#Fitshaming – ProteinWorld demonsterar konsten att näthatas av feminister
avatar

Så har vi sett ännu ett slag i den moderna intersektionella inklusiva feminismens krig mot yttrandefrihet och tryckfrihet. Den här gången är måltavlan företaget ”Proteinworld” som har lyckats bli föremål för allsköns hotelser och hatattacker genom att sätta upp följande affisch med texten ”Are you beach body ready” i Londons tunnelbana.

1000

Dessa annonser möttes av så aggressiva reaktioner att den kvinna som normalt sköter twitterkontot @ProteinWorld blev tillfälligt avlöst. Marknadschefen berättar på Good Morning Britain att företaget bland annat har polisanmält bombhot mot huvudkontoret.

Richard Staveley, head of global marketing for Protein World, told ITV’s Good Morning Britain there been ”violent and physical threats” on the company’s head office. He said: ”We’ve had a bomb threat. That’s been reported to the police and is currently being investigated but I can’t say anymore than that.”

Vad annonskampanjens kritiker (eller snarare näthatare) dock inte visste var att företagets konto tillfälligt hanterades av företagets CEO och marknadschefen själva. När hatarna i sedvanlig SJW-anda pratade om att få folk sparkade så var det just de chefer som de hotade att kontakta som de ovetandes redan satt och pratade med.

ProteinW

Av naturliga skäl så var företagets twitterkonto inte det minsta ursäktande. Tvärtom, SJW-folk vana med att kunna skrämma och hota folk till tystnad blev helt chockerade när företaget svarade genom att fråga varför människor försöker skylla sina osäkerhetsproblem på ProteinWorld. Kritikerna blev rasande. De översköljde reklaminspektionen ”The Advertising Standards Agency” med klagomål och nu har över 40.000 människor skrivit på en petition på Change.org mot annonserna. Kritiker samlas under twittertaggar som #Everybodysready och protester anordnas.

Problemet är att ingen av de arga människor (varav mängder beskriver sitt motstånd som feminism) som är motståndare till reklamen tillhörde företagets kunder. Precis som demonstrerades i ett experiment av klädföretaget ”A cat named joe” så har de ilskna hatarnas protester bara haft effekten att fler har fått upp ögonen för ProteinWorld. På twitter hälsar chefen Arjun Seth att försäljningen tredubblats i 50 länder, han skämtar om att få sig själv sparkad. De ansvariga för ”Are You Beachbody Ready” kampanjen har inte fått sparken, tvärtom så har PR-teamet fått bonus.

När sedan ProteinWorld skulle kommentera ”kritiken” i media så lanserades snabbt begreppet #FitShaming som beskrivning på protesterna. Hur tror ni SJW-gänget reagerade då? Naturligtvis lät de hälsa att fit-shaming är som rasism mot vita eller misandri (hat mot män). I deras värld räknas såklart inte ”Det goda hatet”. Vidare gällande argumentet att ProteinWorlds annonser skulle uppmana kvinnor att svälta sig så har man fått rejält mothugg av kvinnan på bilden – den australiensiska fotomodellen Renee Somerfield

‘I am a real person behind the image. I work very hard and live a healthy and active lifestyle which is why Protein World chose me for their campaign. I couldn’t work every day as a full time model by starving myself, dieting or not looking after my body.

ProteinWorld låter också hälsa att de har en kundbas på 300.000 personer. Av dessa är 86% kvinnor och enligt deras efterforskningar var kampanjen exakt den sorts inspirerande budskap som de ville se. Beträffande petititionerna för att få bort affischerna så visar sig hela projektet vara symboliskt högljutt nonsens. Inom kort plockas annonserna ner – dock inte pga högljudda hatares kritik – utan helt enkelt för att ProteinWorld inte betalat för mer än tre veckors annonsering. Som påpekas i MarketingMagazine har dock feministerna nu gjort den mer framgångsrik ä  man kunde ha drömt om (viral) samt demonstrerat en gång för alla att företag inte förlorar på att dra på sig hat från personer som inte är deras kunder/fans.

You’ll lose no customers and become a champion for those who share your side of the issue. These are the polarising brands – strong stomachs, the capacity to be hated, and a pretty robust set of community managers. Expect to see more of them.

Detta kan med andra ord visa sig vara början på slutet för eran av ”företag-livrädda-för-aktivisters hotelser”. I framtiden kommer det inte att spela någon roll hur hög grad av paranoia som tyckarteoretiker försöker sprida hos företagsledningar gällande behovet av fläckfri image. ProteinWorlds framgångar har bevisat att kritikerna aldrig var en del av den betalande kundkretsen. Med mindre än att kritikerna går till faktiskt angrepp mot företagets anställda så kommer deras ilska bara att ge företaget större stöd hos deras riktiga kunder.

 

Kommentarer

#Fitshaming – ProteinWorld demonsterar konsten att näthatas av feminister — 58 kommentarer

  1. Kul att de inte vek ned sig för det feministiska hatet.
    Tycker inte att att modellens kropp är extremsmal.Sedan är det
    naturligtvis så att de allra flesta av oss, inklusive jag själv, aldrig
    kommer vara så vältränade som hon fast det valet är mitt eget.
    Begriper inte varför folk blir så provocerade av att se vackra och smala
    modeller inom reklamen och tror att de också måste se ut så. Är man vuxen
    så måste man inse att alla kommer inte se lika bra ut som en fotomodell och vara lika vältränade.Dom är utvalda just för det.

    SvaraSvara
     
  2. Hon den där modellen verkar mest sportig, inte sjuklig. Men det är väl just sportigheten som fått feministerna att gå bananer. De skulle själva också må bättre om de i stället för att tjuta skulle bege sig ut i löpspåret.

    SvaraSvara
     
  3. Minns filmen ”Chocking truth” om porren på filmkanalerna. Viasat och Canal + ökade antalet nya prenumeranter. American Aparrel skrattar hela vägen till banken.

    Underskatta inte kraften i the Barbra Streisand effect.

    SvaraSvara
     
  4. Såg den reklamen själv härom veckan och tänkte, här lär det ta hus i helvete, det gjorde det. Kul att de stod på sig. Hoppas att bombhots anmälningen leder vidare.

    SvaraSvara
     
  5. Jag uppfattar det som att modellen är vald för att tilltala kvinnor. Hon är iaf för tunn för mig (fast jag tycker om dem lite tjocka).

    Jag förstår att exploatering av smala kroppar kan vara frustrerande för feta som kämpar med sin övervikt. Att ”bara” äta mindre är för många som att säga till en knarkare att ”bara” knarka mindre. Alla som slutat snusa eller röka kan ju tänka sig hur det skulle fungera att bara minska intaget till en snus om dagen, för sluta äta helt kan man ju inte göra. Sen är såklart nyckeln där att sluta med kolhydraterna, det är dem man är beroende av, men det vet ju inte alla.

    MEN inställningen från de här grupperna är ju inte ”Det är jobbigt för tjocka att se smala kroppar exploateras för det påminner dem om att de är tjocka”, utan inställningen är ”Det är inget fel på att vara tjock och därför borde bara tjocka kroppar visas upp så att den sociala normen blir att vara tjock och det istället är smala som mår dåligt”.

    Resonemanget faller ju på att fetma är ett symptom på en ohälsosam livsstil. Att försöka göra det till norm är som att kräva att modeller ska röka på affischer för att inte smokeshame-a rökare.

    DESSUTOM de flesta magra modeller är till för att attrahera kvinnor. Titta på tidningar som riktar sig till kvinnor, där är det magra kvinnor och magra män, tidningar som riktar sig till män har kurviga kvinnor och muskulösa män, samma sak med reklam.

    SvaraSvara
     
  6. @ MJ

    Visst har du rätt i att reklamens smala kvinnor vänder sig till kvinnliga konsumenter. Det intressanta är dock att kvinnor påverkas så oerhört av dessa bilder. Män är i regel något annorlunda.

    Jag kan ju förstås bara utgå från mig själv (en lagom tjock man i sina bästa år…), men inte sjutton låter jag mig bekommas av att någon muskelknutte hoppar omkring i kalsongerna i reklamen. Sådant påverkade mig inte heller på den tiden jag var ung och vacker.

    Då såg jag upp till högpresterande män, men hur högpresterande definieras är en annan femma. Sällan låter det begreppet fånga sig på en bild. Åtminstone är det inte någon snubbe i kostym med dyr klocka på armen. Kanske då snarare någon väderbiten typ som ensamseglat runt Antarktis. Det skulle aldrig ha fallit mig in att bombhota något företag som prydde sin reklam med just en ensamseglare bland isbergen, utan snarare skulle jag ha känt ett kall att göra samma sak (det blev dock aldrig av, tursamt nog, för det är skojigt att leva Cool ).

    SvaraSvara
     
  7. @MJ: Att försöka göra övervikt/fetma till något bra är ganska korkat. Det för med sig så mycket följdsjukdomar, hjärtbesvär, diabetes mm.
    Därmed då inte sagt att det är bra att vara för smal heller, det har sina problem.
    Men det är faktiskt skadligt att framhålla fetma i unga år om något bra, hur kränkt småfeta än blir. (Själv skulle jag må bra av att gå ner ca 10kg)

    http://fof.se/tidning/2013/10/artikel/lagom-tjocka-lever-langst
    En intressant artikel.

    Självklart är det så att du säljer inte kosttillskott genom att visa feta personer, om det inte är inför Strongman tävlingar, vill man sälja Rolexklockor så visar man inte uteliggare. Gör man reklam så gör man det för sin målgrupp, vad den är intresserad av, dess ideal. Tyvärr verkar inte feminister ingå i gruppen fitness intresserade

    SvaraSvara
     
  8. Ursäkta, men vad är det de hatande och hotande tokfeministerna hakar upp sig på?

    Är det bilden på den tilltalande och förmodligen vältränade kvinnan? Det skulle istället vara ingen bild eller en bild av en man eller en mindre tilltalande kvinna?

    Reklam görs inte för att behaga tokfeminister. De kan starta en reklamfirma och testa sina reklamidéer, men det lär de inte vara intresserad av. Hoppas det blir kännbara rättsliga prövningar…

    Bortsett från huvudsyftet med tokfeminismen, att söndra och förstöra, drivs just denna typ av attacker förmodligen starkt av avundsjuka.

    Avundsjuka på vackra och attraktiva kvinnor, ligger nära hjärtat på denna fula rörelse. Särskilt störande ses vackra kvinnors möjligheten till stigande rörlighet och höga inkomster (typ fotomodell), särskilt i jämförelse med feministragatorna.

    Tokfeministernas fokusering på att män ser/gör kvinnor till sexobjekt är helt enkelt en attack på det sexuella, eller snarare på heterosex. Dessa kvinnomonster är ute efter att hindra att kvinnor anstränger sig för att attrahera män och att de lyckas med det.

    SvaraSvara
     
  9. @Rick:

    Det intressanta är dock att kvinnor påverkas så oerhört av dessa bilder.

    Ja, det är en egendomlighet, inte bara bilder utan även vad andra kvinnor gör påverkar dem. Styrkan i denna könsliga identifiering det är ett mysterium för mig …

    @Lite halvt OT, men eftersom det lite snubblat in på fetma
    Nyare tankar finns om att saken inte är så enkel som man tidigare trott. Denna TedTalk är intressant tycker jag. (Dessutom är han så läcker att man får hjärtstilleståndRazz.) Kolla även det här med hur män pratar känslor …

    SvaraSvara
     
  10. @Fugen:
    Jag vill bara påpeka att fetma inte har följdsjukdomar. Fetma och sjukdomar relaterade till fetma har samma orsaker. Fetma i sig är inte onyttigt.
    Orsakerna finnas i vår moderna livsstil och då särskilt kosten. Exakt hur det ser ut är inte klarlagt men ingående variabler är tarmfloran och inflammation. Vilka försämras av kolhydrater (eventuellt bara rafinerade, kolhydrater som kommer tillsammans med fibrer som i frukt verkar inte vara lika skadligt) och av moderna industrifetter.

    SvaraSvara
     
  11. @MJ: MJ, ok jag förenklade, men det ökar risken för följdsjukdomar. Det är relativt väl sammanknutna, fetman och följdsjukdomar. Sedan vet jag att det handlar om många andra variabler: Stress, rökning, ärftlighet mm.

    SvaraSvara
     
  12. @Rick:
    Jag tror väl att det gäller för de allra flesta kvinnor också. De påverkas inte negativt av en massa smala kvinnor i tidningar och reklam.

    Men extrema feminister i gemen har ju en massa personliga, sociala och psykiska problem. De är som problematiska tonårstjejer som aldrig vuxit ifrån tonårsbekymren. De mår dåligt av allt, tycker att ingen de tycker om ger dem uppmärksamhet och att alla de inte tycker om vill vara intima med dem, tror att världen snurrar kring dem och att deras känslor och viljor är universella för alla människor osv.

    SvaraSvara
     
  13. @Fugen:
    Nja, för att förtydliga:
    Fetman, alltså att kroppen innehåller mycket fett, ger inte några sjukdomar.
    Livsstilen som orsakar fetma orsakar OCKSÅ en massa sjukdomar.

    När den enda förklaringen till sambandet fetma-sjukdomar var att fettet på något sätt förgiftade kroppen så hade vetenskapen enorma problem med att hitta faktorerna bakom sjukdomarna, eftersom sambandet var feltolkat. Samtidigt hade man en massa problem med ”paradoxen” att vissa fick samma sjukdomar men var smala och att vissa blev tjocka utan att bli sjuka.

    SvaraSvara
     
  14. Jag tror inte att kvinnor som är feminister överlag är feta och ätstörda. Människor som är ätstörda och antingen överäter eller inte äter alls brukar i allmänhet inte göra så mycket väsen av sig. Min misstanke är att de ätstörda människorna ingår i de 300 000 som är proteinworlds kunder. För dem är modellens kropp idealet. Bilden är säkerligen starkt retuscherad också. Om man sedan barnsben blivit matad med dessa bilder och ideal är det svårt att stå emot. Det är bara en tidsfråga innan industrin fångar upp pojkar också.

    SvaraSvara
     
  15. Jag tror således inte att det handlar om avundsjuka. För egen del är jag trött på att mångmiljardindustrin går ut med följande budskap till människor: Du duger som du är, men…..

    Det budskapet kommer inte från kvinnor riktade till kvinnor. Det handlar om att kvinnor bedöms efter utseende och ålder, något som många här på Genusdebatten många gånger själva påpekat, även blogginnehavarna. Alltså kvinnor bedöms efter utseende och ålder. Detta utnyttjas cyniskt av skönhetsindustrin genom att få unga flickor att känna missnöje över hur de ser ut. Och vips har man en kund för livet. Eller en slav.

    Många kan hålla det på en rimlig nivå, för andra slår det över. Det var här feminismen hjälpte mig personligen genom att säga: Du duger som du är.

    Detta innebär varken att jag är fet eller skiter totalt i mitt utseende.

    SvaraSvara
     
  16. @jenny:
    Oj, tragiskt att du inte insåg att du duger som du är utan feminismen, men förståeligt.
    Har socialiseringen av kvinnor gått fel? (lite ironi)
    Din sista rad anser jag vara där feminismen slår fel, ”du duger som du är MEN”, du måste klara av att vara ensamstående mamma samtidigt som du måste ha ett heltidsarbete, du får ändå inte skita i hur du ser ut, du måste göra karriär o.s.v.
    Samtidigt säger den till nästan alla män att de INTE duger som de är, att de är potentiella våldtäktsmän och kvinnoförtryckare t.ex.

    SvaraSvara
     
  17. @jenny: Men män/pojkar ”utnyttjas” ju också av skönhets- och produktindustrin. Den enda skillnaden är att idealmannen presenteras på ett lite annorlunda sätt. Lika få män som kvinnor uppnår idealstatus.

    Jag kan inte se vad det har med feminism att göra? Visst är det så att företag marknadsför sig mot kvinnor via utseende, men det gör man inte för att patriarkatet har bestämt det, utan för att sådan marknadsföring fungerar. Varför ska företag använda marknadsföring som inte fungerar, det verkar inte vettigt?

    Man kan förstås lägga till att kvinnor ”i genomsnitt” ändå har enklare att hitta en partner och att utseendehetsen därför är mindre allvarlig för kvinnor än prestationshetsen är för män. Men det är en bisak i sammahanget.

    Feminismen har måhända berättat för dig att du duger som du är. Men de flesta män du ser duger (i dina ögon) inte som de är utan de måste förändra sig på något sätt. Om vi antar att män är intresserade av att träffa kvinnor så duger de uppenbarligen inte som de är. Vad gör feminismen åt det?

    SvaraSvara
     
  18. @Johan:
    Kvinnor har lättare att hitta en sexpartner än vad män har. Kvinnor har dock svårare att hitta en livspartner än vad män har.

    Om man kokar ner skillnaderna i partnerval till sina tydligaste skillnader så är det så att kvinnor vill ha en man med status och ekonomisk framgång, män vill ha en fru som är snygg. Skönhet är en vanligare kvalitet än status och ekonomisk framgång.

    SvaraSvara
     
  19. @Nilsson:

    ”Oj, tragiskt att du inte insåg att du duger som du är utan feminismen, men förståeligt.”

    Ja det är tragiskt.

    ”Din sista rad anser jag vara där feminismen slår fel, “du duger som du är MEN””

    Nej inget MEN.

    ”Dumåste klara av att vara ensamstående mamma samtidigt som du måste ha ett heltidsarbete, du får ändå inte skita i hur du ser ut, du måste göra karriär o.s.v.”

    Så tolkar jag inte feminismen.

    ”Samtidigt säger den till nästan alla män att de INTE duger som de är, att de är potentiella våldtäktsmän och kvinnoförtryckare t.ex.”

    Såhär tolkar jag inte heller feminismen, men å andra sidan har jag lärt mig att sålla, det blir man om man vuxit upp med internet. Hur du upplever det kan jag såklart inte påverka.

    SvaraSvara
     
  20. @Johan:

    Jag skrev inget alls om patriarkatet. Patriarkatet, om det nu ens existerar längre är helt underordnat de strukturer vi byggt upp i samhället där vi i första hand är konsumenter och manipulerade. Om det finns så finns det för att det går att tjäna pengar på det.

    Sen måste jag fråga. Om man ser eller uppfattar ett fenomen i samhället som man själv och många andra tycker är fel, ska man då inte försöka förändra/motverka? Om man tycker något gått för långt och man vill verka som någon form av motkraft?

    Du har helt rätt i att företagen fungerar på ett visst sätt och de har sin fulla rätt att göra så. Men vi är fortfarande människor och vi har väl fortfarande rätt att motverka det vi tycker är fel? Eller ska vi vara tysta för det är ju helt OK, de gör ju bara det de måste för att överleva?

    SvaraSvara
     
  21. Jag har aldrig försökt förändra någon jag har en relation med för jag hatar när andra försöker med mig. Det kallas respekt och har man fått en bra uppfostran vet man vad det innebär.

    SvaraSvara
     
  22. @jenny:
    Om du lärt dig sålla, varför sållade du inte bort det som gjorde att du kände att du inte dög?
    Lika svårt är det för mig att sålla bort det som sker i samhället nu.

    SvaraSvara
     
  23. @jenny: Visst har du rätt att man ”har rätt att motverka” det man tycker är fel. I fallet reklam är det väl enklast att inte köpa produkter som marknadsförs på ett sätt man ogillar.

    Jag kan iofs tycka att fokus hamnar fel. I princip ogillas reklam av den aktuella typen då motståndarna antar att det ställer orealistiska förväntningar på reklamkonsumenterna.

    Den synen kan ifrågasättas. Dessutom, i princip allt vi tar del av via media och nöjen ställer upp ”orealistiska” förväntningar. Vill jag bygga ett hus, köpa en segelbåt, gräsklippare eller tennisracket så bygger reklamen upp orealistiska förväntningar på hur det är att leva i ett hus, segla med en båt, klippa en gräsmatta eller spela tennis. Varför ligger då fokus på just utseende? Var är alla ilskna protester över att tågresor porträtteras som fantastiska?

    Vore det inte bättre att vänja sig vid att orealistiska förväntningar är en del av livet och gå vidare med det i åtanke? Istället angrips reklamen, som om det skulle göra den ringaste skillnad. Att angripa reklamen är helt meningslöst. Även om protesterna skulle leda till att reklam förbjöds visa mer än ögonen på modellerna så skulle det lilla som visades få desto större effekt.

    Fokusera på reaktionerna på reklam. Inte på reklamen i sig.

    SvaraSvara
     
  24. @Nilsson:

    Därför att jag var barn då. Som du vet så lär man sig under livets gång. Jag är dock mycket glad att jag nådde den insikten när jag var tretton. Vissa kommer inte dit förrän de är trettio.

    SvaraSvara
     
  25. @jenny:
    Jag är 40+, känns som att det är en ständig kamp, radikalfeminismen gör inte det lättare.

    SvaraSvara
     
  26. @johan:

    Hmm din senaste kommentar skiljer sig inte alls mycket från det jag skrev.

    Jag skrev att företagen får utforma sin reklam hur de vill, de behöver inte bara visa ögonen på modellen. Och att det är upp till oss som konsumenter att motverka det som vi finner vara fel eller stötande. När det gäller skönhets- och modeindustrin gäller det att genomskåda, lära unga hur de jobbar, hur de arbetar på osäkerhet och begär. Också hur olika marknader fungerar i allmänhet. Sen kan man välja att medverka eller inte. Eller att helt enkelt lära sig en nivå som är rimlig. Man kan kanske unna sig huset, men inte båten och tennisen.

    Vidare är det ju inte upp till dig att bestämma vad folk väljer att lägga fokus på. Om du anser att dina förväntningar på tågresan var överdrivna pga. reklamen fokusera då på att påverka just det. Tala om för folk hur du ser på tågresande så hamnar kanske inte andra i samma uppskruvade förväntningar. Du har gett dem ytterligare dimension om hur det kan vara att åka tåg.

    SvaraSvara
     
  27. @Nilsson:

    Ja det är en kamp, men livet är 100% dödligt så allt lidande tar slut. Det kan vara en liten tröst när det blåser snålt. (Är för mig i alla fall).

    SvaraSvara
     
  28. @jenny:

    När det gäller skönhets- och modeindustrin gäller det att genomskåda, lära unga hur de jobbar, hur de arbetar på osäkerhet och begär.

    Det där låter som en rätt så antikapitalistisk syn på vad reklam är. Reklam är i grunden produktinformation: företagen försöker förmedla vad de är de säljer, och bra reklam informerar potentiella kunder om hur företagen uppfattar sig själva – vilka möjligheter/behov har de identifierat? Hur tycker de sig kunna hjälpa kunden att tillfredsställa dessa?

    Bra företag gör också lite marknadsundersökningar innan de drar igång en annonskampanj. De söker upp personer som de ser som sin kundkrets och kollar om deras reaktion på annonsen är den man hoppas på (och det man hoppas på är i stort sett alltid att kunden skall få en positiv känsla om företagets produkter). Vad folk som troligen aldrig kommer köpa produkten tycker, är strikt räknat rätt ointressant.

    I fallet ProteinWorld, hade de gjort just detta, och funnit att deras kundkrets reagerade positivt på annonsen. De som är benägna att köpa deras produkter reagerar alltså inte med skuld och ångest när de ser bilden, utan positivt och med förväntan.

    SvaraSvara
     
  29. @Ulf T:

    Med all respekt, du låter som företagens talesperson. Du tonar alltid ner och försöker neutralisera när det gäller hur företagen fungerar.

    De säljer inte produktinformation, alla vet tex. vad ett par skor är för något. De säljer en image eftersom deras produkter produceras av samma underbetalda arbetare i låglöneländerna. Saker som Rana Plaza tycker jag gott kan komma till kännedom för så många som möjligt. Det är ett tydligt exempel på hur företagen jobbar. Har man kännedom om sådant kan man kanske göra smartare konsumentval, om man vill. Reklamen blir ganska ihålig och komisk när man har lite bakgrund. Det är lite som i Matrix Ulf. Vill du äta all skit du blir matad med? ”Ohh de vill bara ge mig lite information, vad snällt.”

    Jag säger som innan, de kan utforma sin reklam hur som helst och för små företag är det ett bra sätt att nå ut. Men när det gäller globala företag är det en helt annan sak.

    SvaraSvara
     
  30. @jenny: Allt det du beskriver sker ju redan. Anledningen till att proteinworld är framgångsrik är att människor associerar ”beachbody” till en vacker kropp. Företagets produkt går ut på att övertyga människor om att de kan bli lika snygga som modellen om de använder produkten.

    Det kan tyckas cyniskt, men poängen är att företaget hävdar att modellens kropp är möjlig att få om man använder deras produkt, inte att modellens kropp är det enda som är värt någonting. De visar en kropp och låter människor värdera den. Sedan säger de att ”om du gillar det du ser så kan vi hjälpa dig att uppnå det. Förutsatt förstås, att du köper vår produkt.”

    Om man ogillar reklamen så tycker jag att man borde gnälla på att man gillar snygga kroppar, inte på att en viss produkt ger snygga kroppar.

    SvaraSvara
     
  31. @jenny:

    Du skriver:

    De säljer inte produktinformation, alla vet tex. vad ett par skor är för något. De säljer en image eftersom deras produkter produceras av samma underbetalda arbetare i låglöneländerna.

    Även någon så totalt ointresserad av kläder och mode som jag vet att ett par skor och ett annat par skor inte är samma sak. För den som tillverkar skor är det därför av stor betydelse att synas.

    Beträffande ”underbetalda arbetare” så torde det vara få som förnekar att det på sina håll förekommer svåra missförhållanden. Men det betyder inte att detta gäller överallt. Tvärtom, jobb för globala företag brukar vara ytterst eftertraktade bland lokalbefolkningen eftersom de relativt sett erbjuder högre löner och bättre trygghet än andra jobb i de länder de handlar om. Detta är givetvis orsaken till att så många i t.ex. Kina lämnar eländet på landsbygden till förmån för industrijobb i städerna. Om industrijobben var underbetalda i förhållande till diverse jobb på den kinesiska landsbygden skulle ingen vilja ha dem.

    SvaraSvara
     
  32. Vad man glömmer bort är att en kvinna som är smal och vältränad får på detta sätt höjd status hos andra kvinnor.Till största delen är den s.k kroppsfixeringen hos kvinnor ett internt problem,vilket t,ex skillnaden på mäns och kvinnors tycke om vad som är en snygg kvinnokropp skiljer sig åt,där vad män anser snyggt anses av kvinnor vara tjockt.

    SvaraSvara
     
  33. Jag blir själv lite provocerad av bilden och fattar inte riktigt vem den riktar sig till. Hon är för kurvig och uber-sexig för att det ska kännas som att reklamen riktar sig till mig. Reklam som riktar sig till kvinnor brukar se annorlunda ut…

    SvaraSvara
     
  34. @Alith:
    Lustigt, mitt omedelbara intryck är snarare att hon är spinkig, på väg att bli anorektiker och jag får inte alls några sexiga vibbar av bilden. Och undrar så smått vem som uppfattar henne som ett ideal.
    (Jag kan mycket väl tänka mig att jag skulle uppfatta henne som både kurvig och sexig IRL, men det är inte det som bilden triggar hos mig.)

    SvaraSvara
     
  35. @Alith:

    Jag blir själv lite provocerad av bilden och fattar inte riktigt vem den riktar sig till. Hon är för kurvig och uber-sexig för att det ska kännas som att reklamen riktar sig till mig. Reklam som riktar sig till kvinnor brukar se annorlunda ut…

    Jag skrev häromdagen:

    Detta med femininiserade och maskuliniserade kvinnor är inte kompatibelt med vår starka könsidentitet – “vi kvinnor” för vi tror vi ska vara lika varandra. Okunskapen om detta ger problem inom-homosocialt … av många olika slag.

    Detta, att kvinnor finner det provocerande, är ett sätt vår starka könsidentitet ställer till det. (Här inte kopplat till maskuliniserade och feminiserade) Därför att man jagar ner företagen och försöker tvinga dem till att anpassa sig efter vad man än finner provocerande. Denna reklam riktar sig inte mot kvinnor som grupp utan en specifik grupp av kvinnor, företagets målgrupp.

    Det är kvinnor som har ”atletisk” som sitt ideal och en av orsakerna till att de tränar mycket. Reklamen är för dem, inte för dig och inte heller för mig. Det samhälle man skapar när man försöker förbjuda saker man inte gillar (inte sagt att du vill det, men det är vanligt i vår samtid) är inte ett samhälle vi vill leva i …

    Dessutom, jag vet en kvinna som har träning och tävling som sitt stora intresse. Det är hennes liv, typ. När hon inte är under en tävlingsperiod så ser hon ut så där. När man då vrålar högt i kör som feminister gör om sådan reklam säger man samtidigt att det är fel att se ut så där …

    Alla blir vi kränkta eller provocerade av något, det är ”bara” att gilla olika och försöka lära sig att förstå att målgruppen är ”någon annan sorts kvinna än mig”. Smile

    SvaraSvara
     
  36. Det är märkligt att tokfeminismens krav på ”lika utfall” sprider sig överallt. Eller inte konstigt, det blir en konsekvens om den felaktiga utgångspunkten dras till sin spets.

    En sådan befängd högljudd röst är:

    Budskapet: reklamen som dagligen pumpas ut visar unga, smala, vita, heterosexuella personer utan funktionsnedsättningar. Den speglar inte samhället.

    Frågan de inte ställer sig är: Varför skulle reklam ”spegla” samhället? Varför skulle personer förekommande i reklam i detta land inte vara normala (vita, icke-perversa, icke-krymplingar)?

    Sedan denna övertro på reklamens makt. Kan inte påminna mig om att jag påverkas till att köpa något nämnvärt av den eller påverkats av något ideal eller ”norm” som samhällsförstörarna föredrar att kalla det för.

    Rannsakar de sig själva, tycker de flesta av dem förmodligen som jag. Då tar de till att det kryllar av andra, som maktgalningarna vill styra över, är så lättlurade att de behöver förmyndare och både skyddas från sig själva och reklamen.

    Konstigt nog behövs inget skydd emot dem som vill bestämma över andra!

    Lösningen är enkel, men svår att implementera i det socialistiska Sverige: Krymp staten till en dvärg!

    SvaraSvara
     
  37. @Tålis:

    Men det finns de som påverkas. I USA tex. var där en tjej som tröttnade på att magasinet Seventeen retuscherade alla bilder så starkt. Och hon fick med sig massor med folk. Så magasinet ändrade på sina bilder eller skrev ut att de var starkt retuscherade. Något sådant, det var ett par år sen, jag kommer inte ihåg detaljerna.

    Det är vi som är samhället, och jag tyckte det varhelt rätt av henne.

    Jag förstår hela grejen. Vi får aldrig bli helt nöjda, vi måste hålla igång ekonomin, vi måste alltid sträva efter något. Och på sätt och vis mår man bra av det. Men inte om det slår över och man börjar må dåligt och man märker att många fler mår dåligt av det.

    SvaraSvara
     
  38. Angående modellens kropp så tycker jag inte hon ser vältränad ut, bara smal.

    Men den funkar ändå för den andas sexualitet och jag tänker på Brasilien och strandkulturen där. Pricken över i:et hade varit en deffad man i 30-40 års åldern med hår på bröstet bredvid henne.

    Gärna en av de där über sköna manliga brasse modellerna.

    Man skulle tänka på sex, strand, värme, surfning,raggning

    Och vem blir inte fakkin beach body redo då?!

    SvaraSvara
     
  39. Jag hade ställt honom en liten bit ifrån henne. Det skulle vara något svalt, men pulserade mellan dem.

    SvaraSvara
     
  40. @jenny:

    Kvinnor bygger iofs inte muskelmassa på samma sätt som män, så det är fullt möjligt för kvinnor att se ut sådär och vara väldigt vältränad.

    Enligt henne själv lever hon hälsosamt. Smile

    ”I believe in a healthy lifestyle, not a quick-fix diet. Making sure I am eating clean and moving my body ensures I am always bikini ready!”

    Alltid bikini-redo, alltså? Kanske inte så konstigt när hennes jobb tycks vara att posera lättklädd i stort sett hela tiden.

    Vidare säger hon om träning:

    I like to workout 4-5 times a week for about an hour depending on my schedule. You will never find me at the gym, I’m always keeping it fun and fresh outdoors! I love long distance running, walking my dogs, sand dune sprints and Pilates with weights. If the weather is horrible or I am traveling and can’t fit in a workout, I will use a resistance band! I think the key to fitness is finding something you love and enjoy! If you loathe going to the gym (like me!) then try an outdoor class, swap the treadmill for the sand or go for a bike ride with a friend. Working out is meant to be fun, not a chore!

    På tal om henne, så verkar Daily Telegraph tro att hon kommer ”komma igen” efter palavern med ProteinWorld, som om det inte inneburit enorm PR för henne. Hennes utsatthet är nog inte så stor.

    SvaraSvara
     
  41. Vet du vad Ulf?

    Jag bor i ett väldigt högt hus på en kulle i Malmö. Jag tror på en sund livsstil och hård träning. Jag kan göra tusen sit ups nu. Direkt på morgonen när jag stigit upp lägger jag en förkyld mask på ansiktet mot svullnaden. I duschen när jag rakar benen använder jag en rakkräm utan alkohol eftersom alkohol torkar ut huden. Vidare använder jag en helt organisk skrubb till hela kroppen och sedan en kaviarbaserad fuktkräm till ansiktet innan jag lägger på solkräm och mineralsmink. Naturligtvis alltigenom organiskt, rent och fräscht. Ohh och ja, jag stiger upp med tuppen också eftersom jag vill hinna med så mycket som möjligt per dag, jag delar in min tid i produktionsenheter. Mig ser du aldrig med en lucka i kalendern!

    När du ser mig, ser du tomhet.

    (Hör du pianomusiken i bakgrunden).

    SvaraSvara
     
  42. @jenny:

    eftersom jag vill hinna med så mycket som möjligt per dag, jag delar in min tid i produktionsenheter.

    Kul att du lyckas klämma in lite tid för Genusdebatten i det där späckade schemat! Wink

    SvaraSvara
     
  43. @Ulf T:

    Ja du det är på nåder jag hinner med Genusdebatten. Jag ska ju rädda ”unga utanför” också……… : ))

    SvaraSvara
     
  44. @Genusföljaren:

    Yup! Jag älskar filmen och öppningsscenen måste vara en av de bästa. Jag kommer alltid att tänka på den när folk krampaktigt talar om hur duktiga de är, hur mycket de hinner med eller hur jävla mycket de tränar med den och den maxpulsen. Och tillägger på slutet ännu krampaktigare ”Men ibland måste man ju unna sig” eller ”Det ska ju vara kul att träna”. Och man ser hur renlevnadshetsen gått över i ren besatthet i deras ögon.

    SvaraSvara
     
  45. @Ulf T:

    Ohh och en grillad köttbit till sen jevlar är man fit som hin håle själv!

    SvaraSvara
     
  46. Att fylla tomheten gör vi alla på vårt eget vis, vissa med ideologier eller religion, andra med renlevnad/träning.
    Om man ser renlevnad/träning som en ideologi så är den faktiskt ganska ärlig, den enda som utövaren försöker ändra på är sig själv.
    Problemet är när profitörerna försöker sko sig på ideologin, hur gör man för att sälja mer/få mer i sin egen börs? Givetvis tala till kunders dåliga samvete: Ser DIN kropp ut som den på bilden?
    Förmodar att det är detta som feminister hakar upp sig på, de vill inte höra sitt dåliga samvete mala på för att försöka uppnå ett omöjligt kroppsideal.
    Det bisarra är att det är exakt samma problem som jag har med feminismen, deras profitörer, t.ex. journalisterna på AB, målar upp en mansbild som är omöjlig att uppnå och samtidigt försöker de tala till ens dåliga samvete.
    Feminister tror att denna omöjliga man existerar men de har förväxlat honom med ”den ende gode mannen” http://se.avoiceformen.com/klassiker/den-ende-gode-mannen-2/

    SvaraSvara
     
  47. Någon antivit har fått för sig att räkna personers hudfärg i reklam i detta arma land.

    Miljonär vill ta bort ”vita” från reklam
    .

    Hur hon räknat fick vi aldrig reda på där. Men, man behöver inte se på ful-TV länge för att inse att det är tvärtom. Mörkhyade är grovt överrepresenterade i reklamen.

    SvaraSvara
     
  48. Problemet är inte att män föredrar smalare eller tränade kvinnor utan att många män avhumaniserar och försöker driva överviktiga kvinnor till självmord varje dag.

    SvaraSvara
     
  49. @Axel Edgren:

    Och det tror du på? Bland det dummaste jag någonsin läst!

    Fram med ett enda ”bevis”, och räkna med att bli krossad!

    SvaraSvara
     
  50. Alla antifeminister/rödpillare/MRAs/MGTOWs/högermän jag stött på hatar överviktiga kvinnor passionerat och blir djupt störda och olyckliga när de läser något som försvarar deras rätt att få vara glada människor som inte demoniseras.

    SvaraSvara
     
  51. @Axel Edgren:

    Du talar bara för dig själv nu. Stå äntligen upp för dina egna uppfattningar och lägg av med att dra in andra i din groteska värld.

    SvaraSvara
     
  52. @Rick: Ingen skulle bli gladare än jag om internet inte var fullt av internetsnubbars förakt för kvinnor som inte passar deras patetiska ideal.

    SvaraSvara
     
  53. @Axel Edgren:
    Är det inte jobbigt att förakta sig själv hela tiden?

    Det är intressant att du hela tiden beskriver personer du avskyr, men att detta alltid är just dig själv du menar.

    MVH

    SvaraSvara
     

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Klicka för att sätta in Smiley

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

Subscribe without commenting