SVT indoktrinerar våra barn
avatar

Inledning

I Lilla aktuellt, söndagen den 10/3, indoktrinerades våra barn i ”den rätta läran” då det i veckan varit internationella kvinnodagen.

Jag har transkriberat delar av programmet och kommenterar längs vägen. Programledarna heter Andrea Hökerberg (AH) och Pelle Nilsson (PN)
Programmet inleds med följande:

AH: Starka tuffa killar och blyga söta tjejer, behöver det vara så?

Ja, forskning som talar för att det på kollektivnivå är det så att fler killar än tjejer är ”starka tuffa” och fler tjejer än killar är ”blyga söta”, av biologiska orsaker. Är det ett problem?

Landet tvärtom?

AH: Och vi besöker landet tvärtom, här är tjejerna viktigast och det är kvinnorna som styr. (0:30)

WTF?! Landet tvärtom? Tvärtom i förhållande till vilket land?!
Här fylls maktens korridorer av individer som väljer att satsa på den karriären och därmed prioritera ner det vi kallar privatliv. Man försöker, av någon anledning jag inte förstår, få in fler kvinnor eftersom färre kvinnor än män väljer denna väg. Denna strävan efter lika utfall har medfört att män är diskriminerade i vår tid och kultur.

Jag kan inte förstå denna iver efter lika utfall, då jag anser att detta inte är yrken som utförs med könsorganet. Den som förstår hur könsorganet är en merit att ta hänsyn till får gärna förklara detta för mig.

Men… Hon kanske tänkte tvärt om i förhållande till Saudiarabien?

Stackars tjejer!

I bakgrunden spelas musik.

PN: Den här gamla tryckarklassikern. Vad väcker det för känslor? (0:55)

AH: Du jag kommer att tänka på discona i mellanstadiet. Och det som var speciellt med de här discona som var lite tråkigt med dom.. det var att vi tjejer.. här ser ni en bild på mig.. vi tjejer fick alltid sitta och vänta på att killarna skulle bjuda upp.. det var liksom inte okej för tjejerna att bjuda upp.. så jag satt där och väntade på att rätt kille skulle bjuda upp.. Jag fick liksom aldrig välja kille själv.

PN: Det var liksom som en regel att det var killarna som skulle bjuda upp? Jag fattar att det kändes orättvist.. som att inte du skulle bjuda upp för att du var tjej.

AH: Ja, det var trist faktiskt.

Ett ojämställt samhälle är inget som missgynnar det ena könet. Det finns två perspektiv, två sidor myntet. Låt oss titta på det andra sidan myntet:

1) Varför var/är det så?

Under alla tider, så långt tillbaka jag kan se, har man försökt uppmana tjejer till att ”ta för sig”. På dansställen så vigde man låtar till något som gick under benämningen ”damernas”. Poängen med det var att försöka locka individer av kvinnligt kön att våga bjuda upp.

Varför är det så svårt att få tjejer att bjuda upp?

Att bjuda upp betyder att man tar risken att bli nobbad! Det är naturligtvis pinsamt att stå där med nobben, i synnerhet om denna görs lite raljerande. Som vi sett i min genomgång av litteratur från genusvetenskapen så handlar kvinnors hinder om kollektivismen och ”pinsamt inför väninnorna”.

Mina minnen från disco i mellanstadiet är radikalt olika Andrea Hökerbergs. Jag struntade i om det var någon regel hit eller dit och det gick hur bra som helst. Så om Andrea Hökerberg nu tyckte det var så tråkigt, varför gjorde hon inte något åt det själv?! Kanske har det något samband med att det är bekvämt att slippa ta risken att bli nobbad? Och lika bekvämt att slippa att det kändes pinsamt inför väninnorna?

2) Vad innebar detta för killarna?

Det innebär att det är killarna som tar risken att stå med nobben, för att tjejer så sällan tar initiativ. Så här fungerar hela dejtingen, inte bara dansen. En sak som jag är ense om med feminister och genusvetare är att könen lever parallellt. Det gör att tjejer/kvinnor saknar levd erfarenhet av vad det innebär att vara kille/man och man tror att kille/man är en ”lyckans lott”.
Därför är det inte sällan som den här nobben levereras med en god portion raljans. Här vill jag rekommendera ”Förklädd till man” av Norah Vincent , kapitel 4. (Kapitel 3 är totalt kass, men resten av boken är klart läsvärd för kvinnor.)
Jag vill bjuda på två citat från den boken:

Jag trodde att dejtandet skulle bli den roliga biten, den enklaste delen. /../ Tråkigt nog gick det ofta dåligt för Ned i början, när han skulle försöka bekanta sig med främmande kvinnor på singelklubbarna. Jag förstod senare att så är det för de flesta män. Det är helt naturligt för en man att bli avvisad.
(2007, s. 90)

 

Att vara man och dejta kvinnor var en lektion i kvinnlig makt och det gjorde mig till något av en kvinnohatare, vilket jag förmodar var det bästa tecknet på att mitt experiment hade fungerat. Jag betraktade mitt kön från andra sidan, vilket fick till följd att jag tyckte illa om kvinnor ett tag. Jag ogillade deras överlägsenhet, deras anklagande leenden, deras självklara rätt att välja eller avvisa mig hur lättvindigt som helst, en exekution utförd med en sådan lättja, så utan ansträngning, att både nederlag och framgångar blev outhärdligt förödmjukande. Den typiska manliga motsvarigheten till makt liknar mer ett trubbigt instrument jämförelse, något att skratta åt i relation till den eleganta skändning som en kvinna kan utföra med ett enda ord: nej.
(2007, s. 120)

Barn ska leka tillsammans utan tävling

AH: Och just det här som ni [två barn i studion] pratar om, att killar och tjejer skall vara mer tillsammans, det är det bästa man kan göra, för att alla så småningom ska behandlas på samma sätt. För då förstår man att vi är inte så himla olika ändå. Det här tycker Ingemar Gens, som är jämställdhetsexpert och han har fler tips, Pelle. (7:45)

PN: Ja, men precis Andrea och det första tipset är just ”gör mer saker ihop”, försök att hitta på saker på rasterna, som många kan vara med på och som inte är ”så tävliga”.

Varför ska sakerna man ska göra ihop inte vara ”så tävliga”? Vad är det för fel på att tävla?
Jo, pojkar som grupp är mer ”tävliga” än flickor som grupp. Och ”man ska vara snäll mot tjejer” är ett ok som pojkar växer upp med och tydligen anser I. Gens att skolan behöver än mer antipojkkultur, så att pojkarna ska trivas ännu sämre än de redan gör.

Slutord

Jag skulle kunna skriva en mindre bok om den vansinniga indoktrineringen detta program är, men jag håller här. Det är en tröst att se att barnen är klokare än de vuxna, barnen ser hur pojkar får mer skäll och att de får skulden för allt dåligt.

Säkert kan någon muttra något om att det faktiskt handlade om internationella kvinnodagen. Mycket möjligt, men det är ingen ursäkt att indoktrinera våra barn. Inte heller belystes pojkarnas/männens problembilder den 19 november. Den dagen använde media till fira toaletter.

Förutom att det här vidriga med att hålla på och förtrycka pojkar med dängor som att ”pojkar tar för stor plats” och att denna indoktrinering riktar sig direkt mot barn så vad är det som gör detta riktigt, riktigt allvarligt?

Vi betalar tv-licens för tv1 och tv2, istället för att denna finansieras av reklam eller skattepengar, av en enda orsak. Public service skall vara vårt skydd mot makteliten! Det är deras grundläggande och viktigaste funktion. Det ska vara ett politiskt och ekonomiskt oberoende organ som är tänkt att med sin obundna funktion utgöra ett skydd mot att landet utvecklas mot diktatur. I december 2012 hade vi två statsvetare som stod i TV och pratade lugnt om att vi inte längre har demokrati i Sverige utan att någon reagerar. Nu när vi verkligen behöver public service, mot en helt galen ideologi och dess totala dominans i all makt och media, då har public service hoppat ner i samma säng  som resten av makteliten och fungerar som megafon för feminism.

 

—-

 

(Jag får upp en varning som säger ”Programmets innehåll är olämpligt för barn”. Det fick jag inte när jag började skriva detta förra veckan. Får ni andra också fram den? Är programmet anmält? Någon som vet något?)

 

Skärmavbild 2013-03-18 kl. 22.38.18 Skärmavbild 2013-03-18 kl. 22.42.16

Kommentarer

SVT indoktrinerar våra barn — 124 kommentarer

  1. Oj, hon Norah Vincent kan verkligen inte klara av att bli avvisad… om män rent generellt skulle börja hata kvinnor för att de blev avvisade då skulle samhället vara fullt med kvinnohatande män (vilket iofs vissa verkar tro). Gäller ha ett visst ego så att avvisanden rinner av en som vatten från en gås.

  2. ”…väntade på att rätt kille skulle bjuda upp”

    Behöver jag säga något mer?
    På min skola så var det så att ”rätt kille” ofta var den som var jävligt taskig och mobbade andra.
    Men likt förbannat så var han populär bland tjejerna som enligt vissa ska vara dem med rättspatos osv.

  3. Jag tittade också på programmet med mina döttrar, och reagerade på ungefär samma saker som du. I reportaget från ”Landet annorlunda” var problematiseringen av det ojämställda matriarkatet något mellan lam och obefintlig. En pojke intervjuades, och han tyckte systemet var ”orättvist”. Man kan ifrågasätta att ett explicit matriarkat ses som motsatsen till Sverige, som inte är i närheten av att vara ett patriarkat i motsvarande mening. Ingen vettig människa skulle säga att ”i Sverige är det männen som bestämmer” och dessutom tycka att det är en god, eller åtminstone okej ordning.
    Min andra reaktion gäller Andrea Hökerbergs erfarenheter som panelhöna. (Hon måste vara minst sexti eftersom hon var i vår ålder för tjugo år sedan.) Eftersom samhället förändras så snabbt, särskilt på jämställdhetens område, så har hennes tjugo år gamla upplevelser ingen som helst relevans för Lilla Aktuellts målgrupp, som inte var född när AH inte blev uppbjuden.
    Att referera till händelser avlägsna i tid för att belägga ojämlikhet är lika vilseledande som att referera till händelser på stort geografiskt avstånd. Att en schweizisk kvinna blir offer för ett brutalt övergrepp i Indien är inte ett belägg för att kvinnan är underordnad mannen tillämplig på svenska förhållanden, fast man ofta hör argument som pekar i den riktningen.

  4. @Ninni
    Bra att du belyser eländet och ändå har vi inte ens börjat skrapa på ytan av all samordnad barnindoktrinering. Återkommer med mer så snart jag får en stund över. Heart

  5. ”(Jag får upp en varning som säger ”Programmets innehåll är olämpligt för barn”. Det fick jag inte när jag började skriva detta förra veckan. Får ni andra också fram den? Är programmet anmält? Någon som vet något?)”

    Menar du programmet du skriver om Ninni? Sjukt roligt om SVT producerar barnprogram som inte är lämpliga för barn. Sverige i ett nötskal.

    I övrigt så är det ju precis som Daniel skriver att AH själv säger att hon väntade på att rätt kille skulle bjuda upp. Visst, det kanske inte är roligt att känna att man själv inte ska/bör bjuda upp men hon funderar liksom inte alls på hur det är för de killar som inte är rätt. Hur bra har de det? Som vanligt apex fallacy från kvinnor.

    Alltför sällan är det ett någon som ens funderar på andra sidan av myntet.

  6. @JonasBsson:

    Åh, my God!
    Jag pallade inte se mer än hälften. Vad är det för sjukt samhälle vi lever i?! När har mannen bestämt över städning? Den ”struktur” jag ser att det vanligtvis är kvinnan som anser sig ha ”facit” på vad som är rätt nivå för ”städat” och sen ska man dela på arbetet utefter facit. Tom feminister håller med om att det är kvinnor som ”makthavaren i hemmet”.

  7. @Chade:
    Du som verkar vara juridisk nörd Grin kanske kan svara på detta:
    Kan man på något vis stämma Svenska staten som tvingar oss betala TV-licens till någonting som faktiskt indoktrinerar, vilseleder och kanske t.o.m. är skadligt för både barn och vuxna? Kan vi göra något ö.h.t.?

  8. @barfota:

    Nej, det kan jag inte tänka mig. Men en del udantag som regleras av Sveriges internationella åtaganden (fast inte sällan utan sanktionsmöjligheter) så är det ju Staten som bestämmer vad som är olagligt. Så det går nog inte alls.

    Hittade för övrigt denna artikeln på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/13/debatten-om-hedersrelaterat-v-ld-utnyttjas-av-fientliga-personer

    Författaren anser att man inte bör använda termen hedersrelaterat våld när det är viss etnicitet på (den manliga) förövaren som utövar våld mot sin (kvinnliga) partner medan man inte gör det om förövaren är av nordeuropeisk etnicitet, eftersom detta skapar ett ”vi”- och ”dom”-perspektiv och en polarisering utan att det är någon egentlig skillnad på våldet. Och i nästa mening så talas det om mäns våld mot kvinnor som det är det enda möjliga partnervåldet. Ah, detta att inte se skogen för alla träd, dubbelmoral etc…

  9. Då gick nog stackars Andrea på en konstig skola eller aldrig varit ute på lokal. Är det några som har makt vid dansandet så är det väl kvinnorna, har man blivit avsynad uppifrån och ner och sedan fått nej tack så vet man vem som har makten. Då är det bästa man kan hoppas på att få med en hem en kebab med extra allt.

    Men va f*n visar dom på ur, jag som tyckte vi var utsatta med Clair Wikholm och Storpotäta mixat med tjeckiskt tecknat.

  10. @Chade:

    Menar du programmet du skriver om Ninni?

    Ja. Om du trycker på länken, så precis under ”tv-bilden” i det svarta fältet står en varningstext att programmet är olämpligt för barn.

  11. @Ninni:

    Tack Ninni!

    Jag har inte möjlighet att kolla på videoklipp så det var därför jag frågade. Man skulle kunna se det som ett exempel på vad som är fel med en socialiststat. Man producerar program som inte är lämpliga för målgruppen ochingen bryr sig. För det är ju någon annan som betalar.

  12. ”AH: .. så jag satt där och väntade på att rätt kille skulle bjuda upp.. Jag fick liksom aldrig välja kille själv.”

    Så genom att sitta o vänta på att killen du valt skulle komma fram, och under tiden neka alla andra, så är det inte att välja?

  13. Barfota

    Tänker på skadeståndslagen om felaktiga beslut från myndigheter. Du ska påvisa att skadan orsakat skada och att beslutet varit felaktigt.

    Kanske om man påvisat att de teorier som svt lutar sig mot är allt annat än vetenskapligt hållbara och att de strider emot SVTs policy som objektiv. Men det finns ingen justitiekansler i Sverige som hade vågat ens lyssna på ett sådant yrkande. Välta den indoktrinerande statstelevisionen ? Reinfeldts propaganda-apparat? Nej det där går inte . Jag har dock inte läst skadeståndslagen . Finns kanske bättre lagar att tillgå men statlig indoktrinering skedde ju redan på 70- talet i barnprogram som vilse i pannkakan och sen har vi den superkommunustiska Karl Bertil Jonsson varje jul. Nu kärvänlig men då var tanken att indoktrinera tror jag.

  14. Pingback: Något som alla borde se « Toklandet

  15. Det mest befängda med denna sekteriella tro är att den smygs på medborgarna i skolor och upplysningsprogram utan en enda ansats till diskussion! Man ”diskuterar” bara inom själva ämnesområdet, och endast med människor som ”läst in sig” på detta. Att diskutera om hela tesen är är rimlig, tillåts inte! Mer av religiös sekt kan man inte föreställa sig! (Se bara på Maria Svelands förnärmat rykande blogg.)

    Om Sverige varit ett demokratiskt land, så borde varje genusprofilerad förskola eller skola med genuspedagogik innehållsdeklareras så att föräldrar och ungdomar kan välja bort dessa. Liksom man har möjlighet att välja bort Livets Ords skola eller Koranskololorna.

    Men det förutsättes förstås då att det finns alternativ!

    Halleluja!

  16. SVT1 och SVT2 har krav på sig att vara sakliga och opartiska.
    SVT Play har inga sådana krav på sig alls.

    Och då vet alla hur opartiska och sakliga SVT är trots krav på sig att vara just det…

  17. Det är bra att du skriver om det här Ninni!
    Det jag framförallt reagerade mot är att ALLT i programmet från första till sista minut är väldigt genomtänkt och utarbetat för att just påverka tittarna (barnen).
    T.ex Det faktum att den kvinnliga programledaren säger. Då jag gick på mellanstadiet fick bara killar bjuda upp!
    Det hon säger där stämmer inte alls utan är en framkrystad lögn för att ge en bild som verkar orättvis mot just tjejer. Jag är själv född vid ungefär samma år och har varit på åtskilliga mellanstadiediscon. Det var snarare så att det nästan enbart var flickorna som bjöd upp medan pojkarna var så blyga att vi inte vågade själva.

    När det gäller inslaget med ”Landet tvärtom?” så är det ju fullkomligt uppenbart att inslaget är gjort för att ge sken av att filmen är en motsats till hur förhållandena ser ut i Sverige. Dvs att kvinnor inte får bestämma något och är lika diskriminerade som männen i filmen.
    SVT kör här samma teknik av psykologisk retorik som är vanligt inom reklambranschen eller inom politiken.
    T.ex hade Expressen en reklamkampanj på bio för flera år sedan där man intervjuade olika människor (skådespelare) om vad de tyckte om Expressen. Alla personer i reklamfilmen ratade Expressen och sa att det var en urusel tidning.
    Syftet med en sådan bakvänd reklamfilm var att biopubliken själva skulle reagera och tvärtemot vad man sa i reklamen söka egna argument till att Expressen är en bra tidning.
    Reklamen fick förövrigt pris för bästa reklam under det året!

    SVT gör precis på samma sätt då det gäller landet tvärtom. Man försöker få barn att överföra orättvisorna i filmen till Svensk miljö och då rejält färgat!

    Jag hoppas alla ser programmet och bildar sig en egen uppfattning.

    Tänk att man inte vågar låta sina barn se på barnprogram längre utan vuxens närvaro!

  18. @Anders:

    Oj, hon Norah Vincent kan verkligen inte klara av att bli avvisad… om män rent generellt skulle börja hata kvinnor för att de blev avvisade då skulle samhället vara fullt med kvinnohatande män (vilket iofs vissa verkar tro). Gäller ha ett visst ego så att avvisanden rinner av en som vatten från en gås.

    Men det är för det är din kultur, du är uppväxt med det, det är normalt för dig.

    Det är en helt annan sak att snubbla in i en annan kultur som gott och väl vuxen. Jag förstår precis vad Norah beskriver. Hat är något som ligger långt bort för mig, jag är för snäll för det. Men när jag började koppla vad det innebär att gå med mansskor… vad ska jag säga.. Jag delar den upplevelse av chock som Norah visar på och det framförallt vad det gäller dajtingsituationen och det raljerande och beräknande sätt som förekommer där.

    Hon beskriver en känsla av hat, för mig var det istället en känsla av skam och skuld. Jag vet rent förståndsmässigt att jag inte har någon skuld i hur andra kvinnor beter sig, men på ett känslomässigt plan så är det en annan sak. Och än idag har jag lite svårt för att hålla borta den kollektiva skulden på behörigt avstånd.

  19. @JD:

    Det jag framförallt reagerade mot är att ALLT i programmet från första till sista minut är väldigt genomtänkt och utarbetat för att just påverka tittarna (barnen).

    Jag med. Och just det gör detta program värre än det JonasBsson visade, tycker jag. För det där andra är så barockt att den går inte ungarna på, de är inte korkade, men det här slinker in i deras undermedvetna. Vidrigt!

  20. @Chade:
    Då återstår att bli grovt kriminell och skolka med licensen, ett dåligt alternativ i ett land som skall föreställa demokratiskt.

    När det gäller Newsmillartikeln så verkar den gode Servet Yesil blanda äpplen och päron i en för hen anpassad fruktkompott smaksatt med fjant.
    Hen skriver…

    ”SÅ ni kvinnor med en annan etnicitet än svensk: sluta skapa ett ”vi och dem” perspektivet. Sluta skapa polarisering. Sluta dra nytta av det! Detta gynnar ingen av oss. Era felaktiga argument om hedersrelaterat våld med etnicitetskoppling kommer eller har redan hamnat i fel händer och er okunskap användas för fientliga ändamål.”

    Självklart är det så att de kvinnor som verkligen vet vad hedersvåld är och har upplevt det på nära håll kommer med felaktiga argument och är okunniga. Pissar på mig av skratt Grin Men det är klart, ett enkelt sätt att bli av med alla fortkörare är att inte kalla fortkörning vid dess rätta namn. En spade är en spade är en spade oavsett vad man väljer att kalla den.

  21. @Ninni:
    Kära Ninni.
    Du vet ju att jag har en snart fyraårigt charmtroll som mer än gärna sitter klistrad framför barnprogrammen och jag kan försäkra dig om att nästan alla barnprogram ser likadana ut och som om inte det räcker så indoktrineras barnen i multikulti i förskolan också. Det är helt enkelt inte OK och politiskt korrekt att vara varje sig Svensk eller pojke i Sverige. Dessa barn måste formas till menlösa hen annars har feminister och samhället misslyckats.

  22. ”Ja, forskning som talar för att det på kollektivnivå är det så att fler killar än tjejer är ”starka tuffa” och fler tjejer än killar är ”blyga söta”, av biologiska orsaker.”

    Bra inlägg men jag reagerade på detta citatet. Det var nämligen nytt för mig. Vilken forskning är det som säger att det beror på biologiska orsaker?

  23. Det här med att det inte var ok för tjejer att bjuda upp…

    Lite högre upp i åldern så tävlade jag och en kompis (jepp, tävlande tjejer!!) om vem som fick dansa mest. Min kompis var poppis och blev ofta uppbjuden. Jag, not so much. Så istället så bjöd jag upp en hel del. Det gick bra det med även om det fanns makalöst hemska tillfällen när jag blev nobbad. Men oftast så fick man dansa i alla fall, så jag vann! Och det gjorde att jag också bjöd upp en kille jag tittar på och intresserat mig för- vilket blev den sista gången faktiskt för drygt 21 år sedan.

    Flera år senare så såg jag någon talkshow (Dr Phil? Ricki Lake?) där man kom fram till någon undersökning i USA att det inte var så lång livslängd på relationer som börjat med att tjejer tagit första steget. Jag undrade då, och fortfarande hur mycket sanning det låg i detta.

  24. Barfota

    Eller den andra klassiska varianten av Pär:

    ”Man baxnar”

  25. Pingback: Catching up | Bashflak

  26. @Mariel:

    Oj! Väldigt mycket olika forskning visar att biologi är en del av svaret. Man har t.ex. studerat pojk/flick-tvillingar, man har studerat mycket på flickor med en sjukdom som heter congenital adrenal hyperplasia (CAH) som ger förhöjda halter testosteron, studier inom kön, man har gjort djurförsök där man manipulerat med testosteron, man har gjort studier av mammans testosteronnivå i blodet under graviditeten och det vuxna barnet senare i livet, mängder olika. Det handlar om att hjärnans utveckling påverkas av manligt könshormon tidigt under fosterstadiet. Det här citatet anser jag talar sitt tydliga språk:

    Under en period behandlades blivande mödrar med hotande tidigt missfall med manligt könshormon. Snart upphörde man med detta, då det visade sig att de flickor som föddes av mödrar som fått denna behandling blev ovanligt ’besvärliga’ och uppvisade maskulina tendenser (s.k. ”tomboyism”)

    Ekman, R. (2005 ). Stress : individen, samhället, organisationen, molekylerna, andra utgåvan. Stockholm: Liber AB. s. 86

  27. @Ninni:
    Den där ”olämpligt för barn”-rutan är inte kopplat till programmet i sig utan en allmän deklaration till föräldrar att de kan kontrollera vad barnen ska få se. Fast det blir ju en viss ironisk humor när den dyker upp på ett program som är avsett för just barn.

  28. @Dolf:

    Det var inte den rutan jag åsyftade alls. Det är en text som står precis under bilden och den står inte på andra program på svtplay. Ska fixa en skärmdump imorgon. Smile

  29. Ja om killar är framåt och tar för sig tar plats så är dom en del av det patriarkala förtrycket och måste hållas tillbaka medans tjejer som gör samma sak är hjältar och hyllas för att dom bryter normer dessa tankebanor har feminister fått skolan att anamma.
    När lärarna får lära sig detta som sanning så blir följden självklart att man börjar diskriminera pojkar eftersom man endast letar och ser dessa strukturer hos pojkar och man kan även rättfärdiga det med att man hjälper tjejerna nu i skolan för när dom sedan går ut i vuxenlivet kommer dom möta det patriarkala förtryckar samhället så det är bara bra att ge dom lite försprång.
    Och där går lilla Emil i lågstadiet och blir ivrig ibland såsom barn blir men får höra att det är fel att han inte ska ta plats pga att han är en del av patriarkatet för du förstår Emil din farfar fick rösträtt före din farmor.
    Därför min vän får du inte ta plats här å nu idag och därför får Lisa en semla och du knäckebröd och om du inte förstår att det är jämställt å rättvist så beror det på att du är ett litet barn som inte förstår så stora saker.

  30. @trollan:

    Konstigt nog så har jag lagt märke till samma sak. Men tolka inte in så mycket i det, jag är ju bara en människa bland många.

    Jag raggar ju på en nätdejtingsida sedan lång tid tillbaka. Alla gånger jag har tagit första steget och varit mer drivande har det slutat med att det runnit ut i sanden. Och jag har en hypotes om detta (surprise) Wink

    Och ja, det kan låta bittert, men jag är inte bitter, jag gillar ju också att ligga. Men här kommer min hypotes: Om jag som kvinna tar första kontakten så ger jag signaler om att jag är ”villig” och lättillgänglig. Jag är kanske ute efter något seriösare, men det behöver inte mannen vara. Men han spelar med för han tänker: ”Gött ett enkelt ligg.”

    Sen när det ligget är över, blir det kanske några till. Men eftersom han egentligen inte var så intresserad från början så drar han vidare. Även om han från början fyllde i under rubriken ”söker efter” att han var ute efter ett seriöst förhållande. Men inte just med mig, men eftersom jag visade mig ”villig” och raggade på honom tackade han inte nej till att ligga lite.

    Därför är det enklare för mig om de ”kommer” till mig istället. Då lägger de iallafall ner lite jobb och helt ärligt så verkar det trigga igång många män. Alltså jag tror många vill ha det så.

    Jag är som sagt inte bitter. Jag förstår att de fyller i ”seriöst förhållande” under rubriken ”söker efter”. Annars skulle de väl aldrig få ligga. Så kortfattat, det är ett spel. Och som sagt jag tackar ju inte heller nej till att ligga. Men vill man ha något mer seriöst som kvinna så är det nog ganska klokt att låta sig uppvaktas istället för att uppvakta själv, trots att många män säger att de gillar kvinnor som ”tar för sig” och tar första steget. Vad jag har erfarit så är det ganska mycket skitsnack.

    Jag läste också en gång att män fungerar såhär av rent biologiska orsaker. Helt enkelt för att inte gå miste om ett tillfälle att ”para” sig.

    Så vaffanculo män styrs av biologi och kvinnor av hormoner. Fine.

  31. @Jenny:

    Men vill man ha något mer seriöst som kvinna så är det nog ganska klokt att låta sig uppvaktas istället för att uppvakta själv, trots att många män säger att de gillar kvinnor som ”tar för sig” och tar första steget. Vad jag har erfarit så är det ganska mycket skitsnack.

    *sjunger* Han kom in genom dörren där jag stod och fast jag just skulle gå, blev jag kvar..

    Och han var det vackraste jag någonsin sett. Jag tänkte då icke släppa honom ur sikte så jag tog initiativ, han hade inget val Wink och jag har inte släppt taget än om stackarn. Så det kan hålla medSmile

  32. @Ninni:

    Låter som ljuv musik Big Smile

    En gång höll det faktiskt en längre tid trots att det var jag som tog första steget. Han var underbar, men tyvärr så ”festade” han på mycket mer än bara alkohol. Så duktig är jag på att ragga Wink

    Men shit ja, vilka underbara män det finns. Tyvärr dissade jag alldeles för många förr när jag var så jävla rastlös och varken visste ut eller in och de ställde en massa ”krav”. De ville flytta ihop och etablera något (normala önskemål). Och jag fick bara panik.

    Men nu jävlar, nu är jag äldre och klokare hahaha Razz

  33. ”Vi betalar tv-licens för tv1 och tv2…”

    Tala för dig själv. Tuffingar vägrar betala.

  34. @Torstensson:

    Hehe…
    ”Superkommunistiska Karl Bertil Jonsson”

    Ja, det är rätt festligt hur olika konst kan uppfattas av olika människor.

    Nog för att jag på ett ytligt plan kan se en likhet mellan Karl Bertil Jonsson och kommunism (eller kanske snarare socialism) men, inte minst med tanke på efterspelet med utflykten tillsammans med pappan, tycker jag själv att filmen främst är ”superhumanistisk”. Roligt nog fick den mig inte att bli en millimeter kommunist trots att jag såg den säkert 15 år i rad.

    Vi kanske inte skall överskatta TV:s indoktrinerande egenskaper?
    Hoppfullt det, om inget annat…

  35. @Grodan Boll:

    Det var intressant, är det verkligen så att SVT Play inte har krav på sig att vara opartiska?
    Var har du hört det?
    OBS, jag säger inte att du har fel, jag har bara aldrig hört det tidigare.

  36. @barfota:

    ”som om inte det räcker så indoktrineras barnen i multikulti i förskolan också. Det är helt enkelt inte OK och politiskt korrekt att vara varje sig Svensk eller pojke i Sverige.”

    Vad har du barnen i för förskola egentligen? Det där känner jag inte alls igen.

    Vad menar du med att de indoktrineras i ”multikulti”?
    Kan du ge ett exempel?

  37. @Ninni

    Om man klickar på andra inslag av Lilla Aktuellt så får man inte upp varningen.
    Kan man kolla om det har blivit anmält på något sätt?

  38. @Jenny:

    ”Jag läste också en gång att män fungerar såhär av rent biologiska orsaker. Helt enkelt för att inte gå miste om ett tillfälle att ”para” sig.”

    Troligtvis för att det är kvinnor (som grupp) som gör urvalet. Män(som grupp) har bara att gilla läget eller vara utan.

  39. @Nils:
    Ninni har fel där. Vi betalar licens för innehavet av utrustningen precis som vi betalar väg eller fordonsskatt. Sedan tycker jag inte man är en tuffing bara för att man bryter mot gällande lagar, snarare en respektlös anarkist.

  40. @Adam Bek:
    Svenska förskolebarn tvingas äta halalmat

    ”På kommunala förskolor i Malmö där en minoritet av barnen är muslimer, är numera all mat på förskolan halal. Förskolepersonalen förklarar att all mat måste vara halal, för att den ska kunna ätas även av de fåtal muslimska skolbarnen. Det fördyrar maten och de svenska förskolebarnen som är i majoritet erbjuds endast halalmat. Den svenska majoriteten får alltså underkasta sig islam redan i förskolan.”

    Behöver du fler exempel?

  41. @barfota:

    Att vi betalar för innehav det vet jag. Men vi hade kunnat betala med skatt identiskt med hur vi gör för fordon.

    Att vi betalar för innehav är ingen motsägelse mot att iden med tv-licens är att SVT ska vara politisk & marknasmässigt fri och obunden.

    Sen såg jag att det kommit några nya SOU, bl. a. en 2005. Den har jag inte läst, så det kan jag inte tala om. Där kan ha skett en förändring. Men att detta feministiska förfall av SVT är ett faktum vi betraktar dagligen är bara ett symptom på det som jag skrev i inlägget så här ”I december 2012 hade vi två statsvetare som stod i TV och pratade lugnt om att vi inte längre har demokrati i Sverige utan att någon reagerar.”

    Funktionen som politisk obunden faller med i fallet, när vi i praktiken har ett enpartis-system. Detta är bara en effekt av demokraturen i Sverige.

  42. @Ninni:

    Heh, jo folk är olika… dejtat en del och tyckt det varit lite jobbigt med kvinnors passivitet, att 100% av uppvaktningsansvaret ligger på mig, det passar inte riktigt min personlighet. De tyckte nog jag var för blyg och mesig eller nåt, så det blev aldrig något. Vissa sa rakt ut att de ville att jag skulle föra befälet. Men så hittade jag till slut en kvinna som faktiskt tog initiativ och då blev det ett växelvis spel där vi båda uppvaktade varandra, det var första gången jag kände att det faktiskt funkade och att jag blev rejält intresserad. Med lite kreativ feedback blev ju jag själv också bättre på att uppvakta och agera mer ”manligt” och självsäkert. Rent statistiskt funkar nog konservativa jag-är-man-och-för-befälet-modellen bättre dock. Ålder spelar in en del också tror jag, lättare att hitta en tjej med initiativ som är 35 än en som är 23, det verkar som könsrollerna luckras upp lite när man blir äldre.

  43. Jag börjar bli så jävla mätt på detta.
    Det är dags att på allvar diskutera vad det finns för alternativ i valet nästa år för att få stopp på skiten.

    Jag tycker att vi på genusdebatten sätter ihop en kravlista, sedan så skickas den till alla etablerade partier och så får en representant för det aktuella partiet kommentera den.
    Svaren publiceras sedan här så att alla kan se dem.

    För mig kommer frågor som dessa att vara helt avgörande för vilket parti jag kommer att rösta på, om det finns fler än mig som anser samma sak så är det hög tid att vi gör våra ”folkvalda” medvetna om detta.

  44. @Ninni: Men hur stor Del det är vet man väl ännu inte med säkerhet. Det skulle i så fall vara mer revolutionerande forskning/slutsats som skulle behandlas i en enda bok än ett citat i nån enskild? Som jag förstått det finns det större likheter mellan könen än skillnader. Och att variatinerna är större inom respektive grupp än mellan.

  45. @Daniel:

    Jag börjar bli så jävla mätt på detta.
    Du är inte ensam. Jag vet inte om ni noterat att min aktivitet går ner några dagar med jämna mellanrum?
    Jag tar små ”tömma bägaren”-pauser för att mentalt orka med detta. Det är ett råd jag vill ge till er alla. En eller två dagar med saker man gör för det är kul och man är som pånyttfödd och har full kraft igen. Detta är tufft, var rädd om er!

    Det är dags att på allvar diskutera vad det finns för alternativ i valet nästa år för att få stopp på skiten.
    Personligen tror jag att det är kört till nästa år. Det är blankröst eller SD som gäller till nästa val för oss som vägrar feminism. Men till valet 2018 ser jag hopp, tex detta.

  46. @Ninni:

    Tanken på att rösta SD har slagit mig flera gånger, men det vill jag helst inte göra det.
    Folk får ta det för vad det är men jag anser att det är ett populistiskt missnöjesparti vars värdegrund gör mig lite osäker.
    När det gäller värdegrunden så handlar det mycket om deras förflutna för mig.
    Sedan så kan jag inte sticka under stolen med att det följer en viss social stigma att rösta SD, kan lika gärna vara det som skrämmer mig.

    Så jag vet inte, har även gått och klurat på piratpartiet.
    Helst av all så skulle jag vilja rösta på ett parti som helt tog avstånd från genusvetenskapen och dess förespråkare, samt inte samarbetade med något parti som har gått på lögnerna om könsmaktsordning.
    Annars så hade jag nog röstat KD.

    Det är svårt, men det är ett tag kvar till valet och mycket kan hända.

  47. @Mariel:

    Boken jag refererade till har 52 författare som är framstående forskare, alltså inte en enskild. Det finns mängder av böcker om könsskillnader. Det du ska tänka på är hur starkt fäste feminism har i vår tid och kultur. Det finns alltså starka krafter som arbetar för att denna forskning inte ska få utrymme. (Jämför med hur man hanterar oss. Samma sak.) Det är inget nytt på jorden, så har det varit i alla tider vid paradigmskiften. Men vetenskap har alltid segrat till slut.

    Som jag förstått det finns det större likheter mellan könen än skillnader.
    Det är helt sant, men det förminskar inte bärigheten i att vi har skillnader på kollektivnivå som är av vikt. Vilken betydelse och hur stor del, det vet man inte. Men att det har betydelse är tveklöst.

    Detta är ett mantra som används från feministiskt håll för att försöka förringa/ogiltigförklara biologisk forskning. För det är helt sant att skillnaderna är större inom kön och att likheterna är större än skillnaderna. Likheterna mellan människor och primanter är också större än skillnaderna.

    Jag har skrivit om detta i ett inlägg här

    Poängen är att man inte kan bortse från det när man gör åtgärder i samhället, vilket man gör tex. med kvoteringiver och när man tolkar sin omgivning strikt utifrån könssocialiseringsteorier. För vi vet inte vad som beror på vad. Men däremot vet man att testosteron under fosterstadiet ger ”maskulina tendenser”, dvs fler pojkar än flickor kommer vara ”pojkiga” och tvärt om.

  48. @Daniel:

    Tanken på att rösta SD har slagit mig flera gånger, men det vill jag helst inte göra det.
    Folk får ta det för vad det är men jag anser att det är ett populistiskt missnöjesparti vars värdegrund gör mig lite osäker.

    SD har bra och dåliga saker, som alla partier. Jag ser det inte som ett missnöjesparti längre, men däremot har de ett tjafs om ”svenskhet” som jag absolut inte ställer mig bakom, då jag är för ett mångkulturellt samhälle. Sen är frågan om man kan påverka det om man försökte?.. Det funderar jag på ibland.
    Sen är dom inte tillräckligt avståndstagande i denna frågan för min smak..

    Så jag vet inte, har även gått och klurat på piratpartiet.
    Piratpartiet har jag röstat på tidigare, men de har gått ner sig i feminism och därvid faller det bort för mig.

    Helst av all så skulle jag vilja rösta på ett parti som helt tog avstånd från genusvetenskapen och dess förespråkare, samt inte samarbetade med något parti som har gått på lögnerna om könsmaktsordning.

    Absolut. Det är den enskilt största frågan för mig.
    Det är så tråkig situation. Politik är viktigt för mig och jag står utan rösträtt i praktiken. Det är skrämmande.

  49. Lilla Aktuellt hade ett liknande inslag även den 7 mars, inför Kvinnodagen. En skamsen pojke intervjuades bland annat om att kvinnor har lägre lön.

    Jag såg på Lilla Aktuellt runt internationella mansdagen också och har inget minne av att den dagen eller några mansfrågor uppmärksammades.

  50. @Mariel: Men bara för att en skillnad är liten behöver det inte betyda att resultatet av skillnaden är liten? Det kan vara det men det kan lika gärna vara tvärtom och om små skillnader samverkar? Vad händer då? Bara några tankar.

  51. @Sam Vimes:

    Tack! Den diskussionen ska vi bevaka noga. Jag skrev en kommentar och flaggade för våra åsikter och nu håller jag tummarna så hårt att de vitnar. Hoppas, hoppas, hoppas!

  52. @MiT:

    Japp. Framförallt gör de små skillnaderna stora utslag i ytteränderna, då män har flakare normalfördelningskurva jämfört med kvinnor.

  53. @Ninni: Jo, en egentligen ganska liten skillnad är ju hur vi ser ut rent fysiskt, framför allt innan puberteten, men resultatet av skillnaden är ju enorm i slutändan, utan den lilla skillnaden så hade det inte funnits så många människor liksom…

  54. @Ninni:
    Visst skulle vi kunna betala TV-licensen på skattsedeln men varför skulle vi inte få kunna få oberoende och opartisk samhällsinformation helt gratis, vi har redan på tok för höga skatter i landet. Det borde ligga i landets intresse att hålla sina medborgare informerade om nya bestämmelser, lagar, politiska beslut m.m.
    Sedan är nog inte exemplet med hur vi gör med ”fordon” så värst bra den heller, jag tycker man kan slopa den skatten helt och hållet, drivmedelskatten är hög nog som den är. Alternativt kräva körkort och skatt även av cyklister (alla som färdas på de gemensamma vägarna), det är åt helvetet att bilister först skall betala skyhöga skatter och avgifter för att cyklister och gångtrafikanter som ibland helt utan sans och trafikvett skall kunna härja fritt och dessutom kräva särskilda upplysta cykelbanor och företräde framför den betalande trafiken som både finansierar kalaset och tvingas ha licens (körkort). Detta ser ut som all annan svensk politik, de som jobbar, kämpar och betalar får mest skit och förväntas stå tillbaka medan de som gapar och skriker skördar frukterna och s.k. positivt särbehandlas.

    Ett solklart fall för vår skatteminister @dolf att reda ut Grin

  55. @Sam Vimes:
    Ja det var intressant att läsa där man gör likhetstecken mellan feminism och jämställdhet och där man tror att man måste tala i feministisk retorik för att locka kvinnor där tanken aldrig slagit dom att det finns en stor grupp kvinnor som är snabbt växande som inte vill beblanda sig med feminismen.
    Ett råd till dom vore att kalla sig jämställdister där man ser båda könens problem och tycker dom är lika viktiga och talar om dom lika mycket med samma självklarhet vilket skulle göra att dom sticker ut i debatten alltså dom profilerar sig som något nytt och spännande och är inte som alla andra partier vilket leder till fler röster.
    Jag tror deras analys är fel feminismen tillhör inte framtiden utan gårdagen och att dom inte riktigt förstått hur stor kritiken mot feminismen är och att ett parti som inte vill kalla sig det har hur mycket röster som helst att hämta om det även bygger på en frihetlig och liberal grund.

  56. ”Men shit ja, vilka underbara män det finns. Tyvärr dissade jag alldeles för många förr när jag var så jävla rastlös och varken visste ut eller in och de ställde en massa ”krav”. De ville flytta ihop och etablera något (normala önskemål). Och jag fick bara panik.

    Men nu jävlar, nu är jag äldre och klokare hahaha ”

    Här kommer min tes kring detta. Du dissade dom för att du då fick uppmärksamhet från så många. Du ville försäkra dig om att hitta den bästa. På äldre dagar har din attraktionsförmåga på killar avtagit då män går på utseende. Du är inte klokare, du har bara blivit varse om att du inte är lika attraktiv längre och inte kan konkurrera med 23-åriga kvinnor.

    Enligt mig är en kvinna som vackrast i 22-23 års ålder. Huden lyser, ansiktet är ungt men ej barnsligt. Brösten som mest fasta . Kvinnor i den åldern är på sin absoluta peak.

  57. @barfota:

    ”Behöver du fler exempel?”

    Nej, ditt exempel från Malmö var intressant. Det låter sannerligen helt snurrigt. Det skall jag läsa om.

    Jag har inte hört att det förekommer i min kommun. Jag har själv provat vår dagismat och tyckte väl snarare att problemet var att den kändes billig och inte smakade så kul.

    Däremot räcker inte ditt exempel för att övertyga mig om att vi har ett generellt problem i förskolan med att barnen ”indoktrineras i multikulti”. Det finns tendenser här och var åt att undertrycka svensk kultur, vilket jag tycker både är fegt och fel, men att det skulle förekomma storskalig indoktrinering anser jag vara gripet ur luften.

  58. @ Michael

    Jag tror deras analys är fel feminismen tillhör inte framtiden utan gårdagen och att dom inte riktigt förstått hur stor kritiken mot feminismen är och att ett parti som inte vill kalla sig det har hur mycket röster som helst att hämta om det även bygger på en frihetlig och liberal grund.

    Absolut. Kritiken mot feminismen är stark växande. Allt fler ser felet. Det skönaste är att jag idag möter feminismkritik IRL från folk som inte vet om mina åsikter. Det hände inte någonsin för bara något år sen.

  59. @Barfota:
    Alltså, stämmer verkligen det där om att alla förskolor i Malmö enbart serverar halal. Jag hittar inget om det på Malmös hemsida och artikeln du länkade saknar källor.

  60. Mariel: ”Som jag förstått det finns det större likheter mellan könen än skillnader.”

    Jag har aldig förstått det argumentet. Vad ska man använda det till i debatten?
    Försök att använda det argumentet i en diskussion om löneskillnader mellan könen (Sverige, Nutid):

    Janet Hyde använde ”Cohen Effect Size” för att visa att skillnaderna mellan könen är små (eller tom marginella), eftersom likheterna är större än skillnaderna.
    Använder man samma räknesätt för löneskillnaderna så hamnar man mellan ”Moderate” or ”Close-to-Zero” (beroende på om man tittar på inkomst eller lön för likvärdigt arbete/yrke). Finns det någon som skulle låta sig nöjas med det svaret?

    Jaha – löneskillanderna är mindre än ”Small” i Sverige, det låter ju inte så farligt, eller?

  61. @Adam Bek:
    Jo tyvärr så stämmer det och det är på pricken det där med att ”Det finns tendenser här och var åt att undertrycka svensk kultur, vilket jag tycker både är fegt och fel, men att det skulle förekomma storskalig indoktrinering anser jag vara gripet ur luften.”
    Att det skulle förekomma storskaligt? Både ja och nej… sten läggs till sten.
    Det är alla de här särbehandlingarna jag är emot. Dessutom så anser jag att rituell slakt och omskärelse av gossebarn skulle totalförbjudas omedelbart.

    Inte heller får vi glömma bort personalens språkkunskaper och kulturella värderingar, skall vi verkligen ha personal som påverkar våra barns språkutveckling och kulturella värderingar eller skall vi komma försöka komma fram till vilka värderingar, språk och politisk inriktning som officiellt skall gälla i Sverige och svenska skolor. Jag ställer inte upp på feminismens tankar om vad jämställdhet/jämlikhet borde vara och precis som @Ninni så har jag heller inget parti att lägga min röst på i det kommande valet heller så det blir röstskolk eller blankt för min del med.

  62. @Torstensson:

    ”Här kommer min tes kring detta. Du dissade dom för att du då fick uppmärksamhet från så många. Du ville försäkra dig om att hitta den bästa. På äldre dagar har din attraktionsförmåga på killar avtagit då män går på utseende. Du är inte klokare, du har bara blivit varse om att du inte är lika attraktiv längre och inte kan konkurrera med 23-åriga kvinnor.

    Enligt mig är en kvinna som vackrast i 22-23 års ålder. Huden lyser, ansiktet är ungt men ej barnsligt. Brösten som mest fasta . Kvinnor i den åldern är på sin absoluta peak.”

    Från en bitch till en annan. Det tog inte. Du får komma med något vassare.

  63. Ninni

    Är jag den enda som finner Jenny som enbart en provokatör.? Hon är ju här för att uppröra genom att berätta hur härligt lättfotad hon är och hur mycket hon knullar runt . Jag som sett skilsmässor på nära håll tycker att samhället har en vidrig syn på förhållanden. Kulturen är i media att sex och knull och otrohet är något naturligt och därför bör uppmuntras eller skojas om. Jenny tolkade mitt inlägg som en provokation och återigen är hon alltså könskrigiskt inställd. Hon är inte här för att tala om mansfrågor utan hon är här för att provocera samt ursäkta sitt egna i min smak osmakliga sexliv. Jag är trött på att läsa om hennes knullande. Sån nivå kan man väl skippa om det inte handlar om en vetenskapligt underbyggd tes eller något resonemang som är intressant. Annars kommer jag börja tycka som här nu om hennes sexuella utsvävningar.

  64. @Torstensson:
    Själv har jag ingenting emot kvinnor som vill ligga runt det är hennes val jag diskuterade med ett par kompisar som kallade en kvinna för hora just för att hon låg runt.
    Och jag sa att man ska vara glad att det finns kvinnor som man kan festa med och även ha sex med utan att det ska leda till förhållanden jag tycker hellre att dom är värda en eloge (för att dom ställer upp) istället för fördömmande.
    Det intressanta var att när dessa män legat med henne (inte på sammagång utan vid olika tillfällen) kallade henne hora för att sedan återigen ligga med henne vilket jag tyckte var komiskt och sa en hel del om deras hyckleri vilket jag även påpekade för dom.

  65. Dubbelmoral och hyckleri är väl det minsta man kan kalla det angående stigmatiseringen av kvinnlig sexualitet.

    Om en kvinna knullar runt och passar på att tjäna pengar på det under tiden genom att utnyttja männen hon knullar, då är männen hon knullar med brottslingar och hon ett stackars offer.

    Om en kvinna knullar runt gratis, och låter sig utnyttjas, då är hon en hora…..

    Helt jävla bakvänt….

    Här om någonstans borde väl feministerna, om de nu värnar kvinnor framför marxismen, hjälpa kvinnor genom att försöka påverka samhället att ha en mer avslappnad attityd till kvinnlig sexualitet.

  66. Låt oss inte hyckla om det hela. Pojkar och flickor är inte samma sak. Män och kvinnor är inte samma sak. Detta är obestridliga fakta. Det har ingenting med floskeln ”frigjord” eller med ”avslappnad attityd till sexualitet” att göra.

    Skulle du personligen ge rådet till din dotter: ”Ja! Jo, jamenvisst, självklart! Knulla runt bara. Mitt kära barn. Din vagina ska vara så begagnad och besprutad som möjligt! Visa dig så opålitlig och kravlös som möjligt! Destå fler och helst olika kukar som sprutar mellan dina lår och i din mun, på kortast möjliga tid: Destå bättre! Så att du blir riktigt ”modern” och ”frigjord”! Så att det blir jämställt.”

    Nå?

    Eller uttrycker du kanske istället stillsamt och realistiskt: Lätt fånget – lätt förgånget.

  67. @Torstensson:

    Är jag den enda som finner Jenny som enbart en provokatör.?

    Jag delar inte den bilden av Jenny, nej. Jenny är… Jenny? Och det är helt fine med mig.

    Personligen upplever jag att hennes ”Jennighet” lättar upp stämningen i ett ämne som är f*n så mentalt tungt. Vi gillar alla olika kopp te och därför, tycker jag, det är bra med en mix av personligheter, så det finns en tesort till alla. Trivs du inte med henne, så är det okej. Man måste inte ”umgås” med alla. Smile

  68. Ja dotter kortet brukar feminister ofta dra om man drar ut det i förlängningen så skulle ingen man kunna ligga med en kvinna mer.
    Skulle du tycka om att din dotter sysslar med bdsm skulle du tycka om att din dotter ägnar sig åt analsex skulle du tycka om att din dotter ägnar sig åt gangbang osv.
    Jag tror ingen pappa skulle svara ja men det är väl just det som är så svårt att dotter blir till kvinna och att acceptera det eftersom för pappa är dotter alltid dotter som han vill beskydda mot allt ont i hela världen och helst ska hon ha få pojkvänner innan hon gifter sig och skaffar barn för annars kan hon bli sårad.

  69. @Adam Bek:

    ”Har du barn i förskola i Malmö alltså eller hur vet du att det är på det viset?”

    Visst har jag det och jag har uppgifter direkt från personalen som jobbar där (innan jag hittade liknande på nätet). Nu är det inte bara mat det gäller utan snarare principer. Varför är vi Svenskar vara så undfallande, lämnar plats och stiger åt sidan för andra religioner, kulturer, sexuella läggningar, minoriteter och liknande om inte det var för att vi skall vara så in i helvetets politiskt korrekta att vi snart kvävs i våra egna spyor.

  70. Barfota

    Jag undrar samma och min invandrade tjej (hon tar inga bidrag) undrar också varför svenskar ska vara så undfallande. Jag satt för övrigt och samtalade med en iranier och han började först med att säga till en annan ”vad är egentlighet svenskhet”. Jag blev så jävla kokt att jag la mig i hans diskussion och visste ju att han var iranier och sade ”vad är iransk kultur?”. Sen bad jag honom förklara Varför ”svenskhet” är ett problem . Utan den svenskheten hade han ju knappast suttit med en mazarin i en lunchrestaurang i trygga Sverige.

    Jag blir förbannad på de invandrare som har mage att påstå att vi svenskar inte har någon kultur . Det är enligt mig rasistiskt och oförskämt av dom. Vad är grejen , bara för att vi inte längre bor i storfamiljer och knypplar mattor med småländska motiv betyder inte att vi inte finns. Snarare att vi utvecklades när andra länder stod helt stilla.

  71. @Liberalen

    Precis, låt oss inte hyckla om det!
    Så sluta genast att stigmatisera kvinnlig sexualitet!

    Pojkar och flickor är inte samma sak, helt rätt.
    Pojkar brukar normalt vara ganska nyfikna på hur det känns att sätta på både här och där, medans flickor brukar vara ganska öppna för att prova på att bli påsatta både lite här och där…..

    Har du själv tänkt på att de tjejer du tyckt sexiga, och satt på både här och där, och utforskat din sexualitet tillsammans med, faktiskt också är någon annans dotter?

    Hur är det med din fru? Hora eller madonna? Eller kanske en egen sexuell varelse?

    Vad tror du din egen dotter pysslar med?
    (själv ryser jag vid tanken på att min dotter snart kommer att göra det, det är helt normalt mänskligt beteende för en förälder, liksom det är helt normalt beteende för en dotter).

    Har du tänkt på hur du själv blev till?
    Vaffan tror du din morsa och farsa pysslat med innan du föddes? Jungfrufödsel?

    Tror du inte din morsa har provat både det ena och andra tillsammans med din farsa, och kanske några pojkvänner innan dess? Njuter hon lika mycket som din far av oralsex?

    Jag vet att de flesta som läser nu skruvar på sig, känner sig illa till mods, och blir nästan förbannade bara för att alla tror att just sin egen morsa är någon j*vla madonna….. Några kan inte ens tänka tanken på att sina egna föräldrar…….. Nä vet du vad!

    Så sluta genast att stigmatisera kvinnlig sexualitet!

    Självklart kommer jag att ge min dotter samma eller liknande råd som de flesta föräldrar ger sina barn när det är så dags, men jag hoppas att jag åtminstonde gett henne så pass mycket egen vilja och självförtroende att hon kan utforska sin egen sexualitet utan att bli stigmatiserad, och skämmas över att hon, liksom alla andra är en sexuell varelse.

    Att hon kan känna sig fram lite, och experimentera med sin sexualitet utan att bli kallad vare sig det ena eller det andra.
    Att hon kan få ha usel, dålig sex och ångra sig efteråt, utan att skrika ”våldtäkt” av ren skam, fast det var frivilligt, om hennes vänner råkar få reda på det….

    Precis på samma sätt som jag vill att min son skall kunna göra det samma utan att bli anklagad för våldtäkt om tjejen ändrar sig efteråt.

    Så snälla, sluta stigmatisera kvinnlig sexualitet, ingen tjänar på det.

  72. @Torstensson:
    Det djävligaste av allt… Jag är inte helsvensk själv (halvdansk) men tycker att Svenskar har rätten att slå vakt om sitt och bevara det de kämpat så hårt för att uppnå. Vill man inte assimilera sig till landet man kommer och deras så har man kanske valt fel land att flytta till.

    Skall dra samma anekdot från verkliga livet en gång till….
    Eftersom jag är en sådan förhatlig person som röker så medför det att man pratar med många olika sorters människor. När jag stor ute och rökte en gång så började jag prata med en invandrare (Arab), en enormt trevlig ung man som kommit till Sverige bara för några år sedan. Han berättade för mig på den renast svenska att han hade bestämt sig för att 1: Lära sig språket, 2: Skaffa jobb, 3: Att assimilera sig. Han hade redan efter denna korta tid lyckats med allt.
    Han hade Gått SFI för att lära sig språket, fått förtur till lägenhet och jobb, med andra ord han hade lyckats! Han ställde en fråga till mig som löd så här… ”Jag förstår inte hur ni svenskar kan acceptera att jag som invandrare får förmåner som inte ni har, hur kan ni acceptera det?” Varpå jag svarade något i stil med att ”ja det är för djävligt att svenskar alltid står sist i kön i deras eget land”. Så skall det inte vara men så är det därför att vi är fega, undfallande och flata.

  73. @Torstensson:
    Rättelse:1
    och deras seder och bruk så har man kanske valt fel land att flytta till.

    Rättelse:2
    När jag stod ute och rökte

    Tillägg….
    Förbannade dyslexi!

  74. @michael:

    ”Skulle du tycka om att din dotter sysslar med bdsm skulle du tycka om att din dotter ägnar sig åt analsex skulle du tycka om att din dotter ägnar sig åt gangbang osv.”

    Jag tror det bästa svaret på den frågan är att fråga vad de själva skulle tycka om att deras pappor bestämde på vilket sätt de fick ha sex.

  75. Barfota

    Ja , något är fel med Sveriges politik när en tjej jag känner (kände ) sökte 146 lägenheter utan att få komma på visning. Hon bor hos en gammal tant som inneboende. Sverige har tagit emot för mycket flyktingar och glömt bort sin egen befolkning. Men de välgödda politikerna själva kan ju köpa dyra bostadsrätter åt sina egna barn och det verkar som att dom tror att svenskar har pengar liggandes i madrassen och att det ordnar sig. Jag har vuxna vänner som ibland måste låna 500 av mig i slutet på månaden. När jag själv var yngre och fattig gjorde jag det också. Politikerna i Sverige har fördomar om sin egna befolkning eftersom dom aldrig själva knegat eller bebunnit sig i det riktiga Sverige.

  76. @Chade:
    Mitt svar var till Liberalen jag ville bara visa att man är på ett sluttande plan när det gäller sex när man fördömmer kvinnors sexualitet och drar dotter kortet där man tillslut hamnar i missionärsställningen som endast godkänt.
    Ber om ursäkt att det inte framgick.

  77. Anders senior skriver: ”sluta genast att stigmatisera kvinnlig/manlig sexualitet” (Jag ändrade justerade citatet, lade till ”manlig”.)

    Nu är det ju så här att vi människor har en faktisk verklighet att förhålla oss till. Kvinnor och män är som bekant inte samma sak. Och. Jag talar om just den faktiska verkligheten. Inte om någon fantasiverklighet där alla bekymmersfritt och fantiserat könlösa glider omkring kroniskt vrålkåta, helnakna och idogt idkar samlag med allt och alla, helt utan konsekvenser. Så. Låt oss inte förfalla i barnslig floskelkastning av typen ”stigmatisera kvinnlig/manlig sexualitet”. Låt oss istället hålla oss till faktiska realiteter i den befintliga världen som vi alla lever i, okej?

    Således. I den faktiska verkligheten är detta alltjämt, som sagt, ett sjukt dåligt råd att ge till sin dotter:

    ”Ja! Jo, jamenvisst, självklart! Knulla runt bara. Mitt kära barn. Din vagina ska vara så begagnad och besprutad som möjligt! Visa dig så opålitlig och kravlös som möjligt! Så att du blir riktigt ”modern” och ”frigjord”! Så att det blir jämställt. If it moves, fuck it!”

    Alltjämt. Ett sjukt dåligt råd till sin dotter. Inte sant?

    Har du några svar/funderingar på följande frågeställningar om för närvarande generellt attraktiva flickväns- och pojkvänsmaterial: Varför föredrar de flesta män, vanligen, på denna planet, en obegagnad (pålitlig) kvinna, och varför vill kvinnor, på denna planet, vanligen ha en begagnad (erfaren) man, emedan både kvinnor och män vanligen, hör och häpna, föredrar obegagnade underkläder?

    Finns det någon logik i varför det faktiskt för närvarande vanligen förhåller sig så här på just denna planeten?

    Hur skulle ett motsvarande dåligt råd till din son kunna lyda?

  78. michael, se även texten till Anders senior.

    Märk väl att jag talar inte om att förbjuda något, om att fördöma något. Jag konkretiserar vad som för närvarande är ett påfallande dåligt råd att ge till en ung flicka, i den befintliga verkligheten.

  79. Anders senior

    Jag tycker högst personligen att män som väljer att dejta kvinnor som haft opersonlig inställning till sex får skylla sig själva. En sexuellt frigjord kvinna är en rättighet förvisso, mitt problem var att försöka hitta en svenska som inte fått sats i munnen sedan hon var 14. Det slutade alltså med att jag fick söka mig till en katolsk kvinna som har självrespekt nog att inte göra sådant. Sen att hon råkade slinta en gång är något jag förlåtit henne för. Men hellre det än att det är vanligt. När jag var liten o växte upp i Göteborg så satte min farsa på 13 grannfruar. 13 kvinnor som alltså fick ett skott både här o där. Otrohet finns överallt men i somliga fall finns den oftare. Frigjordhet . Pyttsan heller att det där kommer bli hett i min värld.

  80. Jag säger ju det, otroligt känsligt ämne va?
    Stigmatiserat!

    Jag kan tillägga att det gäller mig också, jag vill absolut inte veta var min fru varit innan hon träffade mig, även om det är uppenbart att hon inte var oskuld när vi träffades…. I verkligheten alltså.

    Och era morsor fick er via jungfrufödsel också, precis som Maria födde jesus?
    Och de har aldrig sugit av era farsor? I verkligheten alltså….?

    Och tomten bor på nordpolen……..

    Och själva gör ni aldrig något ”olämpligt” med era fruar?
    Era fruar har aldrig sugit av er eller provat på att ha analsex med er?
    Och de var självklart oskulder när ni träffades?
    För om de inte gillar analsex utan att ni provat, är det inte för att de möjligen provat med någon annan innan de träffade er? Det vet de ändå, utan att ha provat? Och de uppmuntrar aldrig till omväxling i sängen? I verkligheten alltså….?
    Och tack vare denna stigmatisering är de givetvis helt ärliga när de hävdar sin oskuld? I verkligheten alltså…?

    Visst, och tomten bor kvar på nordpolen….

    Detta är så otroligt stigmatiserat genom tiderna att i stort sett alla känner starkt obehag av att på något vis avhandla det jag skriver ovan, och någon form av förträngningsmekanism hoppar igång….

    Det är därför det är dags att ta udden av sexualiteten, det är precis er inställning som gör att era döttrar inte törs säga sanningen och istället ljuger och anmäler pojkarna när ni får reda på vad som hänt just era helgonlika barn….

    Det är precis de tjejerna som anmäler just era stackars oskyldiga helgonlika söner också när de experimenterat.

    Alla dessa kunde lika gärna ha varit era egna döttrar/söner, de har sin sexualitet och experimentlusta, i verkligheten alltså. Detta vare sig ni stoppar huvudet i sanden eller ej. Men så länge ni skuldbelägger dem för det, så kommer ni alltid att ha detta problem tilsammans med feministerna. I verkligheten alltså….

    Och det är precis den inställningen som gör att verkliga våldtäkter misstros….. I verkligheten alltså.

    Och det är den faktiska verkligheten, där går inte våra ungdomar omkring ”bekymmersfritt och fantiserat könslöst”.
    I den faktiska verkligheten går de omkring som unga män och kvinnor och är vrålkåta på varann.

    Precis som du och jag var i den åldern.
    Eller åtminstonde var jag och mina flickvänner det, möjligen gick du omkring lika vrålkåt som oss andra och hoppades på att få komma till, fast lite för blyg för att lyckas, man kan ju få det intrycket av vad du skriver

    Säger du något annat, så är du antingen frigid, eller så ljuger du, troligen även inför dig själv.

    Just därför vi föräldrar förmanar våra barn, vi vet ju hur vi själva var…..

    Har jag sagt att man skall uppmuntra till det? Nu är du bara löjlig, självklart skall man inte uppmuntra dem till det, det klarar de så bra ändå, utan att vi uppmuntrar dem till det….
    Men bara för att jag förmanar dem betyder inte det att de låter bli, snarare tvärtom skulle jag tro.

    Nej jag säger absolut inte att man skall uppmuntra dem till att vara lössläppta, jag tycker bara inte heller att man skall fördömma de som väljer att vara det… I verkligheten alltså…..

  81. Anders senior

    Min morsas sexliv vet jag lite om men jag kan nog tänka mig att hon hade så pass många sexpartners att hon inte värdesätter förhållanden. Jag har aldrig haft analsex så svaret är nej på den frågan. Jag har aldrig sprutat federica i ansiktet . Avsugning har jag fått. När jag var i yngre ålder gick jag absolut inte omkring och var sprängkåt, när jag var kär i någon runkade jag inte och tänkte på henne för det kändes fel. Jag var kär inte nödvändigtvis kåt. Jag gillar att titta på vackra kvinnor men jag får inte stånd av det osv. Du får lov att uppmuntra din dotter till vad du vill. Det är inget fel på de få killar i Sverige som faktiskt nobbar tjejer vars sexuella historik inte faller mig på läppen. Det är mitt val. Jag kan inte själv vara lössläppt . Jag segrar där mina snuskiga föräldrar flippade ut.

  82. @Torstensson:

    Torstensson, först sitter du och leker amatörpsykolog. När jag sen svarar dig blir du väldigt provocerad.

    Men ok, om det gör dig mindre provocerad: Du har helt rätt. Jag är nu gammal och trött och jag har märkt att jag inte har samma attraktionskraft på män längre som jag hade när jag var 22-23 år gammal. Mina bröst ekar tomma och huden är matt.

    Jag har ingen sexdrift överhuvudtaget, jag blir inte kåt av att suga kuk och jag njuter inte av bli påsatt från alla håll och kanter. Jag tycker män är motbjudande och ”ställer” bara upp när jag måste. Suger kuk gör jag bara för att vara snäll. Eftersom jag dissade de bästa redan i 20- års åldern gör jag mig inga förhoppningar längre utan låter mig användas som en runkdocka.

    Din italienska madonna är allt som jag aldrig har varit eller kommer att bli. För det attraktivaste som finns är män och kvinnor som ”håller igen.” Mmmm det är riktigt attraktivt enligt mig. Kvinnor som aldrig sätter på sina män med strap on och som aldrig någonsin i hela världen skulle ta kuk i munnen. Kvinnor som är så att säga ”rena”.

  83. Det jag iofs gör är att slicka. Det är trevligt . Men mun tunga stannar liksom i henne och den slinter inte och träffar någon annan. Jag hade gått i döden för henne med ett leende. Jag är inte säker att alla män gör det för sina fruar eller flickvänner under förutsättning att dom ser sina flickvänner som madrasser.

  84. Jenny

    Hon suger mig Smile

    Men ursäkta mig för min modesta stil men att bli påsatt i rumpan av sin tjej är inget som jag känner mig speciellt hämmad över att jag inte vill. Se det som så att jag är villan byggd på kärlek och sten och du kanske vill vara bordellen byggd med plankor. Jag skäms seriöst inte för att jag tycker att din livsstil är fullkomligt främmande för mig.

  85. @Torstensson:

    Och jag skäms inte för att jag tycker att din inställning är totalt, verkligen totalt främmande för mig.

    Vi får helt enkelt acceptera att du är en tegelstensvilla och jag är en bordellplanka. Och aldrig mötas de två.

    Fridens liljor.

  86. Pingback: Kvinnor överlåter riskfylld agency till män | Yasers hörna

  87. Och vad jag försökt säga är att det skall finnas plats för er båda…. Utan skam och skuldbelägganden från vare sig den ena eller andra sidan.

  88. Anders Senior, så låt oss sammanfatta en liten smula:

    Nu kommer du släpande med den barnsliga gamla feministfloskeln ”Stugmatisera kvinnlig sexualitet”. Igen. Och igen. Men nej, det är fortfarande ingen magisk floskel som trollar bort den faktiska verkligheten.

    Nej, jag tycker inte att vad som i verkligheten är goda råd till en dotter är ett känsligt ämne. Nejdå, jag påstår naturligtvis inte att vrålkåta människor inte finns. Jag påstår att en människas agerande får konsekvenser.

    Mot bakgrund av hur det fungerar i den faktiska verkligheten säger jag (med anledning av inlägg om att inte hyckla) att följande är ett sjukt dåligt råd till sin dotter:

    ”Ja! Jo, jamenvisst, självklart! Knulla runt bara. Mitt kära barn. Din vagina ska vara så begagnad och besprutad som möjligt! Visa dig så opålitlig och kravlös som möjligt! Så att du blir riktigt ”modern” och ”frigjord”! Så att det blir jämställt.”

    Är vi överens så långt?

  89. Liberalen

    Inte för att lägga mig i er diskussion men det där låter som ett vanligt råd som svenska föräldrar ger nuförtiden. Man skulle kunna tro det.

    Men kan nog även gå i hand med grupptryck . Vet att amerikanska studentskor hetsar sina väninnor att ha sex .

  90. Det är gammal skåpmat att SVT indoktrinerar
    våra barn:

    http://www.dads-r-us.se/2011/10/22/feminism-nu-pa-ett-lattforstaeligt-satt-for-de-minsta/

    ”Feminism på Barnkanalen (SVT B)
    Lördag 22 oktober
    ”14:00 Vem bestämmer? Om kvinnlig rösträtt.
    Det är dags att städa – Stuart bestämmer för han har snopp.
    Så var det förr i tiden i Sverige, och så är det faktiskt fortfarande
    i vissa länder. Här vrids och vänds på demokratibegreppet
    på ett humoristiskt sätt.””

    När Propagandaministeriet gör skol-TV
    http://genusnytt.wordpress.com/2012/03/14/nar-propagandaministeriet-gor-skol-tv/

    ””Stuart, Maja och Birgit är inlåsta i ett hus och måste lösa olika uppdrag tillsammans. Nu ska de städa, och de som har snopp ska bestämma. Stuarts passar på att lata sig, men Maja och Birgit blir så ilskna att han måste dra sig tillbaka till toaletten. Där kommer han på att det inte alls är någon bra idé att bara den som har snopp får bestämma. Men så var det i Sverige förr i tiden, och så är det faktiskt fortfarande i vissa länder.””

  91. Jag har inte plöjt hela tråden, så jag ber om ursäkt om jag upprepar mig.

    Jag tycker att det är fult att ge sig på barn. Vare sig pojkar eller flickor har någon skuld när deras äldre varianter beter sig illa. De har bara svårt att värja sig och genomskåda en vuxens argumentation. Är de missnöjda med vuxna män, så ta diskussionen med oss och ingen annan.
    Dessa framfusiga feminister är inga ”blyga flickor” och behöver inte hanteras med några silkesvantar. (Lite av Josefssons budskap?) Jag har full respekt för deras åsikter, men de får lov att respektera våra också. Och framför allt ska de respektera barnen för vad de är, precis som vi män gör.

    ”Starka tuffa killar och blyga söta tjejer, behöver det vara så?”
    Jag var vare sig särskillt stark eller tuff. Och de flesta flickor kvalar knappast in som blyga, även om söthet präglar den överväldigande majoriteten. Och ja, kombinationen är exemplarisk ur fortplantningssynpunkt. (En som söker beskydd och en som kan ge det.) Kanske inte helt perfekt i vårt komplicerade samhälle. Men om det är de växlar våra gener generellt är inställda på så får vi göra det bästa av saken.
    Det sämsta vi kan göra är att försöka tvinga in dessa människor i sina motsatta positioner. Det är ett bra sätt att få både pojkar och flickor att vantrivas.

    Stöd ungarna i att utveckla sina personlightsdrag och talanger till något konstruktivt, oavsett hur tuffa eller blyga de är. Vi behöver bra och trygga människor, helt oavsett om det är som företagsledare, sjuksköterskor eller något mer könsneutralt.

    Teo

  92. @liberalen

    Nej, vi är inte alls överens, men du belyser problemet jag är ute efter genom att vara ett perfekt exempel på vad jag försöker belysa.

    Sexdriften är faktiskt en av de starkaste drifterna vi har.

    Du och jag har helt skilda uppfattningar om vad som är den faktiska verkligheten.

    Min version av den faktiska verkligheten är att de flesta tjejer (och grabbar) oavsett vad vi föräldrar säger åt dem, gillar att knulla runt, de gillar ”att få sin vagina begagnad och besprutad”, de gillar vara ”opålitliga och kravlösa”.

    Det är nämligen det som är det naturliga beteendet i min faktiska verklighet.

    När de växer upp däremot, ändas deras uppfattning om det hela tack vare oss (stigmatiserade) vuxna, för i min faktiska verklighet så finns det även personer (tack vare stigmatiseringen om sexualitet i allmänhet, och kvinnlig i synnerhet) som skuld och skambelägger världens mest naturliga beteende, och verkar ha en sjuklig uppfattning om att de skulle vara ”orena” om de faktiskt använt sin vagina (eller kuk) till den funktion de är gjorda för från början. Som ser ner på dem om deras vagina är ”begagnad och besprutad”

    Den inställningen du uppvisar, din faktiska verklighet, verkar mer likna den man förväntar sig av en medborgare från/i en hederskultur, där den stackars dottern har en förmåga att ramla ner från balkongen om hon uttrycker saker som kan uppfattas som att hennes vagina riskerar bli ”begagnad och besprutad”

    De finns de i min faktiska verklighet tycker det är okej att visa blod och mord och massakrar på tv, till och med äkta vara i nyhetsprogram, men som tycker att världens mest naturliga beteende, människor som älskar och knullar med varann, är snuskigt och bara får visas på nätterna….

    Och det som hindrar dem från att göra det är den stigmatisering som du just nu ägnar dig åt.

    Dina synpunkter du skrivit här är ett perfekt exempel på den stigmatisering jag vill synliggöra.

    Här måste jag nog för första gången i livet ge feministerna rätt om det nu är en feministisk floskel som du påstår.

    Hederskulturer med föreställningar om en oskuld mö med en obegagnad och obesprutad vagina tycker inte jag hör hemma i ett svenskt jämställt samhälle.

  93. Anders Senior, det är mycket intressant att ta del av dina synpunkter. Jag blir lite förvånad faktiskt. Förvånad över den fullständigt gränslösa och tämligen naiva kopuleringsromantik som du tycks hysa, där du syns vara benägen att fullständigt bortse från samtliga i realiteten följaktliga konsekvenser.

    Vi får nog enas om att vara oense i den här slampighets-frågan =)

    En liten avslutande fråga bara, för dig att fundera på. Du talar bland annat om det som du tycker kan sägas vara ”det naturliga beteendet” och ”de starkaste drifterna”. Kan allt som kan konstateras vara en ”naturlig drift” hos en individ sägas vara bra, och bör därför gränslöst bejakas?

    PS.

    Lätt fånget, lätt förgånget. Detta gamla ordspråk gäller i allra högsta grad, än i denna dag. Glöm inte att tipsa dina nära och kära om detta =)

  94. @Liberalen & Anders Senior

    Jag känner mig lite betryckt. (Mitt problem, jag vet.) Det borde väll vara ungdomarnas val i vilken mån de knullar runt eller inte. Olika livsstilar passar olika människor, och det finns extremvarianter på båda kanter. De som gottar sig i det och de som värnar sin oskuld.

    Problemen uppstår när vi andra, både vuxna och andra ungdomar, börjar lägga för mycket värderingar i vad _andra_ gör. Det är till stor del ofrånkomligt i vårt samhälle. Men den största tjänst jag tror att man kan göra ungarna är att försöka stödja dem att bli så trygga i sig själva att de kan ta ”konsekvenserna” av sina val.

    Jag knullade inte runt. Men en nära (kvinnlig) vän under några år gjorde det mest hela tiden. Vår gemensamma nämnare var dock att vi båda klarade av att strunta i andras åsikter i frågan och fullt ut respekterade varandras olika livsstil. Vi gjorde helt olika, men ingen ”gjorde fel”. Jag önskar att alla ungdomar kan välja fritt vad som passar dem.

    Teo

  95. @Teodor:
    Känner mig också aningen betryckt. Alla dessa ”knulla”, ”fitta”, ”suga”, ”Kuk” etc. Har jag hamnat på en feministisk blogg? Känner inte alls igen mig varje sig av Liberalen, jenny eller Anders Senior syn och språkbruk. Jag har fyra egna barn och fattar inte hur det har gått till. Uppenbarligen har jag enl. deras syn aldrig haft sex och mina barn måste ha kommit till med hjälp av jungfrufödslar.

    Kanske texten på denna blogg borde märkas med ”innehållet olämpligt för barn”?

  96. Teodor

    Om en kvinna har haft många sexpartners så tror jag risken ökar att hon inte respekterar nästa förhållande. Det i sin tur kan få konsekvenser för eventuella barn.

    Värsta scenariot kommer här men detta är min uppförstorade bild av konsekvenserna.

    Låt oss kalla henne Petra. Hon börjar hänga med 25 åriga killar redan när hon är 15, hon röker och är ihop med en ny kille i månaden samtidigt som hon inofficiellt ligger med andra häftiga äldre killar . Vid 20 har sex ingen innebörd och killar kan man byta ut som ett par string. Förhållanden är något vanligt och trist därför måste hon ha nya . 2 barn med två olika pappor och barnen får namnen ”Ricky ” och Liam . Båda har inlärningssvårigheter , ingen kontakt med sina farsor. Dom i sin tur börjar syssla med kriminella saker. Petra klagar på samhället som sviker bla bla. Liam tatuerar sig när han är 12, värsta japanska karpfiskar över hela överkroppen. Osv osv. Petra, mamman själv, har sedan 20 år tillbaka den obligatoriska svank-tatueringen.

    Smile

  97. @Torstensson:
    Är det egentligen inte det hela den här bloggposten handlar om. Dekadens, uppluckring, söndring, indoktrinering, propaganda och moraliskt förfall. Skall det föreställa jämställdhet att alla skall vara lika dekadenta så föredrar jag min ärkekonservativa ojämställdhet.

  98. Barfota,

    Jag ber ödmjukt på mina bara knän om ursäkt ifall jag betryckt dig svårligen genom att undantagsvis beskriva vissa skeenden med vad som för vissa kan tyckas för situationen opåkallade och onödigt runda ord =)

    Nu tycker jag inte att vi ska starta en tävling i att leka Vatikanens allra frommaste konstaplar, men en viss återhållsamhet med onödigt runda ord kan nog vara att rekommendera =)

  99. @Liberalen:
    Ingen fara, både du och jag brukar vara rätt så raka och jag är icke troende.
    Tyckte bara att hela samhällsklimatet med alla invektiv, påhopp och tävlande i att hitta flest fula ord och radda upp så många som möjligt i en följd känns ganska olustigt och vämjeligt. Sedan vilket sexliv var och en väljer är väl upp till personen ifråga så länge de själva tar konsekvenserna av sina egna handlingar. Som Torstensson säger (på ett annorlunda vis)…. Säg och upprepa (missbruka) ett ord tillräckligt länge så mister det sitt värde.
    Och varken du, jag eller någon skall behöva be om ursäkt för någonting. Tro det eller ej men jag är faktiskt för yttrandefrihet och emot censur. Det var bara inte i min smak, svårare än så var det inte. Det var hur enkelt som helst att ha sex förr i tiden, tiden innan feminister och slasktidningar började problematisera, analysera och utbilda människor i hur många stön det behövs i minuten för att hon skall komma eller vilken teknisk lösning man skulle ta till för att träffa en partner. Kort sagt så pratas det så mycket sex i tid och otid att sex mer eller mindre är ointressant, och det vore väl synd eller hur?

  100. Barfota

    Jag håller med om att dekadansen uppmuntras idag. Det har faktiskt funnits dekadens genom historien men tex i romarriket var det förbehållet samhällseliten dvs män som faktiskt kunde skita fullkomligt i om dom hade ett eller 10 barn med olika kvinnor. Dom kunde skaffa sig en ny kvinna samma eftermiddag om dom ville det. Jag sätter faktiskt ett visst samband mellan sammanhållen familj och hur pass utsvävande man varit tidigare i sitt liv . Den vanlige mannen har inte råd med samma dekadens om han vill ha en stabil familj .

    Idag är det nästan så att begreppet ”väluppfostrad” är något hemskt och idag ska eleverna lära lärarna. Det kan bara hända i Sverige . Något jag lagt märke till i Tyskland är faktiskt att både tyska män och kvinnor är mer väluppfostrade. Det finns inte lika mycket ”runda” skämt och knull-ord där. Sex-skämt inte lika vanligt , kanske beror det på att sex inte ses som just skämtsamt på samma sätt. Jag vet inte . Jag gillar Tyskland mer än Sverige i det avseendet.

  101. Återigen

    Nu när jag tog mig tid att ändå läsa vad Jenny skrev som svar så låter det som att vi fåtal modesta män är några som vill någon annan illa. Det kan inte bli mer fel.

    Det som gör folk illa är den otroligt perversa synen och känslan folk har idag kring förhållanden och sexuell lösgjordhet till höger och vänster som skapar grogrund för ett samhälle/kultur som inte har familjen som sin viktigaste pelare. Jag vet inte hur många singelmammor jag stött på som är i 30-års åldern som valde idiotkillar (killar som också bara tänkte på knull och fest) . Nu sitter dom och gnäller på sina ex samtidigt som deras små barn måste bevittna män som kommer och tömmer sig i deras mamma och sen festar vidare. Som barfota säger, är det denna dekadens vi vill uppnå så hoppar jag av båten.

    Visst hade farmor sex, men en sak tror jag att de flesta kan vara med på och det är att när Sverige var som rikast och hade minst bekymmer så var ungdomen inte alls lika utflippad. På 50 och 60-talet var skilsmässorna mindre och Sverige var världens rikaste land. Det fanns inget journalist -hat eftersom journalisterna inte hette Sveland och Linda Skugge. Knull,sprut och egentagna bilder med kameran lös med sin frånvaro. Man var en kugge i ett bra maskineri och inte som idag där alla och envar är knulltörstande familjeförstörare.

    Kalla mig bakåtsträvare men ni som gör det har isåfall absolut ingen sjukdomsinsikt.

  102. Jag vet att jag skriver jävligt provokativt, och är inte vidare bra på att uttrycka mig, men som jag tidigare skrev är åtminstonde min synpunkt att båda ytterligheterna har rätt att existera, utan pekpinnar från vare sig ena eller andra hållet.

    Hur man sedan själv väljer att leva är något helt annat.
    Själv lever jag faktiskt väldigt traditionellt kan jag tillägga, jag har förvissso provat lite mer udda saker, men kommit fram till att det inte passar mig.

    Lev och låt leva är mitt motto.

    Och denna diskussion belyser onekligen att förståelse saknas åt båda håll.

  103. @barfota:

    Tack, Barfota!

    Det är inte det minsta kul att se sånt här, här. Jag är definitivt inte prydd, men jag ogillar det språkbruk som används. Jag tycker denna ton är bristande respekt mot oss skribenter här och det jobb vi lägger. Inte ett dugg kul att se mitt inlägg, som jag lagt jobb, på dras ner av sånt här trams.

    Jag har full respekt för den som önskar vänta med sex till äktenskapet, jag har lika mycket respekt för den som önskar att ha ett mer promiskuöst levene. Så länge en individs val inte går ut över annan så är det inte min ensak, och det är inget jag har åsikt om. Jag har också full respekt för att man har privata preferenser angående partnerval vad den saken gäller.

    Ur ett samhällsperspektiv, i det samhälle jag önskar mig, ska hela kartan från madonna till promiskuöst vara okej, för både man och kvinna, i sann liberal och jämställdistisk anda. Och det är lika okej att för sin egen del välja partner som har ett levene som stämmer överens med ens personliga tycke och smak.

    Jag önskar att ni höjer den språkliga ribban ett antal snäpp, tack.

  104. Sorry Ninni, mitt fel alltihop…..
    Skall försöka skärpa mig….
    Jag är så fruktansvärt frustrerad bara, rent allmänt.

    Men jag tror att detta är en stor del i ”könskriget”, just sexualiteten med hora/madonna komplexen och vad det medför för problematik mellan könen. Hur samma beteende möts så olika mellan könen. Kan vi överbrygga det, är mycket vunnet. Och vad jag ville påvisa så var det just att den problematiken sitter väldigt djupt. Liksom bristen av förståelse däremellan.

    Jag tror att detta är grundproblemet, och inte feminismens ”patriarkat”, lite som att grundproblemet i ett förhållande på glid inte är om toalocket skall vara uppe eller nere (patriarkat) utan något annat…

    Det var helt klart fel tråd att väcka frågan i, jag ber om ursäkt för detta.

    För att återgå till ursprunget i tråden om att svt indoktrinerar våra barn är väl inget nytt under solen på den fronten, det gjorde kommunisterna redan på 70-80 talet, och de fortsätter oförtrutet i samma anda, de kallar sig feminister nu bara.

    Sak samma i våra skolor f.ö.

    Jag inser att jag nu skall stänga ner allt vad tv och internet heter en stund, så jag kan lugna ner mig, hitta tillbaka, och få lite distans till eländet jag läser om Sveland och kompani…. De som försöker dra nytta av problematiken ovan i eget intresse istället för att försöka lösa det.

    Återigen, jag ber om ursäkt, och hoppas jag inte har sabbat tråden helt.
    Tack Ninni, för att du tog ner mig på marken igen.

    /Senior

  105. @Torstensson

    ”Om en kvinna har haft många sexpartners så tror jag risken ökar att hon inte respekterar nästa förhållande. Det i sin tur kan få konsekvenser för eventuella barn.”

    Det är två skilda saker hur man hanterarer relationer och hur många sexpartners man har haft.

    ”Låt oss kalla henne Petra. Hon börjar hänga med 25 åriga killar redan när hon är 15, hon röker och är ihop med en ny kille i månaden samtidigt som hon inofficiellt ligger med andra häftiga äldre killar .[..] har inlärningssvårigheter , ingen kontakt med sina farsor. Dom i sin tur börjar syssla med kriminella saker. [..] tatuerar sig när han är 12, värsta japanska karpfiskar över hela överkroppen. Osv osv.[..] ”

    Ursäkta mina saxningar, men jag hoppas inte du tycker att jag gör dig orättvisa. Det du beskriver är ungdomar på glid. Det är ett problem, men ett helt annat problem. Och det följer inte av att vara mer erfaren i sänghalmen än adra.

    Teo

  106. @Anders Senior:

    Jag är så fruktansvärt frustrerad bara, rent allmänt.

    Mänskligt. Situationen är mentalt sjukt pressande. Jag tog själv ett par dagar off nyligen för att tömma bägaren just för jag märkte att jag tappade ton av frustration.Smile

  107. Teodor

    I en perfekt värld finns förståss inte otrohet.

    Men för det behöver vi ju inte leka PK kring saken.

  108. @Ninni

    Japp, jag skall nu ta lite semester från media.

    Alla dessa olika sorters feminister som alla jobbar efter sin egna agenda, och alltid slår ifrån sig, ”jamen MIN feminism är inte så”. Fruktansvärt frustrerande, som en hydra, hugg av ett huvud, och det kommer sju nya….

    Som tur är så kan man ju skriva av sig frustrationen här istället för att omsätta den på annat.
    Man vill ju inte bli känd som sveriges svar på Breivik. Wink

  109. Det jag skulle vilja säga i anslutning till detta är att:

    Kravlöshet, normlöshet, traditionslöshet, flumskola, och relativism där ”allt och alla är lika bra” har inte skapat vår västerländska civilisation. Detta kan vara värt att tänka på om vi är intresserade av att upprätthålla vår västerländska civilisation.

    Jag är den typen av människa som fundamentalt ogillar att domdera över vad andra ska göra, om hur andra människor ska leva. Detta gäller såväl privat som via statliga lagar och direktiv.

    Jag föredrar att försöka övertyga om vad som från mitt perspektiv är en vettig grej att göra. Jag har aldrig varit skolklassens lill-Stalin, klassens lill-Hitler, klassens amatörpolis. Detta håller i sig än i denna dag. Lev och låt leva, är något jag försöker vägledas av.

    Det jag däremot, och väldigt många med mig, reagerar ohyggligt starkt emot är när våra vidriga könskommunister (som leker feminister) försöker tvinga andra människor, alla människor, att leva deras bevisat sjuka, självutplånande utopi. När de via den statliga televisionen hjärntvättar generationer av småbarn in i sin sjukliga verklighetsförnekelse, in i sin groteska, förlegade, kollektivistiska myrstacksutopi.

    Hur kopplar detta ihop till vår diskussion om att inte hyckla om att lura eller inte lura flickor att hämningslöst ”knulla runt”? Ur mitt perspektiv är det ansvarslöst och destruktivt att uppmuntra unga flickor att ”knulla runt”. Därav mitt försök att utan att domdera, fördöma, smutskastningskampanja och skuldbelägga istället försöka övertyga om att en viss återhållsamhet faktiskt är att rekommendera. Detta mot bakgrunden av faktiska konsekvenser i den faktiska realiteten.

    Detta på precis samma sätt som jag anser det lämpligt att upplysa om att heroin inte är århundradets hälsokost-tips. På samma sätt som jag anser det vettigt att upplysa om det ohälsosamma och påfallande olämpliga i att frossa sig själv fetare än en julgris.

    Grejjen är bara den: Alla kommer inte att förstå, tycka lika eller instämma. Så lev och låt leva. Ofta får man enas om att inte tycka lika, och nöja sig med det. Kanske har man sått ett frö till andra tankar om det hela.

    Men något som vi och jag aldrig någonsin ska säga lev och låt leva om är när våra vidriga köttsäckar, våra statligt sponsrade könskommunister angriper hela generationer av barn med sin sjukliga, dogmatiska könsideologi.

  110. @Anders Senior:

    Man vill ju inte bli känd som sveriges svar på Breivik.

    Lite sent påtänkt. Och för att göra det hela extra klart och tydligt. Du och jag, framför allt, har ju ett alldeles speciellt och särskilt kollektivt ansvar för Anders Bering Breviks dåd och gärningar. Vi har ju, gubevars, samma förnamn.

  111. @Liberalen

    Jag håller med dig i det mesta faktiskt, tro det eller ej…

    Det handlar egentligen om mognad, de yngre behöver leka av sig lite innan de stadgar sig, men när vi moraliserar över dagens unga (tjejer) och deras sexualitet (eller brist på moral) så ser de oss (med lite hjälp av feministisk propaganda) som det ”elaka patriarkatet”.

    För det ÄR stor skillnad på hur sexualiteten ses mellan tjejer och killar.
    (fan, trodde aldrig jag skulle ha en gemensam ståndpunkt med feminister.)
    Det finns olika förklaringar till varför det är så, allt från biologiska till sociala, men det är en annan fråga.

    Men genom att behandla dem olika driver vi själva dem in i ”feminismen” när de känner sig orättvist behandlade, där de sedan indoktrineras till att bli goda kommunister istället…. Vi får precis som feministerna, motsatt effekt av vårt agerande om vi inte passar oss.

  112. Anders

    Jag har rätt att välja den typ av tjej jag vill ha som mor åt mina barn. Jag väljer gladeligen bort de som haft många sexpartners och flyktiga engångsligg. Det är min demokratiska rättighet.

    Dessutom förespråkar jag att även killar ska vara måttsamma med sina ”kortförhållanden” för nästa gång kan det ju vara din fru han börjar ragga på. Killar som har sex med andra killars flickvänner har jag inget över för.

  113. Pingback: SVT Play och Vem Bestämmer? | Susanna's Crowbar

  114. Pingback: Genus tar plats i förskolan | Genusdebatten

  115. Pingback: Jämställdhet i förskolan, del 2: Pojkarnas ”kollektiva fördelar” | Genusdebatten

  116. Pingback: Genus tar plats i förskolan | Genusdebatten