Kvinnlig feministisk spelutvecklare saboterade tävling för kvinnliga spelutvecklare
avatar

Vi har alla hört påståendena om hur det är svårt för kvinnliga spelutvecklare för spelbranschen är inte ”snäll” mot kvinnor, så händelserna i det här inlägget kommer förmodligen att förvåna ett antal personer. Det handlar om ett välgörenhetsprojekt som tänktes upp av gruppen ”The Fine Young Capitalists” och presenteras i nedan video.

Det handlar om en tävling bara för kvinnor (vilket man kan invända mot men det är inte fokus här) om ideer för dataspel där de fem mest populära ideerna skulle göras till verklighet av professionella spelutvecklare och huvuddelen av vinsten skulle gå till välgörenhet. Det här kan låta som något feminister skulle stödja, verkligheten blev mycket annorlunda när den feministiska indie-spelutvecklaren Zoe Quinn motsatte sig idén. Hon kontaktade TFYC på twitter den 28 Februari 2014

Nedan text är ett Reddit-inlägg där en frontman för TFYC summerar sina upplevelser.

TFYC

Observera särskilt avslutningen:

I just wanted to focus on something other than woman being oppressed. I wanted to show they made good games and everyone said ”That not what women in games want to talk about”

Speljournalister vägrade att rapportera om detta men besökare på internetforum blev upprörda av hur spelsajter försökte förhindra rapportering. Vidare så visade det sig nyligen att speljournalister och utvecklare haft privata orsaker att hålla med om vad än Zoe Quinn säger men den smutsiga berättelsen (som fortfarande pågår) skall inte vara fokus här. Som konsekvens av detta hamnade TFYC i fokus igen och i nedan video från 21 Augusti får ni höra deras hela berättelse.

It all started with somebody saying something really stupid like men dont wanting to help women in games…

Det visar sig att det fanns den här idén att kvinnor skulle göra spel men de skulle inte ”arbeta” på spelen. Så de här olika grupperna ville syssla med inget annat än utbildning. TFYC hade en annan idé och, ja lyssna själva vilket elände man råkar ut för även om man vill stödja en god sak men stöter sig med dem som anser sig ha ensamrätt på det.

Tillägg: Här är ännu en ljudfil: TFYC Confession (19 Augusti) 

Kommentarer

Kvinnlig feministisk spelutvecklare saboterade tävling för kvinnliga spelutvecklare — 15 kommentarer

  1. Pingback: Sex, Lögner och Dataspel Del 2 – Journalister försökte tysta diskussion om ”Quinnspiracy theory” | Aktivarum

  2. Kvinnlig feministisk spelutvecklare saboterade tävling för kvinnliga spelutvecklare.

    Mmm okej. De finns inte nån kort sammanfattning eller undangömd poäng nånstans?

  3. @Alva:

    ”Mmm okej. De finns inte nån kort sammanfattning eller undangömd poäng nånstans?”

    Något särskilt du tänker på? Rent praktiskt handlar det om hur modern internetfeminism är så full av obegripliga kriterier att inte ens personer som har samma målsättning gör dem nöjda. De här personerna från TFYC ser sig själva som feminister. De arrangerade en tävling för kvinnlig spelutveckling där vinsten gick till välgörenhet. Inte ens de fattar vad sjutton det är internetfeminister som Zoe Quinn och Anita Sarkeesian egentligen förespråkar. Han till och med erbjöd att betala Zoe Quinn som konsult för att göra ”rätt”. Hon svarade inte ens.

  4. Man kan inte göra dem nöjda. Har de bestämt sig för att man är utgrupp, spelar det ingen roll vad man gör. Det är så skolgårdsmobbing fungerar.

    Som jag förstår kritiken var det att vinsten skulle gå till välgörenhet. TFYC erbjöd en plattform för kvinnor att göra ett första spel, få ut det, få det gjort i verkligheten och göra sig ett namn, så att företag skulle vilja köpa nästa spelidé. ”Kvinnor arbetar gratis och utnyttjas”. Men hur gör killar som är okända? Skapar något gratis, de inte får vinst på och pitchar sitt varumärke. Sen tjänar man pengar. Om man har tur. Det gäller författare, musiker och speltillverkare. Du räknar inte med vinst på din debut. Det är nästa produkt som förhoppningsvis ger pengar. Här är andra beredda att betala för att du ska få göra din debut, riskera sina pengar. Dem vill de ha tillbaka. Det händer att förlag etc riskerar en del av sin vinst på debutanter. Det hände mig. Som nybörjare i bokbranschen är det bara att vara tacksam att jag inte själv behövde lägga ut pengar/tid på grafisk design och print on demand. Jag fick lite pengar, men det är småkulor. Nu har jag inte hunnit skriva bok nr 2, men jag är övertygad om att jag får lättare att få ut den efter att ett förlag gett ut min första. Däri ligger vinsten. Första produkten säljer dig. Det gäller både män och kvinnor.

  5. @Anders/AV:
    Som jag förstår kritiken var det att vinsten skulle gå till välgörenhet. TFYC erbjöd en plattform för kvinnor att göra ett första spel, få ut det, få det gjort i verkligheten och göra sig ett namn, så att företag skulle vilja köpa nästa spelidé.

    Tror att 8% av vinsten skulle gå till den som kom med idén, resten skulle gå till välgörenhet.

  6. @Anders/AV:

    ”Som jag förstår kritiken var det att vinsten skulle gå till välgörenhet. TFYC erbjöd en plattform för kvinnor att göra ett första spel, få ut det, få det gjort i verkligheten och göra sig ett namn, så att företag skulle vilja köpa nästa spelidé.”

    Vinsten kommer att gå till välgörenhet, projektet är på gång igen efter att kopplingen mellan Zoe Quinn och Spelmedia blåst upp på internet. Berättelsen om hur TFYC bojkottas av media fick fria forum att gå in och stödja TFYC.

    Vinnaren får behålla lika stor del av vinsten som TFYC-killen menar att man normalt får som producent vilket är 8%. Alla fem finalisterna får utan kostnad hjälp med 1. ”concept art” och 2. ”pitches” som de sedan får behålla (Alla fem kan sedan gå till valfritt spelföretag och förespråka deras ide görs till spel). När man har röstat fram den bästa idén så skall företaget Autobotika som TFYC samarbetar med producera det spelet gratis och 92% av eventuell vinst gå till välgörenhet. Här är det värt att påpeka att de anställda på Autobotika som skall skapa det vinnande spelet är

    * Kvinnor
    * Latinos (rasifierade)

    http://www.thefineyoungcapitalists.com/Voting

    Projektet mer eller mindre räddades genom att avdelningarna för politik och spel på 4chan (fritt forum som feminister och SJW hatar och anklagar för det vanliga tramset) donerade flera tusen dollar till ”TFYC-projektet”. Forumen ifråga menar att man skall stötta riktiga initiativ för social rättvisa medan man trollar falska SJW:s som Anita Sarkeesian och Zoe Quinn.

    Via sina donationer (över 5000 dollar på en dag) fick också 4chan forumet rätten att designa en egen spelkaraktär som fick namnet ”Vivian James”

    http://knowyourmeme.com/memes/vivian-james

  7. Pingback: Härlig Fi-humor | WTF?

  8. http://www.thedailybeast.com/articles/2014/08/22/gaming-misogyny-gets-infinite-lives-zoe-quinn-virtual-rape-and-sexism.html

    Det är såhär det beskrivs i feministiskt vinklad media. De ser det som skambeläggande av ZQ för att hon var otrogen och ignorerar korruptionen det innebar. Dålig impulskontroll, extremt manipulativt beteende, opportunism, blåljugande (hon skrev offentligt att otrohet är att likställa med våldtäkt för att sedan själv vara otrogen med fem män), sanslös psykologisk projektion – Zoe Quinn är, likt Anita, en sociopat som hålls om ryggen av tv-spelsindustrin. Förmodligen dels på grund av ideologi och dels på grund av att de tror att dessa kvinnor kan göra kvinnor i allmänhet till en köpstark grupp – vilket inte verkar fungera så bra. Kvinnor köper fortfarande inte speciellt mycket konsolspel.

  9. För dem som vill ha bekräftelse på att rubriken stämmer. Här är en youtube-video som summerar Zoe Quinns twittrande med/gällande TFYC

  10. Pingback: En video om #Gamergate där en Gamer besvarar Social Justice Warrior-positionen | Aktivarum

  11. Pingback: Aftonbladet svartmålar nördkultur del 1 – Problemet med dagens journalistik | Genusdebatten