Far och flyg – 1 maj 2015: en annorlunda hundraårsdag
avatar

Dolfs logo

Eders Ödmjuke svävar i det blå

Vad har 17 december 1903 gemensamt med 1 maj 1915?

Flyg!

De två dagarna har dock olika tecken.

17 december 1903 flög för första gången människan i ett motordriver flygplan enligt principen ”tyngre än luften”. (Ok, det där lät lite krångligt, man hade flugit tidigare i ballonger och glidflygplan, men 17 december räknas officiellt som flygets födelsedag.) Den lycklige pionjären var Orville Wright, hans bror Wilbur fick vänta och bli #2. De hade singlat slant om vem som skulle få flyga först, och Wilbur vann, men det första försöket 13 december gick åt skogen, så det blev åt Orville som lyckan log när han gjorde premiärflygningen fyra dagar senare.

17 december 1903, Kitty Hawk, North Carolina, USA

17 december 1903, Kitty Hawk, North Carolina, USA
Orville ligger på planet, Wilbur springer bredvid

För mig personligen är 17 december ett ”dubbeldatum”, ända sedan barnsben har 17 december 1903 varit fast inbränt som flygets dag i mitt sinne eftersom också min morfar dog den dagen (inte samma år dock!), och jag minns alltid morfars dödsdag för att det var samma dag som den första flygturen (inte samma år dock!).

Vilket ganska naturligt leder över till vår hundraårsdag.

1 maj 1915 är en historisk dag för sverige. Det svenska flygvapnet bildades inte förrän 1925, men den första militära flygningen i sverige genomfördes 1912, och redan 1913 var man igång med jakt- och bombflyg. 1 maj 1915 är inskrivet i svensk historia för den dagen flög den djärve piloten löjtnant Carl Elis Silow. Han var inte den förste att flyga, men väl den förste att omkomma. Han har följts av ytterligare 1062 personer inom det svenska militärflyget.

Carl Elis Silow1879 – 1 maj 1915

Carl Elis Silow
1879 – 1 maj 1915

Den svenska aviatikens har kräft sitt första dödsoffer. En av våra främsta militära aviater löjtnant Carl Silow har satt lifvet till; I sin egenskap af lärare vid flygskolan på Malmslätt hade Silow på lördagen företagit üfningar på stor höjd med sin kollega löjtnant G. De la Gardie som passagerare. Under en vol piqué [dykning] vid nedstigandet störtade maskinen, och föraren löjtnant Silow skadades så svårt att han tre timmar senare afled. Det inträffade har förorsakat sorg och beklämning i vida kretsar, och konungen så fort han fick underrättelse om olyckan i telegram till flygskolans chef sitt innerliga deltagande. [Östgöta Correspondenten 3 maj 1915]
Flygvapnets minneshall, där de 1063 döda hedras

Flygvapnets minneshall, där de 1063 döda hedras

Det var en ren flax att jag blev medveten om detta. 1 maj har till skillnad från 17 december aldrig varit ett dubbeldatum för mig tidigare, men det blev det idag tack vare en kommentar på facebook:

Det är 1.063 människor som hittills har dött i det svenska militärflyget – alltså gett sitt liv för sitt lands frihet. Det uppger SvD idag i en bildserie. I den långa bildserien står ingenting om kön. Mot bakgrund av hur svårt förtryckta kvinnor är (och var) får vi alltså utgå ifrån att de allra flesta av dessa dödsoffer är kvinnor. Kvinnor drabbas värst. [Pär Ström]

Men kvinnor kan. Orville och Wilbur Wright var givetvis kvinnor och blev inte bara de första flygarna, utan också de första transorna.

(Det där sista var bara för att få med ett genusperspektiv, så alla blir nöjda och glada. Som gammal flygfantast skiter jag själv fullständigt i genusaspekten.)

©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.

Publicerat i Dolf Märkt , , Permanent länk

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

Far och flyg – 1 maj 2015: en annorlunda hundraårsdag — 1 kommentar

  1. Förbannat, verkade som kommentarer var avstängda. Det var helt oavsiktligt.