Hade jag läst GPs recension av Emma Engström hade jag nog börjat undra, för vad skall man tro när man läser följande:
När piloten Valle blir av med jobbet upptäcker han att det bara går att få ett pilotjobb om som kvinna. Redan där kantrar filmen betänkligt. Det krävs bara ett samtal till Svensk pilotförening för att få bekräftat att det inte existerar någon som helst könskvotering i pilotbranschen. Trovärdigheten är inte mindre viktig i en komedi än i vilken annan genre som helst, för att man ska tro på de problem huvudpersonen råkar ut för.
Helt vid sidan av att jag starkt tvivlar på att man med ”bara ett samtal” skulle få en positiv bekräftelse på frågor om könskvotering från någon branschorganisation över huvud taget (oavsett hur många styrdokument och jämställdhetsplaner de är begravda under), så inställer sig omedelbart den mer naturliga frågan om Emma någonsin har klargjort skillnaden mellan komedi och dokumentär. Detta säger dock förstås inget om hur filmen i sig är.
Så visades då Cockpit på SVT1 i lördags efter nyheterna, jag hade bestämt mig för att jag skulle stänga av, alternativt byta kanal. Av någon anledning skedde inte det, jag såg de första minuterna av filmen med en springande kvinna jagad av en flock människor, och blev i alla fall tillräckligt nyfiken (vilket inte säger särskilt mycket, eftersom jag är en sådan människa som mycket lätt blir nyfiken) för att jag skulle kolla bara för att se vad springandet skulle utlöpa i.
Sen gick det som det gick. Jag såg väl i princip hela filmen. Inte så att jag direkt satt klistrad vid rutan. Men jag följde den ganska så hyfsat även om jag lite halvdisträ höll på med en del annat under tiden.
Och faktum är att jag blev mycket positivt överraskad. Inte för att filmen är något mästerverk, och den drar väl snarare åt att vara någon form av dramakomedi än renodlad komedi. Givetvis är den fylld av stereotyper, men det är stereotyper som jag, till skillnad från Emma Engström, uppfattade som ganska trovärdiga. Det var i mitt tycke lätta karikatyrer med hög igenkänningsfaktor. Till skillnad från Emma upplevde jag också just hur Valle faktiskt får tjänsten genom en informell kvotering för att han ”är” kvinna som så trovärdigt som det kan bli i en komedi. Och jag uppfattade också i övrigt filmen som neutral. Trots sin anstryking av komedi visar den en ganska oförfalskad bild av dagens samhälle, och den gör det genom att visa bägge sidor av myntet: mannen som utsätts för misandriskt kvinnliga och feministiska härskartekniker, men också det motsatta misogyna ”nu ordnar vi män det här, lilla gumman”. Likaså finner man i kontrast till de osympatiska feministerna och lebborna som förpestar Valles liv att den lesbiska kollega han förälskar sig i känns genuint sympatisk och tilldragande. Visst tyckte jag mig se vissa feministiska tankegångar på sina ställen, men de höll sig på en nivå där man kunde förstå och sympatisera med tankegångarna, det kändes aldrig som att man fick politiska floskler nerkörda i halsen.
Inte hamnar den på min topp 10-lista över filmer man absolut skall se. Inte på topp 100-listan heller för den delen. Men jag tycker definitivt den var sevärd och ser gärna själv om den (ordentligt) igen. Jag tror inte Sveland, Edwards, Romson, Dinamarca och övriga radikalfeminister uppskattar den. Tvärtom.
Jag som fördomsfullt aldrig tänkt se denna radikalfeministiska smörja.
Tänk så fel jag hade. Skämmes.
©2015 Anders ”Dolf” Ericsson. Alla rättigheter förbehållna.
Såg också filmen (igen). Funderade några varv mer denna gång (gillade också just ”balansen” i den redan första gången). Tänkte nu särskilt på detta med kvoteringen. Ok han fick jobbet för att han var en hon men samtidigt finns det säkert de (”traditionella”) som hellre valt en han ”om hen själv fått välja”. Det visar sig alltså att ”hon” inte var en sämre pilot än han pga kön, samtidigt som filmen pekar på att kvotering just riskerar att få effekten att man tror det (osäker på att jag får fram vad jag försöker säga).
Vad gäller trovärdighet så kan man dock fråga sig om vare sig han eller ”hon” hade agerat som i filmen vid kraschen
Bra också med hela svängen om ”försörjningsplikt”, uppförsbacken för pappor vg barnen vid skilsmässa…ju mer jag tänker ju mer å ena sidan och å andra sidan dyker upp…och det där med att gå 1000 mil i en annans skor.
@Mia.: Nej, just det där med paniken kändes väl lite orealistiskt, inte så som en utbildad pilot skulle agera, oavsett kön. Jag tog dock mer som att det var en del av ”spelet” han skrek. Inte som att han fick panik på riktigt. Det gick inte upp för mig förrän det så att säga blev en skandal.
Det är ju också något som är bra med filmen (till skillnad från många svenska filmer), man är själv fri att lägga sin egen tolkning på händelseförloppet och det skrivs en inte på näsan vilket som är den korrekta tolkningen. Så man kan ju tolka filmen som ”kvotering är fel”, ”typiskt gubbar som ställer till det och fruntimrena får skulden” eller till och med ”inte ens fejkade fruntimmer klarar biffen utan det måste till en riktig karl”. Jag schabloniserar. Men det var i alla fall skönt att det inte var ett givet rätt budskap.
Lite kul att kvinnan vill ha skilsmässa så fort han förlorar jobbet, och relativt snabbt hittar en äldre rik man som antagligen ville ha en troféfru.
Undra hur denna film kunde slinka igenom censuren.
@J.G: Den inte bara slapp igenom censuren, den till och med slank igenom public service.
Se igen och överhuvud taget sett åandrasidan tvingat eljest blivit motsägelsefult, till anslaget
Jahaja edersödmjuke, nu ligger ni sedvanligt i grytan med plattans, tidig spis, vred på siffra ett och simmar runt och dock ej långt borta tills letandes efter ett halmstrå kommer att kunna iaktagas ser bekymmersamt ut.
Strax innom snar framtid kommer vredet att med jämna mellanrum närma sig siffra 6.