Lunch i #skolan: Hårdkokt, löst, pocherat eller passivt ägg till halal-baconen?
avatar

Dolfs logo

Eders Ödmjuke missade äggtoddyn i påskas

Skolan kommer på tapeten lite då och då, eller snarare, sedan ett par år tillbaka är skolan ständigt på tapeten. Vansinnigheterna var inget som började med herr Frigolit (vars tidsgräns på 100 dagar gick ut för länge sen). Senast igår var det så dags igen, skolan var då åter en av huvudnyheterna tack vare OECD:s sågning. Strålkastarnas obönhörligt hårda ljus fokuserar hårt på skolan, men det kan vara lätt att glömma att förfallet långt ifrån är någon nyhet. Det har pågått länge.

En liten bild dök upp på twitter för några dagar sedan (tax så mycket till exotiska Rocki för retweeten som fångade min uppmärksamhet), och på lite irrvägar förde den tankarna tillbaka till ett gammalt inlägg från 2011 av Tanja Bergkvist om den svenska skolan. Det är en nyttig påminnelse om hur djupt rötan verkligen går i våra skolor. Bergkvistan har tyvärr varit lite inaktiv på sistone, hennes sista inlägg är från augusti förra året. Snälla, söta Tanja, kom tillbaka, vi saknar dig! Både dina skarpa dissektioner av genusvansinnet och din goa person. Inlägget från 2011 är ett exempel på det tidigare, och det som jag ville uppmärksamma. Jag återger det aktuella stycket, de redaktionella kommentarerna i stycket (bitarna med hakparanteser) är Tanjas, inte mina. I övrigt talar stycket för sig självt:

Missuppfattning?

Vetenskapspropaganda?

I DN Insidan under rubriken ”Vi pratar sex redan i förskolan” (tipstack till Joakim!) kunde man häromdagen läsa om hur den anatomiska undervisningen i en grundskola görs könsneutral. 700 elever från förskoleklass och upp till årskurs nio ska genusinformeras så att Sverige blir en ledande kunskapsnation. Så här inleds artikeln:

”Undervisningen i sex-och samlevnad har hamnat på efterkälken. I höst införs ny läroplan med krav på att ämnet ska ingå i fler ämnesområden. Men på Frejaskolan i Gnesta är man steget före.” Verksamheten i denna skola kommer antagligen därför utgöra en förebild för övriga skolor i landet som måste verka i enlighet med (faktarutan till höger) den läroplan som börjar gälla hösten 2011 och som ”omfattar tydligare skrivningar för hur sex och samlevnad ska integreras i de olika ämnena i skolan”. Både kommunens jämställdhetsstrateg och matematik- och NO-läraren är därför engagerade i arbetet:

”Det viktiga är att eleverna ser hur allt hänger samman, menar Maja [matematik- och NO-lärare] och Karina [Kommunens jämställdhets-strateg]. Hur sexualitet ofta styrs av andras normer och värderingar. Därför ska undervisningen också ske på ett neutralt sätt. I den anatomiska undervisningen försöker de vara så tydliga som möjligt.

– Vi vill komma bort från metaforer som att spermier är aktiva och ägg passiva i befruktningsprocessen, eller att mäns och kvinnors könsorgan beskrivs som komplementära. Den typen av beskrivningar tjänar bara till att förstärka traditionella könsnormer och heteronormen, menar de.”

Ett ägg attackerar några passiva spermier

Ägg attackerar spermier

Idén om att spermien verkligen simmar till ägget är en social konstruktion som producerats i huvudet på patriarkatet. Ägget ligger inte bara där, utan det simmar faktiskt in i penisen där det genast ”tar för sig” av livet genom att grabba tag i närmsta förvirrade spermie, kidnappar den, kör över allt i sin väg och för sedan den passiva spermien tillbaka till livmodern där den låser in den och sedan borrar sig in i den, vilket orsakar en sammansmältning, om spermien inte dött under äggets vilda framfart. Om det är fallet åker ägget tillbaka in i penisen och tar en mer duglig passiv spermie som tål lite stryk – det är så evolutionen gynnat snabba ägg och stryktåliga spermier som inte vågar röra en fena. Att en förvirrad professor på Karolinska Institutet sedan tycker sig se i sitt mikroskop att det är spermien som är aktiv och simmar runt och letar efter ett ägg är ett tecken på demens.

Tweeten som ledde mig tillbaka till detta? Varsågoda:

©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Lunch i #skolan: Hårdkokt, löst, pocherat eller passivt ägg till halal-baconen? — 4 kommentarer

  1. Underbar rubrik Smile

    Detta med att biologin skulle beskriva ägg som passiva och spermier som aktiva är ett feministikt hitte-på.. en genusteoretisk myt, skapat av dem själva, för att ”bevisa” hur naturvetenskapliga diskursen förstärker ”stereotypa könsroller”. Läste en artikel för något år sedan som spårat varifrån myten kommer. Inte oväntat var det från genusteoretisk text, utan referenser. Men myten är väl spridd inom hela genusområdet, om dessa onda biologer. Halmgubbe alltså.

    Ingenstans i biologisk litteratur finns beskrivet om passiva ägg och aktiva spermier. Tvärtom är det sedan länge (slutet av 1800-talet) känt att ägget deltar lika aktivt i processen som någonsin spermierna. Att det skulle vara någon sorts vetenskap bakom är inte något som de bara hittat på, verkligheten är alltså både diametralt motsatt.

  2. http://www.expressen.se/debatt/rfsus-film-stjalper-mer-an-den-hjalper/
    Jag själv, m.fl. har tagit upp flera gånger om hur RFSU och RFSL för skattemedel kallas in (av skolverkets feministiska generaldirektör?))för ”politisk korrekt” sexindoktrinering av 13(!)åringar. På fritidshem, i skolan, konfirmationsundervisning osv. Och det bara fortsätter.
    Här ovan är det senaste, kritiserat av bl.a. en skolkurator, en överläkare och en professor.