#Gamergate – En spelutvecklares svar till Feminist Frequency visar bristerna med dagens absurda samhällsvetenskap
avatar

Det var ett bra tag sedan jag skrev om #Gamergate och vid den tiden var jag så upptagen att jag aldrig hann besvara den feministiska kritik som lades fram. Jag hade velat ge ett mer ingående svar då men eftersom jag fick göra allt själv så hanns det inte med. Nu när spelutvecklaren Troy Leavitt sent omsider svarat Feminist Frequency i 2 videos så finns äntligen möjlighet för mig att kommentera ämnet utifrån en position där grunden redan är lagd. Vi börjar med video 1 – Anita´s Pinhole.

Det första Troy gör är att kalla Anita Sarkeesians analyser missvisande till graden av ansvarslöshet. Därefter tar han upp hur ideologi fungerar med ”forskaren” Trofim Lysenkos arbete i forna Sovjetunionen som exempel där genetisk forskning bannlystes eftersom den inte stämde med regimens vi-kan-kalla-det-värdegrund. Han visar sedan hur högutbildade Anita Sarkeesian inbjuden som ”expert” precis som Lysenko har en överliggande ideologi med två tydliga beståndsdelar som med hennes egna ord lyder:

1. Sexism mot män är omöjlig

2. Allting är sexistiskt

Eftersom inget kan vara sexistiskt mot män och allting kan betraktas som sexism bara man granskar hårt nog så färgar detta alla uttalanden och slutsatser. Som konsekvens av detta blir Feminist Frequency och Anita Sarkeesians akademiska arbeten inte forskning utan propaganda. Det gäller för övrigt inte bara dem. Stora delar av högre utbildning och media tycks ha utförsäljning på integritet och yrkesheder.

Därmed når vi den första punkten i min kritik mot vad som idag oftas kallas akademiskt arbete och forskning. Nämligen CHERRYPICKING” där den feministiska kritiken mot hur sexistiskt ”kvinnor” framställs matchas med män som framställs på exakt samma sätt. För varje manlig karaktär där Feminist Frequency visat där ett klädesplagg täckte bakdelen fanns en manlig karaktär där bakdelen inte var täckt som inte visades.

Sedan har vi ”SUBJEKTIV TOLKNING” Kom ihåg att Anita tolkade vad det betyder när det här med att visa baken görs bara för kvinnor, utifrån sin teori att det inte görs för män. Men att tro det inte görs för män var en direkt konsekvens av Cherrypicking så här är hennes data inte bara orepresentativa. De döljer även att den grund som teorin påstås vila på – att man inte skulle behandla manliga karaktärer så – är falsk.

Troy kontrasterar den feministiska kritiken/propagandan med Christina Hoff Sommers ”Factual feminist” videoserie som saknar sådana ideologiska delar. Han visar sedan hur den propaganda om dataspel som sprids kan leda till riktig skada mot braschen om den inte hålls tillbaka. Med detta kommer vi till video 2 – Problematic

Här konstaterar Troy att Anita Sarkeesians ideologi får en tredje beståndsdel nämligen:

3. Sexism i dataspel leder till sexism i verkligheten.

När Troy skall analysera den påstådda sexismen så beskriver han hur vi i de cherrypickade exempel som Feminist Frequency använder kan se många ”sexualiserade” kvinnor i en viss typ av spel och hur våld mot kvinnor ofta är tillåtet i dessa. Fokus ligger dock på hur ”sexualiseringen” av kvinnor verkar finnas överallt i dataspel. Förutsatt då att Anita Sarkeesian har ett representativt urval. Här kommer vi därmed till ännu en punkt i kritiken som jag riktar mot delar av dagens forskning SNETT URVAL”. Troy passar på att gå igenom lite siffror.

Det totala antalet spel från tiden Feminist Frequency varit verksamt (2012-2016) som används som negativa exempel: 99 st och där inkluderas spel tillåtna för barn. Totala antalet utgivna spel under samma tidsperiod: 2716 st. Andelen spel som används i Feminist Frequencys analyser 3,7% av alla utgivna spel. Där inkluderas dock även gulliga barnspel och det är ju mot vuxenspelen som den mesta kritiken och anklagelserna om sexism riktas. När vi inkluderar enbart spel med M-rating landar antalet spel som enligt Feminist Frequency är ”problematiska” på 46 st dvs 1,6% av spelen som utgavs under perioden.

Hur kommer det sig då att en person som påstås göra en ”akademisk analys” har detta lilla urval. Jo här kommer vi till en till punkt av min kritik mot högre utbildning.URVAL PÅ BASIS AV FRAMGÅNG”. Jag har tappat räkningen på alla gånger en person som påstår sig studera eller analysera ”minoriteter/representation” i popkultur har de 20 mest sedda filmerna som urval. Det är inget annat än bedrägeri att forska på minoriteters representation baserat på den fantasin att det saknas filmer med minoriteter, när sanningen är att vad som saknades var majoriteter som i lika hög grad lade sina pengar på just de produkterna.

Det problematiska med dataspel enligt Feminist Frequency är alltså inte brist på minoriteter, kvinnor eller liknande. Nej det riktiga problemet är att de fåtaliga spel som de har problem med är så oerhört populära och de spel som de tycker borde ligga på topp-20 listorna inte säljer lika bra. Det är alltså inte dataspelen som är det riktiga problemet enligt dagens samhällsforskare – nej, deras riktiga problem är med oss människor. Det är också därför många av dem utsätts för ”näthat”.

Troy passar här på att gå in på den besläktade teorin ”våld i dataspel leder till våld i verligheten”. Han visar att de påståenden om detta som gjordes på 90-talet var helt grundlösa och data på faktisk brottslighet har ingen kausalitet alls med ökad konsumtion av dataspel. Hur är det då med den nya hippa teorin att sexism/sexualisering av kvinnor i dataspel leder till sexism/sexualisering av kvinnor i verkligheten? Jo det visar sig att det tyska teamet Breuer, Kowert, Festl och Quandt har gjort en longitud studie sedan 2011 där man teastade så kallad ”cultivation theory” och kom fram till denna så kallade teori inte alls stämde.

Troy har även gjort en tredje video. Det är dock bara en punkt i den som är relevant för mitt inlägg. Nämligen svaret på frågan varför det tog så lång tid innan en person i hans ställning svarade. Anledningen visar sig föga förvånande handla om att annars riskera konflikter på jobbet (karriärssabotage). Troy Leavitt har de senaste åren arbetat åt dataspelstillverkaren Disney Infinity. De gör familjevänliga snälla dataspel och sålunda skall det inte bry deras anställda om företag som gör andra sorters dataspel blir utsatta för attacker i media – det får deras PR-avdelningar ta hand om.

Man kan ana hur många akademiker och forskare idag har samma syn på de områden som är värst utsatta för politiskt korrekat propagandaattacker. De delar av universitet som inte är drabbade ännu håller ner huvudet och ger ingen hjälp alls till värre utsatta fält. De borde lysssna mer på Jordan Peterson: ”You´re next”

Kommentarer

#Gamergate – En spelutvecklares svar till Feminist Frequency visar bristerna med dagens absurda samhällsvetenskap — 7 kommentarer

  1. Cracked.com har gjort en video om 5 saker Gamers MÅSTE erkänna/hålla med om. Troy Leavitt har gett sitt svar även på den.

    2.

  2. Ah, kamrat Sarkeesian. Det var ett tag sedan Grin

    Har inte följt med så mycket vad hon kommer med nu för tiden och hade därmed även missat dessa utmärkta videokommentarer.

    Jag har för mig att Anitas kumpan Jonathan McIntosh försvann(?) ur bilden för ett tag sedan och i samband med det gick Feminist Frequency från undermåligt till direkt skrattretande. Minst sagt ironiskt i så fall…

    Vet inte om du redan är bekant med det, men redan när Anitas videor var som mest i skriket för ett par år sedan sammanställde en annan spelutvecklare, Adrian Chmielarz, en utmärkt sammanställning över saklig kritik mot Feminist Frequencys inlägg.

    https://medium.com/@adrianchm/top-ten-critiques-of-feminist-frequency-726979b690f1#.1pltis4bw

    Hade kvar bokmärke på det eftersom jag brukade länka det i alla sammanhang där det framställdes att det enbart var ”hatare” som inte gillade och höll med Anita.

    En del av materialet har tydligen raderats, bland annat nummer tre på listan The Science of Cain. Synd, hans alster var intressant läsning. Åtminstone en del av det finns dock tillgängligt via archive.org:

    https://web.archive.org/web/20150721230358/https://medium.com/@cainejw/video-games-art-that-needs-criticism-and-protection-58de9a227ffd

  3. Äsch, Feminist Frequency och Sarkeesian bidrog ju till att göra Milo Yiannopoulos stor vilket drog en massa tidigare rätt liberala gamers till Breitbart. Säkert tillräckligt många för att vara ett stort bidrag till Trumps vinst.

    Så är det inte dags att låta udda vara jämt och skicka ett tackbrev för att hon och Full Mackintosh genom sin okunnighet, dumhet och förljugenhet lyckas få en stor mängd väljare att ta så kraftigt avstånd från feminismen att till och med Trump varit att föredra?

  4. Blev länkad till en annan (synnerligen absurd) artikel på denna sajt via toklandet. Tänkte snabbt kolla vad detta var för sorts webbplats, scrollade ner en halv sida och fann denna intervju:

    http://web.archive.org/web/20161223085138/https://feministisktperspektiv.se/2016/12/20/tv-spel-politik-och-vagen-framat-intervju-med-anita-sarkeesian/

    ”Den som väcker kontroverser online har i princip två sätt att hantera dem, vare sig det rör sig om berättigad kritik eller, som i Sarkeesians fall, uppenbara trakasserier.”

    Allt Sarkeesian har mött är alltså trakasserier och näthat. Någon seriös kritik finns förstås inte. Side Frown