Har man vänt på myntet korrekt?
avatar

Hej

Har ni sett musikvideon till Robin Thicke – Blurred Lines feat. Farrell  (+ unrated version) ? Musiken har tydligen blivit bannad från Edinburghs universitetsbyggnader för att den är sexistisk. Ni känner antagligen igen låten från Miley Curys uppträdande som Erik skrev om.

Man kan läsa mer om det här:

”The campus ban on Thicke’s worldwide chart topper falls in line with an Edinburgh University Students’ Association policy, entitled ’End Rape Culture and Lad Banter on Campus’, to shut down ’myths and stereotypes around sexual violence’ and stop the sexual objectification of female students.”

Det har kommit en feministisk motreaktion på videon också:

 

Vad tycker ni om Robin Thickes låt? Och är motreaktions-videon en korrekt motspegling?

 

Kommentarer

Har man vänt på myntet korrekt? — 40 kommentarer

  1. Personligen skulle jag säga att man överhuvudtaget inte vänt på myntet. Om originalvideons budskap framställer kvinnorna som attraktiva så skulle man vända på myntet med en video där männen framställs som attraktiva.

    Det finns ingenting som tyder på en önskan att framställa männen som attraktiva i feministvideon. Snarare har man valt att för bekvämlighetens skull ignorera hur män uppfattar kvinnorna i Thickes originalvideo.

    Om man byter ut en sexig kvinna mot en osexig man har man inte vänt på myntet.

  2. 0:50 in i videon: ”prepare for your castration”. Det är knappast att ”vända på myntet”.

    Vissa manshatare kan tydligen inte låta bli att uppmana till könsstympning.

    Feministisk litteratur bör förses med varningstext.

  3. Freedom of speech (and expression) goes both ways.

    Om de tycker att man ska överdriva åt ena hållet som de tycker man överdriver åt andra hållet, ser jag inget fel i det. Man kan givetvis tycka illa om budskapet, kritisera det för dess överdrifter, osaklighet (och uppenbara dubbelmoral) men i grund och botten är frihet att få uttrycka sig något som jag tycker är bra; en nödvändighet för ett öppet och fritt samhälle.

    Men den andra biten du beskriver är mycket allvarligare. Det är skamligt att ett Universitet kan få för sig att utfärda ett generellt förbud för ett hmmmm konstnärligt uttryck. Det går emot min tanke om vad ett Universitet ska stå för. Denna typ av uttryck brukar f.ö. reglare sig själv, dvs de som inte vill lyssna på det kommer kunna undvika det, men det är inte Universitets roll att sätta stopp för detta.

  4. @Erik:
    det där beror förstås på vad man har för referenspunkt eller plan när man speglar (eller vänder på myntet). En kvinna är en vuxen människa av honkön. Motsatsen (vända på myntet) kan vara en flicka (man har ålder som referenspunkt och ser kvinna-flicka som motsatser), det kan vara en man (man har könet som referenspunkt och ser kvinna-man som motsatser) eller så kan det var en pojke (man speglar både ålder och kön diagonalt genom origo). Personligen anser jag att motsatsen till en kvinna är ett granitblock. Eller en spindel. Eller gurka. Hm … får nog fundera lite till på det där.
    Skämt åsido, jo, en osexig man är en fullt giltig motsats till en sexig kvinna. Det är dock inte den enda. Om det sen är en bra eller dålig motsats beror på kontext och vad man vill säga.
    Sveland är eller är inte en bra motsats till Einstein utifrån kontext. (Försök gissa vad jag vill säga med det)

  5. Jag såg ungefär halva feministvideon och rent visuellt tyckte jag den var jämbördig med orginalet. Sen har jag inte kollat texten. Snappade upp raden om kastrering. Men har inte kollat texten i sin helhet.
    Jag ser hur som helst inget fel med parodin. Däremot för det mig att se rött att man censuerar låtar. Det här var andra nyheten på kort tid om ett sådant tilltag. (Vi hade ju nyss en svensk hip-hop låt som drogs in i något sammanhang.)
    Vad är skillnaden mellan bokbål och banna låtar? För-bannade femnister.

  6. Pingback: Robin Thickes hitlåt ”blurred lines” förbjuden på University of Edinburgh | Aktivarum

  7. Parodivideon går ju bara ut på att förnedra männen i den. Ha klackarna på ryggen av män som gör pushups, män som servar kvinnor osvv osv. Budskapet och det som sjungs skiljer sig mycket åt från Thickes video och text.

  8. När är det någonsin relevant att ”vända på myntet” i fråga om kultur?
    Om det handlar om matematiska bevis, politik, filosofiska uttalanden och dylikt, kan det vara ett användbart verktyg, men kultur fungerar inte så. Med kultur får man uttrycka (i princip) vad man vill, och så kan var och en välja vad de ska ta del av och eventuellt stödja ekonomiskt. En rimlig gräns kan kanske vara ungefär vid ”kultur” som uppmanar till att skada andra människor.

    Jag ger inte mycket för originalet, men kultur FÅR vara idiotisk (till skillnad från mycket!). Att känna sig hotad av sånt här uppenbart ofarligt material och starta motkampanjer, är typiskt tråkigt feministbeteende. Det syns lång väg hur de inte själv vill bjuda världen på nånting utan bara vill gnälla och attackera andras arbete. Varför inte konstruktivt uttrycka sina egna värderingar istället?

  9. Självklart är det universitetets agerande som är mest skrattretande/absurt här, men det har andra redan skrivit så bra om så där har jag inget att tillägga…

  10. OT som vanligt från mig Wink

    Kolla tweeten i den här kommentaren, det är @talgboll som anmält ett barnprogram för ”odlande av våldtäktskultur”…

  11. @MiT: Haha, du måste fråga tjejen om lov innan du kan rädda livet på henne. Smile
    Sen när blev en kyss/puss en våldtäkt?

    Galna feminister…

  12. @Pether:
    Smile

    Man kan ju undra hur det står till egentligen om man anmäler Riddaren av Pelargonien för ”odlande av våldtäktskultur”… Man kan inte må så bra då antar jag…

  13. @Maomao: En rimlig gräns kan kanske vara ungefär vid ”kultur” som uppmanar till att skada andra människor.
    Som SCUM-manifestet, då?

  14. Värsta stasi att ”banna” videon för att sen begå dubbla måttstockar.
    Kommer Yelawolf Gucci Mane Shon Wats … hiphopscenen cencureras

  15. Förövrigt tycker jag det är intressant med debatten om filmen om Monica Zetterlund där hennes pappa som var snäll omtänkssam och stöttande till hennes sångkarriär framställs som svinig och att han trycker ner och vill stoppa hennes karriär.
    Och som manusförfattaren Birro säger så gör han det för att skapa dramatik jag tycker det visar ganska bra vilka stereotyper som är gångbara i Sverige idag inom film teater och på kultursidorna där män är svin och kvinnor förtryckta änglar vars vingar visserligen kan smutsas ner men då bara pga patriarkatet.
    Men det har funnits många stereotyper genom historian inom kulturen där vissa ismer blivit dominerande som varit lätta schabloner att ta till för att skapa dramatik svarta judar borgare osv men i backspegeln har alla dessa enögda porträtt i pamflett form alltid blivit genomskådade som usel konst och illa dold agitation.

  16. Det är fördjävligt att musiker, teaterfolk och andra inom kulturen går uttrycka sig hur djävligt som helst utan att riskera åtal för sina tilltag!
    Fy faan vad det gått utför med mänskligheten!
    Båda videorna bryter grovt mot det som alla vi i samhället gemensamt har kommit överens om skall vara riktmärke för det politiskt korrekta.
    Att man inte respekterar detta inom populärkulturen är fördjävligt! (förlåt att jag svär men jag blir bara så jävla arg!)
    IFPI borde muta närmaste domstol och stämma dessa kulturhuliganer på allt de äger plus några hundra miljoner till!!!
    Någon jävla ordning får det väl ändå vara!

  17. Precis som många andra så anser jag ordet ska vara fritt. så även parodin, även om jag anser kasterings-meningen är en smula osmaklig (milt uttryckt). Problemet är ju banningen.

    Men, jag tänkte att NU kanske jag kan förstå vad det är ”dom” ser. Så jag har tittat (och läst texten), flera gånger, på Robin Thicke – Blurred Lines feat (båda varsionerna). I just don’t get it! Det enda jag ser är ”sexuell åtrå för kvinna”. Jag kan inte se att det är misogynt. Jag lovar, jag har försökt. Så fram till någon förklarar för mig vad det misogyna består i, så har jag kommit fram till slutsatsen att refrängen i denna låt ska tillägnas sexualfientliga individer som ser patriarkala strukturer och misogyni överallt i vårt samhälle.

    (Edit: Jag kanske inte ska tillägna dem en så underbar låt?)

  18. [Intro: Pharrell]
    Everybody get up
    Everybody get up
    Hey, hey, hey
    Hey, hey, hey
    Hey, hey, hey
    [Verse 1: Robin Thicke]
    If you can’t hear what I’m trying to say
    If you can’t read from the same page
    Maybe I’m going deaf,
    Maybe I’m going blind
    Maybe I’m out of my mind
    [Pharell:] Everybody get up
    [Pre-chorus: Robin Thicke]
    OK now he was close, tried to domesticate you
    But you’re an animal, baby, it’s in your nature
    Just let me liberate you
    Hey, hey, hey
    You don’t need no papers
    Hey, hey, hey
    That man is not your maker
    [Chorus: Robin Thicke]
    And that’s why I’m gon’ take a good girl
    I know you want it
    I know you want it
    I know you want it
    You’re a good girl
    Can’t let it get past me
    You’re far from plastic
    Talk about getting blasted
    I hate these blurred lines
    I know you want it
    I know you want it
    I know you want it
    But you’re a good girl
    The way you grab me
    Must wanna get nasty
    Go ahead, get at me
    [Pharell:] Everybody get up
    [Verse 2: Robin Thicke]
    What do they make dreams for
    When you got them jeans on
    What do we need steam for
    You the hottest bitch in this place
    I feel so lucky
    Hey, hey, hey
    You wanna hug me
    Hey, hey, hey
    What rhymes with hug me?
    Hey, hey, hey
    [Pre-chorus: Robin Thicke]
    OK now he was close, tried to domesticate you
    But you’re an animal, baby it’s in your nature
    Just let me liberate you
    Hey, hey, hey
    You don’t need no papers
    Hey, hey, hey
    That man is not your maker
    Hey, hey, hey
    [Chorus: Robin Thicke]
    And that’s why I’m gon’ take a good girl
    I know you want it
    I know you want it
    I know you want it
    You’re a good girl
    Can’t let it get past me
    You’re far from plastic
    Talk about getting blasted
    [Pharell:] Everybody get up
    I hate these blurred lines
    I know you want it
    I hate them lines
    I know you want it
    I hate them lines
    I know you want it
    But you’re a good girl
    The way you grab me
    Must wanna get nasty
    Go ahead, get at me
    [Verse 3: T.I.]
    One thing I ask of you
    Let me be the one you back that ass to
    Go, from Malibu, to Paris, boo
    Yeah, I had a bitch, but she ain’t bad as you
    So hit me up when you passing through
    I’ll give you something big enough to tear your ass in two
    Swag on, even when you dress casual
    I mean it’s almost unbearable
    In a hundred years not dare, would I
    Pull a Pharside let you pass me by
    Nothing like your last guy, he too square for you
    He don’t smack that ass and pull your hair like that
    So I just watch and wait for you to salute
    But you didn’t pick
    Not many women can refuse this pimpin’
    I’m a nice guy, but don’t get it if you get with me
    [Bridge: Robin Thicke]
    Shake the vibe, get down, get up
    Do it like it hurt, like it hurt
    What you don’t like work?
    [Pre-chorus: Robin Thicke]
    Baby can you breathe? I got this from Jamaica
    It always works for me, Dakota to Decatur, uh huh
    No more pretending
    Hey, hey, hey
    Cause now you winning
    Hey, hey, hey
    Here’s our beginning
    [Chorus: Robin Thicke]
    I always wanted a good girl
    (Pharell: Everybody get up)
    I know you want it
    I know you want it
    I know you want it
    You’re a good girl
    Can’t let it get past me
    You’re far from plastic
    Talk about getting blasted
    I hate these blurred lines
    (Pharell: Everybody get up)
    I know you want it
    I know you want it
    I know you want it
    But you’re a good girl
    The way you grab me
    Must wanna get nasty
    Go ahead, get at me
    [Outro: Pharrell]
    Everybody get up
    Everybody get up
    Hey, hey, hey
    Hey, hey, hey
    Hey, hey, hey

  19. @Anonym:
    Det är det inte alls. Banna är ett svenskt ord som ingår i t.ex. orden bannlyst och förbanna. Om man får bannor så blir man bannad.

  20. Pingback: Trenda #klippkuken | En stilla undran

  21. @Pether:
    Tack för länken, jag ska läsa domen. Men snälla, posta tips i forumet där de hör hemma. Där blir de sedda. Och gäller det så här skumma domslut så skicka mig gärna ett mail också… Smile

    @Mariel
    Det är just sånt här som drar igång feminister. Men personligen tycker jag att en så ensidig exponering är rätt tråkig. Politiskt har jag inget att tillägga.

    Teo

  22. @Larsson (f.d. Mars):

    Vill rekommendera Rocking Mr E’s senaste inlägg. Den ger kanske ledtrådar till vad det är som gör denna text misogyn.

    Hmm, Rocking Mr E bygger rätt rejäla halmgubbar. Jag följde några av hans referenser, och håller inte alls med om att de visar det han påstår. Det kommentarsfält han hänvisar till illustrerar, om något, att han själv är den som är allra värst när det gäller ad hominem. Han är otroligt snabb att klistra på folk etiketter och hävdar bland annat att feminister och MGTOW är av samma skrot och korn, till synes baserat på att någon i kommentarsfältet till en ”MGTOW-video” kritiserade honom för ett osakligt påhopp på en feminist – det skulle bevisa att de allihop egentligen är lika och marxister hela bunten.

    Att hans bedrövliga kommentarer sedan blir så nedröstade att Youtube automatiskt döljer dem, tar han som ytterligare bevis på konspirationen emot honom.

    Jag är inte imponerad av hans debattstil. Han funkar bättre när han får hålla monolog, men de argument han tillskriver sina meningsmotståndare är vridna för att passa hans egna argument.

    Det ThatCynicalCynicism talar om är att allt fler män undviker äktenskap på grund av att riskerna är för höga och belöningen för osäker. Han argumenterar inte emot kärnfamiljen som sådan. Jag delar hans åsikt att feminismen ridit på vågen av teknologisk utveckling efter den Industriella revolutionen och ’krävt’ förändringar som sannolikt skulle ha kommit ändå som en logisk följd av förändrade levnadsvillkor.

  23. @Ulf T: Du har säkert rätt när det gäller det han bygger upp. Jag hade en långsökt tanke om det han sa om antropologi och genushistoria, men jag släpper det.

  24. Ah, jag ser att parodin har ändrat texten i sin info.
    Innan skrev de uttryckligen att det inte blev som de trodde när de vände på rollerna, utan blev medvetna om att männen inte blev sexiga och att mansrollen inte riktigt räckte till för vissa av poserna.

    Så tråkigt.

  25. @Mariel:

    @Alla: En intressant text om hur könsrollerna inte blivit vända korrekt. http://hej.blekk.se/2013/05/20/det-har-ar-inte-omvanda-roller/

    Jag har ett antal invändningar/kommentarer på texten.

    Till att börja med håller jag absolut med om att exemplet inte motsvarar omvända roller.

    Detta är ett vanlig inslag i annan medial representation också. Att nakna män inte får vara sexuella, utan framställs istället som roliga, komiska och rent utav korkade.

    Jag håller med om att män för ofta framställs som patetiska och korkade, men att säga att män inte får vara sexuella är att gå för långt. Tydligen orsakade iofs den här bilden lite upprördhet bland kristna mammor, men de flesta andra tycker nog att det är helt ok. Här lite fler bilder på samma man, för de som tycker att han tål att tittas på.

    Det är tragiskt att människor som inte är smala inte kan få representera samma ”sexighet”. Detta beroende på den smalhetsnorm som råder, där samhället kommit överens om vad för kroppsform som är åtråvärd.

    Här ges inga som helst belägg för att ”samhället kommit överens” om vad som skall vara sexigt eller inte. Däremot finns det gott om forskning som indikerar att sexuell attraktion är till stor del genetiskt. Sammansvärjningsteorier blir inte mer sanna för att vi ständigt upprepar dem.

    What is wanted is not the will to believe, but the will to find out, which is the exact opposite. (Bertrand Russell)

    På samma sätt tycker jag att det är på tiden att kvinnliga modeller får lov att ha andra poser än passiva, underlägsna och åtråvärda.

    Jag känner inte alls igen mig här. Jag tycker att det finns alla möjliga typer av reklam med kvinnor i alla åldrar, yrkeskvinnor, atletiska kvinnor, mäktiga kvinnor.

    Menar man en viss typ av modeller här? Det känns rätt mycket som confirmation bias.

    Framförallt tycker jag synsättet på vad som är kvinnlig och manligt ska upphöra, eftersom detta skapar snäva ramar för människor att förhålla sig till. Om en är man, kvinna, trans, queer som är hetero, gay, eller bi borde inte spela någon som helst roll när en väljer modellens representation och posering samt hur vi som betraktare mottar bilden.

    Om personen skyltar med sin könstillhörighet och sexuella läggning kommer det självklart att påverka såväl bildens budskap som hur betraktaren mottar bilden. Hur skulle det inte kunna göra det?

    Men problemet är strukturellt, utan en samhällsförändring på övergripande strukturell nivå kommer denna form av könsmaktsordning kvarstå.

    Vilken könsmaktsordning var det nu igen? Den där där män förlöjligas i bilder som påstås ”vända på rollerna”?

    Artikeln ger inga som helst belägg för någon ”könsmaktsordning”. Den ger däremot en del exempel på hur det är skillnad på ”manligt” och ”kvinnligt”. En kvinna som kraftigt betonar sin kvinnlighet motsvarar inte en man som förlöjligar sin manlighet. Det håller jag helt med om. Hur man kommer från det till att män är överordnade kvinnor, förstår jag inte riktigt. Men kanske menade hon här en omvänd könsmaktsordning…?

  26. @Mariel:

    *gäsp* Tragiskt, patetiskt, helt sjukt. ”rape anthem”… får de här galna folket aldrig nog med sina stolligheter?