Jämställd Festival – Ännu en förening som vill könskvotera musik
avatar

Så var det dags för kvoteringsförespråkare att försöka kidnappa jämställdhetsbegreppet igen. Tidigare har dessa initiativ kommit från Ladyfest och Rättviseförmedlningen Nedan video kommer från föreningen Jämställd festival.

De är befriande ärliga med vad det gäller i videon. För dem handlar jämställdhet numera enbart om lika utfall  (Något jag tidigare kallat Jämstyrdhet, eller Jämt-styrd-het). De försöker inte ens hävda att kvinnor och män skall ha lika rättigheter. Istället får vi en fullkomligt random uppräkning av procentsiffror och anekdoter. Sämsta inslaget är en kvinna som svamlar om hur hon tror vita heterosexuella män kvoteras varje dag.

På sidan har de dock bifogat en sk Argumentshjälp där anhängare får lära sig motivera sing och jag tänkte jag skulle hjälpa dem genom argumentationsanalys. För att spara plats citerar jag bara de viktigaste styckena.

1 ”Då tar ni också hänsyn till de strukturer i samhället som gör att kvinnliga akter inte lyfts fram i lika hög grad som män.”

Detta är ett ofullständigt cirkelargument. På normal svenska står det något i stil med: ”Kvinnliga akter lyfts inte fram för att kvinnliga akter inte lyfts fram” Att slänga in ordet ”strukturer” är oseriöst och ger intrycket av predikan för redan frälsta.

2 ”Vad vi vet är att förebilder spelar en enormt stor roll när nya personer ska börja – och fortsätta – spela musik”

Detta hade fungerat om målet var att ha färre band på scenen med noll kvinnor. Det finns dock inget som säger att kvinnor i manliga band är sämre förebilder. Precis som Ladyfest använder Jämställd Festival begreppet mansdominerade akter. Så här såg Ladyfests definition ut

”Med kvinnlig akt räknades i det här fallet de akter som bestod av mer än 50 procent kvinnor, eller en kvinnlig soloartist.”

För den som undrar vad problemet är med att prata om denna sorts manlig dominans i musik så här har ni ett exempel på vad som då räknas som mansdominans. (Flera videoklipp finns i länken till Ladyfests definition ovan)

Man kan riktigt känna hur killarna i Paramore tog all plats och Hayley Williams hamnade i bakgrunden eller? Det här är inte ett engångsfall, Nightwish, Evanescence, No Doubt, Lambretta. Någon som ser ett mönster? Jämställd festival framställer det hela som en fråga om jämställdhet men vad det verkligen handlar om är snarare att de kvinnliga stjärnorna i regel väljer att antingen köra solo eller spela i band med manliga musiker. Exempelvis: Black Eyed Peas

Ni ser den röda tråden. Alla dessa band har en kvinnlig medlem som är lika eller mer känd än någon annan medlem i bandet. Nightwish-Tarja, Amy Lee, Gwen Stefani, Linda Sundblad och Fergie är kvinnorna. Hur många manliga medlemmars namn kan ni på rak arm? Om man menar att kvinnor behöver förebilder är det direkt kontraproduktivt att räkna bort kända band med en kvinna och flera män på scenen.

3 ”män tenderar att boka män, som gör att det blir färre kvinnor syns på scenerna, som gör att det blir få kvinnliga förebilder, som gör att färre tejer väljer att börja med musik osv”

Det här är obevisade antaganden och åter är argumentet att det behövs fler förebilder i direkt konflikt med metoden där man räknar bort de mest kända banden med kvinnliga frontfigurer för att de banden hade fler manliga (ofta mindre kända) medlemmar.

4 ”Vi har exempelvis Stockholm Music&Arts som 2012 hade övervägande andel kvinnliga akter och som både blev välbesökt och hyllat.”

När man läser om den så framgår det att det var en mindre genrefestival åt alternativpophållet. Att man kunde få ihop kvinnor till den (First Aid Kit) betyder inte det går att göra samma sak vid stora rockfestivaler vilket deras musikbokare bekräftar.

5 ”Vi har, i den här granskningen, valt att räkna soloartister och band men inte medmusiker. Detta för att vi vill göra en så grundlig undersökning som möjligt inom det område vi valt.”

Man måste ha bättre koll på vilket syfte man har. Är syftet att få fler kvinnliga förebilder i musiken finns ingen orsak att räkna antalet band eller ens antalet musiker eftersom det är färre kvinnor i de band som är mer kända och har störst förmåga att agera som förebilder. Man skulle alltså avskaffa de största bästa kvinnliga förebilderna för att de inte är separatistiska nog. Är målet kvinnliga förebilder eller att så få män som möjligt skall stå på scenen?

Personligen tycker jag det är kul när band innehåller både män och kvinnor och ser gärna fler blandade band men band med bara tjejer brukar nästan alltid handla om negativ manssyn och om det säger jag ”nej tack”.

Uppenbarligen är det orealistiskt av Jämställd Festival att kräva fler tjejband när de kända kvinnliga artisterna nästan aldrig spelar i tjejband. Det är talande att det är 2-3 manliga musiker i deras film men den enda kvinnliga musiker som förekommer är Tiffany ”Så jävla PK” Kronlöf.

Jämställd festival hade alltså fler manliga än kvinnliga musiker i sin egen film.

Tidigare inlägg på temat: ”Endast för tjejer” En landskamp

Kommentarer

Jämställd Festival – Ännu en förening som vill könskvotera musik — 40 kommentarer

  1. Pingback: Jämställd Festival – Ännu en förening som vill könskvotera musik | UmeNytt.se - Nyheter Umeå Sverige - Nyhetsportal

  2. Har inte detta varit uppe ganska nyligen?

    OK, jag som faktiskt är musiker, törs utan att darra på manschetten hävda att det är ungefär 95/5 fördelning bland instrumentalister vad gäller rock och jazz. De kvinnor som är duktiga instrumentalister väljer att spela med andra duktiga instrumentalister och har inget intresse av att spela i tjejband ”bara för att”.

    Jag har spelat med några, de är sällsynta med de finns.

    VAD har Ghazal Irandoost på sin jämställda lista med ”häftiga kvinnliga akter” som skulle funka på Sweden Rock t.ex?? Crucified Barbara har redan varit där.
    Tryck-på-knappen-tjejer (DJ), folkmusiker eller olidligt kassa punkband är liksom inte intressant på en hårdrockfestival.

    Jag tycker de ska fixa en egen festival, och visa att de kan göra NÅGOT annat än att bara gnälla.

  3. Det finns tre svenska festivaler som är utsålda i år: Sweden Rock, Bråvalla och Emmaboda. En gemensam nämnare mellan dessa tre är att de skiter i genustrams, till skillnad från många av de festivaler som går knackigt.

  4. Jag läste på deras hemsida för ett tag sen.
    Man menar där att festivalsarrangörer har ett ansvar för att få fler tjejer intresserade av att börja spela musik och att detta ska ske genom att tjejband kvoteras in för att bli förebilder för unga tjejer för att på sikt få fler kvinnliga artister i underlaget för framtida festivalarrangörer.
    Ett extremt korkat resonemang tycker jag. Dessutom väldigt förminskande mot tjejer som har valt andra intressen än att spela rock.

    Även om fler tjejer mot förmodan skulle vilja bli rockstjärnor av kvinnliga förebilder så är väl detta aldrig arrangörers ansvar eller uppgift! En arrangör riskerar stora förluster eller konkurs om inte den musik som efterfrågas bokas in.

  5. En konsertarrangör jag talade med i vintras sa att han gärna skulle boka fler kvinnliga artister, men att kvinnliga artister generellt sett kräver mer pengar än manliga. Han bokar kvinnliga artister när de ställer upp på samma villkor som de manliga. För högt gage till artisten = förlustrisk för arrangören.

  6. Finns det nån av dessa akter som skulle funka på Sweden Rock?
    http://rattviseformedlingen.se/lista/pop-och-rock-till-festivalsommaren-2013

    Juliette Lewis (japp, det är skådisen) och hennes band the Licks har jag faktiskt sett här i stan. Det var hon och tre killar, så att kalla detta för ”kvinnlig akt” är direkt missvisande.

    Som alltid, bra kvinnliga rockmusiker spelar inte med andra kvinnliga musiker, de är för få för att kunna få ihop egna band.

  7. Det är så enkelt att arrangera festivaler med inkvoterade kvinnoakter. Så enkelt att Jämställd Festival kan arrangera detta med egna pengar! Varför gnälla på de framgångsrika arrangörerna när de kan göra allt själv?
    De kommer då att lära sig att det inte är arrangörerna som är avoga utan det är publiken. Men det kommer väl en dag när publiken är tillräckligt utbildad, detta blir ungefär samtidigt som alla inträdesavgifter betalas via skatter.
    Till dess, följ marknaden.

  8. Vad gapiga feminister inte fattar är att män har i sammanhanget inte någon nytta alls av att vara ”män”. Frimärkes-samlande ursäktande snälla killar blir väl knappast kvoterade av varken män eller kvinnor.

    När gapiga feminister påstår att kvinnor behöver kvinnliga förebilder för att starta upp något så undrar jag lite saker.

    1) är kvinnor så mesiga att de inte vågar göra vad dom vill om någon annan kvinna inte varit där och gjort samma sak?

    2) om män nu ska sluta kvotera in de duktiga männen , kommer kvinnor då ta sitt ansvar genom att sluta vilja ha de duktiga männen?

    3) de massvis med män som kvoterades bort för att dom var fel typ, vem garanterar att dom också kan få stå på scen? Och vem garanterar att dom var sämre än de inkvoterade kvinnliga banden?

    Men framförallt vill jag gå ett par steg åt sidan och säga följande . Om jämställdhet ska råda, så bör man räkna in livskvalité . Hur många män jämfört med kvinnor uppnår livskvalité ? I väst fungerar det så att kvinnor inte behöver anstränga sig lika mycket som män för att få Volvo , vovve och villa.

    Frågan man kan ställa sig då är om det är rätt att kvotera in kvinnor på mjukare mäns bekostnad . Det är en moralisk fråga kan tyckas, men ganska viktig.

    En misslyckad manlig musiker har inte samma chans till livskvalité som en misslyckad kvinnlig musiker, det är den krassa verkligheten.

  9. Musikalisk talang, vad som är en bra låt, har ju ingenting med kön eller hudfärg att göra. Vissa har det, andra inte. Bra musik är bra musik och detta attraherar publik. Detta vet alla.

    Men in kommer ju då det maniskt makt- och kvotkåta kommunistäcklet och fantiserar sin vana trogen återigen ihop ett nytt falskt offerkollektiv att ”hjälpa” så att det kollektivistiska äcklet återigen ska framstå som ”god”, kunna känna sig ”god” – och kunna leka falsk Robin Hood. Igen.

    Men kvotering är ju såklart alltjämt alltid ingenting annat än just konkret, faktisk och naken: Diskriminering.

    Emellertid: Ett klientel självömkande och fundamentalt okunniga kalkoner låter sig naturligtvis återigen av luras. Och just så får den evigt kvoteringskåta könskommunisten återigen makt.

  10. Pingback: Nytt genusförslag: Kvotera bort manliga musiker på festivalerna - Fria Tider

  11. Paul Lillrank skrev bra i HBL under rubriken ”Vidkommande orsaker”:

    ”Det finns få kvinnor i maktens korridorer inom näringslivet. Varför är det så? Jo, därför att gubbarna och grabbarna reser glastak och diskriminerar. Hur kan man veta det? Jo, det måste vara så, eftersom det finns så få kvinnor i styrelserna.

    Dylika cirkulära argument kvalificerar inte för ansvarsfullt arbete varken inom politiken eller i bolagstyrelser.”

    Eller inom vetenskapen.

  12. Herregud i himlen , finns du på riktigt? Min son skall uppträda på festival , han är brun och utlandsfödd, kan han passerar filtret? förbannde knallkork

  13. Det är ju bara att starta en egen, genuskorrekt, festival. Om publiken kommer hade man rätt.

  14. ja vad skulle det innebära jo samma sak som när Norge införde kvotering till bolagsstyrelserna där en liten klick kvinnor åker runt och sitter i en massa olika bolagsstyrelser och sen kallar man det för mångfald.

  15. Hugo Ewalds perspektiv och referenser är feministiska, men i detta lilla stycke om ”killar som spelar gitarr” (på mindre fester) kanske han ändå hittat lite rätt (min fetning):

    ”Det är möjligt att kvinnor i en högre grad ser sig – och ses – som objekt snarare än som subjekt, vars främsta nödvändiga egenskap för att göra sig attraktiv är hennes utseende – Samtidigt som killar i en högre grad uppmuntras att göra sig attraktiva via att sina färdigheter, sina egenskaper.

    [Jämför till exempel med girlwriteswhat sätt att resonera, när hon talar om kvinnor som ”human beings” och män som ”human doings”.]

    Det skulle betyda både att tjejer inte är i samma behov av att göra sig attraktiva just genom att spela gitarr., men också att en tjej som faktiskt spelar gitarr på en fest inte uppskattas lika mycket (om hon inte är superbra) eftersom det inte främst är denna egenskap som anses vara lika bra att ha om man är tjej.”

    Om en kille som gör något, som att spela gitarr på en fest, upplevs som attraktivare än en kille som bara sitter och ”är vacker”, är det då så konstigt att en och annan snubbe försöker lära sig denna konst?

    Om en tjej, som upplevs vara attraktiv enbart på grund av sitt utseende och allmänna uppförande, inte har så mycket att tjäna på att spela gitarr (eller att göra något annat), är det då så konstigt om hon låter bli?

    Att skala upp det hela från killen (eller tjejen) på den lilla festen, till vilka det nu är som spelar, eller inte spelar, på ”festivalen”, tycker inte jag är så långsökt i detta sammanhang. Jag tycker följaktligen inte heller att det är så konstigt, eller behöver vara fel, att det är killar och män som får det största utrymmet i dessa sammanhang, så länge det faktiskt svarar mot hur stor andel killar och män som är aktiva på området.

    Man kan också fundera på vem som är den privilegierade i sammanhanget? Är det han som står på scenen, och måste bevisa sitt värde genom vad han kan göra och hur många han kan dominera, eller är det hon som är attraktiv även om hon bara är en av alla i den stora publiken? Och är det verkligen så säkert att det i längden ligger i kvinnors intresse att, som männen, alltmera bli ”human doings”?

    http://poppolitikochpokemon.wordpress.com/2012/05/03/killar-som-spelar-gitarr-pa-fester-del-2-av-3-men-tjejerna-da/

  16. Jag har så ortoligt svårt att förstå hur det här kan klassas som jämställdhet. Nu kan man inte ens arrangera en konsert utan att behöva se till vilket kön artisterna har. Sluta se skillnad mellan könen! Patetiskt…

  17. Jag älskar att Tiffany ”musiker” Kronlöf menar att det finns pengar att tjäna på att kvotera in kvinnor till festivalerna… Var så god! Om du tror att det finns pengar, gå ihop med några andra och starta er festival då. Var så god!

    Folk kommer inte banga en festival för att det är en ”skev” könsfördelning. Folk betalar biljetter för att de dels tror att de kommer ha jävligt kul där och dels för att de vill se en eller flera artister. Vem går på festival för att de råkar ha en 50/50 på könsfördelningen bland artister? Makes no sense!

  18. Peace & Love hade 96% manliga artister innan de ställde in säger de. Arvika hade 50% kvinnliga artister innan de gick i konkurs säger jag. Det här är precis som jag sa förra gången det dök upp. Det är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för en väldigt liten grupp högljudda kvinnliga ”artister”.

  19. Hur stor andel av de som byggt upp musikfestivaler är kvinnor? Om män anställer män och bokarna är mest män borde med samma logik det vara för få kvinnor som bygger festivaler. För hade kvinnor byggt festivaler hade det varit fler kvinnliga bokare som anställts.

  20. Det gick en alternativ festival med övervägande kvinnliga akter i industrilandskapet i Norrköping samtidigt som Bråvalla. Det var ungefär 30-35 i publiken, jag hörde dem från kontoret eftersom jag jobbar där ibland.

    Bråvallas publik var ungefär 1300 gånger så stor. Priset för alternativfestivalen var 0:-

    Ska jag spendera 3-4000 kr på en festival så är jag extremt kritisk vad jag vill lyssna på, och det ska till en extremt intressant line-up för att jag ska åka.
    SRF har inte känts tillräckligt intressant de senaste åren ens, och då har ändå band som Rush varit där.

    Festivalerna går inte omkull för att kvinnliga akter släpps in, det var inte anledningen att Arvika säckade ihop, för det gick illa åren innan också.
    Festivalerna har drabbats av elefantsjuka, kombinerat med att bokarna skiter i sin publik. Enda som lockar mig är om det blir ett Proggfest 2014 (nä, inte Hoola Bandoola och sån skit, tänk Genesis, Crimson, Yes, UK…). Väldigt smalt och gubbigt med andra ord.

  21. Kolla hur det ser ut i replokaler och i musikaffärer – nästan inga kvinnor. Och hur många kvinnliga dj:s har harvat på obetalda gigs på fritidsgårdar? Kvinnor vägrar göra sina hundår och ska genast beredas plats på de stora scenerna.

  22. @Frogfish:

    Då lider jag av självhat för jag tummade den. Wink Dock är formuleringen lite fel egentligen.
    Det är inte kvinnorna som klagar, det är feminister. Jag möter kvinnor överallt som är nöjda med sina val i livet. Men feminister är inte nöjda med hur kvinnor väljer.

  23. @Ninni:

    Borde kanske lagt till att det var ironi. Men för övrigt har du rätt, lite synd bara att de flesta inte förstår att nyfeministerna är kvinnornas värsta fiende i dagsläget. Om nån konstant säger att man inte duger börjar man till slut tro på det. Men jag har en känsla av att det inte är omedvetet från kommu…, förlåt, feministerna.

  24. Om man är kritisk får man inte skriva här… Men jag ger det en chans till. Arrangera en festival och se till att ha finansieringen klar och lycka till.
    Sedan lite ”of topic”, men ändå om jämställdhet: borde man då inte kvotera in manliga sökanden till högskolan då det i så stor utsträckning är kvinnliga sökanden dit? Eller skall det gå platser till de mest meriterade?

  25. @Ninni: Dom förefaller aldrig nöjda… Men det ligger nog i sakens natur. Själv gillar jag tanken med lika utom där det inte funkar. Det kan vara en del jobb som är fysiskt betungande där en normalbyggd kvinna kommer att slita ut sig mycket snabbt t.ex. Men annars så tror jag kvinnor ofta är smartare vi män.. Laugh

  26. @MatteF:
    Vad menar du med ”Om man är kritisk får man inte skriva här… Men jag ger det en chans till.”?????
    Vi har aldrig förbjudit någon att skriva här, de fåtal som har blockats är för att de uppenbart trollat, bara okvädat och saboterat.

  27. @MatteF:
    Vem får inte vara kritisk? Vem har blivit censurerad?
    Absolut bör man INTE kvotera in män till högskolan. Men pojkars utbildning, vilket gör att män inte söker sig till högskolan, bör ändras så att fler män kan söka sig till högre utbildning.

    @MatteF:
    Först och främst: krävs det en starkare kroppsbyggnad så är inte män inkvoterade, de råkar bara utgöra en större andel av underlaget.
    För det andra: kvinnor är inte smartare än män. Kvinnor och män, generellt sätt, har samma intelligensnivå. Män råkar bara ligga i de extrema delarna av kurvan medan kvinnor ligger mer i mitt fållan. Däremot ÄR män, generellt starkare än kvinnor och generellt ÄR kvinnor mer sociala än män.

  28. @Magnus: Du fattade alltså inte heller tycke för den alternativa festival som Hallongrottans vänner hade fixat för att lyfta fram lokala jätteduktiga tjejer, som utan problem hade kunnat konkurrera ut tex. Rammstein haha Wink

  29. @MatteF:
    Men annars så tror jag kvinnor ofta är smartare vi män..
    Helt klart är de smartare, de har ju lyckat lura män i alla tider att göra jobbet åt dem.

  30. Jag jobbade i huset bredvid så jag kunde öppna fönstret och få hallongrotta, till en kostnad av tre kliv. Ungefär så mycket det var värt…

    Jag skulle förresten vilja se en feministisk analys av Rammsteins lyrik, men jag antar att undervisning i tyska inte ingår på estet- eller media.

  31. @David Holman: Se det jag skrev med en glimt i ögat. Inkvotering kommer aldrig att funka. Man skall aldrig kunna tvinga någon ta en person beroende på kön, etnicitet etc. Mest lämpad skall in, så är det tycker jag. Nej självklart är inte kvinnor eller män smartast,,, men vi kan ju vara bra på olika saker. Hurra för skillnaderna som gör oss olika. Låt oss använda dessa till dess fördel. Vad det gäller jämställda festivaler så kommer det inte att hända så länge som intresset för att lira inte är större hos tjejerna, det är bara att kolla i replokaler runt landet. Jag har själv lirat sedan jag var i första halvan mellan 10-15 och är nu 50+ och dessvärre så är det sällan man ser/hör tjejerna ta ton och lira instrument. Kolla t.ex Tal Wilkenfeld, extremt duktig tjej och musiker. Dom finns därute, men tyvärr för få… Kom igen tjejer.. http://www.youtube.com/watch?v=YLmCLYojNGI

  32. Efter att ha läst ännu en runda av ”varför finns det inga killjourer? Vill män ha killjourer så får de starta sådana själva. Precis som tjejerna som har startat tjejjourer”. Så måste jag fråga, varför gäller inte samma argument när det rör festivaler, konvent och motsvarande?

  33. Pingback: Jämställdhet i förskolan, del 1 | Genusdebatten