För att klargöra det får vi gå tillbaka till en debattartikel i aftonslusket, pubbad den 4 mars förra året (fast de i mitt tycke borde ha hållit den fram till 1 april), skriven av ingen mindre än herr utbildningsminister Frigolit i egen hög person. Där skisserar då denna fantastiskt kompetenta och minst sagt handlingskraftiga politiker (alla fattar att jag är ironisk va?) ut lösningen på problemen som den svenska skolan brottas med idag. Ett snabbt sammandrag:
I dag presenterar vi vad en ny regering skulle kunna göra under sina 100 första dagar. Det Björklund inte gjort på 2710 dagar, visar vi hur en ny regering kan prioritera.
Istället för att lägga energi på sådant med inga eller negativa effekter för eleverna, som Moderaternas krav på betyg för nioåringar eller alliansens vilja att avskaffa förskoleklassen, vill vi fokusera på möta skolans tre mest avgörande utmaningar:
- Lärarkrisen
- Elevernas lust för lärandet
- Ojämlikheten
…
Därför vill vi under de 100 första dagarna i regering:
- Utarbeta en rekryteringsstrategi. …
- Höja lärarlönerna. …
- Ge alla nya lärare ett introduktionsår. …
- Införa ROT-avdrag för skolan. …
- Reglera förskolans gruppstorlek. …
- Införa läsa-skriva-räkna garanti. …
- Bemanna skolbiblioteket. …
- Stärka de estetiska ämnena. …
- Tillkalla en skolkommission. …
- Fasa ut tidiga val. …
- Påbörja arbetet med att bli kvitt vinstjakten. …
Gustav Fridolin
Språkrör (MP)
Jättebra. Frigoliten mer eller mindre lovade att fixa skolan. Fast det är tydligen inte alla som litar på att Frigoliten verkligen skall få till det. För i fredags pubbades i aftonslusket som svar på Frigolitens debattartikel från i våras en ny debattartikel från Christer Nylander (FP), vice ordförande i utbildningsutskottet, där han hävdar att:
I en debattartikel i Aftonbladet den 4 mars i fjol lovade Gustav Fridolin att om bara han blev utbildningsminister skulle han lösa skolans problem på 100 dagar. Det har i dag gått 100 dagar sedan Fridolin blev utbildningsminister. Det enda som presenterats hittills är fyra propositioner som hittades färdigskrivna i Jan Björklunds skrivbordslåda, en OECD-granskning av svensk skola som Björklund beställde och ett budgetförslag för utbildningsområdet som inte vann riksdagens stöd.
Det är klart, om en företrädare för oppositionen sätter så mager tilltro till utbildningsministerns effektiva åtgärder och insatser så kan det knappast bli annat än pannkaka av alltihop, eller hur? Det tyckte tydligen inte Frigoliten, för han var så snabb att besvara detta tragiska angrepp på hans heder, att han på vidrigheter24/7 vederlade Nylanders fula angrepp och lögnaktiga påståenden redan dagen innan dessa publicerades:
Där fick du så att du teg Nylander. Det är ju solklart att det är rubriksättaren som ljög om vad Frigoliten sa. För Frigoliten sa faktiskt aldrig att han skulle göra något på 100 dagar. Förutom att det är väldigt nedrigt att tjafsa om den marginella skillnaden mellan 100 dagar och 6 år, så talade han bara om vad en hypotetisk ny regering skulle kunna göra. Ingenstans säger han att en ny regering kommer att göra något av detta. Och givetvis är förutsättningarna för att en regering skall kunna åtgärda några problem att varken verkligheten eller en motvalls opposition sätter käppar i hjulet. Om alla, verkligheten inberäknat, bara samarbetar så kommer allt att gå bra. Dessutom är det faktiskt så, om man läser noggrant, att ingenstans säger Frigoliten ens att det handlar om en regering där han skall ingå. Det är ju helt uppenbart att den handlingskraftiga regering som kommer till rätta med skolproblemet är en där Frigoliten inte ingår. Det förstår var och en med en IQ högre än rumstemperatur. Så det är verkligen ett hugg i ryggen, Nylander, att komma och hålla Frigoliten ansvarig för bristande resultat.– Nej, det är mest borgerligt trams att påstå att jag sagt att man kunde rädda skolan på 100 dagar, det var inte jag som satte rubriken. Men på punkt efter punkt har vi kommit fram till lösningar om vad som behöver göras, säger Gustav Fridolin till Nyheter24.
Dock menar han att flera reformer har skjutits upp efter att regeringens budget inte lyckades få stöd i riksdagen. Det menar Fridolin kommer att fixas i vårens budget.
…
– Inom forskning brukar man tala om att i en enskild skola kan man vända en negativ utveckling på ett eller två år. För ett helt skolsystem brukar man tala om sex år. Så det är ett rimligt krav att ställa på en ny regering, om sex år ska vi ha vänt utvecklingen i svenska skolan. Målet borde ju vara att alla elever vid det laget lämnar grundskolan med behörighet till gymnasiet, säger Fridolin.
Själv är jag gammal och grå, slutade skolan redan på stenåldern när vi var tvungna att räkna med räknesticka. Jag är avundsjuk på dagens elever som får gå i Frigolitens fantastiska skola. För att inte tala om de som har Frigoliten som lärare. De måste nästan förgås i en spasmodisk kunskapsorgasm.
Men, men, ingen lycka vara för evigt, Frigolitens 100 dagar har nått sitt slut, och, nåja, det kunde ha varit värre. Det kunde ha varit 120 dagar med Sodomi och Gonorré. Eller hade det egentligen varit värre? Jag överlåter till den trogne läsaren att göra sin egen bedömning.
©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.
Pingback: Lite från gårdagen | WTF?
MPs väljare lär dock inte bli besvärade över det brutna löftet, eftersom de har svårt att greppa en så lång tidsrymd som 100 dagar. För dem gäller ”här och nu” och den längsta framförhållning de har är ”nästa veckoslut”.
@Rick: Det är väl en förutsättning för att vara mp-väljare att man inte störs av logiska kontradiktioner.