I Norge finns en man med mod!
avatar

Denna man bär namnet Kjetil Rolness och är krönikör (antar jag ”spaltist” betyder) och har skrivit en artikel som slår vilken ”bal på slottet” som helst för mig. Det är en artikel om den rapport jag skrev om i fredags och artikeln är publicerad i Dagbladet.no. Grin

Läs och njut, mina vänner!

Jag har meddelat herrarna Billing och Ström, så de inte skulle missa det. Jag har firat hela dagen med ett kroniskt leende på läpparna. Jag har även kontaktat journalisten, visat min tacksamhet för hans artikel och erbjudit mig att ställa upp på intervju eller bidra på annat sätt. Kanske, kanske vänder det nu? Låt oss hoppas att Kjetil Rolness mod smittar av sig på våra svenska journalistkår. Det behövs.

 

 

Kommentarer

I Norge finns en man med mod! — 89 kommentarer

  1. Kjetil Rolness er definitivt en modig mann og skal ha stor applaus for det han har gjort. Han har vært i debatt med radikale feminister før:

    http://www.dagbladet.no/kultur/2003/02/22/362211.html

    http://www.aschehoug.no/fakta/sexsamliv/katalog?productId=676509

    Han har skrvet en bok der han kritiserer motstanden mot pornografi. Han kritiserer flere aktører, blandt anne kristen konservatives argumentasjon, men vier også en hel del plass til kritikk av radikal feminismes syn på pornografi. Boken er full av vanvittige sitater fra Dworking, Mckinnon, Greer og tilsvarende. Boken er meget godt skrevet og svært godt tenkt.

    Som sagt så tror jeg det er store muligheter for at jämstälsiter kan få artikkler på trykk i Dagbladet nå hvis de sender inn noe som forklarer hva jämståaldisme er og kritiserer reforms Rapport. Dere MÅ bare skrive ett eller annet. En annen artikkel som kan skrives, gjerne i tillegg heller enn i stedet for, er en artikkel med tittelen ”kvinner som hater menn” (vi kjenner godt til boken og filmen menn som hater kvinner i Norge) som dokumenterer hatet i svensk feminisme. Rolness sin artikkel har åpnet opp for at begge artikklene kan komme på trykk.

    Det er flere modige menn i Norge:

    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1495050.ece#.UU5agFET63U

    Døving har også gjort relevant forskning, blandt annet om kvinners makt i hjemmet.

    Historikeren Nils Rune Langeland skrev også den svært feminismekritiske boken vaginalstaten som blandt annet hadde en analyse av staten som forsørger som ligner svært på det mann finner i ”the manosphere”.

    Preben Z. Møller har skrevet disse:

    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2790062

    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3759972&rom=MP

    I Pen søker trygg så får han frem at kvinners krav til ”trygghet” hos menn i såvel økonomisk som statusmessige og selvtillitsmessig forstand gjør at likestillingskampen ikke beveger seg fremover. Han får godt frem hvordan kravene til menn gjør at de ikke nødvendigvis kommer ut som vinner, mens kvinnene taper. Derimot ser han mere av en gjensidig undertrykking.

    Alle disse gutta har selvfølgelig blitt kritisert hardt av norske feminister.

    Jeg lurer på om svenske aviser kommer til å skrive om den norske kritikken. Svedalnd og kompani burde jo nå ha et behov om å varsle om den forferdelige antifeminismen i Norge. Det kan gi artikkelen og jämstäldistene enda mere oppmerksomhet. Kanskje dere kan prøve å provosere henne til å komme med et utspill ved å skrive om artikkelen på bloggen hennes eller bloggen til andre sentrale feminister?

  2. Att man sammankopplar högerextremism och kritik mot dagens feminism tyder ju på att man ser feminismen som en vänsterorienterad ideologi.

    Det är en farlig väg att gå när man väljer att förbjuda och kriminalisera kritik. Kritiken kommer gå under jorden och dra till sig extrema och kanske våldsamma element. Jag tror personligen att feministerna sår en drakskörd om de får igenom denna ”seger”.

  3. Apropå anklagelserna mot jämställdismen, och dess internationella motsvarighet Men’s rights movement, jämte denna rörelses företrädare som Pär Ström, Pelle Billing och oss andra, som extremister och kvinnohatare, ger girlwriteswhat ett ”lite annat” perspektiv, i videon ”No one wants to talk about Anders Breivik”. Några citat (från 38:00 och framåt):

    http://www.youtube.com/watch?v=Lz3YxFbrwsY

    ”Part of me is… part of me is thinking that, as much as feminists want to lay Anders Breivik on the doorstep of the MRM [Men’s rights Movement]… he really belongs on the doorstep of feminism, because it’s all of the legal and cultural norms of a feminist society that allowed his mother to do what she did to him, for long enough that she fucked him up for life.

    And, as much as I don’t wanna blame somebody who is obviously,…

    …psychologists says she’s a borderline personality, that’s not her fault, right? It’s not her fault that she had a difficult upbringing, that she was damaged by her own upbringing…

    …the norms that have been brought about by feminism –

    default mother custody, you know, looking at a man who seeks custody as a potential abuser who just wants to continue to abuse his children, rooting for women because they’re weaker and they deserve extra help, and extra support, letting women of the hook for their bad behaviour, because, hey, it’s not, it’s never her, it’s her situation that’s to blame –

    …these are norms that are universal in any society that has had a strong women’s movement, and those norms are what allowed Anders Breivik to be essentially tormented all through his early life, by his mother, and twisted to the point where he doesn’t see the people that he killed as people…

    […]

    If… if there is any ideology that needs to take a really good look at Anders Breivik, and a really good look at the ways that they’ve contributed to circumstances that led him to be the way he was, then that would be feminism…

    You know, honestly, they fling that poo with us in the MRM, constantly: -”Anders Breivik was an MRA [Men’s Rights Activist]!”. -”No!” Anders Breivik was one fucked up dude, and the thing that fucked him up was the cultural and legal norms that were brought about by feminism.”

  4. Lena Andersson gör det igen, i DN:

    ”Sexism och rasism har det gemensamt att de utgörs av kollektivisering av individer utifrån yttre kännetecken. Om man därför tror att det är antirasism att utifrån färg och härkomst avgöra personers intressen och deras handlingars halt och intention, och att det är feminism att göra samma sak med könen, kan man möjligen nå tillfälliga triumfkänslor inför underkastelsen och de visade struparna.

    Men skillnadstänkande är skillnadstänkande också när det sker för botfärdiga ändamål. Till individuell frigörelse brukar det inte leda.”

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/den-nya-farglaran

  5. @John Nilsson:

    Ja, vilket journalist det där är!

    Jag skrev till henne om rapporten, hon kändes som rätt person. Låt oss hoppas att hon känner sig manad att dra fram den i rampljuset åt svenska folket med.

  6. @Ninni:
    ”Jag skrev till henne om rapporten”…

    Bra! Jag tror på den typen av ”aktivism”; att man visar sitt engagemang för en sak, och att man inte förutsätter att alla känner till något, bara för att man själv känner till det.

    En annan sak jag tänkt på, i anslutning till detta, är att jag skulle önska att ”vi”, eller någon av ”oss”, kunde skriva ihop något, eller etablera någon form av kontakt med PM Nilsson, som ju har fått ett uppdrag av regeringen att ”kartlägga och analysera frågor som rör män och jämställdhet”, ett uppdrag som ska redovisas senast den 1 november 2013.

    http://regeringen.se/sb/d/15615/a/200410

    Det handlar om tid och ork, förstås. Själv har jag hittills inte orkat, men låt oss i alla fall minnas Gene Sharp:s ord i boken ”The Politics of Nonviolent Action” (1973)…

    ”Ultimately, therefore, freedom is not something which a ruler ”gives” his subjects […] Instead, the extent and intensity of the ruler’s power will be set by the strength of the subjects and the condition of the whole society”…

    …och sedan kämpa vidare!

  7. Feminismen och dess genusindustri känner sig intellektuellt hotade av jämställdismen. Det enda sättet som de kan överleva på nu är genom att kriminalisera ”oss” kritiker.

  8. Ursäkta frustrationen men jag är heligt förbannad på de senaste PK-upploppen i Malmö.

    Och PK-skribenter
    Den nya färgläran

    ”Tullen och andra myndigheter ska inte ägna sig åt profilering utifrån färg.”

    Säger vem? Om man av mångårig yrkeserfarenhet vet att en viss grupp med en viss hudfärg har en betydligt större benägenhet att smuggla in t.ex. knark så vore det direkt tjänstefel att inte bevaka denna grupp litet extra noga. Att bevaka alla andra lika mycket är rent resursslöseri.

    ”Tobias Billström borde avgå eftersom ett statsråd inte kan hålla sig med en världsbild av det slag som pyste ut häromdagen.”

    Varför skulle han avgå? För att Lena tycker så?

    ”Måhända hade Tobias Billström inspirerats av den nya given; den som påbjuder att ange hudfärg och hårfärg som någon sorts argument och underförstå att man därmed vet saker om personer.”

    Måhända är han en ärlig politiker som faktiskt vet hur saker och ting förhåller sig. Kanske har Lena Andersson ”dåliga erfarenheter av ärliga män”, ”den nya given” pftt…

    ”En annan berättelse om rasism i vardagen som lyftes fram var en yngre man som skrev att han tvingas fejka telefonsamtal när han går hem på kvällen så att tjejen framför ska höra svenska talas och inte känna sig hotad. Resonemanget är udda men omtanken går inte att ta miste på även om den är missriktad. Omtanken ligger i att han utgår från att tjejen är rasist och endast fruktar män med annat modersmål än svenska, vilket han tillmötesgår. Hans gissning om hennes preferenser kan tyckas förhastad och förutfattad. Men för honom är gissningen ett tecken på rasism mot honom.

    Kanske menar han i stället att vardagsrasismen ligger i att han har internaliserat stereotypen om utländska män som mer hotfulla mot kvinnor och att han har denna rasistiska blick på sig själv? Det vore dock en besynnerlig logik. Ansvaret för att inte projicera och reproducera fördomar vilar naturligtvis på var och en. Fördomar är ju just inget annat än idéer.”

    Ja eller så är det helt enkelt inte fördomar, precis som Tull och polis agerar utefter erfarenheter så gör kanske denna kille det också.

    ”Men skillnadstänkande är skillnadstänkande också när det sker för botfärdiga ändamål. Till individuell frigörelse brukar det inte leda.”

    Men PK-tänkande är PK-tänkande också när det sker för botfärdiga ändamål.
    Ett PK-tänk kan vara att polisen inte skall stoppa mopedungdomar som de med säkerhet vet är den största gruppen som rånar äldre i parkerna, hellre då skall polisen befinna sig på torget och stoppa alla, djävla trams!
    Det senaste PK-tramset är hela debatten om REVA. PK-folket byter namn på illegala till ”papperslösa”, det låter snyggare och inte lika provocerande som illegala eller kriminella. Här väljer PK-folket att hålla kriminella bakom ryggen och sätta igång världens drev mot vem? Jo, mot polisen som gör exakt vad polisen skall göra, nämligen sköter sitt jobb för en gångs skull. Reslutatet att polisen får order att inte sköta sitt jobb!!! Idiot och PK-sverige i ett nötskal. Samma poliskår som har fått i uppdrag är överambitiösa och lydiga och tillrättavisar då en äldre dam som viftar med en svensk flagga på SDL´s helt lagliga demonstration i Malmö med att ”hon inte skall provocera” stenkastarvänsetrn och de s.k. antirasisterna. Vad i helvetet… menar denna ynkrygg till PK-polis? Att det inte skulla vara OK att vifta med en svensk flagga i sverige bara för att inte stöta sig med hitresta vänsterhuliganer från Danmark eller andra sverigehatare. Nu får de fan snart vara nog.
    Jag hade själv tänk gå och lyssna på SDL för att höra om de verkligen är så ”rasistiska” som det ryktas i PK-kretsar men jag avstod… Anledningen? Jag ville inte utsätta mig för risken att få en sten, rutten tomat eller hemmagjord bomb i huvudet av de som likt Sveland inte tycker att alla har en demokratisk rätt att få uttrycka sina åsikter fritt och ostört. I detta fallet så är det alltså PK-folket och vänstern. Som tur är så finns det bloggar (från PK-håll ofta kallade rasistiska) där man i efterhand kan ta del av vad som verkligen sades och vem som stod för våld och antidemokrati. Var jag rädd för muslimerna? Nej jag var skiträdd för deras trogna vapendragare PK-vänstern. En helt annan sak är när det gäller att vistas utomhus eller krogar på kvällar och nätter, då är det inte PK-vänstern som får mig att stanna hemma, då är det anhopningen av kriminella och beväpnade invandrargäng som sätter stopp.
    Är det så vi skall ha sverige att vi inte skall kunna bevista politiska möten som är kritiska till invandringen på dagtid och inte våga gå ut på kvällen heller på grund av kriminella invandrare. Ja, jag vet… Alla invandrare är inte kriminella men alla invandrare är det definitivt inte synd om heller, de är en positivt särbehandlad grupp och jag vänder mig emot särbehandlingar även om någon väljer att kalla en särbehandling positiv.

    Ninni skrev här om…
    En natt-tanke på dagen.

    ”Igår hade jag gäster i mitt hem. Vi var 5 män och jag. Vi drack lite gott och satt och pratade om ditt och datt. Samtalet kom in på ”undvika situationer där risk för våld föreligger”-agerandet och plötsligt var jag som mitt i en ”genusvetenskaplig studie, ostrukturerad intervju”.”

    Ninni önskar att män pratade mer. Hallå Ninni, var har du befunnit dig de senaste 50 åren? Män pratar och män pratar mycket och jag är 100% säker på att delar av det jag beskrivit ovan också kom fram i männens diskussioner. Vem dessa män räddast för när de går ut på nätterna beror helt enkelt bara på var de är bosatta och hur muskulösa och vältränade de själva är eller hur många knivar och pistoler de bär med sig när de skall gå ut. Jag skulle också önska att män pratade mer ”offentligt, om såna här saker” men för att kunna göra det så krävs det någon som lyssnar och skriver om det. Gör gärna experimentet med en insändare till de stora PK-medierna och tala om att du som man är rädd att gå ut på kvällarna på grund av kriminella invandrare så får vi se hur mycket gehör och förståelse du får för den insändaren. Du får fan hela PK-vänstereliten på halsen innan du ens hunnit sätta punkt.

    Så mycket för förståelse, öppenhet och ärlighet. PK-vänstern har alltid rätt och har dom inte det så finns det alltid fler stenar att kasta, penisar att skära av, män att smutskasta och förnedra, fler att kalla rasister, homofober etc.
    Mediavänstern är en styggelse och bästa sättet att bli av med den är att omedelbart dra in allt presstöd. Att kunna röra sig fritt i sitt eget land utan risk att bli attackerad är en demokratisk rättighet som polisen skall säkerställa och då duger det inte att PK-vänstern tycker annorlunda.

  9. Barfota

    Förstår din frustration. Jag är ju anti-rasist men jag är tillräckligt jäkla ärlig att jag fattar att svenskar liksom inte är ensamma rasister i Sverige. Det finns massvis med rasism hos andra folkslag och inte minst hat mot homosexuella. Jag låter cynisk nu men på ett sätt är jag glad att jag får ett barn med mörkare hår iochmed sin mors sydländska utseende. På så sätt kanske mitt barn slipper bli dissad i skolan och bli kallad svenne. Tänkt på det ofta och det är ju vansinne att jag ska känna ”phheew” i det fallet. Min käpphäst i dessa sammanghang är att många invandrartjejer uttryckligen inte får ha svenska pojkvänner. Det stör mig otroligt mycket. Helt tyst om detta från feministerna och bortviftat som ”vad är det för larv”.

  10. @John Nilsson:

    Jag förstår och håller med om grundtesen i Lenas resonemang och det är befriande att läsa någon (inte minst på DN) som vågar kritisera den rådande normen i media. Men hon har två problem:

    1. Hon skriver för avancerat. Jag tror inte texten når fram till mer jordnära feminister och förment goda antirasister. Jag tror inte de fattar finessen i hennes sätt att resonera. Har man inte själv tänkt igenom de här sakerna ordentligt så tror jag bara hennes text framstår som konstig.

    2. Jag tycker hon drar resonemanget aningen för långt. Det finns ingen människa (inte heller Lena) som är helt fri från fördomar. Fördomar är inte ens till hundra procent av ondo, de är ibland en slags generaliserade erfarenheter. Visst håller jag med Lena om att fördomar ofta leder fel men att påstå att de ALLTID leder fel stämmer inte. Om hon kunde få med den aspekten i sin analys på den nivå hon lagt sig vore texten extremt intressant. Nu är den bara OK.

  11. @Torstensson:
    Jag är också i allra högsta grad anti-rasist men inte anarkist eller stenkastare. Till råga på allt så har jag träffat på fler invandrare som är rasister och trångsynta än svenskar. Jag frågade en invandrartjej varför hon inte kunde tänka sig en svensk kille och hennes svar blev att hon anpassade sig till deras religion och familjens önskemål, om hon hade vågat så skulle hon inte haft några som helst problem. Var är alla de skrikande och gapande feministerna och stenkastarvänstern nu? Varför är du så tyst Maria Sveland? Varför är du tyst Gudrun? Har alla gaphalsarna plötsligt fått tunghäfta eller blivit för blyga för att yttra sig. Varför sätter ingen stopp för detta ”ohedersbeteende”?

  12. @Adam Bek:
    Många gånger är det som kallas för fördomar inte ens det. Att beskylla någon för att ha fördomar är ett billigt knep som är lätt att ta till mot meningsmotståndare. Att flugor äter skit är ingen fördom även om Lena Andersson kanske anser någonting annat. Hon är ganska fördomsfull själv om hon inte anser att polisen är kompetenta att själv bedöma vem som bör granskas eller inte. Tror hon att alla poliser är högervridna fascister.

  13. @barfota:

    ”Jag hade själv tänk gå och lyssna på SDL för att höra om de verkligen är så ”rasistiska” som det ryktas i PK-kretsar men jag avstod… Anledningen? Jag ville inte utsätta mig för risken att få en sten, rutten tomat eller hemmagjord bomb i huvudet av de som likt Sveland inte tycker att alla har en demokratisk rätt att få uttrycka sina åsikter fritt och ostört. I detta fallet så är det alltså PK-folket och vänstern. Som tur är så finns det bloggar (från PK-håll ofta kallade rasistiska) där man i efterhand kan ta del av vad som verkligen sades och vem som stod för våld och antidemokrati. Var jag rädd för muslimerna? Nej jag var skiträdd för deras trogna vapendragare PK-vänstern. En helt annan sak är när det gäller att vistas utomhus eller krogar på kvällar och nätter, då är det inte PK-vänstern som får mig att stanna hemma, då är det anhopningen av kriminella och beväpnade invandrargäng som sätter stopp.”

    Ingen ska behöva vara rädd för att gå ut och ta del av andras politiska manifestationer, oavsett vilka som demonstrerar eller vilka eventuella motdemonstranter som dyker upp, tycker jag. Ingen ska heller behöva vara rädd för att gå på krogen, eller för att gå hem själv kvälls- och nattetid, på grund av olika gäng eller hotfulla personer.

    Jag tycker att det är modigt av dig att erkänna att vissa situationer skrämmer dig. Det betraktas ju vanligtvis inte som så manligt att erkänna att man är rädd, om man säger så, och kanske kunde media ta upp att även män kan känna sig otrygga i många fall. Nu rör jag mig själv inte så mycket ensam i stan under sena kvällar och nätter, men när jag gör det är jag definitivt mera vaksam än under dagtid. Kanske håller jag mig rentav inne dessa tider, på grund av en känsla av att det vore otryggt att vistas ute då?

    Vad det gäller polisens eventuella ”rasism”, kan jag väl säga att jag förstår ”logiken” i ditt (och polisens?) resonemang, men att jag nog skulle känna att det vore olustigt om polisen stoppade mig på gatan, bara för att jag var en ”vit medelålders man” (eller något liknande urvalskriterium), och någon viss brottstyp vore överrepresenterad i denna grupp. Man kan ju fundera på hur det skulle vara om polisen hade sökbilden ”vita medelålders män” på näthinnan, och man blev stoppad på grund av sin ”vithet” och sin ålder, för att sedan frågas ut om någon ”överrepresenterad” brottslighetstyp, som man kanske aldrig har varit i närheten av. Jag skulle nog kunna känna mig kränkt av det, och jag tycker att det räcker med att bli etiketterad ”vit kränkt man”, gubbslem och liknande i olika media – jag behöver inte någon polis som jagar mig på grund av min könstillhörighet eller min hudfärg, som grädde på detta ”kulturella” misandriska mos. Det vore kanske inte helt osannolikt att detta faktiskt skulle kunna ske, om till exempel ministerrådets/reforms rapport om ”antifeminism” och liknande famösa initiativ, skulle tillåtas påverka lagstiftning och myndighetsutövning framöver.

    @Adam Bek:

    1. Det är möjligt att Lena Andersson inte omvänder någon, men vi andra får i alla fall lite lättare att andas för en stund. Det blir också låttare att motstå konformitetskraven för de som befinner sig i gränszonen, tänker jag:

    Asch Conformity Experiment:
    http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA

    (Ett av mina (långa) blogginlägg tar också upp samma experiment:
    http://tantvitro.blogspot.se/2013/02/aschs-konformitetsexperiment.html )

    2. Ja, det finns en viss logik i polisens agerande, som sagt, och att försöka leva helt utan generaliseringar eller ”fördomar”, skulle nog vara väldigt opraktiskt i längden. Om jag vill gå ut i naturen och plocka hjortron, kommer jag utan dåligt samvete att agera ”diskriminerande” och undvika naturtyper som björkhagar, bokskogar och hassellundar, medan jag med berått mod och förväntan i blicken kommer att försöka leta upp större myrar med vitmossa och kanske en och annan martall. Ingen reagerar på en sådan ”diskriminering” eller de ”fördomar” ett sådant beteende grundar sig på, men när det kommer till människor fungerar det ju lite annorlunda, kanske främst av historiska skäl.

    Nej, nu får jag lägga ner. Ja, Lena Anderssons artikel var bra, om än kanske inte ”perfekt”, medges, men jag är tacksam för den hur som helst.

  14. @barfota:

    Flugexemplet är perfekt för att ringa in fördomsproblemet.

    ”Flugor äter skit” är felaktigt och att jämföra med t.ex. just rasfördomar.

    Många flugor äter skit, förmodligen de flesta.
    Bromsar äter inte skit.
    Bromsar är flugor.
    Således äter inte flugor per definition skit.

    Nu ser förvisso bromsar inte ut som andra flugor rikigt men i alla fall…

  15. Apropå Reva, som jag personligen tycker är problematiskt, men inte så svartvitt förenklat som många proffstyckare.

    Det var ett reportage i Godmorgon Världen ”Papperslösa över världen” – som finns att lyssna på på hemsidan – om hur andra länder handskas med papperslösa. Framförallt delen om Kina är intressant. Dels för att Reva som jämförelsen är rena söndagsutflykten men framförallt för att det är intressant att höra beskrivningen på hur Kineser ser på vem som är kines och vem som inte är det. Jämför deras syn med den svenska debatten…

    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438

  16. @Adam Bek:
    Haha, de flesta flugor äter skit och då får man kontrollera de flesta flugor med risk att även en och annan broms hamnar i nätet Grin
    Ja kineserna gör som kineserna gör, det är deras land och visst jagar de rätt personer. Sverigesradio har i vanlig PK-anda valt att kalla illegala för papperslösa. Möjligt att REVA är problematiskt men det är inte det som var min poäng, min poäng var att har man gett polisen ett uppdrag att utföra så skall inte PK-pöbelen angripa polisen för att de gör sitt jobb, om de skall angripa någon så är det uppdragsgivaren.

  17. @barfota:

    ”Jag frågade en invandrartjej varför hon inte kunde tänka sig en svensk kille och hennes svar blev att hon anpassade sig till deras religion och familjens önskemål, om hon hade vågat så skulle hon inte haft några som helst problem. Var är alla de skrikande och gapande feministerna och stenkastarvänstern nu? Varför är du så tyst Maria Sveland? Varför är du tyst Gudrun?”

    Kanske off topic, men svaret är ju ganska uppenbart.

    Om (globalt relativt) jämställda svenska (kulturellt, inte etniskt) killar/män skulle få ”tillgång” till mer ”traditionella” tjejer/kvinnor där båda parter tycker ”Wow, vad mkt den andre gör för mig”, hur tror du de svenska femisternas (de kvinnliga) position på partnermarknaden skulle påverkas?

    Det är av ren egoism och självbevarelsedrift feministerna ”skiter i” invandrartjejers situation. Om de skulle släppa in de tjejerna på sin egen spelplan skulle de förlora för mkt privat för att kunna fortsätta driva sina teser. Det är väl inte den enda förklaringen, men det är svårt att inte se den.

    Och för den del av oss som har träffat kärleken utomlands är det ju bara att se hur vi (och våra partners) bahandlas i debatten (och ibland lite för nära) för att inse att det ligger nåt i ”konkurrensfaktorn”.

  18. @John Nilsson:

    ”Man kan ju fundera på hur det skulle vara om polisen hade sökbilden ”vita medelålders män” på näthinnan, och man blev stoppad på grund av sin ”vithet” och sin ålder, för att sedan frågas ut om någon ”överrepresenterad” brottslighetstyp, som man kanske aldrig har varit i närheten av.”

    Om polisen hade haft en förkrossande andel ”vita medelålders män” som sitt dagliga klientel så kan jag garantera dig att de hade jagat ”vita medelålders män” med blåslampa… Det kallas erfarenhet. Visst skulle det vara obehagligt att bli stoppad i tid och otid om man tillhör gruppen laglydiga ”vita medelålders män” men det får man nog ta om gruppen ”vita medelålders män” var överrepresenterade i brottssammanhang. Skulle du känna dig kränkt på grund av de rådande verkligheten, so what! Du får lägga manken till och försöka påverka och protestera mot ”vita medelålders män” så att de sköter sig och inte hamnar i polisens fokus.

  19. Anna Dahlberg skriver intressant om hyckleriet att tycka att det är fel att utvisa någon från Sverige, men samtidigt inte ha några problem med att personer som eventuellt har flyktingskäl inte får söka asyl från utlandet. Det är nästan som om människosmugglarna är en stark lobbygrupp i Sverige.

  20. @Frogfish:
    Ja det är sant. Feministkvinnorna vill inte ha in någon konkurrens som hemska tanke t.o.m. kan vara bättre partners.

  21. Barfota

    Ja invandrarkvinnor är så vackra. Många av dom iaf . Såg på debatt(humorprogram) för en gångs skull enbart för att jag såg en vacker iranska som satt o pladdrade om organiserat tiggeri. Hon var ordförande eller initiativtagare till soppkök Stockholm . Det kom ut PK-strunt ur hennes mun men dom ögonen hon hade….. Åhhhhhhhhhh vilken persisk gudinna. Väldigt vacker , tyvärr så arg och så PK. Men självklart vill inte oattraktiva svenska feminister att den typen av skönhet ska vara tillgänglig för etniskt svenska män. Det ligger som ni säger egenintresse att liera sig med invandrarmän men inte med invandrarkvinnor.

    Jämställdismen står på invandrarkvinnornas sida!

  22. @barfota:
    I den utsträckning jag behandlar andra med respekt och låter dem vara ifred, tycker jag att jag på det stora hela har rätt att bli respekterad och bli lämnad ifred, åtminstone av polisen på gatan. Att i tid och otid behöva legitimera mig, och bedyra min oskuld inför staten för det ena eller det andra, tycker jag inte känns värdigt en rättsstat. Jag vill inte bli utsatt för det, och jag vill inte att andra ska bli utsatta för det, oavsett deras hudfärg. Därför är jag en av de som har protesterat mot REVA, genom att skriva på denna namnlista:

    http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7462#.UVAWkTe0pqC

    I övrigt hoppas jag att vi kan försöka behålla fokuset på frågor om jämställdhet mellan könen, på den här sidan.

  23. När det gäller Reva så är jag kluven. GW sa ju i teve att polisen inte har befogenheter att begära id om personen vägrar uppge sitt id. Han menade att det bara är att vägra rätt upp och ner och att den juridik som finns gör att polisen förlorar en eventuell rättssak om det går så långt. Jag kan störa mig på att personer som blir tillfrågade att visa sitt id inte vet sina rättigheter i den saken. Många hade ju dragit fram sitt id tillomed om en glassgubbe med båtmössa ber om det. Sen vet ni ju sedan tidigare att jag ogillar överförmynderi. Lyssnar på barfotas synpunkter och tycker dom är logiska, men då ska medborgarna upplysas om sina rättigheter och inte behöva gå på en fuling av en polis som hoppas att han/hon inte vet sina rättigheter. Jag tycker nämligen det är oroväckande att myndigheter ”vet” medborgarnas rättigheter men inte berättar det för dom.

  24. @Torstensson:

    ”Jämställdismen står på invandrarkvinnornas sida!”

    Jag står väl mest på min egen sida Cool

    Men det skulle finnas två stora vinnargrupper om invandrarkvinnor inkluderades på den ”allmänna” partnermarknaden i Sverige, och de skulle vara invandrarkvinnorna själva och gamla hederliga svennar. För båda skulle marknaden bli betydligt större (och rikare).

    Och det betyder inte att svenska skitstövlar ska kunna fortsätta vara skitstövlar när de träffat en traditionell kvinna (sån skit tycker jag är lika fel som alla andra). Det betyder att vanliga svennar och invandrarkvinnor (lite obekväm med den benämningen, men ni kanske förstår vad jag menar) har möjlighet till en supermatcning där båda tillsammans är villiga att göra mer för varandra än vad som egentligen behövs. Och då kan fokus ligga på viktigare saker i livet än att räkna diskade tallrikar (ta hand om varandra kanske).

    Sen kan man ju tänka sig situationen när valfri Gudrun träffar valfri taliban, men då brukar det ju vara ”en annan sak” och ”det passar just vår familj”.

    Jag önskar att varje man som sitter hemma och är rädd för att inte få ligga (eller valfri annan sak kvinnan har makt över) köpte en biljett och tittade utanför Sveriges gränser. Det räcker med att åka till Danmark så kommer medelsvenne att känna sig som don Juan. Sen finns det ju faktiskt gott om härliga kvinnor i Sverige oxå, men de är ofta ”inte med i spel” enlig resonemang ovan eller svåra att hitta.

    Ursäkta det heteronormativa perspektivet, men jag är ju hetero. Självklart har jag inget mot andra konstellationer sexuellt eller i livet (eller båda).

    Det här perspektivet går ju att utveckla i evighet, men det är som sagt kanske lite off topic här. Dock är det för viktigt (och uppenbart om man vill se) för att bortse från.

  25. Frogfish

    Många män åker till Thailand och Polen och Ryssland i dessa saker. Jag tror det räcker att åka till Tyskland för där är svenska män exotiska. Bilden av den mystiska skandinaven från Astrid Lindgren och älgarnas land är levande än idag. Jag har ju studerat i Tyskland en del. Man får väldigt mycket uppmärksamhet från både tyska män och kvinnor. Jag brukade dessutom presentera mig som från Skandinavien för att maximera min exotiskhet. Det funkar. Kommer ihåg min första fest i en stad som hette kassel. Jag gick in och var blyg, ingen lade väl märke till mig så där när jag drog av mig jackan men sen sa min tyska vän att jag var svensk och då kom 5 tyska kvinnor och två män och ville prata. Man behövde knappt anstränga sig för att vara populär. Det var då jag insåg hur det känns för svenska kvinnor som åker till Turkiet och Grekland . Så till de män som söker partner rekommenderar jag verkligen Tyskland.

  26. @John Nilsson: Fast utan att veta (vem gör det?) så tror jag inte att många fått visa ID i tid och otid? Gissar att de allra flesta som blivit tillfrågade har behövt göra det en gång? Men eftersom de drar in enstaka personer i debatten så kan man ju undra vad han som blev rånad och lämnad på spåret tycker om saken. Vad tror ni han skulle tycka om bättre kontroller av illegala? Jag skriver illegala för det är vad t ex SVT säger när det handlar om samma sak i Grekland…

  27. @Torstensson:

    ”Jämställdismen står på invandrarkvinnornas sida!”

    Därav min största kritik av jämställdismen. Pär Ström kritiserade starkt svenska kvinnor som positivt särbehandlades med etableringsbidrag när de skulle starta företag men nämde inte med ett ord att invandrarkvinnor åtnjöt en ännu större positiv särbehandling. Jämställdismen borde vara lika för alla. Punkt!
    När det gäller skönhet så är det tycke och smak. Den tjejen jag berättade om som inte fick (vågade) ha en svensk pojkvän kommer från Libanon och är otroligt vacker.

  28. Jag anser att innan polis ingriper mot någon (och i det inräknar jag stanna och be om letitimation) så borde de vara tvingade att ha ”probable cause” på amerikanskt manér. Och vore inte helt fel om de var tvungna att gör någon form av Miranda också (upplysa om rättigheter).
    Jag är helt för att man skall vägra visa ID.
    Det ger ju också en intressant vinkel, kan polisen ta ifrån ungdomar alkohol om de vägrar visa ID? Och hur är det med körkort? Om man inte har gjort sig skyldig till någon förseelse under framförandet av ett fordon, är man verkligen skyldig att visa körkort då?

  29. @MiT:
    Jag har väl agerat och resonerat utifrån någon sorts magkänsla i detta, och jag vet inte hur jag skulle resonera om jag faktiskt hade något mera konkret inflytande över lagstiftningen eller över hur polisen skulle sköta sitt jobb i praktiken, medges.

    Du skriver vidare:

    …”så kan man ju undra vad han som blev rånad och lämnad på spåret tycker om saken”…

    Menar du att den som rånade honom var en ”illegal invandrare” eller ”papperslös”? Och om han nu var det: Vilken skillnad hade det gjort för honom på spåret, om vederbörande varit ”legal” – och rånat honom och lämnat honom på spåren… Thinking

  30. Mycket välskrivet av Kjetil Rolness! Han får även starkt stöd i kommentarerna, just nu 410+ kommentarer… Sveland & co har än en gång bitit sig själva i häcken. Hoppas det smakade.

    Att påstå att alla antifeminister är Breivikare, är lika vansinnigt som att påstå att alla norrmän är Breivikare. Really Pissed

  31. @John Nilsson:

    ”I den utsträckning jag behandlar andra med respekt och låter dem vara ifred, tycker jag att jag på det stora hela har rätt att bli respekterad och bli lämnad ifred, åtminstone av polisen på gatan”

    Det är just avsaknaden av respekt som gör att REVA finns, illegala invandrare och de som skyddar dem som saknar respekt för svenska lagar och beslut, dessa skall inte ha mer respekt tillbaka än de själva uppvisar. Så om du måste legitimera dig och bedyra din oskuld stup i kvarten så skyll på de kriminella som orsakat problemen och inte på polisen som försöker uprätthålla svenska lagar och följa de direktiv de fått.

    ”I övrigt hoppas jag att vi kan försöka behålla fokuset på frågor om jämställdhet mellan könen, på den här sidan. ”

    Varför begränsar du dig till jämställdhet mellan könen när all jämställdhet kan diskuteras och är minst (om inte mer) viktig? Glöm inte att det är samma PK-media-maffia som är både för feminismen, kvoteringar och mångkultur.
    Det är den här PK-media-maffian som vi helst bör bli av med enl. mitt sätt att se på problemen. Märkligt också att du inte vill diskutera den här typen av frågor samtidigt som du länkar till en protestlista.

  32. Barfota

    Jag tycker att dom som vill ge illegala flyktingar resurser gör det ur egen ficka. Jag kan tänka mig att sätta upp kriterier kring invandringsfrågan. Så länge det är ett underskott på jobb och lägenheter i Sverige så ska flyktingar tas om hand på plats och inte skickas hit. Frågan är ju egentligen av filosofisk art, varför ska mitt barn behöva gå utan lägenhet och jobb för att det finns människor i andra länder som vill hit och ta del av Sveriges resurser. Jag tycker faktiskt inte det är så självklart att Sverige sänker sin levnadsstandard för att det finns mängder med folk som lever under usla förhållanden. Är man rasist om man tycker så? Isåfall är alla vänsterjournalister som inte skänker sin halva lön till uteliggare också rasister.

    Sverige har gjort sitt i invandringsfrågan och nu är det andra länders tur tycker jag. Krig kommer alltid finnas och ja det kan tyckas orättvist att alla människor inte har det bra, men det är ju inte längre som att Sverige flyter av mjölk och honung.

  33. @dolf:

    ”Jag är helt för att man skall vägra visa ID.”

    Vem är inte det men vi lever i ett land där myndigheterna har rätten på sin sida så vi kommer inte undan. Visst kan polisen upplysa om rättigheterna men oavsett vilket så kommer du inte undan utan att visa någon form ID handling, förr eller senare. Senare i ditt fall eftersom du trilskas Grin

  34. @Torstensson:

    ”Så länge det är ett underskott på jobb och lägenheter i Sverige så ska flyktingar tas om hand på plats och inte skickas hit. Frågan är ju egentligen av filosofisk art, varför ska mitt barn behöva gå utan lägenhet och jobb för att det finns människor i andra länder som vill hit och ta del av Sveriges resurser. Jag tycker faktiskt inte det är så självklart att Sverige sänker sin levnadsstandard för att det finns mängder med folk som lever under usla förhållanden. Är man rasist om man tycker så? Isåfall är alla vänsterjournalister som inte skänker sin halva lön till uteliggare också rasister.”

    Kunde inte sagt det bättre själv, och som jag sagt tidigare… Jag diskrimineras och förtrycks hellre av feminister än av främmande religion. Jag tycker också det är besynnerligt att minioriteter (utom om svenskar är i minoritet) till varje pris skall skyddas och särbehandlas. Än en gång det är särbehandlingen och gräddfilerna jag reagerar emot och som jag anser är en jämställdhetsfråga större än någon annan.
    Jag känner till vad begreppet jämställdhet/jämlikhet betyder så vi får väl hitta ett nytt modernt ord som passar bättre in på vad jag åsyftar.

    Intressant att se att jag får ”tummen ned” på mina inlägg, det visar med all önskvärd tydlighet att jag är på rätt spår och retar upp en och annan PK-tyckare Grin
    Härmed har jag nog sagt mitt (kanske) i denna tråden.

    ”Enligt GW kan man utan problem vägra visa ID ”

    Visst kan man men vad skulle man tjäna på det, man slipper ju inte undan i slutändan ändå.

  35. Pingback: REFORM-Rapporten som betraktar Antifeminism som Extremism | Genusdebatten

  36. @John Nilsson: Det var ju twittergalningarna som började dra in enstaka personer i det hela, inte jag, det blir ju ett till perspektiv på det hela bara. Och ja, han var en ”papperslös” som dessutom tydligen var efterlyst för mord i Frankrike… Det framställs ju i media som om ”papperslösa” bara består av vänliga barnfamiljer som blivit orättvist behandlade av migrationsverket, men så är det ju inte.

    ”Och om han nu var det: Vilken skillnad hade det gjort för honom på spåret, om vederbörande varit ”legal” – och rånat honom och lämnat honom på spåren… Thinking”

    Nu var det inte en ”legal” som gjorde det. Tänk om inte om fanns? Och återigen, det var inte jag som började blanda in enstaka personer i diskussionen utan det var andra som gjorde det och då kan ju jag göra likadant. Jag har dock inte sagt att jag tycker att det var ett bra sätt att arbeta från polisens sida men det saknas ju alternativa metoder från de som protesterat mest högljutt.

  37. @Torstensson:
    ”Jämställdismen står på invandrarkvinnors sida!”

    Amen to that! Det gör vi inte för deras utseendes skull utan för att vi är de riktiga jämställdhetskämparna till skillnad mot de vita feministerna.

  38. @barfota:

    Nu var ju inte Pär Ström jämställdismens ledare utan bara en pionjär på området. Hans ensidiga perspektiv för männen blev till slut hans fall även om jag inte såg något direkt fel i hans arbete. Jämställdismen efter Pär Ström måste utvecklas till att inkludera båda könen oavsett hudfärg och läggning.

  39. Dolf och Barfota

    ”Det är onekligen intressant att föra detta resonemang vidare, enligt officiella siffror begår invandrare (utlandsfödda) våldtäkter sju gånger så ofta som födda svenskar när man ser till befolkningsmängd.”

    Och enligt ”officiella siffror” tjänar kvinnor typ 80 % för dom är kvinnor, fråga feminister dom vet. Det här vill jag ha källa på, för detta tror jag inte ett ögonblick på.

  40. Malte

    Invandrarkvinnorna har ju egentligen ingen nytta alls av svensk feminism. Debatten kring deras situation blossar upp någon millisekund i media för att sen snabbt försvinna när vita etniskt svenska pk-feminister för för sig att det gagnar Sverigedemokraterna att prata om saken.

    De som tjänar på svensk feminism är de drivna karriärsugna kvinnorna som även utan kvotering och curling hade tagit sig in på tidigare manliga områden. Titta tex på de etniskt svenska och helvita redaktioner och styrelser. Svensk feminism är idag ett orättvist karriärverktyg för svenska kvinnor som redan hade skinn på näsan och ett visst intresse.

    Detta är en av anledningarna till att jag vägrar rösta på Sverigedemokraterna som jag menar är vit-feminister.

  41. @barfota:
    ”Varför begränsar du dig till jämställdhet mellan könen när all jämställdhet kan diskuteras och är minst (om inte mer) viktig?”

    Det kanske var dumt av mig att skriva så, det är inte min sak att avgöra vad som ska diskuteras här. Ber om ursäkt.

    @Torstensson:
    …”varför ska mitt barn behöva gå utan lägenhet och jobb för att det finns människor i andra länder som vill hit och ta del av Sveriges resurser”…

    och @barfota:
    ”Kunde inte sagt det bättre själv”…

    Nu skall jag fråga er något som kanske låter konstigt och självklart, men jag gör det i alla fall:
    Har jag uppfattat er rätt, om det ni här ovan uttrycker är en oro för att era egna behov, och era (eventuella) barns behov av olika slags ”resurser”, inte skall kunna tillgodoses, om Sverige låter ”illegala” eller ”papperslösa” stanna, och fortsätter att ta emot flyktingar och invandrare i samma utsträckning som idag?

    Och om det är så:
    Finns det på samma sätt, bakom er kritik mot feminismen, en oro för att ni som män inte har, eller skall komma att ha, samma livschanser som kvinnor i samhället, eller att ni inte ska räknas som tillräckligt viktiga för att vid behov få uppmärksamhet och eventuell hjälp från samhällets sida? Finns det hos er också en känsla av att ni som män värderas lägre än kvinnor, i dagens Sverige?

    Det är inte min mening att peka ut er som speciella i detta sammanhang – jag riktar dessa frågor också till mig själv – men jag är lite nyfiken på om det skulle vara möjligt för ”oss” att tala utifrån våra egna behov och känslor, snarare än utifrån analyser och värderande omdömen av dem som ”vi” uppfattar som… …låt oss säga ”vår motpart”.

    Jag ställer samma frågor till dig @MiT, och till vem som än vill bemöta dem.

  42. @Ninni:
    Är du inte i fel tråd nu?
    Hur som helst
    Katrin Lainpelto, doktor i processrätt vid Stockholms universitet: ”Tittar man på samtliga domar från 2010 från alla tingsrätter i hela Sverige var 147 svenskar och 166 av utländsk härkomst. Hur det ser ut på förundersökningssidan kan jag dock inte uttala mig om” (om våldtäktsstatistik, i just en fråga om invandrares överrepresentation)
    Enligt migrationsverkets site: Tre år senare den 31 december 2009 var antalet utrikesfödda 1 337 965 och de kom från 206 länder och den totala befolkningen i Sverige var 9 340 682.
    Sen är det bara att räkna, så kommer man fram till, baserat på dessa uppgifter, att invandrare i förhållande till sin mängd begår 7 gånger så många våldtäkter.

    Min poäng när detta kom upp ursprungligen var att antingen har vi ett problem med överrepresentation hos invandrare, eller så har vi ett rasistiskt rättsväsen. I vilket fall som helst är arslet bak. Pest eller kolera. Det är ett invandrarproblem eller det är ett problem med rättsväsendet. Man kan inte förneka bägge.
    Såvida man inte kan påvisa att Lainpeltos uppgift är åt skogen, vilket förstås är möjligt, men så länge motsatsen inte bevisats har jag ingen anledning till att betvivla deras riktighet.

  43. @John Nilsson: Jag kan svara delvis på frågan. Ja jag är enormt orolig för att mina barn (och andras), framför allt min son, inte ska ha några som helst möjligheter pga av feminismen som den ser ut och kommer att se ut i framtiden. För min egen högst personliga del skiter jag i det, det är inte därför jag engagerar mig. Mina egna behov är helt irrelevanta. Den andra delen som rör invandring ska jag nog skriva ett inlägg om istället.

  44. @Malte Skogsnäs:

    Nu var ju inte Pär Ström jämställdismens ledare utan bara en pionjär på området.

    Vem var då jämställdismens ledare om inte Pär Ström och det är rent nonsens att påstå att

    ”Hans ensidiga perspektiv för männen blev till slut hans fall även om jag inte såg något direkt fel i hans arbete.”

    Pelle Billing gick samma väg som Pär Ström.

    ”Jämställdismen efter Pär Ström måste utvecklas till att inkludera båda könen oavsett hudfärg och läggning. ”

    Jämställdismen enl. Pär har alltid inkluderat alla.

  45. Jag kanske inte skall dyka djupare i frågor som inte direkt handlar om genusdebatt men som jämförande tankeexperiment angående problemet med Reva tycker jag man kan tänka på illegala fildelare.

    Gissningsvis kan man på goda grunder anta att en viss grupp, framförallt unga män (förmodligen av blandad etnicitet), kanske med vissa kännetecken i klädstil och frisyrer är överrepresenterade i brottet illegal fildelning. Det är en fördom men inte desto mindre delvis korrekt.

    Polisen skulle kunna göra som så att de går ut på sta’n och stoppar personer som ser ut på det sättet, kräver att få se deras laptop eller smartphone för att kunna kontrollera att de inte har illegala filer, eller fildelningsprogram.

    Säkert kommer de att knipa en och annan (detta är ett tankeexperiment så jag reserverar mig för de tekniska svårigheterna) och med sin urvalsmetod förmodligen fler än med ett rent slumpmässiga urval.

    Men jag tycker det är fel att göra så. Alla skall kunna röra sig fritt på sta’n utan att bli stoppade oavsett om de liknar en grupp människor som begår en viss typ av brott. Det gäller den som liknar en fildelare och det gäller den som liknar en papperslös flyktning. Annars blir Sverige en polisstat, kanske som Kina.

  46. @Ninni:

    ”Det här vill jag ha källa på, för detta tror jag inte ett ögonblick på.”

    Nej Ninni du vill inte alls ha källor på den typen av problem. Här står du och jag på helt olika sidor. Jag är starkt emot mångkulturen och du är en stark förespråkare av den. Jag har försökt att skicka information och länkar där du kan läsa mer om problemen men du avfärdar dem som rasistiska och har i ett skarpt personligt mail till mig uttryckligen bett mig om att sluta skicka mer sådan ”propaganda” till dig. Det är alltså lika lönlöst att ens försöka överbevisa dig i denna frågan som det är att överbevisa en religiös feminist om att de har fel när de talar om strukturer som förtrycker kvinnorna. Sorry Ninni, jag gillar dig skarpt men här går våra åsikter stick i stäv med varandra.

  47. @John Nilsson:

    ”Har jag uppfattat er rätt, om det ni här ovan uttrycker är en oro för att era egna behov, och era (eventuella) barns behov av olika slags ”resurser”, inte skall kunna tillgodoses, om Sverige låter ”illegala” eller ”papperslösa” stanna, och fortsätter att ta emot flyktingar och invandrare i samma utsträckning som idag? ”

    Ja det har du, som jag har berättat om här tidigare så blev jag tvungen att flytta ifrån Malmö för min sons och hans skolgångs skull, han blev helt enkelt mobbad för att han var svensk. Tre svenska barn i en klass på 30 barn blev för bra. Först skulle tjejerna gynnas, sedan invandrarbarnen och gissa vem som kom sist i kön? Det värsta av allt är alla positiva särbehandlingar som missgynnar svenskar och svenska män i synnerhet. Min vilda gissning är att om inte sveriges regering gör någonting åt problemen ganska snart så slutar det med inbördeskrig och kaos.

    ”Finns det på samma sätt, bakom er kritik mot feminismen, en oro för att ni som män inte har, eller skall komma att ha, samma livschanser som kvinnor i samhället, eller att ni inte ska räknas som tillräckligt viktiga för att vid behov få uppmärksamhet och eventuell hjälp från samhällets sida?”

    Ingen ”oro” bara ren ilska och frustration.

    ”Finns det hos er också en känsla av att ni som män värderas lägre än kvinnor, i dagens Sverige? ”

    Ingen känsla bara ett faktum. GenusNytt och denna site existerar enbart på grund av att män behandlas illa i stadsfeminismens högsäte.

  48. @MiT

    Tack för svar. Du skriver:

    …”Ja jag är enormt orolig för att mina barn (och andras), framför allt min son, inte ska ha några som helst möjligheter pga av feminismen som den ser ut och kommer att se ut i framtiden.”

    Ett yttrande av detta slag torde vara svårt för någon att etikettera som ”hat”, eller att ”förbjuda”, under överskådlig tid. (Jag hoppas verkligen att jag inte har fel när jag påstår detta). Du talar utifrån dig själv och din situation och om dina egna känslor, något som alla bara måste ha rätt att få göra, tänker jag. Du påstår egentligen ingenting om feminismen i sig, eller dess företrädare, bara att du är orolig för hur den/de skulle kunna påverka dina och andras barn i framtiden. Du visar dig sårbar, och det borde bli tydligt för motparten att ditt främsta syfte är att värna om dina och andras barns behov, inte att inkräkta på din motparts rättigheter eller att kränka eller förlöjliga honom, henne eller dem. Risken för att motparten ska känna sig hotad och gå i försvar borde därför minska, dina chanser att bli hörd borde öka, och förutsättningarna för att ett verkligt möte mellan er ska äga rum, borde förbättras.

    ”För min egen högst personliga del skiter jag i det, det är inte därför jag engagerar mig. Mina egna behov är helt irrelevanta.”

    Varför skulle dina behov inte vara relevanta, likaväl som någon annans? Om du ger dig själv rätten att sträva efter att få dina behov tillgodosedda, kommer du samtidigt, genom ditt exempel, att ge dina barn rätten att sträva efter att få sina behov tillgodosedda. Om du inte ger dig själv denna rätt, kommer du heller inte att kunna ge den rätten till dina barn, oavsett hur många ord du använder. Det är min fasta övertygelse.

    ”Den andra delen som rör invandring ska jag nog skriva ett inlägg om istället.”

    Det ser jag fram emot!

  49. @barfota
    Tack för svar, barfota, och för visat förtroende genom det du delar med dig av. Jag blir berörd av det du skriver, men får tills vidare ändå be att få återkomma och hänvisar lite generellt till mitt svar till @MiT nyss, eftersom jag behöver gå och lägga mig nu. Men jag vill verkligen komma tillbaka och ge dig lite mera specifik respons på det du har skrivit, och jag hoppas att jag kan göra det under ”morgondagen” (tisdag).
    God natt!

  50. @John Nilsson: Tror att du överanalyserar en ”smula”… Smile Det kan faktiskt också vara precis som det står utan att konstra till det. Man behöver inte blanda in så mycket underliggande känslor när det ser ut som det gör, verkligheten nu räcker då jag vet hur den ser ut.

  51. @barfota:
    ”Därav min största kritik av jämställdismen. Pär Ström kritiserade starkt svenska kvinnor som positivt särbehandlades med etableringsbidrag när de skulle starta företag men nämde inte med ett ord att invandrarkvinnor åtnjöt en ännu större positiv särbehandling. Jämställdismen borde vara lika för alla.”

    @barfota:
    ”Jämställdismen enl. Pär har alltid inkluderat alla.”

    Jag har varit jämställdist/ekvalist sedan jag föddes och Pär Ström har aldrig varit min ledare. Pär Ström sa att jämställdismen inkluderade alla men visade det lika dåligt som när feminister säger att feminismen och dess genusindustri också jobbar för männen. Eller kanske Göran Perssons skitsnack om att han var feminist får dig att förstå bättre?

  52. @barfota:

    Nej Ninni du vill inte alls ha källor på den typen av problem. Här står du och jag på helt olika sidor

    Japp, det gör vi. (står på olika sidor i frågan om mångkultur) Och jag har fått källa igår. Jag har redan hittat första saken som gör att det inte var någon ”sanning”.

    Den statistiken angav antalet dömda, vilket inte säger något alls om ”begår”. Känns som en petitess?

    Om man utgår från antalet dömda, så kan jag lägga ner en av mina frågor. Det är att ”kvinnors våld mot män” ska upp på agendan för relationsvåld. För det ett brott som i princip inte finns i statistiken över dömda. Det är ett väldokumenterat problem inom juridiken att vi inte är lika inför lag. Kvinnor kommer undan brott mer än män, utseende och social status spelar roll för brottspåföljd och så gör även etnicitet.

    Det är alltså lika lönlöst att ens försöka överbevisa dig i denna frågan som det är att överbevisa en religiös feminist om att de har fel när de talar om strukturer som förtrycker kvinnorna.

    Absolut inte, däremot är jag svår att övertyga. För jag kollar noga information jag nås av. Det är ingen slump att jag är antifeminist.

    Varför är jag så hård i denna fråga?
    Sveland o co försöker knyta ihopa mig med åsikter jag absolut inte står bakom. Jag skulle vara väldigt tacksam o ni inte underlättar det arbetet. Denna sidan handlar om kön, nätet är stort, det finns gott om sidor för att diskutera andra ämnen. Det är inget konstigt att dela upp politiskt arbete efter ämne, så gör vi med allt arbete vi delar upp uppgifter och sköter vår bit. Det är jättelite arbete att vara kommentartör men det ger massor arbete på mina axlar om ni inte håller er någotsånär inom vårt ämne. För varje sak som man breddar, så måste jag kolla igenom och sätta mig in i frågan lika noga som jag gör med köns-saker. För statistik är trixigt på allvar, det är massor arbete för att bedöma vilka slutsatser man kan dra. Jag är kunnig i denna fråga om könsroller och feminism.

    Jag respekterar dig och dina åsikter, det vet du. Du är min vän och jag skulle krama dig igen, vilken dag som helst. (Men attan ta dig om du inte har gulliga sonen med dig)

    Jag är motståndare till kollektivisering och det spelar ingen roll vilket ”vi och dom” det handlar om. Misandri och en minoritet mäns brottslighet ska inte läggas i ert knä. Det samma gäller invandrare, en minoritetsgrupps handlingar ska inte läggas i invandrares knä.

    1% av befolkningen begår 63 % av alla våldsbrott. Även om invandrare är överrepresenterade i den minoritet som begår dessa brott så är det likväl en liten minoritetsgrupp bland invandrare.

    Varför är det så svårt att respektera att vi här diskuterar könsproblematiken?
    Jag tycker inte det är kul att vara skribent. För mig är detta ett måste och mitt ansvar som medmänniska. Det är ett ansvar jag måste ta, för att jag är påläst och har förmåga. Jag gör det för att kunna se mina medmänniskor med snopp i ögonen. Jag gör det för att försöka motarbeta den diktatur som är på ingång.
    Varför är det så svårt att respektera mina önskemål om att begränsa min arbetsbörda till en fråga?!

  53. @MiT:
    ”Tror att du överanalyserar en ”smula”… Smile Det kan faktiskt också vara precis som det står utan att konstra till det.”

    ”Bättre att lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge”…

    Som sagt, det jag skulle vilja pröva och kanske utmana några av ”oss” till, är om det skulle vara effektivare att kommunicera vad man själv vill, behöver och känner, än att riskera att fastna i detta att uttala sig om och utvärdera motpartens karaktärsbrister och motiv.

    Feminismen står uppenbarligen för något som är viktigt för många, och någonstans under ”allt skräp” finns förstås även på den sidan enskilda människor med behov och känslor, som de rimligen har rätt att sträva efter att få tillgodosedda och uttrycka.

    Tankarna är inte mina egna, utan jag har låtit mig inspireras av det som lärs ut inom Nonviolent Communication, som Marshall Rosenberg utvecklat. En kort introduktion finns här…

    http://www.fnvc.se/nvc/

    …och på Youtube finns ganska många och långa videoklipp (främst på engelska), om man vill lära sig mer i ämnet.

    Ett citat från ovan länkade svenska sida klargör en del av förhållningssättet:

    ”Empati handlar inte om att vara snäll eller att vi måste hålla med, eller ens sympatisera med de värderingar den andre har. Vi kan visa empati med människor oavsett vad de tänker eller känner, och oavsett om vi har en tidigare relation till dem eller inte.”

    Om man vill pröva denna möjlighet är naturligtvis upp till var och en.

  54. Det har diskuterats huruvida polis och tull bör utgå från stereotypisering i sitt arbete i tråden och jag vill bjuda på en privat anekdot i frågan.

    När jag var i de sena tonåren så var vi tre par som hade en tradition, vi åkte till Tyskland titt som tätt och roade oss. Det var på tiden före inträdet i EU gav oss andra regler om införsel av alkohol.

    I tullen så var det en av oss som alla gånger utom en blev stoppad av tullen, min man. Han passade tydligen in i stereotypen för ”smugglare” i tullarnas ögon på ett sätt som inte de andra två männen eller vi tre kvinnor gjorde. Jag blir aldrig tagen, för jag är/var ju ”liten o söt”.
    Vi hade kul åt detta fenomen att min man alltid blev stoppad för kontroll, det var inget som störde varken honom eller oss andra. Men vad innebär det för brottslighet och brottsstatistik?

    Om vi hade velat smuggla in narkotika eller alkohol, så hade ju naturligtvis jag burit den över gränsen. För vi visste ju alla att det är min man åker in i kontrollen och att det är mycket osannolikt att man kolla ”lilla söta Ninni”.

    Hur påverkar det statistiken över brott?
    Hur påverkar det brottsbekämpning?

    Min poäng är att det inte är en enkel fråga huruvida polis och tull bör gå på stereotypisering eller ej.

  55. Ninni

    Mycket bra frågeställningar .

    Man kan också fråga sig hur det påverkar folks attityd till vissa grupper i samhället om man alltid är i just deras byxor och rotar. Som man frågar får man svar. Din man verkar vara ganska stoisk för jag hade ställt till med en scen.

  56. Kategoriseringar stämmer ju inte alltid.

    Jag har en god vän som hyr ut bostäder och han hyr tvärtom mot vad andra gör, inte ut till unga söta tjejer . Han menar på att det är de unga snygga tjejerna som festar sönder hans lägenheter.

    För mig var det en väckarklocka.

  57. @Ninni & @barfota:
    Jag hade en lång och frustrerande diskussion med Ninni igår om saken. Jag tar härmed tillbaka följande uttalande:

    Det är onekligen intressant att föra detta resonemang vidare, enligt officiella siffror begår invandrare (utlandsfödda) våldtäkter sju gånger så ofta som födda svenskar när man ser till befolkningsmängd.
    Det vill säga att rent rationellt har en flicka som går hem på kvällen sju gånger så stor anledning att vara rädd om det går en invandrarman bakom henne som hon har om det är en ursvensk.
    Inte min åsikt, utan ett faktum baserat på offentlig statistik.

    och gör nu istället följande uttalande:

    Det är onekligen intressant att föra detta resonemang vidare, beräknat baserat på uppgift (våltdtäktsdomar vid samtliga svenska tingsrätter under 2010) från Katrin Lainpelto, doktor i processrätt vid Stockholms universitet, förekommer invandrare (utlandsfödda) sju gånger så ofta i dessa domar som födda svenskar när man ser till befolkningsmängd.
    Det vill säga att rent rationellt har en flicka som går hem på kvällen sju gånger så stor anledning att vara rädd om det går en invandrarman bakom henne som hon har om det är en ursvensk.
    Inte min åsikt, utan ett faktum baserat på offentlig statistik.

    Och det är väl lika bra att jag braskar och upplyser om jag är mycket väl medveten att det inte anges någonstans att invandrarna befanns skyldiga. Det kan mycket väl vara så att den åttondel som var födda svenskar var skyldig och de 7 åttondelar som var invandrare var helt oskyldiga. Jag känner tyvärr inte till någon annan svensk statistisk som klargör detta faktum. Men jag antar att överrepresentationen bara är ett rasistiskt påfund. Man får väl i alla fall glädja sig åt att vi inte är lika rastistiska som den norska polisen som kartlagt våldtäker i Oslo med avssende på ett otal olika faktorer. Men det är klart, Norge och Sverige är ju också helt olika kulturer och inte på något vis jämförbara.

  58. @Dolf:

    Du blev lite frustrerad där ett tag, ja. Visst är jag en pain in the assRazz

    Men jag antar att överrepresentationen bara är ett rasistiskt påfund.

    Om man är rasist för att man menar att gruppen kriminella har en överrepresentation av individer av utlänsk härsprung, så är jag också rasist.

    Min poäng är tvådelad.

    1. Feminister gör gruppen män kollektivt ansvariga för att en minoritet av män är kriminella. Detta för att män är överrepresenterade i gruppen kriminella. Jag är motståndare till att motsvarande görs mot invandrare liksom jag är med män. (Vilket jag inte anser du gjorde, jag vände mig specifikt mot ordet ”begår” i en privat diskussion. Inte för att vara petig, inte för att reta.. utan för jag är den jag är, alltid mot vän som motståndare. Det har för och nackdelar att vara jag. En fördel ser ni i mitt engagemang här, tex. genusbiblioteket. Jag antar fördelarna överväger, eller?)

    2. Jag vill slippa lägga min tid på annat än huvudämnet. Om punkt 1 görs här mot invandrare i någon större utsträckning så sätts jag i en situation där jag (eftersom jag är den jag är) har att välja mellan att droppa arbetet helt eller sätta mig in i dessa frågor också, för jag är allergisk mot stigmatisering. Detta är drygt nog utan att blanda in mer.

  59. @barfota

    Jag har ovan fått kommentaren av @MiT att jag nog ”överanalyserat” hans respons något, vilket jag senare har försökt sätta in i sitt sammanhang ovan. Jag känner därför att jag inte vill bli alltför långrandig om de upplevelser och känslor du beskrivit ovan. Du kanske har fått lite att tänka på efter @Ninnis kommentar ovan också. Men något vill jag säga här nedan.

    Du skriver att du blev ”tvungen att flytta ifrån Malmö för [din] sons och hans skolgångs skull, han blev helt enkelt mobbad för att han var svensk”. Det är naturligtvis inte acceptabelt att någon blir så mobbad i skolan, att den, eller vederbörandes föräldrar, känner sig nödsakade att flytta. Hade du någon kontakt med, och fick du någon hjälp av, din sons skola i detta?

    Vidare:
    ”Min vilda gissning är att om inte sveriges regering gör någonting åt problemen ganska snart så slutar det med inbördeskrig och kaos.”

    Jag uppfattar detta som att du känner dig mer än ”orolig”, och att ord som ”rädd”, ”arg”, ”ursinnig”, ”pessimistisk”, ”panikslagen” och ”besviken”, kanske ligger närmare sanningen.

    Du skriver vidare, angående mina frågor om vad ”ni” känner inför feminismen:

    ”Ingen ”oro” bara ren ilska och frustration.

    och:

    ”Ingen känsla bara ett faktum. GenusNytt och denna site existerar enbart på grund av att män behandlas illa i stadsfeminismens högsäte.”

    Jag undrar: Är det möjligt för dig att klargöra, om så bara för dig själv, vilka behov det är som du inte får tillgodosedda, relativt ”feminismen” eller dess företrädare? Jag vet inte exakt vad jag själv skulle svara på denna fråga, men jag vill i alla fall ställa den.

  60. @Ninni:
    Ok. jag hävdar hur som helst att man skall behandla människor som individer och ställa dem tills svars, på gott och ont, för vad de själva gör. Men samtidigt finns det ibland ett visst fog för en fördomsfull syn på människor. Jag känner mig också mer otrygg om jag möter tio medlemmar ur Hell’s Angelsen motorcykelklubb än vad jag gör om jag möter tio medlemmar ur den lokala PRO-föreningen. Jag tror ingen skulle uppfatta min oro som diskriminerande. Däremot vore det diskriminerande om jag om jag försökte få åtgärder vidtagna mot de tio Hell’s Angelsmotorcykelklubb-medlemmarna utan någon annan anledning än just att de är medlemmar i Hell’s Angelsmotorcykelklubben.

    Sen gjorde jag en groda på riktigt i min senaste kommentar när jag började svamla om åttondelar. I absoluta tal var antalet invandrare och antalet svenskar i domarna av jämförbar storleksordning. Så det handlar om ung. hälften/hälften. Men relativt folkmängd blir det 7-1. My bad.

  61. @John Nilsson:

    Han är väl rätt tydlig med sina behov? Jag är säker på att Rosenberg skulle räkna trygghet för sig och sina barn som ett grundläggande behov, förmodligen ett av de kraftigaste.

    I avsaknaden av den tryggheten känner han oro, även om oro kanske är något odifferentierat som känsla betraktat.

    Det som är svårast att formulera är observationen eftersom det är ett stort sammanhang som är svårt att formulera objektivt på det sätt Rosenberg eftersträvar.

    Jag är dock inte så mycket för att använda NVC i det här sammanhanget. NVC fungerar bättre när man är i maktposition eller åtminstone i en position där man kan förvänta sig empati. För män som grupp finns vare sig makt, eftersom vi inte är ett kollektiv, eller empati, eftersom vi är män.

  62. @Johan Grå:
    ”Han är väl rätt tydlig med sina behov? Jag är säker på att Rosenberg skulle räkna trygghet för sig och sina barn som ett grundläggande behov, förmodligen ett av de kraftigaste.

    I avsaknaden av den tryggheten känner han oro, även om oro kanske är något odifferentierat som känsla betraktat.”

    Okej, du har nog rätt i det: han (och många andra) känner oro för, och behöver trygghet åt, sig själv/-a och sina barn.

    Jag gissar att många flyktingar/invandrare och feminister också kan känna oro för, och behöva trygghet åt, sig själv/-a och sina barn.

    Kan insikten om att den andra parten i botten nog känner en liknande oro och har liknande behov av trygghet som vi själva, förändra hur vi förhåller oss till varandra och hur vi diskuterar med varandra?

  63. @Malte Skogsnäs:
    Problemet är nog inte att jag inte förstår och jämställdister kanske vi alla har varit sedan födseln, svårt att veta när man kanske inte ens har samma uppfattning om vad jämställdhet/jämlikhet/jämställdism är för något.

    Jag menar på det bestämdaste att det var Pär Ström´s förtjänst att ordet jämställdism ö.h.t. började omtalas och att det var han som rörde om ordentligt i debattgrytan. Av olika skäl så kallar jag mig själv inte för jämställdist.

  64. @Ninni:

    ”Japp, det gör vi. (står på olika sidor i frågan om mångkultur)”

    Ninni behöver bara börja läsa avpixlat regelbundet så blir det ändring på den saken.

    ”Och jag har fått källa igår. Jag har redan hittat första saken som gör att det inte var någon ”sanning”.”

    Den som söker skall finna…

  65. @Ninni:

    ”Denna sidan handlar om kön, nätet är stort, det finns gott om sidor för att diskutera andra ämnen.”

    OK, ja då är jag på helt fel site för jag skiter totalt i vilket kön det är på personen som positivt särbehandlas eller diskrimineras, får eller inte får ett jobb.
    För mig är jämställdhet & rättvisa det helt primära och avgörande om vi alla skall få ett bättre land att leva i. Men du har mycket att göra Ninni problemet med att ”snöa in” på ett område och specialicera sig är ann man lätt blir ”fackidiot” och inte ser allt annat som pågår i periferin. Kommer hem till dig med den lilla charmknutten (tränar honom i PK-stenkastning just nu) under våren och kastar ägg på dig. Puss puss

  66. @Nils:
    Att han liksom Ninni inte villa ta i den positiva särbehandling som gynnar invandrare, en invandrarkvinna positivt särbehandlas m.a.o. dubbelt upp, trippelt upp om hon dessutom är homosexuell. Han kritiserade svenska kvinnor som fick diverse bidrag men inte ett ord om invandrare, särskilda nystartszoner och öronmärkta bidrag. Det är inte min syn på jämställdhet helt enkelt.

  67. @John Nilsson:

    ”Du kanske har fått lite att tänka på efter @Ninnis kommentar ovan också. Men något vill jag säga här nedan.”

    Nej, Ninnis kommentar förändrar inte mina erfarenheter.

    ”Du skriver att du blev ”tvungen att flytta ifrån Malmö för [din] sons och hans skolgångs skull, han blev helt enkelt mobbad för att han var svensk”. Det är naturligtvis inte acceptabelt att någon blir så mobbad i skolan, att den, eller vederbörandes föräldrar, känner sig nödsakade att flytta. Hade du någon kontakt med, och fick du någon hjälp av, din sons skola i detta?”

    Visst påpekade vi problemet men upplevde inte att någonting blev bättre och i kombination med att vi bodde i ett område med hög kriminalitet (Malmö) så valde vi att flytta till grannkomunen och vips så förändrade sonens skolgång och resultat. Från misslyckande och ointresse till intresse och bra resultat utan mobbning. Där var förhållande andelen svenska/invandrare det precis omvända.

    ”Jag uppfattar detta som att du känner dig mer än ”orolig”, och att ord som ”rädd”, ”arg”, ”ursinnig”, ”pessimistisk”, ”panikslagen” och ”besviken”, kanske ligger närmare sanningen.”

    Vet inte om du är psykolog eller något… Psykologer uppfattar alltid fel Grin
    Nej jag är kort och gott skitförbannad! Efter att ha jobbat och betalat skatt i 40 år och att min pension devalverats till nästan noll. Trött på att betala för och stå tillbaka för alla snyltare och minoriteter oavsett etnicitet.

    ”Jag undrar: Är det möjligt för dig att klargöra, om så bara för dig själv, vilka behov det är som du inte får tillgodosedda, relativt ”feminismen” eller dess företrädare?”

    Behovet av demokrati, jobb, bostad och respekt. Om man för ett ögonblick skulle acceptera tanken med positiv särbehandling så nog fan borde de som slitit, betalat skatt och byggt upp landet komma först i alla köer! Men nu råkar jag tycka att alla skall ställa sig i samma kö och ta seden som den är dit man kommer som gäst, vill man inte det så ställer jag mig frågan… Vad gör ni här? Anarkisterna, stenkastarvänstern, Feminister, media, vänstern, SVT och MP är samma skrot och korn. Och nu till det allra värsta… det finns inte ett enda parti att kunna lägga sin röst på till nästa val. Inte ett enda valbart parti (som inte är rasistiskt) som öppet deklarerar sig för att vara emot mångkultur eller feminismen, det verkar snarare som de går hand i hand.

    Svensk författningssamling 1974:152

    ”13 § Lag eller annan föreskrift får inte innebära att någon missgynnas på grund av sitt kön, om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt. Lag (2010:1408).”

    ” om inte föreskriften utgör ett led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt.”
    Vad är detta för smörja? Vilken djävla tur att ordet ”OM” finns eller hur?
    Jag är gammal, jag är trött och hede under hela mitt verksamma yrkesliv sett fram emot en trygg ålderdom med en hyfsad levnadsstandard.

    Nu blev det inte så och det gör mig helt enkelt förbannad.
    Ps.
    ”Pessimistisk” har du rätt i, någonting som säkert går att bota om det finns en enda levande själ som kan tala om för mig varför jag inte skulle vara det i denna ständiga utförsbacke. Om man i över 50 år har varit optimistisk (dum nog) att tro saker och ting kommer att bli bättre så har man lärt sig läxan… Det kommer inte att bli bättre, snarare ännu värre.

  68. @Dolf:
    Men herregud @dolf. Fråga vem som helst som sitter i buren eller åker fast… Alla är helt oskyldiga de har bara råkat ut för ”rasistiska” poliser som sköter sitt jobb Grin

  69. @Torstensson:

    Jo, det är jätteintressant. Och det kan göra så stor skillnad.

    Om man ser på lönestatistik, så rasar den oförklarade delen av löneskillnaden mellan könen från runt 20 % till 1-8 % (beroende på vilka faktorer som påverkar lön man tagit hänsyn och olika områden).
    Skillnaden mellan råstatistik och den mer objektiva sanningen man får vid studier där båda kön får samma frågor vad gäller partnervåld är total. Det är ju tom så att män som är offret har blivit statistikförda som förövare, för att stereotypen säger förövare = man.

    Samma gäller övrig brottsstatistik, olika mycket vad gäller olika brott. Om polisen och övriga rättsväsendet utgår från sin stereotypa bild, vilket de gör, så kommer mörkertalet skilja mellan de som stämmer in och de som inte stämmer in i stereotypen. För brott där offret hamnar i en tabusituation får man ett högre mörkertal än om tabu är svagare. (Tex man och offer är kraftigt tabubelagt, i synnerhet vad gäller våld från kvinna eller våldtäkt) Sen har vi andra välkända faktorer (jämför med lön) som påverkar brottslighet beteende, t.ex. socioekonomiskt, utanförskap. Så det är trixigt det där.

    Man kan också fråga sig hur det påverkar folks attityd till vissa grupper i samhället om man alltid är i just deras byxor och rotar.

    Absolut och andra hållet också, vad händer med individerna vars byxor man är inne och rotar i (eller hårfärg som bedöms) för att avgöra att dessa är onda? Vad händer med deras inställning och lojalitet till samhället? Snacka om att man biter den hand som föder oss.

    Jag skrev igår i en privat diskussion ”Var finns fanklubben ’vi som tycker män är dyrkningsbara’?” för jag hade imponerats av några mäns beteende i en diskussion med feminist på en sida jag hamnade på. Så sakligt och lugnt resonerande. Jag beundrar männens tålamod i detta sjuka misandriska samhälle och fasar över när bägaren rinner över.

    @Nils:

    Ninni behöver bara börja läsa avpixlat regelbundet så blir det ändring på den saken.

    Jo, feminister sa också jag skulle läsa på. Tycker du det gick bra för att övertyga mig?

    Notera att jag sa tidigare. ”Om man är rasist för att man menar att gruppen kriminella har en överrepresentation av individer av utlänsk härsprung, så är jag också rasist.”

  70. @barfota:

    Att han liksom Ninni inte villa ta i den positiva särbehandling som gynnar invandrare

    Jag är mot positiv särbehandling oavsett orsak. Således är jag tex mot lagen ”hets mot folkgrupp” då jag anser vi ska vara lika inför lag.

    Jag har en hel del kritik mot vår invandringspolitik.

    Att jag väljer att inte debattera alla ämnen, betyder inte att jag saknar åsikter i frågor.

    Kan du trolla så min dag blir 98 timmar lång ska jag diskutera det med. Det jag efterfrågar är respekt för min arbetsbörda. Jag upprepar mig, varför är det så svårt?

  71. @Malte Skogsnäs:

    ”Jo men som jag skrev tidigare så ser jag Pär Ström som en tidig pionjär, inte någon ledare.”

    Han har inte varit min ”ledare” heller men nog är man väl en sorts ledare för en ideologi eller riktlinje om man är den som dragit upp riktlinjerna och gjort begreppet allmänt känt. Skitsamma både han och Pelle har lämnat det här infekterade genushålet sedan en tid tillbaka.

  72. @Ninni:

    ”Kan du trolla som min dag blir 98 timmar lång ska jag diskutera det med. Det jag efterfrågar är respekt för min arbetsbörda. Jag upprepar mig, varför är det så svårt?”

    Det är inte alls svårt att respektera din arbetsbörda men ibland så väljer man själv sin arbetsbörda, det är just därför jag inte gräver i statistik, rapporter och utredningar utan nöjer mig med att delge er mina personliga erfarenheter från min närmaste omgivning och vardag. Alltså oavsett vad som presenteras av ”forskare”, feminister, antirasister och PK-media så är ändå det jag ser och upplever viktigare. Det hjälper inte att ”doktor PK” och alla utredningar i världen ”bevisar” att jag är frisk eller hävdar att andra minsann är sjukare, vad som däremot hjälper är att göra något åt de problemen som gör att vi känner oss sjuka. På det området görs ö.h.t. ingenting! Här räcker det inte med nya påhittade ord, debatter eller nya smarta värdegrunder så att vi som redan tänker hyfsat rätt skall lära oss att tänka ännu rättare för att passa in i det multikulturella och ojämställda PK-samhället.

    Jag respekterar din arbetsbörda och förväntar mig i gengäld att du respekterar att jag inte delar den rådande synen på vad jämställdhet/jämlikhet är, för mig är könet underordnat och helt ointressant.

  73. Ninni

    Det där med lojalitet med samhället eller för landets kultur är intressant.

    Är det möjligt? Jag kan tex inte gilla både Milan och Örgryte lika mycket. Jag gillar Örgryte mer. Jag tror det beror på högst egoistiska skäl som är naturliga. Örgryte är mitt ursprung och min nationella identitet var väldigt svensk utomlands. Hur mycket fantastisk mat så är jag försvarare av svensk husmanskost. Kan en invandrare någonsin känna samma lojalitet mot svenskar som mot sina egna landsmän? Jag var ju mer lojal mot mina svenska vänner utomlands. Trots att jag behandlades bra av italienare. Ett varmt folk. Däremot hyste jag stor respekt för deras kultur och jag är inte säker jag hade gjort det om en italiensk reva-polis hade börjat jaga mig för att jag ser nordisk ut i förhållande till ett italienskt utseende.

    Hur löser man dessa problem? Jag har en hel del folk med invandrarbakgrund som bevisligen är väldigt upprörda över reva. Samtidigt verkar Sverige koka för jag känner svenskar som är fly förbannade över att den skenande invandringen börjat sänka deras egna levnadsstandard. Färre lägenheter och neddragningar i vården och halverade pensioner är ju en direkt följd av svensk flyktingpolitik. Det är ju de facto väldigt kostsamt.

    Jag har absolut ingen bra lösning. Demokratin får lösa detta vid val. Lärdomen är kanske att Sverige inte längre kan vara landet som har ”mellanlösningar” på allt. Svårt.

  74. @Torstensson:

    Jag kan tex inte gilla både Milan och Örgryte lika mycket

    Frågan är inte om du kan gilla båda lika mycket, utan om du kan gilla båda tillräckligt så de kommer över din ”lojalitets-tröskel”.

    Hur löser man dessa problem?

    Genom att lära av historien. Det vi ser runt oss är ”syndabocks-politik”, den ena dömer inte (nåja) män bara maskuliniteter, den andra dömer inte (nåja) invandrare eller nåt och båda utgår från råstatistik eller sina specifika glasögon som ser just de rätta ”strukturerna”

    Detta fenomen beskrivs inom sociologin som moralpanik (det är från den sociala termen moral panics vardagsordet kommer). Varför bubblar det så?

    ”sänkat deras egna levnadsstandard”
    Där har du grunden!

    ”Vanliga svensson” har blivit fattigare och då är det helt mänskligt att leta syndabock. ”Invandrare” är ett lättutpekat ”dom”. Men vem har satsat på att äga pizzerian du köper din pizza i? Liksom feminister missar allt det goda män gör, som klart överväger det den lilla minoritet gör som är en utgift och ett problem, så glömmer man i ekvationen ”invandrare” att alla inte är en utgift för samhället, tvärtom.

    Vad hade jag gjort om ”Ninnipartiet” satt i makten?

    Se samhällets ekonomi som en parallell till din privatekonomi.
    Din ekonomiska situation beror på både inkomster och utgifter, eller hur. Vissa utgifter är nödvändiga, andra kan man pressa ner.

    * Vi har en utbildningshysteri som kostar skjortan utan att det smakar. Utbildningsnivå ska vara vad som krävs för yrket och antalet platser ska matchas efter marknadens behov, så vi kommer ifrån att marknaden behöver folk som inte finns och folk har utbildat sig till jobb som inte finns.

    * Vår lagbok har svällt åt alla håll och kanter och den var för fet redan före 1990. Den hade jag rivit ut många sidor i och bränt på bål. Vi ska inte ha morallagar, för varje lag som saknar offer är bara en samhällsutgift att beivra. (+ den som står för skranket för ett moralbrott blir stämplad som brottslig, fast den ingen gjort illa. Det i sig är en faktor som minskar lojaliteten till samhället och ökar risken att denna individ blir kriminell)

    * Vi har en hel industri som tuggar skattepengar, feminism och positiv särbehandling. Man får gärna vara feminist, men bekosta din religion själv.

    * Jag hade infört lönestopp för alla över en viss lönenivå under ett antal år för att spridningen i löner ökat. Dom svälter inte ändå. Det i synnerhet vad gäller det som betalas av skattepengar. Politiker hade fått inse att de lever på samma förutsättningar som folket.

    * Jag hade gjort en del åt vår invandringspolitik.

    Det är alltså massor poster, där våra skattepengar bara sprutar ut till höger och vänster. Och dessa pengar ska gå till pensionärer, sjuka… ja, ni vet.. allt det där som är nödvändiga utgifter i samhället.

  75. @Ninni:
    En mycket enkel fråga till dig och feminister.
    Du skriver ”Hur löser man dessa problem?”

    ”Genom att lära av historien. Det vi ser runt oss är ”syndabocks-politik”, den ena dömer inte (nåja) män bara maskuliniteter, den andra dömer inte (nåja) invandrare eller nåt och båda utgår från råstatistik eller sina specifika glasögon som ser just de rätta ”strukturerna””

    Hur kan någon av er någonsin blivit eller varit feminister.

    Läs gärna denna krönika
    Utan nationalstat ingen demokrati

  76. @ Nils J.

    Jag vet inte, måste man ha epitet på allt? Känns som mina åsikter om kulturer blir för långt och OT i förhållande till bloggens ämne.

  77. Pingback: Marcus Birro – Ännu en man med mod! | Genusdebatten