Den dubbla rasismen inom kulturkritiken
avatar

Jag har nu skrivit tre delar om nördkultur och dataspel. Den första delen handlade om förlorare i popkultur. Den andra delen handlade om triumf över popkultur och den tredje delen handlade om tjejer och prinsessor. Anita Sarkeesian-affären belyser dock inte bara det manshat som förekommer hos medias kulturkritiker i form av allmänt föraktfull inställning till manskultur. Det finns även rasistiska budskap i samma debatt som bör belysas. Som exempel på detta kan vi återgå till en Kotaku-länk jag nämnde tidigare i en kommentar. I länken finns den frågeställning jag besvarade, vilken ser ut så här.

”How in a span of 20 years did the stigmata of gamers go from ”nerds who live in their parents basements” go to ”every white male gamer is a sexist, misogynist asshole”?”

Som ni redan vet är mitt svar att när gamers blev fler och äldre och började generera pengar och inflytande så ändrades medias beskrivning från ”Förlorare! Håll er borta!” till ”Förtryckare ! Sluta hålla oss borta!” så det behöver jag inte ta upp här. Vad jag dock tänker ta upp är det absurda med att det särskilt påpekas i citatet att de pratar om WHITE male gemers. Det är nämligen ren lögn att beskriva dataspelsbranchen som vit.

Låt oss titta på några av branschens stora varumärken. Nintendo, Sega, Sony, Konami, Capcom, Namco, Squaresoft, Enix och Temco – för att nämna några exempel – har alla gemensamt de är JAPANSKA företag vars produkter i främsta hand produceras för japanska marknaden. Som videon ovan demonsterar är det inte vita personer som kontrollerar designen av dataspel. Den mesta makten att skapa spelen finns i Japan, sedan säljs med ytliga modifikationer exakt samma spel i USA och Europa.

Detta innebär att kulturkritiken i allmänhet och dataspelsjournalismen i synnerhet genom att associera kritik av dataspel med kritik av vita män har ett dubbelt rasistiskt utgångsläge. Man ljuger om spelens ursprung eftersom man redan har negativa åsikter om vita som man vill få utlopp för och då blir japansk kultur bara en bekväm ursäkt att få attackera vita män ännu mer. Så uppenbarligen var målet att få ursäkter att svartmåla vita män.

Kulturritikers rasism mot japaner har kulturella orsaker

Inom vetenskapen kallas den här sortens blindhet etnocentrism. Tendensen att bedöma allting i hela världen som om det skapats utifrån den egna kulturens värderingar. Betänk studenten som kommer till en Karate-dojo och vägrar buga för som svensk medborgare brukar man hälsa på andra sätt. I ämnen som genushistoria kan vi även se en tendens vi kan kalla kronlogisk centrism. Tendensen att betrakta allting utifrån de värderingar som gäller i nutid. Exempelvis fördöma vita länder för historisk erövring i en tidsålder då det ansågs ok att erövra länder och alla som kunde göra det gjorde det. För fler exempel läs mitt inlägg om rasbråken i den offentliga debatten.

Kulturkritikers rasism mot vita har politiska orsaker.

När man fördömer vita för något alla gjorde är budskapet dubbelt rasistiskt. Dels säger man att vita historiskt borde ha varit ”morally superior” än något annat folk – vilket är rasism mot alla som inte är vita. Budskapet är inte att alla borde ha vetat bättre utan att vita borde ha vetat bättre så den logiska slutsatsen är att man då anser vita står över andra folk i moralisk förmåga. Dels så är man rasistisk mot vita – inte för vad man gjorde – utan pga att vita gjorde det mer framgångsrikt. Känner vi inte igen den tendensen någonstans från? Jovisst, det var exakt så media betedde sig gällande nördar och nördkultur:

Nördkillar fick inte kritik för vad de gjorde utan för att de nådde framgång och först NÄR de nådde framgång. Hade nördar bara förblivit förlorare hade kulturkritiker inte haft några problem med deras hobbyintressen. Kulturkritiker har alltså inte problem med de saker de säger de har problem med. Det är att andra är framgångsrika som kulturkritiker har problem med. Sarkeesian säger det själv på TED, dataspel är intressanta för att det är ett växande medium.

Dataspelen i sig gör dem alltså inte intressanta för kulturkritisk låtsasgranskning (riktigt granskning har inte resultatet bestämt från början). Det är deras framgång som är orsaken mängder av kulturkritiker och speljournalister nu känner sig nödgade att bete sig som grälsjuka femåringar. Likadant är det med utpekandet av VKM (Vita kränkta män) Det spelar alltså ingen som helst roll vad vita män gör…. Kulturkritiker är helt en del av ett Offerperspektiv (Threat narrative) som gör att mannens beteeende saknar betydelse för hur mannen beskrivs. I detta fall var den beskrivna mannens beteende så oviktigt att man helt enkelt tog en annan mans beteende och klistrade på den man man ville svartmåla.

Den första mannen var japan och svartmålades genom att hans skapelse etnocentriskt beskrevs som en vit skapelse och sålunda bedöms på helt falska premisser. Den andra mannen var vit och svartmålades genom att han fick skulden för japanens skapelse. Även där bedömdes skapelsen på falska premisser. Vidare är det ett faktum att kritikers rasism är kontraproduktiv. Det spelar ingen roll hur många gånger använder strukturer som ursäkt. När vita män blir svartmålade för saker de BEVISLIGEN inte gjort kan de lika gärna börja begå brottet de redan bestraffats för.

Har kulturkritiker och andra mediafolk tänkt så långt?

Kommentarer

Den dubbla rasismen inom kulturkritiken — 19 kommentarer

  1. Pingback: Den dubbla rasismen inom kulturkritiken | UmeNytt.se - Nyheter Umeå Sverige - Nyhetsportal

  2. OT:
    Lite från galna twitter bland kommentarerna i senaste inlägget… Någon som är förvånad? Wink

  3. Jag vill gärna skilja mellan ”rasism mot vita” och misandri. Argumentet att det är befogat att ”sparka uppat” haller mycket, mycket bättre när det gäller rasism än när det gäller kön. Manlig makt är en myt, eller atminstone en förenkling som missar manga viktiga nyanser. Men vit makt är ett historiskt faktum som det är svart att komma ifran.

    Och för att vara ärlig, rasism mot vita stör mig inte. Jag har som vit och som svensk enorma privilegier och star för det. Men jag avvisar bestämt

  4. @MiT:
    Det är väl aldrig fel med utbildning i säker sex särskilt då en tredjedel av alla HIV fall drabbar homosexuella män, eller?

  5. @Anders:

    ”Jag vill gärna skilja mellan ”rasism mot vita” och misandri.”

    Jag med men det är svårt att bara skylla på misandri när de så skrattretande uppenbart använt japans populärkultur som argument mot vita män. Det är givetvis först och främst rasism mot Japan för det är deras kultur som har kastats i soptunnan och det av personer som sannolikt inte brytt sig om att förstå den och dess förutsättningar. Sedan har den japanska kulturen används som ursäkt för attacker mot vita män vilket är helt absurt.

    Ta exempelvis det faktum att den idag kända spelserien ”Final Fantasy” fick sitt namn utifrån skaparens då nära förestående konkurs. Företaget Square hade råd att göra ett enda spel till innan de konkade… Spelet de gjorde räddade företaget och blev en av världens mest älskade spelserier. Idag kan spelkritiker knorra över att det är ologiskt att ett spel heter Final Fantasy 14 men har man bakgrunden förstår man kanske varför Square gör ”den sista fantasin” om och om igen.

    ”Argumentet att det är befogat att ”sparka uppat” haller mycket, mycket bättre när det gäller rasism än när det gäller kön.”

    Det är inte befogat att sparka alls när sparkens orsak och måltavla är två olika saker. Skall man sparka pga dataspels historia skall man sparka på japaner. Huruvida det är att sparka uppåt eller inte är en annan femma men att sparka på vita för något som japaner bevisligen gjort visar inte man har problem med vita för vad de gjort, utan med vita oavsett vad de gör vilket är ett allt annat än positivt budskap.

    ”Manlig makt är en myt, eller atminstone en förenkling som missar manga viktiga nyanser. Men vit makt är ett historiskt faktum som det är svart att komma ifran.”

    Ja och nej. Vit makt i en viss tidsålder om man fryser klockan och enbart pratar om den tidsåldern är ett historiskt faktum. Vit makt i historien generellt är inte ett faktum. I andra tidsåldrar har andra kulturer haft den mesta makten. Assyrierna (Irak) Babylonierna (Irak), Perserriket (Iran), Faraonerna (Egypten), Kalifaten (Mellanöstern) och de Kinesiska dynastierna (Kina) är alla exempel på att historiskt sparka uppåt. Det är ett historiskt faktum att de hade makten och det är även ett historiskt faktum de inte var de snällaste fredligaste länder man kan tänka sig.

    Exempelvis Jerusalem med Kung Salomos tempel erövrades av först Babylonierna bortåt 2500 år sedan (Judar sörjer än idag templet genom att trampa glas vid bröllop). Jerusalem erövrades sedan flera gånger av andra folkslag där det första vita samhälle att erövra Jerusalem var Romarriket. Där man kan dock ifrågasätta om de ens kan kallas vita eftersom Romarriket på den tiden inkluderade vad som senare skulle kallas Bysantium dvs nuvarande Turkiet.

    Snarare är den första gången området såg vita erövringar de engelska och franska korsriddarna som kom dit långt senare och som då bara var den sista i en lång rad av aggressiva erövringar. Men sedan blev även de bortkörda och det är först vid det första världskriget som vita åter har maktposition där då britterna med hjälp av Lawrence of Arabia vann området från Ottomaner (dvs turkar) Efter andra världskriget där britterna vann över tyskarna i Nordafrika fick judarna med hjälp av britterna makten. Sedan dess har judarna och araberna slagits om området.

    ”Och för att vara ärlig, rasism mot vita stör mig inte. Jag har som vit och som svensk enorma privilegier och star för det. Men jag avvisar bestämt”

    För att vara ärlig tror jag inte man kan separera de bägge åsikterna. Det är nämligen bara för feminister att kalla sin misandri för rasism mot vita (vilket de visserligen här gjorde – inte med vita skapelser – utan med japanska skapelser) så kommer de undan med exakt samma saker. Det råkar ju bara vara så fallet att en av de saker vita killars nördkultur handlat om är japanska pojkars populärkultur.

  6. @Pinjata: Utbildning är inte fel, frågan är om någonting som heter ”Fuckshop” på pride är en bra lösning? Ger mig dåliga vibbar helt enkelt.

  7. ”Men vit makt är ett historiskt faktum som det är svart att komma ifran”.

    Under alla tider har det funnits miljontals maktlösa vita män och kvinnor. Idag finns det vita barn, män och kvinnor i svenska förorter som drabbas hårt av rasism mot dem. Ska vi inte behandla alla lika oavsett kön och etnicitet?

  8. ”Argumentet att det är befogat att ”sparka uppat” haller mycket, mycket bättre när det gäller rasism än när det gäller kön.”

    Bullshit!

    Det är lika jävla fel att sparka både uppåt som neråt!
    Dessutom, vem skall ha ”tolkningsföreträde” i så fall om vad som är uppåt respektive neråt?
    När blir den gruppen som sparkar uppåt jämlik med den de sparkar på, vem bestämmer det?

    Det är precis med sådan polarisering av grupper och sådana åsikter som det blir krig i världen.

  9. @Anders:

    För att hitta ett land i modern tid där vita haft särskilda privilegier, måste vi gå till Sydafrika på 1980-talet. Det finns kanske fler exempel, men knappast från någon Europeisk demokrati.

    Vita har kanske kulturella fördelar i Sverige, på så sätt att välutbildade svarta har större risk att inte kallas till anställningsintervjuer, men det är inget som staten har bestämt och är därför inget privilegium.

    Men vit makt? Nej, det uttrycket kallar jag Bullshit!

  10. Det här inlägget handlar så mycket om etnicitet att vissa kanske tycker det är off-topic på Genusdebatten. Ström och Billing skydde t.ex. etniska diskussioner som pesten.

    Men jag tycker själv att det platsar. I en tid när svenska skattepengar avsätts till att göra ’kritiska vithetsstudier’ till en gren inom genusforskningen, faller det sig naturligt att kritik mot genusforskning även avhandlar etniska frågor.

  11. @Bashflak:

    Det här inlägget handlar inte om etniska frågor. Det handlar om hur kulturkritiker utnyttjar vad som är etniska frågor för att göra attacker på männen i det här samhället. Det är sålunda inget hyllande av någon kultur, heller inget kritik av nån kultur. Jag påpekade att dataspelsbranschen har ett mycket tydligt ursprung i Japan så OM kulturkritiker skall ha en etnisk fråga är det japanerna den diskussionen isåfall skall handla om.

    Samma sak påpekas här gällande språkkonstruktion.

    ”I often notice this kind of tangle over languages with much more complete gender systems than English since the politically correct term for people of Hispanic derivation or identity these days is ”Latino,” which is of the masculine grammatical gender but of course embraces both men and women. The feminine term ”Latina” is never used unless only women are referred to. That sounds like it should make for a cause célèbre in the non-sexist language world, but of course no feminist would want to be labeled ethnocentric or culturally imperialist by applying their critique of English to Spanish”

    http://www.friesian.com/language.htm

  12. @Anders Senior:

    Spot on.

    Sen har jag märkt att de som snackar mycket om maktordningar sällan gör nåt, mer än att snacka och dela ut lite verbala sparkar.
    Gör som min dotter, åk och volontärjobba som lärare i tredje världen. Gå med i nån hjälporganisation och hjälp till, jag och min sambo är med i INUG och försöker bidra med utbildning av NO-lärare i tredje världen (via LiU bl.a. ) etc. Jävla *snack* om maktordningar hit och dit, hjälp till att sprida kompetens och idéer om hjälp till självhjälp istället… Finns folk i Sverige som har det svårt också, hjälp dem. Stadsmissionen, Caritas (sponsrar dem via Frimurarna), RK etc.

  13. @Bashflak

    Ja, det hänger ju ihop.
    Det är ju samma totalitära, diktaoriska skit, tyck som vi eller annars…..
    De riktar sig bara till olika målgrupper i sin polarisering:

    ”Överklass” mot ”arbetare” = kommunism
    ”Män” mot ”kvinnor” = feminism
    ”Svenskar” mot ”invandrare” = rasism
    (Då menar jag givetvis den s.k. ”Omvända” rasismen vi har i sverige.)

    Det intressanta när man studerar det närmare är att det är samma grupp av individer som (samarbetar och har en gemensam agenda) använder samma argument, via en enkel modifiering enligt ovan. Feministerna är ju experter på det i sitt ”intersektionella” arbete….. Se Svelands samarbete med vänstern, se Tobias Hubinnette och hans kontakter inom vänstern…..
    ”Feministen” Gudrun Shyman…….

    Samma pack, med samma agenda, fast de riktar ”reklamen” mot olika målgrupper…..

  14. @Magnus
    ”Sen har jag märkt att de som snackar mycket om maktordningar sällan gör nåt, mer än att snacka och dela ut lite verbala sparkar.”

    Ja, det för att de är helt ointresserade av det de predikar om, det enda de är ute efter är den politiska makten i Sverige.
    Volontärarbete i tredje världen ger inga svenska röster i valurnan….

  15. Hej alla. Där fick jag lite mothugg, men det är säkert delvis eftersom jag borde förklara mig bättre. Men delvis är det nog ocksa eftersom jag är man om att klargöra att jämställdism och liknande rörelser är klart distinkta fran sadana med rasistisk underton. Och en rasistisk underton är lätt att skapa. Vi som samhälle är mycket känsliga för det som inte haller sig inom rätt snäva ramar.

    Jag hade själv fördelen att tillbringa delar av min barndom i Sydafrika under apartheidtiden. Det var en tid da den kändes dödsdömd; De Klerk hade förkunnat demokratiska val efter en längre omställningsperiod. De löjligaste restriktionerna hade lyftits, och svarta kunde studera allt (tidigare kunde de bara studera det som krävdes för jobb i den svarta förvaltningen). Den mest motbjudande rasismen hade dött ut för nagon generation sedan. Rädslan var inte för slutet pa systemet, utan pa de oroligheter det skulle kunna medföra.

    Men visst var jag privilegierad. Jag atnjöt skydd som svarta män bara kunde drömma om. Vi levde med betjänter, trots att var familj inte tjänade bättre än en svensk statstjänsteman. Vart jag än gick gjorde folk saker för mig, mest svarta.

    Sa jag är väl medveten om mina privilegier. Och jag kan första de känslor som ligger bakom den rasistiska omfördelningspolitiken efter ANC tillträdde makten, även om jag som ekonom förstar hur oförnuftiga de är.

    Situationen mellan män och kvinnor är helt annorlunda. De har haft olika roller, men de har alltid gjort saker för varandra – framför allt män för kvinnor.

    Trots detta verkar en del feminister och kvinnor i allmänhet tolka kvinnors situation med samma glasögon som de gör svartas situation i Sydafrika under apartheit. Och de beter sig med samma självklara moraliska överlägsenhet. Detta tillater dem att sopa mäns problem under mattan, precis som det växande problemet med fattiga vita sopades under mattan i Sydafrika. Det ligger en enorm moralisk makt i att vara det viktigare offret, och var instinkt att skydda och solidarisera oss med kvinnor kommer att se till att det är och förblir kvinnan, oavsett hur verkligheten ser ut.

    Jag ställer mig mycket starkt emot denna jämförelse. Den är inte bara felaktig, utan förgiftar könsrelationer i onödan.

    Om vi ställer oss emot överdriven antirasism med samma iver som vi ställer oss emot överdriven feminism, legitimerar vi denna jämförelse. Och det, tycker jag, är mycket farligt.

  16. @Anders:

    ”Hej alla. Där fick jag lite mothugg, men det är säkert delvis eftersom jag borde förklara mig bättre. Men delvis är det nog ocksa eftersom jag är man om att klargöra att jämställdism och liknande rörelser är klart distinkta fran sadana med rasistisk underton. Och en rasistisk underton är lätt att skapa. Vi som samhälle är mycket känsliga för det som inte haller sig inom rätt snäva ramar.”

    Hej där. Rasistiska undertoner var just vad mitt inlägg kritiserade dvs sågade. Framför allt handlade det om absurda och kontextlösa tolkningar av Japans populärkultur. Att man sedan dessutom uppenbart lögnaktigt tillskrev dessa japanska yttringar till vita män var vad jag kallade dubbel rasism. Man kastade skit på en japansk produkt och man anklagade vita för nåt de inte gjort.

    ”Jag hade själv fördelen att tillbringa delar av min barndom i Sydafrika under apartheidtiden. Det var en tid da den kändes dödsdömd; De Klerk hade förkunnat demokratiska val efter en längre omställningsperiod. De löjligaste restriktionerna hade lyftits, och svarta kunde studera allt (tidigare kunde de bara studera det som krävdes för jobb i den svarta förvaltningen). Den mest motbjudande rasismen hade dött ut för nagon generation sedan. Rädslan var inte för slutet pa systemet, utan pa de oroligheter det skulle kunna medföra.”

    Jag känner väl till hur situationen i Sydafrika såg ut för den diskuterades rejält i svenska skolor. Faktum är att jag påpekade det i diskussionen på FZ nyligen. Där var det en kille som i sin kritik av demokrati menade att grundlagar finns för att skydda minoriteten mot majoritetens förtryck. Vilket ju är exakt vad Apartheid handlade om. Lagar som särbehandlade vita. Som gav den vita invandrade minoriteten särskilda rättigheter som folkmajoriteten inte hade. När exakt samma tänkande införs i vita länder kallas det ”affirmativa action” (positiv särbehandling)

    ”Men visst var jag privilegierad. Jag atnjöt skydd som svarta män bara kunde drömma om. Vi levde med betjänter, trots att var familj inte tjänade bättre än en svensk statstjänsteman. Vart jag än gick gjorde folk saker för mig, mest svarta.”

    Större delen av Sydafrikas befolkning är ju svart. Att de flesta som gjorde saker åt dig var svarta är en naturlig följd och frågan är väl om inte det varit värre rasism att de flesta som gjorde saker åt dig tillhörde den vita minoriteten? För det hade betytt att där du levde fanns inte den svarta majoriteten.

    ”Sa jag är väl medveten om mina privilegier. Och jag kan första de känslor som ligger bakom den rasistiska omfördelningspolitiken efter ANC tillträdde makten, även om jag som ekonom förstar hur oförnuftiga de är.”

    Att förstå känslorna bakom den rasistiska omfördelningspolitiken ANC förespråkade är en sak. Att förstå känslorna bakom den rasistiska apartheidpolitiken en annan.

    Hoppar man 150 år tillbaka i tiden och låtsas att vita aldrig sätter sin fot där så betyder inte det att alla svarta är jämlika bröder. En av de mest betydelsefulla förändringar de vita sydafrikanerna gjorde var som berättas av Jared Diamond i ”Guns germs & steel) att Voortrekkers begav sig norrut och hamnade i konflikt med Zuluimperiet.

    Voortrekkers vann vid ”blood river” och en stor grupp zulukrigare bytte sida, de var sedan tidigare förlorare inbördes strider och föredrog vitt styre. Sedan hamnade Voortrekkers i konflikt med brittiska imperiet där britterna vann. Slutligen hamnade brittiska imperiet i konflikt med zuluimperiet som så småningom britterna vann efter att först ha åsamkats stort nederlag vid Isandlwana.

    Efter all denna krigiska röra med svarta som slåss mot vita, vita som slåss mot vita och svarta som slåss mot svarta så bildades den första ”Union of South africa” Zuluimperiet hade britterna delat upp i 13 olika kungariken. Värt att komma ihåg är dock att britterna behandlade den besegrade Zulukungen långt bättre än Zulu själva behandlat zulukungar vid tronbyte.

    Vad vill jag säga med detta? Jo den som letar ont blod i Sydafrika hittar det i alla former och i alla riktningar.

  17. Ok, Poe’s lag gör sig påminnd, jag reder inte ut detta. Är detta satir eller bara korkat?