Nu är det jul igen
     och nu är det jul igen
          och tomtegubbar är förbjudna
avatar

I årets luciatåg är både tomtar och pepparkaksgubbar bannlysta.
Åtminstone är det så på Alvikenskolan i Bromölla.

Så lyder ingressen i en artikel i dagens Expressen, med rubriken ”Skolan inför förbud mot tomtar i luciatåg”. Min son kom in när jag läste artikeln och såg rubriken. Han hade alltså bara läst rubriken och följande samtal uppstod:

Han: Vad får man då vara?
Jag: Tärna eller Staffan.
Han: Va?! Ska killarna behöva ha en sån jävla klänning på sig?!

Och ja, det ska de för i artikeln står:

Alla – såväl flickor som pojkar – måste i stället ikläda sig de långa vita nattlinnena och agera tärnor respektive stjärngossar. […] Beslutet har meddelats föräldrarna i veckobrev. Där står också att framträdandet är obligatoriskt för barnen och ingår som en del i musikundervisningen. [min emfas]

Varför ska man då slopa såväl tomtar som pepparkaksgubbar/gummor?

Att man slopat tomtar och pepparkaksgubbar motiveras med att arbetslaget som ansvarar för luciatåget sagt att man vill ha ett luciatåg i den ursprungliga formen.

 

Inte traditionellt nog för rektor Malin Winther. Bildkälla http://www.storfors.se/Ovrigt/Nyhetsarkiv/Nyheter/12-12-2008-Lucia-starker-ungdomar.html

Inte traditionellt nog för rektor Malin Winther. Bildkälla

Är luciafirandet till för barnen eller för den vuxna personalen? Barnen har ingen anknytning till ”luciatåg i den ursprungliga formen”. Till och med jag är uppväxt med tomtar och pepparkaksgubbar som en del av luciatåget. Vad är problemet med tomtar och pepparkaksgubbar?

Men men, varför ska man bry sig på pojkars känslor? De är ju ändå bara pojkar. Viktigare att skolpersonalen får ”ett luciatåg i den ursprungliga formen”.

Är det konstigt att pojkar stämplar ut? När skall skolan sluta odla sin antipojkkultur?

Kommentarer

Nu är det jul igen
     och nu är det jul igen
          och tomtegubbar är förbjudna
— 108 kommentarer

  1. För info, jag skickade följande mail till skolans rektor:

    Hej Malin!

    Jag läste i Expressen om ert kommande luciatåg. Jag tycker det är mycket beklämmande att inte en skola har förståelse för pojkars känslor inför ”klänningar” och eliminerar deras möjlighet att välja bort ”klänning” i luciatåget. Därför skrev jag en artikel om detta. Eftersom jag nämner skolan och dig vid namn, med Expressen som källa (vilket jag inte bedömer som en pålitlig källa), så vill jag informera dig så du har möjlighet att dementera om du så önskar. Välkommen in i vårt kommentarsfält i så fall.

    Med vänliga hälsningar

  2. Man blir så väldigt trött, är det konstigt att SD får fler anhängare.
    Alla vet varför de gör så här och inte är det för de som de skall arbeta för.

  3. Och så undrar man varför ett rasistparti som SD ökar i opinionsundersökningen.
    Måste vara en blind fläck i genusglasögonen.

  4. Feministisk forskning har tydligt visat att pojkar och män inte har några känslor – och därför kan givetvis inte någon hänsyn tas till dessa.

    Och tomtegubbar… det hör man ju på namnet att det är gubbigt och hemskt. För tankarna till våldtäkter och kvinnoförtryck. Nej, sånt ska vi INTE ha i våra svenska genusskolor!

  5. Bra inlägg Ninni. Förtjänar mer än att vissa gör politisk propaganda av det. Framförallt då det är helt osakligt!

    När det gäller luciatåget är det märklgt att man helt ignorerar killarnaa vilja.tror inte man gjort det omvända.

  6. Hallå?
    Skolan bestämmer väl vad skolan bestämmer?
    1 st. skola vill köra lite mera renodlat Lucia-tåg..so what?
    Man börjar bli mörkrädd hur folk tolkar som dom vill.
    Om det stått : Skola får inte ha Lucia-tåg så hade samma paranoida människor skrivit och gnällt.
    Kan vi inte enas om att på skolan så bestämmer skol-folket och hemma så bestämmer föräldrarna ?
    Eller ska jag gå ner på ICA imorgon och säga åt personalen att min grabb ska inte sitta i kassan i nån jäkla ICA-klädsel… för då börjar han att gråta.
    /M

  7. För egen del har jag alltid undrat vad det är som gör att tjejerna tar på sig tunna vita särkar och har glitter i håret. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag tvingades sätta på mig något sånt.

    Någon borde stoppa den sexistiska utklädsel… måtte de nästa år tvinga hela luciatåget klä ut sig till tomtar!

  8. @Micke Berg:

    ”Kan vi inte enas om att på skolan så bestämmer skol-folket och hemma så bestämmer föräldrarna ?”

    Det måste vara någon slags skämt att skriva den där kommentaren efter att svenska skolan nyss fått chockartade bottenresultat i PISA. För att besvara din fråga NEJ skol-folket skall inte bestämma på skolan. Inte när deras bestämmelser saboterar barnens skolgång vilket de bevisligen gör. Det är skolfolket som bär skulden över att svenska skolbarn nu sjunkit till Rumäniens nivå av kunskaper så om något är det skolfolket som skall lära sig LYSSNA.

    Svenska skolan måste vara den enda arbetsplats i landet där man är så kaxig när man just fått veta man har sämsta resultaten på år och dag. Är skolan till för att barnen skall lära sig eller är den tänkt att vara dagis åt vuxna ”kulturkrigare”???

  9. Så det är bara rollen som dräng, som är den enda godkända ”maskulina” positionen som finns kvar för pojkar i skolans luciatåg nu? Inga godmodiga små tomtegubbar eller små spralliga pepparkakspojkar längre? Det säger väl en del…

  10. Och stjärngossarna ska inte heller bära strutar på huvudet har jag förstått utan kommer se ut som tärnorna där tomtar och pepparkaksgubbarna stör helhetsintrycket där alla måste se lika ut för att understryka mångfalden som råder på skolan.

  11. @Micke Berg:
    Jag får rysningar av din kommentar. Den luktar diktatur och socialt hokus pokus i överflöd.
    Jag anser själv att ett Luciatåg enbart består av Lucia, tärnor och stjärngossar men förstår inkluderingen av pepparkakor och tomtar. Detta för att inkludera alla. Men när du beskriver maktordningen så att ”skolan bestämmer i skolan” då blir jag rädd.
    Föräldrar har alltid rätten att bestämma över sina barn, så länge det inte strider mot lagen.
    Barnen är inte skolans egendom!

  12. Jag tycker att det är ett bra initiativ men de kanske kunde ha gått på ungarna lite högre upp i åldrarna. I lågstadiet brukar det ju fortfarande vara fler lucior än tärnor och fler tomtar än stjärngossar, så där kan det väl se ut som anarki. Men annars tycker jag att det är ett ofog att man blandar in sånt här i luciafirandet.

    Att SD skulle ha något med saken att göra beror bara på att de är ett gäng som är totalt historie- och kulturlösa samt eftersom de hittar på sina egna förklaringar för att skapa skandal av allt. Jag såg t.ex. på avpixlat hur man hittat på att det klassiska svenska luciatåget skulle motiverats med att pepparkaksgubbar liknande negrer och att muslimer inte gillade stjärnor (eftersom muslimer inte tror på Jesus dessutom) eller tomtar. Helt och hållet påhittat trams som bara biter på en särskilt obildad pöbel.

    Det är nyttigt om barnen i skolan får lite svensk kultur och lite svensk historia. Bland annat kan de få lära sig att särken är ett klassiskt manligt plagg och inte någon klänning. Det kan också få dem att begripa att den importerade s.k. ”white-trash-kulturen” som är typisk för SD inte har något med Svenskhet att göra.

  13. Jag kan inte annat än skratta åt symboliken, pojkarna iförda klänning som beskyddare av Lucia och hennes systrar. Håhå jaja.

    Ett av problemen är nog just att föräldrarna inte har (förtjänat) något inflytande i skolans verksamhet. Jag vet av egen erfarenhet hur obotligt svårt det är att skramla ihop en föräldraförening på en skola med 5-600 elever. Då blir det så här, kommunikationen fungerar inte utan man går till första bästa tidning med sina klagomål. Skolan å sin sida inbjuder inte heller till ett föräldraengagemang. Det är många faktorer som har sabbat den svenska skolan.

  14. @MJ:
    Eeh nej, det är för att vi har ett val och det finns inget val mer än blankt, SD eller möjligen piratpartiet. Feminismens idioti angående skolan och samhället i övrigt samt deras syn på rasism där man frenetiskt letar efter orsaker till rasism (pepparkaksgubbar) och sedan lägger locket på angående själva diskussionen skapar rasism istället förhindra den. Därför får SD mera stöd. Folk blir helt enkelt förbannande på vänsterns (feminismens) pekpinnar.
    Själv tänker jag ta avstånd från båda lägren m.a.o. rösta blankt eller möjligtvis på PP som sagt.

    @JD:
    Och varför ska man inte blanda in politik här? Politik var precis vad jag trodde vi diskuterade hela tiden. Snedvriden ideologi i form av feminism som genomsyrar all politik.
    Jag läste på ett ställe att en snubbe(kommer inte ihåg vem eller var) gått från radikal vänster till extremhöger utan att ändra sin politiska ståndpunkt. Det säger väll allt om var Sverige hamnat. Man kan inte säga någonting mot den politiska korrektheten utan at bli utmålad rasist och kvinnohatare.

  15. @Micke Berg:

    Hallå?
    Skolan bestämmer väl vad skolan bestämmer?

    Förutom att jag instämmer i Bengt Anderssons kommentar, så har du fel.

    Ur Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: (vilken du hittar som PDF här.)

    Riktlinjer
    Alla som arbetar i skolan ska
    • samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.
    Läraren ska
    • samverka med och fortlöpande informera föräldrarna om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling, och
    • hålla sig informerad om den enskilda elevens personliga situation och iaktta respekt för elevens integritet.

    Här kan du läsa om elevernas rätt till inflytande.

    Så nej, ”skolan bestämmer inte vad skolan bestämmer”, skolan ska samverka med vårdnadshavare och elever.

  16. @JD:

    Bra inlägg Ninni. Förtjänar mer än att vissa gör politisk propaganda av det. Framförallt då det är helt osakligt!

    Tack. Jag delar dock inte din bedömning av kommentarerna som ”politisk propaganda”.

    Jag tolkar dessa kommentarer som kritiska mot SD och påtalar beklagande, korrekt, att det är sånt här (inte som enstaka händelse utan som en del i ett allt vanligare förekommande fenomen) som är orsaken till SDs framgångar. SD är till stor del ett missnöjesparti, då få människor i vår tid och kultur har högerkonservativa (skilj från högerliberala) åsikter.

  17. @MJ:

    Jag tycker att det är ett bra initiativ men de kanske kunde ha gått på ungarna lite högre upp i åldrarna. I lågstadiet brukar det ju fortfarande vara fler lucior än tärnor och fler tomtar än stjärngossar, så där kan det väl se ut som anarki. Men annars tycker jag att det är ett ofog att man blandar in sånt här i luciafirandet.
    […]
    Det är nyttigt om barnen i skolan får lite svensk kultur och lite svensk historia. Bland annat kan de få lära sig att särken är ett klassiskt manligt plagg och inte någon klänning.

    Att lära om svensk kulturhistoria kan man göra teoretiskt om det nu är viktigt. Att tvinga barn till att agera enligt en historisk kultur är i strid med ”iaktta respekt för elevens integritet”, anser jag.

    Kulturer utvecklas, tack och lov. Det du kallar ”ofog” är, sen länge, en del av den svenska kultur i nutid.

    Utöver det, vad är svensk kultur ur ett historiskt perspektiv? Jag är skåning, det är definitivt inte samma kultur (vare sig historiskt perspektiv eller nutid) som Sverige.

  18. @Rocki:

    Skolan å sin sida inbjuder inte heller till ett föräldraengagemang.

    Att det är dåligt med föräldrar som engagerade i skolverksamheten det håller jag med om. Men, min erfarenhet är att från skolans sida brast det inte, tvärtom. De slet sitt hår (verkningslöst dock) för att få fler föräldrar att engagera sig.

  19. @PNy:
    Om man är feministkritiker så verkar det ju dumt att rösta på feministiska SD.
    Vad gäller pepparkaksgubbar så är det ju Avpixlat och andra ”kulturberikare” som hittat på att det skulle handla om hudfärg. Den förra pepparkaksgubbeskandalen berodde på att pepparkakssången inte skulle vara med i framträdandet och den nuvarande beror på att de vill ha ett traditionellt gammaldags svenskt luciafirande. SD:s anhang är dock att uppfattningen att man kan hitta på verkligheten.

  20. @Ninni:
    Om ungarna fick välja utstyrsel helt själva så skulle det nog vara ont om pepparkaksgubbar och tomtar, det skulle nog vara fler darth vader, läderlappen och spindelmannen i sådana fall.
    Så varför skulle det vara finare att tvinga in dem i vissa historielösa roller än andra?
    Men om du med tvinga menar att barnen (d.v.s. föräldrarna) skulle tvingas att vara med i kulturevenemanget så håller jag med. En kulturyttring ska inte vara obligatorisk, kanske särskilt inte en med religiösa anor (först asatro och sedan inkorporerad i kristendomen). Men å andra sidan ska man inte kunna kräva att få klä ut sig till pajas eller tomte samtidigt som man deltar i en kulturyttring med viss klädkod.

  21. @MJ:
    Du kan inte på allvar mena att det de senaste 50 åren
    a) har förekommit spindelmannen i luciatåg på skolor.
    b) inte har förekommit tomtegubbar i luciatåg på skolor.

    @Ninni:
    Ja, där ser man.
    På 80-talet hade vi obligatoriskt adventsfirande i kyrka (från lågstadiet.) Kan inte minnas at vi gick på gudstjänst i moske eller synagoga.

  22. Nu har ni väl ändå hamnat helt fel? Smile

    Hellre traditionella stjärngossar i särk (inte klänning!) än amerikanska tomtar. Staffansvisan är en av få möjligheter i skolan för pojkarna att sjunga en egen stämma. Vem har lärt pojkarna att det inte är manligt att vara stjärngosse? (Uppenbarligen inte skolan, vilken den i det här fallet ska ha heder av.)

    (För övrigt tycker jag att hela luciafirandet är papistisk hedendom. Razz)

  23. @MJ:

    Men om du med tvinga menar att barnen (d.v.s. föräldrarna) skulle tvingas att vara med i kulturevenemanget så håller jag med.

    Ur inlägget:

    Alla – såväl flickor som pojkar – måste i stället ikläda sig de långa vita nattlinnena och agera tärnor respektive stjärngossar. […] Beslutet har meddelats föräldrarna i veckobrev. Där står också att framträdandet är obligatoriskt för barnen och ingår som en del i musikundervisningen. [min emfas]

    Så ja, skolan tvingar barnen.

    Om ungarna fick välja utstyrsel helt själva så skulle det nog vara ont om pepparkaksgubbar och tomtar, det skulle nog vara fler darth vader, läderlappen och spindelmannen i sådana fall.
    Så varför skulle det vara finare att tvinga in dem i vissa historielösa roller än andra?

    1. Tomte och pepparkaksgubbar är en del av vår nutidskultur och faller därför inom denna kulturs klädkod tillhörande luciatåg. Darth vader, läderlappen och spindelmannen gör det inte.
    2. Tomte och pepparkaksgubbar ger barnen möjlighet att välja bort det som i deras kultur är, för att igen citera min son, ”sån jälva klänning” och ändå kunna delta.

    @MJ:

    Om man är feministkritiker så verkar det ju dumt att rösta på feministiska SD.

    Mycket kan man anklaga SD för, men att kalla dem feministiska när de är det i särklass minst feministiska partiet i vår riksdag, tillhör inte saker man kan anklaga dem för.
    Vi här har blankröst eller SD att välja på. Pest eller kolera, för mig.

  24. @Ninni: För en antal år sedan skulle jag hållt med dig. Men nu är jag inte lika säker på att sd är fri från feminism. Efter ett antal av deras kvinnoorginisations inlägg på diversetidningar är det tydligt att även de håller feministiska åsikter.

    Så det finns inget alternativ för oss att rösta på, så det gäller att välja det som orsakar minst skada, så det blir något på högerkanten, även om de är feministiska, så är de mindre feministiska än mp o de resterande könskommunisterna. O då röstar man bara för att de måste ha en mer röst för att komma över.

  25. @Pether:
    Jag vet inte om jag skulle säga att SD är strikt feministiska men de har i mycket samma mål som feminismen men med olika värderingar. SD använder konservatism för att se kvinnan som extra skydsvärd, feminismen använder komunistiska ideer med patriarkatet(Män) istället för klass.

  26. @Pether:

    För en antal år sedan skulle jag hållt med dig. Men nu är jag inte lika säker på att sd är fri från feminism

    Jag skrev inte att SD var fri från feminism, jag skrev ”det i särklass minst feministiska partiet i vår riksdag”.
    Jag har också noterat att de utvecklats mot att bli mer feministiska med tiden och jag instämmer även med Plinkington kommentar.

    Det är mycket tröttsamt att det inte finns ett enda parti som är och kan förhålla sig könsneutralt och se könen som lika värda.

  27. Det tråkiga är eg. inte själva idén de fick, utan att de var tvugna att göra det ”obligatoriskt”. Ogillar starkt att de ska tvinga barnen, även dem som inte vill, till något. De kan väl säga vad de önskar, men att om nån kille väldigt gärna vill ha något annat på sig, tex. peppargubbeträkt, så är det helt ok.

  28. Det hämska är väl snarare att nioåringar (NIOÅRINGAR!) idag är har blivit iplingade sådan övermanlighet/bögskräck att de inte kan ha på sig en vit särk (ingen jävla klänning).

  29. @Jakob:

    ”Hellre traditionella stjärngossar i särk (inte klänning!) än amerikanska tomtar. Staffansvisan är en av få möjligheter i skolan för pojkarna att sjunga en egen stämma. Vem har lärt pojkarna att det inte är manligt att vara stjärngosse?”

    Here we go again med ”vem har lärt…” attityden. Enligt PISA så kan skolan inte ens lära ungarna grundläggande matematik, läskunskap och naturkunskap men ändå finns det människor som tror att skolan på allvar kan lära ungarna att skapa en helt ny människokultur. Sanningen är precis tvärtom, enbart i länder där man specifikt lägger resurser på att kontra ungarnas egen kunskap lär de sig inte de här sakerna. Ingen behöver lära ungar vad som är manligt och kvinnligt (de har ögon och öron att se och höra med)

    Skillnader mellan människor beror främst på biologi och deras unika erfarenheter – inte deras kollektiva erfarenheter. Det är därför vi behöver tusentals icke-lärare som springer runt på skolorna för att se till ungarna i marxistisk anda ifrågasätter kulturen. Tacka tusan för att Sverige blir totalt utspöade i matte, språk och naturkunskap av elever och lärare i länder där man faktiskt fokuserar på att bli bra på de sakerna. Länder med långt mindre pengar som använder dem till ämneskunskap vinner över rika Sverige för vår skola är full av kulturideologi – inte ämneskunskaper.

    Och nej det handlar inte om vilket parti eller vilken regering vi har. Regeringen Reinfeldt gjorde inte ett dugg åt den utveckling som regeringen Persson skapade. Det beror såklart på att regeringen inte kan särskilt mycket om ämnet och litar på byråkrater och akademiker som sitter där de sitter oavsett vilket parti som har makten. Det svenska skolexperimentet har pågått i över 15 år… Det tar många regeringars okunskap och passivitet att skapa en så usel skola.

  30. @Mariel:

    Ja, framför allt det.

    Men, om man tänker ett steg längre. Vad vill vi vuxna? Vi vill att barnen ska tycka skolan är rolig, så roligt det går, eller hur. Hur får vi dem till att tycka det? Genom att vara en allsmäktig övermakt som bestämmer över dem eller så långt det är möjligt låta dem vara delaktiga? När har vi chansen att låta ungarna få mer fria tyglar att forma skolan som de vill om vi inte låter såna här jippon vara deras jippon?

  31. Själv är jag liberal och röstar inte på SD men Sverige påminner om 50talets USA där man bedrev klappjakt på kommunister där man naggade yttrandefriheten och demokratin i kanten i denna jakt vilket man i Sverige idag gör mot SD fast här har den t.o.m. blivit värre.
    Och det Expressen Expo m.fl nu gör är att bedriva åsiktsregistrering eftersom om en person anser att muslimer är som en gräshoppssvärm som översvämmar Sverige så är det en åsikt om en person tycker att svarta är mindre intelligenta än vita så är det en åsikt.
    Så länge man inte riktar hot eller förtalar en person och bara utrycker åsikter rent allmänt så är det en rättighet att få framföra dom anonymt eftersom det inte är brottsligt utan det är dom som registrerar dessa som är brottsliga.
    Och som liberal ger detta mig en väldigt unken och illaluktande doft.

  32. @KfZ:

    Vad säger att deras känslor beror på övermanlighet/bögskräck? Vad gäller min son kan jag säga att det är helt fel.

    Jag skulle aldrig ta på mig ett par pösiga byxor. Skulle det krävas av en roll tex i yrke skulle jag söka mig därifrån. Inte heller de få kläder som är tillhör klädkoden ”manligt”. Hur diagnosterar du det? Vad är det tecken på?

  33. @michael:

    ”Så länge man inte riktar hot eller förtalar en person och bara utrycker åsikter rent allmänt så är det en rättighet att få framföra dom anonymt eftersom det inte är brottsligt utan det är dom som registrerar dessa som är brottsliga.
    Och som liberal ger detta mig en väldigt unken och illaluktande doft.”

    Som vissa av er vet har jag grävt i Ljusets fiender (debatten och boken) Låt mig ge några exempel på vad som framkommer. (där och annars)

    Det där med att dem som registerar är brottsliga är dubbelt sant. Researchgruppen är i själva verket en AFA-avdelning som bytt namn. Både Mattias Wåg och Martin Fredriksson är gamla AFA-våldsverkare. Fredriksson är själv dömd för misshandel med järnrörsliknande föremål i autonoma vänsterns tjänst så att just han gnäller över att andra säger elaka saker på internet är skrattretande.

    Som att bli kritiserad av Al Capone för att gå mot rött ljus

  34. @KfZ:
    Hmm. Vet inte om det är bögskräck. (”Bögar” är väl stiligt klädda i kostym. Eller var det bara salig Dahlin?)
    Vi vänder på det: alla måste vara tomtegubbar, inklusive skägg. Vissa flickor vill inte. Vad är de rädda för?

    @Erik:
    Bara 15 år?

  35. Apropå skolan och vad som är problemet, det verkar inte vara pengar i alla fall. Så vart går alla pengar kan man ju undra? Jag avstår från att raljera om vad jag tror de går till.

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2013/December/En-sak-PISA-inte-handlar-om/

    Ninni: Ja, skolan vill ha hjälp av föräldrarna, med olika fikajippon och så. Men att föräldrarna skulle tillfrågas att faktiskt delta i verksamheten, det verkar inte ens vara tillåtet? Här i NZ har jag haft läsklasser med barnen, jag ledde ett helt projekt om Sverige i min äldsta dotters klass o.s.v.

  36. @KfZ:
    Ytterst då som vill vara stjärngosse för 40 år sedan heller. Det var tomte eller pepparkaksgubbe som gällde. Att tro att nioåringar blir i tutade bögskräck läter i mina öron underligt, samhället har väl inte varit vänligare inställt till samkönade förhållanden sedan Thebes glansdagar. Nej KfZ, du är på hal is där.

  37. @Ninni:
    Jo jag minns hur måna de var om elevdemokrati i skolan, först röstade de vuxna och sen fick elevrådet rösta men bara om de fick samma resultat. Vi hade ett låtsasval i skolan också där de helt sonika slängde alla röster på SvP. Det var iof en sak som skolan faktiskt lyckades lära ut, jag lärde mig att aldrig lita på pk-riddarna när de talade varmt om svensk demokrati.

  38. @Micke Berg:

    En otroligt irrelevant kommentar. Om nu din grabb inte gillar ICA:s unform så är det ju ingen som tvingar honom att jobba kvar – det är ju bara att säga upp sig och gå därifrån.

    Nyckelorden torde vara ”skolplikt” och ”obligatoriskt” (Googla dem, som ni brukar skriva)

    Ninnis kommentar är dock högst relevant eftersom vi under lång tid diskuterat skolans systematiska alienation av pojkarna, skolans systematiska – och läroplansförskrivna – motverkande av ffa pojkars könsidentitet. Kort sagt skolans (från Björklund, via Skolverket och ner till enskilda lärares) anti-pojk-kultur.

    Läs om – läs rätt!

  39. Om det är ett ”äkta” lussetåg hon vill ha skulle killarna och tjejerna byta kläder. De skulle sätta på masker och ”lussa” dvs busa på bygden. Vårt luciafirande är mer eller mindre en modern produkt av Allers.

    Nä, varför skulle man bry sig om killarnas känslor. De kan gott få bryta sina ingrodda maskuliniteter och ta på sig särk. Eller nått…

  40. @Anders/AV:
    Lusse var ju dagen innan och det var ungdomarna som gjorde det. Vårt traditionella luciafirande är en blandning av en solhyllning på årets mörkaste dag och kristna krystningar.

  41. Om man inte tvingade barnen att välja mellan de roller som kom in på 70-talet så skulle ju spindelmannen snart vara tradition på lucia. Men varför skulle det vara finare att tvinga in barnen i din mall än i mallen av ett traditionellt luciafirande?
    Om vi med tvinga nu alltså menar att det är en förutsättning för att få vara med.

    Vad gäller SD så får du gärna exemplifiera på vilket sätt de är minst feministiska.
    Jag det inte var för alla separatister som vill knöla in feministkritik bland högeråsikter och som diskuterar genusgalenskap som en kamp mellan höger och vänster så skulle det ju gå att skapa ett ickefeministiskt parti. Som det är nu finns det ingen anledning för något parti att gå ut med att vara ickefeministiskt.

  42. @MJ:

    ”Vad gäller SD så får du gärna exemplifiera på vilket sätt de är minst feministiska.”

    Kolla här nedanför själv så får du se att deras definition på jämställdhet överensstämmer ganska väl med vår.

    http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

    Sverigedemokraternas uppfattning är att det existerar medfödda skillnader mellan de flesta män och de flesta kvinnor som går bortom det som kan observeras med blotta ögat. Vi är också av den uppfattningen att de manliga och kvinnliga egenskaperna i många fall kompletterar varandra.

    Det faktum att vi erkänner förekomsten av biologiskt grundade skillnader mellan könen skall dock inte tolkas som att vi tror att alla män respektive kvinnor är stöpta i samma form. Som alltid när man talar i generella termer handlar det om fallande skalor och utrymmet för individuella avvikelser är naturligtvis stort.

    Erkännandet av olikhet skall heller inte tolkas som en strävan mot ojämlikhet. För oss är det en fullständig självklarhet att män och kvinnor har exakt samma värde och att båda könen skall ha samma rättigheter, vara lika inför lagen och känna sig trygga och respekterade. Inte heller skall det tolkas som att vi som parti har en bestämd uppfattning kring hur kvinnor respektive män bör bete sig eller vad de skall utbilda sig till eller arbeta med. Utgångspunkten att det finns skillnader som gör att kvinnor respektive män ibland kan se saker från olika perspektiv och göra saker på olika sätt förstärker ju, snarare än försvagar, betydelsen av att båda könen finns representerade på alla positioner i samhället.

    Vår uppfattning är att det är helt upp till individen att välja sin egen väg i livet. Vi förespråkar en formell jämställdhet där varken kvinnor eller män skall särbehandlas på basis av sin könstillhörighet. Om detta sedan skulle visa sig leda till att män och kvinnor inte gör allting på samma sätt, i exakt samma utsträckning, så betraktar vi inte det som problematiskt.

  43. @MJ:

    Men varför skulle det vara finare att tvinga in barnen i din mall än i mallen av ett traditionellt luciafirande?

    Vem pratar om finare? Var har jag skrivit något om att tvinga? Jag pratar om respektera barnens känslor och integritet och att lucia i skolan är för barnen.

    Är det svårt att förstå varför min kritik är medför respekt för barnen som individer? Låt oss speca upp det hela.

    1. Mitt alternativ:
    Om barnet vill vara med kan denne välja på minst tre olika roller/klädkoder i luciatåget.

    2. Malin Winthers alternativ:
    Barnen ska delta iklädd lucialinne.

    Det första ger minst 4 val för individen, det andra ger två val, lyd överste Malins order eller var ”sjuk” den dagen.

    Ja, mitt alternativ är objektivt och mätbart mer respektfullt mot barnen som individer. Och det handlar inte om vad jag vill/tycker är finast, utan om barnens rättigheter.

  44. Mamma till en 9-åring. Han har alltid velat vara tomte (lillebror däremot pepparkaksgubbe, så ingen möjlighet att spara pengar på ärvda prylar där…) i år ska då treorna köra Luciatåg. Det lottades i klassen och sonen åkte på att bli stjärngosse. Inte hans första hands val, men inget som störde honom nämnvärt. Men så kom problemet. Jag var runt i 9 affärer utan att hitta något linne för killar. Till sist hittade jag en, linne 200 kr. Sen tillkom 30 spänn för strut (nej jag är inte den pyssliga sorten…). Lucia linnen hittade jag på många ställen betydligt billigare. Blicken på sonen när jag försiktigt föreslog att vi kunde köra det…
    Så. När jag då läste om detta så funderade jag lite om man på skolan står för kostnaden på detta. Det stod att det fanns att låna – men gäller det alla?

    För övrigt så har jag många inte så positiva minnen av just Lucia och valet av ”hen”. Finns inte många lika konfliktartade högtider i Sverige.

  45. Förövrigt gillade jag tanken på livvakt. Lillebror skulle nog gladeligen sätta på sig klänningen, men man fick nog leva med att han tar svärd med också då Smile

  46. @Plinkington:
    ”Elevdemokrati”
    Vet inte hur det definieras idag, men anno dazumal handlade det om ”en känsla av medbestämmande.”
    En känsla, altså.

  47. @Pether: Det är inte så lite roligt att hon klagar på kvinnliga spelkaraktärers stereotypa uttryck för att visa det är en kvinnlig karaktär, när hon själv sitter med målade läppar, långt hår, stora örhängen, mascara mm. Stereotypa uttryck för att hon är kvinna. Åh, hon är ju så genusrebell genom att ha en blårutig skjorta.

    Om hon ska klaga på stereotypa uttryck för att identifiera en karaktär som kvinnlig, borde hon leva som hon lär och undvika dessa stereotyper själv. Ungefär som om en muskulös man i svart linne, snagg och camouflagesmink sitter och klagar på hur män framställs i Call of Duty och liknande spel. Jag får känslan att hon valt detta ämne mera för att få uppmärksamhet än att hon är i grunden inläst eller ens gediget engagerad. I så fall borde hon lätt kunna göra kopplingen mellan vad hon säger och vad hon gör. För alla analyserande människor framstår hon nu som en posör och ett skämt.

  48. @Pether:

    Jag trodde först det var den här du hade länkat till men det visade sig vara en annan respons på Sarkeesians del 4 som du hade.

    Lägger in den här för kontraster och humoristiska syften. (PS: AV hade du sett den här eller är likheterna en tillfällighet?)

    På tal om ingenting, missa inte 0.40:15 (priceless)

  49. @PNy:
    Ändå har de inte kommit med ett enda förslag om att ändra en enda lag där kvinnor och män erhåller olika rättigheter och skyldigheter. Lustigt va?
    Dessutom har de krävt att straffet för kvinnofridskränkning ska höjas, de har krävt att det ska bli ännu lättare att fällas för våldtäkt och att de som fälls för det ska drabbas ännu hårdare osv osv.
    I Praktiken har de samma ideal som feministerna, när de levererar snömos försöker de ligga mitt emellan. Ungefär så där skriver väl de flesta partier?

  50. Som jag förstår handlar det om vilka låtar musikläraren valt till tåget och att kläderna ska spegla det temat. Känns förvisso lite krystat, men det är inga PK-ambitioner om genus eller antirasism som ligger bakom. Snarare en strävan att renodla traditionen.

  51. @Ninni:
    Men alternativ 3 är ju mätbart en miljon gånger så respektfullt mot barnens som individer jämfört med ditt förslag.
    3. Om barnen vill vara med så får de välja på 3 999 999 olika roller.

    Sen finns ju alternativ 4:
    4. Om barnen vill fira Lucia så får de vara med på ett Luciatåg. Vill de inte det så kan de gå på en maskerad och välja mellan 3 999 999 olika roller.
    Respektfullt mot både barnens om individer och mot den svenska kulturen. Dessutom ska väl denna möjlighet till kultur- och historielärdomar också värderas som respekt för barnen som individer. Kanske mätbart 1,5 miljoner gånger så respektfullt som ditt förslag.

  52. @Ninni: Håller absolut med. Skolan bör vara formad mer av barnen. Undrar hur lucia och sånt hade sett ut om barnen hade fått 100 % egna tyglar. Antagligen lite varierat, beroende på kulturen i just den skolan?

  53. Kul att de vill ha ett luciatåg i ”den ursprungliga formen”, som tydligen inte inkluderar stjärngossar? Ja, så kan det vara. Jag gillar tanken på att de vill tillbaka till det ursprungliga, om det stämmer. Det tar jag som ett tecken på att det finns kulturellt och konstnärligt sinnade personer på skolan. Barnen må komma i andrahand i det här fallet, men luciatåg är till för både barn och vuxna. Det har aldrig varit och bör inte vara helt på barnens villkor. Säkert finns det dock barn som gillar tanken på att vara med i ett sånt här Ursprungligt Luciatåg.

  54. @Erik: Nej, det hade jag inte. Men dubbelmoralen i att klaga på kvinnliga stereotypa uttryck i spel och sen själv använda en överdos av dem samma är så uppenbar att den är svår att missa.

  55. @Mariel: ”Undrar hur lucia och sånt hade sett ut om barnen hade fått 100 % egna tyglar.”

    Jo, antagligen lite olika. Tele 2 har en underbar reklam om detta. Om barnen själva fick bestämma om vad Old McDonald (Per Olsson) hade på sin gård skulle det vara krokodiler, robotar, fjärilar osv.
    http://www.youtube.com/watch?v=-zvNn4ERtRA

    PS. Välkommen tillbaka(?).

  56. Ninni
    Kommentarerna är inte SD-kritiska utan menar att SD skulle vara ett alternativ för feministkritiker.
    Vad har det förresten för betydelse om SD skulle vara feministkritiska då dom ju är emot precis allt som inte är vitt på utsidan?

  57. @JD:

    Och den bilden har du fått från … media? Du vet om att vi anses vara kvinnofientliga av samma media och har åsikter som bör förbjudas?

    SD har en hel del skit under naglarna, inget snack om saken. Framförall är jag mot snacket om ”svenskhet” och ”bevara svensk kultur” och jag anser att de hanterar invandrings-statistik med samma ”finess” som feminister hanterar statistik kring kön. Jag är inte ”kulturkonservativ” det minsta, jag anser att kulturer som utvecklas är kulturer som mår bra och inom det där ”svenskhet” finns saker jag önskar hamnade på månen. Därför är inte SD ett parti för mig.

    Men att de skulle vara ett rasistiskt parti idag som är ”emot precis allt som inte är vitt på utsidan”, det håller jag inte med om. Invandringskritiska, ja. Konservativa, ja. Men rasistiskt, nej.

  58. @MJ:

    Dessutom har de krävt att straffet för kvinnofridskränkning ska höjas, de har krävt att det ska bli ännu lättare att fällas för våldtäkt och att de som fälls för det ska drabbas ännu hårdare osv osv.

    Har du källa på det? Jag har sökt och det jag hittade (Justitieutskottets betänkande 2012/13:JuU25) handlade om både grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning.

    Edit: Hittat nu.

  59. Ninni

    ”jag anser att kulturer som utvecklas är kulturer som mår bra”

    Oavsett på vilket sätt och i vilken riktning de utvecklas? Obs. Jag är inte sd för fem öre.

  60. Spelar det någon roll? Att vara tomte eller stjärngosse är lika förnedrande. Skopa Luciatåget helt och hållet istället.
    Så slipper man se helt ointressanta debatter överallt.

  61. @He(rr)n:

    Oavsett på vilket sätt och i vilken riktning de utvecklas? Obs. Jag är inte sd för fem öre.

    Nej, naturligtvis inte.

    Ett exempel på en dålig kulturell utveckling:
    Jag tycker det är djupt problematiskt att vårt land av idag styrs av en grupp moralentreprenörer som är sexualfientliga, facistiska kommunister i vilkas nät även våra politiker har fastnat. Dessa moralentreprenörer, vars agenda är DDR, missbrukar det epitetet de kapade, ”feminism”, för att få folket att leende stödja deras kamp.

    Hur har det utvecklat vår kultur?
    Den har blivit sexualfientlig – vilket, av forskning att döma, ökar antalet sexualbrott (både genom faktisk ökning och genom vidgade brottsbegrepp).
    Den har blivit misandrisk
    Den har blivit övervakande och har en vandrat en bra bit på vägen mot DDR.

    Jag syftade på kulturutveckling som sker när människor av olika kulturer tvingas samverka utan den allmän pk-rädsla som dominerar i Sverige till följd av föregående exempel. En sådan kulturell mångfald, det medför saker som är sunt för en kultur. Vi har saker att lära som vi skulle må bra av, till och med från analfabeter från Somalia. Så jag är för det som kallas mångkultur.

    Men, ett viktigt men. Kalaset måste betalas! Därvid kan man inte har större kalas än vad landets ekonomiska förutsättningar ger möjlighet till. Det är lite som fosterbarn, jag kan inte ta mot fler fosterbarn än vad jag faktiskt mäktar med att ge goda förutsättningar. Det både för familjens biologiska barns skull och för fosterbarnens skull. Vi har skatteintäkter från ca 5 miljoner människor i vårt land, statens intäkter är inte oändliga. Kredit och debet måste vara och hållas i balans. Och där har de som är kritiska mot vårt lands drivna invandringspolitik poänger, menar jag.

    Men detta ligger utanför Genusdebattens ämnesområde, så jag avslutar för min del med denna kommentar.

  62. @Ninni:

    1. http://sverigedemokraterna.se/2013/10/02/sd-budget/
    ”Tydligt fokus ligger på att stärka ekonomin för de svagaste grupperna i samhället där de stora vinnarna är kvinnor och äldre.”
    ”Stort fokus under förmiddagen lades också på att lyfta fram de satsningar som gynnar kvinnor. En av de största är utökad rätt till heltid inom den kvinnodominerade offentliga sektorn. ”
    ”…som gynnar de svagaste grupperna i samhället. De stora vinnarna är kvinnorna och de äldre”
    (Det här med kvinnors lägre löner återkommer i alla budgetmotioner)

    2. http://debatt.svt.se/2013/11/13/ohederligt-genusvetare-sd-jobbar-for-jamstalldhet/
    ”Vi vill bland annat höja kvinnors löner, öka tryggheten för kvinnor och höja straffen för brott mot kvinnor.”
    ”Det är ett problem att kvinnor som har en högre utbildning än män trots det tjänar mindre än män. ”
    ”Sverigedemokraterna har föreslagit riktade satsningar som gynnar kvinnor…”
    ”Beräkningar visar att hela 7 av 10 satsade kronor i Sverigedemokraternas budget går till kvinnor.”
    ” För att göra Sverige till ett bättre land att leva i vill vi investera i ökad trygghet för kvinnor, höjda straff för brott mot kvinnor, höjda löner och rätt till heltid samt en familjeförsäkring”

    3. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Jamstalldhet_H102A405/?text=true
    Efter en inledning där det 12 gånger upprepas att de tycker att män och kvinnor har samma värde och ska ha samma rättigheter:
    ”Tyvärr har det hedersrelaterade våldet ofta kommit att kategoriseras som ett generellt uttryck för kvinnoförtryck och mäns våld mot kvinnor.”
    ”…fenomen som baserar sig på normen om att det är kvinnors ansvar att genom sitt beteende och sin klädsel hålla främmande mäns begär i schack.”
    – Under rubriken Jämställdhet och hälsa lyfter de fram tre hälsoproblem som särskilt skulle drabba kvinnor, och menar att man ska satsa extra på detta.
    ”Att arbetsvillkoren, arbetsmiljön och löneutvecklingen är dålig inom offentlig sektor och att detta drabbar många kvinnor och en del män i vårt land är däremot något vi betraktar som ett stort problem”
    ”…också ha en substantiell inverkan på den generella inkomstskillnaden mellan män och kvinnor.”
    ”…en klar majoritet kvinnor. Staten bör prioritera att förbättra dessa människors livssituation genom att höja såväl underhållsstödet som garantipensionen. Även detta skulle ha betydande inverkan på inkomstskillnaden mellan män och kvinnor.”

    5. http://sdkvinnor.se/2013/01/23/jamstalldhet-kraver-jamlik-behandling/
    ”Grundproblemet är inte olik fördelning, grundproblemet är att de klassiskt manliga karriärsvägarna ges högre status.”

    6. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Ju397/?text=true
    Motion för skärpt straff för sexköp baserat på en DN-artikel om att kvinnor är extra utsatta.

    7. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102A359/?text=true
    SD vill dra ned anslagen för allmänna jämställdhetsfrågor och lägga de pengarna och mer därtill på att motverka hedersvåld (som de definierar som våld mot kvinnor)

    8. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102So588/?text=true
    SD tycker att man ska jobba mer mot kvinnlig könsstympning samtidigt som de är för manlig könsstympning.

    9. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102C409/?text=true
    SD är för den feministiska lagändringen av föräldrabalken 2006 som berövat många barn sin far, men vill inför mer medling. (Märkligt eftersom jag vet att Larsson är kritisk till den lagändringen)

    Sen kan man förvisso notera:
    1. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Kr308/?text=true
    SD vill ta bort särskilda anslag för kvinnoorganisationer inom kultur, media, fritd och religion.

    2. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102C410/?text=true
    SD är för positiv faderskapstalan med talerätt för misstänkta pappor.

    3. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Ju385/?text=true
    SD vill ha statistik om vårdnadstvister för att kunna utvärdera om män diskrimineras

    4. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102K343/?text=true
    SD vill granska vårdnadsutredningar.

  63. @MJ:

    Tack MJ. Jag kollade våra politiska partier tror det var i vevan när GD startade. SDs förfall ner i den feministiska gropen har uppenbarligen gått fort.

    Till dina positiva punkter kan läggas att de är mycket kritiska mot genus”vetenskapen”. En punkt som för mig är viktig.

  64. @Ninni:
    Det finns mycket (för mig) positivt med SD, t.ex. deras syn på djurskydd. Men jag avskyr deras huvudfrågor för mycket för att kunna rösta på dem, ökad statlig repression är jag t.ex. mycket starkt emot och sedan tycker jag inte om att de argumenterar emot invandring med argument som är riktade mot de individer som invandrar.

  65. Ja hedersvåld som feminister fått till att drabba endast tjejer om man läser lite historia hur det ser ut i världen om detta så kommer man finna att majoriteten av dom som dödats och dödas i hederns namn är killar och män.
    Och hur ungdomsstyrelsen fått ideen att endast tjejer ska få hjälp i denna fråga och om man vill hjälpa även killar i denna utsatta situation så ska man bli av med sina bidrag,där man inte ser att en 15årig kille som tvingas vara med och döda sin syster och sedan ta på sig skulden för detta vidriga dåd inte är ett offer som behöver hjälp är för mig en gåta.

  66. @MJ:

    sedan tycker jag inte om att de argumenterar emot invandring med argument som är riktade mot de individer som invandrar.

    Det jag har främst problem med vad gäller deras invandringspolitiska del är vad jag skulle kalla selektivitet, där vem man ska hjälpa beror på deras kultur. Det är lite som ”Kom, kom du är ju läkare eller annat högutbildad, du får vara med och leka. Men du där får inte vara med för du är analfabet”

    Det är en inställning till sina medmänniskor som får min mage att vända sig ut och in.

  67. @Fredrik:

    Spelar det någon roll? Att vara tomte eller stjärngosse är lika förnedrande.

    Det finns inget som objektivt är förnedrande i vare sig tomte eller stjärngosse. Det är helt subjektivt där det som för person 1 är kränkande, är lycka för person 2.

    Skopa Luciatåget helt och hållet istället.

    Med mitt alternativ, så kan du välja bort såväl tomte som stjärngosse och avstå hela grejen, medan en person som jag, som var lucia första gången 1973 (jaja, jag är gammal, jag vet Wink) och deltog i luciatåg fram till 1995 (tror inte jag missade ett enda år), gå i luciatåg där jag får göra en sak jag älskar, att sjunga.

    Så slipper man se helt ointressanta debatter överallt.

    Samma här, ingen tvingar dig att kolla debatterna, än mindre delta. Jag väljer bort massvis med debatter i frågor jag inte anser är intressanta. Det är faktiskt inte svårt alls, det är bara du som kan prioritera din tid.

  68. Ninni: ”Jag syftade på kulturutveckling som sker när människor av olika kulturer tvingas samverka utan den allmän pk-rädsla som dominerar i Sverige till följd av föregående exempel. En sådan kulturell mångfald, det medför saker som är sunt för en kultur. Vi har saker att lära som vi skulle må bra av, till och med från analfabeter från Somalia. Så jag är för det som kallas mångkultur.”

    Dvs, du sällar dig till de som anser att mångkultur är ett idealtillstånd för ett samhälle. Jag har aldrig sett några faktiska belägg för att så är fallet, och blir smått förbryllad av att ingen verkar bekymra sig om att presentera dessa belägg. Yttringar i stil med ”ett samhälle i utveckling är ett bra samhälle” uppfattar jag som en floskel som egentligen inte innehåller något. Jag frågar mig, vad är naturligt för människor? Mår människor bäst av att leva i en mångkultur, tillsammans med personer de känner relativt lite samhörighet med, eller mår de bäst av att bo på en plats där de känner sig hemma och som de har makt att forma på ett sätt som passar dem? Det är en sak att acceptera mångkultur som en konsekvens av en human invandringspolitik, och en annan att framhålla mångkultur som ett självändamål. Jag kan tex tycka att det är oerhört fint att vi tar emot människor till Sverige, men för den sakens skull försöker jag inte intala mig själv eller någon annan att mångkultur är ett idealtillstånd för samhället. Det har jag inga belägg för, och det vore att förminska en upplevelse eller ”instinkt” som delas av många människor och som mycket väl kan vara biologiskt rotad. Slut på OT.

  69. @Ninni:
    Ja när det gäller asyl och hjälp så är det ett väldigt konstigt argument att säga att man ska rikta in hjälpen mot just de personer som behöver den minst, samt samtidigt mena att man ska tjäna själv på att hjälpa. Om det är fråga om invandring utan asylskäl kan jag däremot hålla med om att man borde sålla ut sådana som man vill ha.
    Jag mår rent fysiskt illa ibland när jag hör Sverigedemokrater, som en gång när Ekeroth klagade på att man inte utvisade en person till dödsstraff trots att personen i fråga betett sig klandervärt.

    Däremot tycker jag att partiledaren ofta säger bra saker. T.ex. min urgamla ståndpunkt att man borde hjälpa flyktingar i närområdet när detta är möjligt. Det innebär ju en situation där alla vinner, vi slipper segregationsproblem, länderna flyktingarna kommer ifrån har en möjlighet att få hem folk som behövs efter att krisen/kriget är över (lite motstridigt eftersom jag anser att folk som flyr plikter i Sverige vid ett eventuellt krig ska förlora sitt medborgarskap), grannländernas börda minskar och många fler kan få hjälp. Kostnaden för en Syrisk flykting här i Sverige skulle ju räcka till att hjälpa minst 10 syriska flyktingar i Turkiet.
    Men som sagt (flera gånger) det är inte invandringskritik jag vänder mig emot, jag är själv invandringskritiker, det är den vidriga människosynen och att de vänder sig emot människorna som kommer. Det är såklart inget fel i världen att fly till Sverige för att t.ex. rädda sina barn från att mördas av Saudiska jihadister, helt oavsett om man sedan inte lär sig svenska tillräckligt bra, inte kan försörja sig, bär slöja eller tycker knäppa saker.

  70. @He(rr)n:

    Dvs, du sällar dig till de som anser att mångkultur är ett idealtillstånd för ett samhälle.
    Jepp, I do.

    Jag har aldrig sett några faktiska belägg för att så är fallet, och blir smått förbryllad av att ingen verkar bekymra sig om att presentera dessa belägg.
    Ja, det är ett bekymmer. Men liksom alla andra måste jag prioritera min tid och jag har valt att prioritera det jag gör här. Rent teoretiskt skulle jag kunna förklara och belägga detta på motsvarande sätt, men praktiskt så begränsas mina möjligheter av att även mitt dygn består av 24 h. Jag kan bara hoppas det dyker upp ”en Ninni” i den frågan med.

  71. @He(rr)n:

    ”Mår människor bäst av att leva i en mångkultur, tillsammans med personer de känner relativt lite samhörighet med, eller mår de bäst av att bo på en plats där de känner sig hemma och som de har makt att forma på ett sätt som passar dem?”

    Ingetdera av de två alternativen är rätt. Människor mår bäst av att leva i en balans mellan att behålla sina traditioner och att tillföra nya ideer. Varken stagnation eller fritt flöde är vettiga alternativ. Huruvida mångkultur är bra eller dålig är alltså huvudsakligen en fråga om mängden vi pratar om. Att Sverigedemokrater lär sig det språket och gärna använder sådana data betyder inte att dessa data för den skull är mindre korrekta och det är heller ingen giltig ursäkt att ignorera dessa data.

    Frågan är såluda inte om mångkultur är bra eller dålig. Frågan är vems mångkultur som får folk att må bäst?`Danmarks eller Sveriges?

  72. Erik: ”Människor mår bäst av att leva i en balans mellan att behålla sina traditioner och att tillföra nya ideer.”

    Orden jag använde var ”bo på en plats där de känner sig hemma” och ”har makt att forma på ett sätt som passar dem”. Stagnation är det inte frågan om, men förändringen sker på befolkningens villkor.

  73. @Ninni:
    @Ninni:
    Det låter som om du talar om vad Tino Sanandaji kallar ”ytliga uttryck för kulturen.” (Vilket jag inte menar negativt, försöker bara reda ut begreppen.)
    Erik skriver om det här:
    http://aktivarum.wordpress.com/2013/12/08/tino-sanandaji-multikulturalismen-ar-dod/
    och här
    http://aktivarum.wordpress.com/2013/12/09/tino-sanandaji-multikulturalismen-ar-en-logn/

    Jag kan inte se hur multikultur kan fungera, om man med kultur menar
    * inställing till mäns/kvinnors/ungas/gamlas rättigheter och skyldigheter
    * inställning till vem som bestämmer av religion, vetenskap, politik, kapital, ”de äldste” …
    * yttrandefrihet kontra ”rätt att inte bli förolämpad”

    Det blir lätt sematik av det hela, men ovanstående är vad jag skulle avse med ”kultur.” Och där går det inte att plocka som man vill.

  74. @Kristian:
    Men det Erik och Sanandaji ger uttryck för där är ju just en kulturkrock i ett land som drabbats av mångkultur. Erik m.fl. är starkt influerade av amerikansk kultur som starkt skiljer sig från svensk kultur. Därför krockar de hela tiden med svenska värderingar och svenska normer och de blir också blinda för sin egen kulturrelativism. Som exemplet med USA och Saudiarabien (som är nära allierade och har ganska likartade kulturer för att ha så olika historia och båda avskydda av vänstern). Där är det ju så att nazityskland folkmördade sex miljoner judar på 30- och 40-talen medan USA folkmördade sex miljoner Irakier och Sudaneser på 90- och 00-talen.

    Men den här kulturrelativismen (”Det är inte fascism när vi gör det”) är inbyggd i amerikaniserad kultur och därför sker det ryggradsmässigt utan att de reagerar på det, samtidigt reagerar de på alla som jämför andras fascism med deras egen fascism som kulturrelativister baserat på att det ju inte är fascism när de gör det själva.

    Medan en person med typiskt svensk kultur och den underbara jantelagen genast ser likheter och skillnader.

  75. @MJ: Själv tycker jag att det är stor skillnad på att systematiskt mörda folk i läger och att vara likgiltlig mot att döda andra. Men det är bara jag…

  76. PS. Skapa en tråd på forumet så kan ni föra era diskussioner där, orkar inte med att varje inläggs kommentarfält blir ett kommentarskrig mellan öst o väst.

  77. Är man för multi/mångkultur kommer man förr eller senare att bli väldigt besviken.

    Människor har en förmåga att överge kulturer eller delar av kulturer som upplevs sämre än andra, och adoptera och ta till sig det som upplevs bättre.

    Detta resulterar i längden i en homogen kultur som sprider sig med folkvandring, eller ”globalisering” som det kallas idag.

    Konsensus i sin rätta bemärkelse.

    Enda sättet att i långa loppet bevara multi/mångkultur är genom apartheid och tvångsåtgärder.

    Är det vad vi vill?

  78. …… Med tanke på debatten om tomtar och annat är det uppenbart att vissa socialkonstruktivister försöker styra, påverka, kontrollera och snabba på det naturliga förloppet…..

  79. Rättning:
    ”Detta resulterar i längden i en homogen kultur som sprider sig och förändras med folkvandring, eller ”globalisering” som det kallas idag.”

    …..Skall det stå.

  80. @Anders Senior:

    Är man för multi/mångkultur kommer man förr eller senare att bli väldigt besviken.
    Äh, nej. Och varför svaret är nej, skriver du själv klockrent:

    Människor har en förmåga att överge kulturer eller delar av kulturer som upplevs sämre än andra, och adoptera och ta till sig det som upplevs bättre.
    Ja, precis!

    I alla kulturer finns delar som är bättre och andra delar som är sämre. Och genom att ha mångkultur, (snarare en kontinuerlig rörlighet av kulturer, svenskar flyttar ut med) tar man till sig det goda och förkastar det som är sämre och så utvecklas kulturer i samverkan till något bättre än vad de var utan samverkan. Jag skrev tidigare: ”inom det där ”svenskhet” finns saker jag önskar hamnade på månen.” och även ”Vi har saker att lära som vi skulle må bra av, till och med från analfabeter från Somalia.”

    Alla kulturer behöver en viss mängd kontinuerligt tillförd ”friskt blod”, för att inte stagnera i konsensus, för att bli av med det som är sämre inom just den kulturen. Och man måste vara bra naiv och hemmablind om man tror att just svensk kultur är überbra helt utan brister som är önskvärda att bli av med, eller att andra kulturer inte innehåller har saker som berikar att tillföra till oss.

    Lite som evolutionens principer fast med kulturer, typ.

  81. @Ninni:
    Ja, och tänker du steget fullt ut innebär det att vi inte kommer att ha någon mångkultur i slutänden, då alla kulturer har genomfört fusion med varann. Då har vi en världsomspännande gemensam kultur.
    Det vill säga: mångkulturen är då död, ersatt av en enda.

    Då är du alltså för globalisering också, något som är ett villkor för att denna fusion skall fungera:

    Kulturell likhet förutsätter att allt annat är lika också.

    Om några envisa kulturer eller stater vägrar innefatta sig i denna globalisering, och bibehåller sin suveränitet kommer vi fortfarande att ha ”vi och dom” där man polariserar olikheterna.

    Och vissa nöjer sig ju inte ens med det, de försöker ju t.o.m. Utradera de kulturella skillnaderna mellan könen inom en kultur för att få fram en homogen massa, en ”hen” utan skillnader……..

    Du ser, det hänger ihop….

  82. @Anders Senior:

    Ja, och tänker du steget fullt ut innebär det att vi inte kommer att ha någon mångkultur i slutänden, då alla kulturer har genomfört fusion med varann. Då har vi en världsomspännande gemensam kultur.
    Det vill säga: mångkulturen är då död, ersatt av en enda.

    Nej, för det finns fler processer och faktorer som påverkar.

    Det finns inget Nirvana in the end of the road på grund av att människor som Sveland och Lindeborg är mycket vanliga, varvid nya kulturer uppstår lokalt, väldigt snabbt sker det.

    Hade alla människor av naturen varit liberaler, då hade vi kunnat nå ett kulturellt Nirvana. Så är inte fallet.

  83. Ninni: Först argumenterar du för mångkultur genom att kalla det för ett idealtillstånd, sedan argumenterar du för mångkultur genom att framhålla att det inte går att uppnå ett idealtillstånd (nirvana). Det kanske vore enklare att diskutera om du talade om mångkultur i sammanhanget av Sverige och den situation som svenska befolkningen står inför.

  84. Och evolutionen är en hänsynslös process som oftare gör fel än rätt på väg mot nya former.

  85. @Anders Senior:
    ”Är man för multi/mångkultur kommer man förr eller senare att bli väldigt besviken.”

    Det tror jag också.

    @Ninni:

    Jag förstår fortfarande inte hur du menar. Min definition av den omöjliga mångkulturen är att olika kulturer existera i skön grannsämja inom ett begränsat geografisk område under en lång tid.
    Det skulle i längden vara detsamma som om olika rättssystem/lagar tillämpades inom samma område.

    Som sagt, jag tror det handlar om semantik.

  86. @Anders Senior:

    Då har vi en världsomspännande gemensam kultur.

    I mina ögon finns det ingen risk att det blir en världsomspännande mångkultur eftersom flera faktorer inverkar. Traditioner, religion, kultur, klimat och lagstiftning är några faktorer som påverkar hur folk vill eller tvingas leva i ett visst land.

    Jag kan ta ett exempel från mitt eget liv. För ett år sedan flyttade jag från Finland till Belgien. Under detta år har jag fått uppleva väldigt många olikheter mellan dessa länder. Vissa saker har jag reagerat starkare på än andra. Till exempel i min dotters skola finns cirka 120 2-3-åringar. (barnen börjar skolan då de är 2½ år) I Finland, och antagligen i Sverige också, brukar nästan alla barn ha overall på när de leker ute dessa tider. När jag tittade igenom knaggarna på min dotters skola såg jag bara en overall som hängde där, den tillhör min dotter. Varför använder ingen annan detta mycket praktiska klädesplagg? Jag har hittat två orsaker. Den ena är traditioner. Den andra orsaken är att barnet måste kunna klä på sig själv eftersom det finns en lärare per 25 barn. Därför har barnen också ytterskorna på inne eftersom läraren inte skulle hinna hjälpa alla. Min dotter som nästan föddes i overall har tidigt lärt sig klä på sig själv, ifall hon inte skulle kunna klä på sig overall och skor själv skulle hon inte få ha overall i skolan.

    Trots att många belgare också tycker att overall är praktiskt kommer de inte att skaffa overaller till sina barn, om det inte är fråga om skid- eller annan vintersportutrustning. Det anses vara för besvärligt att använda overall till vardags och ibland omöjligt eftersom det finns så få vuxna i skolan. I Finland måste det finnas en vuxen per fyra barn under 3, och en vuxen per sju barn då barnen fyllt 3, så min dotters klass skulle i Finland ha fem vuxna i stället för en här.

    Du ser, det hänger ihop….

    Jag håller med om att det hänger ihop, men inte på det sättet du beskriver.

    Ingen vettig människa förespråkar att könen ska raderas ut och alla blir en homogen hen-massa. Om man förespråkar en homogen hen-massa inbegriper det tvång – man måste tvinga människor att bryta mot de biologiska faktorer de är födda med. Det bl.a. jag hoppas på är att toleransen för individens egna val ska vara total. Man ska få göra val gällande kläder, utseende, yrke etc. oberoende av kön.

    Samma gäller tolerans för avvikande kultur. Jag är precis som Ninni positivt inställd till att ta det bästa från andra kulturer och använda det. Men historian ser nog till att kinesisk mat fortfarande är kinesisk även om man äter den i Sverige. Det som krävs är att man tolererar det avvikande beteendet, så länge det ryms inom det nya landets regler.

  87. @Ninni:

    ”Det finns inget Nirvana in the end of the road på grund av att människor som Sveland och Lindeborg är mycket vanliga, varvid nya kulturer uppstår lokalt, väldigt snabbt sker det.”

    Ja, och om de visar sig bättre än det förra, kommer konsensus att bildas kring det istället, tills vi återigen har en homogen massa.

    Alternativt att inte alla gillar det, det blir en kulturell gruppindelning (igen) mellan de olika grupperna med olika åsikter, olika grupper delar på sig och lever för sig: apartheid, sekter, olika stater, med olika bestämmelser som de grupperna väljer att leva inom skapas. Så länge folk ges chansen att själva välja fungerar det ju, (demokrati), med låg statlig inblandning och styrning, samma lagar, rättigheter och skyldigheter åt alla dessa grupper.

    Inom dessa grupper frodas då människor som Sveland, präster, imamer, och kompani, som med tvång vill pådyvla folk sin religion och levnadsval och med tvång vill hindra folk att lämna den egna gruppen till den andra i konsensus, vi får om de får bestämma tvång i form av totalitära regimer istället för konsensus.

    Då får vi även mångkultur då de nu aktivt förhindrar denna kulturella fusion, konsensus.

    Hade alla människor av naturen varit liberaler, då hade vi kunnat nå ett kulturellt Nirvana. Så är inte fallet.”

    Precis,

  88. @MJ:

    ”Men det Erik och Sanandaji ger uttryck för där är ju just en kulturkrock i ett land som drabbats av mångkultur.”

    Det stämmer inte alls att vi har mångkultur. Om du vill prata om land som har mångkultur är det Kanada och USA du får prata om. Sverige har enorm segregering vilket inte minst blev uppenbart vid kartläggningen av var personer som stödjer kampanjen ”vi gillar olika” bor någonstans där de flesta bosatt sig långt från den kultur de hävdar sig gilla.

    ”Erik m.fl. är starkt influerade av amerikansk kultur som starkt skiljer sig från svensk kultur.”

    Nu är jag först och främst inte amerikan.

    Du borde ha följt länkarna till mina inlägg om Tino Sanandaji för då hade du läst att vad vi menar med kultur är värderingar som ligger betydligt djupare än vilken mat folk gillar eller vilken TV de tittar på. Att påstå jag har ”influenser” från USA här helt enkelt nonsens.

    ”Därför krockar de hela tiden med svenska värderingar och svenska normer och de blir också blinda för sin egen kulturrelativism.”

    Lägg märke till att du varken beskriver de svenska värderingarna ifråga eller anger någon källa där man kan hitta dem. Kulturrelativism däremot existerar inte någonstans i världen. Alla folk anser deras kultur är bättre än de andras. Kulturrelativism är på sin höjd en begränsad akademisk subkultur av ungefär lika stor betydelse som hip hop kultur.

    Din användning av begreppen mord och folkmord gällande krigshandlingar har jag redan bemött. Här begår du dessutom felet att jämföra nationaliteter (irakier) med folkgrupper (judar). Det enklaste sättet att demonstrera felet är att prata om Sovjetunionens folkmord på folkgruppen judar. Rent praktiskt mördade ju kommunisterna massor av judar…. bara det att nazisterna mördade judar av etniska orsaker medan sovjeterna mördade judar för att de var typ köpmän och jordägare dvs tillhörde fel klass.

  89. USA är väl i många fall ett exempel på dåligt fungerande multikultur: abort, skolbön, rätt att bära vapen …

  90. @Anders Senior:

    Så länge folk ges chansen att själva välja fungerar det ju, (demokrati), med låg statlig inblandning och styrning, samma lagar, rättigheter och skyldigheter åt alla dessa grupper.

    Japp. Det är några av förutsättningarna för att mångkultur ska fungera. Som det görs i Sverige är det bäddat för misslyckande.

  91. @Anna:

    ”Ingen vettig människa förespråkar att könen ska raderas ut och alla blir en homogen hen-massa. Om man förespråkar en homogen hen-massa inbegriper det tvång – man måste tvinga människor att bryta mot de biologiska faktorer de är födda med.”

    Nej, ingen vettig människa gör det, men det finns andra som på fullt allvar gör det i Sverige.

    Det är nämligen precis vad vissa radikalfeminister försöker (och lyckas bit för bit) införa i våra dagis och skolor med sina genusteorier….

  92. @Anders Senior:

    Ja, jag upplever heller inte någon större oenighet. Jag tycker det är en mycket viktig sak. Precis som man per automatik attackerar män när man pratar om mansrollen som dålig och destruktiv och så har skapat vår tids misandriska kultur, så får man motsvarande effekt, menar jag, av att rikta udden mot mångkultur i sig, istället för mot de konkreta saker som är problematiska (T.ex. Lika inför lag).

  93. @Erik:

    Jo vi har mångkultur, även om den såklart inte är lika omfattande som i t.ex. USA. Den största åtskillnaden är mellan de som anammat amerikansk kultur och de som lever kvar i den svenska. Det är egentligen ett skifte som började redan i början av kalla kriget, innan dess stod ju skiljelinjen mellan tyskorienterade eller angloorienterade svenskar. De tyskorienterade fick helt orättvist en släng av nazistsleven och de angloorienterade skiftade oblygt och successivt om till amerikanisering.

    Ja det är ju det jag pratar om också. Fast jag tycker inte att man kan göra en sådan åtskillnad, vad man gillar för mat, filmer, kläder m.m. beror på ens kulturella tillhörighet, dessa ting är ju yttranden av kulturen. Precis som att pojkar gillar vissa färger och flickor andra, det är inte färgerna i sig som är pojkiga eller flickiga och det kunde varit tvärtom med färgerna, det är så att barnen föredrar färger som i deras kultur rimmar med deras könstillhörighet.

    Nja. Det beror på vad man menar med kulturrelativism (alltså det breda att alla kulturer är lika bra men på olika sätt som nog ingen tycker), men frågan är varför du då drog upp begreppet om det saknar betydelse.

    Både mord och folkmord kan begås genom otillåtna krigshandlingar, och både mord och folkmord kan riktas mot någon på grund av annan grupptillhörighet än etnisk, t.ex. nationalitet. Men det du gör är ju bara att definiera allt mördande som laget du håller på begår som tillåtet och allt dödande som någon annan begår som otillåtet.

  94. Hejsan
    Vill bara säga att visst kan vissa lärare vara lite off.
    Men skolan har inte förstörts av lärarna.
    Det är politikerna som förstört skolan… med hjälp av ”de goda föräldrarna”.
    Jag var kanske lite häftig i min kommentar. sanningen är sällan vit eller svart.
    Självklart ska man protestera om barnen blir misshandlade och reagera om mobbing förekommer..men det här är låg nivå..

  95. @Micke berg:

    Hej och välkommen Micke!

    Skulle det vara okej att tvinga mig att bära hijab?

    Om inte, varför är det okej att tvinga pojkarna till en klädkod de inte bekväma med om det inte är okej att tvinga mig till hijab för att jag inte skulle vara bekväm med det?

    Notera att jag inte har något mot hur de arrangerar sitt luciatåg, det är obligatoriumet (alltså tvång) jag vänder mig mot.

  96. @Micke berg:

    Hej, märkligt argument att skolan inte förstörts av lärarna utan av politikerna för hur mycket tyngd skulle politiker ha om inte lärarnas fackförbund/riksförbund var med på banan? Särskilt nu när det till och med skall föreställa brist på lärare. Vidare så var den röda tråden när Maciej Zaremba skrev om skolan att det är pedagogerna och byråkraterna på skolverket som är det största problemet.

    Politiker har inte direktkontroll över skolan, det är byråkraterna som skriver regler och lärare som bestämmer hur de reglerna skall tolkas. Om lärare helt enkelt ignorerar de mest korkade ideerna och höjer kunskaperna hos eleverna vad skall skolvärkspedagoger och politiker göra då? Straffa de lärare som gör bra ifrån sig? Sparka de lärare vars barn lär sig mest?

    Nej det är rent fantasi att tro att lärare inte har del i det så kallade PISA-raset. Jag pratade med en lärare om detta han sade ordagrant att han inte trodde på PISA, och det var förra raset, alltså förra mätningens resultat (som redan då var låga) inte den nyaste mätningen.

    Svenska skolans problem är att de har lyssnat för mycket på personer som Dewey och Kozol. Göran Hägg sade det bäst: Pedagogik skulle vara neutral kunskap om lärande, men idag har den mestadels blivit allehanda ursäkter att inte lära sig. Och värdegrund, ett himla tjat om värdegrund.