Där satt den! Svenske Nationalekonomen Tino Sanandaji gäst hos Dave Rubin om Politisk korrekthet
avatar

Kommer ni ihåg Dave Rubin som jag nämnde i detta inlägg. En av de personer han länge velat ha med på sin show ”The Rubin Report” har varit nationalekonomen Tino Sanandaji och nu har det äntligen blivit av. Samtalsämnen inkluderar Iran, Politisk korrekthet och svensk immigration.

Eftersom detta är en av de vassaste offentliga personer som vi har i Sverige (kommer nästa år med en bok om Sveriges immigrationspolitik) och Dave Rubins kanal är en massiv internationell plattform som når längre än de svenska tidningar som envist försöker döda diskussioner om dessa ämnen så ansåg jag det behövs ett eget inlägg om detta. Jag planerar även att oftare ha med sådana här mindre inlägg som tipsar om de viktigaste källorna på dessa områden.

Kommentarer

Där satt den! Svenske Nationalekonomen Tino Sanandaji gäst hos Dave Rubin om Politisk korrekthet — 18 kommentarer

  1. Snacka om att ha koll på sin sak!

    Det var nog den mest informativa crash-course jag fått i hela mitt liv.

  2. Tino strikes again! Härligt med nån som vet vad han talar om till skillnad från alla faktaresistensa i det vanliga allmänna i Absurdistan

  3. Lyssnade pa detta i förrgar och det var väl använd tid. Tino är ju lysande. Sa manga bra punkter. T.ex. att invandring kan jämföras med skatter – det är inte bara 0 eller 100 procent som gäller, utan storleken kan och bör diskuteras.

  4. Bra av Tino och på slutet fick man skratta lite att om dom som bekämpade Hitler och landsteg i Normandie levde idag så skulle dom kallas för fascister av dagens vänster Smile

  5. Bra tips! Dock kunde PK-nyspråket ”svensk” spolats i rubriken.

    När och hur blev kurden Tino svensk? Hur går det till att byta folkgrupp? Själv tror jag Tino vet att han inte är svensk, utan kurd…

    Svenskar är en nordgermansk etnisk grupp. Inget någon kan bli, utan man föds svensk!

  6. @OH:

    Såg bara andra videon innan jag svarade. Hade Erik sett den första visste han vad Tino anser om hans etniska tillhörighet. Bara kulturmarxister och sådana som sitter eller borde sitta på dårhus, tror att man bli någon annan än den man är…

  7. @OH:

    ”När och hur blev kurden Tino svensk?”

    När: När ordet svensk började användas på en mängd olika sätt med olika betydelse. Vi kan kalla detta ”språkslarv”
    Hur: Genom att den postmoderna nyvänstern på universiteten kritiserat och nedmonterat språk och skapat ”språkslarv”

    ”Hur går det till att byta folkgrupp?”

    Inte alls. Det var ingen som menade folkgrupp från första början. Folkgrupp är ett ord som mest verkar användas för att beskriva lagstiftningen om ”hets mot folkgrupp” vars defintion är så förvirrad att man beskriver religioner som ”folkgrupp” och svenskar som ”icke-folkgrupp”. Det säger en hel del om vad som hänt med utbildning när folk inte fattar hur vansinnigt det är att kalla en religion för ett ”folk”

    ”Svenskar är en nordgermansk etnisk grupp. Inget någon kan bli, utan man föds svensk!”

    Vad du här menar med svensk/kurd är alltså ”etnicitet” och som sagt. På grund av språkslarvet så håller du inte koll på skillnaden mellan olika ord.

    ”Själv tror jag Tino vet att han inte är svensk, utan kurd…”

    Huruvida han är svensk hänger på i vilken betydelse ordet ”svensk” används. Om du menar etnicitet så ja då är Tino kurdisk, om du menar medborgarskap, ja då är han svensk, om du med kulturellt så verkar Tino vara mer svensk än de flesta då han till skillnad från de flesta etniska svenskar faktiskt sett till att lära sig vad Sverige står för och försvarar vad han lärt sig.

    Etnicitet är det minst viktiga i sammanhanget. Sverige är fullt av etniska svenskar som viftar med utländska flaggor och har levt hela sina liv omgivna med inget annat än åsikten att alla västländer (inklusive Sverige) har dåliga onda samhällen och det enda dessa etniska svenskar gapar om är hur de vill ha bort ”samhällesstrukturer”. I regel först Israel, sedan alla liberala demokratier i världen. Antiliberalism har inte utgjort ett så här stort hot sedan de företräddes av kristna kyrkan.

    Medborgarskap lika oviktigt även det. Medborgarskap ger Sverige bort till vem som helst oavsett hur mycket dessa människor hatar Sverige. Medborgarskap ges bort till människor som flytt land X varefter dessa människor så fort de får chansen beger sig till land X, varefter de förväntar sig Svenska myndigheter skall rädda dem om de arresteras där utan orsak att vara där.

    Sålunda är den viktigaste betydelsen av ordet ”Svensk” vilken kultur – vilka värderingar – som man har. Det är så Tino magiskt blev svensk. Genom att växa upp i ett land så fullt av personer som anser de är mer moraliska ju mer de hatar Sverige som nation. Normkritiker kallar de ofta sig – fast där har vi det där med språkslarv igen. Normkritik som bara gäller Sverige är samma sak som SVENSKHAT och normkritik som bara gäller västvärlden är givetvis exakt samma sak som VÄSTHAT.

    Förstår du nu hur Tino är mer svensk än de flesta i de betydelser av ordet ”svensk” som är viktigast?

  8. @OH:

    ”Bra tips! Dock kunde PK-nyspråket “svensk” spolats i rubriken.”

    Bortsett från: Svensk medborgare, svenska värderingar, svensk-amerikansk utbildning.
    Att invända mot att personer som Paolo Roberto, Zlatan Ibrahimovic, Alice Teodorescu och Tino Sanandaji skulle vara svenska är inte ett produktivt sätt att diskutera.

    Desto mer rimligt att invända mot alla de politiker som gör karriär på att vifta med palestinska flaggan istället för den blågula. Skall bli intressant att se hur blågult det blir bland politiker på måndag.

  9. @OH, @Erik: De flesta som läser bloggen lär veta vem Tino Sanandaji är, men svenskar över lag lär nog INTE göra det. ”Svensk” i det här sammanhanget markerar väl snarast att det handlar om en inhemsk ekonom och inte någon avlägsen ekonom i omvärlden som fått för sig att studera det underliga sverige med ett utanförperspektiv. Och till skillnad från när traditionella medier talar om svenskar som strider för IS eller svenska våldtäktsmän så talar namnet här tydligt om att det rör sig om en person med invandrarbakgrund. Och om någon undrar eller tvivlar är det lätt att kolla upp.

  10. Svensk kan väl beteckna olika saker.
    Om en svensk medborgare misstänks för brott, dör i en flygkrasch eller spränger sig i luften någonstans så är det väl helt i sin ordning att media kallar denne för ”en svensk” och att myndigheter m.m. behandlar det som ”en svensk”.
    Om en etnisk svensk som är medborgare i Tyskland dör i en flygkrasch så är det ok att kalla det för en Tysk.

    Mohammed Aabbas som är uppvuxen i Sverige, enbart talar svenska, är kulturellt svensk m.m. är väl svår att kalla annat än svensk, även om hudfärgen och namnet inte stämmer.
    Precis som Kalle Karlsson som adopterades från Chile när han var tre år gammal.
    Eller Jonas Fernandez som blev till när hans mor semestrade i Spanien 1973 och som växt upp med modern i Sverige.

    Det är ett så oerhört komplext begrepp att en definition är svår att slå fast, flera parametrar vägs ju mot varandra. Det är ingen hedersbetygelse eller en titel som ger fördelar eller skyldigheter så det finns heller ingen anledning att införa någon legaldefinition.

  11. @MJx:
    Som jag sa i min tidigare kommentar, det får väl anses befogat att använda ”svensk” om Tino för de som inte känner till honom. Det handlar om en rubrik, man lär knappast kunna klämma in en längre förklaring där, dessutom är det ju, som jag också påpekade, inte så att Tinos ursprung på något vis mörkas eller döljs när man betecknar honom som ”Svenske Nationalekonomen Tino Sanandaji”, snarare så lyfts det fram att han är en svensk med utländsk bakgrund.

  12. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”“Svensk” i det här sammanhanget markerar väl snarast att det handlar om en inhemsk ekonom och inte någon avlägsen ekonom i omvärlden som fått för sig att studera det underliga sverige med ett utanförperspektiv.”

    Ja, precis så.

  13. @MJx:

    ”Svensk kan väl beteckna olika saker.”

    Ja, precis vad jag poängterade men man måste tänka på sammanhang.

    ”Om en svensk medborgare misstänks för brott, dör i en flygkrasch eller spränger sig i luften någonstans så är det väl helt i sin ordning att media kallar denne för “en svensk” och att myndigheter m.m. behandlar det som “en svensk”.”

    Nej, inte nödvändigtvis. DÅ kvalitativ forskning (där ingår numera journalisthögskolan, lärarhögskolan och konsthögskolan) sedan ett bra tag tillbaka utgår från enskilda fall så blir det missvisande att kalla det en ”svensk” terrorist bara för att den senaste jihadisten (från ni vet vilka länder) som sprängde sig själv hade lyckats fixa medborgarskap i Sverige innan hen gjorde det.

    Hade forskningen haft en solid kvatitativ grund på objektiv basis så hade det inte varit en lika stor fråga men så är inte fallet idag (jag återkommer i inlägg till hur illa det är). Idag är forskningen och media i hög grad kvalitativa och det innebär att även enskilda fall gör MYCKET stor skada…. det är bara att se till exemplet Breivik som trots att det är ett engångsfall analyseras som om det vore hela världen.

    Det finns inggen orsak för Sverige att ens lingvistiskt ta på sig den skada som andra länder orsakar. Det är ungefär lika rimligt som det skulle vara att säga att kalla de greker som orsakade EU-krisen för tyskar. Varför skulle någon vilja påstå att tyskar orsakade EU-krisen? Enkelt, för att de greker som orsakade krisen skall slippa undan ansvar i en kultur som är besatt vid att hitta offer de kan skydda från konsekvenserna av sina egna handlingar.

    ”Om en etnisk svensk som är medborgare i Tyskland dör i en flygkrasch så är det ok att kalla det för en Tysk.”

    Frågan är inte om en vit svensk dör i flygkrasch efter att ha blivit medborgare i Tyskland så den delen är slöseri med tid att diskutera. Den riktiga frågan är om en Jihadist som fixat medborgarskap i Sverige för att mörda 100 personer i Tyskland skall analyseras utifrån problemen I jihadistländer som ”invandrare” eller i problemen i Sverige som ”svensk”.

    Var finns den mest sannolika orsaken?

    ”Mohammed Aabbas som är uppvuxen i Sverige, enbart talar svenska, är kulturellt svensk m.m. är väl svår att kalla annat än svensk, även om hudfärgen och namnet inte stämmer.”

    OM det är sant att Mohammed Abbas är ”kulturellt svensk” varför begår Mohammed Abbas då samma gärningar som utmärker länder som INTE är kulturellt svenska och varför byter han inte namn för att slippa förväxlas med alla ej-kulturellt-svenska som delar namn med en arabisk krigsprofet som förespråkade stenåldersvärderingar? Skall vi jämföra med ett visst svenskt kunganamn?

    ”Namnet har tappat i popularitet betydligt sedan andra världskriget, troligen till följd av associationen med Adolf Hitler.”

    Enkelt beskrivet: I svensk kultur så namnger man inte ungarna efter krigsprofeter så särskilt kulturellt svensk är man inte när man heter Mohammed och inte byter. Jag har flera kompisar som bytt namn för BETYDLIGT mindre än så och det är faktiskt inte särskilt svårt att byta namn om man ogillar vad namnet får folk att tänka på. Jag vet en person som bytte namn för att slippa hänvisningar till MacDonald.

    ”Precis som Kalle Karlsson som adopterades från Chile när han var tre år gammal.
    Eller Jonas Fernandez som blev till när hans mor semestrade i Spanien 1973 och som växt upp med modern i Sverige.”

    Förutsatt att det där om svensk kultur är sant ja. Men i den empiriska verkligheten så är det betydligt mer sannolikt att folk från Chile är kulturellt svenska än att personer som är från valfritt Jihadistland är kulturellt svenska. De är de första i Sverige att framgångsrikt ägna sig åt self-segregation

    ”Det är ett så oerhört komplext begrepp att en definition är svår att slå fast”

    Bara i teorin. I praktiken så behöver man inte ens slå fast definitioner för att diskutera de här sakerna irl för precis alla vet redan vad folk menar och det är betydligt viktigare för bra kommunikation än ”fastslagna definitioner”

    ”flera parametrar vägs ju mot varandra. Det är ingen hedersbetygelse eller en titel som ger fördelar eller skyldigheter så det finns heller ingen anledning att införa någon legaldefinition.”

    Jag har inte sagt det handlar om en titel, om fördelar eller skyldigheter. Vad jag har pratat om är missvisande beteckningar. och de konsekvenser som de får i en kultur med a) kvaltitativ forskning (analyser utifrån engångsfall) och b) en besatthet vid att utnämna offer och förövare.

    Anledningen man kallar dessa ”svenskar” är ju just att man vill ansvarsbefria den svaga parten som ses som ”offrer” och lägga ansvaret på den starka parten som ses som förövare.

    Det är också därför man extremt ogärna vill prata om självsegregation. För det KÄNNS, verkligen KÄNNS som ”VICTIM-BLAMING” och det är en av de heligaste korna som finns i den så kallade Nyvänstern.

    Victim-blaming är helt enkelt inte tillåtet alls enligt dem så där har du orsaken vi är tvingade att ha legaldefinitioner.

  14. Svenskar är namnet på ursprungs- och majoritetsbefolkningen i Sverige. Det finns givetvis svenskar även annorstädes, t.ex. i Finlad och på Åland. De som inte håller med, får gärna berätta vilken annan beteckning som gäller i fantasivärlden.

    ”Svensk medborgare” är och har inte varit synonym för ”svensk”. Man kan vara det förra, utan att vara det senare. Det vet alla som är normalbegåvade eller högre, innerst inne.

    Egentligen borde det väl heta Sverigemedborgare, men det är otympligt, så jag kan förstå att det inte används. Omskrivet till ”medborgare i Sverige”, undgår man ordet svensk och det borde bli tydligt även för enfaldiga.

    Kan ta ett annat exempel: En skåning flyttar till Rättvik. Blir han/hon då mas/kulla? Absolut inte! För att betecknas som det måste personen vara ingift med lokalbefolkningen och först i tredje eller fjärde generation kan avkomman räknas som mas/kulla. Den som inte tror mig kan fråga några masar och kullor i Rättvik.

    När: När ordet svensk började användas på en mängd olika sätt med olika betydelse. Vi kan kalla detta “språkslarv””.

    Nej, det är inte “språkslarv”, det är Nyspråk/Orwellska.

    Svenskar är en germansk etnisk folkgrupp…” stod det i fjol på kulturmarxistiska Wikipedia. Nu har det således nyspråskanpassats även där till:

    Svenskar är ett begrepp som utifrån skilda utgångspunkter beskriver olika grupperingar med anknytning till landet Sverige.

    Krig är fred?

    På grund av språkslarvet så håller du inte koll på skillnaden mellan olika ord.

    Jaså, är det jag som inte har koll? Det är väl samma ord (”svensk”), som fiender på senare år försöker ge annan betydelse än det har. Det duger inte att en liten, men högljuds minoritet i PK-maffian, börjar tillskriva ett gammalt och mycket väletablerat ord en falsk betydelse.

    Huruvida han är svensk hänger på i vilken betydelse ordet “svensk” används.

    Nej, det finns bara en betydelse: Den jag angav!

    Sålunda är den viktigaste betydelsen av ordet “Svensk” vilken kultur – vilka värderingar – som man har.

    Verkligen inte! Det handlar enbart om gener, vilka förfäder man har. Den svenska kulturen har ändrats och ändras den till det bättre, så inte mig emot. Däremot motsätter jag mig starkt det pågående folkmordsförsök på oss svenskar. Värnas främst ”kulturen”, kan man väl nästan lika gärna ställa sig på folkutbytarnas sida?

    Finns det specifikt svenska värderingar, som dessutom Tino delar och inte skulle haft annars? Då är Erik ute på hal is, minst sagt. Det lär åtminstone inte vara den ”värdegrund” som predikas av PK-maffian. Den är antisvensk.

    Om det är så viktigt för Erik nämna något åt det håller, varför inte dra till med ”Tino är kulturellt försvenskad”, men är det så och varför skulle det vara relevant?

  15. @OH:

    ”Svenskar är namnet på ursprungs- och majoritetsbefolkningen i Sverige. Det finns givetvis svenskar även annorstädes, t.ex. i Finlad och på Åland. De som inte håller med, får gärna berätta vilken annan beteckning som gäller i fantasivärlden.”

    Ok. Men om inte norskar och danskar hade egna språk hur skulle du avgränsa ”svenskar” från ”norskar” och ”danskar” undrar jag då? Det verkar vara lite som att klaga över att vita innevånare i delstaten Oklahoma betraktas som vita amerikaner. För mig verkar den beskrivning du ger hänga på ingenting förutom dialekt/språk och där finns ju stora skillnader även mellan svenskar och svenskar.

    “Svensk medborgare” är och har inte varit synonym för “svensk”. Man kan vara det förra, utan att vara det senare. Det vet alla som är normalbegåvade eller högre, innerst inne.”

    Jovisst men de brukar också ha koll på skillnaden mellan adjektiv och substantiv. Om jag säger ”svensk fotbollsspelare”, har jag då uttalat mig om en persons folkgrupp? Du kan jämföra med att kalla Kirsten Dunst för ”tysk skådespelerska” eller Karl Rove för norsk valfixare. I bägge fallen är det en usel beskrivning.

    ”Egentligen borde det väl heta Sverigemedborgare, men det är otympligt, så jag kan förstå att det inte används. Omskrivet till “medborgare i Sverige”, undgår man ordet svensk och det borde bli tydligt även för enfaldiga.”

    Det kan lika gärna heta svensk medborgare där svensk är ett adjektiv. Alltså inte att förväxla med svensk som i ”svenskar”.

    ”Kan ta ett annat exempel: En skåning flyttar till Rättvik. Blir han/hon då mas/kulla? Absolut inte! För att betecknas som det måste personen vara ingift med lokalbefolkningen och först i tredje eller fjärde generation kan avkomman räknas som mas/kulla. Den som inte tror mig kan fråga några masar och kullor i Rättvik.”

    Det exemplet styrker min poäng. Mas är uppenbarligen ett substantiv och kan inte jämföras med ordet svensk (annars hade det hetat ”masisk”)

    ”Nej, det är inte “språkslarv”, det är Nyspråk/Orwellska.”

    Jag sade inte att det ”är” språkslarv. Jag sade vi kan kalla det för språkslarv.

    ”“Svenskar är en germansk etnisk folkgrupp…” stod det i fjol på kulturmarxistiska Wikipedia.”

    Vilket för oss tillbaka till mig poäng: Vad i **** är en folkgrupp? Den vanligaste användningen verkar vara lagen ”hets mot folkgrupp” som inkluderar såväl religion som sexuell läggning och ursprungligen tycks ha handlat om att bättre på folks åsikter om romer.

    ”Nu har det således nyspråskanpassats även där till:
    “Svenskar är ett begrepp som utifrån skilda utgångspunkter beskriver olika grupperingar med anknytning till landet Sverige.”

    Dvs istället för att använda den intetsägande benämningen ”folkgrupp” så har man nu ett helt stycke som är lika intetsägande.

    ”Jaså, är det jag som inte har koll? Det är väl samma ord (“svensk”), som fiender på senare år försöker ge annan betydelse än det har. Det duger inte att en liten, men högljuds minoritet i PK-maffian, börjar tillskriva ett gammalt och mycket väletablerat ord en falsk betydelse.”

    Nu förstår jag inte din poäng. Utmärkande för PK-maffian är inte att de tillskriver svensk en annan betydelse. Utmärkande för PK-maffian är att de inte tillskriver svensk någon betydelse alls. Anledningen till detta ligger i det som du kallar ”kulturmarxism” (ett missvisande ord då ”kultur” bara var EN av de många slutsatser som Frankfurtskolan drog, bättre beskrivning är Neomarxism/Postmarxism).

    Frankfurtskolan gick ut på urusel sociologi och försökte lista ut vad som gick fel med socialismen. DÅ de själva var religiöst troende socialister så tog de för givet att felen med socialismen inte låg i socialismens eget resonemng. Istället skyllde de ojämlikhet på yttre faktorer dvs: kultur, nation, kyrka, familj etc. Denna övertygelse att nationen är en av de saker som för jämlikhet är ”problematisk” leder till följande.

    1. De vill förringa betydelsen av ord som ”svensk” genom bagatellisering
    2. För att uppnå 1. så vill de sätta ord som ”svensk” i negativa sammanhang.

    ”Nej, det finns bara en betydelse: Den jag angav!”

    Det är inte så språk fungerar. Du kan inte bestämma att det bara finns en betydelse. Det kan ingen annan heller för den delen. Varken du eller neomarxister på andra sidan kan ge just er betydelse gudomlig status. Det är dock ett mindre problem när du gör det för du försöker argumentera. Neomarxister har redan fattat vad jag säger det är därför de försöker införa censur, speech-codes och trigger warnings mot sådana som mig.

    ”Verkligen inte! Det handlar enbart om gener, vilka förfäder man har.”

    Och hur går det ihop med den Indo-europeiska folkvandringen? Nationer är en modern förteelse. De som bodde på gränsen mellan exempelvis Frankrike och Tyskland fick inte sin nationalitet bestämd av förfäder utan av i vilket område de råkade bo för tillfället och vem som för tillfället vunnit det senaste kriget. Enligt en meriterad fransk historieprofessor så går den en gräns genom hela frankrike med skillnader mellan söderfranskar och norrfranskar.

    ”Den svenska kulturen har ändrats och ändras den till det bättre, så inte mig emot.”

    Enkelt beskrivet så ändrades alla västkulturer till det bättre i och med att romarna 1. importerade grekisk kultur till sig och 2. judeo-kristen religion och 3. exporterade romersk kultur till omvärlden varefter 4. Länder som England (inkl. USA) och Frankrike diskuterade de bästa sätten att förverkliga de ideer grekerna filosoferat fram.

    ”Däremot motsätter jag mig starkt det pågående folkmordsförsök på oss svenskar. Värnas främst “kulturen”, kan man väl nästan lika gärna ställa sig på folkutbytarnas sida?”

    Knappast, varför skulle man inbilla sig att Angela Merkel kan kulturellt förvandla afghaner till tyskar när hon inte ens kan förvandla GREKER kulturellt till tyskar (bra nog att rädda ekonomin)? Vet man det minsta om kulturdistans så förstår man skillnaden mellan att byta ut svenskar mot norskar/finnar jämfört med att byta ut svenskar mot afghaner.

    ”Finns det specifikt svenska värderingar, som dessutom Tino delar och inte skulle haft annars?”

    Givetvis finns det specifikt svenska värderingar (vad är det för fråga?), det är just det kultur betyder för människor som är vetenskapligt insatta i kultur. Kultur handlar om vilka värderingar man har.

    (Människor som inte kan någonting om kultur brukar däremot inbilla sig det handlar om ytliga saker som kläder, mat och musik. Det är sådana människor som blir arga när en ”kimono” bärs av en icke-asiat eller när en ”Sombrero” bärs av en icke-mexikan (idiotbegreppet kulturell appropriering). För dem är kultur att äta kebab.)

    ”Då är Erik ute på hal is, minst sagt. Det lär åtminstone inte vara den “värdegrund” som predikas av PK-maffian.”

    Vi kan väl passa på att definiera vad det där betyder rent praktiskt.

    VÄRDEGRUND: Med värdegrund menar du alltså neomarxism i linje med Frankfurtskolans embarmligt usla variant av sociologi som gick ut på att skylla marxistisk/socialistisk teoris misslyckande på externa faktorer som kultur, nation, familj, religion etc?

    POLITISK KORREKTHET: Och med PK menar du den moderna tendensen att förbjuda/censurera diskussion om marxistsk-socialistisk teori eftersom anhängarna menar att om marxism förs in i ett vacuum (alltså utan kulturella, nationella, familjeorienterade eller relgiösa faktorer som får påverka) DÅ skall det magiskt fungera för det har deras professorer på låtsasutbildningar i media, genus etc lovat dem och de har skapat en religion kring desssa löften.

    ”Den är antisvensk.”

    Egentligen inte, för att något skall kunna vara anti-svenskt måste man först veta vad som är svenskt men vad gäller neomarxistisk ”värdegrund” så handlar det tvärtom att inget får vara svenskt (för allt nationellt är enligt dem i vägen för jämlikhet, precis som allt kulturellt är i vägen osv… Det är ju därför du kallar det ”kulturmarxism” för att kultur är EN av de många saker de urusla sociologerna skyller marxismens misslyckande på.

    På senare tid har de börjat skylla på könsroller också så rent praktiskt kan du lika gärna kalla det könsrollsmarxism. Eller varför inte ras-marxism för det är ju vad den senaste trenden handlat om, att påstå att ojämlikhet är vitas fel.

    ”Om det är så viktigt för Erik nämna något åt det håller, varför inte dra till med “Tino är kulturellt försvenskad”, men är det så och varför skulle det vara relevant?”

    Av samma orsak som jag skulle kalla Zlatan ”svensk fotbollsspelare” istället för ”Fotbollsspelare som spelar i svenska landslaget” Helt enkelt för att ett kortare begrepp är bättre kommunikation. Hela poängen med den postmarxistiska förteeelsen postmodernism är att sabotera kommunikation. Postmodernister kan skriva en halv A4 med krångliga ord vad innebörd jag kan sammanfatta med två korta stycken.

    Kort sagt vad de sysslar med är att slänga grus i maskineriet.

  16. @OH:
    Jag är enig med dig om mycket i det du säger, men som Erik redan påpekat, det är skillnad på adjektiv och substantiv.
    Att likställa ”Tino är en svensk nationalekonom” är det samma som att säga att ”Tino är en svensk” är som att säga att ”solen är gyllene” är det samma som att säga att ”solen är av guld”.
    Nej, ”Tino är en svensk nationalekonom” hör till samma kategori som ”svensk immigration”. Immigration i sig är inte ett svenskt fenomenen, användningen av ”svensk” anger bara att det handlar om immigration i ett svenskt sammanhang. Likaså anger ”svensk nationalekonom” ett svenskt sammanhang. Erik har aldrig uttalat sig (såvida jag inte missat det i någon av kommentarerna, jag har inte läst alla) om ifall Tino i sig är att betrakta som svensk eller inte.
    Vad mig anbelangar är Tino kurd och svensk nationalekonom. Han är varken svensk eller kurdisk nationalekonom. Han är dock en svensk kurd. Inget av detta innebär en värdering av Tino som person, varken negativt eller positivt. Oavsett vad han har för nationalitet anser jag honom vara en svensk tillgång.

  17. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ” Erik har aldrig uttalat sig (såvida jag inte missat det i någon av kommentarerna, jag har inte läst alla) om ifall Tino i sig är att betrakta som svensk eller inte.”

    Eftersom svensk betyder olika saker så hänger den frågan på vilken av betydelse av svensk som används. Vad jag har gjort är lagt mitt strå till stacken att informera folk om vilken betydelse den kulturella innebörden har. Det har för övrigt Tino Sanandaji också gjort i en den här videon som jag redan bloggat om på Aktivarum

    [youtube https://www.youtube.com/watch?v=HK96-4h2NvI&w=560&h=315%5D

    ”olika kulturer är olika väl anpassade till modernitet” (6.30)

    Av denna orsak så har USA en relativt väl fungerande integration medan Sverige har en närmast obefintlig integration där människor lever i parallella världar. Anledningen till detta är – enkelt beskrivet – att det amerikanska systemet bygger på modellen ”smältdegel” (av många blir det en) medan det Europeiska systemet bygger på modellen ”multilkultur” (av många, förblir det många)

    Vad de flesta här förmodligen INTE vet är vilka som hittat på de här sakerna och hur de resonerade. Det återkommer jag till i ett eget inlägg.