Jag och Erik tänkte reda ut en del frågetecken kring det här med kvinnors utseendeideal. Eftersom det är en viktig kvinnofråga så är det viktigt att man ser problemet ur fler synvinklar än ”det är patriarkatets fel!”.
Obs! Upplägget är avsiktligt vinklat så att Erik sitter inne på mer svar än mig just eftersom han kan mer än ämnet än jag, så att ingen upplever ett ”patriarkalt förtryck” mot mig pga. upplägget.
Mariel & Erik i dialog:
Mariel: Jo du Erik, vad menar du att utseendeidealen för kvinnor beror på? Härstammar dem från vad kvinnor har märkt att män uppskattar?
Erik: Det beror på hur vi definierar manlig uppskattning. Hur visas uppskattning av männen? Vad är det som skall uppskattas av männen? Vem bestämmer vad som räknas som uppskattning? Med hänvisning till dessa faktorer är svaret på den frågan idag nej. Dagens utseendeideal för kvinnor beror alltså inte främst på vad män uppskattar utan huvudsakligen på vad män och kvinnor uppmärksammar. Det är uppmärksamhet som är reklambranschens mål, inte uppskattning.
Mariel: Vad är det män och kvinnor uppmärksammar menar du? Och vad får det för betydelse för idealen?
Erik: Män och kvinnor uppmärksammar främst vad vi ser marknader för. Det innebär att män mest uppmärksammar den sorts kvinnor som vi hittar i lättklädda sammanhang som utviksmodeller och porrstjärnor med de egenskaper som män snabbt lägger märke till. Kvinnor å sin sida uppmärksammar mest den sorts kvinnor som vi hittar i mer kända sammanhang som fotomodeller, filmstjärnor och sångerskor. Mest uppmärksammade är antingen de kvinnor som klarar av att motsvara bägge gruppernas önskemål eller de kvinnor som är extremt riktade åt bara den ena gruppen.
Gällande idealen så är det samma som vid den första frågan. Det beror på hur vi definierar ideal. Ideal för vad? Ideal för vem? Vad jag beskriver ovan är idealet för att generera uppmärksamhet. Reklambranschen får betalt för att generera uppmärksamhet så för dem är dessa kvinnor idealet för att tjäna pengar. När en kvinna exempelvis har stora bröst så tilldrar hon sig mäns blickar. Men är denna närmast automatiska respons verkligen hur mannen visar uppskattning? Jag anser inte det. Anser kvinnorna det?
Mariel:
Fråga 1. Kan du ge ett exempel på den typen av utvikningsmodell eller porrstjärna som har de egenskaperna ? Och kan du även ge ett exempel på den typ av fotomodell / filmstjärna /sångerska du syftar på att kvinnor uppmärksammar? Dvs. ge två namn.
Fråga 2. Ja, hur tycker du vi ska definiera ideal? Jag ser framför mig hur många barn och ungdomar idag växer upp med medias bilder av hur människor ska vara och se ut. Alla blir retuscherade och barnen ser väl dessa bilder och önskar ”Jag skulle vilja se ut så!” även fast det är helt orimliga mål. Blir inte personerna som representerar dessa kroppar en form av idealpersoner som representerar kroppsideal? Varpå man sedan kan dela upp personerna/typerna i olika underkategorier som påverkar könen på olika vis
Erik:
Fråga 1. Ett typiskt exempel på utvikningsmodell som har de egenskaperna är Kate Upton vars attribut demonstreras i en ”staring contest video” som går ut på att killar skall behålla ögonkontakt och inte titta ner. Hon är också ett exempel på hur en kvinna går från att jaga mäns uppmärksamhet till att jaga kvinnors uppmärksamhet.
”Upton, who was previously considered a swimsuit model, has recently made her way into high-fashion magazines with editorials in American Vogue and Italian Vogue”
Ett typiskt exempel på när kvinnor motsvarar kvinnliga ideal är sångerskan Lady Gaga. Hennes primära attraktion är inte kroppens former utan hennes lyxiga kläder och attiraljer. Allt som behövs är en enkel googling. Kate Upton cover ger mest avklädda bilder från tidningar som är riktade till killar (GQ, Sports Illustrated) och Lady Gaga cover ger mest påklädda bilder från tidningar riktade till tjejer (Vanity Fair, Glamour, Vogue)
Fråga 2. Som jag påpekade tidigar så förväxlas uppskattning och uppmärksamhet. Ideal måste definieras utifrån uppskattning. När vi exempelvis ser en bilolycka så tilldrar den sig vår uppmärksamhet och ju värre olycka ju mer tidningar blir sålda den dagen. Men det är knappast vår uppskattning som är orsaken till att tidningar med bilolyckor säljer bättre. Vi betraktar inte bilolyckor som ideal. Så, nej personer blir inte ”idealpersoner” bara för att de förekommer i reklam. De blir ideal-reklampersoner. När syftet är uppmärksamhet har man en orsak att ta efter dem. Men de flesta barn och ungdomar som tar efter media varken vill eller ens kan ha sådana jobb. De verkar lida av kunskapsbrist. Ingen berättar för dem vad som gäller. Det anser jag vi måste ändra på.
Mariel:
Fråga 1) Okej. *lägger in en bild*
Vad kan vi dra för lärdom av det faktumet att olika avklädda/påklädda bilder riktas till antingen killar eller tjejer? Kan vi göra så att de mest osunda idealen blir sunda med hjälp av dessa faktum?
2) Okej! Kunskapsbrist. Ska vi tala om för ungdomarna då att om de försöker de ut som ”ideal-reklampersonerna” så kommer de i första hand att få uppmärksamhet och inte uppskattning? Om det är uppskattning de vill ha, vad kan de göra istället? En tjej kan se söt ut och en kille kan prestera bra eller?
Erik:
1) Den första och kanske viktigaste lärdomen är att det inte finns något universellt ”samhällets ideal” Tidningsomslagen ser olika ut beroende på vem produkten skall säljas till. Detta tvingar alla som pratar om ideal att ställa sig frågan: Vad är min målsättning här? Vi vet vad tidningens målsättning är, de vill generera uppmärksamhet, men vad är min målsättning? Vad vill jag uppnå?
2) Vi behöver först fråga ungdomar vad de vill uppnå. Sedan kan vi fråga dem på vad sätt reklambilder stämmer med det målet. Om vi pratar om uppskattning måste vi ha en tydlig definition. Vad räknas som uppskattning? Killar måste säga vad de betraktar som uppskattning. Tjejer måste säga vad de betraktar som uppskattning. Ideal måste i sin tur vara saker som stämmer med svaren. Ideal kan inte vara vad än som genererar massor av uppmärksamhet. Den sista frågan är irrelevant för när vi vet hur uppskattningen definieras är idealet vad än som ger det resultatet.
Mariel: I så fall borde det bli rätt så individuella svar och individuella ideal? Om man får ge sig på en gissning.
Nåväl, nu tror jag det är dags att avrunda. Kanske kan vi prata mer om detta en annan gång! Så får kommentarsfältsherrarna och -damerna säga sitt!
*lägger in en idealbild som speglar en del*
Erik: Jepp, eller iaf situationsbetonade ideal Vi får återkomma till det, tack och hej för denna gång.
Ni som kommenterar, känn er också fria att ge andra svar på frågorna i inlägget, om ni känner att ni kan komplettera en helhetsbild med er bild
Pocahontas snarare än Barbie Mariel
Känns som den diskussionen nosar på ytan av vad som kan bli ett rejält x jobb eller ännu mera. Det känns som det finns massor mer att gräva ner sig i.
@TheLogic1: Det är amazonas-barbie
Det var som sjutton. Visar hur informerad jag är i Barbieland haha
Som förhoppningsvis framgår i inlägget är det här ämnet långt mer komplicerat än ”media är dumma”
Erik
Har hittat uppsatserna och Syllabus men jag avstår att skicka det. Litar på er men vore inte bra om jag blir outad . Vill inte riskera något. Däremot skickar jag gärna dig en av böckerna som vi hade . Du får den om du lovar att du skriver en recension här på gd. Du får själv välja ut vad du i den vill krossa.
Erik
Jag gick nyss igenom lite andra skojiga böcker jag har som jag köpt av rent intresse . Inget du behöver recensera men vet att du gillar böcker och jag delar gärna med mig. Har två böcker med sociologi . Båda är att betrakta som biblar inom sociologiska studier på de flesta högskolor i Sverige . Den ena boken hade jag två av . Köpte två av misstag så du kan få den ena. Sen en liten mindre som är helt galen och som har varit väldigt ”betydelsefull” för övriga skit-teorier inom sociologi. Tror du hade gillat och skrattat åt båda. Sen den tredje boken kommer straight från genuskurs. Tre böcker om du vill ha dom är dom dina.
Bra inlägg. När jag diskuterar just *bröst* med kvinnor, brukarvjag med viss hetta säga att alla heteromän noterar/stirrar på ett par stora bröst ja, men det innebär inte att de ser dem som attraktiva.
Jag tror dessutom att även kvinnor stirrar.
Stora boobs signalerar fertilitet, rätt eller fel, men är ytterst sällan estetiska enl min smak. Men d E klar jag stirrar.
@Torstensson:
Hej, klart jag förstår att du inte vill riskera saker på den fronten så det är helt ok. Tar gärna emot genusvetenskapliga och sociologiska böcker. Kan säkert fixa nån rolig bok åt dig också. Kanske är bäst om vi tar det på mailen dock så den här diskussionen kan hålla sig till inlägget.
@CarlK:
Här finns en lite intressant studie, där man använt ”eye tracking software” för att se hur män och kvinnor tittar på andra människor:
Sex differences in viewing sexual stimuli: An eye-tracking
study in men and women
Den lite överraskande slutsatsen är att medan både män och kvinnor tittar betydligt mer på kvinnor än på män, är männen klart mer intresserade av kvinnans ansikte än vad de kvinnliga betraktarna var, men tittade inte längre på kvinnans kropp än kvinnorna gjorde. Kvinnorna däremot tittar mer på genitalia (och på mäns ansikten och kroppar) än männen gör.
Jag noterar för övrigt att Kate Upton inte direkt är anorektisk…
Det tycks också stämma med vad män faktiskt föredrar. Här är en annan studie (jag har bara läst abstract):
@Ulf T:
Detta har jag pratat om tidigare. Jag menar att kvinnor skulle bli hjälpta på riktigt av att få veta hur det ser ut på männens sida i oändligt många frågor, där detta är en.
Både veta vad män vanligen har för preferenser, men också spridningen (jag upplever spridningen i smak mycket större bland män än bland kvinnor).
@UlfT: Intressant studie. Bekräftar den känsla jag länge haft. Att det är kvinnors egen självbild och uppfattning om hur de förväntas se ut som ligger bakom anorexi. Ingen kille jag känner gillar de där spinkiga tjejerna utan form som man så ofta ser i modereklamen. Tjejer borde se mer porr. Då hade de förstått att killar gillar tjejer av alla former.
@Oscar: ”Tjejer borde se mer porr. Då hade de förstått att killar gillar tjejer av alla former.”
Fast nu är det ju knappast för killarnas skull som tjejer blir anorektiska, det är ju för det rådande fotomodellsidealet. Dessa tjejer struntar blankt i vad killarna tycker och tänker.
Ja generellt tycker män om mer kurviga kvinnor vilka inom reklambranschen skulle ses som överviktiga.
Och angående bröst när en man älskar en kvinna spelar det ingen roll om dom är små stora eller hängiga eftersom dom är hennes så älskar han dom
Även om ”idealen” blir mindre smala så tror jag vi hamnar snett även när vi pratar om vad killarna gillar hos tjejer. Gillande hänvisar till uppskattning och då måste vi först veta/definiera vad som räknas som uppskattning. Dvs vi behöver veta vilken uppskattning tjejerna gillar att få.
Och då måste vi komma bort från idén att uppmärksamhet i alla former är uppskattning. Reklambranschen är inte ute efter uppskattning utan uppmärksamhet. Det ingår nu i vissa PR-byråers strategier att basera kampanjer på att reta upp stora grupper människor.
Exempelvis via feministers vrede så överöstes människor av hänvisningar till klädmärket ”American Apparel”. Enligt en doktorand i nationalekonomi skriver deras PR-strateg Ryan Holiday i sin egen bok ”trust me I am lying” hur han skapar annonser som väcker anstöt och under falskt namn kontaktar media och pratar om hur kränkta folk blir av annonserna.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vart-hat-mot-sexism-ar-sjalva-strategin_8176684.svd
Vidare om uppmärksamhet är syftet (och inte uppskattning) låt mig påpeka att en video med en tjej som skjuter pistol med taskig fatting och dålig armstyrka fick 6 miljoner visningar på youtube.
Man kan ju fundera på vilka mansideal vi får från reklamerna med Telia-Pappan eller ICA-gänget? Eller kanske komma till insikt om att reklamen inte nödvändigtvis visar hur vi borde vara.
@Ninni:
”Detta har jag pratat om tidigare. Jag menar att kvinnor skulle bli hjälpta på riktigt av att få veta hur det ser ut på männens sida i oändligt många frågor, där detta är en.”
Då detta diskuterades på Billings forum var det många kvinnor som ansåg att män inte ska ha något att säga till om kvinnors utseende vare sig positivt eller negativt (alltså vad män förerdrar inte komplimanger) så det blir ganska svårt att få igenom ett sånt budskap om mottagaren inte är ett dugg intresserad.
”Både veta vad män vanligen har för preferenser, men också spridningen (jag upplever spridningen i smak mycket större bland män än bland kvinnor).”
Detta förklaras av kvinnors flockmentalitet.
@Matias:
Som jag påpekade för signaturen ”Girlpower” är det valet som uttrycker vad man föredrar, inte samtalet (poststrukturalism är bedrägeri från början till slut). Så tjejer som resonerar på det sättet missar poängen – Den enda konsekvensen blir att tjejer har taskigare information att basera sina beslut på. Killar kommer att föredra vad de föredrar oavsett om de ”tillåts” prata om det eller inte.
Killar som inte ”får” ha åsikter kommer att ha dem ändå via val och det finns inget i hela världen feminister eller kvinnor kan göra som kan ändra på den saken i ett fritt land. Så de feminister som säger så är översittartyper som har storhetsvansinne och kan fara åt skogen. Deras åsikter är inte det minsta till hjälp för kvinnor.
@Bashflak
Jag gillar telia- och ICA-reklamen:
Ju mer korkade männen är i reklamen, desto smartare framstår jag!
Pingback: Kvinnors utseendeideal – Frågor & Svar | UmeNytt.se - Nyheter Umeå Sverige - Nyhetsportal
@Erik.
Nu blev det svårt att hänga med. Idealdiskussionen (För att skapa uppmärksamhet) känns väldig exklusiv .
Mariels fråga : ”Jo du Erik, vad menar du att utseendeidealen för kvinnor beror på? Härstammar dem från vad kvinnor har märkt att män uppskattar? ”
Varpå du svarade : ” Det beror på hur vi definierar manlig uppskattning. Hur visas uppskattning av männen? Vad är det som skall uppskattas av männen? Vem bestämmer vad som räknas som uppskattning? Med hänvisning till dessa faktorer är svaret på den frågan idag nej. Dagens utseendeideal för kvinnor beror alltså inte främst på vad män uppskattar utan huvudsakligen på vad män och kvinnor uppmärksammar. Det är uppmärksamhet som är reklambranschens mål, inte uppskattning.”
Och sedan ger du argument som helt enkelt motsäger ditt tidigare resonemang om uppmärksamhet och dessutom i stereotypa föreställningar om män och kvinnors sexuella preferenser.
” Erik: Män och kvinnor uppmärksammar främst vad vi ser marknader för. Det innebär att män mest uppmärksammar den sorts kvinnor som vi hittar i lättklädda sammanhang som utviksmodeller och porrstjärnor med de egenskaper som män snabbt lägger märke till. Kvinnor å sin sida uppmärksammar mest den sorts kvinnor som vi hittar i mer kända sammanhang som fotomodeller, filmstjärnor och sångerskor. Mest uppmärksammade är antingen de kvinnor som klarar av att motsvara bägge gruppernas önskemål eller de kvinnor som är extremt riktade åt bara den ena gruppen. ”
För min del,. så kan jag inte acceptera resonemanget eftersom frågan ” Det beror på hur vi definierar manlig uppskattning. Hur visas uppskattning av männen? Vad är det som skall uppskattas av männen? ”
… inte har någon vidare bredd. I Popkulturella referenser måhända din teori innehar sanningshalt. Men med uppemot 95% av oss som aldrig ens kommer i närheten av de perfekta måtten , så kan det inte finnas något problem överhuvudtaget. Vanligheten härskar.
Eller så var det du menade egentligen. I så fall slår jag in öppna dörrar …
Pingback: Sh*t Ulf T Says… | Genusdebatten