta dina tankar om klimatförändringarna någon annanstans? Det har inget med denna sidan att göra och det kan nog tendera att skrämma iväg en del folk.
    Fortsätt gärna i andra sammanhang, men inte här.
    Annars gillar jag dina artiklar här Smile .

  7. @notsure:

    Har du flera önskemål om vad som bör censureras bort?
    Nä, stå på dig @dolf och all heder åt detta inlägg.

  8. @Anders Senior:

    ”Jag sade till henne att gå till Syokonsulenten och be denne hjälpa henne med vad som krävs för att ta sig dit, vilka skolämnen som var viktiga, vilken typ av förberedande gymnasieutbildning hon behöver välja, om det fanns stipendier att söka när det var dags att fara till England, behövs arbetstillstånd eller andra tillstånd, visum, etc. etc.”

    Oavsett vad du får för svar, lita inte på det.

    Jag tycker SYO-konsulenterna ska hålla sig uppdaterade hur arbetsmarknaden ser ut och hur den utvecklas, vilka anställningsvillkor man kan förvänta sig i olika branscher, vilka utbildningsvägar som finns till ett visst yrke etc.

    Jag har ingen aning om tjejer skulle bli avskräckta om SYO:n berättade att ”efter 120 p sjuksyrreutbildning för du ungefär 23 200 i grundlön, 270 000 i studieskulder, chansen att få fast jobb är liten så glöm att du kan ta lån och köpa hus och bil, du har studielån att betala och i Landskrona får du inte ens ett hyreskontrakt i allmännyttan utan att ha ett FAST jobb. Kommunerna är ännu värre arbetsgivare än Landstinget.”

  9. @MiT:

    Det var mig ett jämställt jämställdhetsutskott! Jämställdhetsfeministern skulle jubla.

  10. Aah, äntligen lite syra från Dolf… Smile
    Det är nödvändigt att säga ifrån när dumheterna står som spön i backen.

  11. @barfota:
    Det finns många viktiga frågor att diskutera: Fiatvaluta, Peak Oil, Industriell Fotosyntes, Sandboxning av applikationer och huruvida rött kött ökar risken för cancer.
    Jag är intresserad av alla ovanstående frågor men om jag går in på en websida som heter genusdebatten så förväntar jag mig ett fokus på just det och inte på klimatförändringar. Det finns gott om andra sidor för det.
    Dessutom finns det en nidbild av att motståndare mot genusfeminism är antingen ultrakonservativa eller nyliberaler, typ samma folk som inte köper klimatförändringsforskningen. Jag tror inte den kopplingen gynnar oss.

  12. Haha. Tja, jag köper att klimatet förändrar sig (och det tycker jag man kan rusta för till en del) men jag vet inte vad jag ska tro rörande hur stor andel människan är ansvarig för. Utan att det ska bli ett referensrally till tendentiös forskning så kan man bara jämföra executive summary och själva rapporten i senaste rapporten från IPCC. Då ser man att den politiserade summaryn skriven av FN menar att resultaten är klara och tydliga, medan forskarna i rapporten är tydliga med att de måste görs vissa (osäkra) antaganden för att få ihop det och kan inte dra säkra slutsatser. Tendentiöst av FN? Ja, det finns skäl att tro det.

    Vidare tror jag att de flesta här är fritänkande personer som i regel är misstänksamma mot den skit som samhället försöker trycka i oss. Jag ser samma religiösa glöd hos klimatalarmisterna som hos feministerna, men jag kan såklart ha fel.

    Tack för övrigt för en bra artikelserie Dolf, ser fram emot del tre.

  13. @notsure:

    ”Jag är intresserad av alla ovanstående frågor men om jag går in på en websida som heter genusdebatten så förväntar jag mig ett fokus på just det och inte på klimatförändringar. Det finns gott om andra sidor för det.”

    Problemet är snarare att man valt att kalla siten för Genusdebatten, någonting jag påpekade redan från starten.

    ”Jag tror inte den kopplingen gynnar oss.”

    Vilka ”oss” syftar du på? Jag tillhör inte någon grupp ”oss” och anser att allt skall kunna diskuteras öppet och utan skygglappar och utan hänvisningar till att ”Det finns gott om andra sidor för det.” Det finns alltid ”andra sidor” för att diskutera diverse frågor på men frågan är om man inte missar helheten och de stora samhällsfrågorna om debatten begränsas alltför mycket. Så länge det finns ett ManshatarParti (MP) som dessutom inbillar sig att de ”värnar om miljön” så är det kanske befogat att de får sig en och annan käftsmäll även om att det inte är politiskt korrekt att ens ha fräckheten att ifrågasätta dem. För att avsluta så tycker jag inte att att @dolf ö.h.t. diskuterade klimatfrågor här. I denna kommentar så skriver du…
    @notsure:

    ”Kan du ta dina tankar om klimatförändringarna någon annanstans? Det har inget med denna sidan att göra och det kan nog tendera att skrämma iväg en del folk.”

    Exakt var någonstans i dolf´s postning läser du in någonting om klimatförändringarna?

  14. Alltid kul och intresseväckande att läsa dina rants, Dolf Smile Jag njuter i stora drag.
    I det här fallet tycker jag dock att du är ute i lite ogjort väder.
    Om man läser texten noga, särskilt din kursiv, så står det faktiskt att man ska motverka att man gör valen utgående ifrån könsroll och bakgrund, dvs att man ska se till att eleven gör sitt val ifrån ett bredare spektrum av möjligheter.
    Det är en rätt slarvig formulering, som gjord för felläsning, men jag ställer mig bakom tanken att man ska jobba för att eleven inte ska ta den enkla utvägen och läsa till rörmokare för att pappa är det, eller gå Barn- och omsorg bara för att mamma jobbar i förskolan.

  15. @Magnus & @Anders Senior & @Jens:
    Nu var det egentligen inte min avsikt att ge mig på just SYO-konsulunter, de råkade få klä skott för min irritation just för att det handlade om yrkesvägledning i rapportinslaget. Problemet är själva attityden som finns och de uppgifter ifråga om jämlikhet, könsroller och bla bla bla som skolorna åläggs genom politiska beslut.
    Magnus utdrag ur Fredrik Häréns (som jag inte har någon aning om vem det är) föreläsning är intressant, och borde få alarmklockorna att ringa både här och där i dessa nedläggningstider.

  16. @notsure:
    Jag representerar ingen annan än mig själv. Finns ingen officiell linje som jag följer. Följaktligen drar jag paralleller och refererar till precis vad jag vill i mina inlägg. Och varför i all världens värld skulle jag inte kunna göra en jämförelse med klimatpolitiken? Inlägget handlade inte om klimatpolitik, och strikt talat kan man inte på några som helst logiska grunder dra några som helst slutsatser ifrån det omnämnandet om vare sig klimatpolitik eller mina åsikter i frågan (att man sen kan göra en kvalificerad gissning utgående från min attityd och mitt förhållningssätt är en annan femma).

  17. @barfota:
    Oroa dig inte. Klart jag står på mig.
    Och nej, jag sa inte ett smack om klimatpolitik. Notsure reagerde bra på att jag försökte vitsa till det lite med: ’Så i den globala uppvärmningens tid är det inte alltid koldioxid som är skurken när ”is” blir till ”os”. Ibland är det lpödopxod.’

  18. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
    Nej, jag oroar mig faktisk mer för att du envisas med att åka 70 mil bara för att få träffa någon GD-brutta (jag vet ju hur svag du är för fruntimmer), och dessutom inte ens fick chansen till att dricka några öl. Men skämt åsido så stör det mig när ”någon” kommer med pekpinnar om vad som är OK och vad som inte är OK att skriva om, så länge det som skrivs är lagligt.
    Men nog om det, jag uppskattade din postning enormt mycket och vänta med stor spänning på den tredje delen.

  19. @MiT:
    Men vad svamlar du om?

    ”Vadå betyg och läxor, mamma fick stryk igen igår kväll”. Eskilstuna kommuns jämställdhetsutskott arrangerar ett seminarium om mäns våld mot kvinnor ur barnets perspektiv.
    Inbjudan har riktats särskilt till personal inom förskola och skola. Intresset för seminariet är stort, seminarielokalen kommer att vara fullsatt (drygt 150 personer).
    Under förmiddagen föreläser Peter Söderström från frivilligorganisationen Män för jämställdhet om hur maskulinitet formas samt om kopplingen mellan maskulinitet och våld. Medarbetare från Frejaskolan, Gnesta kommun visar exempel på praktiskt jämställdhetsarbete med fokus på att motverka våld som också gett positiva resultat på pojkarnas betyg. Under eftermiddagen föreläser verksamheter inom Eskilstuna kommun, Stopp, Se oss och Mansmottagningen, samt frivården och kvinnojouren Moa.

    Det är väl för farao inte OFF topic, det är så ON topic som det kan bli. Eller så behöver du själv gå tillbaka och fräscha upp dina engelskakunskaper.

  20. @Jonna, exfeminist: Tja, ligger något i det.
    @Hjalmar: Syran kommer sig av att jag drabbades av sjuttiotalets försurning på grund av industriutsläppen från Ruhrområdet.
    @Kim Jong Skill: intresserar man sig för klimatet kan jag rekommendera klimatupplysningen.se som ligger på en helt annan nivå än dagspressens. Men det är mycket vetenskapliga resonemang, statistik och diagram, så det kan vara svårt att hänga med.

  21. @Magnus
    Jag är bara glad att svaret uteblivit, skulle svaret komma är jag övertygad om att det blir något feministiskt förslag till arbete som endast kommer att resultera i arbetslöshet och stora studieskulder om man följer det, på pricken likt det som du beskrev ovan…

  22. Pingback: Den ultimata uppfostranEn avslutande rapning på mina sura uppstötningar | Genusdebatten

  23. Pingback: Vad skall man kunna begära av en lärare? | Genusdebatten