Det händer inte ofta, men med cirka 20 års mellanrum kommer ett monumentalt storverk som tar hem, eller borde ta hem, alla Oscars i alla kategorier, såsom bäst regi, bästa manliga huvudroll, bästa kvinnliga huvudroll, bästa … ja, jag har inte riktigt grepp på alla kategorier de delar ut Oscars för, men ni hajar.
På 50-talet var det Det sjunde inseglet, på 70-talet mästerverket över alla A Clockwork Orange och på 90-talet The Silence of the Lambs.
Nu är det åter dags. Ett nytt cineastiskt mästerverk berikar livet för oss konstälskare.
Har du inte sett det ännu får du absolut inte missa chansen, så jag presenterar denna artistiska fröjd i sin oavkortade helhet:
Helt underbar!
Detta är ödmjukt ändå. Det är parodi åt som spretar åt alla håll, mot feminismen, mot jämställdhetshets och emot normer.
Cecilia Forss är ju eller har iaf varit en tydlig feminist och som mer än gärna har stått för det.
”Nej men, jag kan ta en till frugan!” – Huvudet på spiken, bråka för bråkandets skull, inte för att man vill vara ifred.
Undrar hur länge det dröjer innan en anmälan från visst håll till reklambranschens ansvarsnämnd? Pling. Där inkommen. Pling. Fäld för att raljera över decenniers kvinnokamp i en patriarkal grym värld.
En viss författare får ett återfall av politisk depresion och får ett uppslag på DN kultur att torgföra den. ICA anses bidra till kvinnohatet och kopplas till högerextremism och Breivik.å
@AxLaouS: När ICA tog upp hen var det på ungefär samma balanserade nivå. Men den här filmen är genialisk.
Tack för dagens första skratt!
@AV: jag läste en sak på internetz i dag – ad Breivikum.
Ja även reklambranschen har märkt att vinden har vänt och att en majoritet av medborgarna ser feministers genusteorier som något man småler och skakar på huvudet åt
=)
”Evolutionspsykologi som fält skapar nästan alltid upprörda känslor. Vad handlar det då om?”
http://aktivarum.wordpress.com/2013/05/10/evolutionspsykologi-och-briffaults-lag/
http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3690174.ece
Det som är roligt med sån här reklam är att dem som den driver med inte förstår det själva. I det här fallet verkar dagensmedia tro att filmen är feministisk och riktar sig mot könsrollerna.
Stöööön!
”Jamen herregud slipp då!”
Ingen tvekan om vem som ser sig som överordnad…
och mannen kröker snabbt rygg hovsamt ”nääe men ja kan ta en till f….” och ja, så var ordningen iordningställd igen. Många bottnar, smart video!
@JD:
Som när feminister hängt på vår egen Jämställdhetsfeministern, det blir bara så många gånger roligare när de inte ens fattar att det drivs med idiotin.
Tack för alla kommentarer. Jag hoppas ni bidrar till att starta en gräsrotskampanj för att denna fantastiska film skall bli storvinnare på nästa Guldbagge-gala.
@JD:
Hmmm… Jag är inte hundra på att filmen var tänkt som den uppfattas här. Det är filmens skapare reklambyrån ”King” som är intervjuade i dagens media och Kings uttalande snarare bekräftar än kritiserar genusdårskapen. Det är vidare mer regel än undantag att reklamfolk stödjer den sortens åsikter.
Kul ändå att filmen uppfattas på ett helt annat sätt än skaparna verkar ha tänkt det.
@Erik:
Reklambranschen har tvingats införa censur genom RO pga feminister så att ge feminister ett tjuvnyp och låtsas att det handlar om något annat är ett klassiskt sätt jag gissar att många inom branschen skrockar gott bakom stängda dörrar.
2011 var 2,4 % kvinnor av landets alla brandmän. Nu ska brandmän bli
”genusneutrala” handläggare.
http://m.sverigesradio.se/artikel/5526693?programId=91
@Erik:
Sen när har du börjat lita medias rapportering i dessa frågor för att dom interjuvat någon?!
Så här skrev Aftonbladet om brandtjejen de ”intervjuat”. Här är en artikel om artikeln.
Så här skrev GP, om denna rapport. Hups, man ’råkade’ visst glömma redovisa det oväntade resultatet. Vilken olycka!
Svensk pk-journalistik av idag är möjligen värd att lägga under kattsanden i lådan. Vad King sagt eller inte sagt är då inget jag litar på feministmedia om. Så jag förvånas över att du lägger vikt vid det….
Jag vet inte mycket om just Dagens Media, avviker den från resten av etablissemanget, menar du? Är det mer trovärdig journalistik?
@Christian
Det är väl klart att alla barn vill bli handläggare då de blir stora.
Vilken jävla dåre alltså!
@Ninni
Från artikeln
”Är det så svenska journalister jobbar?” undrar brandmannen Caroline Ek”
Svar JA!
Den Svenska journalistkåren består till stor del av twittrande ohederliga ynkryggar utan vare sig yrkesheder eller vilja att göra ett bra jobb. Ett gäng bortskämda googlande låtsaspolitiker vars huvuduppgift är att framför datorn driva politik och att dunka varandra i ryggen!
Det är ju inte precis ett häftigt statusyrke vi pratar om. Om man nu inte går igång på att underkasta sig den vänsterorienterade PK-stadga som gäller.
Jag menar…. Vilken feministisk vänsterfanatiker som helst kan ju kalla sig för Journalist idag utan några som helst krav på att kunna formulera sig i skrift.
@JD:
Mm, förstår mig inte på sånt alls. När jag skriver mina inlägg, jag anstränger mig för att se saker ur olika perspektiv.. Naturligtvis har jag åsikter och är färgad av dessa, det är alla… men skulle jag hitta saker som talar mot dessa åsikter så skulle jag redovisa det med. För mig handlar det om min heder och stolthet som människa. Förstår mig inte på människor som beter sig så..
Om brandtjejen, det är liksom en sak.. Kanske hoppades journalisten att det inte skulle komma fram? Men den andra, hur korkat är det på en skala att vinkla så uppenbart något som bara är en googling bort?
@Ninni:
För att 90% av läsarna aldrig skulle tänka sig att man skulle behöva googla för att se ifall tidningarna talar sanning, utan tar det som det är. Aldrig skulle väl en tidning ljuga?
Finland visar vägen!
Finska kolumnisten Geo Stenius (Yrsa Stenius bror!)skriver i Huvudstadsbladet:
”I dag talar man om feminism och av feminister finns det många olika slag. Jag är ganska tveksam till en del av formerna.
Det som stör mig mest är det bisarra axiomet att män är okay egentligen bara då de bejakar det kvinnliga i sig själva. Det manliga är per definition något man helst skall undvika. Kvinnor står för värme, empati, känslor, egentligen allt det som är gott i samhället. Männen representerar det hårda, den känslolösa maktutövningen, brutal dominans, krig och elände.
Om män kan man uttrycka sig på ett sätt som omedelbart skulle leda till ett ramaskri om man ersatte ordet man med exempelvis jude eller neger eller för den delen också kvinna.
Jag är också ganska trött på att höra om det patriarkaliska samhället där allt som är negativt kopplas ihop med mannen. En rikssvensk feministisk aktivist kom för några år sedan med en uppmaning om att kämpa mot patriarkatet på våra arbetsplatser. När jag konstaterade att min chef var kvinna och att hennes chef var kvinna och att också hennes chef var kvinna och undrade hur kampen skulle gå till sade hon surt att hon talar i teoretiska och principiella termer.”
http://hbl.fi/node/447746
@h:
Läste du kommentarerna? Tanja nämns där
h
Ska man bekämpa patriarkatet så måste man ju börja med att bekämpa själva tillkomsten av män. Dvs det som isåfall skall ”bekämpas” är kvinnors ranking och selektion av partner. Kort sagt så är patriarkatet ett resultat av hur kvinnor valt och än idag väljer män. Feminister i riksmedia är en del av patriarkatet då de hyllar alfamän och inte sällan gärna vidareför deras gener.
@Ninni:
”Sen när har du börjat lita medias rapportering i dessa frågor för att dom interjuvat någon?!”
Det här är inte media som intervjuat någon. Det är mer en intern diskussion där reklambranschen snackar med reklambranschen. Det jag framför allt litar på är mina erfarenheter av reklambranschen. Mediabyråer som King kan i praktiken inte uttala sig genuskritiskt för då riskerar de att tappa kunder. I den mån den här filmen alls är genuskritisk har nog michael (ovan) rätt när han påtalar även mediabyråer som vill vara genuskritiska pga RO är tvingade att hålla tyst.
Jag uppfattar filmen som att den tillfrågade mannen tar chansen att låtsas vara feminist (för att håna feminismen), för att sedan kunna göra det han tänkt från början men med ett feministiskt alibi.
Det går att tänka sig samma story med en kvinna som erbjuds något kvinnligt och efter ett feministiskt brandtal köper det med ursäkten ”åt mannen”. Däremot kan man inte tänka sig en manlig expedit som säger ”slipp då”. Det vore alldeles för farligt för honom.
@(Alla och en var)
Det är väl just det som är utmärkande för konst. Den är öppen för egen personlig tolkning. ICA-reklamen är således ofta konst i ordets sanna bemärkelse. (Och nu menar jag det helt allvaligt, utan ironi)