[brasklapp: Detta är det sista av mina inlägg på Ninnis blogg som jag återpublicerar här. Det är idag ett år sedan Pär Ström meddelade att han drar sig ur jämställdhetsdebatten. Han är värd så mycket mer än all skit han har fått ta emot. Jag tyckte därför det kunde vara lämpligt att åter uppmärksamma hans insatser med det här gamla inlägget. Eftersom jag inledde med en brasklapp där också så blir det dubbla brasklappar, men jag tror inte det ska ge er några problem. Texten är helt oförändrad bortsett från mindre ändringar i formatering och något enstaka stavfel som rättats till.]
[Jag skäms lite för att jag inte skrivit något mer efter mitt första inlägg, när nu Ninni varit så vänlig att bjuda in mig, och hon förtjänar all draghjälp hon kan få (jag hoppas att jag bidrar till att locka läsare, inte tvärtom). Jag har ett flertal påbörjade inlägg på lut som egentligen bara väntar på att bli färdigskrivna, det här är inte ett av dem, det här är bara rent spontant pang på. Så ta det för vad det är.]
Journalisten Andreas Ekström tar i artikeln Skev bild av verkligheten | Journalisten upp dels hur svensk press i det amerikanska valet bara sett republikaner som imbecillt religiösa fanatiker och vapenälskare utan att spegla att det faktiskt finns intelligenta sansade republikaner som röstar republikanskt av begripliga och vettiga anledningar, dels hur Pär Ström utmålas som ett mobbingoffer istället för att man belyser att han troligtvis lämnat debatten för att han börjat inse att han har fel och att han inte klarar argumentationen.
Jag kan bara konstatera att Andreas Ekströms verkar behöva byta till bifokala glas. Av hans artikel att döma är han långsynt och ser alldeles utmärkt över vattnet till det stora landet i väster. Men han ser bedrövligt illa på nära håll.
Länken till Ekströms artikel finns ovan. Det är bara att läsa den. Jag kommenterade den, men vet inte om kommentaren kommer att släppas igenom, och tyckte det kunde vara värt att låta läsarna här också ta del av den, så här kommer den:
Jag tror inte heller jag att Pär Ström blivit ”mobbad bort” från debatten, utan snarare så att han valde att lämna den dels för att han känner att han gjort sitt, men också dels för att han helt enkelt tröttnat på att få ta emot skit och helt enkelt inte har lust att fortsätta, och han valde då att lämna debatten på ett sätt som faktiskt belyser detta märkliga mediadrev som har funnits mot honom hela tiden.
Åsiktskonsensus och en viss pk-hegemoni är starkt framträdande i svensk press inom flera debattämnen, och ofta i dessa frågor är det samma pk-konsensus som råder i vår riksdag över blockgränser. Undantaget då SD som ses som något slags parior som man gör allt för att försöka bli kvitt. (Tänker nu senast på förslaget om redovisning av partibidrag som jag anar motiveras av att man vill skrämma folk bort från SD). (Brasklapp: jag tillhör inte SD-väljarna.)
Pär Ström är det svenska paradexemplet (vid sidan av SD, men det är ett parti, inte en enskild person) på hur man osakligt smutskastar den som avviker från det politiskt korrekt godkända.
Jag begriper överhuvudtaget inte vad Ekström baserar sig på när han säger: ”Vad som har hänt är att han har torgfört åsikter som är illa argumenterade och saknar understöd av vetenskaplig empiri. Han har då fått kraftfulla mothugg av människor som har bättre argument och fakta på sin sida.” Vem som vill kan gå in på Ströms blogg och se hans blogginlägg, och hans senaste bok Mansförbjudet är ganska tunn och snabbläst. Pär har knappt argumenterat över huvud taget, han har på sin blogg lyft fram otaliga exempel på den faktiska ojämlikhet och negativa manssyn som finns. Likaså är den senaste boken nästan helt fylld med faktaexempel på diskriminering som förekommer i lagtexter och regelverk. Pär Ström är så saklig som debattör att han rent ut sagt är tråkig, men det har på samma gång varit hans styrka. Jag ser inga ”bättre argument” som han möts av. Kraftfulla mothugg, visst, men de är över lag i form av helt osakliga jämförelser med Breivik och liknande dumheter. Hans senaste bok, som uttryckligen handlar om just formell existerande diskriminering av män i lagtexter och regelverk kritiseras inte för sitt innehåll eller sin argumentation, vilket jag i och för sig kan förstå, det är svårt att argumentera mot ett citat ur Svea Rikes lag. De ”kraftfulla mothuggen och bättre argumenten” mot mansförbjudet består i att man kritiserar en bok om SYNLIGA strukturer för att den inte tar upp DOLDA strukturer. Det är som att kritisera kocken som lagar nyponsoppa för att han inte använder blåbär.
Jag hör ofta talas om hur mycket saklig argumentation som förekommer mot Pär Ström och jag är själv allvarligt mystifierad över att jag aldrig ser den. Jag är intresserad av ämnet och deltar i debatten. Jag undrar hur denna sakliga argumentation lyckas befinna sig på bara just de tidningssidor jag inte läser.
För den som stått utanför debatten och genom massmedia fått sin bild klar för sig vilken reaktionär fåne Pär Ström är rekommenderar jag: besök Feministiskt Initiativs Webbplats, spendera gärna några dagar på att läsa deras artiklar. Gör sedan samma sak med Pär Ströms Genusnytt. Dra sedan era egna slutsatser baserat på vad ni själva observerat.
Nu har ju inte bara Ström lagt av, det har Billing också. Så många av oss som vurmat för Ströms sida i genusdebatten är kanske i ett bedövat tillstånd. Men för de som läser detta och eventuellt inte känner till det, så finns det också goda nyheter:
- Den tredje av de icke-anonyma debattörerna på den feministkritiska sidan, Tanja Bergkvist, har efter att ha varit frånvarande från debatten under en lång tid, nu tillkännagivit att hon tänker återuppta sitt bloggande och debatterande. Något som jag är säker på att många fler än jag är glada över.
- Andreas Nurbo, inbiten jämställdhetsdebattör på nätet håller på att dra igång sajten www.jamstalldhet.se, den är inte uppe ännu, men ska komma snart.
- Aktivarum tog snabbt initiativet till en ny blogg, Genusdebatten, som är tänkt att fungera som samlingsplats för olika jämställdhetsintresserade bloggare. En intensiv debatt om vilka regler som skall gälla och hur bloggen skall utformas har uppstått. Men den verkar ha dragit igång med en rivstart. Intressant kuriosum är att första inlägget inleds med ett venusianskt citat, och inte från vilken vensuian som helst, gissa vem.
- För de som inte lagt märke till det, en ny stjärna håller på att stiga upp på bloggosfärens himlafäste: Rockis månadsbrev. En underbar ettrig dam (jag har ingen aning om hur hon ser ut i verkligheten, men jag föreställer mig henne som en liten spansk zigenarskönhet som med en ros i sina långa svarta lockar dansar med flammande ögon runt lägerelden). En kvinna som inte är att leka med. Hennes inlägg är oftast vass och bitande satir som bara är så skön. Rekommenderas starkt. Hon komplementerar alldeles utmärkt de två andra underbara kvinnorna vi har på vår sida (jag syftar givetvis på Tanja och Ninni, ifall någon mot all förmodan skulle undra).
Ninni antar jag inte behöver någon närmare presentation.
Så, det är tråkigt att Ström lagt ned, men låt det bli en signal till oss övriga att kavla upp ärmarna och intensifiera våra insatser.
Pingback: Nu är det ett år sedan | WTF?
Pär Ström debatterar för fullt, men om övervakning på nätet. Han är en ganska ilsken USA-kritiker i det fallet.
Jag har en känsla av att han tröttnade på att blogga om hela jämställdistgrejen, och har flyttat (tillbaka) sitt fokus till digital kommunikation. Såg förresten att han skrev en bok om telematik på 90-talet
@Magnus:
Du får gärna ge länk. (Integritetsfrågorna är egentligen viktigare för mig och ligger mig varmare om hjärtat än jämställdhet, jag ser bara jämställdhetsfrågorna som mer akuta och genomgripande i sverige.)
Wow…
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article17801820.ab
Han ger sig inte i alla fall. Massa påståenden utan grund verkar vara receptet även för den tredje artikeln.
@Chade:
Han är fan i mig helt otrolig. Vad är det för fel på människan.
Nej, ja just det, han är ju ett djur.
@Chade: Ja jösses. Han förnekar sig inte.
Om någon säger att du har kollektiv skuld ska du lyssna och ta till dig. Det säger han nog också till de invandrare som blir kollektivt skuldbelagda för en minoritets kriminalitet och anklagade för en kollektiv negativ kultur. Inte?
Blir du förolämpad som man, ta det som en man och fundera på om du inte förtjänar det.
Läs en bok om hur du borde utrotas för den du är född till. Delar han ut KKKs manifest i Mississippi också? Neeeej, en helt annan sak. Maktordningen du vet.
Han är bara för tragisk.
@Chade: Ja, herreminje… Men det är ju lite svårt som man att följa hans råd vad gäller att hjälpa kvinnorna, eftersom man som man tvingas lägga så mycket tid och energi på att sätta ner foten och försöka stoppa misandrin i alla möjliga sammanhang som Ehrenberg & co utsätter oss för. Jag hade liksom gärna ägnat mig åt annat än att t ex hänga här för att prata om det som borde vara en grundläggande rättighet i Sverige 2013, dvs min rätt som man att få yttra mig om hur jag upplever det att vara man.
Ehrenberg torde vara en av de absolut mest kontraproduktiva krafterna i Sverige just nu vad gäller att hjälpa utsatta kvinnor.
spännande att din bild av Rocki är väldigt lik min egen
@waterconflict:
Ja, fast hon förnekar att den skulle vara korrekt. Varit väldigt tyst från henne för övrigt. Jag tror jag får ta skicka en liten brevbomb till henne så hon vaknar upp.
Pingback: Ett år efter Pär | En stilla undran
Vad gäller Aftonbladet och praktnollan Ehrenberg så är det väl ett tämligen välkänt tillhåll för just navelskådande praktnollor som PK- ljuger till max för pengar. Det vill säga ett känt tillhåll för intellektuellt och empatiskt underutvecklade extremegoister som ljuger om, och hatar ”rätt” ”kollektiv” – så mycket de bara hinner – för att alls få fortsätt leka med smygkommunist-”kompisarna” som ju, som bekant, tyvärr infesterat hela vårt nu påfallande sjukliga och långsamt utdöende gammelmedia.
@Liberalen:
släng gärna in en kommentar där, om du inte redan gjort det, och tala om vad du tycker om eländet
Varför har Aftonbladet börjat köra repriser på 10-15 år gammalt Ehrenberg-junk? Det här är andra gången. För nån vecka sedan började en Ehrenberg-artikel om mäns kollektiva skuld vad gäller våldtäkter snurra runt på nätet och i AB, den är från 2003. Den här är från 90-talet.
Att ETC går dåligt är ingen hemlighet, och Ehrenberg gjorde flera konkurser i början på 90-talet (Nuevo IT, ETC Produktion). Dagens ETC-krönikörer är ju inte precis glödheta. Posterboys and -girls är Kawa Zolgafarsky (bloggare) och nyförvärvet Maria Sveland (författare), Stefan Sundström (avdankad musiker) och Emil Jensen (pajas a.k.a. ståuppare).
Är det här nån slags AB-driven räddningsaktion för ETCs satsning på att bli en vänsteralternativ dagstidning? Några kaxiga upplagor har man ju inte precis, ETC Stockholms pygméupplaga är på 3 500 ex. att jämföras med DNs 292 000 ex. Man får väl hoppas på en ny ETC-konkurs, det vore onekligen ganska skadeglatt…
Johen Ehrenbergs egen textproduktion måste ju vara minimal om AB börjar ta in 10-15 år gamla alster.
@Magnus:
Det är inte bara bilden till artikeln som är från 90-talet? Han nämner ju bland annat nättroll, varken fenomenet eller begreppet fanns väl på 90-talet, och Scum var väl inte översatt? Han nämner dessutom att det är valår snart (det var det väl i och för sig vid åtminstone två tillfällen på 90-talet också, men …) och ”5:2 projekt” alluderar väl till den nya dieten?
Tyvärr räcker 3500 för presstöd. Man hoppas ju skräper minskar ner 2000 ex så det blir pressdöd istället.
Pär Ström en visselblåsare i Sverige som svenska medier och den härskande eliten mobbade och hotade till tystnad och där står dessa taskspelare och flinar gott åt sitt förvärv för att i nästa minut självgott peka på andra länder och kritisera högljutt hur dessa behandlar oliktänkande.
Ja dessa isterbukar som ylar i flock där feghet för att yla fel är förhärskande för då kan man tappa inkomst för att fylla sin buk därför är rättvisa och demokrati något sekundärt där bröd och skådespel har fått ombytta roller där den blivit förhärskande bland dom politisktkorrekta där potemkinkulisser blivit till ett naturligt tillstånd.
Hylla den som hyllas bör jag vet vem jag hyllar idag.
@michael: exactamente!
@Fredrik S:
Gillar dina kommentarer på artikeln!
Ser även att Dolf och Erik har varit inne och kommenterat och att Erik har länkat till Genusdebatten, bra!
@Bladet: jag länkade också hit, men med en kortlänk så det syns inte att den går hit om man inte klickar.
OT:
Vad ska genusfolket säga nu?
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/11/08/flickor-har-forsprang-redan-arskurs-3
@MiT:
Hon hade väl förvånansvärt vettig inställning. Inget trams med antipluggkultur där inte.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson): Exakt, hon verkar inte alls gilla tugget om antipluggkultur utan ser det som ett allvarligt problem
Johan Ehrenberg ger onekligen intrycket av att vara en konstruerad persona i den texten. Men. Det är svårt att veta.
@He(rr)n:
I mitt tycke ger han intryck av att vara osedvanligt ryggradslös.
Indirekt så var det Pär som fick mig att tänka till i feministfrågan. Jag gick med i VKM på Facebook utan att veta att bilden var en karikatyr på en riktig människa. Efter några veckor började det smaka riktigt dåligt i munnen och jag insåg att det var ren mobbing och skuldbeläggning av män som grupp. Så jag började läsa på, Pinker, postmodernism, m.m. Efter att jag nämnde att det kändes som mobbing i en kommentar på sidan och den direkt blev censurerad så insåg jag att det var samma gamla tröttevänster som jag debatterat med förut, blivit hånad, utesluten, mobbad och annat som gjorde Sovjet till Sovjet.
Innan MJ kommer in och börjar tro att jag är en Timbropimp så kan jag säga att jag definitivt är rödgrön och att jag vet att det finns många mycket viktiga frågor där en riktig vänster behövs. Idag finns det dock ingen att rösta på som inte ägnar sig åt postmodernistisk blaha som inte löser några problem.
Bra artikel, gillar kockmetaforen
@MiT, Dolf
”Bland annat är vi noga när vi väljer texter till läsuppgifterna, att det ska vara både pojkar och flickor med och att texterna ska kunna intressera båda könen.”
Detta är väl möjligtvis smolket i bägaren, har för mig att ett nationellt prov med läsuppgifter hade kraftig bias för ett tag sedan, skrev inte Ninni något om det?
Annars var hon förvånansvärt vettig! Hoppet är inte helt ute!
@notsure:
Kanske var bra att kawazaki körde sin vkm-grupp. undrar hur många vi fick över till vår sida tack vare honom?
@Anders Senior:
oups, nationella provet ja. (skäms)
@Anders Senior:
Detta är väl möjligtvis smolket i bägaren, har för mig att ett nationellt prov med läsuppgifter hade kraftig bias för ett tag sedan, skrev inte Ninni något om det?
Japp, nationella i svenska för årskurs 9 i våras. Vi har provet, så ni kommer få se det med när det hinns med.
@notsure:
Kul att höra din story!
Ja, VKM är vidrig, både Facebookgruppen och uttrycket som sådant.
@Anders Senior:
Det kommer mer och mer sånt nu. Jag har en ny titel från genusvetenskapen utkommen i våras som jag kommer skriva om längre fram. Den handlar om kvinnors påverkan på männens könsroll och man erkänner där brister i tidigare forskning, som jag kritiserat dem för. Så det känns som de är påväg att långsamt öppna ögonen för hur genussystemet fungerar. Den är helt klart ett steg i rätt riktning.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Jag hävdar att det bästa man kan göra för att få slut på eländet är att låta dem prata själv. Om man retar upp dem lite dessutom så verkar verklighetsfrånvaron vara fullständig.
Man skall också komma ihåg att den marxistiska vänstern inte varit en folklig rörelse på väldigt länge (om någonsin) utan är en helt akademisk rörelse. Det är precis som de gett upp att försöka övertyga den korkade pöbeln. Den akademiska diskussionen resulterar alltid i splittring av vänstern, vilket jag är övertygad att vi snart kommer börja se. De olika falangerna gör det än snårigare och om möjligt ännu mer ointressant för Svensson att följa.
Hela processen fascinerar mig dock. Jag är intresserad av hur långt detta kan gå innan det börjar rämna även inom politik, media och akademi. Man har ju tidigare sett att fullständig idioti har slått rot i diktaturer och förstört för flera generationer, men det är sällan det gått så långt i en demokrati som teaparty-rörelsen i USA eller feministerna här. Pratar man med vanligt folk och släpper twitter för en stund så inser man att det håller på att falla ihop som ett korthus. PK är en trubbig metod att hålla människor gisslan med då det inte ändrar deras åsikt utan bara får dem att hålla käften. I en öppen demokrati börjar dock alltid någon våga prata och sakta men säkert så börjar andra våga prata också. Sedan rämnar det på alla nivåer.
@Ninni:
Glad att du tyckte den var roande .
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Du har nog rätt om artikelns datum. Ser dock misstänkt ut en tidigare artikel i ETC från 96-97 nångång. Han kanske gjort en cover på sig själv?
Det var ju rätt ”intressant” att LO betalat fifflaren Ehrenberg för ”gratis” ETC-prenumerationer åt sina medlemmar. Det var så skabbigt gjort att indraget presstöd stod för dörren.
http://www.resume.se/nyheter/media/2011/01/03/bakslag-hotar-ehrenberg/
E
Ehrenberg nämner aldrig sitt eget ansvar för våldtäkterna – och hur han tänker rehabilitera sig själv. Eller opererade han bort snoppen trots allt när han var ute och hen-ade? Påminner lite om de där individerna, failed men, som bor hemma hos mamma vid 36 och hela tiden uttrycker sin åsikt att ’alla kvinnor är horor’. De kan aldrig svara på frågan hur mycket deras morsa tjänade när hon gjorde honom. Antagligen anser de, att deras egen mamma är det enda undantaget från regeln. Har Ehrenberg liknande argument – alla män är ansvariga, men Ehrenberg själv är inte ansvarig på grund av – vad? Och jag undrar ju hur de män känner sig när de läser om detta kollektiva ansvar, män som fått sin partner eller någon kvinna i familjen våldtagen? Man glömmer ju, att för varje våldtagen kvinna finns det som regel minst en man som också blir ett offer.
Dessutom – kan man verkligen ha ansvar för någonting som man inte har kunnat påverka på något sätt (utom att rösta SD)och heller inte kan åtgärda eller förhindra? Är det inte samma som att judarna alla är ansvariga för ’mordet på Jesus’. Har inte puckona insett, att om Jesus INTE hade korsfästs, så hade det ingen kristendom funnits? Dessutom hade ju Gud bestämt hela händelseförloppet i förväg.
@Magnus:
Ah, så han har omarbetat/bearbetat en gammal artikel. Jaha, vet inte riktigt vad jag skall säga om det.
Facket och kollektivanslutningar är knappast något nytt. Så inte precis något att vara förvånad över. (Och LO är väl fortfarande bland dem som bidrar mest till sossarnas partikassa, eller …? Vilket konstigt nog aldrig tycks ifrågasättas, men alla partibidrag till något av de borgerliga partierna eller, gud förbjude, SD måste nagelfaras i alla instanser). Men man kanske inte bör uppmärksamma detta alltför mycket. Det finns ju risk för att Benny Andersson läser här och inser att han kan träda in när det krisar till sig för Feministiskt Pärspektiv.
@notsure:
Jo, det är ju nästan så man vill uppmuntra dem så att de gör grövre och grövre övertramp. Man kan ju notera att det finns en allmän splittring inom feminismen också, särartsfeminister, likhetsfeminister, radikalfeminister, liberalfeminister, socialfeminister osv. (Eller vad sjutton de kallar sig).
Men å andra sidan, vi som inte är feminister är inte precis en homogen grupp heller. Vi på GenusDebatten (jag syftar på redaktionen nu) befinner sig på ganska olika platser i det politiska spektrumet. Men vi är ganska väl sammansvetsade, långt ifrån splittrade, om jag får säga min mening.
Tea Party förresten, jag har ingen aning om var den står nu för tiden. Men den var i hög grad sund från början, men sen kom Sarah Palin (om jag inte minns fel) och vem det nu var mer, och kapade den. Jag såg någonstans att det var förslag på fettskatt i New York som var katalysatorn som fick igång den, och inledningsvis var Ron Paul, en av mycket få politiker jag verkligen uppskattar, drivkraft bakom rörelsen. Svenska medias skildringar av Tea Party-rörelsen har varit så makalöst vinklat att det är en grov underdrift att kalla det perverterat.
@Claes-Peter:
att säga att det finns ”minst en man som också blir offer” är väl att ta i. Så långt som att säga att de också är offer vill jag nog inte gå. Det blir nästan lite som när Clintonskan svamlade om att kvinnorna var de värsta offren i krig för att det förlorade sina män, bröder och söner. Men det är klart att också närstående till offren drabbas och berörs på olika sätt, oavsett om det rör sig om krigsoffer eller våldtäktsoffer. Så jag håller med dig i sak även om jag invänder mot ordvalet.
”kan man verkligen ha ansvar för någonting som man inte har kunnat påverka på något sätt …?” Inte om man använder ”ansvar” som en synomym för ”skuld”, vilket det ofta verkar som man gör, men det är också något jag invänder mot. Det verkar som i stort sett alla ordboksdefinitioner också baserar sig på skuldbegreppet. Vilket jag tycker är underligt. ”Han tog ansvar för att träna knattelaget” handlar väl knappast om ett ansvar som är negativt eller har med skuld att göra? Jag skulle snarare vilja säga att ansvar handlar om att vara villig att agera, fatta beslut eller ta ställning i en sak. Och då blir det en annan femma. Man kan ju knappast hållas ansvarig för att till exempel en naturkatastrof inträffar, men man kan ju ta ansvar för den genom att bidra (inte nödvändigtvis ekonomiskt) på något sätt till hjälparbetet. Allt ideellt arbete handlar ju om att man tar ansvar för något. Så jag skulle besvara din fråga med ”ja”, men då talar jag inte om ansvar som skuld.
Gillar Don Martin-bilden. Den väcker ljuva minnen till liv.
@Claes-Peter:
Fast han säger ju att han tar ansvar för våldtäkter. Jag förstår bara inte sambandet mellan de saker han gör, och hur detta ska minska antalet våldtäkter!
Enligt Ehrenberg så motverkas våldtäkter så är:
”Varje dag du som man går förbi en H&M-annons och inte reagerar över den sjuka könsbilden, så är du en del i det manliga förtryck som skapar våldtäkter.”
Om man reagerar genom att konstatera att ”nu riktar HM sin årliga julreklam till svenska kvinnor igen, och de går tydligen på det och handlar underkläder, annars hade årets reklamkampanj inte existerat”. Har jag genom denna reaktion motverkat våldtäkterna? Sedär, punkt 1 i avlatsbrevet är avklarad.
”Varje gång du skrattar åt ett ”mansskämt” om ”frugan” på affärsmiddag då är du en aktiv part.”
Män skämtar ytterst sällan om sina fruar i mina krestar.
Det kanske man gör i Ehrenbergs vänsterkretsar, och förmodligen talar han av egen erfarenhet? Jag umgås inte med kommunistslödder, därav är punkt 2 på avlatsbrevet också avklarad. Vi skämter däremot om nollor som Ehrenberg, som efter 15 konkurser lär vara paria i affärssammanhang.
”Varje gång du ropar HORA eller BÖG på fotbollsplanen så är du en aktiv part.”
Jag går inte på fotboll, och trots att jag är Linköpingsbo, inte på hockey heller. Uttrycken används huvudsakligen av ”nysvenskar”. Även denna punkt i avlatsbrevet är avklarat.
”Varje gång du står på läktaren och kallar domaren kärring är du aktiv.”
Som sagt, det finns ingen sport att se på här i stan.
”Varje gång du sätter dig i fackliga förhandlingar som ombudsman och inte – obönhörligt – kräver ökade löner för de lägst betalda tjejerna, så är du en aktiv del.”
Jag ÄR facklig ombudsman, för Sveriges Ingenjörer.
De sämst betalda kvinnorna på min förra arbetsplats vad Unionen-anslutna, jag har ingen förhandlingsrätt för dem.
På min nuvarande arbetsplats finns EN kvinna – platschefen. Förmodligen är hon den mest välbetalda av oss.
Ytterligare en punkt avklarad.
”Varje gång du accepterar att dagis ringer frun när barnen är sjuka så är du en aktiv del.”
Dagis ringde den förälder barnet bodde hos (växelvis boende). Under de tre år barnen bodde hos mig, ringde de givetvis bara mig. Sådär, ytterligare en punkt avklarad.
”Varje gång du arbetar mindre i hushållet än din kvinnliga partner så är du en aktiv del.”
Nu jobbar min kvinnliga partner (ofrivilligt) betydligt mindre utanför hushållet, så varför inte försöka maximera vår gemensamma fritid?
Hela artikeln säger mycket om vad Johan Ehrenberg umgås i för kretsar. Det luktar ”reformerat svin” värre än när jag stekte bacon och ägg i morse.
@Dolf (a.k.a. Anders Ericsson):
Mitt intryck är att han är en svindlare, och det är väl allmänt känt i mediabranchen. Enligt ratsit har han 23 bolagsengagemang, och kollar man på Alla Bolag så går de flesta riktigt dåligt. Ehrenberg är en jävla bilhandlartyp, outbildad (grundskola) och uppenbarlien portförbjuden på bankerna eftersom han numera tigger prenumerationspengar i förskott – 10 000 i förskott för 4 års prenumeration på nån kommande ETC dagstidning. Med tanke på att han gjort åtminstone sex konkurser så skulla jag INTE låna ut 10 kalla till en sån idiot. 2005 hade han gjort 5 konkurser, och ETC Uppsala-Demokraten konkade häromåret.
Ehrenbergs engagemang enligt ratsit (offentliga uppgifter):
Nuevo Content System Management AB (556186-1450, Fusion avslutad 2004-04-21 (5565951422)) , Styrelseledamot
ETC Konsultation Aktiebolag (556365-0216) , Styrelseledamot
Tidningen ETC Aktiebolag (556434-5881) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC Utveckling Aktiebolag (556447-0572) , Styrelseledamot
ETC Akademin Aktiebolag (556494-4915, Fusion avslutad 2003-11-01 (5561973693)) , Styrelseledamot
ETC Multimedia Aktiebolag (556509-4439, Fusion avslutad 2003-11-01 (5561973693)) , Styrelseledamot
ETC Media Aktiebolag (556513-1678, Fusion avslutad 2003-11-01 (5561973693)) , Styrelseledamot
ETC Förlag Aktiebolag (556585-5862) , Styrelseledamot, Ordförande
Elproduktion i Stockholm AB (556595-7171) , Styrelseledamot, VD
Elhandeln i Stockholm AB (556671-3334) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC Kommunikation AB (556679-9168) , Styrelseledamot, Ordförande
Egen El i Stockholm AB (556734-2307) , Styrelseledamot, Ordförande
Remarketing i Stockholm AB (556810-9382) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning Malmö AB (556811-2071) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning Stockholm AB (556811-2089) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning Örebro AB (556811-2097) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning i Uppsala AB (556811-2105) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning i Göteborg AB (556814-2185) , Styrelseledamot, Ordförande
Klimatsmarta varuhuset i Stockholm AB (556814-9230) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning i Bergslagen AB (556853-6519) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC lokaltidning i Jönköping AB (556853-9000) , Styrelseledamot, Ordförande
ETC Sol AB (556854-1469) , Styrelseledamot, VD
Bostadsrättsföreningen Parisblomman (716417-4984) , Styrelseledamot