Nördkultur del 5 – Hur Anita Sarkeesian osynliggör manliga offer
avatar

I det förra inlägget (del 4) visade jag hur Sarkeesian ger ett falskt intryck av gamers kvinnosyn genom att nästan bara använda klipp från spel där den man spelar är någon sorts skurk, gangster, yrkesmördare eller liknande ”bad guy”. I det här inlägget kommer vi att utifrån de premisser hon anger titta på Sarkeesians egen manssyn.

Enligt Sarkeesian kan vi inte tala om sexuell objektifiering utan att ta upp ämnet ”våld mot kvinnor”. Hon menar dessa två är sammankopplade. Men som jag påpekade i förra delen så finns ingen orsak att bara prata om sexuell objektifiering. Då män och kvinnor inte objektifieras på samma sätt osynliggör det objektifiering av män.

Once a person is reduced to the status of objecthood, violence against that object becomes intrinsically permitted

Här blir det intressant. Sarkeesians argument är att speltillverkare gör det möjligt att begå övergrepp mot ”non playable sex objects”. Vad hon dock ingenstans förklarar är hur det skiljer sig från att man i spelvärlden kan begå övergrepp mot alla andra utan att konsekvenserna skiljer sig. Hur är det ”mer” tillåtet när det är ”lika” tillåtet?

Medan Sarkeesian beskriver det som ”särskilt” tillåtet i spelet att begå våldshandlingar mot just dessa så visar hon ingenstans att det är mer tillåtet än övergrepp mot någon annan typ av NPC. Det finns två sätt som detta går att faktiskt demonstrera. Antingen med att följderna skiljer sig eller att övergrepp mot denna sorts NPC*** är särskilt vanliga i spelet.

***Non-playable character

This ability to violate the body integrity of eroticized women for fun highlights two other insidious aspects of objectification. Those being violability and disposability

Som framgår ovan demonsterar Sarkeesian ingetdera. Istället försöker hon begränsa diskussionen till bara en viss särskild sorts övergrepp. Hon gör det dock så uppenbart att Thunderf00t har gjort en hel video som demonsterar vad som händer när Sarkeesians egna resonemang inte begränsas till bara vad hon valt ut.

Vi återgår till Sarkeesians resonemang och här går hon ännu en gång till Martha Nussbaum för att styrka sina teser. Bara det att hon ingenstans styrker att hennes påståenden är unika för kvinnor eller ens kvinnliga NPC:s. Och därmed trasslar hon bara in sig djupare ju fler argument hon lägger fram.

Tropes....mp4_snapshot_18.33_[2014.08.10_19.02.12]

Ingenstans har hon visat att de handlingar som beskrivs särskilt gäller kvinnliga spelfigurer.

Players are often permitted to knock out, pick up, carry and throw around inert female bodies.

Åter, ingenstans visar hon att detta endast gäller kvinnliga kroppar. Istället demonstrerar hon om och om igen att när ett spel tillåter spelaren att göra dessa saker med döda eller medvetslösa NPC:s i allmänhet så är det först när det görs med kvinnliga sådana som Sakreesians empatikretsar för stackars pixlar och polygoner aktiveras.

Some games explicitly incentivise and reward this kind of behavior by having murdered women drop bundles of cash for the player to collect.

Spelen hon visar som exempel är Grand Theft Auto IV och V. Vad hon dock inte säger är att detta inte är något speciellt för kvinnliga NPC utan något som gäller alla personer i spelen. Hon ger intrycket av att dessa saker är speciella för kvinnor när de i själva verket är speciella för henne just för att när manliga offer utsätts för våld så bryr hon sig inte.

Vi kan alltså konstatera att Sarkeesian resonemang har inget att göra med att behandla män och kvinnor likvärdigt. Det handlar om att när kvinnliga NPC behandlas exakt lika illa som manliga NPC så tycker hon det är jättejättehemskt och försöker pressa in det i sina gulliga påhittade teorier/hypoteser om kvinnligt offerskap.

Tropes....mp4_snapshot_19.43_[2014.08.10_19.01.40]

The dehumanization caused by objectifcation inevitably leads us to the concept of disposability.

Detta är en uppenbar LÖGN då exakt samma regler för våldsamma övergrepp gäller manliga NPC:er samt kvinnliga NPC:er som inte motsvarar hennes kriterier för ”sexual objectification” men som oftare är måltavlor – särskilt i spelets huvudstory. Inte minst i GTA-spelen gäller detta manliga och kvinnliga poliser.

”Their status as disposable objects is reinforced by the fact that in most games discarded bodies will simply vanish into thin air a short time after being killed”

Här visar hon verkligen hur okunnig hon är om dataspel. Anledningen kroppar försvinner efter ett tag i de flesta spel är att de belastar spelmaskinens processor om de blir kvar. I nyare spel som exempelvis The Elder Scrolls V Skyrim ligger kropparna kvar tills ett maximalt antal kroppar har uppnåtts.

In this way these systems work to facilitate male violence against women

Grov lögn. Allt hon beskriver görs mycket mer mot manliga karaktärer – PRECIS SOM I RIKTIGA LIVET. Våldet mot kvinnliga karaktärer i spel är en bråkdel mot våldet mot manliga karaktärer. Inget spel framställer våld mot kvinnliga karaktärer som mer önskvärt än våld mot manliga. Vad som gäller är följande tre regler.

  1. Konsekvenser för våld mot män är aldrig värre än konsekvenser för våld mot kvinnor.
  2. Antalet manliga NPC som blir offer för våld överstiger vida antalet kvinnliga NPC.
  3. I de flesta spelen av denna typ är spelaren en ”bad guy”

Eftersom ingen av de saker hon nämner särskilt gäller varken sexualiserade NPC eller kvinnliga NPC så har hon inte visat någon som helst koppling mellan de våldshandlingar hon nämner och den sexuella objektifiiering hon vill göra till orsaken. Kvinnliga NPC är inte mer utsatta för våld så deras karaktärsdrag kan inte påstås öka våld.

As sexual automata they dont have any individuality, they dont have their own stories.

Det har inte manliga NPC heller. Vad videon visar är sålunda hur personer som Sarkeesian reagerar som om kvinnor var särskilt utsatta på att kvinnor är lika eller till och med mindre utsatta än likvärdiga manliga NPC. Det spelar ingen roll hur mycket värre utsatta manliga NPC är.För personer som Sarkeesian är empatin avstängd för allt som rör manligt kön.

Först 26 minuter in i videon tar Sarkeesian upp det faktum att i dataspel av sandlådetyp kan manliga karaktärer utsättas för övergrepp. Hur ursäktar hon då att kvinnliga karaktärer skulle vara särskilt utsatta? Visar hon empiriskt de dödas oftare? Demonsterar hon hur spelmekanismer straffar övergrepp mot manliga karaktärer hårdare?

Nej, givetvis inte.

Hon gör precis som tidigare med objektifiering. Hon väljer ut en egenskap som kvinnor har naturligt statistiskt mer av än män (sexighet) och säger att om inte just den egenskapen är en del av det våldsamma övergreppet så räknas inte det våldsamma övergreppet. På så sätt trollar hon bort alla manliga offer från diskussionen.

Anita Sarkeesians huvudargument lyder alltså så här: De brutalt mördade och lemlästade männen räknas inte för de var inte sexiga nog. På vilket sätt man är mer empatisk för att man tycker mord är okej bara det är på mindre sexiga personer återstår för henne och hennes fans att förklara.

Kommentarer

Nördkultur del 5 – Hur Anita Sarkeesian osynliggör manliga offer — 34 kommentarer

  1. Feminister som Anita Sarkeesian är så otroligt enögda. Dom kan bara se när kvinnor blir drabbade på något sätt. Att män också är drabbade av våld och annat i datorspel
    är inget att bry sig om för sådana som henne.

    Om hon nu tycker att spelen, som kanske primärt riktar sig till en manlig publik,
    inte faller henne i smaken så får hon väl se till att skapa spel som tilltalar kvinnor i första hand istället för att gnälla.
    Det är ju också konstigt att när kvinnor försöker ta sig in i en ganska mansdominerad miljö så skall reglerna anpassas för att passa dom men jag lovar att om jag som man skulle försöka ta mig in i en kvinnodominerad miljö så skulle det aldrig komma på fråga att deras regler skulle anpassas efter mig.Förmodligen skulle jag inte ens bli insläppt i deras miljö…

  2. @Pelle2:

    ”Feminister som Anita Sarkeesian är så otroligt enögda. Dom kan bara se när kvinnor blir drabbade på något sätt. Att män också är drabbade av våld och annat i datorspel är inget att bry sig om för sådana som henne.”

    Här är det ännu värre, hon inte bara ignorerar manliga NPC, hon ignorerar även kvinnliga NPC som inte är tillräckligt sexigt klädda.

    ”Om hon nu tycker att spelen, som kanske primärt riktar sig till en manlig publik, inte faller henne i smaken så får hon väl se till att skapa spel som tilltalar kvinnor i första hand istället för att gnälla.”

    Nu handlar ju inte hennes gnällande om huruvida hon gillar spelen. Det handlar om hennes teorier om den skadliga effekt spelen skall ha på killarna som spelar dem.

  3. @Pelle2: Inga spel faller henne i smaken, då hon avskyr spel, aktionspel i synnerhet. Allt är puplicitetstunts för att få pengar o uppmärksamhet.

  4. Kan säga att jag inte själv är intresserad av dataspel så jag talar inte i egen sak.
    Jag är bara trött på alla feminister som kritiserar spelen och kulturen.
    Det finns ju många typer av spel att spela så varför inte spela något man tycker om istället för att gnälla ?
    Tror också att det är starkt förenklat att påstå att de som
    spelar våldsamma spel blir våldsamma i verkligheten också. Det är ju i grunden samma debatt som man hade kring ”videovåld” en gång i tiden. Har för mig att ingen har kunnat bevisa ett samband mellan tittande på våldsamma filmer och en benägenhet att bli våldsam i verkligheten. Rätta mig gärna om jag har fel.

  5. @Pelle2:

    ” Har för mig att ingen har kunnat bevisa ett samband mellan tittande på våldsamma filmer och en benägenhet att bli våldsam i verkligheten. Rätta mig gärna om jag har fel.”

    Du har helt rätt och Anita Sarkeesian verkar helt omedveten om att USA numera har ett beslut i Supreme Court i den frågan. ”Brown v. Entertainment Merchants Association”

    ”Psychological studies purporting to show a connection between exposure to violent video games and harmful effects on children do not prove that such exposure causes minors to act aggressively. Any demonstrated effects are both small and indistinguishable from effects produced by other media.”

    (I korthet: De visade effekterna är för små för att vara av betydelse och de skiljer sig inte från effekter som uppstår som en följd av andra media som exempelvis tecknade serier som Pokemon)

    http://seanmalstrom.wordpress.com/2011/07/14/a-deeper-look-at-the-us-supreme-court-ruling-on-video-games/

  6. Pingback: Fuck you very much era pigor och drängar | WTF?

  7. Fast det är ju rätt uppenbart att gamers har problem med kvinnor överlag, oavsett vad de säger eller gör. Fast det kanske var därför de blev gamers, och det inte var spelen som gjorde de misogyna.

  8. @Axel Edgren: du måste definiera ”gamers” om du ska göra en så svepande kommentar. Du vet att en stor andel ”gamers” (folk som definierar sig själva som det) är kvinnor?

  9. @Axel Edgren:

    ”Fast det är ju rätt uppenbart att gamers har problem med kvinnor överlag”

    Gamers (varav en del är kvinnor) har inga problem med kvinnor, däremot har många kvinnor problem med gamers men det är ett självförvållat problem som skapades på tiden då kvinnor i allmänhet såg på gamers som losers. När väl framgången, pengarna och statusen kom så kom kvinnorna och media men då var det av naturliga skäl för sent för kvinnor och media hade varit en för liten del av att skapa den framgången.

    Spel blev inte populära för att pressen skrev om dem, pressen började skriva om spel för att de var populära. Likadant var det med kvinnor, de gjorde inte spel populära, däremot när spel väl blivit populära hade spelföretag råd att anställda modelltjejer på konventen så kallade ”booth babes” för att öka publiciteten. Av naturliga skäl blev det jobbigt för många tjejer eftersom killars uppmärksamhet riktades antingen mot själva spelen eller mot modelltjejerna som gjorde reklam för dem.

    Igen, detta var inte ett problem gamers hade med tjejerna. Det var egentligen inte ett problem tjejerna hade med gamers heller. Det var ett problem som vissa tjejer hade med spelföretags marknadsföring. På senare år har det också blivit ett problem med spelens innehåll men kom ihåg att innan grafikchipsen blev bra nog att detaljerat gestalta kvinnors kurvor i spel så fanns inte det argumentet (Tomb Raider, 1996)

  10. Men släääääpp den där töntiga ”The nerd doesn’t looks o bad now huh ladies”-ramsan.

    Kvinnor klarar sig utmärkt utan att behöva vända sig efter spelnördarna och tillskriva deras medium mer respekt än tidigare. Däremot finns det ett fåtal framgångsrika utvecklare, managers, VDar och andra administrativa som jobbar med spel och är attraktiva, men de är definitivt för upptagna för att hänga på spelforum.

    ”Av naturliga skäl blev det jobbigt för många tjejer eftersom killars uppmärksamhet riktades antingen mot själva spelen eller mot modellbrudarna som gjorde reklam för dem.”

    Ja tjejerna lider verkligen för att hardcore gamers inte riktar uppmärksamhet mot dem.

    ”På senare år har det också blivit ett problem med spelens innehåll men kom ihåg att innan grafikchipsen blev bra nog att detaljerat gestalta kvinnors kurvor i spel så fanns inte det argumentet.”

    Det beror såklart på att mediet närmar sig verkligheten mer och mer.

  11. Nämen, är ”kvinnor” även offer i fiktionen? Så hemskt! Åtala alla fiktiva karaktärer!

    (ironi)

    Apropå fiktion. När jag var ung var nästan alla skurkar fula i filmer. Nära sant också. Nästan alla skurkar i USA var icke-vita, såsom i verkligheten.

    Idag är det tvärtom i filmvärlden, vita är plötsligt skurkarna medans negrer som ett mirakel blivit både smarta och mindre kriminella än förr.

  12. @Risto Matinen: ”vita är plötsligt skurkarna medans negrer som ett mirakel blivit både smarta och mindre kriminella än förr.”

    Du får inte använda n-ordet. Sluta med det.

  13. @Axel Edgren:

    Din tomte! Varken du eller andra PK-snillen bestämmer över vilka ord jag använder! Anspråket är imbecillt!

    ”Neger” är ett helt neutralt ord i svenskan! Den som påstår annat är språkligt tondöv!

  14. @Risto Matinen: Nej, det är och kommer alltid vara onödigt sårande, precis som ”tattare” eller att tala om folk från mellanöstern som ”talibaner”. Det är bara att låta bli, även när det bara är på nätet.

  15. @Axel Edgren:

    Sårande för vem? Negrer som inte kan svenska blir sårade för att kallas för negrer som de är?

    Lösningen är enkel för dem: Åk hem!

    Lösningen för mig och andra svenskar är svårare: Att få dem åka hem! Dra in alla bidrag, så lär de packa sig iväg…

  16. @Axel Edgren:

    ”Men släääääpp den där töntiga ”The nerd doesn’t looks o bad now huh ladies”-ramsan.”

    Släpp själv, det har inte ett dugg med hur kvinnorna ser nörden som person. Det handlar om att vad än som är den dominanta kulturen är vad kvinnor vill vara en del av och nördkulturen är idag större än den så kallade ”Popkulturen” som samma tjejer hade sett som långt viktigare så sent som 1995 innan Sony bestämde att TV-spel inte längre skulle vara leksaker för barn.

    ”Kvinnor klarar sig utmärkt utan att behöva vända sig efter spelnördarna och tillskriva deras medium mer respekt än tidigare.”

    Kvinnor klarar sig inte alls utan att vara en del av nördkulturen eftersom nördkulturen idag är ett av de kulturellt dominerande uttrycken. Spelar ingen roll om du tar TV, Hollywood. Tvspel eller böcker. Som jag påpekat tidigare har ni helt missat och underskattat vad som har inträffat. Den simpla popkultur som en gång var dominerande hos vuxna är idag bara för barn.

    ”Däremot finns det ett fåtal framgångsrika utvecklare, managers, VDar och andra administrativa som jobbar med spel och är attraktiva, men de är definitivt för upptagna för att hänga på spelforum.”

    Det där är ju ett ännu roligare argument. Så först påstår du att gamers har problem med tjejer, sedan säger du att de som är ansvariga för att ha tillverkat spelen tjejer har problem med och marknadsfört dem på sätt tjejerna har problem med är dem som tjejerna tycker är attraktiva.

    Med andra ord ingen kille skall någonsin lyssna på vad tjejen säger hon gillar för om han bara är framgångsrik så tycker hon inte vad HON gillar är viktigt längre? Inte det bästa argumentet om man skall föra tjejernas talan att de själva inte bryr sig.

    ”Ja tjejerna lider verkligen för att hardcore gamers inte riktar uppmärksamhet mot dem.”

    Uppenbarligen gjorde de det för inom kort började tjejer på spelmässor klä ut sig till de mest avklädda spelkaraktärer de kunde hitta. COSPLAY kallas det, och det drar till sig en högre andel kvinnor än någon annan av nördkulturens olika aspekter.

    ”Det beror såklart på att mediet närmar sig verkligheten mer och mer.”

    Jovisst, men det innebär även att man inte kan skylla den initiala bristen kvinnor i publiken på sexiga spelkaraktärer. Det var brist på kvinnor i gamerkulturen INNAN det fanns sexiga kvinnliga karaktärer i spelen.

  17. @Axel Edgren:

    ”Du får inte använda n-ordet. Sluta med det.”

    Klart han får använda n-ordet om han vill. N-ordet är bara en variation av spanska för svart, negro. Lika klart är dock att det är rejält onödigt att göra det eftersom det i stort sett bara har effekten att försvaga alla ens argument i de flesta människors ögon. Vilket för övrigt är lika sant för ord som ”cisman” och ”rasifierad”. Sådana ord har ingen beskrivande funktion att tala om. De är rena lojalitetsdeklarationer gällande vilken sida man vill tillhöra i det amerikanska kulturkriget.

  18. ”Anita Sarkeesians huvudargument lyder alltså så här: De brutalt mördade och lemlästade männen räknas inte för de var inte sexiga nog. På vilket sätt man är mer empatisk för att man tycker mord är okej bara det är på mindre sexiga personer återstår för henne och hennes fans att förklara.”

    Det här borde skrivas ut som en matematisk formel. (Sexighet+gullighet)=skyddsvärde

  19. @Axel Edgren:
    ”Du får inte använda n-ordet. Sluta med det.”
    Nu projicerar du igen Axel. Undersök och avlägsta den gigantiska bjälken i ditt eget öga innan du tafatt försöker slå ner på det lilla grandet i din broders öga.

  20. @Axel Edgren:
    Fast det är ju rätt uppenbart att gamers har problem med kvinnor överlag, oavsett vad de säger eller gör. Fast det kanske var därför de blev gamers, och det inte var spelen som gjorde de misogyna.

    Jag försöker lista ut hur man skall kunna svara på dessa svepande påståenden. Det finns liksom ingen substans i dem. Ingen fakta att backa upp dem med, ingen större insikt i bredden av spelkulturen. Det är också påståenden som tyder på en rätt udda syn på människan.

    För att dra slutsatsen, en man blev en gamer för att han har problem med kvinnor istället för en man blev gamer för att han gillar kulturen, så måste man först ha dragit slutsatsen att det enda en man kan vara intresserad av är kvinnor. Alltså att män lever endast för kvinnors värde.

    Själv har jag nog ett större intresse för teknik/politik än jag har för kvinnor. Vilket gör att jag gärna spelar strategispel eller simulatorer av teknik/infrastruktur. Mitt spelintresse har alltså väldigt lite att göra med vilken inställning jag har till kvinnor. Den som började spela spel efter att uppskattat angrybirds, mario, sonic eller för den delen master chief gör nog inte det för att personen ser ner på kvinnor…

  21. @Risto Matinen:
    Lösningen för mig och andra svenskar är svårare: Att få dem åka hem! Dra in alla bidrag, så lär de packa sig iväg…

    Lösningen för mig är att sluta med kollektiv skuldsättning och istället be sådana individer som du att skärpa dig. Väx upp och sluta uppföra dig som en idiot. Du uppför dig på exakt samma sätt som feminister gör mot vita män. Om du inte kan se det så är du inte på något bättre än ”PK-sverige”. Du är bara andra sidan på det fascistiska myntet.

  22. @robjoh:

    Jaså, beter jag mig så som du skriver? En av mina tankar med att skriva här är att bidra till att sätta tokfeminismen i ett sammanhang:

    Attacken på den västerländska civilisationen, där tokfeminismen bara är en liten kugge och massinvandring av dysfunktionella tredjevärldspersoner är en stor kugge.

    Politiken i detta land är så absurd att det räcker med att vara oense med någon av de extrema ”PK-sanningarna” (tokfeminism, hypermassinvandring, antisvensk, antivit, antinormal, etc) för att småningom förstå att det går åt helvete och att frihetliga tankar poppar upp hos de som är intelligenta nog. Slår ett slag för ett av ”Klimatupplysningens” artiklar som kan vara av intresse: Svenskarna – världens näst mest indoktrinerade folk; http://www.klimatupplysningen.se/2014/07/02/svenskarna-varldens-nast-mest-indoktrinerade/ som illustration.

  23. @Axel Edgren:
    Risto, du är den mest urtypiske antifeministen här. Kärlek till dig.
    Du slutar aldrig att förvåna mig Axel. Du väljer ut en person av ett flertal som kommenterar. En person som dessutom har fått mothugg av en person som du har argumenterat mot på den här sidan tidigare, och han är den urtypiske antifeministen? Bias?

    @Risto Matinen:
    Attacken på den västerländska civilisationen, där tokfeminismen bara är en liten kugge och massinvandring av dysfunktionella tredjevärldspersoner är en stor kugge.

    Attacken på den västerländska civilisationen är samma attack som fällde den arabiska civilisationen. Det är attacken mot den vetenskapliga metoden, där helt klart den postmodernistiska skolan bakom genusvetenskapen hör till.

    Det går även att argumentera att de personer som tycker att barbariska religiösa seder skall vara överordnande för det sekulära samhället utför en sån attack. Det har dock väldigt lite med din kommentar ovan att göra.

    Din kommentar säger egentligen bara att du anser att invandrare från Afrika är dysfunktionella. Ska sanningen fram kan det mycket väl vara så att en och annan har upplevt krig eller liknande som gör dem dysfunktionella. Fast det ändrar inte faktum att majoriteten av dessa invandrare nog bara vill leva ett trevligt liv i den västerländska civilisationen, kanske med sina egna kulturyttringar.

    Fast det största problemet med din argumentation är inte att den är kollektivistisk och rätt uppenbart rasistisk. Nej det största problemet är att du inte ens förstår hur den västerländska civilisationen har uppkommit. Du verkar inte ens förstå vilken smältdegel av idéer den västerländska civilisationen är. Hur vetenskap från Greklands och Persiens storhetstid blandades ihop under arabvärldens storhetstid. Vetenskap som sedan blandades med Kinas kunskap under mongolväldet och som genom handel och utbyte av idéer byggde på den västerländska vetenskapen. Det du verkar förknippa med den västerländska civilisationen är isolation och stagnation, något som aldrig har skapat en högkultur.

  24. @robjoh:

    Robjoh levererar en svada som huvudsakligen är ett personangrepp med påhittade halmgubbar. Det är fantastiskt att det finns så många med livlig fantasi att utifrån några få rader skrivna av andra, måla upp en nidbild.

    Attacken på den västerländska civilisationen är samma attack som fällde den arabiska civilisationen.”

    Nej, inte alls! PK/kulturmarxismen/Frankfurtskolan/Västmarxismen var inte uppfunnen då. Läs gärna Nikodemus Unghs artikelserie om Frankfurtskolan och Västmarxismen i fyra delar; http://www.mises.se/?s=v%C3%A4stmarxismen. Serien är ganska ”tungt” skriven, så jag rekommenderar att läsa varje artikel åtminstone två ggr.

    Ett bra komplement är: Den heliga skulden; http://www.mises.se/2014/04/07/den-heliga-skulden/ där originalartikeln skrevs redan 1991 av Murray N. Rothbard.

    Även Jan Tullbergs artikel ”Politiskt Korrekt – vem är intolerant?” är läsvärd; http://tidningenkulturen.se/artiklar/debatt-mainmenu-91/samhe-mainmenu-134/12280-politiskt-korrekt–vem-aer-intolerant.

    Orkar inte förklara och korrigera robjohs vanföreställningar just nu, och dessutom är det väl långt från trådens ämne. Kan återkomma till saken i en annan lämpligare tråd.

  25. @Risto Matinen:
    Robjoh levererar en svada som huvudsakligen är ett personangrepp med påhittade halmgubbar. Det är fantastiskt att det finns så många med livlig fantasi att utifrån några få rader skrivna av andra, måla upp en nidbild.

    Gör jag? Då kanske du kan förklara vad du menar med att massinvandring är ett hot mot det västerländska samhället mer i detalj. Varför du känner dig tvingad att använda ordet neger. Dysfunktionell osv.

    Nej, inte alls! PK/kulturmarxismen/Frankfurtskolan/Västmarxismen var inte uppfunnen då.

    Jag har redan läst mises, och jag har även läst historia. Arabvärlden var den dominerande kraften inom vetenskapen efter Roms fall. Det som fällde det var dåtidens PK, den fanatiska tron på Gud. När matematik förklarades vara djävulens språk föll öppenheten som gett Araberna deras högkultur, och den arabiska kulturen har inte återhämtat sig från det fallet. Samma sak som Frankfurt skolan, ett ideal som är emot den kalla naturvetenskapen.

    Och om du nu hänvisar till Mises och Rothbard borde du inte se invandring som ett problem. För om det är några som hänvisar till fri handel, fri rörelse och frihet att resa så är det Mises och Rothbard. Det enda som kan hända är att vi får montera ner det västerländska socialistiska välfärdssamhället, vilket om du finner stöd hos Mises och Rothbard inte borde vara något problem.

  26. @robjoh:

    Robjoh har kanske läst länkarna jag gav till http://www.mises.se, men förmodligen inte förstått eller glömt vad där står. På annat sätt kan jag inte tolka svaret. Rekommenderar repetition…

    Där framgår det mesta av vad jag vill ha sagt. Eftersom tråden inte handlar om detta, passar jag till en lämpligare tråd. Förvisso tillåts här åtminstone av vissa moderatorer väldigt spretiga kommentarer, men jag ids också inte förklara mer för en för mig okänd person, utan vill ha en lite större publik. Gör ändå en onödig utvikning:

    Kort kan jag nämna att jag är en äldre herre som inte anpassar mitt språkbruk efter PK-nysvenska. Mer om det om/när Dolf skrivit sin utlovade artikel om ordet neger.

    För övrigt är jag inte emot invandring, utan emot massinvasion av parasiter och kriminella från tredje världen. Mer om det i lämpligare trådar.

    För min del får hela bidragssystemet skrotas, men det ska inte ske pga att oönskade utbölingar äter oss ur huset och bidragssystemet har ju inte monterats ner. Kostnaden för asylindustrin år 2013 var mellan 110-250 Gkr, beroende på hur man räknar. Den först nämnda är nettobidragen de överöses med och den högre inkluderar att de konsumerar mer av ”välfärdstjänster” och av undanträngningseffekter; http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/17444-litteratur-jan-tullberg-lasningen.

    Baksidorna är långt värre än så; eskalerande: våld, kriminalitet, motsättningar, upplopp, etc. Ett ”inbördeskrig” kommer att bli oundvikligt om vi inte får stopp på vansinnespolitiken och -invasionen på annat sätt. Då ryker tokfeminismen av bara farten…

    Mer än så sträcker jag mig inte här.

    Nej, nu har det blivit för mycket motsättningar även här, så jag drar en vits:

    Det sägs att kvinnor bara har 83 % av mannens lön, men de har ju även 100 % av sin egen lön…

  27. Usch: Skulle ha stått:

    Det sägs att kvinnor bara har 83 % av männens lön, men de har ju även 100 % av sina egna löner…

  28. Pingback: En summering av vad Nördkulturen lär oss om Jämställdhet | Genusdebatten