När till och med extremvänstern tycker att ”det ska fan vara politiskt korrekt”.
avatar

Dolfs logo

Eders Ödmjuke har läst lite Åsa Linderborg

Åsiktspoliserna förgiftar debatten om ras och kön

Det kan vara svårt att tro, men uttalandet kommer från Åsa Linderborg, gammal rödvinskommunist och krönikör på aftonbladet. Jag tog ju bland annat upp i inlägget Att vägra våga debatten hur hon ratade en debatt på Publicistklubben bara för att Avpixlats Mats Dagerlind skulle delta. Det är i alla fall intressant att en av den åsiktskorridorens vaktmästare nu noterat att det faktiskt är något lurt i faggorna. Hon börjar med att deklarera att hon betecknar sig själv som politiskt korrekt för att hon står för allas lika värde osv osv. Hon går vidare med:

Ofta stökar yttrandefriheten till det, det är ju lättare att vara PK om man tycker att fördomsfulla uttalanden ska förbjudas, men ibland tvingas man gå de ideologiskt delikata brottningsmatcherna.

En ganska intressant formulering i mitt tycke, jag tolkar det i alla fall som att hon är för förbud av oliktänkande, typ. Hon noterar i alla fall sen att:

Åsa Linderborg visar färg

Åsa Linderborg visar färg

Alla som kallar sig demokrater och humanister måste vara politiskt korrekta, annars är man egentligen nåt annat, men några har intagit positioner som känns omöjligt stelbenta. Ofta bygger de på misstroende, där man vägrar erkänna någons goda intentioner. Klimatet börjar likna det som fanns inom vissa vänsterkretsar på 70-talet; en dogmatism som resulterade i utrensningar. Det politiskt korrekta börjar slå över i ett slags polisiärt medvetande.

Halleluja! Sent skall syndaren vakna.

Intrycket av Linderborgs inlägg är i alla fall att den vänsterfeministiska identitetsfalangen har svårt att hålla sams. Linderborg tar upp hur det orsakat slitningar när Kajsa Ekis Ekman i sin bok ”Varat och varan” använder ”han” om en transkvinna och hur detta, trots att Kajsa Ekis Ekman tydligen vid flera tillfällen pudlat för att hon använt ”fel” pronomen, har lett till att flera arrangemang där hon deltagit som talare har bojkottats.

Liv Strömquist har också fått kritik för sitt seriealbum ”Kunskapens frukt” som handlar om ”det som brukar kallas för det kvinnliga könsorganet”. Och sånt går givetvis inte för sig.

Liv Strömquist, mensens hjältinna

Liv Strömquist, mensens hjältinna

Även hon har anklagats gå cisnormativitetens ärende. Det hjälper inte att skriva ”det som brukar kallas”, hon anses ändå gnugga in att det bara är kvinnor som har slidor, när det faktiskt också kan vara människor som är män som har det.
Jag kan förstå att transpersonerna känner sig exkluderade, men faktum är att 99,5 procent eller fler av alla kvinnor har en fitta och den ger oss en massa gemensamma erfarenheter såsom lönediskriminering, dubbelarbete, högre sjuktal, förminskning i det offentliga rummet etc.
Det är klart att transkvinnor är kvinnor och transmän är män, men kan vi inte prata om snopp och snippa förnekar vi könsförtrycket. Då kan vi heller inte prata om patriarkatet eller ens kämpa för jämställdhet.
Det finns också identitetspolitiker som menar just det: ordet jämställdhet ska bort, eftersom det implicerar män och kvinnor som ”naturliga” och givna kategorier.
Då blir det inte mycket kvar av feminismen. Och det blir inget kvar av vänsterns systemkritik när allt kokar ner till en extremindividualistisk mikronivå. Liberalism, helt enkelt.

Linderborg tar också upp problemet med att kritisera kulturminister Bah Kuhnke, för all kritik av hennes inkompetens tolkas som rasism, och hur det är ett problem att ”Tomas Ledin stannar hemma och håller käft”.

Det är ett ganska långt inlägg (det är ett blogginlägg, inte en tidningskrönika), men det är väl värt att läsa. Jag har personligen ett intryck av att identitetsvänstern håller på att rämna, vansinnet har nått sådana proportioner så inte ens inbitna kommunister kan blunda för det längre.

Åsa Linderborg vet att bära stjärnan nära hjärtat..

Åsa Linderborg vet att bära stjärnan nära hjärtat..

©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.

Om Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

Hjärtlös filantrop och altruistisk cyniker                                                                                  Minimal moderering begränsad till rena nödvändigheter.                                                         Skitstövlar åker ut permanent med en fet spark i ändalykten.                                                   e-mail: dolf.gd@hotmail.com

Kommentarer

När till och med extremvänstern tycker att ”det ska fan vara politiskt korrekt”. — 17 kommentarer

  1. Min läsning:

    Åsiktspoliserna [- när de går så långt att de baserat på enskilda snedsteg bannlyser även feminister som vill väl -] förgiftar [den internfeministiska] debatten om ras och kön.

    Jag tror inte att hon är villig att lämna feminismens diskursiva bubbla, och prata med utomstående; hennes inlägg handlar bara om hur mycket av feminismen som skall inkluderas i bubblan – för de som står utanför skall åsiktspoliserna fortsätta sin verksamhet.

  2. @bittergubben:
    Nä, jag tror inte heller att hon gör någon slags avbön. Men det visar väl på att det måste finnas ganska starka slitningar inom identitsvänstern.

  3. ”Då blir det inte mycket kvar av feminismen”, Ojdå, vad skall vi syssla med då? Vi får väl ”hoppas” den överlever ett tag till, nu när det börjar bli lite kul.
    Det vi, i alla fall jag, vill ha bort är statsfeminismen. Från vänster till höger. Är någon med?
    Utanför ämnet, var på bokmötet i Söderköping, med bl.a. Annelie Sjöberg (AVFM). När vi började ta över så bröt ordförande…

  4. @Kalle: Det är den texten jag länkat till, fast den är cachad på archive.today, vill du verkligen gå till själva aftonbladet (eller rättare sagt bloggen, för det är inte aftonbladet i sig) så finns den ursprungliga adressen angiven längst upp på den cachade versionen.

  5. Alltså det här med att identitetspolitiken skulle vara något liberalt? För mig som liberal går det inte ihop då jag anser att det är en paradox till liberalismens grundtanke.

    Kan någon förklara det liberala i att klumpa ihop människor efter preferenser som kön, hudfärg och sexuell läggning? Hur kan samhället få en ökad förståelse för individen och hur kan individen få en ökad förståelse för sig själv och sina medmänniskor när folk tillskrivs egenskaper efter hur de ser ut, vad de har mellan benen osv.

    Jag finner det väldigt besynnerligt.

  6. Låt vänstern trampa omkring försiktigtpå äggskal, som de tvingat alla andra att göra i decennier.

  7. @Patrik:

    Grundtanken är att så länge en människa är utsatt för diskriminering eller fördomar så är den människan inte i sanning helt fri.

    Problemet är förstås att man tolkar alla skillnader mellan grupper som en direkt konsekvens av diskriminering, när så inte måste vara fallet.

    Om man tror att kvinnor är mer föräldralediga än män för att ett förtryck existerar så blir det liberalt att förespråka kvoterad föräldraförsäkring.

    Likaså blir det till en liberal tanke om man anser att lönearbete/karriär rent objektivt har ett högre värde än att vara med sina barn.

    Då behöver någon befria kvinnorna från sitt ok och leda dem ut i friheten.

    Så tanken var väl god, men sedan rättså fort efter den där initiala tanken så gick det bara utför.

  8. @Mk

    Ja å det är väl som sig bör. Men sen är det som du säger väldigt många tankevurpor.

    Folk som blir diskriminerade ska självklart få upprättelse = det som gäller för alla andra. Det är när folk ska få mer rättigheter och mindre skyldigheter än ”det som gäller för alla andra” som hela projektet blir kontraproduktivt.

    Då har du flyttat fokus från att behandla någon juste och rättvist till att återskapa samma problematik . Å det som gör det man idag pysslar med riktigt farligt är att stat och akademi är drivande i galenskapen. Samhället kommer bli mer polariserat mer fördomsfullt å mindre tolerant.

    Att idiotin inte är uppenbar kan endast förklaras med egoism.

  9. Problemet är förstås att man tolkar alla skillnader mellan grupper som en direkt konsekvens av diskriminering, när så inte måste vara fallet.

    Vill dra en personlig anekdot från detta citat. Jag har samiskt påbrå och hamnade i en diskussion med en utav mina morbröder som kan räknas som en ”riktig” same ang förtrycket av samer.

    Han drog någon harang om att när han gick i skolan så fick man inte prata samiska på skolområdet och drog slutsatsen att detta var ett tydligt tecken på diskriminering.

    Rebell som jag är frågade jag näsvist om det var just samiska man inte fick prata eller om det gällde alla språk som inte var på svenska?

    Å då kom det fram att det gällde alla språk. Det var med andra ord inte samiskan i sig som var bannlyst utan art Svenskan var norm.

    Min följdfråga blev då, var inte det bra? Visst alla i er by pratade samiska men om du ser det ur ett större perspektiv. Förstå hur fastlåst du hade blivit i ditt eget land om du inte lärt dig svenska! Du blev tvingad att prata svenska för att majoriteten av populationen i Sverige pratar svenska. Man hade gjort dig och samhället en björntjänst om man hade fört undervisningen på samiska eller mehänkäli.

    Det är med samma logik som du blev drillad i att lära dig svenska som dina barn blev drillade i att lära sig Engelska. Å det är med samma logik som morgondagens barn kommer få lära sig Mandarin. Det handlar om att se den större bilden och att du som individ inte ska hamna efter i morgondagens samhälle.

  10. Åsa Lindeborg är inte bekväm med att hon och hennes väninnor utsätts för samma sorts befängda kritik som hon själv utsatt andra för.Därför gnäller hon.

  11. @micheal

    Just precis! Egoister förstår inte konsekvensen av sitt handlande förän de själva blir utsatta för samma medicin.

    Nog för att Inglorius Basterds sätt att lösa problematiken med att plocka ner människor som Åsa genom att rista in ett hakkors i pannan på dom är primitivt och inhumant så är det likväl en effektiv metod.

    För när pendeln så småningom svänger så kommer människor likt Åsa påstå att det var just det dom menade helatiden.

    Å det är människor likt Åsa som kommer ta åt sig äran.

  12. Och om någon nu vill misstolka det jag skrev till att jag och genusdebatten vill rista in tecken i pannan på folk som vi tycker varit drivande i den allmänrådande tankevurpan så är det självklart inte det jag menar bokstavligt.

    Det jag menar är att det är lustigt hur fort människor glömmer vilka och varför vi som samhälle har kapsejsat.

  13. Patrik skriver, -”Det jag menar är att det är lustigt hur fort människor glömmer vilka och varför vi som samhälle har kapsejsat. ”

    Nej ingen glömmer, emellertid förespråkarna för kränkande livstil vilket Åsa.L med de sina och dessas livstil kommer icke att samtalas om eller att användas som referens mera dagligen, nu och i en framtiden, av den enkla anledningen att dessa karaktärer oavsett generation sitter på media som; SVT, SR, samt papper, vilket är den största förmedlaren mot allmänningen av vad som justnu-agenda anses vara, rätt och riktigt.

    Att den fascitoida samtalstonen mellan media och övrigt folk i Sverige har kommit att bli såpass rumsren och framförallt till aktuella nivå och under såpass lån tid sedan mitten av 70-talet, är nog mera kopplat till försörjning/utkomst, maktrus det är icke ett litet antal människor i Sverige vilket är kopplade till att styra annan/annat och det antalet kommer att öka av naturliga skäl, Svensk industri försvinner.

    Det är icke tvunget att bo i Sverige för avkomman, om än något sorglig utveckling.

  14. Angående den numera begärliga Svenska lukrativa och skyddade arbetsplatsen med missionen ”tro sig veta vad bäst är för andra” och galna poliser, givet ingent nytt, som ska bli änn mera galna genom Södertörns högskolas polisutbildning.
    Polisutbildning är givet icke fy-skam om man händelsevis vill byta uppdrag till annat i samma andemening dock annan skepnad, e-väldär egentliga varför Södertörn kommit in i bilden, forma enkla myndighetsutövare som kan grenas vidare som en ännu mera mycket farlig utövare i myndighet, oavsett.

    Tag en titt i texten och begrund spektaklet runt en familjeangelägenhet och konstatera hur liten en människa kan göra sig sjävt enbart för att försörja sig.
    ( http://se.avoiceformen.com/feminism/ni-kan-ryta-bast-fan-ni-vill/ )