Amazonia finns i Brasilien … eller inte
avatar

Noiva do Cordeiro

Noiva do Cordeiro

I södra Brasilien, 10 mil utanför Belo Horizonte, ligger byn Noiva do Cordeiro [”Lammets brud”], enligt legenden skapat av kvinnor för kvinnor, för att undfly patriarkatet och skapa en idyll byggd på kärlek och samarbete.

De över 600 sexiga kvinnor som bor där har tydligen bara ett problem: för få män att kyssa! Därför gick de ut på nätet och efterlyste ungkarlar som kunde tänka sig att komma till kvinnornas paradis och underkasta sig kvinnors regler. Tydligen innebär dessa regler bland annat att män tvingas ge sig iväg till storstäderna, och besöka familjen endast på helgerna.

Some of Noiva de Cordeiro’s women are already married and have families, but their husbands – and any sons over 18 – are made to work away from home and only allowed to return at the weekends.

It means girl power rules in the rural community, with women in charge of every aspect of life – from farming to town planning and even religion.

Enligt Daily Mail är annars allting bättre när kvinnor får bestämma.

I Noiva do Cordeiro är det kvinnor som bestämmer

I Noiva do Cordeiro är det kvinnor som bestämmer

’There are lots of things that women do better than men. Our town is prettier, more organised, and far more harmonious than if men were in charge,’ said Rosalee Fernandes, 49.

’When problems or disputes arise, we resolve them in a woman’s way, trying to find consensus rather than conflict.

Låter det trovärdigt?

Själv satt jag och undrade lite över varför, om kvinnors sätt att göra saker är så mycket bättre än mäns, hur kommer det sig att det som livet i kvinnornas paradis handlar om är att arbeta med flåhacka ute på fälten? I dokumentärfilmer (på portugisiska) såg jag i och för sig en och annan traktor, något kommunalhus som såg välbyggt ut och ett bibliotek med datorer. Men alla kvinnor som syntes i filmerna gjorde typiska kvinnosaker (arbete i åkern är inte okvinnligt). Vem konstruerade traktorn? Datorerna? Vem byggde husen? Eller tjänar de verkligen så pass mycket på lantbruket att de har råd att köpa dessa saker? Det är ju Brasilien, så kanske…

Och budskapet var tydligen att när kvinnor styr, då får männen ge sig av och bara komma tillbaka när kvinnorna vill ha lite sex. Det låter inte så jämställt, om man säger, men enligt Daily Mail borde detta vara attraktivt för ungkarlar. Kvinnorna är ju sexiga! (hur de nu håller sig sexiga om de jobbar dagarna i ända på fälten?)

Sanningen?

Enligt BBC Brasil var detta inte alls med sanningen överensstämmande. De sexiga bilderna kom från byns gemensamma Facebook-sida, och var från en fest (maskerad). Byn består inte alls av över 600 kvinnor mellan 20 och 25, utan av ca 300 människor i alla åldrar, ungefär lika många män som kvinnor.

Det är bara så att nästan alla män i arbetsför ålder veckopendlar till Belo Horizonte och arbetar i fabriker där.

Kvinnorna har skapat gemensamma aktiviteter medan männen är borta, dels för att det är roligare, och dels för att vissa kvinnor kunde bli utsatta om de var ensamma. Man försöker även dryga ut inkomsterna med lantbruk. Det finns ingen kampanj för att rekrytera ungkarlar till byn.

Själv tycker jag att detta påminner om den forskning jag skrev om i Myten om manlig överordning, där Susan Carol Rodgers kartlagt maktförhållandena i bondesamhällen. Hon beskrev också vad som händer när männen i byn tvingas resa till städerna för att jobba:

With the demise of the ‘domestic mode of production’ […] If a man is working as a wage employee of someone else, it is very difficult for him to continue to support the fiction that he is ”son maitre”; his boss is not likely to be publicly deferential to him. Furthermore, because he is now likely to be working outside the community, he may no longer be perceived as a full community member. He can neither publicly control his family’s standing in an arena in which he no longer fully belongs, nor can he maintain even fictive control over community activities. […] Women may continue to influence family standing in the community through informal means and may also take over village-level activities, so that their activities determine family prestige as well. In this instance, a woman no longer needs to protect her husband’s image in the community by behaving as if he were in control at home.

Inget nytt alltså, utom möjligen vinklingen att detta skulle vara en tillvaro som attraherar män från välbärgade delar av världen.

Kommentarer

Amazonia finns i Brasilien … eller inte — 7 kommentarer

  1. Pingback: Vänsterpartiets jämställdhet | WTF?

  2. @ Ulf T

    Fin beskrivning. Jag såg för ett par år sedan en dokumentär om någon norsk skärgårdsby om vilken det hette att här skapar kvinnorna sin egen tillvaro. Det gjorde de bl.a. genom att ha näpna små butiker med högst en handfull besökare. Det visade sig förstås att allt detta hade kvinnorna råd med eftersom männen mestadels var ute på havet och fiskade.

    Det finns en ännu mer anmärkningsvärd historia: På 1920- och 1930-talen ”upptäckte” svenska antropologer den lilla svenskspråkiga ön Runö mitt i Rigabukten. De noterade att kvinnorna jobbade medan männen tog det lugnt på bygatan. Det antropologerna inte kom att tänka på var att de alltid besökte Runö under högsommaren, eftersom det då var lättast att ta sig dit. Resten av året var nämligen runömännen ute på säl- eller fågeljakt samt fiske…

  3. @Rick:

    Hmm, om nu ön var svenskspråkig, hade väl antropologerna kunnat fråga lokalbefolkningen hur det förhöll sig?

  4. @ Ulf T.

    Det var exakt vad de inte gjorde, dvs. de drog sina slutsatser utan att ta reda på hur det förhöll sig. Inte helt okänd metod i dagens Sverige heller…

  5. @Rick: Ja alltså, om man kan skriva krönikor på hur man tolka blickar mellan två andra personer så kan man väl bedriva forskning på vad man tror sig observera utan att fråga de som observeras.

    Det viktiga är ju ens egen upplevelse. Den är mer sann än upplevelsen av den person vars blick/liv man tolkar.

    Dessutom, om redan observationen bekräftar det man redan förväntar sig/bestämt sig för att hitta så ska man ju inte gå längre.

  6. Veckopendla in till stan, kvinnorna är hemma och är månskensbönder, de har lite småtråkigt och ordnar gemensamma aktiviteter. Jag tycker det låter som en beskrivning av Åmotsfors, Svaninge, Ammarnäs eller nåt i den stilen.

  7. Jaha, var det så låg till med kvinnobyn. Tack för info.

    Angående patriarkat:
    http://www.tidningencurie.se/22/nyheter/nyheter/2014-09-25-mer-jamstallt-i-kyrkan-an-i-akademin.html
    ”- Diskussionen har pågått längre inom kyrkan. Det handlar om att genomlysa sin egen historia och göra upp med patriarkatet.”
    Kommentar från Bertil:
    ”Kan/vill svenska kyrkan göra något för att hjälpa islam på traven när det gäller jämställdhet? Tror att patriarkatet inom islam behöver utmanas och luckras upp.”