Vem är både för och emot diskriminering?
avatar

Jag har börjat fatta ett vist tycke för Metros skribent Fridah Jönsson, hon ger mig ofta något tänkvärt att skriva om. Hon skriver kortfattat men ringar ändå in sin poäng tydligt. Det gör det också lätt att bedöma och ta ställning till. Det gör det också lätt att bemöta utan att bli komplicerad.

Idag är temat två manliga fotbollsspelare som vunnit varsin stjärna på hennes himmel. Den ena för att han är uttalat mot rasism, och den andra för att han är uttalat feminist. Allt för människors ”lika värde”.

Rasismen värderar människor olika, så att kasta den på ideologins skräphög är en enkel sak. Men om vi övergår till feminismen? Att överhuvudtaget värdera ett kön mer än ett annat, att ge detta kön fördelar som det andra saknar eller berövas, är inte att behandla alla lika. (Jämför förslagsvis med nyss nämnda rasism.)

Spelar man på en polemik mellan två grupper, så måste man granska båda och överväga/-vaka balansen. Det har onekligen funnits tider då kvinnor har varit i formellt underläge mot mannen, men dessa hinder är sedan länge historia.

Sydafrika, Mandela! Det var en man som förstod denna balans. När han äntligen släpptes ur fängelset som en fri man så tog det inte lång tid innan han hyllades offentligt. Han avslutade sitt tal så här:

”[…] During my lifetime I have dedicated myself to this struggle of the African people. I have fought against white domination, and I have fought against black domination. I have cherished the ideal of a democratic and free society in which all persons live together in harmony and with equal opportunities. It is an ideal which I hope to live for and to achieve. But if needs be, it is an ideal for which I am prepared to die.”

Inte ens i Sydafrika handlade frågan egentligen om ”svartas rättigheter” på bekostnad av de vitas, det blev mer konsekvensen av iden att alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.

I Sverige är det annorlunda. Kvinnorna har inte bara hunnit ikapp, de har sprungit om. Feminismen är den politiska riktning som kräver att kvinnor ska tillmätas ständigt ökande rättigheter gentemot männen männen. Men inte ens bland kvinnor i stort har de något stöd. De har inte kunnat acceptera tanken på att kvinnor generellt gör andra val med sina nyvunna rättigheter, och uppfinner därför förklaringsmodeller för att förklara varför de inte använder sina möjligheter på samma sätt. (Patriarkat, strukturer…) De har således hamnat i en historisk ideologisk återvändsgränd och har dessutom barrikaderat den enda utfarten. Den vägen leder nämligen tillbaka till tanken om människors lika värde. Gå tillbaka dit! Gör om, gör rätt!

Teo

(P.S. Och när ni ändå är i farten, flytta den där barrikaden till en bättre gata. Mot främlingsfientligheten tex. D.S.)

Kommentarer

Vem är både för och emot diskriminering? — 65 kommentarer

  1. @MiT: ”Vad ska genusfolket säga nu?”
    Visar ju bara hur tidigt pojkar introduceras i antpluggkulturen. De är så störda av manlighetsnormer att de inte vill anpassa sig till en modern skola, som flickorna gör. Vi måste krossa alla manlighetsideal så att vi kan programmera om pojkarna, så de blir rätt och inte framtida hustrumisshandlare mm.

    Frågor på det?

  2. On topic: Jo, det är anmärkningsvärt att man på ena sidan tar den självklara positionen att människor inte ska bedömas utifrån hudfärg eller ha olika regler, men samtidigt motarbetar könsneutral lagstiftning. Dessutom förespråkar särskilda privilegier för att ”kompensera” upplevda orättvisor, vilka ofta har motbevisats. Fast det där med att inte dra slutsatser om andras förutsättningar och upplevelser utifrån hudfärg tullas det ju också på, bara den är vit.

  3. Jag tror att Fridah Jönsson, och för del delen gemene man, har den uppfattningen att feminism står för jämlikhet och lika rättigheter. Hon har läst ”flygbladet” med alla fina ord och klämmiga paroller. Gemene man orkar inte sätta sig in i vad feminismens kärna står för och skulle man försöka berätta det så låter det bara som en konspirationsteori. Är det en konspiration eller är det bara en hop Gnuer som springer mot en hägring av en oas som lovar att släcka deras ogreppbara törst efter något som de själva inte kan definiera annat än i drömmen.

    Dax att gå hem nu, börjar tydligen få poetiskt delirium Smile

  4. Pingback: Vem är både för och emot diskriminering? - UmeNytt.se - Nyheter Sverige

  5. ”Något annat som skulle kunna underlätta för pojkar – och flickor – som har svårt med handstilen är att det framöver kommer att bli mer vanligt med datorer i de nationella proven, enligt Maj Götefelt.

    – Fram till 2011 var det ett mål i kursplanen att eleven ska kunna skriva ”läsligt för hand”. Nu är det borttaget, vilket kan gynna elever som har svårt med handstilen. Nu kan de börja med skrivandet på dator och jobba med handstilen senare, säger Maj Götefelt.”

    jukt att man har tagit bort det här kravet dock. Nejtack till mer datorer i undervisningen.

  6. Precis som femisimen idag är sexistisk, och en ideologi som vill överkompensera beroende av kön, så är den så kallade ”anti-rasismen” faktiskt samma sak, där man ska överkomnpensera baserat på ras.

    ”Anti-rasismen” är en ny form av rasism, bara det, och inget annat. Det är alltså ingen motpol till rasismen utan en medlöpare.

    Jämställdismen skulle jag dock vilja påstå är helt utan ras-privilegier då de tänker på merit istället. Det är klart mycket vettigare.

  7. @Johan:

    Jag vet. Ingen är väl så fixerade vid raser (kallas ”etnicitet”) som antirasister, ingen är väl så fixerade vid pengar som de som säger ”alla är egoister och bara tänker på pengar” och ingen är lika fixerade vid kön som feminister.

  8. @Johan

    Din invändning mot antirasismen förstår jag inte alls. Menar du att det verkligen finns en överkompensation så får du gärna ge ett exempel eller två. Jag tror att det i stort sätt är obefintligt. (Eller att vi syfter på två helt skilda saker och därför försöker jämföra äpplen med päron.)

    @JonasBsson
    Lite poesi är aldrig fel. Många brukar göra en stor sak av vad de är emot. Jag brukar berätta vad jag är för. I detta fall att ge män och kvinnor samma rättigheter. Om den man talar med är intresserad kan det leda in på diskussionen om feminismens kärna. Och är de ointresserade så kan det kvitta. Smile

    Teo

  9. @He(rr)n:

    jukt att man har tagit bort det här kravet dock. Nejtack till mer datorer i undervisningen.

    Argument?

    Som mamma till en pojke med motoriska svårigheter (finmoterik bara) så kan jag berätta att han fick skriva pådator gjorde hela skillnaden. Från att både vi föräldrar och pedagogerna fick tjata på honom för att få honom att skriva mer än en halv sida så finns det ingen hejd på hur mycket han skriver när man tar bort det motoriska.

    En anekdot: han avskyr skriva för hand fortfarande. I somras satte han sig på lovet och skrev frivilligt 12 sidor om andra världskriget, bara för han ville skriva om det.

    Hade han inte fått dator hade han tröttnat innan grundskolan var slut. Nu gick han ut med toppbetyg, han läser på gymnasie och har som mål att bli forskare inom NO.

    Jag tycker det viktiga är att elever lär sig och kan utvecklas till sin fulla potential. För många, främst pojkar, är datorn ett fantastiskt redskap och hjälpmedel, just för de ofta är finmotoriskt svaga.

  10. @Ninni:

    När någon har problem med finmotoriken eller något annat så ska man naturligen finna andra lösningar.

    Men här en annan anekdot (sida av saken). För ca 15 år sedan undervisade jag på mellanstadiet. Jag tog mig an en klass med 19 pojkar. En pojke uttryckte en dag att han ville skriva snyggare och jag föreslog då för klassen att vi skulle öva skrivstil (något som var helt omodernt redan då) och alla var på. Pojkarna slet och slet, vissa av de 6 tjejerna också ska tilläggas. Den glädje och stolthet som alla elever uppvisade när de efter långt och mödosamt arbete kunde uppvisa en snyggare handstil gick inte att ta miste på (detsamma gällde rättstavning som också är relativt ”omodernt”).

    Det hindrar alltså naturligtvis inte att man skriver på dator emellan välskrivningslektionerna. Men att de allra flesta kan få bättre handstil och känna sig stolt de gånger man ska skriva för hand (eller utan rättstavningsprogram). Vad jag vill ha sagt är att man kan fila på generella könsskillnader, åt båda hållen, ganska mycket. En balansakt i att varken förneka eller överdriva medfödda könsskillnader.

  11. @JonasBsson:

    *ROFL*

    Sannerligen en problematisk ”kvinnlighet”. Men samtidigt fastnade skrattet stundtals i halsen. Förklara gärna vilken ”manlighet” som finner sig i dylikt.

  12. Hittade denna på FB http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article17801820.ab

    Och postade följande:

    – Försök lyssna och förstå. När en man säger jag är så less på uttrycket ”mäns våld mot kvinnor” så bjäbba inte, försök förstå upprördheten bakom orden från män som vet att även kvinnliga partners utsätter sina manliga partners för våld. Gagna jämställdheten och börja använda ordet partnervåld istället. Ett uttryck som för övrigt även synliggör det osynliga våldet i hbtq-relationer.

    – Ta som din dagliga uppgift att säga emot människor, män som kvinnor, som ständigt kommenterar utseendet hos andra i ett gemensamhetsförsök. Du kanske kallas tråkig och humorlös men snart får du respekt.

    – Skicka mejl till företag och medier som publicerar sexistiska bilder.

    – Nybliven förälder? Vill du att ni ska dela lika på föräldraledigheten så kräv att ni gör det Ge dig inte.

    – Fackligt aktiv? Självklart kräver du likaberättigade löner före höjd procent för alla.

    – Förkasta uttryck som mansskatt. Tycker du däremot att en så viktig verksamhet som kvinno- och mansjourer inte ska behöva förlita sig på och drivas av olika ideella krafter så kräv att dina skattepengar går till att inrätta kommunala jourer som täcker behovet.

    – Hylla inte Scum-manifestet. Ta till dig att det är skrivet av en lika förvirrad och skadad individ som Breivik.

    – Är du arbetsgivare? Rannsaka om du verkligen väljer arbetstagare utifrån den du tror kan göra det bästa jobbet. Försök se förbi kön, ursprung och ålder och inta en positiv inställning till att dina anställda tar ut föräldraledighet och vabb-dagar. Barnen är vår framtid.

    – Kryssa de som stödjer jämställdhet ur flera olika perspektiv! Det är valår snart, de flesta riksdagspartierna missar mansfrågorna och ickeradikalfeministiska kvinnors perspektiv.

    – Var en jämställdhetssupporter. Försök vara öppensinnad och ödmjuk inför andras verklighet. Annars rullar bara den radikalfeministiska revolten på. Något som bara bromsar utvecklingen mot ett jämställt samhälle där män och kvinnor jobbar tillsammas för jämställdhet istället för att gräva ner sig i ”könskrigets skyttegravar”.

  13. @He(rr)n: Det är inte alltid så lätt att se världen med de ögon dagens barn ser den. En anekdot från Conrad Wolfram:

    ”This reminds me of an anecdote my daughter provided me. She has a game of drawing ”paper laptops”–folding an A4 sheet in half with a keyboard drawn on the bottom, a screen on the top. I asked her ”When I was your age [4], why do you think I didn’t make paper laptops?” After a couple of seconds’ reflection, she replied, ”No paper?”.

    I alla fall våra barn ser vuxna skriva på dator varje dag men vanliga papper används här hemma bara några gånger i veckan, och bara av barnen själva när de ritar. Jag skriver sällan något för hand. Därför är det inte förvånande ifall barn tycker det är konstigt att först lära sig skriva på det ovanliga sättet och sen lära sig skriva på dator. Vet inte hur det är i Sverige men i vissa skolor i Finland lär sig barnen först skriva på dator och sen först för hand.

  14. @Anna:

    I skolan skriver man dock fortfarande mycket för hand i skolböcker, fram till högstadiet/gymnasiet iaf. Sen vore det bra om eleverna skrev mer för hand även högre upp i åldrarna eftersom de har en tendens att försvinna i cyberrymden under lektionstid när de använder datorer Wink

  15. det borde vara en given sak att man lär sig klara grundläggande färdigheter utan elektroniska hjälpmedel. Jag fick allvarlig skrämselhicka när ungarna plockade fram miniräkande för att räkna ut vad 3×4 var (och inte ens insåg att det var uträkning, vad de behövde göra var att räkna ut 4/3), och till på köpet räknade fel ändå.
    Inte så att man skall göra allting för hand, men bör ta mig sjutton KUNNA göra det för hand.
    (Det här gäller för övrigt också oss i äldre generationer. Jag undrar hur många det är som klarar av att tvätta kläderna utan en tvättmaskin, eller laga dem, eller fixa till en middag utan mikro. Hur många skulle klara en vecka utan elektricitet?)

  16. @Mia.:

    Men här en annan anekdot (sida av saken). För ca 15 år sedan undervisade jag på mellanstadiet. Jag tog mig an en klass med 19 pojkar. En pojke uttryckte en dag att han ville skriva snyggare och jag föreslog då för klassen att vi skulle öva skrivstil (något som var helt omodernt redan då) och alla var på. Pojkarna slet och slet, vissa av de 6 tjejerna också ska tilläggas. Den glädje och stolthet som alla elever uppvisade när de efter långt och mödosamt arbete kunde uppvisa en snyggare handstil gick inte att ta miste på

    Min son med, hör och häpna. Ännu en anekdot: Ett av åren i lågstadiet så ingick ett bokmärke, med skolfoto på i deras skolfotopaket. Det har jag plastat in och använder fortfarande som mitt bokmärke. På baksidan har jag, under plasten klistrat fast en uppmaning han skrev till mig på en liten lapp till följd av välskrivningsövningarna. Där står i gammal skrivstil ”läs mamma”. Sött va? Smile

    Det är inget jag vänder mig mot. Det är inte där barn med finmoteriksproblematik får problem, det är när man ska skapa textmängder och det är ju massor ämne, engelska, svenska, SO- och NO-ämnen osv. där man så att säga skriver brödtext. Min son har så pass stora problem att det är helt avgörande att han får hjälpmedel för annars hinner han helt enkelt inte med uppgifterna som ska göras. För det tar så lång tid för honom att forma bokstäverna och än värre, det tar all kraft och fokus. Men det är ju en glidande skala, där många har olika grader av samma svårighet. Och varför ska motoriska färdigheter gå ut över prestation och slösa barnens kraft till det istället för att de kan rikta sin kraft och fokus på just det som just då ska läras?

    Jag kan inte se något bärande argument till att inte elever ska skriva tex en skrift i historia på högstadiet på dator. Datorer ger alla eleverna samma förutsättningar att visa vad de kan i ett visst ämne, då man plockar bort denna del ur ekvationen.

  17. @Mia.:

    eftersom de har en tendens att försvinna i cyberrymden under lektionstid när de använder datorer

    En dator fungerar utan att vara kopplad till internet *upplyser* ;D Är det ett problem så får man lösa det.

  18. @Ninni:

    Japp sött Smile

    Som du sa, ja varje elev ska så långt som det är möjligt erbjudas möjligheten att nå sin fulla potential.

  19. Går utan problem att låsa datorer till att bara använda vissa saker. Mer datorer i skolan skulle öka kvaliteten något enormt.

    Vet inte hur många gånger jag helt enkelt skippat delar av prov för att jag inte orkat skriva med penna längre, fingrarna gör ont, ska jag sudda ut ett helt stycke för att få in den där extra saken i mitten? Datorer underlättar för alla.

  20. Ninni:

    1. Datorer förstör barnens hjärnor. Vi bör uppmuntra barnen att vistas i den fysiska världen så mycket som möjligt.
    2. Handskriven text är vacker och levande, datoriserad skrift är död och omänsklig.
    3. Skolundervisningen bör anpassas till majoriteten elever. Det fåtal som har svårigheter med tex finmotoriken kan erbjudas extra stöd på olika sätt men varför ska det styra den ordinarie undervisningen? Träning ger dock färdighet och inget barn blir bättre på att skriva förhand om ingen ställer krav på barnet.

    Anna:

    ”I alla fall våra barn ser vuxna skriva på dator varje dag men vanliga papper används här hemma bara några gånger i veckan, och bara av barnen själva när de ritar. Jag skriver sällan något för hand. Därför är det inte förvånande ifall barn tycker det är konstigt att först lära sig skriva på det ovanliga sättet och sen lära sig skriva på dator. Vet inte hur det är i Sverige men i vissa skolor i Finland lär sig barnen först skriva på dator och sen först för hand.”

    vilket borde vara en otrevlig utveckling för alla som inte är en trendkänslig lågstadielärare utan sund kritisk inställning till datorer samt respekt för viktiga skönhetsvärden.

    öht bör vi vara mer försiktiga med att introducera våra barn till datorer.

  21. Det finns två saker som direkt höjer pojkars betyg fysisk aktivitet och användande av dator.
    Och scum tre av fyra ungdomar som tar sitt liv är pojkar hur blir dom hjälpta av att höra att dom är värdelösa och det är rätt att dom tar sitt liv vilket scum förespråkar.

  22. @Mia.:
    Studera din omgivning så kommer du se att det är vanligare än man tror.
    De exemplen som finns med i kortfilmen är extrema men som troligtvis börjat smått och så småningom ”normaliserats”. En mildare form av våld men fortfarande oacceptabelt.

  23. Mystiskt, min kommentar försvan i cyberjymden. Provar igen

    @Mia.:
    Beteendet är vanligare än man tror. Lyssnar man på mäns prat om ”regeringen”, hur de övervakas vid städning och hur de alltid gör fel när de tar hand om barn så inser man efter ett tag att det bara är mildare varianter på beteendet. Efter ett tag har det ”normaliserats” och mannen ”bryr sig inte” längre utan glider in i tystnaden. Feminismen hjälper också till för att få kvinnor att se sig själva som offer.

  24. @He(rr)n:
    På vilket sätt är det sjukt? Jag har aldrig någonsin sedan högstadiet skrivit något som någon annan skulle se för hand. Jag skrev i LaTeX redan på gymnasiet.

  25. Här är en bra sammanfattning:

    ”The equality enshrined in the Declaration is incompatible with the equality that progressives support. The equality in the Declaration is not an equality of abilities or deserts. It is an equality of importance in the eyes of Nature’s God, and therefore in the eyes of the law – equality not as men and women or whites and blacks but as individuals, and individuals alone.”

  26. @He(rr)n:

    1. På vilket sett förstör det hjärnor? Att använda datorer är dagens verklighet, kan du inte det, är det väldigt få yrken du passar för. Använder man datorer använder man säkert också spel, som allt annat än förstör hjärnor, de utvecklar dem, bättre reaktionsförmåga osv osv. Speciellt bättre engelska.

    2. Att skriva på dator utesluter inte att man helt slänger bort handskriverier. Går utmärkt att göra båda.

    3. Och majoriteten kommer att använda datorer i sina liv, kan nog garanterat säga 100% där. Så därför ska eleverna anpassas och läras i att använda datorer.

  27. @Teodor: Kika runt på twitter vettja… RBUFs ordförande brukar kunna komma med intressanta utspel baserad på hudfärg som åtminstone jag anser rasistiska (förutom de utspel som är sexistiska då hon dessutom är feminist).

  28. @He(rr)n:

    ”1. Datorer förstör barnens hjärnor.”

    Din personliga åsikt och inget annat, backa upp det med fakta eller var tydlig med att detta är något som du tror.


    2. Handskriven text är vacker och levande, datoriserad skrift är död och omänsklig.

    Din personliga åsikt igen, som programmerare så kan jag inte säga annat än att du är helt ute och cyklar.

  29. @He(rr)n:

    Det där är inga argument som håller för ämnet vi diskuterar.

    Du sitter i ett skepp fullastat av programmerare och datanördar och påstår att datorer skadar hjärnan? Låt mig ta ett exempel, Teodor. Teodor är yngre än mig, han är uppväxt med dator sen barnsben och är en tvättäkta datanörd. Har denna herre hjärnskador tillföljd av sin frekventa användning av datorer så hoppas jag att jag ”drabbas” av denna åkomma, för han har ett intellekt som imponerar på mig.

    En gång i tiden var det rock som var skadligt.

    Men nu till varför dina argument inte håller:

    Låt oss ta ett konkret exempel. Klass 7A ska skriva laborationsrapport i kemi. Jag menar att denna ska skrivas på dator av alla i klass 7A. I klassen finns Lisa som har en vacker handstil och Pether. Lisa kommer prestera bättre (och bedömas bättre även för likvärdigt sakinnehåll), inte för hon är bättre på kemi utan för att skriva för hand är ett hinder för Pether. Jag anser att det enda som ska påverka vilket betyg Lisa och Pether får i kemi är deras ämneskunskap. Allt annat är ovidkommande och ska så långt det är möjligt tas bort från ekvationen.

    1. Nej, det är inte skadligt att skriva rapporten på dator istället för förhand. Påstår du det så vill jag ha källa som styrker att skriva brödtext på dator istället för att göra detsamma för hand skadar hjärnan.

    2. Handlar om din personliga subjektiva uppfattning. Jag föredrar personligen maskinskriven text då den ökar min läshastighet. För mig är inte text vacker oavsett, solnedgång är vackert. Text är information och inget annat. Varken din eller min subjektiva uppfattning är argument i sakfrågan.

    3. Hur vet du hur många Pether det finns? Jag är övertygad om att det är mycket vanligt då jag hört det från många män. Som jag sa så är det en glidande skala. Min son får det han behöver då han har engagerade föräldrar som piskat skolan för att de ska följa läroplanen. Idag är föräldrar en avgörande faktor för hur väl barnen lyckas i skolan. Det tycker jag är helt galet. Det här är en sak som får ungdomar, främst killar, att bli skoltrötta (en annan är understimulering av smarta barn). Att minimera antalet elever som blir skoltrötta och struntar i den är ett viktigt mål. Och elever ska få betyg efter sina ämnenskunskaper och inget annat.

    @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Instämmer. Huvudräkning och överslagsräkning borde man drillas i mycket mer i, än vad som görs idag. Det är en kunskap man behöver för livet, det ska sitta i ryggraden.

  30. @Pether:

    Använder man datorer använder man säkert också spel, som allt annat än förstör hjärnor, de utvecklar dem, bättre reaktionsförmåga osv osv. Speciellt bättre engelska.

    Inte bara det. Min son hade kunskapsspel, flera olika. Letade upp dem och räknade dem. Där var 17 stycken olika, som täcker områdena engelska, matte, geografi och svenska, ålder 4 – 8 år. Alla kombinerar äventyr, tävling och kunskap. Här är ett exempel på en av dem han hade som barn. Dessa hade han med, de är super.

    Jag rekommenderar varmt kunskapsspel till alla som har barn mellan 4 – 8 år, de leker och utbildas samtidigt. När barn tycker det är kul så lär de sig som bäst.

  31. @He(rr)n:

    ”1. Datorer förstör barnens hjärnor. Vi bör uppmuntra barnen att vistas i den fysiska världen så mycket som möjligt.”

    Datorer är bara redskap, vad de gör med hjärnan hänger alltså helt på vad de används till. Dagens datorer (läsplattor) kan användas till att läsa böcker såväl som att spela pang-pang spel.

    ”2. Handskriven text är vacker och levande, datoriserad skrift är död och omänsklig.”

    Handskriven text är bara vacker när den skrivs av personer bra på det precis som vilken målad tavla som helst. Den skapar dessutom fördomar via initiutiv handstilsanalys.

    ”3. Skolundervisningen bör anpassas till majoriteten elever. Det fåtal som har svårigheter med tex finmotoriken kan erbjudas extra stöd på olika sätt men varför ska det styra den ordinarie undervisningen?”

    Skolundervisningen bör anpassas till nyttovärdet. Saker som inte längre har någon praktisk nytta bör begränsas enbart till dem specialiserade på de områdena.

    ”Träning ger dock färdighet och inget barn blir bättre på att skriva förhand om ingen ställer krav på barnet.”

    Inte mer än alla barn kan träna sig att bli Zlatan kan alla barn träna sig att bli duktiga på skrivstil. Vissa barn har talang för en sak. Andra barn talang för en annan.

  32. @MiT:
    ”Jag disputerade i etnologi med min doktorsavhandling Systerskapets logiker: En etnologisk studie av feministiska fanzines år 2006 (Umeå universitet).” och för närvarande vid Södertörns högskolar. Var annars? Say no more, say no more

  33. @JonasBsson:
    Jag har släppt den. Av någon underlig anledning gick den in i spamfiltret. Det är bra att säga till med en gång när sånt här sker. Vi får enorma mängder spam-poster som filtreras automatiskt (vi har fått ca 150 stycken bara idag), men det är väldigt ovanligt att legitima poster hamnar där. Jag har tidigare försökt hålla ett öga på det, men det var ett sånt jädrans massa extrajobb och så väldigt ovanligt att jag hittade något legitimt där, så jag la ner att försöka.
    Säg till om poster försvinner ut i tomma intet, men gör det snabbt, för de drunknar snart i all spam som fylls på.

  34. @JD:

    Jag gillar speciellt hennes kommentar angående hennes nyårslöfte: Smile

    ”Självklart innefattar nyårslöftet att avsluta alla innehavande kärleksrelationer en har med cis-män. Detta är ju såklart den bästa av alla feministiska strategier som jag definitivt brukar förespråka och rekommendera. I allmänhet förtjänar inte cis-män att ha samröre med kvinnor pga en kvinna förtjänar aldrig att bli förtryckt av en man och en heterorelation innefattar alltid någon form av kvinnoförtryck.”

  35. @He(rr)n, @Ninni m.fl.:
    Jag håller halvt om halvt med He(rr)n. Inte så att en dator skulle förstöra hjärnan. Det är förstås trams. Men barnen bör inte ledas in i beroendet av den. Man bör inte, enligt min åsikt, använda datorn slentrianmässigt i undervisningen utan begränsa den till de situationer där det verkligen är motiverat att använda den. Barnen bör få lära sig, och vänja sig vid, att göra uppgifter utan dator. Detta gäller inte bara datorer, det gäller andra färdigheter också. Det är bra med teknik som underlättar och effektiviserar, men det är en direkt fara om man blir så beroende av den att man är handikappat i samma ögonblick som man står utan.
    Att lära sig använda penna och papper (och lära sig använda det som något normalt, inte något esoteriskt annorlunda) har också fördelarna att man kan använda dem mycket mer utbrett i alla möjliga situationer. Man kan sitta och göra anteckningar på bussen. Skriva kärleksbrev när man ligger i tält, göra uträkningar på kvittot i butiken osv osv. Elektroniska prylar är inte alltid tillgängliga eller användbara. Ibland tar baterrierna slut. osv osv.
    Det fysiska beroendet är en sida. Och en mycket allvarlig sådan.
    Det psykiska beroendet är den andra. Jag tror inte (det är min åsikt här, jag har ingen forskning eller statistik att åberopa, men skulle bli mycket förvånad om den inte stöder mig) att man mår bra av att fastna framför en skärm hela tiden. Det handlar inte om att datorn i sig skulle vara skadlig, eller att spel skulle vara skadlig, eller att rockmusik skulle vara skadlig. Men det finns sånt som för lite och för mycket. Vi behöver både syre och vatten. För lite syre elelr vatten så dör vi. Men vi dör också av för mycket. (Rent syre är kanske inte dödligt på omedelbar basis, men det lär definitivt förkorta livet på sikt, och för mycket vatten så drunknar vi rätt och slätt).
    Dator, TV, Rock-musik (på hög volym) är skadliga i alltför höga doser. Man måre inte bra av att sitta fixerad framför en dator eller tv. Både kropp och själ behöver omväxling. Jag har själv haft mina spelperioder på dator. Det är skitkul. Jag lägger inga moraliska värderingar i att man spelar. Men det är alltför lätt att man fastnar i det och ägnar all sin vakna tid åt att bara spela. Och det kan ingen få mig att tro att det är nyttigt i längden.

  36. @JonasBsson:

    Normaliseringsprocess alltså. Ja vissa av scenerna upplevde jag som psykisk misshandel, och i ett fall även fysisk misshandel. Ja växlar man könen så ser man snabbt något annat, iaf jag.

  37. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    Men nu pratar du om en helt annan sak, att sätta gränser för barn. (Antar jag iaf eftersom du pratar om att ”inledas i beroende”) Betvivlar du ett ögonblick att jag skulle ha svårt med det? Razz

    Allt är skadligt i för stora portioner. Sunt förnuft är bra.

    Kunskapsspel på datorn är ett verktyg för att barnet ska utvecklas till sin fulla potential. Det innebär inte att det är det enda, eller att det ska användas gränslöst. Han hade även såna här i mängder olika varianter dvs där man skriver för hand. De var också roliga för där var fina klistermärke när man gjort en uppgift. Han lästes för i mängder för att väcka hans läslusta, han var ute i stock och sten, var med och lagade mat, gick på simskola, lekte med allt möjligt och alla möjliga av alla åldrar osv. osv.

    Ingendera har någonsin överdoserats, används gränslöst eller utnyttjats som barnvakt.

    Vi lever i ett kunskapssamhälle, där kunskap är avgörande för ens möjligheter. Om det kan man tycka vad man vill, jag tycker själv det är lite tragiskt. Men det är bara att förhålla sig till den tid vi lever i och göra det bästa för varje unge. Och, jag anser, därför att man bör använda alla de olika verktyg som finns tillgängliga där bra dataspel är en sak.

    Att han har dålig finmoterik, betyder inte att han inte kan om det är nödvändigt. Naturligtvis kan han och han skriver tex. i matte. Inte heller beror det på dator begränsat honom, då jag, hans morfar och morbror är likadana. (jag har inte lika mycket som de andra tre, men nog för att jag försökte minimera det jag var tvungen att skriva i skolan.) På vår tid fanns inte möjligheten med hjälpmedel, varvid både morbror och morfar saknar utbildning utöver grundskola.

    Edit: Datorer i olika former är, oavsett vad vi tycker det, en stor del av vår vardag. Att lära sig hantera det på ett bra sätt, att kunna stänga av dator och mobil så det inte tar över ens liv så som det är för många vuxna idag anser jag, är en viktig kunskap som den generationen nödvändigtvis behöver få lära sig.

  38. @Ninni: Jag är inte längre säker på exakt vem som argumenterar för vilken position, men det har aldrig hindrat mig från att bryta in, jobbig som jag är.

    För att man ska bli riktigt bra i dataspel krävs finmotorik. Titta på kidsen som spelar Starcraft eller CoD, de är som pianister. Ungdomarna i Sydkorea som är professionella Starcraftspelare har ett nyckeltal, APM eller Actions Per Minute, som för de bästa spelarna uppgår till ungefär 300, eller fem handlingar i sekunden, I EN TIMME.

    Fan vet om de inte är bättre än pianister. Kolla den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=SAo3QwnPruc Killen sitter inte bara och ”spelar” utan fattar dessutom simultant massor av beslut som hela tiden ändras beroende på vad den andra spelaren gör. Stridspiloter är förmodligen en bättre jämförelse, men det finns inga stridspiloter med den graden av finmotorik.

    Jag tror personligen att användning av datorer i skolan kan vara bra utifrån perspektivet att barn med dålig handstil inte ”straffas” vid uppsatsskrivning. I övrigt finns enligt min åsikt inte många poänger med datorer. (Alltså, för grundskoleelever, självklart måste man senare lära sig de kraftfulla verktyg som en dator kan erbjuda, som Matlab exempelvis) Min syn grundar sig på att grundskoleelever är sämre än någonsin enligt PISA-tester och att riktningen är nedåtgående. Fokusera mindre på datorer och mer på lärare med gedigna kunskaper. Det tror jag är lösningen på dagens nedåtgående spiral.

    Dagens grundskoleelever är sämre än de tre senaste generationerna när det gäller både språklig och matematisk förmåga. Jag skyller inte det på datorer, men tycker att det visar att datorer inte HJÄLPER situationen.

  39. @Johan:

    Jag är inte längre säker på exakt vem som argumenterar för vilken position, men det har aldrig hindrat mig från att bryta in, jobbig som jag är.

    Du är så välkommen så, men nu ska jag fira Mårten Gås! Grin Så jag får svara dig en annan dagSmile

    Glad Mårten på er alla! Heart

  40. @Ninni:
    ”Han hade även såna här i mängder …”, du länkade fel där.
    Vi är nog överens över lag.
    Jag lider själv av att jag har svårt att skriva för hand, och skriver så bedrövligt att jag själv har svårt att läsa det. Jag har helt klart skrivit för lite för hand och för mycket på dator. Jag kan bara ursäkta det med att det i mitt fall i allra högsta grad har varit ett nödvändigt på grund av sammanhanget. Men i min ungdom så skrev jag trots det ganska långa uppsatser på svenskaskrivningarna. Mina polare hade jätteroligt i flera år åt att jag på ett gymnasieprov kringick de politiskt korrekta ämnena, tog det enda neutrala som fanns och valde att skriva en uppsats om ”min barndom” som jag vrängde till så att det blev en helt fiktiv historia på 16 sidor fylld med ond bråd död och elände under titeln ”min bardomstid i nazityskland”. Något jag aldrig skulle kunna föreställa mig att göra idag. Jag får skrivkramp och ont om jag skriver mer än två, tre meningar. Jag begriper inte hur de gamla författarna gjorde. (Dickens, Dumas etc.) Men böckerna var helt klart också kortare när man skrev för hand eller på skrivmaskin. På 70-talet låg längden på en normalbok runt 150–200 sidor om jag minns rätt. Jag kommer ihåg att böckerna på över 300 sidor av Sven Hassel kändes som väldigt långa (på ett bra sätt, jag hade velat att de var ännu längre). Idag verkar 500 sidor vara minimum.
    Jag har för övrigt en gång skrivit över en miljon tecken (inklusive blanksteg och retur) på en vecka. Det motsvarar väl ung 500 normala bokssidor. Och det vore helt jäkla omöjligt för mig att skriva för hand. (Inte bara för mig, finns säkert någon extrem filur nånstans i världen som skulle klara det, men de som klarar det går förmodligen att räkna på fingrarna). Så inget ont i att använda datorn i sig. Den har blivit nödvändig i dagens samhälle. Bara lite för nödvändig många gånger.

  41. @JD:
    Det her ett klassisk eksempel på en person som i stedet for å ta ansvar for sitt eget liv og sin egen tilkortkommenhet ovenfor det annet kjønn, og kanhende på fler plan i livet, projiserer ansvaret over på andre, i dette fall på menn og ”patriarkatet”. Lykkeligvis for henne fantes det ideologiske byggverket feminisme å gjemme seg bak. Uten den ismen ville hun stått fast, antagelig uten evner til å komme seg videre.
    Det koster en god del arbeide å ta ansvar for seg selv og sitt følelsesliv, kanhende ett oppgjør med sine vrangforestilinger, jeg finner det dypt tragisk å lese hennes betraktninger, på grensen til komisk noe av det.

  42. Pether:

    ”Använder man datorer använder man säkert också spel, som allt annat än förstör hjärnor, de utvecklar dem, bättre reaktionsförmåga osv osv. Speciellt bättre engelska.”

    Visst finns det även positiva effekter av datorer – god engelska, som du säger – men även unga vuxna som inte tidigt exponerats för datorer har mycket goda engelskkunskaper nuförtiden. Titta på oss 80-talister tex som inte växte upp med datorer på det sättet. Därför är det ett svagt argument i mina ögon. Förbättrad reaktionsförmåga likaså.

    ”Att skriva på dator utesluter inte att man helt slänger bort handskriverier. Går utmärkt att göra båda.”

    Visst gör det. Men om man tar bort kravet på att barnen ska lära sig skriva förhand (dugligt) så säger det sig själv att kvaliteten överlag kommer att sjunka.

    ”Och majoriteten kommer att använda datorer i sina liv, kan nog garanterat säga 100% där. Så därför ska eleverna anpassas och läras i att använda datorer.”

    Eleverna behöver inte ”anpassas” för att lära sig använda datorer. De kommer att lära sig ändå tids nog, precis som dagens vuxna och framför allt unga vuxna har gjort trots att de saknade datorer under uppväxten. Om du är orolig att dina barn ska missa något som kan vara dem till gagn senare i livet så föreslår jag att du introducerar dem för ett musikinstrument Smile

    Daniel:

    ”Din personliga åsikt och inget annat, backa upp det med fakta eller var tydlig med att detta är något som du tror.”

    Jag länkar kanske in något i mitt svar till Ninni längre ned. Men det är väl ganska vedertaget att det finns stora problem kopplade till datoranvändande? Beroende osv.

    ”Din personliga åsikt igen, som programmerare så kan jag inte säga annat än att du är helt ute och cyklar.”

    Ja, men så är du programmerare också. Din själ är redan förlorad Smile

    Ninni:

    ”Det där är inga argument som håller för ämnet vi diskuterar.”

    De är goda argument för varför jag tycker det är sjukt, jo.

    ”Du sitter i ett skepp fullastat av programmerare och datanördar och påstår att datorer skadar hjärnan?”

    Ja, det gör jag. Här är två exempel som har varit uppe helt nyligen:

    1. ”Mobiler ändrar hjärnans funktioner.” Att vara ständigt uppkopplad och växla mellan olika aktiviteter på olika skärmar är skadligt för hjärnan. Särskilt när det gäller barn, vars hjärnor inte är färdigvuxna. Det säger professorn i psykologi vid University of California San Diego, Larry Rosen, till SVT:s Korrespondenterna. De senaste 30 åren har han forskat kring vårt digitala liv. Tillsammans med kolleger i Kalifornien har han gjort en mängd studier på barn och unga.
    – Vi ser att användningen av mobiler, datorer och läsplattor ändrar på hjärnans funktioner. Om barnen använder tekniken i en lärande miljö så är det bra för hjärnan, det utvecklar den, säger han.
    Men det forskarna också ser är en generation med både barn och vuxna som lever i en miljö där de är ständigt uppkopplade, och som använder många skärmar på en gång, alltså ”multitasking”. Det påverkar hjärnan negativt eftersom det stimulerar olika centra korta stunder. När blodströmmarna flyttas mellan de olika centrana krävs tid och energi.

    Hjärnan överaktiveras
    – Multitasking gör att våra hjärnor aldrig borrar sig ner i ett ämne. Om uppmärksamheten bryts var 3-5 minut, hur ska vi då kunna ägna 20 minuter åt att lära oss biologi, till exempel? Hur ska vi kunna läsa en bok och föreställa oss miljön i den, var den utspelar sig, vad karaktärerna tänker? Eller lyssna på en lektion, eller lyssna på föräldrarna? När man multitaskar ger man aldrig hjärnan chansen att slappna av, säger Larry Rosen.
    Forskningen visar en rad konsekvenser av barns och ungas multitasking, som uppmärksamhetsproblem, dåligt beslutsfattande på grund av ytliga kunskaper, dålig sömn och som följd av det överdosering av koffein som finns i bl a energidrycker.”

    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-multitasking-farligt-for-barns-hjarnor

    2. ”I olika undersökningar har svårigheter med sömnen upptäckts hos barn som sitter mycket framför tv:n och datorn, problemen växer i relation till den tid barnen spenderar framför en skärm.
    – Barn som varje dag sitter flera timmar framför datorskärmen under en längre period utvecklar med stor sannolikhet somatiska och mentala problem, det visar opublicerade analyser av bland annat WHO:s internationella undersökning från 2010, berättar Nuutinen.
    Mikaela Wiik är sakkunnig inom återhämtning vid Folkhälsans förbund och hon håller med Nuutinen – barn mår inte bra av att sitta stilla två timmar i sträck framför en skärm. Det är en alldeles för lång tid av inaktivitet.
    – Varken barn eller vuxna blir understimulerade i dagens samhälle, det behöver vi sällan vara rädda för. Dagens utmaning är snarare att kroppen är understimulerad och hjärnan överstimulerad.”

    http://www.folkhalsan.fi/sv/startsida/Aktuellt/Tidningar/Artiklar-i-urval/Tv-och-datorer-paverkar-barnens-somn/

    ”En gång i tiden var det rock som var skadligt.”

    Det är inget argument.

    ”Låt oss ta ett konkret exempel. Klass 7A ska skriva laborationsrapport i kemi. Jag menar att denna ska skrivas på dator av alla i klass 7A. I klassen finns Lisa som har en vacker handstil och Pether. Lisa kommer prestera bättre (och bedömas bättre även för likvärdigt sakinnehåll), inte för hon är bättre på kemi utan för att skriva för hand är ett hinder för Pether. Jag anser att det enda som ska påverka vilket betyg Lisa och Pether får i kemi är deras ämneskunskap. Allt annat är ovidkommande och ska så långt det är möjligt tas bort från ekvationen.”

    Om Pether har problem att skriva förhand så ska han naturligtvis erbjudas möjligheten att skriva på dator. Men för Lisas del finns det ingen anledning att skriva på dator. Hon skriver ju redan bra förhand, eller hur? Hon kanske till och med föredrar att skriva förhand framför att skriva på dator. Viktigt också att Pether får en ärlig chans att lära sig skriva förhand innan man ger upp det projektet.

    ”Nej, det är inte skadligt att skriva rapporten på dator istället för förhand. Påstår du det så vill jag ha källa som styrker att skriva brödtext på dator istället för att göra detsamma för hand skadar hjärnan.”

    Jag menade att datorn som sådan har medfört negativa konsekvenser för människan. Förutom förändringar av hjärnan har den gjort oss mer stillasittande, asociala, mer troliga att drabbas av hälsoproblem senare (men allt tidigare) i livet. Det är mot bakgrund av detta som jag finner den alltmer eskalerande och lättjefulla användningen av datorer i skolan bekymmersam.

    ”Handlar om din personliga subjektiva uppfattning. Jag föredrar personligen maskinskriven text då den ökar min läshastighet. För mig är inte text vacker oavsett, solnedgång är vackert. Text är information och inget annat. Varken din eller min subjektiva uppfattning är argument i sakfrågan.”

    Ja, det handlar min subjektiva uppfattning. Hur ska man kunna ta strid för skönhetsvärden utan att utgå från en subjektiv uppfattning? Eller ska det inte längre vara okej att ta strid för skönhetsvärden? Jag tänker inte hålla tyst om att jag är en lite bättre människa som förstår att uppskatta skönheten i en människas handstil. (Däremot kan jag gå med på att det av praktiska skäl får ses som ett mindre tungt argument i sammanhanget.)

    ”Hur vet du hur många Pether det finns? Jag är övertygad om att det är mycket vanligt då jag hört det från många män.”

    Jag har inte hört det från någon man, någonsin. Men det spelar ingen roll. Att lära sig skriva förhand bör enligt mig vara en fortsatt viktig del av undervisningen för alla barn som är kapabla att lära sig skriva förhand.

    Enligt ditt resonemang kan du även plocka bort matte, språk, idrott, musik, mm för att det finns barn som har sämre förutsättningar att bli bra inom de områdena.

    Erik:

    ”Datorer är bara redskap, vad de gör med hjärnan hänger alltså helt på vad de används till. Dagens datorer (läsplattor) kan användas till att läsa böcker såväl som att spela pang-pang spel.”

    Jaha. Men människor, framför allt längre ner i åldrarna, spenderar mycket tid framför skrmar och har datorvanor som påminner om varandra.

    ”Saker som inte längre har någon praktisk nytta bör begränsas enbart till dem specialiserade på de områdena.”

    Du anser således inte att handskift har praktiskt nytta i dagens samhälle?

    ”Handskriven text är bara vacker när den skrivs av personer bra på det precis som vilken målad tavla som helst.”

    Alla handstilar är inte lika vackra, men alla handstilar är mänskliga till skillnad från den text som en dator kan producera. För oss som har rätt åsikt i den här frågan så är det mänskliga ett inneboende skönhetsvärde.

    ”Den skapar dessutom fördomar via initiutiv handstilsanalys.”

    Detsamma gäller barnens utseende, klädsel, mm. Kanske ska vi låta barnen chatta med lärarna hemifrån istället i fortsättningen så att vi blir av med diskriminering på basis av utseende?

    ”Inte mer än alla barn kan träna sig att bli Zlatan kan alla barn träna sig att bli duktiga på skrivstil. Vissa barn har talang för en sak. Andra barn talang för en annan.”

    Kravet har dock varit att barnen ska lära sig skriva dugligt, inte att de ska kunna skriva lika bra som Zlatan spelar fotboll.

  43. @He(rr)n: Jag är inte lika negativ som du, men anser nog ändå att det ligger åtminstone en del i det du säger. Jag, som 70-talist, har en oerhört mycket bättre förmåga att snabbt bearbeta information jämfört med mina föräldrar. Ändå är det tydligt att min 7-årige son är ännu bättre än jag på detta. Eftersom jag betvivlar genetiska skillnader återstår förklaringen att datorer (eller andra miljöfaktorer) på något vis gjort mig och honom bättre på visuell databearbetning.

    Problemet är att den här förmågan kommer med ett pris. Yngre generationer är sämre på att oavbrutet koncentrera sig på en specifik uppgift, vilket gör dem mindre lämpade att lösa riktigt komplexa problem. Förenklat kan man säga att datorer gör barn till bättre piloter men sämre matematiker. Jag erkänner villigt att jag inte har empiriska bevis för den här hypotesen, men det förefaller mig inte osannolikt att det ligger någonting i den.

    Förresten, nog har 80-talister vuxit upp med datorer? Jag fick min första dator (C64) i mitten på 80-talet och min andra (Amiga500) i skiftet mellan 80/90. 1992/1993 använde jag datorer för i stort sett allting och fann Windows 3.0 vara en stor förbättring jämfört med 2.0 som jag introducerades i 90/91.

    En ”typisk” 80-talist var 7 år när jag surfade på internet första gången med browsern Mosaic. Det var tider det.

  44. @Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):

    ”Han hade även såna här i mängder …”, du länkade fel där. Nu då?

    @He(rr)n:

    Kravet har dock varit att barnen ska lära sig skriva dugligt, inte att de ska kunna skriva lika bra som Zlatan spelar fotboll.

    Vem har påstått något annat?
    Det handlar inte om att sluta använda papper och penna, det handlar om när det ska produceras textmängder, alltså lite längre texter.

    Åter igen så är dina källor och argument inget som hör till den sak jag diskuterar. Jag pratar om att skolan ska använda dator som ett verktyg för längre texter + att använda de kunskapsspel (med betoning på kunskap) som faktiskt finns och som är riktigt bra. Dina källor handlar om när dator missbrukas (ständigt uppkopplad), jag diskuterar öht inte internet.

    Angående missbruket är vi helt ense. Det är tragiskt att se hur föräldrar tappat greppet, både om sitt eget nätande och att sätta gränser för sina barn. Jag vet småungar som har egen smartphone för att ”alla andra har det”. Vad är det för argument? Det är för föräldrar att sätta gränser för sina barn, vad ”alla andra har/gör” spelar ingen roll.
    (Vår son var 16 år av den orsak dina källor tar upp.)

    Men för Lisas del finns det ingen anledning att skriva på dator. Hon skriver ju redan bra förhand, eller hur?

    Har hon ingen bärande orsak att slippa skriva på dator ska hon skriva den på dator. Varför:

    1. Dessa uppgifter ska bedömas av lärare, dvs människor. En bedömning som ligger till grund för betyg. För att det bara ska vara rapportens sakinnehåll, dvs elevens kunskap i kemi som påverkar bedömningen så ska texten vara ”död och omänsklig”.

    2. Jag är kemiingenör, det jobb en laborationsrapport i kemi syftar till. Denna uppgift skrivs med dator i verkligheten och det gjordes redan på mitt första jobb tidigt 90-tal. Finns ingen som helst orsak att inte göra på rätt sätt så som det sker ”där ute”. Barnen behöver vara skickliga på att hantera ordbehandlingsprogram (m.fl.) inför arbetslivet, vilket man inte lär sig av att FB’a (vilket troligen är Lisas enda användande om inte skolan ser till att hon använder datorn som ett verktyg.)

    Jag har inte hört det från någon man, någonsin.
    Naturligtvis inte. Jag får höra det i samband med att jag berättar om vår son. Det är inget män tar upp utan orsak/samband/sammanhang, varför skulle de?

    Vi får enas om att vi är oense.

  45. @Johan:

    För att man ska bli riktigt bra i dataspel krävs finmotorik.

    Det är inte all finmotorik. Han var duktig på att göra pärlbrickor t.ex.

    Dagens grundskoleelever är sämre än de tre senaste generationerna när det gäller både språklig och matematisk förmåga. Jag skyller inte det på datorer, men tycker att det visar att datorer inte HJÄLPER situationen.

    Jo, det gör de om man använder de kunskapsspel som finns på rätt sätt. Pojkar gillar vanligen att tävla, med de spelen tävlar man i kunskap med sig själv och får mätbara resultat i form av stats och diagram över sina framgångar.
    Jag ska se om jag kan fixa lite bilder och visa hur de ser ut och vad de går ut på. Det är inget som används i någon större utsträckning. Barn använder dator, ja. Men inte dator som verktyg

    Att barnen använder sin tid på FB o.d. istället för skolarbete har dock direkt motsats effekt till att använda dator som ett verktyg (bland flera) i skolabetet.

    Fokusera mindre på datorer och mer på lärare med gedigna kunskaper. Det tror jag är lösningen på dagens nedåtgående spiral.

    Japp, håller med angående att lärare ska ha gedigna ämneskunskaper. Men nu införs lärarlicens, så det lär inte gå på det hållet.

  46. Jag skulle vilja påstå att problemet ursprungligen uppstått genom tv som har passificerat människor och gjort dem inaktiva och lett till den allt ökande isoleringen. Det är skrämmande när man går ut i byn en höst- eller vinterkväll när mörkret har fallit och de enda ”livs”tecknen man ser är dumburkens sken inifrån vart och vartannat hus. Datorn har både positiva och negativa effekter – till skillnad från tv som, om jag ska vara ärlig, jag nog får säga enbart har negativa effekter, även om den har potential för en positiv användning – och bland datorns positiva effekter har vi då möjligheten att interagera med andra människor på avstånd (såg ett intressant Kobra-inslag igår om iranier och israeler som umgicks på skype), nya pedagogiska möjligheter (undervisning kombinerat med spel t.ex.), ökad tillgång till information och möjligheter på grund av ökad beräkningskapacitet till sånt som tidigare helt enkelt inte gick att göra (Se bara de tekniska effekterna som förekommer i vardagsreklamen på tv, fast jag knappast skulle kalla just det för en positiv effekt). Till datorns negativa effekter finns att den förstärker alla tv-tendenserna. Och numer håller ju tv på att också flytta in i datorn, så det skulle inte heller hjälpa ett smack att lägga ned tv helt och hållet. Men problem-sidan med datorn är nästan synonymt med tv.
    När tv och dator blir substitut för att leva har man verkligen problem. Och det anser jag nog att de har blivit i hög grad.

  47. @Ninni: Kom ihåg varifrån den här diskussionen startade. Om jag minns rätt var det He(rr)n som skrev:

    ”jukt att man har tagit bort det här kravet dock. Nejtack till mer datorer i undervisningen. ”

    Kravet i fråga var kravet att kunna skriva läsligt för hand. Jag anser att det är ett oerhört rimligt krav. Barn SKA kunna skriva läsligt för hand om det inte finns synnerligt goda skäl att slippa. Att vissa barn har motoriska svårigheter är ungefär lika relevant som att kravet att kunna läsa ska tas bort för att vissa barn har dyslexi.

    Jag är mycket välbekant med olika former av kunskapsspel och tycker förvisso att de kan ha en del poänger. Jag är därför beredd att acceptera dem om det finns empiriskt stöd för att de fungerar. Ingen här har visat mig sådant stöd, utan det är mest tyckande.

    Min lösning på skolkrisen är enkel. Det finns oerhört bra statistiskt underlag på hur bra skolor i olika länder fungerar. Titta på PISA-underlag och välj ut de tre länder som är i toppen. Välj så ut det land av dessa tre som har en skolpolitik mest lik Sveriges nuvarande och strukturera om den svenska skolan enligt den förebilden. Presto, klart!

    Notera att jag inte låser fast mig i någon ideologi utan accepterar den metod som bevisligen fungerar bäst i verkligheten, oavsett hur den metoden ser ut.

  48. @Johan:

    Kravet i fråga var kravet att kunna skriva läsligt för hand. Jag anser att det är ett oerhört rimligt krav. Barn SKA kunna skriva läsligt för hand om det inte finns synnerligt goda skäl att slippa. Att vissa barn har motoriska svårigheter är ungefär lika relevant som att kravet att kunna läsa ska tas bort för att vissa barn har dyslexi.

    Det jag vände mig mot var ”Nejtack till mer datorer i undervisningen”.

    Varför? Barnen kan skriva läsligt. (Däremot är stavning och liknande bristfällig) Deras kunskap om dator som verktyg är däremot undermålig, menar jag. Det är skrämmande dåligt på den punkten från skolan och den punkten är, i vår tid och kultur, ruggigt viktig.

    Min son har nu gått 10 år i svensk skola. De har inte fått lära sig använda användarprogrammen i skolan. Jag har lärt min son hur han använder tex granska, lägger in filer, gör en innehållsförteckning och andra funktioner i Word. På jullovet ska vi gå igenom excel och PowerPoint med dess funktioner.

    Det anser jag elever behöver kunna och vara bra på. Det är inget man lär sig av FB och annat surfande. Man ska inte vara beroende av engagerade föräldrar för att få kunskap som är nödvändig i vårt samhälle.

    Att skriva långa texter för hand finns det inget mervärde i, i vår tid, oavsett om man har eller inte har skrivsvårigheter. Dataskrivna prov ger rättvis bedömning då inte skrivstil är med i bedömningen.

    Dessutom finns det, som jag tidigare pratat om, fantastiska medel att tillgå i kunskapsspelen, inte minst för att drillas i huvudräkning. Väldigt mycket viktigare än en vacker handstil.

  49. Om barnen kan skriva läsligt ser jag inga problem med att det kravet finns kvar, jag antar att du håller med mig här? Jag förstår inte varför kravet att kunna skriva läsligt tagits bort. Den enda rimliga tolkningen är att de som bestämmer inte anser att det är viktigt att barn kan skriva läsligt.

    Visst är det bra om barn har grundläggande kunskaper i office-paketet, jag ser inga problem med att lära ut det. Dock tror jag inte att det var det frågeställningen gällde. Jag ser både för och nackdelar med ökad datoranvändning men anser nog att skolan ska vara försiktig med att öka mängden av de skäl He(rr)n framför. Excel (och Wordperfect) hade jag för övrigt i skolan 1991 och jag betvivlar därför att dagens barn får mindre av den varan än jag fick.

  50. @Johan:

    Om barnen kan skriva läsligt ser jag inga problem med att det kravet finns kvar, jag antar att du håller med mig här? Jag förstår inte varför kravet att kunna skriva läsligt tagits bort. Den enda rimliga tolkningen är att de som bestämmer inte anser att det är viktigt att barn kan skriva läsligt.

    Jag har inget problem med om det kravet stått kvar, nej.

  51. @Johan:

    Excel (och Wordperfect) hade jag för övrigt i skolan 1991 och jag betvivlar därför att dagens barn får mindre av den varan än jag fick.

    Jag är för gammal för det. Den utbildningen fick jag av företaget jag anställdes på.

    Jag upptäckte bristen av slump. Kan berätta om den händelsen:

    Min son skulle skriva ett arbete i botanik. Det gjorde han som en liten bok och då ville han göra en innehållsförteckning. Så gick jag förbi och såg att han satte dit sidonummer manuellt, så jag frågade varför han gjorde det så. Det visade sig då att han inte visste mycket alls om words funktioner.

    Jag tror man förutsätter att barnen lär sig själv eller kan funktionerna. Och jag frågade honom om de andra kan och fick svaret att några kan mer, men inte speciellt många.

    Kanske är det bättre på andra ställen i landet? Här är det inte bra iaf.

  52. Problemet med att lära sig exempelvis Excel för tidigt är att ungarna inte har någon referensram. Jag minns 91, jag var i 2-an på gymnasiet och vår lärare gick igenom Excel. Som jag minns det satt jag bara och tänkte ”Vad är poängen?” Jag såg inga tillämpningar eftersom jag aldrig hållit på med kalkyler, ekvationssystem eller andra tillämpningar. Excel föreföll mig som en löjligt komplicerad miniräknare och jag tror inte jag fattade poängen förrän efter ett år eller två på högskolan.

    När jag lärde mig ordbehandlare var WYSIWYG det hetaste och jag minns vår lärare var starkt kritisk till det. För alla som inte är lastgamla betyder WYSIWYG What You See Is What You Get. I tidigare ordbehandlare såg man bara ett vitt ark och ingen skillnad gjordes på storlek, fonter, tabeller och annat.

  53. @Johan: Jag förstår inte varför kravet att kunna skriva läsligt tagits bort. Den enda rimliga tolkningen är att de som bestämmer inte anser att det är viktigt att barn kan skriva läsligt.

    Artikeln var bristfällig med information om detta. Jag har svårt att förstå att man helt skulle stryka kravet, jag tolkade det som om man bara förskjuter kravet till senare. Nog måste det väl vara ett krav att man kan skriva läsligt om man går ut den svenska grundskolan? Men det är stor skillnad om kravet gäller 7-åringar eller 10-åringar. Jag tycker inte det är viktigt att en 7-åring kan skriva läsligt för hand, men en 10-åring borde väl kunna det, annars blir det svårt för hen att göra anteckningar. Eller har de med skrivsvårigheter alltid tillgång till dator?

    @Johan: Min lösning på skolkrisen är enkel. Det finns oerhört bra statistiskt underlag på hur bra skolor i olika länder fungerar. Titta på PISA-underlag och välj ut de tre länder som är i toppen. Välj så ut det land av dessa tre som har en skolpolitik mest lik Sveriges nuvarande och strukturera om den svenska skolan enligt den förebilden. Presto, klart!

    Du är inte den första med denna idé. Wink Jag är lärare (ma, fy och ke) i en finsk grundskola, och Finland toppar PISA i vissa delar av undersökningarna. Just nu är jag tjänstledig så jag vet inte om det ännu är lika populärt med de PISA-turister vi fick på besök till skolan. Utbildningsansvariga från diverse olika länder besökte bl.a. vår skola och såg hur undervisningen såg ut. Jag minns speciellt en lektion där jag hade laborationer med ljud, fyra olika stationer där eleverna gjorde olika experiment med ljud och för en oinvigd kan det ha sett ut som om eleverna försökte föra så mycket oljud som möjligt på fyra olika sätt. Och så kom en skock kostymklädda japaner och beskådade, vissa av dem såg aningen förvånade ut. Undrar om dom tog till sig exemplet Wink

  54. @JonasBsson:

    Otroligt att nåt så ”subversivt budskap” tillåts i statstelevisionen!

    …mindre otroligt dock att den verkar ha passerat helt utan rubriker.

    …information som hotar den rådande ordningen tigs lämpligen ihjäl…

  55. @Teodor:

    Exempel är att skolor får mera pengar baserad på vilken etnicitet skolbarnen har (innan ens skolan är utvärderad). Att Socialdemokraternas partisyrelse i Sotckolm kvoterar på etniceitet. Att lagar som skrivs beaktar och kompenserar för etnicitet. Att de ekonomiska transfereringarna i samhället baseras på etnicitet.

    I grunden finns det postmoderna tänkandet om att vi är indelade i grupper. Och att dessa grupper sedan finns i maktstrukturer. Vi är överordnade. Vi är underordnade. Inte beroende av våra gärningar, utan beroende av våran grupptillhörighet. Grupperna är baserade på kön, sexualitet och ras.

    Strukturerna kallas i bland ”patriarkat” och ibland ”rasism”. Och de är alltid osynliga.

    Det verkliga syftet? Kanske för att påföra skuld. En männuska som känner skuld är lättare att manipulera och sätta på plats. Lättare att inordna i allehanda sociala expreiment.