Den största gruppen som gett filmen ett lågt betyg är gruppen män i åldern 30-44, alltså män som var i tonåren när den första filmen kom ut år 1984.
Och jag kan bara inte låta bli utan måste ge mig in och ägna mig åt en av mina favoritsysselsättningar, mediabusting.
Jag tror det är ganska uppenbart varför jag inte kan motstå godbiten ovan, men för eventuellt högutbildade radikalfeminister som irrat sig in på denna sida och faktiskt hjälpligt kan stava sig igenom texten så kan jag avslöja att matematik (det där när man bollar med siffror) avslöjar att män som är 30 år gamla inte ens hade påbörjat sin aktiva simtävling till det passivt väntande ägget när ursprungsfilmen släpptes 1984. Och männen som är 44 var 12. Men tonåren har väl, precis som våldtäkterna, numer ganska flytande gränser.
Tydligen har de upptäckt missen för de har nu redigerat bort just det där med tonåren från artikeln, men det finns (ännu så länge) kvar i ljudklippet. I vilket fall som helst var det för sent, för jag hade redan fått blodad tand och kunde inte låta bli att pilla i deras påståenden.
Så jag gör som Erik brukar, tar det bit för bit (men inte varenda mening).
Användare, huvudsakligen män, har gått in på sajten och röstat 1 av 10 på den nya Ghostbusters, vilket har lett till ett lågt snittbetyg för filmen på Imdb.
Ren floskel-truism och tautologi. Det är så det funkar, låga röster drar ner snittet, höga röster drar upp det. Det är liksom poängen med att många röstar, man får en bild av vad folk tycker.
På den något mer expert-influerade filmsajten Rottentomatoes har filmen just nu betyget 73 av 100.
Och? Om en film är bra eller inte är i högsta grad en subjektiv åsikt, inte något som kan objektivt mätas med en måttstock eller sextant.
Helt bortsett från att jag undrar hur de vet att det är ”ett resultat av politiskt motiverade recensioner” så kan jag bara säga att, jaha, är inte politiska budskap eller politisk kontext en giltig anledning att ogilla en film? Det är ju ett ständigt tjat i svenska media (särskilt propaganda service) om hur hemsk filmbranschen är för att den är mansdominerad och man har ju t.o.m. infört infört Bechdelmärkning på filmer i vissa sammanhang. Det om något är väl att värdera filmer utifrån en politisk kontext. Jag tycker själv att filmer (och tv-program) förstörs av att politiska ställningstaganden lyser igenom, vilket får mig att tappa intresset för dem.Många menar att detta är ett resultat av politiskt motiverade recensioner av användarna på imdb, där personer helt enkelt röstar ner filmen, inte för att de ogillar filmen, utan för att de ogillar tanken på filmen.
Dessutom utan att ha sett den, filmen har nämligen inte haft premiär på de flesta ställena.
Det här finner jag nästan hysteriskt roligt, med tanke på att GenusDebattens egna rabiata husfeminist igår (på en direkt fråga från mig om han hade sett filmen) sade att ”Filmen, när jag gick och såg den, var rätt bra.” Wikipedia anger att ”Svensk premiär är beräknad till 27 juli 2016.” Min fråga till Axel var ärligt ställd utan baktanke, jag visste inte om att filmen inte hade haft sverigepremiär ännu. Jag kan förstås inte utesluta att han faktiskt har sett den, men ställer mig tveksam till att han gått och sett den i sverige.
Men propaganda services påstående att folk röstat utan att ha sett filmen står på betydligt lösare grund än det skulle göra om jag anklagade Axel för att ljuga. Enligt Wikipedia gäller att ”Filmen hade galapremiär på Grauman’s Chinese Theatre i Los Angeles 9 juli 2016. Den hade premiär 11 juli 2016 i Storbritannien och har premiär i USA 15 juli 2016.”
När jag granskar recensionerna på IMDb hittar jag tre recensioner från den 10 juli (den första gav 7★, den andra 2★ och den tredje 1★). Det är alltså dagen efter den haft galapremiär i Los Angeles. Den 11 juli, när filmen släpps i UK (som man bör tänka på ligga 7–9 timmar före USA i tid) dyker det upp 39 recensioner med 4★, 8★, 1★, 1★, 3★, 1★, 1★, 3★, 7★, 4★, 1★, ?, 1★, 4★, 2★, 8★, 1★, 1★, 2★, 1★, 1★, 10★, 8★, 3★, 1★, 6★, 4★, 2★, 8★, 10★, 1★, 1★, 1★, 1★, 2★, och 1★ i betyg = totalt 122★ på 38 recensioner de två första dagarna (jag räknar inte med den markerad med ’?’ eftersom den inte gav något betyg fast den var positiv), dvs. ung. 3.2★ i snitt.
Men det är som synes inte bara dåliga recensioner utan också positiva, till och med ett par tior. Och per vad jag kan se så är det också män som har gett de höga betygen de första dagarna. Lite lustigt är att jag såg åtminstone en positiv recension redan de första 3 dagarna som anklagar andra för att ha gett filmen dåligt betyg utan att ha sett den. Av de recensioner jag sett så ger alla intryck av att vara bona fide, dvs. oavsett vad man tycker om dem som recensioner så verkar de vara äkta.
Enligt imdb:s egen statistik för filmen Ghostbusters, har i skrivande stund 5 446 kvinnor gett betyg åt filmen, medan 17 707 män har röstat.
Och? Det är som vanligt. Att kvinnor inte bryr sig och inte är intresserade framhålls som ett jämställdhetsproblem.
Männen ger dessutom ett lägre snittbetyg: 4,5 mot kvinnornas 8,1.
Denna formulering ter sig minst sagt märklig med tanke på att den neutrala mitten, på en skala 1–10, är 5. Det som framgår av siffrorna (och observationen att männens recensioner har en ganska god spridning med både låga och höga betyg) är snarare att kvinnorna har ett otroligt högt snitt. Och 8.1 är högt, titta på min lista lite senare och se vad det är för filmer där som ligger på den nivån.
Tommy Gustafsson, professor i filmvetenskap vid Linné-universitetet, tror inte att det är en tillfällighet.
– Det är renodlad misogyni, helt enkelt, och att de gör så är väldigt korkat. Och att det kan bli en sådan hybris där man påstår att det förstör ens barndom på grund av de kvinnliga huvudrollerna, förstår jag inte. Han fortsätter:
– Om man inte känner till diskussionen när man går in på sajten, ser en fyra och struntar i att se filmen, då har det en negativ påverkan. Filmer som har fått fyra och neråt i betyg, brukar inte vara så bra.
Jag vågar nästan sätta mitt huvud på att ”renodlad misogyni” bara är något han tagit ur tomma luften utan några som helst sakliga skäl. Men det är så det brukar låta i sverige, ”bara för att … kvinna”. Jag undrar också varifrån han har fått sin idé om att folk påstår att deras barndom förstörs på grund av de kvinnliga huvudrollerna. Naturligtvis gör många jämförelser med originalfilmen, och en del av dem såg den som barn, men jag har inte sett någon som beklagat sig över att ha fått sin barndom förstörd.
Många menar att Imdb är mer demokratiskt än prisutdelningar som Oscars eller BAFTA, eftersom att vem som helst kan logga in och rösta.
Det är väl onekligen en poäng?
Enligt statistiken är 80 procent av de som röstar män och av de filmer som Imdb:s användare anser vara de 20 bästa filmerna någonsin, är det inte en enda som har en kvinnlig huvudkaraktär. Och av de 250 bästa filmerna enligt Imdb, hittar vi inte en enda kvinnlig regissör.
Och vems fel är det? Varför gör inte kvinnliga regissörer bra filmer som jag vill se? Alla bra regissörer (jag fäster mer vikt vid vem som regisserat filmen än vid vilka skådespelarna är) jag gillar är män. Den enda kvinnliga regissören jag kan nämna rakt av är Sofia Coppola. Ungefär samma sak gäller författare. Jag väljer inte på något vis medvetet män framför kvinnor, men det är på något vis ganska symptomatiskt att en kvinna som skrev romans som jag verkligen gillade, Madeleine Brent, visade sig vara en pseudonym för Peter O'Donnell, skaparen av Modesty Blaise.
Sen tar filmen upp att folk väljer bort filmer med låga betyg. Gör de verkligen? Det är väl ett ganska välkänt faktum att recensenter och gemene man ofta har vitt skild syn på konst. Inte så konstigt om man tänker på att recensenter förmodligen har ett mer djupgående intresse för det de recenserar, medan gemene man många gånger bara vill ha ytlig förströelse. Personligen väger jag in vad det är för typ av film och vem det är som betygsätter den i min bedömning. Ett dåligt betyg är i vissa sammanhang snarare en markör för att jag faktiskt kan komma att uppskatta den.
Sist men inte minst, det kan ju vara läge att jämföra betygsättningen på lite olika filmer. Jag gjorde en lista av både bra och dåliga filmer, en god portion komedier, men inte allt. Att Kubrick och Tim Burton är överrepresenterade beror på att de tillhör mina favoriter. Jag har rangordnat dem efter betyg i fallande ordning (och när de har samma betyg efter årtal). Ghostbusters 2016, som jag grönmarkerat förekommer på 4 platser, manligt snitt, kvinnligt snitt, totalt snitt, och totalt snitt utan hänsyn till olika antal män och kvinnor. Tidigare Ghostbusters är blåmarkerade. Tyvärr har jag inga jämförelser för hur rösterna fördelar sig per kön för övriga filmer. Men kan man gissa att det föreligger klara skillnader när det handlar om t.ex. Sex and the City?
Seriöst, ta och jämför placeringarna med andra filmer.8.6 | The Silence of the Lambs (1991) | Förvånar väl ingen att detta mästerverk hör till mina favoriter. |
8.5 | Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) | Kubrick och Peter Sellers. Komedi i den högre skolan. |
8.5 | The Great Dictator (1940) | Chaplins klassiker. Måste ses. (En snutt fanns med i Lucialuckan på min adventskalender 2014) |
8.5 | Alien (1979) | Ridley Scotts klassiker. Huvudpersonen Sigourney Weaver har också en av de ledande birollerna i den ursprungliga Ghost Busters. |
8.4 | The Shining (1980) | Kubrick och Nicholson. Oslagbar kombination. |
8.4 | A Clockwork Orange (1971) | Bästa filmen någonsin, alla kategorier. |
8.3 | Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) | Halleluja, Jim Carrey (och Kate Winslet) i en film med som är riktigt bra. Men så är det inte heller komedi utan ett lågmält romantiskt drama med sci-fi-premisser. |
8.3 | Monty Python and the Holy Grail (1975) | Tänk om mördarkaninen är en förfader till fröken Kanin, kanske bäst jag passar mig! |
8.3 | 2001: A Space Odysey (1968) | Kubricks banbrytande klassiker. En äkta science fiction utan bullrande rymdskepp i vakuum. |
8.2 | Blade Runner (1982) | Sant mästerverk. Baserat på ett sant mästerverk. (Do Androids Dream of Electric Sheep av Philip K. Dick) |
8.2 | Sjunde inseglet (1957) | Bästa svenska filmen någonsin, alla kategorier. Konkurrensen är visserligen inte särskilt stor, men den förtjänar tveklöst sin plats i filmhistorien. |
8.1 | Ghostbusters (2016) | Snittbetyg för kvinnor. |
8.1 | Life of Brian (1979) | Det är något som skaver när en feministisk (antar jag) re-boot med Ghostbusters får samma snittebetyg av kvinnor |
7.9 | Edward Scissorhands (1990) | Tim Burton, (var denna film som fick mig att upptäcka Tim Burton, jag såg den för det var en av Vincent Prices allra sista filmer innan han dog) |
7.9 | Monty Python Live at the Hollywood Bowl (1982) | Kvinnorna ger alltså feministiska Ghostbusters högre betyg än denna. Ryser. |
7.8 | Ghost Busters (1984) | Härligt fräsch när den kom. |
7.7 | Love Actually (2003) | Jag tycker romantiska komedier över lag är okej förströelse. Väldigt få av dem är verkligt bra. Denna tycker jag dock är så bra att jag tappat räkningen på hur många gånger jag sett den (men det är i alla fall inte tvåsiffrigt ännu; tror jag). |
7.4 | Corpse Bride (2005) | Tim Burtons härligt absurda dockfilm om killen som blir gift med ett lik. |
7.4 | Gremlins | Behöver väl knappast sägas att jag njöt ohejdat av de små monstrens framfart. |
7.3 | Dumb and Dumberer (1994) | Helt jäkla obegripligt betyg. Sämre film får man leta efter. Komedier med Jim Carrey är kass. Men till min stora förvåning är han bra i mer seriösa roller. |
6.9 | The Mask (1994) | Jim Carrey som sämst |
6.8 | 50 First Dates (2004) | Adam Sandler, Drew Barrymore. Hyfsad romkom grundat på kul koncept |
6.7 | Charlie and the Chocolate Factory (2005) | Tim Burtons surrealistiska version |
6.5 | Ghost Busters II (1989) | Tror jag sett, men har inget bestående intryck av den |
6.3 | Ghostbusters (2016) | Snittbetyg om antalet män och kvinnor hade varit lika. |
6.3 | Mars Attacks! (1996) | Tim Burton, ondskefulla utomjordingar av ett sällan skådat slag. Helt obetalbar. |
6.2 | Dark Shadows (2012) | Tim Burtons vampyrkomedi. Det var den här filmen som ledde till att Johnny Depp och Alice Cooper bildade Hollywood Vampires |
6.1 | What Happens in Vegas (2008) | Cameron Diaz och Ashton Kutcher. Så förmodligen ingen förlust att jag har missat den. |
5.6 | Fool’s Gold (2008) | Matthew McConaughey, Kate Hudson, Donald Sutherland. Har inte sett, trots att jag gillar alla 3 skådespelarna. Men då skall det nog vara mer seriösa roller. |
5.5 | The Pink Panther 2 (2009) | Steve Martin, inte Peter Sellers. Vet inte om jag sett just denna, men har sett någon av Steve Martins Pink Panther-filmer, ok förströelse. |
5.5 | Sex and the City (2008) | Gäsp |
5.5 | The Hot Chick (2002) | |
5.4 | Bride Wars (2009) | Tror jag sett den och har för mig att den är ok. |
5.4 | Land of the Lost (2009) | Will Ferrel. Ok och kul på sitt vis. Den här filmen passar faktiskt bra som jämförelse med Ghost Busters. De tillhör på något vis samma changer av sci fi-komedi. |
5.3 | Ghostbusters (2016) | Snittbetyg totalt, utan hänsyn till kön. |
4.9 | Year One (2009) | Jack Black. Tror jag sett, men kommer inte ihåg. |
4.5 | Ghostbusters (2016) | Snittbetyg för män. |
4.3 | Sex and the City 2 (2010) | |
3.8 | The Love Guru (2008) | Har sett den, men kommer ärligt talat inte ihåg vad jag tyckte om den. Men Mike Myers har aldrig hört till mina favoriter. |
3.5 | Vampires Suck (2010) | |
3.4 | Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd (2003) | Har inte sett den. Såg den ursprungliga Dumb and Dumberer med Jim Carrey. Det räcker och blir över. |
3.4 | Jack and Jill (2011) | Tror inte jag sett. Adam Sandler, så förmodligen inte heller någon förlust. |
2.2 | Son of the Mask (2005) | Vill inte se. Räcker med att jag såg The Mask. Urk! |
©2016 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.
”eventuellt högutbildade radikalfeminister”
Du menar nog ”långtidsutbildade”!
Sen låter onekligen 8.1 otroligt högt. Blade Runner rankas ofta som den bästa SF filmen någonsin och Clockwork är som sagt ett av de stora mästerverken.
Om någon indikerar detta troligen att många av kvinnorna röstar falskt, dvs. ger högre poäng än de verkligen tycker att filmen förtjänar.
Smaken är som baken. Opinions are like assholes, everybody’s got one. (Dirty Harry-citat) Jag gillar Dum och Dummare men det är Jeff Daniels som är roligast i filmen. Jim Carrey är mest enerverande. Dr Strangelove har en del roliga scener, speciellt med Cowboyskådisen Slim Pickens som B52 pilot. Monty Python at the Hollywood Bowl kan jag nästan utantill. Sen är det inte mycket på listan som jag har något speciellt intresse av.
Har väl sett de flesta filmerna och håller i det stora hela med förutom att Persona är den bästa svenska film som gjorts enligt mig.
Steve Martin har väl inte gjort en rolig film sedan Bowfinger.
MundateMatt talar om Rottentomatoes i ”[Movies] Let’s talk about GHOSTBUSTERS getting Slimed at the Box Office”
”Certified fresh?” Kritiker get 73%, Publik 53%. För att få detta har man räknat 6.5 av 10 som ”fresh.”
”Top Critics” ger 58%, genomsnitt 6.3 av 10.
(Kvinnliga regissörer? Vet ingen. Jo, förresten, Point Break är kass.)
@Dolf ”GenusDebattens egna rabiata husfeminist”
Helt fantastiskt! xD
Till skillnad ifrån Hustomten så ska man inte mata honom, det är då han går bärsärk.
@Utlandssvensk:
Nä, jag menar att kan de läsa är de att betrakta som högutbildade.
Och ja, 8.1 verkar otroligt högt. Jag har inte sett någon film som når upp till 9 i snitt. Det är överlag, vad jag kan se, bara riktiga solida klassiker som kommer upp i snittbetyg över 8. Så att kvinnorna har 8.1 i snitt på rebooten av Ghostbusters när originalet ligger under 8, ”I call bullshit”.
Och det var liksom det som var poängen med listan. Att sätta betygen i en kontext.
@T:
Det är ju helt okej. Syftet var ju bara att ge jämförelser. Oavsett vad man själv tycker om filmerna i listan så inser man väl att de med snittbetyg över 8 inte är vilka dussinfilmer som helst.
Vad gäller just Dumb & Dumberer så kommer jag ihåg att det var ett enda ställe i hela filmen som faktiskt gick hem hos mig, och det var när han springer ut i gången till flygplanet (som inte är där) och man ser inne i från terminalen hur han ”trillar ut” i bortre änden av gången. Men som sagt, syftet var att ge en kontext till betygen för nya Ghostbusters.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
”Och det var liksom det som var poängen med listan. Att sätta betygen i en kontext.”
Jo, till och med jag begrep det! Min kommentar gick i grunden bara ut på att jag höll med.
@michael:
Tror inte jag sett Persona. Är en hel del Bergman-filmer jag aldrig sett. Men jag tror allt jag har sett har varit bra, fast jag förstår att det inte faller alla i smaken. Sjunde inseglet är dock en väldigt ”Dolfig” film.
I början av 80-talet när jag började jobba efter lumpen fick jag ett ryck och köpte en video när det fortfarande var en ganska lyxig pryl. Jag hade Sjunde inseglet bandad från tv-n. Så när jag och polarna hade videokvällar brukade vi inleda eller avsluta med Sjunde inseglet. Kunde i stort sett hela dialogen utantill.
Om vi pratar svenska filmer, tycker jag att ”Smala Sussie” och ”Mammas pojkar” är bland de bästa komedier jag sett. Hysteriskt roliga!
Fast den bästa filmen på svenska är inte svensk, den är finsk!
”Framom främsta linjen” är en av de absolut bästa krigsfilmerna någonsin!
http://www.imdb.com/title/tt0377935/
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): Roligaste scenen är när Jeff Daniels blir ilurad laxermedel och måste gå på toa. Det visar sig att toan inte går att spola så han får panik, skruvar lös toastolen och hivar ut den genom fönstret. Hela Dumb & Dumberer blir för mycket så jag snabbspolar till de roliga bitarna. För syskonbarnen, både stora och små så är gamla Åsa-Nissefilmer bland det roligaste de vet.
@T: @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Jeff Daniels spelar även överste Chamberlain i två väldigt episka filmer:
http://www.imdb.com/title/tt0107007/?ref_=nm_flmg_act_51
http://www.imdb.com/title/tt0279111/?ref_=nm_flmg_act_32
Den första av dessa, Gettysburg, är nog det mäktigaste jag har sett på bio.
@Kristian: Han sa ju en del annat intressant också i ”[Movies] Let's talk about GHOSTBUSTERS getting Slimed at the Box Office”, fäste mig vid det där om att de kan inte erkänna att filmen är en flopp för att det går emot deras feministiska agenda. Och en del intressanta kommentarer under. Tappade tyvärr bort en jag såg tidigare om hur man drivit marknadsföringen med någon slags misogyn skambeläggning.
Någon hävdade att Bill Murray hade hotats med stämning för att vara med. Undar om det verkligen stämmer.
@Kollen: Han är som Gremlins 3
@Utlandssvensk:
Just det ja, den måste jag kolla på vid något tillfälle. Den ligger och väntar efter tidigare samtal vi haft.
@T: Jo, minns att det var något sådant. Toaletthumor brukar inte tilltala mig.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
”Just det ja, den måste jag kolla på vid något tillfälle. Den ligger och väntar efter tidigare samtal vi haft.”
Kolla nu! För ett gammalt Hassel-fan är det på gränsen till kriminellt att vänta!
@Utlandssvensk:
Hoppsan från Dumb & Dumberer till episka krigsfilmer. Får se om det blir tillfälle till den med någon gång.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
”Hoppsan från Dumb & Dumberer till episka krigsfilmer. Får se om det blir tillfälle till den med någon gång.”
Det är absolut förbjudet att se Gettysburg hemma! Måste ses på bio!
Det amerikanska inbördeskriget var av intresse på många sätt, men som libertarian kan det möjligen intressera dig att det nog var det största kriget någonsin som utkämpades av i huvudsak frivilliga på båda sidor.
Alla stred för sina ideal! Man kan tycka vad man vill om de olika bevekelsegrunderna, men att frivilligt ställa sig 100 meter från fienden med ett gevär som tar 30 sekunder att ladda, enbart för att försvara sina principer, kräver ett mod och en moralisk resning som helt enkelt saknas nu.
@Utlandssvensk: Får se om jag kan klämma in den nu under helgen.
@Utlandssvensk:
Lättare sagt än gjort. Jag bor på landsbygden. Sannolikheten att den skall dyka upp på en bio ”nära mig” är väl obefintlig.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
”Lättare sagt än gjort. Jag bor på landsbygden.”
Ja,ja! Jag bor också på landsbygden, i en alpby!
Härmed utdelas dispens! Men det åligger Dolf att maximera storleken på skärmen!
@Utlandssvensk: Jag får köra den över två skärmar, det är det närmaste widescreen jag kommer.
Gosthbuster original att det tema plagieras för de ny historielösa betraktarna är som handling givetvis inget nytt under solen.
Att Alex kommer att återuppstå på lika vis är mindre troligt, den nya historielösa generationen lever redan i sådan miljön, jämfört och till-skillnad med nu aktuella nya Gosthb.-sagan.
Apropå bild, åvan, där karaktären Alex är fixerad och tvingas betrakta något och att EdersÖdmjuke funderar över sin lika situation att tvingas betrakta,
Sådan situation kommer den nu historielösa icke att kunna identifiera/uppleva, av naturliga skäl.
Vi eller de med historik kommer eller är långt gånget är utbytta mot nytt fräscht historielöst och detta om historielöshet är själva fundamentet för mänskligt tillstånd vilket just nu med god fart rasslar på. Historielöshet riktigt styggt begärligt, tyvärr.
Om det är över tre gånger fler män än kvinnor som röstat på Feigbusters på imdb och fem gånger fler män än kvinnor som röstat alls på imdb så kan vi konstatera att män var mycket mer intresserade än kvinnor både av den filmen och av film i allmänhet.
Männen var FLER till antalet. Det är fullt normalt att det blir lägre snittbetyg när det är fler totalt eftersom större antal leder till minskade outliers. Det är av exakt den här anledningen en statistisk studie är bättre om man frågar 10.000 personer än om man frågar 1.000 personer.
Här har man alltså över 15.000 tillfrågade män men bara strax över 5.000 tillfrågade kvinnor. Det säger sig själv att kvinnornas åsikter inte kan ges lika stor vikt som männens åsikter. Om man gör som artikelförfattarna vill så blir en kvinnas röst värd tre mäns. Låter ju som oerhört ”jämställd” jämställdhet.
@Utlandssvensk:
Framom främsta linjen är helt klart en väldigt väldigt bra film, men den är ju delvis en dokumentär. Det kunde göras om till en utbildningsfilm för soldater. Harry Järv var en föregångare på operativ nivå på nästan samma sätt som Rommel var på taktisk nivå (under första världskriget). Det han gjorde då är gångbart idag.
Går det att hitta topp-10 för kvinnors betyg på imdb?
@Utlandssvensk: Min reaktion till Smala Sussi var ”jag har aldrig sett en hel Tarantino-film förr”.
När Bergqvist dök upp från ingenstans sade jag rätt ut (som i MST3K ”Är det här fortfarande samma film?”
Smaken är delad, som sagt var.
@DanTor: Hemska tanke, att dagens generation inte skall kunna relatera till Alex deLarge. Humaniora har trots allt ett värde.
Bra grävt! Ghostbusters verkar vara en studie i både historierevisionism och nyfeminism. En riktig soppa kort sagt, med usel och infantil dialog, sexistiska skämt och såpass dålig att t om feministerna själva börjar svänga på sina håll. (Bill Murray ska ha deltagit mot sin vilja enligt Reddit), Sony raderar kommentarer… härdsmälta. Men den legitima kritiken och den nyanserade bilden kommer förstås inte återges här i SE.
@Erik:
Min tolkning av siffrorna med avseende på kön är att många män har satt betyg ur ett allmänt filmintresse, medan det förmodligen är kvinnor som specifikt vill pusha filmen som har röstat och därmed driver upp medlet.
Men nu upptäckte jag precis hur man hittar demografiska data för rösterna, synd jag inte hade det igår. Så får jag tid skriver jag ett uppföljningsinlägg tills imorgon och uppdaterar tabellen där med könsspecifik statistik för alla filmerna.
@Gurkburken:
Jag ser inget enkelt bekvämt sätt att göra det. Men man kan få en lista på de 250 högst rankade filmerna (Shawshank redemption #1 resp Gudfadern #2 med 9.2★ var i snitt), och så kan man arbeta sig igenom dem och kolla på könsskillnaderna. Jag kan knappast tänka mig att någon av de 10 högst rankade av kvinnorna skulle falla utanför de totalt 250 högst rankade (även om det rent teoretiskt är möjligt).
@JK:
Eftersom jag ställde Axel mot väggen är jag väl tvungen att göra samma sak med dig Har du sett filmen?
Jag såg också kommentarer (till youtube-klippet som Kristian hänvisade till) om att Bill Murray och andra ”original-busters” hade hotats med stämning för att medverka.
Om jag får till det tidsmässigt kommer jag att gräva lite till och göra en uppföljare till inlägget.
@michael:
Kan ju vara intressant då att få veta att Persona har 8.1 (ingen skillnad på kön) på IMDb. 61180 röster, 42153 manliga, 10143 kvinnliga.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): En visuell orgie i kroppsvätskor är ganska motbjudande. Pulp Fiction och Pump Friction är inte samma film även om titlarna är snarlika.
@Kristian:
”Smaken är delad, som sagt var.”
Jo, visst! Jag tyckte bara att Smala Sussie var helt hysteriskt rolig. Det duger för mig!
@MJx:
”Framom främsta linjen är helt klart en väldigt väldigt bra film, men den är ju delvis en dokumentär.”
Som jag förstår det, var målet att helt återskapa den historiska verkligheten. Flera av de som deltog i striderna, inklusive Harry Järv, var även med och gav råd till filmmakarna.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Nope, redovisade bara en del uppsnappat. Fast varningarna är rätt grava i det här fallet och tillsammans med de kalkon-trailers som föregått så är ekipaget långt ner på minus – nope.. detta flyger inte.
Hej.
Ha-rumph! Eller Bah! Humbug!
Var är filmer som ’Suspiria’ eller ’Demoni’? Eller ’Ator – Krigsörnen’, ’Barbarella’, och ’Mördartomaterna Anfaller’? ’Röda Sonja’, ’Legenden’, ’Den Mörka Kristallen’, ’Fula, skitiga & elaka’, ’Brakfesten’, ’Dog Day Afternoon’, ’Reanimator’, ’Lifeforce’, ’The Osterman Weekend’, ’American Ninja’, ’Död Snö’, ’Scanners’, ’Linie Einz’, et cetera ad infinitum.
Eller filmatiseringen av ’Metal Hurlant’?
”Smaken är r*ven; klöven”, som de säger i Skåne.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
@Rikard:
”Var är filmer som ‘Suspiria’ eller ‘Demoni’? Eller ‘Ator – Krigsörnen’, ‘Barbarella’, och ‘Mördartomaterna Anfaller’? ‘Röda Sonja’, ‘Legenden’, ‘Den Mörka Kristallen’”
Det låter som en hel helg på 80-talet, hemma hos den rika killen vars föräldrar hade köpt egen VHS spelare!
Kommer ni ihåg de första åren när man kunde hyra VHS filmer? Det fanns bara B filmer, eller värre! Likväl var det helt fantastiskt att man kunde hyra en film! På SVT var det testbild fram till 18.00, sen var det några timmar kommunistpropaganda och om man hade riktig tur någon gammal amerikansk serie i 45 minuter på slutet……
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Den här har nämnts av en del personer:
https://wikileaks.org/sony/emails/emailid/104704
@Utlandssvensk: Precis. Det är egentligen det enda kriteriet!
Personligen tycker jag bättre om ”Batman and Robin” än ”The Dark Knight”, så jag vet att jag är i minoritet …
@Utlandssvensk:
Alternativt nästa säsong av MST3K. Fast ”Ator” har de nog avverkat redan.
@DanTor: Och det var egentligen det Santayana avsåg med ”Den som inte kan minnas sitt förflutna är dömd att upprepa det”.
@Utlandssvensk: Hej.
Det är något med sådana filmer jag inte kan sätta ord på, som jag aldrig upplevt när jag sett filmer som ’Transformers’ eller ’Avengers’, eller ’Prometheus’ för den delen.
Varken tillgjort och tillkämpat sk*tnödigt finkulturellt; inte heller pekpinne-godhet modell ’Älska Mig’ eller ’Stockholmsnatt’, och inte heller krystad nostalgi-inkasserande som alla dessa ’samma film igen’ som den senaste ’Ghostbusters’ verkar vara (hundar och bokomslag och dömande för all del).
Bara någon som rätt och slätt gjort en film efter sin idé, och sin förmåga, och sina resurser, och resultatet är ’Ator’ eller ’Beastmaster’ eller ’Krull’, eller varför inte ’The Sword and the Sorceror’, eller ’They Live’.
Får väl titta på den nya spökjägarfilmen vad det lider – den kan ju inte vara sämre ny-filmningarna av ’Världarnas Krig’ eller ’The Day the Earth Stood Still’.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Har du kollat om det inte finns sådana listor i någon av alla medias klaga-på-män artiklar? Den här uppmärksammade jag för ett tag sedan. Den är på samma tema fast den gör det med TV-serier, inte Långfilmer
http://fivethirtyeight.com/features/men-are-sabotaging-the-online-reviews-of-tv-shows-aimed-at-women/
@Rikard: Shit, jag missade Scanners i min uppföljning som kommer. Har inte med Osterman Weekend heller, men ett par andra Peckinpah.
@Kristian: Tack för den!
@Erik: Jag har suttit och kollat filmer på IMDb under kvällen, och noterat vissa saker liknande det som tas upp i artikeln, men har lite annorlunda analys. Men ska se om jag kan ta med din artikel lite kort i mitt kommande inlägg.
Angry Joe har sett Ghostbusters.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): Hej.
Vill du gräva i botten av tunnan finns ju sådant som ’Wishmaster’, ’Leprechaun’ och ’Xtro – the Extraterrestrial’.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
Ps Har du sett ’Disco Kung-Fu’? Ds
@Rikard:
Jag tänkte ta upp några av de sämsta filmerna, de finns en lista ”IMDb Bottom 100”. Men jag glömde.
Nej, har inte sett Disco Kung-Fu.
Filmprofessorn gjorde klokt i att slå upp ordet ”hybris”. Det betyder inte det han tror att det betyder.
@Fiat Lux:
Inte bara det, filmprofessorn gjorde klokt i att byta yrke till något som passar honom bättre. T.ex. gatsopare. (Ingen nedvärdering av gatsopare avsedd.)
@Erik: Tack för tips, skall se den.
Flera av de jag följt tidigare – Doug Walker och andra – verkar ha blivit allt mer SJW. (Får vänja mig av med Wil Wheaton sedan han sade att ”SJW är inte en förolämpning. Phelous hade en hel del kritik men verkar ta lätt på det – filmer kommer och går, Ghostsbusters består.)
Comic Book Girl 19 är en av de mer nyanserade.
Så,
kvinnor rusar till imdb i större antal än de brukar (23,5 procent mot 20 normalt enligt sr-artikeln) och röstar upp filmen till samma nivåer som “Life of Brian”, “12 years a slave” och “Deer hunter” och bara ett steg ifrån “Sjunde inseglet”. Ja det tycker t.o.m att den är tre steg bättre än originalet från 1984
– men det är mäns röstande som ifrågasätts?