Frågetecknen i rubriken finns där för att dagens föreläsning i skrivandes stund ännu inte ägt rum. Med tanke på vad som hände vid ett tidigare tillfälle när CAFE bjöd in föreläsare till UoT för att prata om mansfrågor så är frågan i högsta grad berättigad. Då var det Warren Farrell som bjöds in och feministiska demonstranter inte bara blockerade dörrarna utan slogs även med polisen som kallats dit att röja väg åt människor som kommit för att lyssna på föreläsningen.
När det inte gick vägen spelade de istället offer i media. Tänker feminister försöka stoppa även denna föreläsning med våld eller har de – som vid senaste föreläsningen CAFE anordnade – för avsikt att stå i fjantiga masker med strawman-täckta skyltar? Vi vet inte men lär snart få veta det då John The Other från A Voice for Men rest till Toronto för att se föreläsningen.
”You promised to “condemn and physically challenge” men’s human rights activists, and voila, here I am in your city, along with a whole bunch of my fellow Men’s Human Rights Activists providing logistical and practical support. I don’t say that to provoke you, or as a challenge for you to follow through with your promised threats, but simply as a clear statement that if you think you are going to shut anyone up, you are just not paying attention.”
Världsnamn i forskning på manshat
Den här gången är det världens största auktoriteter i forskning på misandri (manshat) som är inbjudna av CAFE. Katherine Young och Paul Nathansson, framstående forskare i Male studies författare och av bl.a. de banbrytande böckerna ”Spreading Misandry – The teaching of contempt for men in popular culture ” och ”Legalizing misandry – From public shame to systemic discrimination of men” samt artikeln ”Masculine Indentity in a Toxic Cultural Enviroment” i New Male Studies #01 2012
Sedan Warren Farrels föreläsning har Toronto Universitet varit rena krigsskådeplatsen där feminister gjort de allt de kan för att tysta alla avvikande röster. De till och med lyckades pressa en kvinnlig journalist, Erika Jarvis, att be sin arbetsgivare tidningen The Standard att plocka bort den artikel hon skrivit efter att ha intervjuat Paul Elam (A Voice for Men).
I mailväxling med Elam efter publicering skriver Jarvis:
”The feminist backlash has been illuminating”
Vad feministerna var arga över var dock inte var att Jarvis var positiv till ”A Voice for Men” för det var hon definitivt inte. Vad de var arga över var att hennes artikel var – vad vi kan kalla – någorlunda neutral. Erika Jarvis var ingen MHR-aktivist*** så i hennes fall så lyckades feministernas taktik att täppa igen käften på henne. Hon bad tidningen ”pull the story” Kvinnlig frigörelse handlade alltså om att feminister sade åt ännu en kvinna vad hon får och inte får säga och göra. Grattis!
*** Men´s Human Rights
Som avslutning vill jag passa på att länka till Suzanne McCarleys briljanta kommentar till de feministkillar som protesterar mot ”Mänskliga rättigheter för män”
it seems pretty clear that somewhere in your identity as men that you feel it necessary to demonize other men who are struggling to understand their place in the world but have at least figured out that a self-loathing feminist narrative is not what they want. Is it your job, as a man, to demonize them? To stop them? To bully and harass them for simply existing and looking for answers? Is that the kind of men you are?
Av naturliga skäl kommer Suzanne aldrig att få något svar från någon av de feministkillarna. Det blir nämligen vanligen hjärnsläpp i skallen på feminstiska killar som skall säga emot icke-feministiska tjejer. Feministkillarns ”jobb” är att hålla med kvinnor så de får varken säga emot eller hålla med. Stackarna blir lika patetiska som Mångmiljonären Michael Moore blev när mäns talan fördes av filosofiprofessorn Christina Hoff Sommers på Politically Incorrect.
Michael Moores misandriska skitsnack mosas Del 1
”too many feminists look at the massmurders and the serial killers…” CHS
Michael Moores misandriska skitsnack mosas Del 2
”being a boy is almost considered an pathology…” CHS
Observera att det nu är stort fokus på hur pojkar uppfostras. Även Ninnis inlägg ”Genus tar plats i förskolan” handlar i mångt och mycket om hur pojkar skall ledas in i vuxen ålder av vuxna som själva uppenbarligen inte alls gillar pojkar. Det här borde vara mycket större fokus i debatten, skall personer som ogillar/avskyr pojkar få jobba med att leda pojkar in i vuxen ålder? Har pojkar några rättigheter överhuvudtaget?
Jag förstår inte vad man kan ha emot att mansfrågor lyfts och ännu mindre att man inte förstår varför en viss typ av feminism kritiseras
”Det här borde vara mycket större fokus i debatten, skall personer som ogillar/avskyr pojkar få jobba med att leda pojkar in i vuxen ålder? Har pojkar några rättigheter överhuvudtaget?”
Nej de ska inte jobba med barn om de har något emot pojkar. Pojkar borde ha lika många rättigheter som flickor. Alla barn är lika mycket värda.
@Mariel:
Hej Mariel nu är jag här och trakasserar dig igen.
Du skriver…
Det är just sådana har uttalande som gör att du får mig att tro att du är feminist, sedan spelar det ingen roll hur mycket du bedyrar att du inte är det.
Varför bara ”en viss typ av feminism”. Feminism är feminism, en alltigenom rutten och sektliknande ideologi. De borde väl vara tvärmotståndare till all feminism men hur skulle de kunna vara det när feminism i grund och botten är deras religion? Vill inte trakasera dig utan vill bara få dig att förstå, OK?
Barfota
Jag tycker att invandrar-tjejers situation är ett ämne som måste lyftas fram. Tyvärr riktas strålkastarna då mot en specifik grupp kvinnor men hur ska man annars tala om problemen?
Det är inte feminism. Det är som jag ser det jämställdism. Likaså stödjer jag varje månad en kvinno-organisation som vill ge kvinnor dessa rättigheter i ett visst land. Jag ser det som otroligt viktigt och det gynnar ju svenska män också ifall vi får träffa invandrartjejer utan att dom ska utsättas för skvaller. Det är via skvaller och hot om våld som vissa (naturligtvis inte alla) män förhindrar sina systrar eller döttrar att skaffa svensk pojkvän. Det gör inte mig till feminist.
Jämställdister lyfter enligt mig inte bara mansfrågor. Vad är dina synpunkter på detta? Jämställdism innebär rättigheter även för kvinnor, just i väst råkar jämställdismen lyfta mansfrågor för att det behövs. I öst hade jämställdismen nog i början fokuserat på att lyfta nödvändiga kvinnofrågor. Utan tokiga teorier om genus etc. Så tänker iaf jag kring saker och ting. Just denna förklaring är något jag finner implicit hos Pär ström , den hade behövt bli explicit.
@Torstensson:
Och invandrarkillarnas som är ett kanske än större problem, de stackarna påtvingas både omskärelse, tvångsgifte och det heliga kriget. Men som vanligt så är feministerna (gaphalsarna) tysta som muren!
Skriver utförligare sen, skall iväg ett ärende nu och är sent på det.
@barfota:
Nej, nästan alla insatta källor menar det finns två sortera feminismer ”egalitarian feminism” och ”ideological feminism”. Bägge påverkar idag män negativt men bara den sistnämnda gör det avsiktligt eftersom de ideologiskt anser världen skulle vara bättre utan män och manlighet. Exempel på personer som beskriver två olika feminismer
* Christina Hoff Sommers (Equality feminism/Gender feminism) ”Who stole feminism”
* Katherine Young (Egalitarian feminism/Ideological feminism) ”Spreading misandry”
* David Benatar (Egalitarian feminism/Partisan feminism) ”The second sexism”
@barfota
Jag börjar misstänka att du egentligen är en feminist som bara skriver här för att provocera och få andra att skriva saker som kan användas emot oss.
Hur kändes det där, kände du dig påhoppad nu?
Mariel har rätt till sin åsikt och om vi inte håller med så får vi argumenter emot och om våra argument håller så kommer hon troligtvis ändra åsikt.
För min del så har jag inget emot om det finns vissa feministiska organisationer som arbetar för att kvinnors intressen tas till vara MEN då ska det inte ske på den andra halvan av befolkningens bekostnad som det gör idag och det ska finnas motsvarande organisationer som får lika mycket pengar från staten för att arbeta med att männens intressen tas tillvara.
Jag ser detta inlägg som ett viktigt och intressant föredrag som gammelmedia inte hade kunnat erbjuda mig. Som läsare blir jag upplyst och informerad kring viktiga frågor. Varför kan jag inte ens köpa denna information längre?
PS: Observera att rörelsen bytt namn för att männniskor som kände sig tveksamma skulle känna vi var mer inklusiva. Girlwriteswhat förklarade på ett bra sätt varför detta skedde och varför det inte var något man skulle haka upp sig på.
http://www.youtube.com/watch?v=13zZEizsIs0
Så nu är det alltså MHR-rörelsen (Men´s human rights) Om inte annat för att det skall bli kul att se hur en viss sorts feminister försöker få det namnet till att handla om något annat än att mänskliga rättigheter skall gälla män & pojkar.
Som Girl Writes What förklarar gällande oppositionen ”They are not thinking….” Det många feminister (lightvarianten) hör när de lyssnar på jämställdister är sina egna monster från garderoben. Det de hör när de lyssnar på andra feminister (galenvarianten) är visserligen också hemska saker… men inte lika hemska som alternativet och då kan allting ursäktas… till och med sinnessjuka saker som Scummanifestet.
Sålunda är detta kompromissen. Vi kommer inte att rätta oss efter deras monster i garderoben men om namnet MHR ger dem en sannare bild av jämställdister än MRM så slösar vi inte tiden på att bråka på den saken. MHR är nu benämningen eftersom namnet främst är till för andra människor, vi skulle för allt i världen kunna kalla oss ”Anna och Lasse-rörelsen” om så är.
Senaste nytt från Toronto
http://www.avoiceformen.com/mens-rights/toronto-protest-up-to-date-coverage/
Typhonblue rapporterar om feministiska demonstrationer.
http://live.ryersonian.ca/Event/Protesters_expected_to_disrupt_mens_issues_awareness_event_at_U_of_T?Page=1
Live-rapporteringen länkad
Jag är för närvarande på ett tåg så det vore bra om någon snyggade till det så mina flera små kommentarer blev en enda stor kommentar med inbäddadr länkar. /Erik
Pingback: Tips: Sveland & Chukri live | En stilla undran
@Erik:
Jag hör vad du säger Erik men två dåliga alternativ kan INTE förändra min inställning. Feminism i alla former suger fett.
@barfota: Jag säger ”en viss typ” för att jag har vänner som inte tror på kvinnors underordning, eller ens vet vad patriarkat är, men som ändå kallar sig för feminister för att det tror att det bara handlar om ”jämställdhet”. Jag ser inget fel i deras feminism faktiskt. De vill bara att samhället ska behandla könen schysst, båda könen då.
Menade du att trakassera mig? Konstigt nog kändes det inte alls så. Du skojade lr?
@barfota: Men måste alla anklagas för att vara feminist bara för att de inte inte håller med om ”i alla former” ? Då kan du ju förresten anklaga Erik också eftersom han säkert också tycker vissa feminismer suger mer än andra…
@JonasBsson:
Helt OK för dig att misstänka vad du vill och jag känner mig inte ett dugg påhoppad. Som sagt ALLA har rätt till en åsikt.
@Mariel:
Mariel. Jag är motståndare till feminism i alla former, vilken TYP av feminism är helt likgiltigt och påverkar inte mig.
@Mariel:
Att uppfatta någon som feminist är väl inte samma sak som att anklaga någon för att vara det men den som påstår att det finns sk. ”goda feminister” får finna sig i att jag uppfattar dem som feminister. Jag köper inte tanken på att beminismen skulle bli bättre av att det finns ”så många olika sorters feminister”. Därför lämnade jag Pelle Billings blogg åt sitt öde, dessa ”goda” feminister försvarades, ungefär som att försvara ”goda” Nazister. Det är vad jag tycker, men jag kan naturligtvis ha fel och ändrar mig gärna om någon feminist kan återställa alla de skador de orsakat Svensk politik och svenska män de senaste 50 åren.
@barfota: Tja men om någon kallar sig för nazist men att när det kommer till kritan så är han/hon inte det… liksom att det enda som är negativt är att personen valt att kalla sig det, men också det beror på att den trodde nazism var något Annat än det egentligen var. Ett slags missförstånd på något vis.
@Mariel:
Håller med dig där. Det springer säkert omkring massor med människor och kallar sig för feminister för att de faktiskt inte begriper bättre men… genom att kalla sig feminist så ger de feminismen reklam och de äkta feministerna kan fortsätta med sin könsrasistiska propaganda, inte sant?.
Feminismen är ingen vacker ideologi och jag propagerar på mitt vis att göra den så rutten och ful det bara går, ju mer impopulär ideologin blir desto fler tar avstånd från den och resultatet blir en bättre värld för alla.
@barfota: Ja jag håller med om att det är dumt att inte vara MER insatt i vad man faktisk stöttar. Det ger nog också skenet av att fler tycker det är vettigt, än de Egentligen tycker.
Ja du har kanske rätt i det. Om en kompis säger till att den är feminist, så borde jag förstås reagera som om att den säger att den är nasist (trots att jag vet att vissa inte vet bättre) och så kan ju då prata om varför jag anser att den stämpeln skadar mer än gör nytta osv. Alltså menar att reaktionen är likadan, inte att feminist är lika med nasist. (vet att de stavas med Z)
EDIT: Såg nu att det var MRA som dom skrek om och det vet jag ju vad det är Riktigt dåligt dock att dom inte har datum på inläggen utan bara klockslag
Är Moore ”a boy”? Hard to tell by that shape…
@Mariel:
Tro jag börja gilla dig Mariel, du är inte helt körd, jag menar som typ Ninni
@Torstensson:
Hemma igen och jag forstätter…
”Och invandrarkillarnas som är ett kanske än större problem, de stackarna påtvingas både omskärelse, tvångsgifte och det heliga kriget. Men som vanligt så är feministerna (gaphalsarna) tysta som muren!”
Läs Matte Matiks blogg…
Invandrarpojkar och hederskultur – Dhaqan celis
Att det fokuseras på tok för mycket på att ”lyfta” i alla hörn. Bättre som jag skrivit innan, att bli av med en vidrig ideologi och jobba för en helt neutral lagstiftning där ingen svensk medborgare missgynnas på grund av särbehandlingar. Så egentligen så tycker jag (om jag hade varit jämställdist) att de inte skulle driva mans/kvinno-frågor alls, bara se till att bli av med alla särbehandlingar. Bra politiska partier borde klarat av detta på egen hand och en av mina synpunkter på politiska partier är att de borde förbjudas ha ”partier i partiet” i stil med mans-förbund/kvinno-förbund/AFA/,bög,nazist, pessimist, optimist och allt vad man än kan hitta på att kalla en underavdelningar. Ett parti skall vara ett parti och ingenting annat. Jag vill se en tydlig politik så jag vet vem jag gynnar och vad jag gynnar med min röst!
Jag gillar bättre tanken med att göra som du, kanske skänka en slant eller ännu bättre hjälpa på plats den som bäst behöver hjälpen oavsett kön.
När det gäller Pär Ström så gjorde han ett fantastiskt jobb bara genom att peka på dumheterna och det var bra snurr på bloggen kanske just därför att han inte själv blandade sig så djupt i kommentarsfälten eller försökte djupanalysera och diskutera in till döddagar. Han hittade felen, skrev ner dem och publicerade, thats it! Den var mera lättillgänglig och riskerade inte att bli en blogg för inbördes beundran eller specialister, den var folklig! Denna bloggen är för seg, tung och faktiskt ganska ointressant för en sån som mig och jag märker tydligt att det saknas massor av namn (folk med tankar, känslor och idéer) här som helt enkelt gav upp, för oss som vill ha jämställdhet utan att behöv vara akademiskt insatta, kunna uttrycka sig snyggt och korrekt, läsa böcker, rapporter eller statistik finns knappast någon plats. Det känns som om historien upprepar sig, akademiker och medelklassen (de som kanske inte berörs så mycket av eländet) vill göra sig till tolkningsföreträdare för vad män/kvinnor vill. Även jag med min 7-åriga folkskola (och alla andra med mig) är män och diskrimineras och då blir man lagom pissed om man skriver om än den kortaste kommentar om det mest uppenbara och fem sekunder senare så kommer den klassiska feministfrågan ”har du källa på det?” !!! Ja, dumskalle det har jag, källan är jag som har levt hela mitt långa liv i skiten och sett det på nära håll i min vardag. Vill du ha ytterligare ”källor” så flytta hit, dela mitt liv, min lön, min miljö min vardag under 50 års tid så kanske även du håller käften om ”källor”. Alla dessa lögnaktiga källor, vill du ha källa på vad som står i bibeln så spring och fråga Gud, återkom till mig och berätta vad Gud sa men förvänta mig inte att jag skall tro på din källa.
Skönt att få skriva av sig, när jag kom från stan stod det 7-8 polisbilar på en gata i närheten, massor med poliser, hundar och skit, efter 20 min kom polisen utdragande med en man ur ett av husen som varje sig var en vit eller medelålders, om han var heterosexuell vet jag inte. Om du tror jag ljuger så kolla tidningen i morgon, de kommer troligtvis inte att skriva ett enda ord om händelsen eller om de tre parkerade bilar som brann upp i närheten av mitt område senare på kvällen. Nästa gång får vi diskutera bilindustrin och svensk byggnorm, någonting måste vara fel när bilar brinner och männen tappar sina fruar från balkongerna. Högre balkongräcken eller inga balkonger och fönster på hus över tre våningar… Kan det vara lösningen?
Godnatt
Jag skrev. Jag gick på dåvarande JHG på den tiden då 90 procent av eleverna stod till vänster om dåvarande Vänsterpartiet Kommunisterna. Yttrandefrihet, objektiva sanningar och ren logik kan viftas bort som vore den spindelväv, och nu är det dags igen, tydligen.
To the staff of the Toronto Standard
Dear staff,
What happened to the ethics of journalism, ”publish and be damned” etc.?
After pulling Erika Jarvis’ article, can you still stand up straight and condemn China, Iran, North Korea, Belarus etc for media censorship?
Have extreme feminists and misandrists gained status of a Holy See of mindless propaganda against men as a sex, pseudo scince and a blatant plagiarism of German anti-jewish propaganda, where the word processor’s ’search and replace’ has switched the word ’jews’ to the word ’men’?
Up to now, I regarded Canada as the number one state of press freedom on the hemisphere of the Americas.
Why did you sell yourself out so cheaply? Did somebody press a gun barrel against somebody’s head, with the threat ”we know where you live, we know in what school your children study”?
Don’t you realize, that this circus sideshow of agressive western women steals the attention from women all over the world who are fighting against forced marriages, genital mutilation, ”honor killings”, rapes and punishments for being raped, and acid attacks?
x—x, [Jag hade mitt rätta namn i brevet, för jag antar att ingen ringer från Kanada för att hota mina brorsdöttrars familjer]
Gothenburg, Sweden (Göteborg, Sverige)
@Mariel & Barfota
Mariel: om man säger att man är anti-rasist men tycker att mörkhyade inte ska få gå på samma toalett som vita – är det bara en typ av ”anti-rasist” som du inte delar åsikt med eller är det faktiskt en rasist som du inte delar åsikt med? Feminismen har ju grundläggande idiologiska axiomatiska ”sanningar” – tex patrirakatet. Kan man verkligen vara feminist och inte tro på patriarkatet?
Barfota: Det är inte bra att ha en svart-vit syn på världen. Även en feminist kan ha poänger ibland (även en blind höna så att säga).
Déjà vu. ”… endeavored to make sufficient disturbance so that the meetings would have to be cancelled.”
————————————————————————
”Hitler also organized the Stormtroopers (S.A. or the Brown Shirts) to protect the Nazi meetings and disrupt the meetings of other parties, for example, the Communist Party.”
————————————————————————
”Stormtroopers – When Hitler was released, he formed his own private army called Sturm Abteilung (Storm Section). The SA (also known as stormtroopers or brownshirts) were instructed to disrupt the meetings of political opponents and to protect Hitler from revenge attacks. Captain Ernst Röhm of the Bavarian Army played an important role in recruiting these men, and Hermann Goering, a former air-force pilot, became their leader.”
————————————————————————
”The Nazi conspirators constantly used physical violence and terror to break up meetings of political opponents, and to suppress opposition in their own meetings. The following facts are indicative of the methods constantly used by the Nazi conspirators during this period: On numerous occasions meetings of the Deutsche Friedensgesellschaft [Page 205] (Peace Society) were broken up and terrorized by shock troops and SA units. Groups of National Socialists invaded meetings of the society, interrupted the speaker, attempted to attack him, and endeavored to make sufficient disturbance so that the meetings would have to be cancelled. (L-83) To quote once again from the official SA pamphlet: ”*******As an example of a seemingly impossible deed, the 11th of February 1927 should be firmly preserved. It is the day on which the SA broke the Red Terror, with heavy sacrifice, in the hall battle at the Pharaoh’s Hall (Pharussaelen) in Berlin, the stronghold of the Communists, and thereby established itself decisively in the capitol city of the Reich. In considering the badly wounded SA men, Dr. Goebbels coined the phrase ”unknown SA Man”, who silently fights and bleeds, obeying only his duty.” (2168-PS)
In Berlin, under the leadership of Goebbels, so-called Rollkommandos were organized for the purpose of disrupting political meetings of all non-Nazi groups. These Roll kommandos were charged with interrupting, making noise, and unnerving the speaker. Finally the Nazis broke up meetings by Rollkommando raids. In many cases, fights resulted, during which furniture was destroyed and a number of persons hurt. The Nazis armed themselves with blackjacks, brass knuckles, rubber truncheons, walking sticks, and beer bottles. After the Reichstag election of 1930, Nazi terrorism became more overt, and from then on scarcely a day went by when the Chief of the Security Police in Berlin did not receive a minimum of five to ten reports, and often more, of riots instigated by Nazis. (2955-PS) During the campaign for the Reichstag election of 14 September 1930, Nazi conspirators made it a practice to send speakers accompanied by many Storm Troopers to meetings of other political parties, often physically taking over the meetings. On one such occasion a large detachment of Storm Troopers, some of whom were armed with pistols and clubs, attended a meeting called by the Social Democratic Party, succeeded in forcibly excluding everybody not in sympathy with their views, and concluded the meeting as their own. Such violent tactics, repeated many times, were an integral part of the political creed of the Nazi. (L-83) [Page 206] Ultimately, in Berlin, just before the Nazis seized power, it was necessary to devote the entire Police Force to the job of fighting the Nazis, thus leaving little time for other Police duties. (2955-PS) The Nazi conspirators constantly threatened their opponents with organized reprisals and terror. ”
@Ligneto:
Självklart, dom har stulit många bra idéer och gjort till sina egna och de har säkert kommit på någon bra idé också. Det är ideologin att peka ut mannen som roten till allt ont ung. som Nazisterna som pekade ut Judarna som roten till all ondska som jag vänder mig emot. Nazisterna hade fö. många bra idéer de med skulle jag kunna misstänka.
Jag blir lite förvirrad av den här diskussionen. Det står maskerade ligister på våra universitet som försöker hindra demokratiska samtal om mansfrågor. Att bekämpa DE feministerna torde betydligt viktigare än att tillämpa strukturellt perspektiv på feminismen och betrakta allt som samma sak.
@barfota: Vad menar du med ”snurr på bloggen”… att det publicerades kortare inlägg (mer lättlästa) och mycket oftare än här?
Eller vad innebär snurr?
Jag anser fortfarande att Genusdebatten är i sin uppstartfas om jag ska vara ärlig. Det tar lite tid att finna en bra balans…
@Ligneto: Jag skulle se det som en rasist som jag pratar med (som jag inte håller med). Och om den säger att den är ”anti-rasist” så skulle jag reagera negativt på det. Som när någon kallar sig feminist och egentligen inte e det.
De e klart att feminister har många bra poänger ibland… men det e inte för att de e feminister.
Om en feminist Egentligen inte är så mkt feminist så borde den ju inte kalla sig det. Alltså jag menar inte att nån ska tvingas av sin stämpel.. men ”borde” verkligen inte Då tror man ju att den har åsikter den inte har! Såklart.
Även en klocka som står stilla visar rätt tid två gånger om dagen. Det finns ingen anledning att av artighet tillskriva feminism något positivt om vi inte säkert vet att det är så. Tala inte om bra feminister om du inte kan namnge dem (och kanske också tror att de är inflytelserika inom feminismen). Jag blir också irriterad när folk tillskriver äldre feminism något positivt utan att ange detaljer och veta säkert att feminismen var bättre förr. Den kanske var lika usel förr men först nu fått genomslag.
Vem har ”copy-right” till begreppet ”feminism”? Från början var det ett ord som sammanfattade dem som ville att kvinnor skulle få politisk rösträtt, att de skulle vara myndiga lagligt och ekonomiskt, ha rätt att starta och driva företag osv. Men parasiterna lurar alltid, redo att ta ’kapa’ och ta över. Mensjevikerna gjorde revolution och avsatte tsaren – boljevikerna gjorde en kupp och tog över. Vänstern gjorde revolution i Iran – islamisterna gick till ett dukat bord, och vänsterrevolutionärer som inte avrättades hamnade i fängelse. Se även den så kallade ’arabiska våren’ – när striden är över, tar islamisterna över i kraft av alla miljoner analfabetiska bybor i länderna.
Genusfascisterna har med sin misandri stulit feminismen från världens alla utsatta kvinnor. Ute i världen, ss Indien, så vill feministerna ha med alla vettiga män i sina led. I västvärlden har förvuxna curlingbarn plagierat fascistisk retorik, och enbart kvinnor, dvs. kvinnor som håller med, räknas som vår tids Volksgenosse. Valerie Solanas drömde ju både om ’gendercide’ och ghetton för män – och det kallas för ’humor’ och bekostades med skattemedel.
@Erik:
”…men om namnet MHR ger dem en sannare bild av jämställdister…”
Nu blir jag lite förvirrad. Är MHR det samma som jämställdism?
För mig är jämställdister de som är för jämställdhet, och som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt eller kompromissa om dessa skulle krocka (t ex abortfrågan). Sen finns kvinnorörelse och mansrörelse (feminism och maskulinism om man så vill), som lägger fokus på ett av könen sas men oavsett kan vara jämställdister, eller?
Jag gillar Christina Hoff Sommers, men…
Hon sade i TV-debatten att hon har börjat se mycket mer av kvinnors chauvinism mot män och pojkar, och ”men can take it, but little boys can’t”.
Som taktik kanske det är effektivt, men det är samtidigt en märklig sak att säga för en som säger sig stå för jämställdhet. Just idén att män kan, och förväntas, tåla en massa saker, tycks vara rätt central i den här diskussionen. Det kan de möjligen, men varför skall de behöva göra det?
Annars var diskussionen intressant. Jag noterade att av de tre kvinnorna som var där, satt två och verkade önska sig långt därifrån när diskussionen, inte minst med Sommers’s hjälp, började svänga mot att kvinnokampen delvis har gått överstyr.
Barfota m.fl. – Jag brukar påstå att en jämställdist/ekvalist är en liberal feminist som kommit till insikt om att kvinnofrågorna gått i mål och att det är dags att börja jobba med mansfrågorna för att uppnå full jämställdhet. Och med ’liberal feminist’ menar jag inte Maria Arnholms eller Birgitta Olssons radikaliserade variant, utan den ursprungliga versionen, så som den beskrivs i engelskspråkiga Wikipedia. Den här kravlistan skulle nog t.o.m Pär Ström skriva under på till större delen. Det är nog bara sista strofen som är tveksam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Feminist_movements_and_ideologies#Liberal
Alla ovanstående krav är redan uppfyllda för svenska kvinnor. Den sista punkten att gå i mål var väl barnomsorgen, som förvisso funnits länge men som inte nådde fullt utbyggd kapacitet förrän på 90-talet. Sen kan ju förstås diskuteras huruvida sjukvården är fullt utbyggd när det finns vårdköer, men till skillnad från dagisköer är det ju ingen könsfråga som hindrar kvinnor att bege sig ut på arbetsmarknaden.
Eftersom en feminist inte kan vara feminist utan att tro på patriarkat, kvinnlig underordning, strukturer o annat, så är det bara ett skämt att kalla jämställdister för feminister, oavsett vilken sort.
En feminist tror att allt det där inte har uppfyllts, en stor skillnad mot jämställdister.
@Pether:
Den liberala feminismen tror inte på patriarkat och osynliga strukturer, enligt wikipedia-texten jag citerar. Det passar inte in i liberalismens individfokus.
Det har blivit som med religionen (andra religioner) – det är utbrytningar och utbrytningar ur utbrytarna, samtidigt som några vill gå tillbaka till något tänkt urtillstånd. Ett ord kan ju inte ”ägas” – man kan få copyright under vissa villkor för nybildade ord, men loppet är fetkört för ordet feminism. Alla kan kalla sig feminist. Precis som alla kan kalla sig vetenskapsman, forskare, expert, terapeut, analytiker osv – förutvarande Kommerskollegium hade en mycket kort lista på ord där villkor måste uppfyllas för att man ska få bära titeln. Och dessa ord var inte med, till glädje för kvacksalvare och andra bedragare.
En israel beskrev skillnaden mellan en ortodox och en extrem muslim. För att lyda Koranens bud att man ska rengöra tänderna med en pinne så använder den extreme muslimen en träpinne, medan den ortodoxe använder en tandborste.
Men att dra alla feminister över en kam är ju precis samma sorts misstag som extremfeministerna gör – i stället för att maximera sin egen armé och minimera fiendestyrkan, så gör kvinnor som Schyman det motsatta. Och då blir ju oddsen dåliga för att nå några mål alls, i alla fall om man inte lyckats dupera politiker till att ändra lagar utan opinionsmätningar eller val dessföre.
—————————————————
http://www.feminist.com/askamy/feminism/fem193.html
Feminism really began as a term in France (feminisme) around the end of the 1800s. However, the principals behind this actual term – i.e., the struggle for equality – have been around since the beginning of the Western world. It came to the U.S. at the beginning of the 1900s via an article about a French Suffragist named Madeline Pelltier. But it didn’t come into popular usage until the 1960s or 1970s. At that time, women’s liberationist was actually the preferred term, but that started to get a bad name, so it was abandoned for feminism. Now, that has a bad name. However, what this example shows, and what I believe, is that the name is in many ways irrelevant because it’s what’s behind the name, i.e. equality, that is frightening to people. Therefore, we should stick with the name. Read the work of Nancy Cott for more on the history of the word.
—Amy
—————————————————
http://www.democraticunderground.com/1255148 History of the word feminist
Last edited Fri Mar 30, 2012, 08:10 PM USA/ET – This is a continuation of a thread started on DU2, by a short story writer who wanted to know when people began using the term feminist.
I’ve spent the day hitting search engines (call me lazy, but I have yet to try to look it up in any books) and haven’t found that much information.
A couple of sites list the person who coined the term feminism as Charles Fourier, in the year 1837:
http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fourier
Does anyone know anything more about the origin of the term feminist, or more about when it fell into popular usage?
—— ——- ——- —— —- —-
The terms ”feminism” or ”feminist” first appeared in France and The Netherlands in 1872 (as les féministes), Great Britain in the 1890s, and the United States in 1910. The Oxford English Dictionary lists 1894 for the first appearance of ”feminist” and 1895 for ”feminism”. The UK Daily News first introduced ”feminist” to the English language, importing it from France and branding it as dangerous. ”What our Paris Correspondent describes as a ’Feminist’ group… in the French Chamber of Deputies”. Prior to that time, ”Woman’s Rights” was probably the term used most commonly, hence Queen Victoria’s description of this ”mad, wicked folly of ’Woman’s Rights'”.
Defining feminism can be challenging, but a broad understanding of it includes the acting, speaking, writing, and advocating on behalf of women’s issues and rights and identifying injustice to females in the social status quo.
—————————————————
http://dictionary.reference.com/browse/feminist
fem·i·nist fem-uh-nist] adjective Sometimes, fem·i·nis·tic.
advocating social, political, legal, and economic rights for women equal to those of men.
an advocate of such rights.
—————————————————
Pingback: Feminister saboterar föreläsning på Toronto Universitet | Genusdebatten