#Gamergate special – Statistikskolan med SVT:s Thomas Arnroth
avatar

Så var det dags för ännu en medietavla gällande #GamerGate, den här gången är huvudpersonen SVT:s Thomas Arnroth.

Kommentarer känns nästan överflödiga gällande Thomas Arnroths skriverier om #GamerGate, men jag skall för formens skull ändå vara tydlig med vad jag vänder mig mot i hans resonemang. Vi kan börja med det första av de bägge tweets som Arnroth tanklöst slängde ur sig gällande statistiken från en ny amerikansk undersökning:

Arnroth menar alltså att det intressanta var att spel är den nätmiljö där kvinnor känner sig minst välkomna i. Personligen har jag svårt att ens föreställa mig det tunnelseende som krävdes av Arnroth  för att  komma fram till den slutsatsen. Jag ser minst tre stycken tydliga felaktigheter från Arnroth.

  1. Det är andel personer som redovisas, inte grader i svaren
  2. Frågan rör vad som är sant för alla, inte den tillfrågades känsla
  3. Det var både män och kvinnor som svarade

Sett till bilden som Arnroth bifogar så var 5 / 5 av de undersökta områdena lika välkomnande för bägge könen.

Detta baseras på i genomsnitt 69,8% av svaren. Bortser man från den klara majoriteten för ”lika välkommen oavsett kön” så ansågs 3 / 5 områden vara mer välkomnande mot män  medan 2 / 5 ansågs vara mer välkomnande mot kvinnor. Så här såg siffrorna ut:

Anser att internet välkomnade män mer: I medel 17,6% av svaren

Anser att internet välkomnade kvinnor mer: I medel 10,6% av svaren

Vad Thomas Arnroth hänvisar till är alltså i klartext att det var en mellanskillnad på totalt sju procent mellan dem som ansåg att män var mest välkomna på internet och dem som ansåg att kvinnor var mest välkomna på internet. Men vänta! Ni har inte sett hur det blir om vi fuskar med den metod som vi sett SJW-gänget använda: Nämligen sammanslagna kategorier och presentation av sammanlagda siffror.

I genomsnitt 80,4% av svaren säger då att internet är lika eller mer välkomnande för kvinnor än för män.

Även gällande onlinespelande visar det sig att 54% av svaren hade innebörden att kvinnor var lika eller mer välkomna än män där. Hur Thomas Arnroth lyckades inbilla sig att kvinnor kände sig själva minst välkomna där vet han bäst själv. Faktum är att det var fler män än kvinnor som svarade att onlinespel var mer välkomnande för kvinnor än för män

Men were more likely than women to think online gaming was more welcoming to men, 49% vs. 40%

Med andra ord: Det finns fler män som tror online gaming behöver bli mer välkomnande för kvinnor än det finns kvinnor som tycker att online gaming är mer välkomnande för män. Då skall vi komma ihåg att Online gaming är en tydlig outlier jämfört med de andra fyra områdena. Ouliers ger ofta missvisande resultat när man beräknar medelvärden.

Om man roar sig med att ta bort online gaming, som ändå är en tydlig outlier, ser man att 12.5% tycker att kvinnor bemöts bättre på internet, mot 8.8% som tycker att män gör det. Med undantag för gaming ansåg alltså fler att internet var mer välkomnande för kvinnor än det var som ansåg att internet var mer välkomnande för män.

Kommentarer

#Gamergate special – Statistikskolan med SVT:s Thomas Arnroth — 10 kommentarer

  1. För er som följer utvecklingen på twitter…det finns nu en tredje hashtag att hålla koll på

    1. #Gamergate (huvudtråden)
    2. #notyourshield (minoriteter och kvinnor)

    Den senaste har myntat uttrycket fullmcintosh för helgalna påståenden från SJW-sidan

    3. #fullmcintosh

  2. Ja vem vet det kanske visar sig att det är ”nördarna” som har balls of steel för att få det feministiska fuskbygget att rasa ihop Smile

  3. Pingback: Gamingkulturen igen | WTF?

  4. @Erik: Jonathan MacIntosh verkar vara en kul kille – han skulle kunna bli svensk genusforskare hur enkelt som helst.

  5. @michael:

    Ja, det är väl ”nördarna” som haft så pass mycket ”balls of steel” att de gått sina egna vägar och vägrat låta sig styras och påverkats redan från början? MGTOW, fast på riktigt! Wink

  6. @Kristian:

    Jonathan McIntosh är lika galen (och säger samma saker) som gänget som mosades i US Supreme Court gällande våld i dataspel. Hans ”flickvän” Anita Sarkeesian är likadan, fast ingen tror hon menar vad hon säger för det finns mindre kända tidigare filmer där hon pratar om att tjäna pengar. Vips! så kallade hon sig ”critic” med McIntosh som producent.

    Well, there’s no denying it, teleseminars really can make a lot of money. – Anita Sarkeesian

    På tal om ingenting ser vi andra kvinnor ta efter och låta likadant. Här har vi en av huvudpersonerna i mediagänget som orskade #Gamergate berätta hon är utbildad skådespelerska och skriver om dataspel fast hon hatar egentligen dataspel, kapitalism och objektivitet. Och givetvis kallar även hon sig en ”critic” vad det nu skall betyda.

    Fuck capitalism, fuck objectivity, fuck AAA, fuck what the people want, what I want matters, fuck gamers and fuck you. – Leigh Alexander.

    Det roliga är ju hur den här killen och hans harem av beundrarinnor som tar efter hans rätt att tycka, tänka och prata påstår sig vara emot ett samhälle med män i toppen som säger åt kvinnor vad de skall göra.

    Anita Sarkeesian pratar även vitt och brett om hur mycket boken ”The gender knot” betydde för henne. Gissa vilket kön författaren har?

  7. Ny partsinlaga från Viktor Eriksson, GPs film & spel recensent, i dagens papperstidning (4 nov s.44 ).

    Taktiskt nog har han inte sin emailadress utskriven i anslutning till artikeln. Inte heller finns artikeln (än?) på nätet.

  8. Varför får censureraren och estatisten Jack Thompson vara med i The Sarkeesian Effect?